Postad 22 mars 2005 - 23:38
Patchman det skulle vara intressant om du som har en fungerande Phoenixmodul skulle kunna utföra följande test.
1. Installera Mediaportal
2. Konfigurera Mediaportal så att du har fungerande DVB tv.
3. Editera MediaPortal.xml <entry name="enablePlugins">yes</entry>
4. Ladda ner softcsa.dll och lägg den i till installationsbiblioteket för Mediaportal.
5. Lägg den dll för UniViaCamEmu som du har fungerande i MyTheatre i installationsbiblioteket för Mediaportal.
6. Starta mediaportal, du ska nu ha ett nytt menyalternativ längst till höger i huvudmenyn.
7. Testa att kolla på kodade kanaler och se om du får din Phoenixmodul att funka.
Jag är inte helt säker på att detta kommer att fungera men det är värt ett försök. Det verkar hända lite på det här området i Mediaportal. Kolla in den här tråden http://nolanparty.co...opic.php?t=5405. Det verkar som om Servios inlägg i den här tråden inte stämmer helt. Man ska lägga dll:erna i installationsbiblioteket och alltså inte i något md-plginbibliotek.
Postad 23 mars 2005 - 08:05
Om det funkar så är det ju kanon
//Patchman
Postad 23 mars 2005 - 12:40
MD plugins are now working for DVB/T/S/C....eller något liknande...
Postad 23 mars 2005 - 13:54
Mediaportal fungerar ju bra och hittar A16A kortet
Scanning gick ok men sedan får jag mycket frysningar i bilden(kan bero på den datorn vi kör på)
Mytheatre gick klockrent iofs på samma dator
Jag lade in plugin direkt i programmappen men den hittades inte ska som sagt labba vidare hemma i lugn o ro
//Patchman
Postad 24 mars 2005 - 16:04
Allt ser helt ok ut
Get cardinfo funkar i Univiacamemu men sedan när jag byter till en kodad kanal så händer inget i pluginen.
Det måste vara en busenkel grej att få det att funka.
Däremot så måste jag säga att Mediaportal är segt.
Kräver en hel del hårdvara jämfört med en del andra frontends.
Jag ska testa hemma i helgen oxå
Postad 02 april 2005 - 15:59
Kan nån ge klarhet i vad man ska använda till programmet för att det ska funka bäst....
Postad 02 april 2005 - 20:00
Ni som använder Mytheatre med Twinhan DVB-T CI. Använder ni orginal drivrutinerna eller BDA-rutinerna. Jag tyckte jag läste tidigare i den här tråden att man skulle använda orginal drivrutinerna. För mig funkade inte det, programmet hittar kortet men det blir konstigt när jag ska hitta kanaler. Däremot har jag fått det att funka bra med BDA-drivrutinerna. Obs, använder inte CA och boxerkort ännu.
Kan nån ge klarhet i vad man ska använda till programmet för att det ska funka bäst....
För mig är det tvärtom...funkar perfekt med originaldrivisar men inte med BDA, då får jag inte in betalkanalerna. Finns alltså ingen anledning att använda BDA med MyTheatre.
Postad 02 april 2005 - 23:36
Har fuskat ännu mer på jobbet!!
Allt ser helt ok ut
Get cardinfo funkar i Univiacamemu men sedan när jag byter till en kodad kanal så händer inget i pluginen.
Det måste vara en busenkel grej att få det att funka.
Däremot så måste jag säga att Mediaportal är segt.
Kräver en hel del hårdvara jämfört med en del andra frontends.
Jag ska testa hemma i helgen oxå
På med testarhatten igen Pachman!
Jag testade just ny versionen av MediaPortal (0.1.1.1). Jag följde min beskrivning:
1. Installera Mediaportal
2. Konfigurera Mediaportal så att du har fungerande DVB tv.
3. Editera MediaPortal.xml <entry name="enablePlugins">yes</entry>
4. Ladda ner softcsa.dll och lägg den i till installationsbiblioteket för Mediaportal.
5. Lägg den dll för UniViaCamEmu som du har fungerande i MyTheatre i installationsbiblioteket för Mediaportal.
6. Starta mediaportal, du ska nu ha ett nytt menyalternativ längst till höger i huvudmenyn.
7. Testa att kolla på kodade kanaler och se om du får din Phoenixmodul att funka.
Nu lyckades jag att starta t.ex. MDTeleText.dll pluginen. Den funkade fint och visade texttv för respektive kanal. Detta fungerade inte förut. Enligt Mediaportals release notes så ska MD plugins funka för alla varianter av DVB-kort nu.
Skulle vara intressant att se om du får igång Univiacamemu nu....
Postad 03 april 2005 - 11:01
Låter ju intressant.
Jag skall försöka göra dett i kväll
Tidsbrist då det är en miljon saker att göra.
Jag måste installera MP på min hemmadator
Återkommer
//Patchman
Postad 07 april 2005 - 14:49
Hur går det för er?
Några nya erfarenheter?
Postad 07 april 2005 - 15:20
MCE2005 verkar vara trögt att få igång CI/CAM stöd på dock så kan det finnas en framkomlig väg med Mediaportal.
Har lyckats få DMAN att titta närmare på att implemetera CI stöd för Twinhan DVB-T CI koret.... hur utgången blir av detta får vi se.
Har förslag att alla som har Twinhan DVB-T CI kortet och vill köra det i Mediaportal hakar på tråden på MP forumet ....
Länk:
http://nolanparty.co...=asc&highlight=
Postad 07 april 2005 - 15:41
Den här tråden håller på att dö ut.
Hur går det för er?
Några nya erfarenheter?
Jo jag blev av med mina irriterande artefakter genom att byta CAM:en. Gjorde misstaget att köpa en begagnad CAM som inte är godkänd av Boxer.
Postad 07 april 2005 - 21:33
Ska köra MP med plugin då det ska funka bättre.
Om det fungerar så är det fritt fram tror jag då Avers kort är mkt bra på att ta emot även en dålig antennsignal
-nästa steg blir att köra 2 kort så man kan få till en bra PVR
//Patchman
Postad 07 april 2005 - 22:41
Passa på ni som vill köpa... Specialpris till den 15 april är ca 1700 svenska!
Hoppas nu bara att dom skyndar på med undertexter i mediaportal! Jobbigt att inte
ha textning när man är så van vid det.
Postad 08 april 2005 - 07:58
Jag tror att du kommer att bli nöjd med din firedtvbox. Jag tycker att den funkar väldigt bra.
Om du ska köpa en cam oxå så är ett bra tips att köpa den här. Det är en sådan jag har och den funkar utmärkt. Eftersom nettosat tömmer lagret och har sänkt sina priser så är det nog lika bra att lägga en Triax UFO 45 i korgen oxå :-)
Patchman:
Ska bli väldigt intressant att se om du kan få det att funka med två DVB-kort mot en phoenixläsare.
Redigerat av Unregistered64f3a94d, 08 april 2005 - 13:56.
Postad 10 april 2005 - 20:48
Postad 14 april 2005 - 13:22
Allt fungerar i början utan plugin.
Sedan ändrar jag till enable plugins och kopierar in filerna.
Startar upp MP och kan då gå in och accessa mit boxerkort utan problem i pluginen.
Ska sedan titta på tv och får då ett konstigt meddelande typ " There is no free capturecard to view this channel"
Kanske inte ordagrant men nåt sånt.
går då in och ska söka om kanaler i setup. Det finns helt plötsligt en ny knapp Tune radiochannels som inte fanns förut, att klicka på tuneknappen går inte då det kommer upp ett meddelande att kortet inte kan autotuna!!!! som gick innan pluginen lades in.
Vet inte om jag gör nåt fel ska labba mer
Mediportal är för övrigt det bästa skalet hittils tycker jag
/Patchman
Postad 14 april 2005 - 13:28
Du kan alltså autotuna och kolla på de fria kanalerna innan du aktiverar pluginen?
Postad 14 april 2005 - 13:46
Enligt listan på MP med kort som stöds skall det fungera, men man vet ju aldrig...
Postad 14 april 2005 - 14:15
Fick det av 'Twinhan för ett år sen nästan tror jag
Gav upp det för länge sedan pga att det inte hittade några kanaler
Kan ju försöka igen , då det säkert finns bättre drivers
får göra ett försök
Om det funkar så är det ju bra
//Patchman
Edit:
Menade du det vanliga kortet utan CI?
Det bör bli samma som Aver A16A
Jag får prova båda
Redigerat av Patchman, 14 april 2005 - 14:17.
Postad 14 april 2005 - 17:16
Snälla hjälp mej att bara komma igång med detta.
Postad 15 april 2005 - 07:34
MP tror att du har ett analogt kort
Prova lite olika drivers, om du har enable plugins i mediaportal.xml, disabla o pröva
Jag hade liknande fenomen men Avermedia A16A
//Patchman
Postad 16 april 2005 - 08:27
Kolla in
www.gbpvr.com
Kör med 1.2.1.7 BDA drivers från Twinhan !!!!!
Kanske något för er övriga att titta till på
MVH
Micke
Postad 16 april 2005 - 16:57
BDA..skrev fel...kör med 1.2.1.6 ...dock finns den nyare på Twinhans hemsida...
MVH
Micke
Postad 22 april 2005 - 17:48
Sett att flera på forumet har problem med Twinhan DVB-T m. CI. med diverse mjukvaror.
Köpte för en tid sedan (lång tid) ett programpaket men fick leverans för ett par dagar sedan, Wellton Way Multimedia Center DVB-T m. CI och jag kör både med CI:n och avkodade kanaler med mitt boxer abonnemang, funkar bra. I och med att det verkar vara såna problem att få CI:n att rocka för vissa här.
Slutsats: Otrolig bildkvalitet via min LCD skärm (tror inte en box o tv gjort det hälften så bra) och en mycket stabil timeshift funktion, samt on screen EPG. Dessutom har jag lagt in möjligheten att köra live tv med snabba kanalväxlingar och timeshifta igång datorn när detta behövs (betyder att det tar ett par sek innan timeshiften är igång).

Nick
Postad 22 april 2005 - 19:42
Har beställt ett twinhan m CI, så jag måste skaffa en CAM, vet inte vilken jag skall välja.
Postad 07 maj 2005 - 22:21
När jag har kortläsaren inkopplad så hittar den inga kanaler och kan inte se på dom som redan är scannade, men så fort jag drar ut kabeln mellan korten så funkar det?
Det har funkat innan men jag har inte använt det på ett tag men nu kommer det ju en de program som ska stöda det (Wellton Way, MediaPortal, GBPVR mm) så man vill ju gärna ha igång det.
Är det kabeln som är paj och hur får man då tag på en sån?
Tacksam för svar (otålig)
Postad 10 maj 2005 - 23:17
Jag har gjort följande:
1 - Lossa kontakterna försiktigt från den medlevererade flatkabeln.
2 - Ta flatkabel till en vanlig IDE hårddisk (ATA-100) (klipp av kabeln vid kontakterna) Jag har gjort kabeln något kortare än originalkabeln.
3 - Kläm de gamla kontakterna på den "nya kabeln" i ett skruvstäd (med aluminium backar). Jag har låtit en bit av kabeln sticka ut ur kontakten. Observera markering på kabel (röd) mot markering på kontakthuset (pin 1).
4 - Skär av överflödig kabel mot plastkanten på kontakthuset med en vass kniv.
5 - Sätt dit dragavlastningarna
Med den "nya" kabeln har det fungerat utan problem.
Lycka till.
Postad 10 maj 2005 - 23:34

Jag har en P4 1.8 med 1gb ram (RDRAM). Bilden vill inte flyta helt slätt utan det förekommer lite små ryck då & då. Processorbelastningen vid "tittning" ligger på 20-30%. Rycken kommer med hyffsat jämna mellanrum, kanske 10s mellan varje.
Har upplevt detta innan CA-modulen och de kodade kanalerna...det verkar inte vara nån skillnad mellan att köra kodade eller okodade kanaler i detta avseende.
Nån som har nåt tips...har det med grafik och ljudkort att göra?...'reklock' hette nåt program. Jag har kört en hel del film genom denna dator, och det har aldrig ryckt nåt innan...den spelar divX/Xvid, DVDfilm, svcd utan ett enda ryck...det bara flyter sådär fiint hela tii´n...så det är inte där det klickar...tror jag.
lösningen?...annan mjukvara? kör twinhans egen....bättre prolle?...kan handla en >3Ghz om jag måste.
Postad 10 maj 2005 - 23:46
Nån som har nåt tips...har det med grafik och ljudkort att göra?...'reklock' hette nåt program. Jag har kört en hel del film genom denna dator, och det har aldrig ryckt nåt innan...den spelar divX/Xvid, DVDfilm, svcd utan ett enda ryck...det bara flyter sådär fiint hela tii´n...så det är inte där det klickar...tror jag.
Kolla vilken frekvens du har på skärmen, skulle tro att den inte ligger på 50hz om du använder tv, använder du skärm så bör du kunna välja en högre frekvens men den bör vara delbar med 25
Du kan kolla den exakta frekvensen med hjälp av Powerstrip
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 10 maj 2005 - 23:48.
Postad 11 maj 2005 - 00:23
Det första jag gjorde var att ställa skärmen(CRT-dataskärm) på 75Hz, vilket borde fungera? ...har kört 85hz alltid förut, det brukar flyta hyffsat fint det också(spela dvd eller annan film).
[Edit] Signalstyrkan är ungefär 80-85% och signalkvaliten minst 75%...ngt lägre på några andra kanaler, men inte mycket. Kan det vara detta som strular till det ?
Har en alldeles ny takmonterad stor antenn, avsedd för bla digitalbandet, och ny antenkabel utan skarvar hela vägen till vardagsrummet. Har skarvat till 15m(1st 10m+1st 5m)splonk nya antennkablar för att kunna köra tester på min stationära dator. När jag kör med min Sagem itd64 så rycker det inte alls.
Rycken känns lite för stora för att bero på olika skärmfrekvenser...iallafall rycker PAL-film på 60Hz-DVI överföring inte alls, om man jämför.
Känns som att jag skulle vilja ha koll på detta innan jag satsar mer kulor på att skaffa delar till en ny HTPC-burk. Om det inte går att släta till, då får det nog vara.
Redigerat av AAKEE, 11 maj 2005 - 14:47.
Postad 11 maj 2005 - 15:40
Edit] Signalstyrkan är ungefär 80-85% och signalkvaliten minst 75%...ngt lägre på några andra kanaler, men inte mycket. Kan det vara detta som strular till det ?
Verkar lite lågt, hade problem med det i början o liksom du så hade jag nya kablar o ny antenn, löste det med en antennförstärkare. Ligger nu på över 90% på både styrka o kvlité. Dessutom så lider twinhankorten av att dom blir väldigt varma o då kan det åxå hacka lite, löses genom att sätta en fläkt inne i lådan som får luften runt kortet att cirkulera lite bättre, har en 60mm adda som jag kör på 5V hörs inte alls o är fullt tillräcklig för att kortet ska klara sej.
Postad 14 maj 2005 - 17:28
nån som vet om TVedia fungerar med Tvinhan DVB-T CI...???
Får it till de....
Postad 15 maj 2005 - 12:13
det fungerar inte.
Senare versioner av MyTheatre fungerar.
Det är enligt vad jag vet bara ett DVB-T kort som fungerar med TVedia.
- B
Postad 15 maj 2005 - 13:11
Yepp, kör redan med MyTheatre, fungerar bra.
Har beställt ett X-card, tänkte försöka få till mitt Twinhan-DVB-T + Xcard med nån lämplig mjukvara. Tänkte mig nåt som sammanbinder allt, så det kan skötas av en fru som inte ids gå såå långa kurser i handhavande.
[Edit]Nån som har god koll på hur jag skickar min DVB-T-signal till X-cardet ?
MyTheatre fungerar riktigt bra, det växlar kanal fort...det gör inte twinhans egen mjukvara.
Redigerat av AAKEE, 15 maj 2005 - 16:19.
Postad 15 maj 2005 - 19:22
Gratis är den också
- B
Postad 16 maj 2005 - 08:51
Bör tilläggas att GB-PVR är endela a welltons prog så är du enbart ute efter PRV funtionen så har du den gratis ...
MVH
Micke
Redigerat av megadeth_1, 16 maj 2005 - 08:52.
Postad 18 maj 2005 - 07:55
Nej
det fungerar inte.
Senare versioner av MyTheatre fungerar.
Det är enligt vad jag vet bara ett DVB-T kort som fungerar med TVedia.
- B
På TVedias hemsida, under partners, står det att DVB-stödet kommer från Saar Software, som gör MyTheatre. På en annan plats står det att MyTheatre behövs som installerad komponent för DVB. Jag har testat Twinhan DVB-T CI i MyTheatre, och det funkar, inklusive kodade kanaler. Så då borde det funka i TVedia också?
Men TVedia kostar, 60 $ plus 20 $ för DVB (tror jag det var).
/hellmelt
Postad 18 maj 2005 - 08:57
På TVedias hemsida, under partners, står det att DVB-stödet kommer från Saar Software, som gör MyTheatre. På en annan plats står det att MyTheatre behövs som installerad komponent för DVB. Jag har testat Twinhan DVB-T CI i MyTheatre, och det funkar, inklusive kodade kanaler. Så då borde det funka i TVedia också?
Men TVedia kostar, 60 $ plus 20 $ för DVB (tror jag det var).
/hellmelt
Jag såg en notis på 8dim's forum om DVB-T kort som antyder att Twinhan
kanske fungerar. Twinhan har ju haft problem med känslighet och CI kabeln.
Första gången du installerar en ny version av TVedia så kan du köra 2 veckor utan licens inklusive DVB delen.
Jag tycker TVedia är värt pengarna, men GB-PVR kan ju vara ett alternativ,
Det använder BDA drivisarna.
När det gäller TVedias DVB stöd så använder de en gammal version av
DVBCore som inte kan uppgraderas. Därav det begränsade kort stödet.
MyTheatre behövs inte till annat än att verifiera att TV kortet fungerar och kan hitta
TV kanalerna.
Du kan klara dig utan det.
- B
Redigerat av Unregisteredc7d69091, 18 maj 2005 - 08:59.
Postad 18 maj 2005 - 14:27
Är AVERMEDIA DVB-T 771 ett kort att rekommendera. Jag vill främst ha kortet för inspelning.
Är AVERMEDIAs kort bra vid halvstark signal eller vilket ska vara bäst vid lite svagare sinaler. Jag är jäkligt känslig för "hackig" bild när det är något man spelat in.
/F
Postad 18 maj 2005 - 14:30
Aver A16A är det bästa kort jag testat.
Även deras DVB-T USB 2.0 är känslig
//Patchman
Postad 18 maj 2005 - 14:56
Då kanske man ska satsa på USB varianten eller A16A.
Postad 18 maj 2005 - 17:55
"DVB-t Channels
Some DVB-t cards are also supported by TVedia. When adding transponders, ---enter the frequency of one of your DVB-t multiplexes in kHz, not forgetting to add/subtract any frequency offsets (e.g 167 for freeview in the UK). The other options in this window don't need to be changed. Do the same for all the other multiplexes, then click on Scan All."
TVedia känner iallafall av mitt kort som ett Twinhankort, sat. Går att söka kanaler, men de vete *** hur man skall göra(greppar inte riiktigt det som jag klistrat in ovan).
Multiplexar, tas från boxers lista?
Fungerar kanske inte, men skulle gärna prova. Om jag visste hur jag skulle göra.
Postad 18 maj 2005 - 19:47
GB-PVR funkar med BDA 12.1.6 och 1.2.1.7 ... dock inte med den senaste 1.2.1.9 med den version som ligger ute för nerladdning idag .. ny version är tydligen på gång inom snar framtid.
Bör tilläggas att GB-PVR är endela a welltons prog så är du enbart ute efter PRV funtionen så har du den gratis ...
MVH
Micke
Var kan man ladda ner senaste BDA drivrutinerna?
På download sidan på twhinhans sida kan man ladda ner version 1.2.1.7 såg jag, men det var till "mini-ter", har det någon betydelse? Eller är det i princip samma kort?
Postad 18 maj 2005 - 19:57
1) Hur fungerar det kvalitetsmässigt? Är det mycket hackande, avbrott o.s.v?
2) Vilket front-end kör ni med? Vilka har ni provat som inte fungerat?
Tackar.
Postad 19 maj 2005 - 10:06
Var kan man ladda ner senaste BDA drivrutinerna?
På download sidan på twhinhans sida kan man ladda ner version 1.2.1.7 såg jag, men det var till "mini-ter", har det någon betydelse? Eller är det i princip samma kort?
när det gäller senaste BDA kolla in på http://www.digitalrise.biz/support/
1.2.1.7 är inte bara för mini, funkar
MVH
Micke
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar