Officiell tråd - Panasonic TH-PW7
1064 svar till detta ämne
Postad 16 december 2004 - 23:19
PerM
-
PerM
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jaa, då här även jag fått hem min PW7:a. Måste säga att jag är riktigt imponerad. Det är ju verkligen näst intill CRT kvalitet på bilden, utan all den ostabilitet man kan ha i en CRT. Mycket impad
Utan att gjort några inställningar ännu så upplever jag cinema läget som trevligast.
En bra idé vore om nån av er som fått till riktigt bra inställningar, listade dem här. Hittar jag nåt bra ska jag göra likadant.
Jag monterade min med ett Vogel väggfäste. Det var riktigt smidigt att få ihop och ger inte mer än 6cm mellanrum bakom skärmen.
Efter några timmars tittande så märker jag dock att jag har satt skärmen för högt. Jag har 90 Cm från skärmens underkant till golvet. Jag får nog ta och sänka ca 20 cm. Hur högt har ni andra monterat den?
/Perra
Postad 16 december 2004 - 23:51
Installera
-
Installera
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Har jag uppfattat det rätt då jag säger att de största skillnaderma mot PA30 är att det går att ansluta ett kort som gör anslutning med DVI/HDMI-kabel möjlig och att det finns lite fler gråskalesteg, men att PA30 har inbyggd tuner och en massa olika ingångar?
MVH
Stefan
Postad 16 december 2004 - 23:57
Optoma
-
Optoma
-
Forumräv
-
-
650 inlägg
Har jag uppfattat det rätt då jag säger att de största skillnaderma mot PA30 är att det går att ansluta ett kort som gör anslutning med DVI/HDMI-kabel möjlig och att det finns lite fler gråskalesteg, men att PA30 har inbyggd tuner och en massa olika ingångar?
MVH
Stefan
Det är förresten bekräftat igår från England att HDMI kortet INTE kommer stödja 50Hz vid 720p och 1080i, detsamma gäller ju DVI kortet. Panasonic har sagt att dom inte har några planer att supporta dessa signaler på dom två korten, eventuellt kan det bli med generation 8 av Panasonic plasmorna. Om du kör endast R1 DVDs med NTSC så spelar det ingen roll för det klarar den galant på 720p.
Postad 17 december 2004 - 00:35
radiuz
-
radiuz
-
Lärjunge
-
-
412 inlägg
PerM : Är rätt petig med inställningar för maximal bild. Med dessa inställningar upplever jag iaf en skarp, naturlig och härlig bild. I Picture menyn -> Sida 1/2 Picture Mode : Normal Contrast : 25 Brightness : 0 Colour : 0 Sharpness : 10- -> Sida 2/2 White Balance : Normal Colour Management : On- -> sedan i Advanced SettingsBlack Extension : 5 (förhöjer svärtan) Input Level : 0 (förhöjer mörka objekt men påverkar ej svärtan) ALLA W/B : 0 (kan ändras om man upplever konstiga hudtoner) Gamma : 2.5AGC : On (ger mer "tryck" i bilden) - Setup Menyn
Power Save : On Standby Save : On Power Management : Off (till för pc) Auto Power Off : On (stänger av skärmen efter 10min efter inaktiv signal) Sedan gå in i Screensaver menyn och aktivera " Peak Limit" (gör att allt vitt lyser lite mindre och sparar livslängd, ej stor skillnad på det vita) Med dom inställningar är det garanterat klockren bild! Sedan angående höjden. Jag har min 50cm från nedersta kant till golvet, funderar på att sänka 5cm till då jag gillar "slacker/low" profilen. Förstår inte varför alla ska ha sin plasma så högt upp, får ju ont i nacken
Redigerat av radiuz, 17 december 2004 - 01:01.
Postad 17 december 2004 - 00:51
radiuz
-
radiuz
-
Lärjunge
-
-
412 inlägg
bisterfinnen : Skillnaderna är somsakt att PA30 har alla ingångar man behöver, högtalare och analog tuner och ett filter som är inbyggt för att förhindra brus (kan göra bilden lite "oskarp"). PW7 har allt utan, men lite bättre gråskala och svärta möjligtvis, ny typ av fosfor som gör att den håller längre (60k timmar) och förhöjer bildens styrka med 10%. Dessutom ska inbränningar vara i princip som en CRT, alltså behöver man inte oroa sig. Sedan har vi Cinema Reality (mjukare rörelser) och C.A.T.S (Contrast Automatic Tracking System) + en drös med flera användbara inställningar för bilden.
En nackdel med PA30 är att den "croppar" ca 5cm på varje sida och det kan bli lidande i spel som har ikoner nära kanterna (overscan problem). Med PW7 trycker man bara på en knapp och ställer in perfekt i hörnen.
Att det finns overscan på PA30 kan vara orsaken till att bilden är en aning mer "soft" än PW serien, PW7 ser lite skarpare ut av vad jag sett.
Bara välja, familje/overscan plasma eller en ren monitor med mera möjligheter och inställningar. Om jag skulle välja, PW7 helt klart! Kvalité överväger design tycker jag och slimmat är snyggare än "bulky".
Ditt val!
Postad 17 december 2004 - 08:04
Unregistereda1c326c3
-
Unregistereda1c326c3
-
Användare
-
-
101 inlägg
Varför testar du inte England, då? Vet att Fyndbörsen köpte in den jag fick därifrån. Syns på ändelsen oxå: 42PW7BX. Inga problem eftersom skärmen inte har någon tuner. Möjligen får du själv införskaffa en svensk nätsladd...
EDIT: Stavfel Jag har ochså denna skjärm från fyndbörsen... Har ochså beställd tuner från dom(orginal). Menar du att om dom importerar tuner från England till mig att det inte funkar? Är det skillnad på tuners ??
Klart de inte säljer en tuner till dig som inte funkar... Nämnde bara att just det parti skärmar där jag fick min ifrån råkade vara inköpt i England. De tar såklart inte rubb och stubb därifrån.
Postad 17 december 2004 - 09:46
Pontus T
-
Pontus T
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hej !
Fick min PW7:a igår från fybndbörsen och är mer än nöjd!
Packade upp den och kopplade in min gamla pioneer dv-626d med en dålig scartkabel och fick en kanonbild! Hade ställt in mig på att behöva byta dvd men det visar sig att den håller ett tag till.
Efter att ha velat fram och tillbaks om villken plasma jag skulle köpa är jag glad att jag hamnade på den här tråden och fick info om PW7:an.
Kan inte annat än varmt rekommondera denna plasma!
Postad 17 december 2004 - 10:05
gemeni4
-
gemeni4
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Hej allihopa! Börjar bli mer och mer sugen på denna modell ju mer jag läser om den. Jag har dock en fråga som jag hoppas att någon av er kan svara på:
Jag hade tänkt att köra en HTPC med DVI-utgång via DVI-instickskort i plasman, kommer jag då att få problem med med att köra tex PAL DVD, divx-filmer och liknande i och med att DVI-instickskortet bara verkar klara 60 Hz signaler? Har förstått att det inte blir någon vidare bild vid konvertering av 60 Hz till 50 Hz men gäller det enbart vid konvertering av HD-TV signal (tex 720/60p till 720/50p) som nämnts tidigare eller gäller det även om jag spelar en PAL DVD via HTPC:n?
Man vill ju gärna köra med så bra signal som möjligt men i mitt fall kanske jag får nöja mig med att köra VGA som enligt specarna verkar ta alla olika upplösningar?
MVH
Gemeni4
Postad 17 december 2004 - 12:48
Björnerik
-
Björnerik
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
DVI-kortet till PW7an kan ju inte ta 720p i 50Hz, men den kan ta emot PAL(576p) i 50Hz. Min fråga är: Är det överhuvudtaget någon skillnad bildmässigt mellan dessa två olika matningar? Skärmen måste ju skala ner både 720p och 576p till den nativa upplösningen 480.
En PAL DVD som överförs med 576p resp. 720p: Blir bilden exakt lika på PW7?
En videosnutt i HD (720p) som överförs med 576p resp 720p: Blir bilden exakt lika på PW7?
Postad 17 december 2004 - 13:25
Unregistered9bed1d8e
-
Unregistered9bed1d8e
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
MVH
Stefan
En liten annan aspekt när du frågar om skillnaderna är ju den jag fastnade mest för, PA30 verkar ha massa ingångar på fronten som jag iaf tänkte använda mig av. Ska köra HTPC via VGA och ser inte hur det på något sätt kan se snyggt ut att ha den dragen in i fronten på en snygg plasma. Dolt dolt dolt ska det vara, allt i baken!
Postad 17 december 2004 - 15:06
Optoma
-
Optoma
-
Forumräv
-
-
650 inlägg
Roligt..... No Sky HD compatibility for Panasonic's new plasma screen In the course of reviewing Panasonic’s new TH-42PW7 plasma screen, we’ve come across some major confusion over whether or not the screen is compatible with HDMI or DVI connections. Unusually the screen’s connectivity is largely optional, depending on you inserting your choice of connection modules into bays provided along the screen’s underside. And when we checked out a number of UK internet sites selling the screen, many of them suggested that an HDMI terminal board, the TY-42TM7HD, was among the connection options available. This would have been great news, since it would have made the screen compatible with Sky’s upcoming High Definition broadcasts (see the story of December 03).
However, on checking with Panasonic itself, it turns out that this HDMI board is NOT available in the UK, and that the 42PW7 is therefore not likely to be compatible with Sky’s HD broadcasts. In fact, Panasonic has gone so far as to issue an official press release on the matter – which we reproduce for you here in full. Note that while the paragraph saying that high definition can still be displayed using the component terminal board is correct, that can’t be used for most of SKY’s HD broadcasts, which will apparently need a digital (HDMI or DVI) connection.
"Regrettably, due to specification variations in the US, Japan and Europe, the HDMI terminal board (TY-42TM7HD) planned for introduction into the UK consumer market will not be available.
High definition can still be displayed on the PW7 in VGA resolution by using the component terminal board (TY-42TM6ZC) to produce high quality results.
Panasonic remains committed to HDMI technology and the opportunities it offers to consumers."
The 42PW7 will be reviewed in full in upcoming issues of Home Cinema Choice and What Video & Widescreen TV.
Postad 17 december 2004 - 16:11
Installera
-
Installera
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Vilket alltså gör att PW7:an är precis lika (lite) HD-kompatibel som PA30 ?
Postad 17 december 2004 - 16:30
Überhacker
-
Überhacker
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
Det suger ju kraftigt!
Hoppas verkligen att de får tummen ur och gör ett HDMI-kort som stöder 50Hz. Hur svårt kan det vara? Man undrar ju vad de håller på med.
Positivt i alla fall att de verkar ha förstått att det är ett problem och att de inte kan pracka på folk vad som helst.
Postad 17 december 2004 - 16:35
Überhacker
-
Überhacker
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
Vilket alltså gör att PW7:an är precis lika (lite) HD-kompatibel som PA30 ?
Nja, PW7:an accepterar i alla fall 720p via komponent. Den har inga problem att ta emot HDTV-upplösningar analogt. Men hur det blir i framtiden vet ju ingen, om alla HDTV-mottagare endast kommer att mata ut HDTV digitalt i 50Hz så kommer det inte att fungera rakt av.
Postad 17 december 2004 - 16:45
Überhacker
-
Überhacker
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
Jag hade tänkt att köra en HTPC med DVI-utgång via DVI-instickskort i plasman, kommer jag då att få problem med med att köra tex PAL DVD, divx-filmer och liknande i och med att DVI-instickskortet bara verkar klara 60 Hz signaler? Har förstått att det inte blir någon vidare bild vid konvertering av 60 Hz till 50 Hz men gäller det enbart vid konvertering av HD-TV signal (tex 720/60p till 720/50p) som nämnts tidigare eller gäller det även om jag spelar en PAL DVD via HTPC:n?
Själva bilden blir lika bra, men om du konverterar 50Hz till 60Hz så uppstår det viss ryckighet som främst märks vid panoreringar, rullande textremsor och liknande. Somliga märker inte ens av detta, andra blir irriterade. Du kan ju testa att koppla din HTPC till en bildskärm i 60Hz och spela upp en DVD med nåt program typ PowerDVD, så ser du hur det kommer att bli. Men eftersom plasman ändå har lägre upplösning än PAL så kan du ju lika gärna nöja dig med det och köra 576/50Hz. Finns ingen anledning att skala upp till 720, eftersom det ändå skalas ner till 480 igen.
Postad 17 december 2004 - 16:53
Unregistereda1c326c3
-
Unregistereda1c326c3
-
Användare
-
-
101 inlägg
No Sky HD compatibility for Panasonic's new plasma screen
And who wants to look at Sky anyway...
Postad 17 december 2004 - 17:07
radiuz
-
radiuz
-
Lärjunge
-
-
412 inlägg
Varför köra HDMI för? PW7 har iaf inte "högtalare" direkt, behöver ju bara skicka DVI om man så vill. Har läst att HDMI har problem med många DVD-Spelare som inte kan skicka ut signalen ordentligt och plasmor tappar bilden helt. DVI ska fungera bättre, stödet för 50hz i DVI/HDMI kommer säkert att åtgärdas.
Jag kommer nog köra 720p med komponent när man väl kan testa det.
Postad 17 december 2004 - 17:15
Installera
-
Installera
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Vilket alltså gör att PW7:an är precis lika (lite) HD-kompatibel som PA30 ? Nja, PW7:an accepterar i alla fall 720p via komponent. Den har inga problem att ta emot HDTV-upplösningar analogt.
Du menar att PA30 inte klarar av att ta emot 720p analogt via komponentingången, att det blir svart då.... Det trodde inte jag! MVH Stefan
Postad 17 december 2004 - 17:21
Zyren
-
Zyren
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Varför köra HDMI för? PW7 har iaf inte "högtalare" direkt, behöver ju bara skicka DVI om man så vill. Har läst att HDMI har problem med många DVD-Spelare som inte kan skicka ut signalen ordentligt och plasmor tappar bilden helt. DVI ska fungera bättre, stödet för 50hz i DVI/HDMI kommer säkert att åtgärdas.
Så det är bättre att köra med DVIkort än HDMI?
Postad 17 december 2004 - 17:31
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
med 720p material så funkar det men vem vill nöja sig med 720p material  ? kollar du på 1080i material så kör i 1080i på Plasman. otroligt nog så får du inte samma skärpa om du kollar på en 1080i film i 1280*720 som om du får om du kör i 1080i. jag antar att det har att göra med hur effektivt skalningen sker. 720p material= 720p installt på skärmen 1080i material=1080i installt på skärmen
Postad 17 december 2004 - 17:42
Unregistereda1c326c3
-
Unregistereda1c326c3
-
Användare
-
-
101 inlägg
Coolt - nu har tråden blivit officiell...
Postad 17 december 2004 - 20:04
radiuz
-
radiuz
-
Lärjunge
-
-
412 inlägg
Trevligt!
Någon som vet vart man får tag i det riktiga väggfästet? Som fungerar till PW7 / PW6, kör just nu med PA30 stativet och skärmen kommer ut 16cm.
Verkar inte gå att få tag i alls, frågade om man kunde byta här på Söders Ljud & Bild men dom kunde inte sälja dom separat.
Postad 17 december 2004 - 21:20
Pontus T
-
Pontus T
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Köpte ett snikfäste på Onoff, två skenor på väggen som man hänger upp plasman på. Bygger ut ca:2 cm. Detta är dock ej justerbart...
Postad 17 december 2004 - 22:07
PerM
-
PerM
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Testade just att ansluta min laptop till VGA ingången. Jag måste säga att jag blev positivt överraskad av resultatet.
Med skärmen ansluten kunde jag välja 1280 x 800 som upplösning. Det blev faktiskt riktigt bra kvalitet, trots nedskalningen till skärmens egen upplösning, helt acceptabelt för surfning odyl.
Det borde väl vara så ni som vill köra HTPC ska göra? Jag ska pröva och köra nåt HDTV demo material den vägen och se hur det blir.
Har flyttat ner min skärm 30 cm nu. Det blev mycket trevligare. Hade tidigare 90 cm från underkant av skärmen till golvet, nu är det ca 60 cm Det blir nästan rakt fram när man sitter i soffan.
radiuz, Perfekt med inställningarna från dig.
/Perra
Postad 17 december 2004 - 22:20
Überhacker
-
Überhacker
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
Sant, jag skiter också i ljudet så av det skälet finns det ingen anledning att köra HDMI. Problemet är bara det att DVI-kortet inte heller stöder 50Hz ordentligt, så det hade ju varit trevligt om det fanns ett annat sätt att få in en vettig digital signal i plasman. I fallet med PW7 spelar det inte så stor roll eftersom den ändå är lågupplöst, så man kan lika gärna skicka 576/50Hz till den vilket fungerar. Problemet är ifall mottagaren endast skickar ut t ex 1080i/50Hz digitalt med HDCP och ingen analog signal, vad gör man då? Om man dessutom har en högupplöst version av plasman så går det inte att skicka plasmans "äkta" upplösning i varken 50Hz eller 75Hz med DVI-kortet, bara 60Hz. Vill man göra sånt så får man köra analogt. För övrigt är DVI begränsat till 4:4:4 RGB och 8 bitar. HDMI stöder även 4:2:2 YCbCr i 8, 10 och 12 bitar. I teorin så kan man alltså få bättre bild med HDMI.
Postad 17 december 2004 - 22:35
radiuz
-
radiuz
-
Lärjunge
-
-
412 inlägg
Låter bra det där PerM!  Jag ska sänka min skärm 5-6cm till, då kommer det bli perfekt. Jo jag tycker dom inställningarna är bra, men man pillar ju alltid
Postad 17 december 2004 - 22:47
Überhacker
-
Überhacker
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
med 720p material så funkar det men vem vill nöja sig med 720p material ?
kollar du på 1080i material så kör i 1080i på Plasman. otroligt nog så får du inte samma skärpa om du kollar på en 1080i film i 1280*720 som om du får om du kör i 1080i. jag antar att det har att göra med hur effektivt skalningen sker.
720p material= 720p installt på skärmen 1080i material=1080i installt på skärmen
Varje gången skalning sker, så sker en förvrängning av bilden, vilket av uppenbara skäl inte är bra. Varför man först skulle vilja skala ner 1080i-material till 720p i datorn, och sedan skicka detta till plasman som i sin tur skalar ner det till 480p, begriper jag inte? Antingen skall man skala ner det till 480p direkt i datorn, eller så skickar man det som det är i 1080i till plasman och låter den skala ner till 480p - beroende på om det är datorn eller plasman som skalar bäst.
Postad 17 december 2004 - 23:48
radiuz
-
radiuz
-
Lärjunge
-
-
412 inlägg
Varför inte köra i 1280x720 med en dator och testa WM9 filmer?
Postad 18 december 2004 - 00:42
Optoma
-
Optoma
-
Forumräv
-
-
650 inlägg
Upplever ni 42"som för litet nu när ni haft era plasmor ett tag?
Postad 18 december 2004 - 01:05
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
Varför inte köra i 1280x720 med en dator och testa WM9 filmer?
jo men då kan du ju lika gärna köra i 1920*1080 och prova 1080p WMVHD filmer 1080 filmerna ser skarpare ut än 720p filmerna även på en lågupplöst plasma.
Postad 18 december 2004 - 06:04
radiuz
-
radiuz
-
Lärjunge
-
-
412 inlägg
Optoma : Självklart är första stunden mäktigast, då man inte haft så stor bild. Nu upplever jag den helt perfekt, riktigt mysigt att kolla på film och storleken är lagom och perfekt i mitt rum för att kunna "flyga" in i bilden.
Patrik_G : Ska testa sedan
Redigerat av radiuz, 18 december 2004 - 06:05.
Postad 18 december 2004 - 12:14
Überhacker
-
Überhacker
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
jo men då kan du ju lika gärna köra i 1920*1080 och prova 1080p WMVHD filmer 1080 filmerna ser skarpare ut än 720p filmerna även på en lågupplöst plasma.
Jag hoppas att du är medveten om att det fortfarande är 852x480 du tittar på, och skarpare än så blir det inte oavsett om du skickar 720p eller 1080i till skärmen...
Postad 18 december 2004 - 15:27
Pete
-
Pete
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Efter några timmars tittande så märker jag dock att jag har satt skärmen för högt. Jag har 90 Cm från skärmens underkant till golvet. Jag får nog ta och sänka ca 20 cm. Hur högt har ni andra monterat den?
/Perra
Jag satte min 80cm från golv till plasmans underkant. Det var för att inte centern skulle skymma bilden men sen tyckte jag att det var bra titthöjd oxå. Provtitta höjden på plasman innan jag satte upp den o det kändes bra. Lite tråkigt o behöva flytta den igen Första dagarna kändes storleken på plasman som ENORM. Nu när man vant sig känns det perfekt. Märkte att centreringen av bilden när jag startade en NTSC film var tillbaka på ursprungslägena igen. Körde då igång THX optimizer från en NTSC skiva o märkte att bilden var perfekt centrerad. Startade THX Optimizer från en PAL skiva o då var inställningarna jag gjorde tillbaka. Den verkar ha ett bildjusterings minne för NTSC o ett för PAL. Alla andra värden var inte ändrade utan det var bara bildjusteringen.
Postad 18 december 2004 - 15:57
BlackZam
-
BlackZam
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Jag saxar från: Homecinemachoice.comNo Sky HD compatibility for Panasonic's new plasma screen In the course of reviewing Panasonic’s new TH-42PW7 plasma screen, we’ve come across some major confusion over whether or not the screen is compatible with HDMI or DVI connections. Unusually the screen’s connectivity is largely optional, depending on you inserting your choice of connection modules into bays provided along the screen’s underside. And when we checked out a number of UK internet sites selling the screen, many of them suggested that an HDMI terminal board, the TY-42TM7HD, was among the connection options available. This would have been great news, since it would have made the screen compatible with Sky’s upcoming High Definition broadcasts (see the story of December 03). However, on checking with Panasonic itself, it turns out that this HDMI board is NOT available in the UK, and that the 42PW7 is therefore not likely to be compatible with Sky’s HD broadcasts. In fact, Panasonic has gone so far as to issue an official press release on the matter – which we reproduce for you here in full. Note that while the paragraph saying that high definition can still be displayed using the component terminal board is correct, that can’t be used for most of SKY’s HD broadcasts, which will apparently need a digital (HDMI or DVI) connection. "Regrettably, due to specification variations in the US, Japan and Europe, the HDMI terminal board (TY-42TM7HD) planned for introduction into the UK consumer market will not be available. High definition can still be displayed on the PW7 in VGA resolution by using the component terminal board (TY-42TM6ZC) to produce high quality results. Panasonic remains committed to HDMI technology and the opportunities it offers to consumers." The 42PW7 will be reviewed in full in upcoming issues of Home Cinema Choice and What Video & Widescreen TV. Posted by John Archer Detta kanske är emot forumreglerna men ni har källan och allt där. Så det blir ingen hdmi för britterna, men kommer den till Sverige så att ni själva kan få tag på den? Detta kanske är värt en egen tråd... //Martin
Postad 18 december 2004 - 17:45
radiuz
-
radiuz
-
Lärjunge
-
-
412 inlägg
Finns fortfarande DVI att köra med, jag kommer nog köra helt på komponent istället.
Postad 18 december 2004 - 20:24
brorsan
-
brorsan
-
Lärjunge
-
-
297 inlägg
Har läst igenom tråden och har blivit grymt sugen på att införskaffa mig en PW7 Det enda som hindrar mig är risken för döda pixlar, har mailat Panasonic Sverige om deras garantier, men det lär väl vara den gamla vanliga pixelpolicyn som gäller  Om jag i alla fall skulle bestämma mig för ett köp, vad är det för anslutningar som gäller? Tänkte köra boxer, Xbox och en DVD-spelare. Är det komponent eller RGB-SCART som gäller på DVD-spelaren eller Xboxen? Blir inte riktigt klok på allt detta med interna/externa linjedubblare, progressiv scan osv. Någon som vill upplysa en tämligen okunnig stackare?  Ska köpa en ny DVD-spelare om det blir en ny TV, så rekommendationer på spelare som lirar bra ihop med PW7an (med någorlunda humant pris) skulle uppskattas
Postad 18 december 2004 - 23:32
Unregistereda1c326c3
-
Unregistereda1c326c3
-
Användare
-
-
101 inlägg
Det enda som hindrar mig är risken för döda pixlar, har mailat Panasonic Sverige om deras garantier, men det lär väl vara den gamla vanliga pixelpolicyn som gäller 
Handla över nätet -- då har du alltid öppet köp. Så slipper du fightas med Panasonic om du skulle få en skärm med döda pixlar. Har oxå varit rädd för det där, men å andra sidan -- vi är ju ett helt gäng här nu som fått levererat ungefär samtidigt, och jag har inte hört någon enda kommentar om detta. Har själv "lusläst" min skärm och hittar inga som helst pixel-skavanker.  Om jag i alla fall skulle bestämma mig för ett köp, vad är det för anslutningar som gäller? Tänkte köra boxer, Xbox och en DVD-spelare. Är det komponent eller RGB-SCART som gäller på DVD-spelaren eller Xboxen? Blir inte riktigt klok på allt detta med interna/externa linjedubblare, progressiv scan osv. Någon som vill upplysa en tämligen okunnig stackare? Ska köpa en ny DVD-spelare om det blir en ny TV, så rekommendationer på spelare som lirar bra ihop med PW7an (med någorlunda humant pris) skulle uppskattas 
Linjedubblare=progressiv scan. Bäst om en extern källa (t.ex. en DVD) gör det. Komponent ska vara bättre än RGB-SCART -- bl.a. för att man då kan köra just progressive scan. Å andra sidan är det nog ingen här som testat det ännu. Ska du ändå köpa en ny DVD-spelare -- köp en som har både SCART-RGB och komponent ut. Behöver inte bli så jättedyrt.
Postad 19 december 2004 - 00:29
brorsan
-
brorsan
-
Lärjunge
-
-
297 inlägg
Det enda som hindrar mig är risken för döda pixlar, har mailat Panasonic Sverige om deras garantier, men det lär väl vara den gamla vanliga pixelpolicyn som gäller  Handla över nätet -- då har du alltid öppet köp. Så slipper du fightas med Panasonic om du skulle få en skärm med döda pixlar. Har oxå varit rädd för det där, men å andra sidan -- vi är ju ett helt gäng här nu som fått levererat ungefär samtidigt, och jag har inte hört någon enda kommentar om detta. Har själv "lusläst" min skärm och hittar inga som helst pixel-skavanker. 
Jag tänkte också på det där med öppet köp, men jag ser ändå två potentiella strul-faktorer: 1. En död pixel uppenbarar sig efter ett par månader. Det öppna köpet är inte längre giltigt, så då sitter man med skägget i brevlådan. 2. Jag har tyvärr inte råd med ett kontant-inköp, så jag måste ta på avbetalning. Antar att det blir en himla massa strul om man lämnar tillbaks plasman (om den har en död pixel vid leverans) och man tagit den på avbetalning. Då måste ju lånet sägas upp eller annuleras... Har haft otur med döda pixlar förut (fick bl.a. lämna tillbaks tre bärbara datorer på öppet köp pga döda pixlar), så jag är lite paranoid inför ett köp  Om jag i alla fall skulle bestämma mig för ett köp, vad är det för anslutningar som gäller? Tänkte köra boxer, Xbox och en DVD-spelare. Är det komponent eller RGB-SCART som gäller på DVD-spelaren eller Xboxen? Blir inte riktigt klok på allt detta med interna/externa linjedubblare, progressiv scan osv. Någon som vill upplysa en tämligen okunnig stackare? Ska köpa en ny DVD-spelare om det blir en ny TV, så rekommendationer på spelare som lirar bra ihop med PW7an (med någorlunda humant pris) skulle uppskattas  Linjedubblare=progressiv scan. Bäst om en extern källa (t.ex. en DVD) gör det. Komponent ska vara bättre än RGB-SCART -- bl.a. för att man då kan köra just progressive scan. Å andra sidan är det nog ingen här som testat det ännu. Ska du ändå köpa en ny DVD-spelare -- köp en som har både SCART-RGB och komponent ut. Behöver inte bli så jättedyrt.
Okej, nu blev det lite klarare
Redigerat av brorsan, 19 december 2004 - 00:30.
Postad 19 december 2004 - 01:15
PerM
-
PerM
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Åter igen har jag häpnat över den här skärmens prestanda. Jag testade just att köra några av Windows Media players HDTV demos. Wov. Jag laddade ner några demo filmer ifrån http://www.wmvhd.com/ . Jag tog 720p versioner, kopplade upp min Laptop till skärmen och valde att köra i 1280 x 768 upplösning. Sen var det bara att sätta sig ner och häpna över resultatet. Trots nerskalningen som blir så ser det helt makalöst bra ut. En annan sak. Just nu kör jag DVD via Scart, från en äldre DVD. Jag funderar nu på att uppgradera så att jag kan köra via det Component kort jag beställt till skärmen. Jag står och väljer mellan två spelare, Panasonic DVD-S97 eller Pioneer DV-575A. Vad har ni för tankar kring dessa? /Perra
Postad 19 december 2004 - 14:50
brorsan
-
brorsan
-
Lärjunge
-
-
297 inlägg
Har förresten en fråga till er som äger PW7:an, är det några problem med synkningen av ljud och bild? Det verkar ju vara ett genomgående problem för alla plasmor när man inte använder sig av TVns ljud, utan istället kopplar DVD/Xbox/Boxer/osv->förstärkare utan att gå via TVn.
Antar att ni kör med ljudet via en extern förstärkare då iaf jag inte sett några högtalare till PWan?
Postad 19 december 2004 - 15:32
Unregistereda1c326c3
-
Unregistereda1c326c3
-
Användare
-
-
101 inlägg
Ja, jag har vid några tillfällen märkt en smula osynk. Under någon 10-dels sekund, sen har det rättat upp sig igen. Inget som stört mig eller övriga familjen, dock. Sedan kan man ju alltid experimentera med att sätta center-speakern på några millisekunders delay, men det har jag inte hunnit ännu.
Postad 19 december 2004 - 15:50
Unregistered419b94f0
-
Unregistered419b94f0
-
Lärjunge
-
-
481 inlägg
Tja
Två frågor!!
Om jag fattade rätt, så är det om man köper tillhörande tunern pu600, så får man 3 scart och komponent ingång, men kan inte ha HDMI/DVI samtidigt.
Tror ni det blir nåt billigare nu i mellandagarna?
Postad 19 december 2004 - 19:36
radiuz
-
radiuz
-
Lärjunge
-
-
412 inlägg
Kör med digital-TV genom RGB scarten och upplever ingen "lipsync". Kan vara lite osynkat ibland men det rättar till sig självt har jag märkt. Inget att störa sig på alltså.
PerM : Tankade också hem en drös 720p filmer där ifrån och ska testa dom genom en bärbar pc snart. Xbox verkade inte klara av filmerna, kan bero på att jag inte kör komponent ännu. Men har sett lite av dom och bilden är grym även fast den är lågupplöst.
Postad 19 december 2004 - 19:48
Optoma
-
Optoma
-
Forumräv
-
-
650 inlägg
Kör med digital-TV genom RGB scarten och upplever ingen "lipsync". Kan vara lite osynkat ibland men det rättar till sig självt har jag märkt. Inget att störa sig på alltså. 
PerM : Tankade också hem en drös 720p filmer där ifrån och ska testa dom genom en bärbar pc snart. Xbox verkade inte klara av filmerna, kan bero på att jag inte kör komponent ännu. Men har sett lite av dom och bilden är grym även fast den är lågupplöst.
Du kan få en rejäl ökning av bildkvaliten om du kör direkt mot PC-ingången(D-SUB) på plasman med en RGB->VGA konverter från JS i England. SCART kortet ger en mycket suddigare bild än via direkt på VGA.
Postad 19 december 2004 - 21:04
radiuz
-
radiuz
-
Lärjunge
-
-
412 inlägg
Optoma : Då jag bara använder digital-TV på scart ingången orkar jag inte fixa nått annat. Bilden är bra som den är.
Kommer testa pc på vga ingången såklart.
Postad 21 december 2004 - 08:14
Unregistered977f3c5d
-
Unregistered977f3c5d
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Är det någon PW7-ägare som har koll på hur man stänger av plasmans förmåga att ändra bildläge på eget bevåg?
Jag kör boxer och har en Sagem 62 som är inställd på 16:9.
När TVn får en 16:9 signal så ändrar den till 16:9 och det är bra men den skall ju inte ändra fram och till baka mellan alla lägen (Panasonic auto, Just, 4:3 och 16:9) när man kolla på tex Aktuellt. Jag vill mao att om jag ställer in TVn så att den skall köra 4:3 så skall den inte automatiskt ändra sig till något annat format. Jag har kollat lite i menyn på TVn och hittat ett ställe där man kan ställa in om man vill ha 4:3 eller Just och där har jag valt 4:3.
Har någon ett förslag på hur jag kan lösa mitt problem?
Kanske lite OT men är det bara jag som ofta får osynkat ljud mellan TV och stereon på kanal5 (Boxer)?
Postad 21 december 2004 - 09:59
PerM
-
PerM
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
El_Duderino:
Jag har ställt min aspekt på "Just". Då blir det alltid just så länge det är en 4:3 sändning, dock så slår den fortfarande över till riktig 16:9 om sändningen är sån.
Jag tror dock att detta är händelsestyrt, alltså att den bara uppdaterar sig varje gång det växlar mellan 4:3 och 16:9, mao om det är en 16:9 sändning och du byter format till tex: "just", så kommer den att stanna så tills antingen sändningen växlar 16:9 -> 4:3 -> 16:9, eller tills du byter kanal fram och tillbaka.
Vad gäller osynkat ljud så tror jag det beror på boxer. Jag upplever det också oftast på Kanal5. Om jag då slår av och på boxermottagaren så blir det bättre. Jag har en Force 320T.
/Perra
Postad 21 december 2004 - 15:59
Björnerik
-
Björnerik
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Patrik G, du som kört en massa WMHD: Kan man köra ut WMHD-klippen (eller filmerna) i vilken frekvens som helst? Jag tänker på DVI-kortet till PW7 som inte kan ta emot 720p/50Hz och 1080i/50Hz utan bara 720p/60Hz och 1080i/60Hz. Kan man alltså ta HD-filmerna på datorn och spela upp dem i 720p/60Hz resp 1080i/60Hz, eller är de i 50 Hz och måste skalas upp till 60Hz (med ryckighet i bilden som följd)? Jag har inte fått ihop detta ännu riktigt...
Postad 21 december 2004 - 16:14
Überhacker
-
Überhacker
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
Ni som kör digital-TV via scart/RGB till pw7, hur upplever ni bilden?
Ser man digitala kompressionsdefekter som inte syns på en vanlig 28" CRT? Tänker mest på det digitala marknätet, t ex SVT, TV4 osv som ser riktigt bra ut på en vanlig TV.
Skit in, skit ut, heter det ju. Eurosport och liknande har jag inga förväntningar på...
Postad 21 december 2004 - 16:27
Björnerik
-
Björnerik
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Überhacker> Jag kör med Boxer, marksänd digitalteve. Mottagare Force 530 och kör med Scart/RGB till min PW7. Jag upplever bilden som mycket bra. Inga digitala Mpeg-artefakter alls. "Svåra" saker som hår, ansikten, snö (skidåkning), gräsmattor (fotboll) visas utan problem även då de är ur fokus. Jag tycker bilden är fantastiskt bra helt enkelt. Premier Leauge på Canal+ ser mycket bra ut. Även Super G på Eurosport (!) var riktigt bra...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|