* Officiell tråd LG - RZ PY10X *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 29 december 2004 - 22:19
Postad 29 december 2004 - 22:22

Menyerna tyckte jag såg väldigt snygga ut på PY10x! Är de likadana på PX12x???
Postad 29 december 2004 - 22:28

Postad 29 december 2004 - 22:38
casshern har bild på sin fjärr till PX12:an....

Postad 29 december 2004 - 22:41
Ja de digitala kanalerna ger klart bättre tv-bild!Har just uppgraderat mitt Comhem abonnemang till digitalt. Lyfte bilden rejält på PY10:an
. Lite irriterande är dock att Comhem bilden genom Samsungboxen är ljusare så jag får ha olika inställningar för TV och DVD.
Skönt att man kan ha olika inställningar för de olika ingångarna på PY10:an!
Redigerat av Viggen, 31 december 2004 - 15:52.
Postad 29 december 2004 - 23:22

Redigerat av P2V, 29 december 2004 - 23:23.
Postad 29 december 2004 - 23:24
Fjärrkontroll PY10:Finns det någon som kan fixa en närbild på sin fjärr till PY10:an?
casshern har bild på sin fjärr till PX12:an....

Postad 29 december 2004 - 23:44

Undrar om den funkar till px12:an oxå? bara en fundering...
Annars kanske man kan använda en multi fjärr som är snygg!

Postad 29 december 2004 - 23:58
För de som var intresserade av px12:an jag tidigare snackade om fanns där bara en och den såldes precis innan jag kom för att köpa den

Postad 30 december 2004 - 00:10
Cred till OnOff som köpte tillbaka mitt original väggstativ till Panna PA30 som jag haft i 6v i väntan på leverans från NetOnNet.
längtar

Redigerat av carlito77, 30 december 2004 - 00:11.
Postad 30 december 2004 - 08:18
Slog till idag o hävde köpet på min PA30 från NoN o handlade upp mig på en PX12x inkl. ett väggstativ istället. Stod länge o jämförde designen mellan px12x o PY10 men valet föll till slut på px12x ändå till slut. Får väl köpa till lite lull lull för pengarna jag sparade. Kan bekräfta ovanstående att efter prutning så skiljer det ca 3000 mellan modellerna.
Undrar hur länge LG kommer att hålla fast vid att ha 2 modeller så lika och med så lite prisskillnad? Får känslan av att detta var en nödlösning medan man trimmade in produktionen av de nya högupplösta/högkontrast panelerna. De paneler som inte uppfyllde PY10 kraven hamnade i PX12. Nu efter uppspecningen av PX12 så verkar produktions kvalitén vara tillräcklig bra så att alla PX12 skall kunna säljas fullspecade. Min gissning är att PX12 utgår och att vi snart kommer att få se PY10 säljas på PX12'ans prisnivå.
Postad 30 december 2004 - 18:07
Vad har ni som köpt PY10:an lyckats pruta ner den till för pris? som lägst?
Postad 30 december 2004 - 19:13
Postad 01 januari 2005 - 17:13
Postad 02 januari 2005 - 13:23
Står inget om det på deras hemsida..

Postad 02 januari 2005 - 13:54
Det borde den, vad ska man annars med DVI-ingången om man ej kan använda den fullt ut?Har px12 stöd för hdcp på dvi ingången precis som py10?
Står inget om det på deras hemsida..
Annan tråd på ämnet:
https://www.minhembi...showtopic=78503
Redigerat av Viggen, 02 januari 2005 - 14:00.
Postad 02 januari 2005 - 23:31
1. Hur bra tycker ni skalningen är?
2. Högtalarna, är dom bra?
3. Kan man göra 1:1 pixel mapping?
Den har en ruggigt snygg design, påminner om highend modellerna från Sony.
Redigerat av Optoma, 02 januari 2005 - 23:33.
Postad 02 januari 2005 - 23:35
Högtalarna är bra med en del sound-profiler att välja mellan i set-up!
Redigerat av Viggen, 03 januari 2005 - 14:55.
Postad 03 januari 2005 - 18:14
Vad har fläkten för specificerad ljudnivå?
LG,s service och inställning till "kundproblem" ?
Tack för Edra synpunkter och råd i förhand.
Postad 03 januari 2005 - 20:50
Står i färd med att köpa helt nya grejor. Behöver både plasma, digital box och eventuellt ett hembiosystem.
När det gäller Plasma så står valet egentligen mellan PY10 och Pioneers 435XDE.
En sak som jag sökt svar på men ej funnit är PY10 fjärkontroll.
Det är ju uppenbarligen en multifjärr av bilder och manual att döma.
dock framgår ju inte om den är programerbar eller bara funkar med LGs produkter.
Är den inte programmerbar så suger det ju lite då LG inte säljer digitalboxar, förstärkare osv på svenska marknaden, något som ändå tycks stödjas på fjärren.
Vore ju schysst om man kunde styra allt från en och samma fjärr, även om den inte vore programmerbar så kan jag ju lika gärna köpa ett LG hemmabiopaket till den och styra...Men ett bekymmer kvarstår ju då, styrningen av digitalboxen, vill ju kunna växla kanaler...
Någon som har PY10 som kan förtydliga hur fjärren funkar?
Postad 03 januari 2005 - 21:04

Redigerat av P2V, 03 januari 2005 - 21:05.
Postad 03 januari 2005 - 21:20
Ganska meningslöst med en multifjärr för exempelvis satellitbox eller förstärkare då sådana produkter inte finns att köpa här!?
Hmm, då får man köpa en multifjärr av annat märke då. Tar bort lite av anledningen till varför man skulle skaffa en PY10 istället för PX12. Bara designen kvar som skiljer då, man får ta sig en liten funderare...
Någon annan som kan motivera varför man ska köpa en PY10 istället för PX12 förutom designen nu när multifjärrisen i princip är värdelös. Några andra skillnader mellan modellerna vet jag inte.
Postad 03 januari 2005 - 21:41
PY10x: "Vi använder ett speciellt glas som är framtaget för att återge klara färger samtidigt som det förstärker svärtan och djupet i bilden"Någon annan som kan motivera varför man ska köpa en PY10 istället för PX12 förutom designen nu när multifjärrisen i princip är värdelös. Några andra skillnader mellan modellerna vet jag inte.
PX12x: "Med PX12x så får du en högupplöst, framtidssäker 42 tums platt tv med det bästa från vår låvordade toppmodel PY10x. Vi använder samma högupplösta panel och elektronik men klär den i ett kabinettet i plast med frontglas i acryl, samma som som vi använder i vårt övriga sortiment."
Samma eller ?

Redigerat av Viggen, 03 januari 2005 - 21:41.
Postad 03 januari 2005 - 21:47
Den är grymt läcker och kan hantera 10 enheter.
Priset ligger väl runt 1000-1500 spänn.
Postad 03 januari 2005 - 21:52
Postad 03 januari 2005 - 22:32
>>Ganska meningslöst med en multifjärr för exempelvis satellitbox eller förstärkare då sådana produkter inte finns att köpa här!?>>Jahapp, det var ju lite trist. Speciellt då LG inte har ett komplett produktsortiment på svenska marknaden.
Hmm, då får man köpa en multifjärr av annat märke då. Tar bort lite av anledningen till varför man skulle skaffa en PY10 istället för PX12. Bara designen kvar som skiljer då, man får ta sig en liten funderare...
Någon annan som kan motivera varför man ska köpa en PY10 istället för PX12 förutom designen nu när multifjärrisen i princip är värdelös. Några andra skillnader mellan modellerna vet jag inte.
Amen to that... Varför skulle man bara ha LG produkter även om de fanns här?!? Jag klarar mig dock ganska bra då jag har en Rotel RR-1050, den är dock ful som stryk, jämfört med LG'ns kontroll, dock har den allt som jag behöver ifrån en multifjärr.
Postad 04 januari 2005 - 12:40
De jag är ute efter är om de skulle funka att köra en komponent till VGA adapter.
Har två prylar med komponent som ska kopplas in. (DVD å Xbox)
/Zalkin
Postad 05 januari 2005 - 10:06
Jag har precis blivit ägare till en py 10x och undrar om någon har kört hdmi från en samsung hd 945 till dvi.. har beställt en sån spelare men vet ej om det är ver 1.0 eller ver 1.1 på hdmi
Postad 05 januari 2005 - 18:33
Vad som däremot var negativt var det säljaren sade om HDTV. De hade en annan större LG, 60" som matades med HDTV klipp. Där var bilden GRYM!!!!!! Klart det bästa jag någonsin sett. Det negativa var att de hade provat att mata LG PY10:an med samma HDTV och det var tydligen klart sämre bild.
Undra vad det beror på??
Jag vet inte vilken modell 60 tumaren var men den kostade 79995:- tillsammans med HDTV dekodern.
Redigerat av frhape, 05 januari 2005 - 18:43.
Postad 05 januari 2005 - 19:23
En annan förklaring kan vara är att 42" inte hade optimerade inställningar för källan. Har själv provar HD klipp på min PY10:a och var tvungen att ändra inställningarna en del för att få bra bild.
Postad 05 januari 2005 - 19:28
Postad 05 januari 2005 - 20:09
jag har kört lite 720p matrial på min py10 42" och det såg riktigt riktigt bra ut. Okej bilden var lite gryning men det tror jag beror på billig (rgb VGA) sladd. Det största problemet var istället att den färgskalorna inte räckte till på långa vägar. Kanske jag som förväntar mig för mycket har ju t.ex. aldrig haft en projektor.Var och tittade på denna TV idag på Onoff. TV:n matades med komponent från en dvd-spelare. Riktigt bra bild!!!! Vilka färger och vilken kontrast!!! Dock så tyckte jag mig ana en liten grynighet men jag kanske bara är kräsen.
Vad som däremot var negativt var det säljaren sade om HDTV. De hade en annan större LG, 60" som matades med HDTV klipp. Där var bilden GRYM!!!!!! Klart det bästa jag någonsin sett. Det negativa var att de hade provat att mata LG PY10:an med samma HDTV och det var tydligen klart sämre bild.
Undra vad det beror på??
Jag vet inte vilken modell 60 tumaren var men den kostade 79995:- tillsammans med HDTV dekodern.
Annars var det en grym bild. t.o.m min sambo blev imponerad

Dave
Postad 05 januari 2005 - 20:24
Men trodde att py10:an klarade typ en massa miljoner färger?
Postad 05 januari 2005 - 20:28
Postad 05 januari 2005 - 20:35
Alla andra verkar nöjda med sin PY10:a....
Hur har du egentligen kopplat in din plasma Tridave?

Har du verkligen pillat in alla justeringar för bilden ordentligt???
Postad 05 januari 2005 - 23:32
Postad 06 januari 2005 - 00:12
Jag har inte hört talas om någon som köpt en PY10 utan att få med x-et på slutet. Tror att alla PY10-or är likadana...Hembiobutiken verkar ha en specialutgåva? Var inne på Lars Bengtsson igår men de visste inte vad X:et i slutet av modellen som hembiobutiken har står för. Enligt hembiobutiken så ska deras modell ha ett bättre glas som ger bättre svärta. Stämmer detta eller har alla samma glas?
Postad 06 januari 2005 - 01:31
Jag har inte hört talas om någon som köpt en PY10 utan att få med x-et på slutet. Tror att alla PY10-or är likadana...
Precis, verkar vara så! Det är PX12 som fått ett x efter att LG hottat upp kontrast etc och ska vara samma plasmaskärm som PY10x förutom designen och fjärren!
Redigerat av Viggen, 06 januari 2005 - 01:35.
Postad 06 januari 2005 - 12:11
Är det någon som kan säga hur bilden blir från digital TV via Boxer etc.
Mvh //Jens
Postad 06 januari 2005 - 12:31
Jag verkar ju fått måndagsexmplaret av denna modell, SKV skall hämta den snart. Så jag vet inte om min PY10x är någon bra referens heller. Fläkten låter som ett tröskverk. Enligt Joakim på LG så skall man inte höra den från tittarposition. Känns skönt att fått en officiell referens!Gör den också. Förstår inte vad TriDave menar. Kanske en bättre förklaring kan vara på sin plats.
1: Fläkt låter som tröskverk
2: Även när fläkten är avstängd så låter den mycket, högfrekvent ljud...
3: Inversion fungerar inte, tydligen skall den gå på någon gång i bland(för att minska risken för inbränningar), väljer jag inversion som ISM metod så har ajg inversion på konstant och vem vill ha det

Det är säkra fel, sedan så är jag lite misstänksam för övriga fel.
När jag ser på Rullande text på typ Ekonominyheter så hackar den till var 5:e sekund. Så borde det inte vara.
Sedan när jag kört HD-matrial 720p upplösning på datorn 1024*768. Har laddat ner matrialet från http://www.microsoft...ntshowcase.aspx
Om du kör dolphins så kommer du se att den inte räcker till för alla blåfärger utan skapar stora moln med färgklumpar. Tycker iaf jag. Ni får jättegärna göra samma test. Även i slutet på amazon-videon, de vita bergen, så ser molnen för taskigt ut.
Som sagt ni får jättegärna köra samma tester. Dock så såg materialet grymt ut överlag men för min del hade det gärna fått finnas några mer färgskalor.
För övrigt kör jag med samma inställningar som de rekommenderar på Bigscreen.
Mvh Dave
Redigerat av Unregistered44335, 06 januari 2005 - 12:32.
Postad 06 januari 2005 - 12:48
1 och 2. Är något fel på din fläkt utan tvekan!1: Fläkt låter som tröskverk
3: Inversion fungerar inte, tydligen skall den gå på någon gång i bland(för att minska risken för inbränningar), väljer jag inversion som ISM metod så har ajg inversion på konstant och vem vill ha det![]()
![]()
Inte jag iaf...
3. Orbiter rör sig endast med någon pixel varannan minut! Via servicemenyn kan du tydligen ändra hur många pixlar den ska röra på sig samt även ändra intervallet. Synd om Inversion är på hela tiden dock.
Postad 06 januari 2005 - 12:50
Hur når jag då servicemenyn? För den meny jag har kan man inte ändra det intervallet. Mycket tacksam för svar!1 och 2. Är något fel på din fläkt utan tvekan!1: Fläkt låter som tröskverk
3: Inversion fungerar inte, tydligen skall den gå på någon gång i bland(för att minska risken för inbränningar), väljer jag inversion som ISM metod så har ajg inversion på konstant och vem vill ha det![]()
![]()
Inte jag iaf...
3. Orbiter rör sig endast med någon pixel varannan minut! Via servicemenyn kan du tydligen ändra hur många pixlar den ska röra på sig samt även ändra intervallet. Synd om Inversion är på hela tiden dock.
Dav
Postad 06 januari 2005 - 12:55
Har comhem digitalbox och de digitala kanalerna blir ganska bra, ett klart lyft från de analoga!Att bilden från en schysst DVD blir världsklass har jag förstått men...
Är det någon som kan säga hur bilden blir från digital TV via Boxer etc.
Mvh //Jens
Postad 06 januari 2005 - 12:55
Man håller menyknappen intryckt tills den visas!Hur når jag då servicemenyn? För den meny jag har kan man inte ändra det intervallet. Mycket tacksam för svar!
Dav
Postad 06 januari 2005 - 13:00
jojo den menyn kommer jag åt, men där finns det inga möjligheter, inte för mig iaf att ändra tiden för orbiter eller avstånd. Typ det enda jag kan välja är om jag vill ha det eller ej. Fast det är väl min det är fel på....Man håller menyknappen intryckt tills den visas!Hur når jag då servicemenyn? För den meny jag har kan man inte ändra det intervallet. Mycket tacksam för svar!
Dav
Dave
Postad 06 januari 2005 - 13:17
Postad 06 januari 2005 - 13:18
Det där känner jag igen från "Master and Commander" när jag såg den med componentkabel på ref.se i stockholm. Hade tyvärr ingen möjlighet o se skärmen med nån annan källa då anslutningen på deras dvi-kabel så den tog i stativet.Om du kör dolphins så kommer du se att den inte räcker till för alla blåfärger utan skapar stora moln med färgklumpar. Tycker iaf jag. Ni får jättegärna göra samma test. Även i slutet på amazon-videon, de vita bergen, så ser molnen för taskigt ut.
Som sagt ni får jättegärna köra samma tester. Dock så såg materialet grymt ut överlag men för min del hade det gärna fått finnas några mer färgskalor.
Det var en scen med massa gråa nyanser, såg helt f-rjävligt ut. Som en ett filmklipp i 16 färger. På Pioneer 435XDE såg det bättre ut dock. Men inte perfekt.
Postad 06 januari 2005 - 13:20
Även i slutet på amazon-videon, de vita bergen, så ser molnen för taskigt ut.
Har detta clip själv så jag körde igenom det nyss. Tycker nog att molnen ser rätt OK ut. Men jag förstår vad du menar, taskiga moln har vi väl alla sett. Om alla moln ser dåliga ut kanske man kan ge TV:n skulden. Ser man det bara på enstaka filmer så är det väl troligen defekter som redan finns i källmaterialet.
Bra att LG tar sitt ansvar och byter ut plasman. Hoppas du blir nöjd med den nya.
Postad 06 januari 2005 - 13:34
om du kör WMP10 så bocka för "Use High Quality Mode" under advanced video settings.Om du kör dolphins så kommer du se att den inte räcker till för alla blåfärger utan skapar stora moln med färgklumpar.
Misstänker att du inte kör med det på?
övergångarna blir markant fler och ser minde grovhuggna ut.
nackdelen är att bilden tappar aningen skärpa.
att inte färgerna räcker till behöver inte betyda att det är plasman som inte kan visa alla färger.
tills stor del beror det på bitraten,ju högre bitrate ju mer bildinfo skickas till plasman och bildkvaliteten blir bättre.
WMVhd filmerna har ju ganska låg bitrate i förhållande till Transport Stream Formatet som brukar ligga på 14-16 Mb/s
Redigerat av Unregistered1008, 06 januari 2005 - 13:41.
Postad 06 januari 2005 - 13:40
Du trycker in menu både på TV och fjärr.Det stämmer, trodde jag läst det skulle vara så, får heller ej fram servicemenyn, någon som kan berätta för oss hur man får fram den på PY10?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar