Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

eyestrain

285 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 December 2004 - 00:05

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0
har full försåelse för folk som tittar på DLP och får eye strain, om de säger att det beror på DLP så måste det väl vara så... jag kan bara ge min egen uppfattning...

Har själv suttit i helgen och tittat ungefär 8timmar i sträck på min Mitsubishi DLP med faroudja DCDi och 2xcolorwheel utan minsta tillstymmelse till eyestrain, en regnbåge här och där ser jag dock då jag gillar att använda mig utav textning, men inte ett enda gruskorn i ögonen! =)

eftersom inläggen mest handlar om folk som har problem kan man kanske lugna en och annan som är nyfiken på DLPtekniken att många har inga som helst problem med "eye strain".

Postad 20 December 2004 - 10:11

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
DanielN: & BioBanditen
Håller med er.

En annan har ju fått "eyestrain" av att läsa ikapp tråden efter helgen.
och för att göra Mozez glad:
DLP projektorer KAN för VISSA personer orsaka obehag, såsom RBE eller Eyestrain.

(jag själv äger en och kan med gott samvete säga att om jag tittar kritiskt och flackande med blicken så ser jag RBE och Eyestrain får man ju av flackandet iaf, men då jag är lyckligt lottad så störs jag inte mer av det än jag gör av min taskiga TV-mottagning, snarare mindre ) :D

Postad 20 December 2004 - 16:33

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Hejsan allihopa.

Jag tycker att tonen är minst sagt onödig i många fall men jag tänkte bidra till tråden ändå, då jag är intresserad av era åsikter och synpunkter.

Jag är en helt vanlig kille på 27 år och har alltid haft normal syn med vanligt långsynthet, inga andra konstiga defekter.

Krockade för 2 år sedan då vi blev låg i omkörning på E4 och en bil i innerfilen fick sladd och körde in i oss. Vi körde av vägen i 100 och voltade 2 varv varpå jag for runt som en häxpipa i bilen (vw skåpbuss) och fick en nedmonterad 100kg´s bokhylla på skallen bland annat. hur som helst så har det nu kostaterats att jag fick sk whiplash. Problematiken var omfattande och bland det första jag märkte dagen efter krocken var att jag kände det som om jag stog på ett gungande skepps-däck när vi åkte tåg hem till Sundsvall, åksjuk och illamående. Möjligtvis hjärnskakning var min omedelbara slutsats... efter att tiden gick och jag knappt fick en blund eller avslappnad menut pga svår värk och ständigt spänd kropp (nacke, hals, rygg och käkar mm) så blev det också klart att denna "yrsel" och balansrubbning blev kvar. När jag var ute och gick så halkade synen efter när jag tog ett steg, som en fördröjning ungefär. Trycker ni på "degausse" eller avmagnetisering på skärmen framför er (crt) så får ni en aning. "flickan" i "the ring", när hon kommer upp ur brunnen är också ett bra exempel, fast något överdrivet.

Hur som helst så har nu 2 år gått och det mesta är bra mycket bättre än det katastrofala stadiet jag var i då, även om problemen finns kvar i vissa mått. Böjer jag mig åt sidan för att plocka upp något när jag kör bil så tar det tex en sekund innan blicken fokuserar på vägen igen, och en viss "yrsel" upplevs... inget som inte går att leva med men det tär på krafterna att alltid fokusera så hårt på det man gör. Andra problem som "stavning/tal-problematik" och minnet har också påvrkats och inget har med placebo att göra då jag normalt är/var en kille som inte oroar sig förrän det är DAGS att oroa sig, om man sägr...

Till det intressanta: Jag har eftersom upptäckt att jag har vissa problem med en del saker och av dessa så har jag 3 bra exempel.

1: Jag och min bror har samma 21" Eizo CRT skärm och jag var hem till honom och skulle surfa en kväll, blev nästan spyfärdig p åen gång och fick verkligen anstränga mig för att sitta kvar. Det var en stor orolighet i bilden och jag blev sjösjuk. Undrade stilla vad han gjort och snabbade mig att kolla uppdateringsintervallet = 60 HZ... höjde till 100HZ som jag själv använder och guuud vad skönt det var... då fick jag ro i sinnet.

2: Ni vet de nya stolparna mitt mellan körbanorna på E4 bland annat, de med ett blått ljus som lyser? Ljuset är inte ett problem i sig, men när det är mörkt har jag mycket svårt att koncentrera mig när jag får möten, inte att blanda ihop med "vanligt" bländande, utan jag får verkligen anstränga mig för att hålla fokus på min väghalva (jag vet, kör helst inte på kvällen så var inte oroliga!). det värsta av allt är just att stolparna sitter mycket tätare än tidigare och när möten kommer så får det en "stroboskopisk" effekt och då är allt som värst. Detta blir mycket bättre om jag kommer till en sträcka med "vanliga" gamla mitträcken/stolpar...

3: Var i köpartakterna av projektor och åkte ut och tittade på en LCD/Z3 och en DLP/4805 i samma rum. Blev åksjuk direkt och kunde inte förmå mig att hålla blicken på dukarna, då jag inte visste vad som gjorde mig sådan... vågade inte chansa på DLP utan gick alltså på en LCD och det verkar funka fint. Bilden kanske inte är lika tip-top men jag fixar att kolla på den iaf.

Jag säger inte att jag absolut inte kan kolla på en DLP men varför chansa, man kan med rätt lite intellekt och bara en gnutta slutledningsförmåga komma fram till att någon form av ljus (bland annat) får mitt balanssinne att balla ur helt...

Tilläggas bör, för alla tvivlare, att jag inte själv trodde ett dyft på just "whiplash" utan ansåg att det nog bara var ett sätt att mygla för att slippa dra sitt strå till stacken. Men å vad naiv och okunnig jag var... det vet jag nu, och den som tror att dom förstår vad det innebär har oftast ingen aning (inte ens min flickvän, som nu efter 2 år har börjat känna av det mer och mer)...

Till Krasse vill jag bara säga att jag inte dömer dig för att du är lika naiv, okunnig och korkad som jag själv var en gång, men säg det till den 18-åriga killen som flyttade med sin mamma från Stockholm, i en husvagn, till en vintrig campingplats mitt i nowhere här i utkanten av Sundsvall. Du kan ju tänka på han och hans ensamma värld med ett parti patiens på sin höjd, medans du sitter och ånjuter din proj i dina sköna soffa, med vännerna... han lider av "sk" "elallergi"...

Kom precis på att han fick föras till akutpsyk och en mörk cell pga att man inte fick ha ett brinnande ljus på sjukhuset, en mörk och ensam cell alltså...

Nog om det! Sylvester eller någon med tankar eller kunskap, vad tror/vet ni att mina problem bror på? Själv skulle jag tro (jag har inte fått några vettiga svar, lever i ovisshet) att balans-centrat fått sig en kyss och att ögonen har en central roll i det hela, samt att ljuset spelar en viktig roll = belysnings-princip på bildvisare = problem ??

Tankar, någon?

- Robert -

Postad 20 December 2004 - 17:04

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
Oj nu håller vi på att glida ifrån ämnet ordentligt. Riktigt tragiskt de du råkat ut för. Har själv en kompis som lider av whiplash. Han har stora problem att sova om nätterna och ibland kan han vara vaken flera veckor i sträck. Tabletterna han får hjälper till ibörjan men sen börjar kroppen bli resistent mot drogen och då hjälper det ej längre. Dock så är ju detta något som uppkommer vid en olycka. Eyestrain är väl inte lika hemskt. Inte ens en tiondel om jag får säga. Vad gäller Krasse så har inte jag uppfattat att han har en en nedåtlåtande syn.Tycker nog man skall läsa hans kommentarer lite nogrannare innan man påstår nåt sådant.

Postad 20 December 2004 - 17:12

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

Vad gäller Krasse så har inte jag uppfattat att han har en en nedåtlåtande syn.Tycker nog man skall läsa hans kommentarer lite nogrannare innan man påstår nåt sådant.

Krasse har väl bara inte riktigt vaknat...

Titeln med mest nedlåtande attityd innehar ju du själv :D

Postad 20 December 2004 - 17:15

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
B8: På vilket sätt då?

Postad 20 December 2004 - 18:18

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
När du kallade en viss person med vissa problem för patetiska (ett inlägg du sedermera har ändrat).

Postad 20 December 2004 - 19:19

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
Fel ordval. Men en så här tråd leder ingenstans. Det vi skulle få fram var osaken varför somliga drabbas och andra inte. De lär ju vara nåt slags problem med synen eller liknande som " blommar ut" när man ser på dlp. Däremot är vi ju inte doktorer eller? nån? så vi kan ju inte svara på detta. Så om vi inte för diskussionen framåt och slutar hugga på varandra så stänger vi denna tråden.

Postad 20 December 2004 - 19:27

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Håller med dig fullständigt hinken!

Tycker faktiskt det kom upp vettiga plausibla förklaringar i början av tråden. Tror de håller långt. Andra teorier emottages med stort intresse. Har själv inga fler funderingar att bidra med utan tror att knaz och sylvester (m. fl. kanske) nog har hittat orsaken till fenomenet.

Sen är det ju såklart alltid intressant att veta varför det drabbar vissa hårdare än andra (precis som allergier som någon har liknat fenomenet med). Vet inte om det kan vara en ledtråd, men jag har alltid haft knivskarp syn. Kunnat läsa skyltar på markant mycket längre avstånd än vänner, bekanta och familj o.s.v. Vet inte om det kan ha något samband med att jag uppenbarligen är känsligare än andra, men det kanske får någons hjärnmaskineri att snurra ett varv till iaf :D

Postad 20 December 2004 - 21:07

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Det jag ville få fram var att jag har blivit mycket "känsligare" för vissa fenomen, och att de beror på balanscentrat eller liknande som styrs av syn bland annat. Har läst att man kan få en kyss på nervstammen som leder till lillhjärnan där såna saker som syn hörsel mm bearbetas... nånting sånt... kontentan är iaf att jag blivit känsligare på något vis medans andra kanske är känsliga redan från början... och att problemen finns där och utlöses av olika orsaker, tex möjligen vissa av sakerna som diskuterats tidigare i tråden.

Krasse menade att el-allergi bara var bullshit, ungefär, och därför så kan jag påstå att jag fattat saken rätt och har läst inläggen så långt iaf, samt att jag tycker det är respektlöst mot de som "lider" av det. Men det är inget som jag lastar honom (dig krasse) för, det är bara okunnighet... simple as that

Postad 21 December 2004 - 09:26

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
Mina trött ögon och huvudvärk/migrän visade sig bero på för mycket "skärmtid" tv, lcd, crt, projektor- när ögonen fixerar en bild på sammma avstånd länge blir de trötta- och hjärnan försöker kompensera. Därav huvudvärk/ont.

Antingen skaffar jag terminalglasögon eller minskar på bildskärmstid, helst båda.

Vanligare än man tror, bland folk som är 25+. :lol:

DLP ger mig regnbågar, och lätt illamående. brrr. Något som påverkar så många mäniskor negativt kan knappast kallas för "bra bild", snarare undermålig teknik :( ;)

LCD och CRT projektorer fungerrar utmärkt. :D

Postad 25 December 2004 - 12:11

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Det här kanske är en n00b-fråga, men hur är det med 3-chipparna egentligen? Försvinner regnbågarna då? Helt, nästan helt eller inte alls? Kan det vara så lyckligt att vi som lider av trådens nämnda problem inte borde få några men av 3-chips DLP? Och isåfall, hur snart vågar man hoppas på att de finns till rimliga priser? :)

Postad 26 December 2004 - 14:49

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0

Det här kanske är en n00b-fråga, men hur är det med 3-chipparna egentligen? Försvinner regnbågarna då? Helt, nästan helt eller inte alls? Kan det vara så lyckligt att vi som lider av trådens nämnda problem inte borde få några men av 3-chips DLP? Och isåfall, hur snart vågar man hoppas på att de finns till rimliga priser? :)

Regnbågarna torde försvinna ögonaböjj, eftersom det finns möjlighet att låta alla färger(rött-grönt-blått) komma prexis samtidigt.

Hur det är med eye strain kan jag inte svara på har inte kolla på varför det uppstår(har inte heller märkt nåt själv, eller nån som kollat hos oss). Uppstår det pga regnbågarna, då torde ju eye strain vara puts väkk.

Postad 26 December 2004 - 14:51

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Mmm om det är samma fenomen som orsákar det (vilket det torde vara). Däremot har jag ju vant av hjärnan med att SE regnbågarna, men får lika mycket eye strain för det.

Postad 26 December 2004 - 14:52

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0

Regnbågarna torde försvinna ögonaböjj, eftersom det finns möjlighet att låta alla färger(rött-grönt-blått) komma prexis samtidigt.

Hur det är med eye strain kan jag inte svara på har inte kolla på varför det uppstår(har inte heller märkt nåt själv, eller nån som kollat hos oss). Uppstår det pga regnbågarna, då torde ju eye strain vara puts väkk.

Postad 26 December 2004 - 15:44

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

Får mig att tänka på ordspråket " det man inte vet har man inte ont av" :)

Ja, fast ännu mer det gamla ordspråket "läs hela tråden innan du skriver korkade dumheter".

Postad 28 December 2004 - 09:25

Micmac
  • Micmac
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Mitt första inlägg föresten...

Angående DLP-projektorer och regnbågseffekter.
Första gången jag märkte eller kände av dessa så tyckte jag bara att jag behövde komma ut och få luft, "kanske börjar bli sjuk" tänkte jag..
Började kallsvettas och må illa, få ont i ögonen.

Nu när jag tittar på en DLP så kan jag inte ens titta fem minuter utan att känna mig olustig eller må illa, kallsvettas också vidare.

Mycket synd tycker jag eftersom dom har en fin bild till bra pris, annars så visar ju Sony vägen med en fin LCD för 27000:- ca..

Tar man sedan den och hoppas på att sony släpper sin "Black screen" till vettigt pris så behöver man ingen plasma eller speciellt mörkt rum för att kunna se på film eller "TV".. :D

Ha en trevlig dag nu..

//Michael

Postad 28 December 2004 - 09:49

Micmac
  • Micmac
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
En teori bara...

Kan det vara så att man har olika bra/dålig syn på sina ögon..
Jag har nästan perfekt syn men på ena ögat ser jag något sämre.

Kanske kan det vara en förklaring.. :D

Postad 28 December 2004 - 14:02

Unregisteredbd645ace
  • Unregisteredbd645ace
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

En teori bara...

Kanske kan det vara en förklaring.. :D

Det har nog inte så mycket att göra om du ser sämre eller inte. Snarare hur dina ögon och hjärna upplever bilden.

En individ som t.ex. ser väldigt suddigt kan titta film med projjen utan att må illa eller nåt. Det är då bara suddigt. Man kan inte generalisera att säga att de med synfel mår illa av att se på DLP.

Men "bottom-line" måste väll ändå vara att vissa individer mår illa medan andra inte ens känner av nåt alls. Oberoende av "synfel". Det är olika mellan olika människor, som allt annat.

Postad 28 December 2004 - 22:56

Micmac
  • Micmac
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

En teori bara...

Kanske kan det vara en förklaring.. ;)

Det har nog inte så mycket att göra om du ser sämre eller inte. Snarare hur dina ögon och hjärna upplever bilden.

En individ som t.ex. ser väldigt suddigt kan titta film med projjen utan att må illa eller nåt. Det är då bara suddigt. Man kan inte generalisera att säga att de med synfel mår illa av att se på DLP.

Men "bottom-line" måste väll ändå vara att vissa individer mår illa medan andra inte ens känner av nåt alls. Oberoende av "synfel". Det är olika mellan olika människor, som allt annat.

Tänkte bara på att det är just två ögon med tex olika fokus som tar emot bilden, kanske är det ena ögat där ljuset inte passerar perfekt som ställer till det för hjärnan, kanske pga att det blir en lite tidsfördröjning av just den bilden och att det färghjul som snurrar förvirrar hjärnan på just det ögat...
Undrar hur det blir om man bara väljer att titta med ett öga på en DLP projektor? ;)

Postad 28 December 2004 - 23:06

Unregisteredc6213648
  • Unregisteredc6213648
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

En teori bara...

Kanske kan det vara en förklaring.. ;)

Antar att du inte har synfel? Att fokusera på en bild med brytningsfel (som i mitt fall) ger efter ett tag huvudvärk, så till vida man inte använder glasögon/linser. Dock så bör större bild göra det lättare att fokusera och därmed mildra effekterna av iaf brytningsfel.

Postad 28 December 2004 - 23:46

King of Sand
  • King of Sand
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Fan, jag fick ont i ögonen bara av att läsa allt detta om eye strain! Tala om placebo-effekt!

Måste samtidigt säga att jag aldrig upptäckt någon regnbågseffekt på min DLP från BenQ. Har inte nån aning om hur de ser ut ens.. Och ont i ögonen har jag heller aldrig fått. Hoppas att det löser sig för dig som hade fått sådana hemska besvär i alla fall!

Postad 29 December 2004 - 01:06

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Det sitter ju en muskel som justerar storleken på pupillen så att ögat får rätt mångd jus.....

Om hjärnan nu hinner känna av skillnaderna i intensiteten mellan färgerna som skiftar.... (alltså när färgjulet snurrar)

Så kanske den (hjärnan altså) försöker göra små korrigeringar av pupill-storleken
som då kanske resulterar i att muskeln kring ögat blir överansträngd......

Om nu så e fallet så skulle eye-strain-effekten dämpas om man saktar ner hjärnans regler-hastighet.

Ni som lider av eye-strain......SUP!...pröva helt allvarligt att sluka en två eller tre starköl och prova se på en film..... då kanske inte muskeln ansträng lika mycket?

Ni kan ju variera styrkan på alkoholintaget och sen ge oss undrande lite feedback om hur det gick

Postad 29 December 2004 - 01:08

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
man får kanske helt enkelt ta en DLP-SUP..... ;)

Postad 29 December 2004 - 01:34

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
RBE har inget med synfel eller dyl, det kan vi nog sätta punkt för nu. Varit uppe flera gånger innan.

Postad 29 December 2004 - 04:07

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0
hmmm, DLPsup för att motverka eyestrain... tur är väl att jag inte har några problem, annars skulle jag nog vara alkis nu ;)

Postad 29 December 2004 - 07:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Ni som lider av eye-strain......SUP!...pröva helt allvarligt att sluka en två eller tre starköl och prova se på en film..... då kanske inte muskeln ansträng lika mycket?

Ni kan ju variera styrkan på alkoholintaget och sen ge oss undrande lite feedback om hur det gick

B)

Jag hade en del eyestrain-problem ibörjan när jag köpte min projja. Detta trots att jag inte märkt något vid otaliga demos innan inköp. Nångång under denna period "dlp-söp" jag faktiskt. Inte för eyestrains skull förstås utan för att vi hade grabbkväll. Faktum är att det funkar, märke inte av ett dugg (förutom påverkan av maltdrycken då förstås ;) )! Det var då hur relaxande som helst att kika på film.

Nu är väl inte detta något att rekommendera direkt och givetvis ska inte detta inlägg tas på allvar för fem öre. Men om man vill kan man ju spekulera i de rent fysiologiska. Sinnerna och kroppen slappnar av och vips var eyestrain borta...hmmm.. ;)

/ pacman - numera botad, utan alkoholens hjälp. :lol:

Postad 29 December 2004 - 09:01

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
Erkänn nu det var inte sprit utan små gula tabletter som du brukar stoppa i dig... ;)

Postad 29 December 2004 - 09:06

MackeNo1
  • MackeNo1
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Är sugen på att köpa en MT200 men blir lite tveksam när man läser om dom problem som kan uppstå. Dom kör demo med MT200 på Hifiklubben här i stan, har ni någon film som ni vet brukar framkalla eyestrain?
Isf kan jag gå dit och be att få se 1/2h eller nått av den filmen för att försäkra mig om att jag inte får problem vid ett eventuellt köp..

Postad 29 December 2004 - 10:44

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
Sätt dig i ett nedsläckt rum med vilken film som helst så märker du nog. Kan inte tänka mig att det är olika från film till film.

Postad 29 December 2004 - 11:30

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0

Sätt dig i ett nedsläckt rum med vilken film som helst så märker du nog. Kan inte tänka mig att det är olika från film till film.

Precis... kom bara ihåg att slå igång textningen på filmen... annars kvittar det nog...

Postad 29 December 2004 - 13:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Erkänn nu det var inte sprit utan små gula tabletter som du brukar stoppa i dig... :D

Doh! Han kom på mig... :unsure:

Postad 29 December 2004 - 17:17

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
NÅgon anna DLP-ägare med eye-strain som upplever förbättring vid alkoholintag??

Postad 30 December 2004 - 12:12

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Det är ganska logiskt att det blir bättre generellt vid alkoholintag, alkohol sänker ju som bekant koncentrationen och uppfattningsförmågan, dock roligt att det även kan vara i positiv bemärkelse! :unsure:

Tex. mina högtalare låter nästan alltid bättre när jag är full... :D <_<

Postad 30 December 2004 - 13:09

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

NÅgon anna DLP-ägare med eye-strain som upplever förbättring vid alkoholintag??

Hehe du är en vis man Greven :)

Jodå, har faktiskt observerat fenomenet. Har dock aldrig sett på film med alkohol i kroppen, däremot har vi spelat både PS2 och X-BOX på projektorn flera timmar i sträck i samband med alkoholintag och mycket riktigt, inte känner jag av någon eye strain då inte.

Tilläggas bör ju att jag inte alltid gör det annars heller. Eller rättare sagt, ibland är det så lite så man väljer att tokignorerad det.

Hinken: Inte helt säker på om det faktiskt inte är så att val av film påverkar. Att jag känner olika mycket från gång till gång kan självklart bero på att jag är olika trött, har tittat olika mycket på film under den aktuella perioden osv, men jag undrar om inte filmerna i sig påverkar lite också. Kanske en fulteori bara, men jag har fått för mig att kontrastrika filmer gör det hela värre (exempel; mörka filmer med skjutscener och explosioner och dylikt).

mozez: textningen gör att jag (man?) ser själva regnbågarna bra mycket lättare, men även utan textning upplever jag eye strain.

Postad 01 January 2005 - 12:39

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
På den tiden Doom var riktigt populärt blev det en del långa sessioner av LAN-spelande för min egen del. Jag minns att jag då ibland kunde bli riktigt irriterad i ögonen och det var inte av allt bly man fick i sig. :ph34r:

Jag 'forskade' lite i vad det kunde bero på och kom fram till att fenomenet inte alls var så ovanligt som jag trodde och att orsaken inte heller var så underlig.
En CRT-monitor blinkar som bekant hela tiden pga sättet den ritar upp bilden. Dessa blinkningar kan påverka hjärnans 'blinkreflex', den som säger till när det är dags att blinka med ögonen för att återfukta dessa. Med andra ord, genom att monitorn blinkar kan hjärnan tro att man redan blinkat med ögonen och därför kan det bli så att man blinkar mycket mer sällan när man tittar på en CRT-monitor, speciellt om man sitter nära monitorn (bild som täcker stor del av synfältet) och/eller har det mörkt i rummet i övrigt.

Samma fenomen kan även gälla för DLP, som även det är en blinkande teknik.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.