** Officiell tråd - ffdshow **
584 svar till detta ämne
Postad 28 februari 2005 - 20:25
Gilgamesh
-
Gilgamesh
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
>>> fackamato
DVDn som jag körde med först är en -R/-RV brännare med något år på nacken som jag flyttade över från "gamla" datorn när jag köpte min Compaq Presario på rean mellan jul och nyår. Den andra är en +R/+RW brännare som ingick i paketet när jag köpte Presariion.
På LGn står det HL-DT-ST-DVDRAM och på den andra LITE ONDVD+RW SOHW 8225 i enhetshanteraren, om nu det kan vara till någon nytta
G
Postad 03 mars 2005 - 13:18
peegee666
-
peegee666
-
Användare
-
-
142 inlägg
Enda chansen att få WinDVD-filtren+FFDShow att fungera med BÅDE pal och ntsc är alltså att ändra dwordvärdet i registret?
Postad 05 mars 2005 - 16:40
Unregistereddae7cbc8
-
Unregistereddae7cbc8
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Hur får man windvd 6 och ffdshow att samköra?
ffdshow startar inte när jag sätter på en film i windvd 6. Ska man ställa in ngt?
Mvh
Andreas
Redigerat av Unregistereddae7cbc8, 05 mars 2005 - 16:58.
Postad 05 mars 2005 - 18:09
Unregistered595b73fd
-
Unregistered595b73fd
-
Forumräv
-
-
698 inlägg
Hur får man windvd 6 och ffdshow att samköra? ffdshow startar inte när jag sätter på en film i windvd 6. Ska man ställa in ngt?
Du måste använda filtren från WinDVD i ett annat program för att de ska fungera tillsammans med FFDShow. Ett exempel på ett program som går att använda är ZoomPlayer.
Postad 07 mars 2005 - 00:14
peegee666
-
peegee666
-
Användare
-
-
142 inlägg
Tack vare Mark F:s WinLuaEx-plugin för Girder kan man ändra DWORD-värden. MAO kan man ändra mellan PAL och NTSC från ex en fjärrkontroll. (Man tom automatisera detta totalt OM man använder DVDSpy). OBS!!!!!!!Använd på EGEN RISK. Att mecka i registret kan SKADA din windowsinstallationEDIT: Glömde en sak. Koden e för Nvidias filter (Att ändra till ex. WinDVD e busenkelt) 1. SkrivFunctionen. function WriteRegValue(Main, Key, Varname, Varvalue)
-- create the registry object
local ro = REGISTRY_CreateObject()
-- create/open the key, read/write
local retstring = ro.CreateKey(Main, Key)
-- if it opened
if (retstring == nil) then
-- write value to name
retstring = ro.Write(Varname, Varvalue)
-- close the key and free resources
ro.CloseKey()
end
-- is there was an error
if (retstring ~= nil) then
print(retstring)
end
-- retstring and ro go out of scope and are freed
end 2. PAL WriteRegValue("HKLM","SOFTWARE\\NVIDIA Corporation\\Filters\\Video","ForcePALConnection",1) 3. NTSC WriteRegValue("HKLM","SOFTWARE\\NVIDIA Corporation\\Filters\\Video","ForcePALConnection",0)
Redigerat av peegee666, 07 mars 2005 - 00:16.
Postad 07 mars 2005 - 00:22
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
En annan metod är att helt enkelt skapa två regfiler
en PAL.reg och en NTSC.reg så klickar man på respektive beroende på vad man ska köra (om man inte har en fjärr tex.)
vill man ha det lättillgängligt kan man tex. binda en av keyboardtangenterna till det om man har ett kboard med programerbara funktionstangenter
Postad 07 mars 2005 - 00:28
peegee666
-
peegee666
-
Användare
-
-
142 inlägg
Bra ide´! För den riktigt bekväme kan man med Girdermetoden automatisera processen helt genom att använde DVDSpys Disc.Insert event. En annan metod är att helt enkelt skapa två regfiler en PAL.reg och en NTSC.reg så klickar man på respektive beroende på vad man ska köra (om man inte har en fjärr tex.) vill man ha det lättillgängligt kan man tex. binda en av keyboardtangenterna till det om man har ett kboard med programerbara funktionstangenter
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 07 mars 2005 - 00:31
Unregistered595b73fd
-
Unregistered595b73fd
-
Forumräv
-
-
698 inlägg
Ett annat plugin för Girder är RegSetValue. Bra för den som inte är så erfaren av scriptspråket Girder använder. Kräver dock att värdena redan existerar i registret, men det är inte ett problem i det här fallet.
Postad 07 mars 2005 - 00:37
peegee666
-
peegee666
-
Användare
-
-
142 inlägg
Bra frallan!
Den metoden skulle jag nog rekommendera för den ej girdervane.
frallans metod kan också den automatiseras med disc.insert.
Postad 07 mars 2005 - 12:31
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Jag använder AnyDVD som känner av om jag stoppar i en NTSC- eller PAL-skiva. Med bat-filer som startas från AnyDVD ställer jag sedan in uppdateringsfrekvensen 72Hz (NTSC) och 75Hz (PAL) i Powerstrip samt ändrar till rätt registervärde.
Funkar kanon!
Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 07 mars 2005 - 12:32.
Postad 07 mars 2005 - 12:55
Sammen
-
Sammen
-
Lärjunge
-
-
412 inlägg
Zoom Player+ffdshow+PowerDVD,
är det en kombo som funkar att köra med både pal och ntsc? Har inte hittat någon lösning någonstans liknande den för tex WinDVD. PowerDVD har default grymt mkt bättre bild än någon av de andra dekodrarna jag testat (på mitt system that is)
Ber om ursäkt om detta är avklarat men jag har inte lyckats hitta det någonstans.
/Samuel
Postad 07 mars 2005 - 14:54
peegee666
-
peegee666
-
Användare
-
-
142 inlägg
Har ett problem.
Jag använder FFDShow till två applikationer, GotTV och Zoomplayer.
Så länge jag bara använder FFDShow UTAN att enabla Rawvideo=All supported
FUNGERAR GotTV.
Använder postprocessing, resize, dscaler deinterlace etc för GotTV.
En FFDshow-profil jag kallar TV.
Men då jag inkluderar FFDShow för dvd i zoomplayer, en profil jag kallar DVD, så slutar GotTV att fungera på ett bra sätt. Bilden blir svartvit, extremt liten etc etc.
Nu kan man tycka att det skulle räcka med att disabla Rawvideo i FFDShow och disabla FFDshow som filter i Zoomplayer, men icke. Hittills har jag blivit tvungen att installera om FFDShow för att få GotTV att fungera igen.
Jag vet alldeles för lite om dvdgrafer, dshow filter etc för att kunna komma på en lösning. Vore mycket tacksam för hjälp.
Redigerat av peegee666, 07 mars 2005 - 14:55.
Postad 07 mars 2005 - 18:07
Unregistered595b73fd
-
Unregistered595b73fd
-
Forumräv
-
-
698 inlägg
peegee666,
Om jag förstått dig rätt räcker det med att installera om FFDShow för att GotTV ska fungera igen. Eftersom FFDShow sparar sina inställningar i Windows-registret borde du kunna exportera de två nycklarna HCU/Software/GNU och HLM/Software/GNU både när det fungerar och inte fungerar. Sedan kan du jämföra inställningarna för de olika tillstånden med hjälp av en 'filecompare' av textfilerna. Detta för att se ifall några FFDShow-inställningar ändras utan att du sett det.
Hur gör du för att välja att använda FFDShow i GotTV? Ifall GotTV använder sig av det vanliga MERIT-systemet för val av filter kan det även vara en bra idé att kontrollera att inga MERIT-värden ändrats mellan tillstånden.
Postad 07 mars 2005 - 22:13
peegee666
-
peegee666
-
Användare
-
-
142 inlägg
Tanken har slagit mig och har pillat endel i registret utan framgång, dock ej en 100% jämförelse, det får helt klart bli nästa steg. Valet av FFDShow görs genom en enkel rutmarkering märkt Enable FFDShow, samt att möjligheten att välja profil finns. Mao inga Merit-settings, ska kontrollera registret också. Ska defenitivt prova din ide´, tack för hjälpen! Ett annat problem uppträdde ikväll. Med mediafiler, i det här fallet xvidencodade, hänger sig min maskin TOTALT efter ca 5-10min när FFDShowfiltren är enablade. Ett känt problem? peegee666,
Om jag förstått dig rätt räcker det med att installera om FFDShow för att GotTV ska fungera igen. Eftersom FFDShow sparar sina inställningar i Windows-registret borde du kunna exportera de två nycklarna HCU/Software/GNU och HLM/Software/GNU både när det fungerar och inte fungerar. Sedan kan du jämföra inställningarna för de olika tillstånden med hjälp av en 'filecompare' av textfilerna. Detta för att se ifall några FFDShow-inställningar ändras utan att du sett det.
Hur gör du för att välja att använda FFDShow i GotTV? Ifall GotTV använder sig av det vanliga MERIT-systemet för val av filter kan det även vara en bra idé att kontrollera att inga MERIT-värden ändrats mellan tillstånden.
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 08 mars 2005 - 11:13
Unregistered3714dc0c
-
Unregistered3714dc0c
-
Användare
-
-
114 inlägg
Hejsan alla ffdshow användare, tänkte bara bidraga med lite information. tänkte nämna att jag har fått zoomplayer att funka med ffdshow i rezise i 2x, kör allt enligt guiden. Men kan inte använda mig av denoise 3d när jag kör med rezise funktionen, måste lägga på en gradual denoise på runt 10 för att få bilden laggfri. Har även tagit bort luma och chroma sharpen och satt dem på 0. Kör även med dscaler filter, gamma .dll, windvd video och audio decoder, och reclock audio renderer. Använder ffdshow-20050301-sse.exe, denna version är för SSE processor, som Athlon XP, Pentium 3 or Pentium 4, denna version gjorde att allt flöt på bättre för mig. länk till nyaste ffdshow: http://ffdshow.sourc...Getting ffdshowMin dator är: Pentium 4 1.7 ghz överklockad till 2ghz 1024 ddr ram radeon 9600 xt 256mb Mvh Oskar ps: hoppas att denna text bidrar till någon hjälp  , om någon har åsikter om hur jag kan förbättra bilden, så kom gärna med åsikter. Måste även nämna att att bilden har blivit tokbra på min projektor, så jag är riktigt nöjd, kör panna 500 med dvi via datorn.
Postad 08 mars 2005 - 21:56
Gilgamesh
-
Gilgamesh
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
tänkte nämna att jag har fått zoomplayer att funka med ffdshow i rezise i 2x, kör allt enligt guiden. Men kan inte använda mig av denoise 3d när jag kör med rezise funktionen, måste lägga på en gradual denoise på runt 10 för att få bilden laggfri. Har även tagit bort luma och chroma sharpen och satt dem på 0.
Tackar för tipsen ! Att sätta luma och chroma sharpen på 0 tog bort mina i sista problem med hack, däremot funkar inte gradual denoise över huvudtaget, blir grymma släpningar. Tack vare detta kan ju nu köra dscaler gammafiltret igen utan problem G
Postad 08 mars 2005 - 23:52
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
OscarD:
den där versionen av ffdshow ger en klart sämre bild än den som länkas till i guiden.
något mindre CPU usage men mer brus i bilden,inte alls lika klar bild som förut.
provade den nyss
Postad 09 mars 2005 - 00:06
peegee666
-
peegee666
-
Användare
-
-
142 inlägg
Fortsätter att helt respektlöst babbla på om mina problem.
Med dvdsource blir ibland hudtoner en smula gröna, finns det nån bot mot detta?
Postad 09 mars 2005 - 13:51
PR77
-
PR77
-
Användare
-
-
130 inlägg
Jag använder AnyDVD som känner av om jag stoppar i en NTSC- eller PAL-skiva. Med bat-filer som startas från AnyDVD ställer jag sedan in uppdateringsfrekvensen 72Hz (NTSC) och 75Hz (PAL) i Powerstrip samt ändrar till rätt registervärde.
Funkar kanon! 
<{POST_SNAPBACK}>
Hur ser kommandona i bat-filen för att ändra uppdateringsfrekvenserna ut?
Postad 09 mars 2005 - 13:59
Unregistered3714dc0c
-
Unregistered3714dc0c
-
Användare
-
-
114 inlägg
Kan även nämna att jag fått det funka med den versionen som de har i guiden också, fast då använde jag sse versionen, fast då använder jag rezise 1280x720 för pal och 2x för ntsc. Men när jag kör med denna måste jag stänga ner allt för att inte bilden ska frysa till då och då, alltså jag får inte ha öppet ett explorer fönster, antiviruz, brandvägg mm får inte vara påslagen. Ganska bra för att endast ha en dator på 2ghz
Postad 09 mars 2005 - 17:03
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Funkar kanon! 
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Sitter på jobbet nu ikväll men ska försöka kolla upp detta och ge ett svar i morgon. Krävs till att börja med att man gör 2 st "custom resolutions" i Powerstrip. Eller egentligen två likadana fast med 72 resp 75 Hz uppdateringsfrekvens. Återkommer med ett utförligare svar i morgon.
Postad 09 mars 2005 - 17:28
Unregistered595b73fd
-
Unregistered595b73fd
-
Forumräv
-
-
698 inlägg
En kommandorad för att ändra upplösning med hjälp av pstrip i en bat-fil kan se ut så här: start C:\Program\PowerStrip\pstrip.exe /TARGET:1 /t:1600,80,192,288,1200,1,3,46,202500,2048 Det enklaste sättet att skapa parametrarna för kommandot är att högerklicka på ikonen för 'Copy timings to clipboard' under 'Advanced timing options' i Powerstrip. Detta skapar en genväg på skrivbordet som innehåller parametrarna. Bara att klippa och klistra sedan. Bilden nedan visar en röd ring runt nämnda ikon i Powerstrip.
Postad 10 mars 2005 - 11:38
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Ser att "Frallan" kom med ett utomordentligt svar på hur man med en kommandorad ändrar uppdateringsfrekvensen i Powerstrip, men tänkte ändå utveckla detta lite och visa hur jag själv gjort. Min kommandorad för att ändra frekvensen ser ut på följande sätt. "C:\Program\PowerStrip\pstrip.exe" /t:800,24,56,176,450,76,3,96,49500,272 Siffrorna kommer från min inställning under "Advanced timings options" i Powerstrip. Bara att klippa och klistra in såsom Frallan beskrivit. Har sedan sparat denna fil som 75Hz.bat Sedan har jag gått ett steg längre och nu är jag dessvärre inte hundra på om min lösning är den smartaste/enklaste men den fungerar i alla fall. Har lagt till en rad i bat-filen så den ser ut såhär. PAL.batregedit /s C:\PAL.reg
"C:\Program\PowerStrip\pstrip.exe" /t:800,24,56,176,450,76,3,96,49500,272 NTSC.batregedit /s C:\NTSC.reg
"C:\Program\PowerStrip\pstrip.exe" /t:800,71,56,113,450,70,3,102,46800,272 Första raden startar en reg-fil där registerinställningarna för PAL resp NTSC läggs in. Jag änvänder SONIC bild-codecs och då ser reg-filerna ut såhär. PAL.regWindows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Sonic\CineMaster DS DVD\2.5\VideoDecoder]
"AllowAllRenderers"=dword:00000001
"HardCodeForPal"=dword:00000001 NTSC.regWindows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Sonic\CineMaster DS DVD\2.5\VideoDecoder]
"AllowAllRenderers"=dword:00000001
"HardCodeForPal"=dword:00000000 Det enda som skiljer dessa filer åt är värdet för HardCodeForPal. 0 för NTSC och 1 för PAL. Bat-filerna PAL.bat och NTSC.bat triggas från AnyDVD som känner av om det är en PAL- eller NTSC-disc som sätts in i dvd-spelaren. [EDIT] Såhär i efterhand kom jag på att dessa registerändringar borde gå att göra direkt i bat-filen? I så fall skulle man slippa filerna PAL.reg och NTSC.reg. Dessvärre är jag osäker på hur detta görs? Men någon annan här kanske vet?[/EDIT] Slutligen har jag använt mig av filen 75Hz.bat som återställer till "default" 75Hz när en dvd tas ur spelaren. Som ni ser har jag inte använt mig av parameter-raden i AnyDVD och det är möjligt att denna kunnat användas för att göra hela funktionen lite enklare? Men som sagt så funkar min lösning bra.
AnyDVD_PAL.png 13,57K
1 Antal nerladdningar
AnyDVD_NTSC.png 13,6K
0 Antal nerladdningar
75Hz.png 13,27K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 10 mars 2005 - 12:12.
Postad 10 mars 2005 - 13:47
peegee666
-
peegee666
-
Användare
-
-
142 inlägg
Körs bat-filerna silent eller poppar dem upp?
Postad 10 mars 2005 - 16:07
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Körs bat-filerna silent eller poppar dem upp?
<{POST_SNAPBACK}>
De körs utan att synas.
Postad 20 mars 2005 - 17:32
Unregistered595b73fd
-
Unregistered595b73fd
-
Forumräv
-
-
698 inlägg
Från nyaste förändringslistan för senaste versionen av ZoomPlayer: * New Value (Advanced Options / DVD / DVD Tools) allowing you to automatically execute an external application/script when a PAL disc is identified.
* New Value (Advanced Options / DVD / DVD Tools) allowing you to automatically execute an external application/script when an NTSC disc is identified.
En funktion som flera verkar ha saknat. Källa: Inmatrix Forums
Postad 21 mars 2005 - 20:13
Unregistereddc3da2df
-
Unregistereddc3da2df
-
Lärjunge
-
-
296 inlägg
Såg en film igår, Twilight samuraj, som satt nytt personbästa på min anläggning vad gäller combing. Helt fruktansvärt.
I mitt fall hade jag inte de-interlace påslaget i ffdshow men efter att satt på den och del trixande blev det uthärdligt dock ej helt bra.
Mina frågor är: Var sker de-interlacing om det inte görs av ffdshow? Hade monterat filmen med deamon och har frontend TheaterTek, kör sen DVI ut från graffen till projjen. Kan jag få det bättre utan att sätta på funktionen i ffdshow och isåfall var?
Postad 22 mars 2005 - 19:08
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Från nyaste förändringslistan för senaste versionen av ZoomPlayer:
* New Value (Advanced Options / DVD / DVD Tools) allowing you to automatically execute an external application/script when a PAL disc is identified.
* New Value (Advanced Options / DVD / DVD Tools) allowing you to automatically execute an external application/script when an NTSC disc is identified.
En funktion som flera verkar ha saknat.
Källa: Inmatrix Forums
<{POST_SNAPBACK}>
Installerade senaste betaversionen och skulle testa denna funktion men ingenting händer när jag klickar på någon av de tre browse-knapparna. Någon som testat dessa knappar och stött på samma problem?
zoom.png 30,79K
83 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 22 mars 2005 - 19:13.
Postad 22 mars 2005 - 20:08
dp79.com
-
dp79.com
-
Lärjunge
-
-
368 inlägg
Installerade senaste betaversionen och skulle testa denna funktion men ingenting händer när jag klickar på någon av de tre browse-knapparna. Någon som testat dessa knappar och stött på samma problem?
zoom.png 30,79K
83 Antal nerladdningar
<{POST_SNAPBACK}>
Nä, det verkar inte funka nåt vidare! Annars är Renderless mode verkligen något som jag gillar. Ännu bättre flyt nu + verkar som de sista tendenserna till hack eller liknande på några av mina NTSC skivor som jag tidigare haft några mindre problem med nu har försvunnit..Snart dags att skaffa en dedikerad HTPC när nu allt börjar kännas riktigt stabilt o bra.
Redigerat av dp79.com, 22 mars 2005 - 20:10.
Postad 22 mars 2005 - 20:10
Unregistered595b73fd
-
Unregistered595b73fd
-
Forumräv
-
-
698 inlägg
Har för mig att jag läste på Inmatrix forum att det var en bugg. Du får nog fylla i sökvägarna 'för hand' tills nästa beta kommer. Browse-knapparna fungerar inte för mig heller.
Postad 22 mars 2005 - 21:16
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Provade att skriva in sökvägarna manuellt och spara men nästa gång jag startade Zoomplayer så hade sökvägarna försvunnit. Spelar ingen roll hur mycket jag klickar på "Manual Save".
Fick det inte att funka alls.
Postad 23 mars 2005 - 05:18
Unregistered595b73fd
-
Unregistered595b73fd
-
Forumräv
-
-
698 inlägg
För mig fungerar det bra att spara sökvägarna. Jag använder ZP Pro (ej WMV) och laddade ner den från länken som pekar på den lokala filen på Inmatrix site. Vi kanske använder olika exe-filer.
Postad 25 mars 2005 - 17:09
Unregistereddb696227
-
Unregistereddb696227
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Någon som vet vart man kan hitta den senaste versionen av ffdshow som ej är sse-enabled?
Postad 26 mars 2005 - 11:09
JoBi
-
JoBi
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Har försökt få igång ffdshow med Zoomplayer och Sonicfilter enligt den länkade guiden men får det inte att funka.
När jag försöker starta en DVD så kommer detta meddelande upp:
Filter Connection Error:
[Sonic Cinemaster DS Video Decoder].CC Out --> [Line21
Decoder].in
Not all filters can connect properly. If the filter listed above
is an "Additional Filter", try uncheckning it in the Options Dialog.
For more Information, press on the "Verify Selected Setup" button
within the "Options -> DVD Setup" dialog
Addditional Information:
Unable to find source pin "CC Out".
Någon som vet vad som kan göras åt detta?
Postad 26 mars 2005 - 11:59
Unregistered7fb84d09
-
Unregistered7fb84d09
-
Veteran
-
-
1 770 inlägg
Jag har också en massa strul med ZoomPlayer. Det fungerar bara från och till. När jag väl fått det fungera sådär så funkar det inte nästa gång jag provar osv.
Nu kör jag med TheaterTek och har ännu inte stött på några problem.
Postad 26 mars 2005 - 12:50
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
Någon som vet vart man kan hitta den senaste versionen av ffdshow som ej är sse-enabled?
<{POST_SNAPBACK}>
vilken ver menar du? jag kör med den som är i guiden och den heter 20041012.exe hittar du den inte så kan jag lägga ut den Gibbah: zoomplayer/ffdsow funkar klockrent här det är bara att slänga in vilken dvd som helst och njuta av HDTV upplösningen från dvd filmerna  ,aldrig några problem. om jag vore dig så skulle jag gå igenom guiden på sida 1 och installera om alla filter.
Redigerat av Unregistered1008, 26 mars 2005 - 12:54.
Postad 26 mars 2005 - 19:20
Unregistered7fb84d09
-
Unregistered7fb84d09
-
Veteran
-
-
1 770 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
vilken ver menar du? jag kör med den som är i guiden och den heter 20041012.exe hittar du den inte så kan jag lägga ut den
Gibbah: zoomplayer/ffdsow funkar klockrent här det är bara att slänga in vilken dvd som helst och njuta av HDTV upplösningen från dvd filmerna ,aldrig några problem. om jag vore dig så skulle jag gå igenom guiden på sida 1 och installera om alla filter.
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för tippset men TheaterTek/ffdshow funkar utmärkt så jag kör nog vidare med det.
Postad 03 april 2005 - 19:12
SaldoT
-
SaldoT
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
*löst*
Testade lösningen och den gav helt klart en bättre bild när man väl fick upp storleken på bilden genom att slänga upp den på projektorn.
Däremot så verkar det som om min dator inte räcker till?
När jag slänger igång "OSD" funktionen i ffdshow så visar det sig att min dator bara klarar av att leverera 10-15FPS när jag använder rezise och bildförbättringsfunktioner. När jag stänger av rezise flyter det på bra, men om jag ökar till 1280*720 eller mer så hackar bilden vid partier med stora bildförändringar (panoreringar et.c.).
(fast bicubic rezise fungerar också hyffsat bra, men bilden är inte helt fri från "hackningar")
Någon som har haft liknande problem och kommit fram till någon lösning?
Tycker min hårdvara borde räcka till då min maskin i stora drag matchar den som han som gjort guiden har. Prestandan jag får i spel stämmer bra överens med den hårdvaran jag har, så min dator presterar inte sämre än vad den borde göra med dom komponenter jag har.
(har en 3ghz P4, 512meg minne, ATI9700 pro)
Löste det genom att installera SSE versionen av FFDshow. Visste väll att SSE skulle vara bra för något mer än en cool förkortning på cpu förpackningen :>
Redigerat av SaldoT, 03 april 2005 - 20:00.
Postad 04 april 2005 - 07:35
Fassberg
-
Fassberg
-
Amatör
-
-
85 inlägg
*löst* Testade lösningen och den gav helt klart en bättre bild när man väl fick upp storleken på bilden genom att slänga upp den på projektorn.
Däremot så verkar det som om min dator inte räcker till? När jag slänger igång "OSD" funktionen i ffdshow så visar det sig att min dator bara klarar av att leverera 10-15FPS när jag använder rezise och bildförbättringsfunktioner. När jag stänger av rezise flyter det på bra, men om jag ökar till 1280*720 eller mer så hackar bilden vid partier med stora bildförändringar (panoreringar et.c.). (fast bicubic rezise fungerar också hyffsat bra, men bilden är inte helt fri från "hackningar")
Någon som har haft liknande problem och kommit fram till någon lösning? Tycker min hårdvara borde räcka till då min maskin i stora drag matchar den som han som gjort guiden har. Prestandan jag får i spel stämmer bra överens med den hårdvaran jag har, så min dator presterar inte sämre än vad den borde göra med dom komponenter jag har. (har en 3ghz P4, 512meg minne, ATI9700 pro)
Löste det genom att installera SSE versionen av FFDshow. Visste väll att SSE skulle vara bra för något mer än en cool förkortning på cpu förpackningen :>
<{POST_SNAPBACK}>
Var hittar man denna versionen? SSE alltså.. och vad skiljer denna från de andra?? Har för övrigt samma problem som du, har i stort sett samma hårdvara men bilden hackar då jag försöker köa efter guidens inställningar...
Postad 04 april 2005 - 10:08
SaldoT
-
SaldoT
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
SSE versionen finns här: http://ffdshow.sourc...Getting ffdshowSkillnaden är, såvitt jag förstått och antar, att denna använder SSE funktionerna i din CPU och på så sätt minskar ner antalet cykler som behövs för varje bildberäkning.. lite luddigt beskrivet men. SSE är funktioner som intel tog fram för ett par år sedan, dom är eftterföljare till MMX och har som uppgift att tillföra specialfunktioner för multimedia-beräkningar till cpu´n. D.v.s. öka prestanda vid spel, multimedia program et.c. Se även till så att "Blur & NR" ligger ovanför "Rezise & Aspect" i FFDshows prioriteringslista (listan på funktioner i FFDshow). Annars hackar det på bra mycket.
Redigerat av SaldoT, 04 april 2005 - 10:08.
Postad 04 april 2005 - 11:20
dp79.com
-
dp79.com
-
Lärjunge
-
-
368 inlägg
Har försökt få igång ffdshow med Zoomplayer och Sonicfilter enligt den länkade guiden men får det inte att funka. När jag försöker starta en DVD så kommer detta meddelande upp:
****************************************************************** Filter Connection Error: [Sonic Cinemaster DS Video Decoder].CC Out --> [Line21 Decoder].in Not all filters can connect properly. If the filter listed above is an "Additional Filter", try uncheckning it in the Options Dialog. For more Information, press on the "Verify Selected Setup" button within the "Options -> DVD Setup" dialog Addditional Information: Unable to find source pin "CC Out". ******************************************************************
Någon som vet vad som kan göras åt detta?
<{POST_SNAPBACK}>
Detta beror på att du behöver lägga till ett registervärde för Sonic enligt följande. [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Sonic\CineMaster DS DVD\2.5\VideoDecoder]
"AllowAllRenderers"=dword:00000001 Sedan så behöver du ju även register värden som måste ändras manuellt för PAL och NTSC. Dett är dock nämt tidigare i tråden.
Postad 04 april 2005 - 20:43
peegee666
-
peegee666
-
Användare
-
-
142 inlägg
Jag får lite grönaktiga skintones, finns det nån bot mot detta.
1. FLT_Gamma @ 1100
2. Blur&NR Denoise3D - luma @ 0.50
- croma @ 3.00
3. Resize&Aspect X2, Lancos4 - luma sharpen @ 1.50
Postad 10 april 2005 - 13:16
partybreaker
-
partybreaker
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Hej! Jag har ett problem med ffdshow. När jag försöker köra resize (x2) på en dvd så fryser bilden. Det känns om om min dator inte klarar av det, även fast den borde göra det...
Jag har en P4 3.0ghz med 1gb ram och ATI X600xt grafikkort. Använder Zoom Player med Windvd-dekoder och ffdshow som bildbehandling.
Nån som har något tips på vad som kan vara fel? För visst borde min dator klara av att förstora upp en dvd till dubbla storleken?
Mvh Christian
Postad 10 april 2005 - 15:22
Unregistered595b73fd
-
Unregistered595b73fd
-
Forumräv
-
-
698 inlägg
Händer det bara när du skalar till x2 eller även om du skalar upp bilden mindre? Har du kommit ihåg att lägga till abstrakt-filtret före FFDShow?
Postad 11 april 2005 - 08:47
partybreaker
-
partybreaker
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Skalar jag upp till t ex. x1.5 så fungerar oftast. Ibland inte. Hursomhelst, abstrakt har jag glömt. Jag var nog lite för ivrig med att börja pilla på inställningarna i ffdshow så att jag missade detta  Men hur påverkar abstrakt-filtret ffdshow? Edit: Nu har jag testat att slå på abstrakt-filtret och konfigurerat allt enligt den här guiden men det fungerar fortfarande inte. Bilden fryser direkt, men själva filmen fortsätter i bakgrunden. Christian
Redigerat av partybreaker, 11 april 2005 - 16:42.
Postad 11 april 2005 - 21:41
PR77
-
PR77
-
Användare
-
-
130 inlägg
Skalar jag upp till t ex. x1.5 så fungerar oftast. Ibland inte. Hursomhelst, abstrakt har jag glömt. Jag var nog lite för ivrig med att börja pilla på inställningarna i ffdshow så att jag missade detta  Men hur påverkar abstrakt-filtret ffdshow?
Edit: Nu har jag testat att slå på abstrakt-filtret och konfigurerat allt enligt den här guiden men det fungerar fortfarande inte. Bilden fryser direkt, men själva filmen fortsätter i bakgrunden.
Christian
<{POST_SNAPBACK}>
Har du provat någon annan decoder än Windvd? Jag hade problem med att bilden låste sig med den decodern, men efter jag bytte till Nvidias funkar det perfekt.
Redigerat av PR77, 11 april 2005 - 21:43.
Postad 11 april 2005 - 22:04
partybreaker
-
partybreaker
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Jag har provat Dscaler5, och då hänger sig inte bilden, men den hackar i dvd*2-upplösning.
Nvidias dekoder har jag oxå provat men jag får den inte alls att fungera tillsammans med ffdshow. Jag får en massa vågräta svarta streck över hela bilden och den blir helt förvrängd.
I vilket fall som helst så känns det ju som om att min dator borde klara av att skala upp bilden till dubbla storleken, så nånting borde ju vara fel....
Christian
Redigerat av partybreaker, 11 april 2005 - 22:07.
Postad 12 april 2005 - 21:56
Gilgamesh
-
Gilgamesh
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Tips till dig med lågupplöst plasma skärm:
Installerade Powerstrip tidigare i vintras efter tips i den här tråden för att eliminera problem när jag körde film i ffdshow från datorn.
Har nu upptäckt att med 480x848 (och övriga inställningar enligt TV´ns manual) så får jag riktigt bra skärpa på bilden från datorn, text är knivskarp och mycket lättläst även från 3,5 meters håll
Upplever även att filmer uppspelade med ffdshow blir bättre, grafikkortet är tyligen bättre än TV´n på nerskalning
G
Postad 13 april 2005 - 04:13
Unregistered595b73fd
-
Unregistered595b73fd
-
Forumräv
-
-
698 inlägg
partybreaker,
Dubbelkolla att du verkligen ställt in HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\InterVideo\Common\VideoDec\DXVAPAL=1 i Windowsregistret ifall du försöker spela en PAL-skiva respektive DXVAPAL=0 ifall du försöker spela en NTSC-skiva. Fel inställd får du exempelvis bara svart bild med PAL.
Kontrollera också att Abstrakt-filtret ligger före och inte efter FFDShow (i listan i ZP).
När du använder NVidias decoder måste du också ändra originalinställningarna ifall du spelar PAL-skivor.
Postad 13 april 2005 - 11:50
gemeni4
-
gemeni4
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Har följt denna tråd med intresse sedan den startades men har inte gjort några förök att få till ffdshow förrän igår kväll. Ser uppenbar skillnad med luma-sharpen och hoppas att kunna få igång detta på min VR5 skärm via DVI. Jag stötte dock på lite problem som jag hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig med:
1. Vilken version av ffdshow ska jag använda? Den som det länkas till i guiden (2005-03-28) är tydligen en dåligt programmerad inofficiell version enligt upphovsmannen kan man läsa på samma sida. Jag hittar dock inte någon nyare officiell version än 2004-10-12.
2. Jag har en AMD Athlon 3200+ 64 processor. Ska jag använda SSE, SSE2 eller Generic versionen av ffdshow?
3. Hur får jag ffdshow att bara starta när jag kör zoomplayer? Jag vill inte att ffdshow ska köra igång när jag ska spela en fil i tex Windows Media Player som det gör nu.
4. Vad vinner jag på att skicka en högre upplösning via powerstrip till min plasma i samband med att jag scalar upp bilden med ffdshow? Blir inte det kaka på kaka?
5. Jag kör med en desktopupplösning på 1024*768, om jag ska ändra upplösning vid användning av ffdshow vid DVD-tittande går det inte att ändra upplösning på mitt radeon-kort via registerposter tillsammans med tex anyDVD eller är det powerstrip som gäller?
6. När jag kör rezise på mer än X2 så blir bilden bara större vilket innebär att stora delar av bilden försvinner. Det blir samma sak åt andra hållet, om jag rezisar X1 så blir bilden bara på en liten del av skärmen. Ska det vara så? Jag kan rezisa hur högt som helst, det enda som händer är att bilden blir större.
Oj, det blev många frågor men jag hoppas att någon som kan lite om detta kan svara på mina frågor.
/Stefan
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|