Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pioneer AX2AV/AX4AVi*

564 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 februari 2006 - 17:28

RipCurl
  • RipCurl
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0

NYBÖRJARFRÅGA:

Om man inte läst teknisk fysik och i övrigt är rätt ny...

Termerna som finns inom hemmabio-gebitet är många och svåra. Finns det inte en lite mer kvalificerad ordlista någonstans på nätet där man kan få hyggliga förklaringar på vad som menas med OSD, videokonvertering, skillnaden mellan 576i och 576p mm, mm...

:)
:P
:P

<{POST_SNAPBACK}>

Jo titta här på Component, finns en hel del.

Postad 16 februari 2006 - 22:20

JonIIx
  • JonIIx
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har precis fått hem min AX2AV och har letat frenetiskt i manualerna efter detta.

Jag har kopplat DVI från datorn till förstärkaren (HDMI-ingång1), vidare från förstärkaren till projektorn och bilden fungerar klockrent. Men problemet är när jag tex. vill se en film från datorn på projektorn så väljer jag ju HDMI-utgång1 på förstärkaren, men det kommer inget ljud, vilket inte är så konstigt när inte DVI kan skicka ljud. Hur gör jag då för att få ljudet från filmen på datorn? För när jag byter input-source till 'Video/Games', som jag har kopplat datorns analoga ljud till, så byter den ju bildkälla.

Det måste ju vara fler än jag som har vill koppla in datorn och få ljud från den.

Tacksam för svar

Mvh//Jon

Redigerat av JonIIx, 17 februari 2006 - 09:57.

Postad 17 februari 2006 - 16:09

TommyHugo
  • TommyHugo
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Du får som jag använda optical/coaxial mellan DVD och förstärkare och välja den av ingångarna du kopplar i input inställningen, det kan även vara så att du får kanske även ställa signal sel på fjärrkontrollen på digital.
De flesta DVD er med HDMI klarar bara stereo via HDMI ändå så de flesta använder digitala ljudut/ingången på DVD och förstärkaren.

TommyHugo

Postad 17 februari 2006 - 19:43

sm6xvz
  • sm6xvz
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Hej!
Jag har precis fått hem min AX2AV och har letat frenetiskt i manualerna efter detta.

Jag har kopplat DVI från datorn till förstärkaren (HDMI-ingång1), vidare från förstärkaren till projektorn och bilden fungerar klockrent. Men problemet är när jag tex. vill se en film från datorn på projektorn så väljer jag ju HDMI-utgång1 på förstärkaren, men det kommer inget ljud, vilket inte är så konstigt när inte DVI kan skicka ljud. Hur gör jag då för att få ljudet från filmen på datorn? För när jag byter input-source till 'Video/Games', som jag har kopplat datorns analoga ljud till, så byter den ju bildkälla.

Det måste ju vara fler än jag som har vill koppla in datorn och få ljud från den.

Tacksam för svar

Mvh//Jon

<{POST_SNAPBACK}>

KOlla i manualen på kapitell 9 sid 60
In i setupmenyn och ställer in vilken videokälla som ska funka med vilken ljudkälla vid en viss input-source.
Du kan ju ställa om så att i läget Video/games så tar den video från HDMI1

/Jimmy

Postad 17 februari 2006 - 22:33

JonIIx
  • JonIIx
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

KOlla i manualen på kapitell 9 sid 60
In i setupmenyn och ställer in vilken videokälla som ska funka med vilken ljudkälla vid en viss input-source.
Du kan ju ställa om så att i läget Video/games så tar den video från HDMI1

/Jimmy

Japp, jag gjorde det, men det kom ändå inget ljud men nu har jag precis fått till det genom att ändra signal selection till analog.

Postad 19 februari 2006 - 10:34

Unregistered271537fe
  • Unregistered271537fe
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Det går utmärkt för mig att konvertera min HK DV 25 till HDMI via AX2.
Häls

Johan

<{POST_SNAPBACK}>

Roisland: Får du upp OSD via HDMI? Är det 576p du kör från HK DV 25?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej!

Har precis beställt mig en AX4AVi kommer att vilja ta ut alla bildingångar till dels en LG RZ-42PX4RV
via komponent samt till en Sanyo PLV-Z2 via HDMI->DVI. Kommer detta att funka?

Både LG och Sanyo fixar ju 576i så OSD:n borde ju lira.

Tacksam för snabba svar!

Postad 19 februari 2006 - 23:35

Unregistered977e6882
  • Unregistered977e6882
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Angående OSD:

Om man har en pioneer 436XDE-plasma, funkar OSD-menyerna med denna stärkare då?

Postad 23 februari 2006 - 11:46

DE_VH
  • DE_VH
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Är det någon här som kör OSD via HDMI?

Postad 23 februari 2006 - 12:00

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, jag kör samtliga mina apparater kopplade till stärkaren som sen kör växlar allt ingående till HDMI till projjen (DVD, XBOX, TV, OSD)

Postad 23 februari 2006 - 14:37

Official_P
  • Official_P
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, jag kör samtliga mina apparater kopplade till stärkaren som sen kör växlar allt ingående till HDMI till projjen (DVD, XBOX, TV, OSD)

<{POST_SNAPBACK}>

I second that. Det är grymt smidigt att bara ha en enda sladd till projektorn.

Postad 24 februari 2006 - 13:15

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3 086 inlägg
  • 0
Du kan inte få ut ljud på dvi, endast bild!!

Hej!

Tacksam för svar

Mvh//Jon

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 25 februari 2006 - 10:34

Official_P
  • Official_P
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Han säger ju det själv i sin text. Däremot så frågar han hur han skall få ut ljudet från datorn.

Du kan inte få ut ljud på dvi, endast bild!!

Hej!

Tacksam för svar

Mvh//Jon

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 25 februari 2006 - 20:28

joakim2004
  • joakim2004
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
nån som hört nån skillnad ljudmässigt mellan ax2an och ax4an

Postad 25 februari 2006 - 20:48

joakim2004
  • joakim2004
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Nån som vet hur ax2an låter med B&W DM602 S3 stativhögtalare. tänkte köpa serien.
tror det kan bli en fin samling... :P

Postad 27 februari 2006 - 22:19

Thorre2000
  • Thorre2000
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Köpte hem en AX2:a idag. Riktigt nöjd med ljudet! :(
HDMi växlingen fungerar klockrent (HDMi från min Samsung DVD och komponent från Xbox 360).
iPod koppling är också riktigt trevlig.

Några konstigheter: (inga stora grejer)

MCACC ställde in alla mina högtalare som stora (även de små Dali bakhögtalarna),
Och ställde ner volymen på samtliga kanaler med 5-6 enheter.
Blir säkert bra efter lite manuella inställningssessioner.

OSD fungerar inge vidare över HDMi på min LG PX5R.
Ser 2/3 av bilden, LG:n visar insignalen som 644x272 0Hz :D
Drog en komposit så länge, man använder ju inte OSD speciellt ofta.

Fjärren gillar inte LG, det finns inte koder för TV:n och den vägrar lära sig kommandon från den...

Postad 27 februari 2006 - 23:42

Clarence
  • Clarence
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Kan ni som är nöjda med ljudet (speciellt basen) skriva vilket högtalar system ni använder (och vad det har för impedans...) ?

Efter en autokalibrering fick jag höja basen med ca 10dB för att få en ok bas för tex musik lyssning. Har ni andra fått göra det också?

Om ni lyssnar på en 2-kanals signal (från tex TV) och ändrar mellan STEREO och SURROUND (tex Dolby Pro Logic II Movie) läge, blir basen sämre/försvinner i surroundläget??? Det gör det för mig... Ska det vara så?

Postad 27 februari 2006 - 23:52

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
En sak som jag lurar på (har aldrig använt OSD från förstärkare) är hur kan jag få det? jag använder scart kontakter vilket inte kan kopplas genom AX2AV. Skall jag dra en separat S-VHS kabel till TVn och använda en separat AV kanal bara för detta? Det hade ju vart 1000 ggr lättare om man redan hade haft förstärkaren inköpt och hemma så man kunde provat sig fram, men man är ju nyfiken :(
I vilket fall som helst blir det en AX2AV... mycket snart.

Funderingar:
Angående ljudkvalite på DVD audio och SACS om man jämför I-link och 6 RCA borde väl inte vara någon större skillnad? Såg att AX4AVi hade något som heter PQLS på I-link...kanske man skulle slänga till 2K till och ta AX4AVi? Jag kommer köpa DV-989AVi ELLER modellen med DVD inspelning (DV-989AVi med DVD inspelning typ) som det ryktas om skall komma senare under året (vet ingenting om sanningen i det) så I-link kanske är lika bra?.

Postad 28 februari 2006 - 10:28

Thorre2000
  • Thorre2000
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Kan ni som är nöjda med ljudet (speciellt basen) skriva vilket högtalar system ni använder (och vad det har för impedans...) ?

Efter en autokalibrering fick jag höja basen med ca 10dB för att få en ok bas för tex musik lyssning. Har ni andra fått göra det också?

Om ni lyssnar på en 2-kanals signal (från tex TV) och ändrar mellan STEREO och SURROUND (tex Dolby Pro Logic II Movie) läge, blir basen sämre/försvinner i surroundläget??? Det gör det för mig... Ska det vara så?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör Dali Suite rakt igenom (ingen subba) 4ohm.
Inte mycket bas där, men den som finns blev mycket tightare jämfört med min gamla Nad...

Har inte hunnit leka så mycket med inställningarna, men en kompis som har en AX4AVi och subba fick till bra bas genom att ändra Subwoofer = PLUS (då kan man ha frontarna på large och ändå få ut LFE till subban konstant).

Postad 28 februari 2006 - 12:41

DE_VH
  • DE_VH
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

En sak som jag lurar på (har aldrig använt OSD från förstärkare) är hur kan jag få det? jag använder scart kontakter vilket inte kan kopplas genom AX2AV. Skall jag dra en separat S-VHS kabel till TVn och använda en separat AV kanal bara för detta? Det hade ju vart 1000 ggr lättare om man redan hade haft förstärkaren inköpt och hemma så man kunde provat sig fram, men man är ju nyfiken :(
I vilket fall som helst blir det en AX2AV... mycket snart.

Funderingar:
Angående ljudkvalite på DVD audio och SACS om man jämför I-link och 6 RCA borde väl inte vara någon större skillnad? Såg att AX4AVi hade något som heter PQLS på I-link...kanske man skulle slänga till 2K till och ta AX4AVi? Jag kommer köpa DV-989AVi ELLER modellen med DVD inspelning (DV-989AVi med DVD inspelning typ) som det ryktas om skall komma senare under året (vet ingenting om sanningen i det) så I-link kanske är lika bra?.

<{POST_SNAPBACK}>

Själv kör jag S-video eftersom min Samsung plasma inte klarar 480i/576i via HDMI, så jag kör en egen kabel bara för OSD.
Jag kände att köra konvertering från s-video eller komposit till Scart bara för OSD verkade lite onödigt.

Om jag hade en DV-989AVi skulle jag köpa en AX4 och köra iLink.

Postad 28 februari 2006 - 16:02

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör en komplett infinity beta setup (8 ohm).
Och hade oxå "problem" med basen, men jag gjorde som så att jag sparade en MCACC för film (där suben finns med) och en MCACC för stereolyssning (utan sub) och fick då upp basen ordentligt i frontarna, så nu är jag mer än nöjd :huh:

Postad 28 februari 2006 - 19:24

DrMcCoy
  • DrMcCoy
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har Wharfedale Emerald 97 (8 ohm), kör dem bi-ampade. Har för mig att den drog ner basen till -6dB eller nått sånt, drog upp det till +1dB eller nått liknande istället, kanonnöjd då. Kör högtalarna large, så subban går bara igång med 5.1-ljud... Visst, ibland märks det att frontarna inte går ner så superdjupt, men det är ju inte stärkarens fel... :huh:
Provade att köra Plus på subban ett tag, men tyckte det blev för mycket av det goda, basen blev inte lika "tight"...

Inte så att du vänt någon kabel fel så att du får basutsläckning?

Postad 28 februari 2006 - 22:38

Unregistered9bbe6a96
  • Unregistered9bbe6a96
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Och hade oxå "problem" med basen, men jag gjorde som så att jag sparade en MCACC för film (där suben finns med) och en MCACC för stereolyssning (utan sub) och fick då upp basen ordentligt i frontarna, så nu är jag mer än nöjd :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

Menar du att man kan koppla olika MCACC för olika lägen och recivern kommer ihåg detta, när man byter mellan stereo och surrund lägen och kan du välja sub av och på på dessa MCACC lägen?

/Peter

Postad 01 mars 2006 - 11:22

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Och hade oxå "problem" med basen, men jag gjorde som så att jag sparade en MCACC för film (där suben finns med) och en MCACC för stereolyssning (utan sub) och fick då upp basen ordentligt i frontarna, så nu är jag mer än nöjd :D

<{POST_SNAPBACK}>

Menar du att man kan koppla olika MCACC för olika lägen och recivern kommer ihåg detta, när man byter mellan stereo och surrund lägen och kan du välja sub av och på på dessa MCACC lägen?

/Peter

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan ha sex stycken olika MCACC-lägen (du byter inställning med MCACC-knappen nere på fjärren)...
Så den ändrar alltså inte mellan Stereo och Surround MCACC inställningarna automatiskt utan när man lyssnar på en stereokälla så får man trycka på MCACC-knappen tills den platsen där man har sparat inställningarna för stereo dyker upp... :huh:
Man kan även byta namn på de olika MCACC-platserna från början heter dom "Memory 1, Memory 2 osv om jag inte minns fel...

Jag har då två stycken var av den ena heter "Musik" och den andra "Film"...

Hoppas du hänger med på hur jag menar... :D

Postad 01 mars 2006 - 13:00

Thorre2000
  • Thorre2000
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Det som jag tycker är konstigt är att den inte stänger av MCACC när man väljer Pure Direct, vilket känns som hela poängen :huh:

Postad 01 mars 2006 - 13:22

Räven
  • Räven
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Det gör den väl eller?

Postad 01 mars 2006 - 19:46

DrMcCoy
  • DrMcCoy
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Det som jag tycker är konstigt är att den inte stänger av MCACC när man väljer Pure Direct, vilket känns som hela poängen  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Hm? Den stänger av MCACC, märks väl rätt tydligt. ;)

Postad 02 mars 2006 - 11:06

Thorre2000
  • Thorre2000
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Då måste min vara paj, för byter jag till pure direct ligger mcacc kvar tills jag manuellt stänger av den ...

Postad 02 mars 2006 - 21:15

DrMcCoy
  • DrMcCoy
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Då måste min vara paj, för byter jag till pure direct ligger mcacc kvar tills jag manuellt stänger av den ...

<{POST_SNAPBACK}>

Oj, du har rätt, MCACC ligger kvar... Var phasecontrol som försvann automagiskt i pure direct...
Märks hur mycket jag brukar spela i pure direct-läge. :huh:

Redigerat av DrMcCoy, 02 mars 2006 - 21:22.

Postad 09 mars 2006 - 09:02

Dust_Puppy
  • Dust_Puppy
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Tja
fick min ax2av för en vecka sen men har 2 problem :)

jag har en 5.1 setup(dali) men jag kan inte hitta nån information om man ska koppla in bakhögtalarna på suround back eller suround.. dom sitter placerade bak uppe på väggen. hur hanterar den källor med bara 1 bak kanal tex som prologic ?

det andra problemet är att att när jag kopplar in bakhögtalarna på suround back så får jag ERR för surround back i MCACC setuppen hela tiden =/ men så fort jag byter över till sourround så funkar det direkt =/
övrigt annars nöjd =) käns som den är väldigt genomtänkt =)

tack!
/Dust

Redigerat av Dust_Puppy, 09 mars 2006 - 09:04.

Postad 09 mars 2006 - 09:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Surround back är för högtalare 6 & 7, du ska alltså använda dig av surround.

Postad 09 mars 2006 - 09:07

gyllis
  • gyllis
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0

Tja
fick min ax2av för en vecka sen men har 2 problem  :)

jag har en 5.1 setup(dali) men jag kan inte hitta nån information om man ska koppla in bakhögtalarna på suround back eller suround.. dom sitter placerade bak uppe på väggen. hur hanterar den källor med bara 1 bak kanal tex som prologic ?

det andra problemet är att att när jag kopplar in bakhögtalarna på suround back så får jag ERR för surround back i MCACC setuppen hela tiden =/ men så fort jag byter över till sourround så funkar det direkt =/

tack!
/Dust

<{POST_SNAPBACK}>

"Surround back" är för de bakre surround högtalarna i en 7.1 setup. Har du 5.1 så ska inget vara kopplat till dem (om du inte vill bi-ampa men det är en annan historia).

Postad 09 mars 2006 - 12:28

KriztjanP
  • KriztjanP
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Tjenna.

Jag har min AX4Vi hemma, och jag täntke skaffa mig en iPod till den, något tips på vilken iPod man bör skaffa, någon modell som inte funkar?

:unsure:

Postad 09 mars 2006 - 12:37

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0

Tja
fick min ax2av för en vecka sen men har 2 problem  :P

tack!
/Dust

<{POST_SNAPBACK}>

Känns skönt att flera är nöjda med denna pärlan :unsure: Efter mycket funderingar (AX2 eller AX4) så blir det nog en sån till mig med. 2000 kr för Ilink och USB (som jag verkligen aldrig kommer använda) gör att jag väljer AX2.
Nu inväntar jag lönen så jag kan beställa den blixtsnabbt :o
Kommer köra 5.1 med bi-ampade frontare. Om ändå man kunde trycka på någon FF knapp så veckorna går fortare ;)

Postad 09 mars 2006 - 12:47

Dust_Puppy
  • Dust_Puppy
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Okej =) tack då är allt frid och fröjd =)

Postad 12 mars 2006 - 19:36

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2 842 inlägg
  • 0
Har precis kopplat upp AX4:an och har ett par snabb frågor...... Blev inte klok på vad som srevs om OSD på proj, kör HDMI-HDMI på en panna 700 och får ingen bild. Måste jag koppla med S-video oxå eller??

Har kopplat hd DVD via s-video till stärkaren på video en 1 men får ingen bild ut till projjen. Inte heller från laptopen som är kopplad på video 2 via s-video. Med dvd:n som är kopplad med HDMI så får jag bild.

Postad 12 mars 2006 - 19:51

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0
är det någon dom har kopplat upp ax4avi med externa slutsteg
och hur blir ljubilden då i 5.1 och 2 kanal stereo
tänkte andvända en som försteg
hur många volt ger den ut på preout

Redigerat av Unregistered1022, 12 mars 2006 - 19:53.

Postad 12 mars 2006 - 21:31

Official_P
  • Official_P
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

Tjenna.

Jag har min AX4Vi hemma, och jag täntke skaffa mig en iPod till den, något tips på vilken iPod man bör skaffa, någon modell som inte funkar?

:angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Snyggast är ju iPod Nano, men också den mest känsliga för defekter. AX4:an passar inte ihop med iPod Shuffle, också den enda mig vetligen som inte fungerar. Kanske någon av de äldsta modellerna inte går att använda, men det kan jag inte svara till 100 % på.

Använder i skrivande stund en vit iPod Nano och lyssnar på Greenday. Jag rekommenderar dig att köpa minst 4 gb oavsett modell, då allt under denna lagringskapacitet känns otillräckligt.

Postad 12 mars 2006 - 21:33

Official_P
  • Official_P
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

Har precis kopplat upp AX4:an och har ett par snabb frågor...... Blev inte klok på vad som srevs om OSD på proj, kör HDMI-HDMI på en panna 700 och får ingen bild. Måste jag koppla med S-video oxå eller??

Har kopplat hd DVD via s-video till stärkaren på video en 1 men får ingen bild ut till projjen. Inte heller från laptopen som är kopplad på video 2 via s-video. Med dvd:n som är kopplad med HDMI så får jag bild.

<{POST_SNAPBACK}>

Du skall kunna få OSD:n synlig via HDMI-HDMI-koppling från denna stärkare. Det är troligtvis din Panna som inte gillar upplösningen som skickas. Jag kör själv endast en HDMI-sladd mellan min VPL-HS50 och AX4:an. Allt flyter på perfekt. Kolla gärna upp vilken upplösning som skickas och se över vilka nivåer din 700 klarar av.

Postad 14 mars 2006 - 16:25

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Är det någon som har lyckats styra en UPC-digitalbox (motorola) via receiverns fjärr? Fjärren är asbra att få att fungera med allsköns utrustning inkl Xbox men mot UPC's lilla digitalbox verkar den gå bet. Det finns ingen preset och learning verkar boxen inte ta emot...

Postad 14 mars 2006 - 23:39

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0
Är det någon som har kört Ax-2 eller Ax-4 tillsammans med Infinity's Beta högtalar-serie?

Postad 15 mars 2006 - 08:39

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Är det någon som har kört Ax-2 eller Ax-4 tillsammans med Infinity's Beta högtalar-serie?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör infinitys beta serie med min AX4:a.
Högtalaruppsättning kan ses i mitt galleri.

//ErOx

Redigerat av ErOx, 15 mars 2006 - 08:40.

Postad 15 mars 2006 - 09:18

Official_P
  • Official_P
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

//ErOx

<{POST_SNAPBACK}>

Rekommenderar dig att ta av skydden som sitter på din Beta-utrustning. Jag gjorde det och alla som sett uppsättningen efteråt har tyckt att det fruktansvärt mycket snyggare. Bara som ett tips.

Även jag kör AX4 tillsammans med Beta-serien. Beta 50, 20 och C360 kompletterade av en PB-12 Plus/2 från SWS. Skönt gung blir det :)

Postad 15 mars 2006 - 14:16

devlin
  • devlin
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Om jag inte minns fel så klagade HemmaBio tidningen (dec. 2005) över att Pioneer ställde in klart lägst bas utav alla autokalibreringar i testet, men att det är lätt justerat i efterhand.

Har haft min AX2'a stående hemma ett tag nu, högtalarna anlände först idag - kvällen är räddad ;)

Om nu bara arbetsdagen kunde fortskrida aningen fortare... ;)

Postad 15 mars 2006 - 14:42

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 690 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

//ErOx

<{POST_SNAPBACK}>

Blir inte Infinity och Pioneer tillsammans extremt vass i diskanten ?

Postad 15 mars 2006 - 16:00

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

//ErOx

<{POST_SNAPBACK}>

Blir inte Infinity och Pioneer tillsammans extremt vass i diskanten ?

<{POST_SNAPBACK}>

Inte enligt vissa inlägg i en annan tråd om drivning av Beta serien där jag (som skall köpa AX2 eller AX4) var orolig att Infinity kanske skulle bli lite mycket åt diskant hållet.
Ett par stycken hade den uppsättningen och gillade ljudet.

Själv är jag "kär" i infinity soundet och kommer inte köpa något annat. Har ett par Alpha högtalare jag driver med en gammal billig Pioneer rack reciver från 80 talet och ljudet är kanon (med tanke på den gamla förstärkaren).

Postad 15 mars 2006 - 17:32

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0

är det någon dom har kopplat upp ax4avi med externa slutsteg
och hur blir ljubilden då i 5.1 och 2 kanal stereo
tänkte andvända en som försteg
hur många volt ger den ut på preout

<{POST_SNAPBACK}>

får citera mig själv
och det var ingen som visste

Postad 23 mars 2006 - 12:34

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
AX4an beställd ....... nu kommer det värsta, att vänta på lappen från posten :X Att 2 dagar kan kännas så förbenat långa då...

Postad 23 mars 2006 - 13:14

mawa001
  • mawa001
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Då var det beställt från dustin en PIONEER VSX-AX2AV med lull lull, yummy (o:

+
PIONEER HOMECINEMA S-V710-IV HÖGTALAR-KIT 5.1
PANASONIC PV60 med stativ
PANASONIC DVD-S97

Levtid på max två veckor dock. Det kommer att bli två lååånga veckor det.

Scoutade runt ett par veckor för att tillslut fastna för ovan combo.
Nån som har kommentarer på kombinationen och ev. tips?

Postad 24 mars 2006 - 20:23

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Sådär ja!! Guldklimpen placerad i stereoracket :rolleyes: AX4an blev det!

Första intryck:
Rörigt med alla funktioner :rolleyes:
Den är STOR! Mycket mer brutal i verkligheten.
Autoinställningen funkade prima, men den klagade på min SUB volym :) (för hög)

Sen har jag ett par funderingar, det finns flera optiska ingångar, men bara 2 digitala koax ingångar. Betyder det att man helst skall koppla in optiska kablar? Vill Pioneer att man prioriterar optisk före koax?

Sen en sak till, vilket nog jag gissar svaret på redan.
Min DVD spelare, en TIDIG Yamaha s700, verkar inte skicka DTS signalen till stärkaren. är det så att s700 helt enkelt inte kan det? Väljer jag audioläge på DVD spelaren så är DTS spåret markerat med "-------" på DVDns lilla ruta som kommer fram i vänster ovankant på TVn och stärkaren är helt tyst ;)
Verkar som om jag får nöja mig med Dolby Digital/surround tills jag köpt ny DVD spelare, vilket jag iof planerat, fast kanske inte just nu.

Ljudet då:
Ja, autoinställningen var prima, fast den valde "large" på mina bakhögtalare som är alpha 5or :lol:
Ljudet blev iaf helt perfekt, fast kanske en aning bastunt.
Ni som gjort autoinställningen och höjt basen kanske kan bidra med hur ni ändrade? Hur mycket och vilka parametrar.

Jag hoppas verkligen Pioneer släpper en DVD-inspelare som klarar DVD-audio , MP3, HDMI, I-link osv, då blir det ett köp direkt.

EDIT2:
Gjorde om autoinställningen just på grund av att jag tyckte ljudet var "tunt".
Denna gången blev det bättre. Jag justerade även SOW till "PLUS" manuellt, vilket ger SUB aktivitet även om högtalarna är "large".

En sak som jag inte blir klok på är varför volymen verkar bli så extremt mycket högre vid explotioner osv på filmerna. Höjer man volymen så att det är bra vid dialog och vanliga händelser, nästan högtalarna slår en frivolt när det händer plötsliga explotioner osv och jag måste sänka volymen så jag står ut.
Filmerna jag tittat på är underwould och Kingdom of heaven....skall kanske lyssna på ett par till.
Slänger på Sagan om ringen och kikar, återkommer...

Redigerat av King Cobra, 25 mars 2006 - 14:12.

Postad 27 mars 2006 - 19:33

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2 842 inlägg
  • 0
Kanske jag som är dum men men.....

Får inte bild genom ax4:an till projjen ifrån laptop samt dvdrecordern. Kopplat datorn med s-video in til TV på stärkaren och valt s-video 1 in, DVD recordern även den in med s-video fast till SAT (får ut tv ljudet i stärkaren men ingen bild). Får ju heller inte OSD att funka på projjen och har ingen annan bildvisare ansluten så det är lite pilligt att göra alla inställningar på displayed på förstärkaren.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.