Canal Digital boxen (HDTV box med hÄrddisk)
12255 svar till detta Àmne
Postad 01 August 2008 - 23:43
trickster68
-
trickster68
-
Wannabe
-
-
27 inlÀgg
HjÀlp...
Jag fÄr inte in Eurosport HD. NÀr jag slÄr om till den kanalen sÄ fÄr jag direkt ett felmeddelande som sÀger:
"Problem att ta emot signalen. Var god kontrollera din antenn".
Om jag kollar signalstyrka sĂ„ ligger den pĂ„ 196 respektive 191 pĂ„ de olika tv-mottagarna. Ăr det nĂ„gon mening att gĂ„ ut och börja mickla med antennen?
Alla andra kanaler (inkl HD-kanaler) funkar problemfritt? Ăr det en behörighetsfrĂ„ga?...eller? Om jag slĂ„r om till Canal+ (som jag inte abonnerar pĂ„) sĂ„ fĂ„r jag ett annat felmeddelande...
Mycket irriterande sÄ hÀr i OS tider!
Tacksam för förslag och gissningar om vari problemet bestÄr i?
I en meny stÄr det att anvÀndarland Àr Norge! Kan man Àndra det? PÄ sprÄkinstÀllningarna kan man Àndra men jag har inte kommit pÄ hur man Àndrar land?
Kan problemen vara relaterade?
/trickster68
Postad 02 August 2008 - 08:32
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlÀgg
NÄgon som vet om de (Canal Digital) har nÄgot fint erbjudande för en gammal trogen kund pÄ denna box?
Blixten var pÄ besök hÀr igÄr, detta Àr vad som blev kvar av ComboBoxens hjÀrna:
Blixt.JPG 163.54K
7 Antal nerladdningar
sÄ nu Àr det dags att skaffa nytt.
Ringde dem igÄr för att kolla vad de hade att sÀga.
Ny ComboBox, inklusive nytt programkort för Àven det fick sig en törn, ska jag fÄ för 695 kr (12 mÄnader, C+Total, samma som idag)
HD-box, exakt det erbjudande som finns pÄ hemsidan, dvs 2995 kr familjepaket i 24 mÄnader.
Med de priserna blir extrakostnaden för HD-boxen över tvÄ Är 5 123 kr (8 023 kr mot 13 146 kr)
Kanske det Àr vÀrt det? Eller - nÄgon som lyckat fÄ ett bÀttre erbjudande? Egentligen Àr jag helt ointresserad av familjepaketet dÄ jag har de flesta av de kanalerna analogt (ok sÀmre bild men helt ok).
Om jag stÀller denna enkla frÄga, som jag tror alla svarar ja pÄ, vad svarar ni dÄ:
Ăr boxen vĂ€rd drygt 5000 kr?
Redigerat av Monshi, 02 August 2008 - 08:33.
Postad 02 August 2008 - 08:34
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Ăber-Guru
-
-
11229 inlÀgg
För Eurosport HD, testa din kanalstyrka pÄ en nÀrliggande kanal som du fÄr in, titta i bifogad lista nr 2 lÀnk. Det kan vara en liten mindre justering av horn eller parabol som gör det, skulle gissa pÄ att kontrollera vridningen av hornet att det ligger i rÀtt vinkel och dÀrefter höjd vektorn pÄ skÄlen Denna lÀnk verkar inte vara korrekt http://www.satscan.n...p?SatelliteID=5Edit, nu hittade jag en annan lista pÄ (vilken verkar vara uppdaterad) http://www.telenorsb...age.aspx?id=638Ny Edit, enligt http://www.telenorsb...age.aspx?id=401 sÄ Àr Eurosport flyttad nu till Horisonell, sÄ det Àr troligen den andra listan som gÀller
Redigerat av Unregistered124686ac, 02 August 2008 - 08:54.
Postad 02 August 2008 - 09:05
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Ăber-Guru
-
-
11229 inlÀgg
Monshi, Ringde dem igÄr för att kolla vad de hade att sÀga. Ny ComboBox, inklusive nytt programkort för Àven det fick sig en törn, ska jag fÄ för 695 kr (12 mÄnader, C+Total, samma som idag)
HD-box, exakt det erbjudande som finns pÄ hemsidan, dvs 2995 kr familjepaket i 24 mÄnader.
Med de priserna blir extrakostnaden för HD-boxen över tvÄ Är 5 123 kr (8 023 kr mot 13 146 kr) Kanske det Àr vÀrt det? Eller - nÄgon som lyckat fÄ ett bÀttre erbjudande? Egentligen Àr jag helt ointresserad av familjepaketet dÄ jag har de flesta av de kanalerna analogt (ok sÀmre bild men helt ok).
Om jag stĂ€ller denna enkla frĂ„ga, som jag tror alla svarar ja pĂ„, vad svarar ni dĂ„: Ăr boxen vĂ€rd drygt 5000 kr?
Skulle svara ja pÄ 5000:-, men förstÄr inte hur du fick fram det? du fÄr ju HD samt inspelning pÄ HDD för detta. Kostnaden för programpaket Àr vÀl samma oberoende vilken box du har, sÄ det borde vÀl bli 2995 - 695:-? Du skulle kunna jÀmföra de erbjudanden som finns att man fÄr 3 mÄnader gratis, eller som Elgiganten, Expert och likande har haft att man fÄr nÄgon pryl eller rabatt vid köp av HD paketet, men det hÀnger ocksÄ ihop hur man kan överföra sitt pÄgÄende abonneman, men sök lite pÄ de stora kedjerna och se vade de har och dÀrefter starta en förhandling med CD's kundtjÀnst
Postad 02 August 2008 - 10:24
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlÀgg
Skillnaden Àr att jag om jag köper en HDTV-box sÄ fÄr jag med familjepaketet, dÀri ligger skillnaden. 419 kr/mÄnad istÀllet för 249 kr/mÄnad. Samt lÀgg dÀr till 2300 kr extra för boxen.
Tidigare hade det, har det sÀkert kvar, erbjudande om att köpa boxen utan familjepaketet för 4995 kr, dvs det som de har angivit som standardpris för boxen. DÄ med 12 mÄnaders bindning pÄ nuvarande paket C+ total.
/T
Postad 02 August 2008 - 13:52
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
ForumrÀv
-
-
887 inlÀgg
HjÀlp...
Jag fÄr inte in Eurosport HD. NÀr jag slÄr om till den kanalen sÄ fÄr jag direkt ett felmeddelande som sÀger:
"Problem att ta emot signalen. Var god kontrollera din antenn".
Om jag kollar signalstyrka sĂ„ ligger den pĂ„ 196 respektive 191 pĂ„ de olika tv-mottagarna. Ăr det nĂ„gon mening att gĂ„ ut och börja mickla med antennen?
Alla andra kanaler (inkl HD-kanaler) funkar problemfritt? Ăr det en behörighetsfrĂ„ga?...eller? Om jag slĂ„r om till Canal+ (som jag inte abonnerar pĂ„) sĂ„ fĂ„r jag ett annat felmeddelande...
Mycket irriterande sÄ hÀr i OS tider!
Tacksam för förslag och gissningar om vari problemet bestÄr i?
I en meny stÄr det att anvÀndarland Àr Norge! Kan man Àndra det? PÄ sprÄkinstÀllningarna kan man Àndra men jag har inte kommit pÄ hur man Àndrar land?
Kan problemen vara relaterade?
/trickster68
HÀnder mig ibland. Oftast just pÄ Eurosport HD men ibland pÄ andra HD kanaler. Har alltid löst sig med att byta till annan kanal nÄgra sekunder och sen gÄ tillbaka. Tror jag en eller tvÄ gÄnger pÄ ett Är tvingats starta om boxen.
Postad 02 August 2008 - 14:34
Svansen
-
Svansen
-
LĂ€rjunge
-
-
462 inlÀgg
Hej pÄ Er alla !
Jag följde denna trÄd hyfsat för ett Är sedan men undvek dÄ denna box dÄ det verkade som en vÀldigt "buggig" maskin i början. Nu har jag blivit tvungen att skaffa den ÀndÄ eftersom vÄrt villaomrÄde slÀcker ner ComHems signal inom kort.
Nu har jag min kartong hemma och har precis lÀst igenom hela manualen (jÀvligt ovanligt att lÀsa innan installationen har jag förstÄtt av mina polare) ;-)
NÄgra frÄgor som skulle bespara mig timmar av letande i denna 100-sidors trÄd:
* Har boxen blivit bÀttre ? (tystare, mindre buggar m.m)
* Kan man fÄ HD-utsignal via komponentutgÄngen eller bara via HDMI (har komponent nu till min HC-5000 och vore skönt att slippa byta pÄ en gÄng)...i manualen skrivs det bara om HDMI men i tekniska specen pÄ slutet stÄr det YPbPr under HD-utsignal.
* NÀr kom senaste mjukvaruuppdateringen ? (kan man lÀsa av att man har den senaste i nÄgon meny? )
Tackar pÄ förhand !
Postad 02 August 2008 - 15:15
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Ăber-Guru
-
-
11229 inlÀgg
Har boxen blivit bÀttre ? (tystare, mindre buggar m.m)
Den har blivit tystare dÄ locket har fÄtt nÄgra extra fÀsten samt att Sagem har förbÀttrat fÀstet av flÀkten, dock finns som jag har rapporterat pÄ 1:a sidan (i bugglistan) vissa boxar som fortfarande har problem med att flÀkten ligger an mot chassit vilket som ger störande resonaser. Boxen Àr vÀl inte helt tyst, och nu pÄ sommaren sÄ ligger ibland flÀkten i steg II (över en 45C pÄ HDD) och dÄ lÄter den mera, samt att HDD ocksÄ lÄter, men det Àr acceptabelt bara man inte har resonaserna. Dock finns det fortfarande en del buggar och hÀngningar, en del troligen lÀnkat till överföring av kommandon frÄn fjÀrrkontrollen till boxen, titta i inlÀgg 3 pÄ sidan 1. De flesta fel (kanske alla) kan man kanske leva med, sÄ det Àr att man fÄ ha lite extra tÄlamod, boxen kan behöva en omstart pga hÀngning nÄgon gÄng i mÄnaden, varierar sÀkeret stort mellan boxar och anvÀndningen samt kringutrustning Kan man fÄ HD-utsignal via komponentutgÄngen eller bara via HDMI (har komponent nu till min HC-5000 och vore skönt att slippa byta pÄ en gÄng)...i manualen skrivs det bara om HDMI men i tekniska specen pÄ slutet stÄr det YPbPr under HD-utsignal.
Det Àr HD ocksÄ över komponent NÀr kom senaste mjukvaruuppdateringen ? (kan man lÀsa av att man har den senaste i nÄgon meny? )
Du kan lÀsta det i menyn under I (information) tror jag det Àr, det Àr 1.4.1 som Àr den senaste, de talas om en uppdatering till hösten
Redigerat av Unregistered124686ac, 02 August 2008 - 15:26.
Postad 02 August 2008 - 20:46
Svansen
-
Svansen
-
LĂ€rjunge
-
-
462 inlÀgg
Tack snÀlla "que" för informationen !!
Det Àr tack vare sÄdana som dig som detta forum lever
mvh
Svansen
Postad 03 August 2008 - 16:24
tojjemannen
-
tojjemannen
-
Wannabe
-
-
48 inlÀgg
FrÄn början av sommaren sÄ mÄste jag nu byta ljudspÄr manuellt frÄn engelska till Audio1 eller tillbaka till engelska pÄ Canal+HD för att fÄ ut 5.1 ljudet. Alla andra kanaler sker bytet frÄn DD 2.0 till 5.1 som det ska. NÄgon som haft samma "problem" som mig ang 5.1 ljudet pÄ Canal +HD? Lite trött att behöva Àndra manuellt varje gÄng jag byter till Canal+HD. Tacksam för alla tips som kan lösa detta problem, har stÀllt in engelska som första ljudspÄr i ljudinstÀllningarna.
Postad 03 August 2008 - 18:39
mindwipe
-
mindwipe
-
Wannabe
-
-
34 inlÀgg
Har kanske hittat en bugg till...
Idag nÀr jag skulle programmera lite inspelningar visade det sig att boxen tyckte det var den 1/8 och inte den 31/7 ?
Ăr det fel frĂ„n CD som sĂ€nder fel klocka eller Ă€r det boxen som inte fattar att det Ă€r 31 dagar i Juli mĂ„nad? Om det Ă€r fel pĂ„ boxen, kommer den alltid att vara en dag före nu?
Ringde till CD och dom sa att jag var tvungen att fabriksÄterstÀlla boxen... Tiden pÄ deras box gick rÀtt. Orkade inte göra det direkt men nu idag efter ett strömavbrott sÄ fungerar datumet igen?? Var det en omstart som behövdes eller har CD Àndrat tiden? Hur har ni andra löst det?
Postad 03 August 2008 - 19:10
Unregisterede423db87
-
Unregisterede423db87
-
Rookie
-
4 inlÀgg
HjÀlp, jag fÄr enbart bild, inget ljud via Scart.
I vÄrt allrum har jag en Sharp Aquos full HD kopplad med HDMI till digitalboxen och det funkar bra.
Jag testade att koppla en Samsung VCR/VHS via Scart till boxens Video/DVD Scart.
Syftet med inkopplingen Àr att lÄta VCR'ens antennutgÄng distribuera den kanal som digitalboxen visar till TV-apparater med analog mottagare i andra rum. DVS, VCR'ens antennutgÄng gÄr via vanlig 75 ohms antennkabel till olika rum i huset.
VCR'en skickar ut programmen pÄ kanal 34 och bilden pÄ TV-apparaterna bild mycket bra, men tyvÀrr utan ljud.
Digitalboxen Àr instÀlld pÄ stereo, har provat med instÀllning hemmabio med samma dÄlig resultat
Jag hade tidigare en Nokia 9902 mottagare som hade vanligt analog antennutgÄng och kunde dÄ se samma program i alla rum med TV.
Finns det en lösning i boxen/VCR'en pÄ detta problem eller kanske nÄgon har en helt annat förslag.
Mvh chral
Postad 03 August 2008 - 19:43
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Ăber-Guru
-
-
11229 inlÀgg
HjÀlp, jag fÄr enbart bild, inget ljud via Scart.
I vÄrt allrum har jag en Sharp Aquos full HD kopplad med HDMI till digitalboxen och det funkar bra.
Jag testade att koppla en Samsung VCR/VHS via Scart till boxens Video/DVD Scart.
Syftet med inkopplingen Àr att lÄta VCR'ens antennutgÄng distribuera den kanal som digitalboxen visar till TV-apparater med analog mottagare i andra rum. DVS, VCR'ens antennutgÄng gÄr via vanlig 75 ohms antennkabel till olika rum i huset. VCR'en skickar ut programmen pÄ kanal 34 och bilden pÄ TV-apparaterna bild mycket bra, men tyvÀrr utan ljud. Digitalboxen Àr instÀlld pÄ stereo, har provat med instÀllning hemmabio med samma dÄlig resultat
Jag hade tidigare en Nokia 9902 mottagare som hade vanligt analog antennutgÄng och kunde dÄ se samma program i alla rum med TV.
Finns det en lösning i boxen/VCR'en pÄ detta problem eller kanske nÄgon har en helt annat förslag.
Mvh chral
Din SCART-sladd kanske inte Àr fullbestyckad? Det ska gÄ att göra sÄsom du har tÀnkt, jag kör ocksÄ sÄ med en Video som RF omvandlare. SÄ testa din SCART sladd mot en TV och se om du fÄr bild och ljud
Postad 03 August 2008 - 21:45
Svansen
-
Svansen
-
LĂ€rjunge
-
-
462 inlÀgg
Hej igen !
Har precis provat min box för första gÄngen. Har gÄtt sÄdÀr kan jag sÀga
Har bara grovjusterat parabolen och fÄr signalstyrka 150-175 ungefÀr...men fÀrgerna pendlar hela tiden mellan grönt, rött och ibland gult. FÀrgerna verkar inte bry sig om den signalstyrka som stÄr i sifferform
Vad bör man ha för signalstyrka ? Fick ingen bild alls frÄn början och det stog att jag inte hade behörighet...sedan kom bilden om Àn lite svajig. Det blÄste som fan i dag och regnade. Man kunde se med blotta ögat att parabolen svajade lite i vinden dÄ den sitter pÄ ett 1,5 meters maströr...hur kÀnsligt Àr det med rörelser ?
SÄg ocksÄ att det var skillnad pÄ signalstyrkan pÄ SAT1 och SAT2...hur kan det komma sig ?
mvh
Postad 04 August 2008 - 00:11
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlÀgg
Hej igen !
Har bara grovjusterat parabolen och fÄr signalstyrka 150-175 ungefÀr...men fÀrgerna pendlar hela tiden mellan grönt, rött och ibland gult. FÀrgerna verkar inte bry sig om den signalstyrka som stÄr i sifferform
Vad bör man ha för signalstyrka ? Fick ingen bild alls frÄn början och det stog att jag inte hade behörighet...sedan kom bilden om Àn lite svajig. Det blÄste som fan i dag och regnade. Man kunde se med blotta ögat att parabolen svajade lite i vinden dÄ den sitter pÄ ett 1,5 meters maströr...hur kÀnsligt Àr det med rörelser ?
SÄg ocksÄ att det var skillnad pÄ signalstyrkan pÄ SAT1 och SAT2...hur kan det komma sig ?
mvh
behövs lite mer justering dÀr av parabol o lnb. VÀnta pÄ installatören sÄ fixar allt sig.
Postad 04 August 2008 - 07:55
Unregistered841d930f
-
Unregistered841d930f
-
AnvÀndare
-
-
151 inlÀgg
Hej igen !
mvh
Som jag förstÄtt Àr sifrrorna styrkan och fÀrgen kvaliteten. Du bör ju ha samma styrka pÄ SAT1 och SAT2 om du kollar samma kanal. Skiljer det sig sÄ Àr det kabeln och kontakterna.
Postad 04 August 2008 - 08:58
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Ăber-Guru
-
-
11229 inlÀgg
Du ska ha grönt det Àr det viktigaste, styrkan bör ligga över 175 men det kan nog gÄ med lÀgre ocksÄ, kommer inte ihÄg vad jag har men tror det Àr runt 180. Masten fÄr inte svaja för mycket, det ska inte till mÄnga mm för att du Àr utanför bÀsta spot, fixera masten med nÄgra stag, om du nu mÄste ha den pÄ mast?
En viss skilnad mellan de olika ingÄngarna SAT1 o SAT2 spelar inte sÄ stor roll, jag tror att de flesta nog har en 10 i skillnad eller likande, men bÄda ska visa grönt
För att kunna lÀsa av SAT1 och SAT2 pÄ samma kanal sÄ gör du detta genom att första lÀsa av SAT1 och sedan vÀlja en annan kanal och starta en inspelning, dÀrefter kan du gÄ tillbaka till den kanal du först mÀtt och se pÄ SAT2 (SAT1 Àr dÄ uppbokad för inspelning dÀrför kan du vÀlja kanal till SAT2)
Kom ihÄg att om parabolen/lnb'n vid nÄgot tillfÀlle tappar signalen sÄ förlorar du hela inspelningen (om det Àr under inspelning), det Àr inte bara en tom ruta pÄ nÄgra sekunder utan inget lagras, sÄ lÀgg ner lite tid pÄ en bra installation eller lÄt en installtör fixa till det sista
Postad 04 August 2008 - 09:34
Svansen
-
Svansen
-
LĂ€rjunge
-
-
462 inlÀgg
Tack för svaren !
Enda anledningen till att jag har den pÄ ett mastfÀste Àr att komma sÄ högt upp som möjligt för att slippa trÀden. Jag har dock aldrig haft parabol sÄ jag vet inte hur kÀnsligt det Àr med trÀd.
Jag bor mot en vÀndplats med ganska höga barrtrÀd med de Àr ganska lÄngt bort. SvÄrt att uppskatta hur högt 17 graders vinkel blir 20-40 meter bort. LÀser man brochyrer fÄr man för sig att man mÄste ha en klinisk fri horisont för att kunna se tv via parabol...det Àr det som skrÀmt mig lite.
NÄvÀl...fÄr besök av proffs i morgon sÄ vi fÄr vÀl hoppas att de kan hitta nÄgon bra signal utan att jag mÄste göra ett kalhygge  Staga upp masten var ett tips jag sjÀlv tÀnkt pÄ faktiskt efter det jag spg i gÄr. Det Àr ju nÀr det Àr som sÀmst vÀder som det Àr roligast att titta pÄ tv !
Postad 04 August 2008 - 10:25
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Ăber-Guru
-
-
11229 inlÀgg
Tror inte att trÀden utgör nÄgot problem om det Àr en bit bort, fri horisont behöver det inte vara. TÀnk pÄ att om du flyttar parabolen 1m upp sÄ gör det att du kan ha 1m högre trÀd (om jag inte tÀnker helt galet, mer Àr det inte, bÀttre med ett stabilt fÀste
Postad 04 August 2008 - 11:42
steninge
-
steninge
-
Amatör
-
-
76 inlÀgg
Tack för svaren !
Enda anledningen till att jag har den pÄ ett mastfÀste Àr att komma sÄ högt upp som möjligt för att slippa trÀden. Jag har dock aldrig haft parabol sÄ jag vet inte hur kÀnsligt det Àr med trÀd.
Jag bor mot en vÀndplats med ganska höga barrtrÀd med de Àr ganska lÄngt bort. SvÄrt att uppskatta hur högt 17 graders vinkel blir 20-40 meter bort. LÀser man brochyrer fÄr man för sig att man mÄste ha en klinisk fri horisont för att kunna se tv via parabol...det Àr det som skrÀmt mig lite.
NÄvÀl...fÄr besök av proffs i morgon sÄ vi fÄr vÀl hoppas att de kan hitta nÄgon bra signal utan att jag mÄste göra ett kalhygge Staga upp masten var ett tips jag sjÀlv tÀnkt pÄ faktiskt efter det jag spg i gÄr. Det Àr ju nÀr det Àr som sÀmst vÀder som det Àr roligast att titta pÄ tv ! 
tangens pÄ 17 grader Àr 0.3 alltsÄ multiplicerar du 0.3 med avstÄndet för att fÄ höjden tex. 0.3 * 30 = 9m
Postad 04 August 2008 - 21:28
Unregistered2df434f0
-
Unregistered2df434f0
-
Wannabe
-
-
33 inlÀgg
FrÄn början av sommaren sÄ mÄste jag nu byta ljudspÄr manuellt frÄn engelska till Audio1 eller tillbaka till engelska pÄ Canal+HD för att fÄ ut 5.1 ljudet. Alla andra kanaler sker bytet frÄn DD 2.0 till 5.1 som det ska. NÄgon som haft samma "problem" som mig ang 5.1 ljudet pÄ Canal +HD? Lite trött att behöva Àndra manuellt varje gÄng jag byter till Canal+HD.
Tacksam för alla tips som kan lösa detta problem, har stÀllt in engelska som första ljudspÄr i ljudinstÀllningarna.
Har samma problem och har inte hittat nÄgon lösning Ànnu. Fler som har samma problem eller Àn hellre förslag pÄ lösning?
Redigerat av Unregistered2df434f0, 04 August 2008 - 21:28.
Postad 05 August 2008 - 07:57
lundis68
-
lundis68
-
LĂ€rjunge
-
-
442 inlÀgg
Hej igen alla!
Efter 3 mÄn frÄn svensk digitaltv o allt strul med denna box Àr det dags att fajtas igen...
MÀrkte för ett tag sen att man manuellt fÄr Àndra ljudet pÄ FILM HD för att fÄ 5.1-ljud. Annars valde boxen PCMspÄret.
Reagerade pÄ varför PCMspÄret hette Audio1 ocksÄ. Har man vart inne o Àndrat o sen kollar
i timerlistan stĂ„r det Audio 1 överallt dĂ€r???!!. Ăven i infobannern stĂ„r det Audio 1 lite varstans?? Försvinner
dock om man startar om boxen.
Ringde till CD o de hÀvdade att det var fel pÄ min box! MÀrkligt tyckte jag eftersom det bara var fel pÄ
FILM HD! Jag fick iaf en ny box men det var samma med den! (Var det box 5 eller kanske 6:e boxen jag provat
totalt? Har tappat rÀkningen :-)).
FÄr ni dessa fenomen i timerlistan ocksÄ?
Nu Àr det felanmÀlt igen sÄ vi fÄr se vad som hÀnder...
MVH Lundis
Postad 05 August 2008 - 08:13
Unregisterede423db87
-
Unregisterede423db87
-
Rookie
-
4 inlÀgg
Din SCART-sladd kanske inte Àr fullbestyckad? Det ska gÄ att göra sÄsom du har tÀnkt, jag kör ocksÄ sÄ med en Video som RF omvandlare. SÄ testa din SCART sladd mot en TV och se om du fÄr bild och ljud
Tack för hjÀlpen, det var som du misstÀnkte, nu fungerar det! /chral
Postad 05 August 2008 - 12:06
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlÀgg
Fasiken, nÄgot som kan ge mig enkla argument varför man ska skaffa denna box? Den Àr ju dyr som bara den! AvrÀknad pÄ tvÄ Är, med det erbjudande som ligger, kostar den 547 kr per mÄnad!
Hur kan man egentligen motivera denna kostnad?
Postad 05 August 2008 - 14:51
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
LĂ€rjunge
-
-
316 inlÀgg
Fasiken, nÄgot som kan ge mig enkla argument varför man ska skaffa denna box? Den Àr ju dyr som bara den! AvrÀknad pÄ tvÄ Är, med det erbjudande som ligger, kostar den 547 kr per mÄnad!
Hur kan man egentligen motivera denna kostnad?
Hur fick du fram den siffran? Jag fÄr det till 393kr/mÄnad utslaget pÄ tvÄ Är (Familjepaketet): MÄnadsavgift 21x209kr=4389kr (3 mÄnaders gratis) Kortavgift 8x169kr=1352kr Startavgift 695kr PVR-box 2995kr Summa 9431kr dividerat med 24 mÄnader ger 393kr/mÄnad om autogiro anvÀnds. Samma rÀknesÀtt fast för Familjepaketet plus Canal+ Total ger577kr/mÄnad. Wasgo
Postad 05 August 2008 - 15:06
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Ăber-Guru
-
-
11229 inlÀgg
Med exemplet frÄn CD sÄ skulle det bli 261:- med allt för Familjepaketet och avgifter samt 125:- för boxen = 386:-/mÄn, möjligt att Wasko berÀkning Àr mer precis?
För motivering sÄ beror det helt pÄ vilka andra förutsÀttningar som finns, vad man har idag och för vilken kostnad och vad CD's koncept blir som extra. Vill man betala för filmkanler eller sportkanaler, vill man betala för HD, har man en TV sÄ att HD sÀndningarna gört nÄgon skillnad?
Mitt val Àr att jag vill inte betala extra för film, men jag Àr villig att betala extra för HD jag Àr ocksÄ villig att betala extra för inspelningsfunktionen, sÄ med detta sÄ finns det inte sÄ mÄnga andra alternativ Àn CD's box.
Men nöjer man sig med SD sÄ finns det fller lösningar att vÀlja pÄ, och dÄ fÄr man ta den som passar en sjÀv bÀst
Postad 05 August 2008 - 15:21
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlÀgg
Hur fick du fram den siffran? Jag fÄr det till 393kr/mÄnad utslaget pÄ tvÄ Är (Familjepaketet): ...
Samma rÀknesÀtt fast för Familjepaketet plus Canal+ Total ger577kr/mÄnad.
Wasgo 
Familjepaket samt C+ Total. fast en liten miss, bara familjepaket de bjussar pÄ i tre mÄnader, hade rÀknat med bÄda. Och egentligen Àr det filmkanalerna jag Àr ute efter och en bra box, en bra eftertrÀdare till den döda comboboxen (se tidigare inlÀgg). Om jag köper boxen av dem och skippar familjepaketet kostar det över tvÄ Är 513 kr per mÄnad. Startavgift slipper jag dÄ jag Àr befintlig kund, alltid nÄgot... C+ mÄste verkligen sitta pÄ nÄgra dyra rÀttigheter för nog mjölkar de oss pÄ pengar! mmh, kanske detta Àr att betrakta som OT, mer om CD Àn boxen nu.
Postad 05 August 2008 - 17:26
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Ăber-Guru
-
-
11229 inlÀgg
Familjepaket samt C+ Total. fast en liten miss, bara familjepaket de bjussar pÄ i tre mÄnader, hade rÀknat med bÄda. Och egentligen Àr det filmkanalerna jag Àr ute efter och en bra box, en bra eftertrÀdare till den döda comboboxen (se tidigare inlÀgg). Om jag köper boxen av dem och skippar familjepaketet kostar det över tvÄ Är 513 kr per mÄnad. Startavgift slipper jag dÄ jag Àr befintlig kund, alltid nÄgot...
C+ mÄste verkligen sitta pÄ nÄgra dyra rÀttigheter för nog mjölkar de oss pÄ pengar!
mmh, kanske detta Àr att betrakta som OT, mer om CD Àn boxen nu.
Jag tror inte att det Àr sÄ smart att köpa denna HD-box utan familjepaketet, du missar ju vÀldigt mÄnga HD kanaler som Àr vÀl det som ger boxen en chans till förlÄtelse  , utan familjepaketet och om man bara Àr intresserade av filmkanalerna sÄ undrar jag om inte gamla combiboxen Àr en mer tillförltlig box, jag har den boxen ocksÄ och vi har aldrig varit ovÀnner Mitt val, om det Àr film man Àr ute efter, sÄ ta SD filmpaketet (combiboxen) behövs vÀl inte en PVR för det Àr ju samma filmer som gÄr hela tiden, och en blue-ray spelare om du vill ha nÄgra filmer i en bÀttre kvalité, det blir troligen billigare
Postad 05 August 2008 - 17:52
Flumgren
-
Flumgren
-
Rookie
-
6 inlÀgg
Hm...idag ville min box uppdatera mjukvaran eller nÄt.
Startade boxen och fick upp "Pb03" i displayen.
Tryckte pÄ OK och fick upp 8888. Trycker dÀrefter ok och meny, som man ska göra.
FÄr dÄ upp " Er 7"...
Trycker pÄ ok igen, för upp "Er 1"
Trycker ok igen, fÄr upp 00 - -. Strecken blinkar i takt med indekatorlampan.
Ringer till CD. Dom sÀger att dom aldrig hört talas om "Er 7".
JÀkligt smart, borde dom inte gjort det? Det Àr ju deras box.
Hur som helst har dom skickat ut en ny box, men nu Àr jag ju utan tv tills pÄ fredag =(
NÄgon som varit med om "Er 7" ??
Postad 05 August 2008 - 20:14
lundis68
-
lundis68
-
LĂ€rjunge
-
-
442 inlÀgg
Har samma problem och har inte hittat nÄgon lösning Ànnu. Fler som har samma problem eller Àn hellre förslag pÄ lösning?
Verkar som det Àr fixat.... funkar nu iaf lundis
Postad 05 August 2008 - 22:01
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlÀgg
Mitt val Àr att jag vill inte betala extra för film, men jag Àr villig att betala extra för HD jag Àr ocksÄ villig att betala extra för inspelningsfunktionen, sÄ med detta sÄ finns det inte sÄ mÄnga andra alternativ Àn CD's box.
Film i HD pÄ Canal + anser jag vara vÀrt att betala extra för. Eller kanske framförallt för de TV-serier som visas i HD dÀr. DÄ kommer HD verkligen till sin rÀtt. Spelar in massor dÀr och sparar in pengar pÄ minskade DVD-inköp
Postad 05 August 2008 - 23:31
Svansen
-
Svansen
-
LĂ€rjunge
-
-
462 inlÀgg
NÄgra korta reflektioner efter min första kvÀll med denna box:
* Har nu troligen fÄtt ordning pÄ min signal till parabolen. Fick flytta den lite för att fÄ till det. Har dock "bara" runt 170 i signalstyrka men den visar alltid grönt och alla kanaler inklusive HD-kanalerna gÄr felfritt. RÀcker 170 eller balanserar min signal pÄ en skör trÄd ?
* Som text-tv nörd gör man inte direkt vÄgen över denna box. Jag tycker den verkar sakna sidminne och det gÄr bara att steppa en sida i taget...trycker man pÄ flera "öka" i taget hÀnder ingenting. Hur kan man slÀppa en sÄn dÄlig text-tv modul pÄ en sÄdan modern digitalbox ?? Kan det bli bÀttre i en framtida mjukvaruuppgradering ?
* LjudnivÄn frÄn boxen Àr helt acceptabel. Verkligen skönt dÄ detta verkar vara ett stort problem tidigare.
* NÀr jag byter frÄn en vanlig kanal till en HD-kanal sÄ kommer det en kort "signal saknas" innan en glasklar HD-bild kommer...Àr det sÄ för Er ocksÄ ?
* Det visades en film i kvÀll pÄ TV3 om nÄgra surfare...det visades ingen svensk text pÄ den filmen. Fel pÄ boxen eller utsÀndningen ?
* Kollade in pÄ Canal+ film HD en kort svÀng...det var DD 5.1 utsÀndning men det kom inget ljud i centerkanalen. Allt annat ljud fungerade med allt tal i centern var tyst....fel pÄ boxen eller utsÀndningen ?
* MÄste sÀga att det Àr en grym bild pÄ HD-kanalerna. Har en HC5000 90" duk. Vansinnig skillnad mot vanlig tv !! Tycker dock Àven att boxen gör bra i frÄn sig pÄ de övriga kanalerna ocksÄ :-)
mvh
Postad 06 August 2008 - 00:43
Orolig
-
Orolig
-
Rookie
-
3 inlÀgg
/trickster68
Kör en fabriksÄterstÀllning pÄ boxen sÄ kan du dÀr vÀlja "AnvÀndarland: Sverige". Den var antagligen förinstÀlld pÄ Norge eftersom det Àr dÀr boxarna tillverkas, sÄvitt jag förstÄtt... :>
Postad 06 August 2008 - 00:53
Orolig
-
Orolig
-
Rookie
-
3 inlÀgg
* Har nu troligen fÄtt ordning pÄ min signal till parabolen. Fick flytta den lite för att fÄ till det. Har dock "bara" runt 170 i signalstyrka men den visar alltid grönt och alla kanaler inklusive HD-kanalerna gÄr felfritt. RÀcker 170 eller balanserar min signal pÄ en skör trÄd ?
170-175 Àr helt okej, du behöver inte oroa dig. :> * Som text-tv nörd gör man inte direkt vÄgen över denna box. Jag tycker den verkar sakna sidminne och det gÄr bara att steppa en sida i taget...trycker man pÄ flera "öka" i taget hÀnder ingenting. Hur kan man slÀppa en sÄn dÄlig text-tv modul pÄ en sÄdan modern digitalbox ?? Kan det bli bÀttre i en framtida mjukvaruuppgradering ?
Du Àr inte ensam om att tycka pÄ det dÀr viset. Hade du haft den kopplad till en TV hade du ju bara kunnat slÄ över till nÄgon EXT- eller AV-kanal och anvÀnda TV:ns text-TV-funktion, men i och med att du kör projje blir det ju tyvÀrr vÀrre. Jag har inte hört nÄgonting om vad som ska förbÀttras med den nya mjukvaran, bara att den tydligen ska komma nu framÄt hösten. HÄll tummarna. :> * Det visades en film i kvÀll pÄ TV3 om nÄgra surfare...det visades ingen svensk text pÄ den filmen. Fel pÄ boxen eller utsÀndningen ?
Lurigt. Jag tippar dock utsÀndningen. Kollade du i menyn hur instÀllningarna dÀr ser ut? (eller hade du textning pÄ andra kanaler?) Hade du textning pÄ övriga stÀllen var det nÄgonting med utsÀndningen skulle jag sÀga. * Kollade in pÄ Canal+ film HD en kort svÀng...det var DD 5.1 utsÀndning men det kom inget ljud i centerkanalen. Allt annat ljud fungerade med allt tal i centern var tyst....fel pÄ boxen eller utsÀndningen ?
Troligtvis nÄgot dumt i boxen, förutsatt att din center presterar i vanliga fall. Kan inte tÀnka mig att en kanal skulle försvinna om 5.1-utsÀndningen misslyckades, kÀnns troligare att man inte skulle fÄ nÄgot 5.1 alls isÄfall. Jag Àr dock blott en amatör, vill du ha 100% svar fÄr du nog hoppas att nÄgon av gudarna hÀr svarar. :>
Postad 06 August 2008 - 03:17
Peter33
-
Peter33
-
LĂ€rjunge
-
-
313 inlÀgg
* Det visades en film i kvÀll pÄ TV3 om nÄgra surfare...det visades ingen svensk text pÄ den filmen. Fel pÄ boxen eller utsÀndningen ?
* MÄste sÀga att det Àr en grym bild pÄ HD-kanalerna. Har en HC5000 90" duk. Vansinnig skillnad mot vanlig tv !! Tycker dock Àven att boxen gör bra i frÄn sig pÄ de övriga kanalerna ocksÄ :-)
SÄg delar av filmen pÄ kabel-tv (Comhem), dÀr var den inte heller textad. Fanns en text dÀr man beklagade detta. Troligtvis var det alltsÄ fel pÄ utsÀndningen och inte pÄ din box. Kul att du Àr nöjd med bilden, funderar ocksÄ pÄ en sÄdan box.
Postad 06 August 2008 - 06:51
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlÀgg
Du Àr inte ensam om att tycka pÄ det dÀr viset. Hade du haft den kopplad till en TV hade du ju bara kunnat slÄ över till nÄgon EXT- eller AV-kanal och anvÀnda TV:ns text-TV-funktion, men i och med att du kör projje blir det ju tyvÀrr vÀrre. Jag har inte hört nÄgonting om vad som ska förbÀttras med den nya mjukvaran, bara att den tydligen ska komma nu framÄt hösten. HÄll tummarna. :>
Text-tv Àr ingen prioritet i en HD-box. Det Àr ju trots allt en gammal analog kvarleva frÄn PAL. PÄ HD-kanalerna finns tex ingen text-TV alls. Troligtvis nÄgot dumt i boxen, förutsatt att din center presterar i vanliga fall. Kan inte tÀnka mig att en kanal skulle försvinna om 5.1-utsÀndningen misslyckades, kÀnns troligare att man inte skulle fÄ nÄgot 5.1 alls isÄfall. Jag Àr dock blott en amatör, vill du ha 100% svar fÄr du nog hoppas att nÄgon av gudarna hÀr svarar. :>
Testa pÄ nÄgon annan av Canal + filmkanaler, de brukar mestadels sÀnda i 5.1, och se om det funkar med alla kanaler dÀr. Det lÄter inte rimligt att det skulle vara boxens fel, den sÀnder ju ut ljudet digitalt helt opÄverkat via coax.
Postad 06 August 2008 - 07:41
Svansen
-
Svansen
-
LĂ€rjunge
-
-
462 inlÀgg
Text-tv Àr ingen prioritet i en HD-box. Det Àr ju trots allt en gammal analog kvarleva frÄn PAL. PÄ HD-kanalerna finns tex ingen text-TV alls.
Testa pÄ nÄgon annan av Canal + filmkanaler, de brukar mestadels sÀnda i 5.1, och se om det funkar med alla kanaler dÀr. Det lÄter inte rimligt att det skulle vara boxens fel, den sÀnder ju ut ljudet digitalt helt opÄverkat via coax.
NÀ, det Àr klart att det inte Àr nÄgot som prioriteras, men med tanken pÄ att en enkelt tv för 1500 SEK ofta har lÄngt över 100 sidors minne borde det inte vara nÄgon kostsam sak och ej heller nÄgon svÄrt teknisk frÄga. Trots att text-tv Àr en gammal uppfinning sÄ kollar mer Àn 500.000 svenskar pÄ text-tv varje dag. Vill man ha nöjda kunder sÄ borde man ju tÀnka pÄ det. Jag kollade direkt pÄ andra 5.1 sÀndningar och dÀr funkade ljudet felfritt. Nyfiken bara pÄ om det var fler som mÀrkte detta i gÄr eller om det var min box som blivit lite knasig. Skönt att höra att 170 i signalstyrka verkar rÀcka. Vissa kanaler ligger pÄ runt 160 och de bÀsta pÄ 179...gemensant Àr dock att stapeln alltid Àr grön mvh
Redigerat av Svansen, 06 August 2008 - 07:41.
Postad 06 August 2008 - 08:06
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Ăber-Guru
-
-
11229 inlÀgg
NÀr jag byter frÄn en vanlig kanal till en HD-kanal sÄ kommer det en kort "signal saknas" innan en glasklar HD-bild kommer...Àr det sÄ för Er ocksÄ ?
Detta Àr inget jag har sett, har du detta pÄ alla HD kanaler?
Postad 06 August 2008 - 08:37
Svansen
-
Svansen
-
LĂ€rjunge
-
-
462 inlÀgg
Detta Àr inget jag har sett, har du detta pÄ alla HD kanaler?
Jag tror det faktiskt...vet inte om det Àr projektorn som behöver en halv sekund för att Àndra nÄgon skalning frÄn SD till HD eller sÄ...fattar faktiskt inte riktigt hur det dÀr fungerar  ...kollar jag pÄ "resolution" i projen sÄ stÄr det 1920x1080i oavsett vilken kanal jag tittar pÄ. Det blir iaf ett kort avbrott mellan SD och HD men sjÀlva kanalbytet tar ingen lÀngre tid sÄ det gör faktiskt inte sÄ mycket mvh
Postad 06 August 2008 - 09:27
Unregistered417db7c1
-
Unregistered417db7c1
-
Amatör
-
-
59 inlÀgg
Hej, efter en hel del strul fick jag igÄng min Canal Digital.
Iallafall, den hÀnger sig hela tiden, det gÄr inte att byta kanal, det gÄr inte att göra nÄgot, inte ens blÀddra i menyerna. Vad fasen kan detta bero pÄ?
Sjukt jobbigt kan jag lova, brukar fÄ dra ur sladden och dÄ fungerar det i nÄn minut innan det blir skit av allt igen.
Postad 06 August 2008 - 09:28
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Ăber-Guru
-
-
11229 inlÀgg
Jag tror det faktiskt...vet inte om det Àr projektorn som behöver en halv sekund för att Àndra nÄgon skalning frÄn SD till HD eller sÄ...fattar faktiskt inte riktigt hur det dÀr fungerar ...kollar jag pÄ "resolution" i projen sÄ stÄr det 1920x1080i oavsett vilken kanal jag tittar pÄ. Det blir iaf ett kort avbrott mellan SD och HD men sjÀlva kanalbytet tar ingen lÀngre tid sÄ det gör faktiskt inte sÄ mycket
mvh
Har du inte valt nÄgon upplösning sÄ lÀgger den ut 1080i pÄ allt utom pÄ nÄgra 720p sÀndningar som tex SVTHD (dvs HD i det format som det sÀnds). Har du varit och valt en upplösning i menyn (nÄgon gÄng) sÄ lÄses boxen till den upplösning tex 1080i. Det kan kanske vara sÄ att det Àr en fördröjning med anvÀndande av projektern? att det visas sÄ, jag har inte sett detta mot en TV. Har du sÄ du kan testa mot en TV ocksÄ? Kör du HDMI eller kompoent? vilket ocksÄ kanske kan spela roll?
Postad 06 August 2008 - 09:42
Svansen
-
Svansen
-
LĂ€rjunge
-
-
462 inlÀgg
Har du inte valt nÄgon upplösning sÄ lÀgger den ut 1080i pÄ allt utom pÄ nÄgra 720p sÀndningar som tex SVTHD (dvs HD i det format som det sÀnds). Har du varit och valt en upplösning i menyn (nÄgon gÄng) sÄ lÄses boxen till den upplösning tex 1080i. Det kan kanske vara sÄ att det Àr en fördröjning med anvÀndande av projektern? att det visas sÄ, jag har inte sett detta mot en TV. Har du sÄ du kan testa mot en TV ocksÄ? Kör du HDMI eller kompoent? vilket ocksÄ kanske kan spela roll?
OK...tack för förklaringen ! Jag skulle kunna testa mot en tv sÄ vet vi... Jag kör komponent....fungerar klockrent faktiskt. Kör en jÀvligt dyr och fin komponent-kabel sÄ det var skönt att slippa byta pÄ en gÄng i alla fall  ...blir vÀl HDMI sÄsmÄningom iaf... DÄ jag fick flytta parabolen sÄ kommer mina coax bli mellan 20-22 meter....nÄgra problem med det som Ni ser det ? Blir ju över pÄ rullen som CD skickade med iaf  mvh
Postad 06 August 2008 - 10:24
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Ăber-Guru
-
-
11229 inlÀgg
OK...tack för förklaringen !
Jag skulle kunna testa mot en tv sÄ vet vi...
Jag kör komponent....fungerar klockrent faktiskt. Kör en jÀvligt dyr och fin komponent-kabel sÄ det var skönt att slippa byta pÄ en gÄng i alla fall ...blir vÀl HDMI sÄsmÄningom iaf...
DÄ jag fick flytta parabolen sÄ kommer mina coax bli mellan 20-22 meter....nÄgra problem med det som Ni ser det ? Blir ju över pÄ rullen som CD skickade med iaf 
mvh
Min gissning Àr att det finns en fördröjning vid kanalbyte som kanske Àr större vid HD (kanke pga projektern eller pga att det Àr kompontkabel), tror inte det Àr pga parbol eller kabellÀngd. Men det Àr vÀl egentligen inget större problem om bara det kommer igÄng efter nÄn sekund
Postad 06 August 2008 - 22:38
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlÀgg
DÄ jag fick flytta parabolen sÄ kommer mina coax bli mellan 20-22 meter....nÄgra problem med det som Ni ser det ? Blir ju över pÄ rullen som CD skickade med iaf 
Jag har ca 35 m kabel och 160-170 i signalstyrka. Har bara problem vid ovÀder.
Postad 06 August 2008 - 22:53
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlÀgg
Blev idag "överfallen" pÄ gatan av en Viasat-sÀljare som ville övertyga mig om hur överlÀgset och billigare deras HD-satsning var jÀmfört med Canal Digital! Billigare kunde jag inte sÀga nÄgot emot, men nÀr jag tog upp HD-kanalutbudet som ett motargument sÄ hÀvdade han att Visasat hade minsann ett 20-tal "egna" HD-kanaler som bara vÀntade pÄ att börja sÀndas. Dessutom sÄ hÀvdade han pÄ fullt allvar att deras sÀndningar var tekniskt mycket bÀttre Àn CD's för de sÀnde minsann i "Àkta HD" och inte nÄgra konstiga "försökssÀndningar för marknÀtet, som SVT HD Àr". NÀr jag undrade vad han menade med detta sÄ hÀvdade han att allt deras HD skulle vara 1080p nedkonverterat till 1080i, medans CDs sÀndningar alltid var uppkonverterade frÄn SD! Jag orkade inte emotsÀga skitsnacket för killen "jobbade ju med TV och visste detta". Jag hÀvdade att jag var lÄst i 24 mÄn hos CD sÄ jag fick vÀnta och se vad som hÀnde med Viasat.
Undras hur mÄnga Svenssons som inte har HD som han lyckades att lura?
(Gatan var för övrigt pÄ SkÀnninge Marken som har ca 100.000 besökare...)
Tacka vet jag detta forum dÀr man kan diskuttera pÄ ett seriöst sÀtt  Ingen som jobbar för Viasat som vill uttala sig?
Postad 07 August 2008 - 07:12
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Ăber-Guru
-
-
11229 inlÀgg
OT, men kanske ÀndÄ av intresse. NÄgon som vet i vilket format som man gör direktinspelningar i Àr det 1080p (typ OS) eller nÄgot Ànnu "bÀttre"? NÀr det gÀller filmer och omkonvertering av film, Àr det ocksÄ i 1080p? Sedan Àr det vÀl sÄklart att det Àr i vilken typ av komprimering man vÀljer som sÀtter kvalitén, troligen lÀgre vid inspelningen. Att Viasat's inmaterial skulle skilja sig mot vad CD fÄr tror jag inte pÄ, det som sÀtter kvalitén i utsÀndningen mÄste vÀl vara bitraten dvs komprimeringen. Vi kanske kan offra nÄgra fÄ inlÀgg för att reda ut detta
Postad 07 August 2008 - 07:13
Svansen
-
Svansen
-
LĂ€rjunge
-
-
462 inlÀgg
Jag har ca 35 m kabel och 160-170 i signalstyrka. Har bara problem vid ovÀder.
Hej ! Jag har hört fler som sagt detta med störningar nĂ€r det Ă€r dĂ„ligt vĂ€der. Som förstagĂ„ngsĂ€gare till parabol blir man lite orolig för detta. Det Ă€r ju nĂ€r det riktigt dĂ„ligt vĂ€der ute som det Ă€r som mysigast att sitta och kolla pĂ„ tv Ăr det "bara" vid riktigt dĂ„ligt vĂ€der typ snöstorm eller Ă€ven vid kraftigt regn utan blĂ„st ? GlĂ€ds i alla fall att jag nu har kanonbild pĂ„ alla kanaler och att skillnaden pĂ„ HD var betydligt större Ă€n vad jag trodde !! mvh
Postad 07 August 2008 - 07:16
Veritas
-
Veritas
-
ForumrÀv
-
-
581 inlÀgg
Blev idag "överfallen" pÄ gatan av en Viasat-sÀljare som ville övertyga mig om hur överlÀgset och billigare deras HD-satsning var jÀmfört med Canal Digital! Billigare kunde jag inte sÀga nÄgot emot, men nÀr jag tog upp HD-kanalutbudet som ett motargument sÄ hÀvdade han att Visasat hade minsann ett 20-tal "egna" HD-kanaler som bara vÀntade pÄ att börja sÀndas. Dessutom sÄ hÀvdade han pÄ fullt allvar att deras sÀndningar var tekniskt mycket bÀttre Àn CD's för de sÀnde minsann i "Àkta HD" och inte nÄgra konstiga "försökssÀndningar för marknÀtet, som SVT HD Àr". NÀr jag undrade vad han menade med detta sÄ hÀvdade han att allt deras HD skulle vara 1080p nedkonverterat till 1080i, medans CDs sÀndningar alltid var uppkonverterade frÄn SD! Jag orkade inte emotsÀga skitsnacket för killen "jobbade ju med TV och visste detta". Jag hÀvdade att jag var lÄst i 24 mÄn hos CD sÄ jag fick vÀnta och se vad som hÀnde med Viasat. Undras hur mÄnga Svenssons som inte har HD som han lyckades att lura? (Gatan var för övrigt pÄ SkÀnninge Marken som har ca 100.000 besökare...)
Tacka vet jag detta forum dÀr man kan diskuttera pÄ ett seriöst sÀtt Ingen som jobbar för Viasat som vill uttala sig?
Det Àr lite typiskt Viasat:s sÀljare, de har alla gÄtt i samma sÀljkurs och agerar som oljiga bilförsÀljare av sÀmre sort och alla sÀljargument duger, Àven om det Àr halv-sanningar och direkta lögner (alt. inkompetens). För nÄgra Är sedan ringde en Viasat-sÀljare till mig och undrade varför jag avslutat mitt abonnemang och jag svarade att det berodde pÄ att de inte sÀnde i bredbild. SÀljaren skulle "kolla upp" detta och ringde snart upp och hÀvdade bestÀmt att de sÀnde i bredbild i filmkanalerna. Vilket de inte alls gjorde pÄ den tiden. Ett annat bedrÀgeri Àr deras reklam-kampanj dÀr man hÀvdar att man kan vÀlja de kanaler man vill. Men kan ju inte det, deras system Àr om möjligt Ànnu sÀmre Àn CD, sÀrskilt nÀr det gÀller HD-kanalerna! NÄgon som har varit i kontakt med CD om uppgradering av mjukvaran pÄ boxen? NÀr kommer den? Jag skulle vilja att ljud via HDMI börjar fungare bÀttre. Min mottagare har annars fungerat vÀldigt bra, men igÄr sÄ hade den problem nÀr jag time-shiftade ett program, bilden frös flera gÄnger. Dags att byta box?
Postad 07 August 2008 - 08:48
tv-kort
-
tv-kort
-
Amatör
-
-
91 inlÀgg
Hej !
Jag har hört fler som sagt detta med störningar nÀr det Àr dÄligt vÀder. Som förstagÄngsÀgare till parabol blir man lite orolig för detta. Det Àr ju nÀr det riktigt dÄligt vÀder ute som det Àr som mysigast att sitta och kolla pÄ tv
Ăr det "bara" vid riktigt dĂ„ligt vĂ€der typ snöstorm eller Ă€ven vid kraftigt regn utan blĂ„st ?
GlÀds i alla fall att jag nu har kanonbild pÄ alla kanaler och att skillnaden pÄ HD var betydligt större Àn vad jag trodde !!
mvh
Det Ă€r vid regn och blötsnö som man fĂ„r störningar om man inte har tillrĂ€ckligt bra eller rĂ€tt instĂ€llda grejer. Ăven Ă„ska kan orsaka störningar. Det senare kan man dock inte göra nĂ„t Ă„t (sĂ„ vitt jag vet). Den parabol man fĂ„r av CD (iaf den jag fĂ„tt) verkar dock tillrĂ€ckligt bra. Har man sedan stĂ€llt in den rĂ€tt sĂ„ ska man inte behöva fĂ„ nĂ„gra störningar. Vad har du för signalstyrka?
Postad 07 August 2008 - 09:03
freeloaders
-
freeloaders
-
Rookie
-
4 inlÀgg
Ăr det bara jag som tycker att EPG Ă€r riktigt dĂ„lig? Jag vill ha en EPG dĂ€r jag kan se kommande tv program pĂ„ flera kanaler samtidigt. Detta Ă€r den sĂ€msta EPG jag har haft pĂ„ nĂ„gon av mina boxar (haft satellit sedan mitten pĂ„ 90-talet)
Redigerat av freeloaders, 07 August 2008 - 09:04.
0 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
LFE reference och Center ch
johan b-lund
2026-09-02 18:43:15
-
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|