Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 01 August 2008 - 23:43
trickster68
-
trickster68
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Hjälp...
Jag får inte in Eurosport HD. När jag slår om till den kanalen så får jag direkt ett felmeddelande som säger:
"Problem att ta emot signalen. Var god kontrollera din antenn".
Om jag kollar signalstyrka så ligger den på 196 respektive 191 på de olika tv-mottagarna. Är det någon mening att gå ut och börja mickla med antennen?
Alla andra kanaler (inkl HD-kanaler) funkar problemfritt? Är det en behörighetsfråga?...eller? Om jag slår om till Canal+ (som jag inte abonnerar på) så får jag ett annat felmeddelande...
Mycket irriterande så här i OS tider!
Tacksam för förslag och gissningar om vari problemet består i?
I en meny står det att användarland är Norge! Kan man ändra det? På språkinställningarna kan man ändra men jag har inte kommit på hur man ändrar land?
Kan problemen vara relaterade?
/trickster68
Postad 02 August 2008 - 08:32
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Någon som vet om de (Canal Digital) har något fint erbjudande för en gammal trogen kund på denna box?
Blixten var på besök här igår, detta är vad som blev kvar av ComboBoxens hjärna:
Blixt.JPG 163.54K
7 Antal nerladdningar
så nu är det dags att skaffa nytt.
Ringde dem igår för att kolla vad de hade att säga.
Ny ComboBox, inklusive nytt programkort för även det fick sig en törn, ska jag få för 695 kr (12 månader, C+Total, samma som idag)
HD-box, exakt det erbjudande som finns på hemsidan, dvs 2995 kr familjepaket i 24 månader.
Med de priserna blir extrakostnaden för HD-boxen över två år 5 123 kr (8 023 kr mot 13 146 kr)
Kanske det är värt det? Eller - någon som lyckat få ett bättre erbjudande? Egentligen är jag helt ointresserad av familjepaketet då jag har de flesta av de kanalerna analogt (ok sämre bild men helt ok).
Om jag ställer denna enkla fråga, som jag tror alla svarar ja på, vad svarar ni då:
Är boxen värd drygt 5000 kr?
Redigerat av Monshi, 02 August 2008 - 08:33.
Postad 02 August 2008 - 08:34
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
För Eurosport HD, testa din kanalstyrka på en närliggande kanal som du får in, titta i bifogad lista nr 2 länk. Det kan vara en liten mindre justering av horn eller parabol som gör det, skulle gissa på att kontrollera vridningen av hornet att det ligger i rätt vinkel och därefter höjd vektorn på skålen Denna länk verkar inte vara korrekt http://www.satscan.n...p?SatelliteID=5Edit, nu hittade jag en annan lista på (vilken verkar vara uppdaterad) http://www.telenorsb...age.aspx?id=638Ny Edit, enligt http://www.telenorsb...age.aspx?id=401 så är Eurosport flyttad nu till Horisonell, så det är troligen den andra listan som gäller
Redigerat av Unregistered124686ac, 02 August 2008 - 08:54.
Postad 02 August 2008 - 09:05
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Monshi, Ringde dem igår för att kolla vad de hade att säga. Ny ComboBox, inklusive nytt programkort för även det fick sig en törn, ska jag få för 695 kr (12 månader, C+Total, samma som idag)
HD-box, exakt det erbjudande som finns på hemsidan, dvs 2995 kr familjepaket i 24 månader.
Med de priserna blir extrakostnaden för HD-boxen över två år 5 123 kr (8 023 kr mot 13 146 kr) Kanske det är värt det? Eller - någon som lyckat få ett bättre erbjudande? Egentligen är jag helt ointresserad av familjepaketet då jag har de flesta av de kanalerna analogt (ok sämre bild men helt ok).
Om jag ställer denna enkla fråga, som jag tror alla svarar ja på, vad svarar ni då: Är boxen värd drygt 5000 kr?
Skulle svara ja på 5000:-, men förstår inte hur du fick fram det? du får ju HD samt inspelning på HDD för detta. Kostnaden för programpaket är väl samma oberoende vilken box du har, så det borde väl bli 2995 - 695:-? Du skulle kunna jämföra de erbjudanden som finns att man får 3 månader gratis, eller som Elgiganten, Expert och likande har haft att man får någon pryl eller rabatt vid köp av HD paketet, men det hänger också ihop hur man kan överföra sitt pågående abonneman, men sök lite på de stora kedjerna och se vade de har och därefter starta en förhandling med CD's kundtjänst
Postad 02 August 2008 - 10:24
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Skillnaden är att jag om jag köper en HDTV-box så får jag med familjepaketet, däri ligger skillnaden. 419 kr/månad istället för 249 kr/månad. Samt lägg där till 2300 kr extra för boxen.
Tidigare hade det, har det säkert kvar, erbjudande om att köpa boxen utan familjepaketet för 4995 kr, dvs det som de har angivit som standardpris för boxen. Då med 12 månaders bindning på nuvarande paket C+ total.
/T
Postad 02 August 2008 - 13:52
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
Hjälp...
Jag får inte in Eurosport HD. När jag slår om till den kanalen så får jag direkt ett felmeddelande som säger:
"Problem att ta emot signalen. Var god kontrollera din antenn".
Om jag kollar signalstyrka så ligger den på 196 respektive 191 på de olika tv-mottagarna. Är det någon mening att gå ut och börja mickla med antennen?
Alla andra kanaler (inkl HD-kanaler) funkar problemfritt? Är det en behörighetsfråga?...eller? Om jag slår om till Canal+ (som jag inte abonnerar på) så får jag ett annat felmeddelande...
Mycket irriterande så här i OS tider!
Tacksam för förslag och gissningar om vari problemet består i?
I en meny står det att användarland är Norge! Kan man ändra det? På språkinställningarna kan man ändra men jag har inte kommit på hur man ändrar land?
Kan problemen vara relaterade?
/trickster68
Händer mig ibland. Oftast just på Eurosport HD men ibland på andra HD kanaler. Har alltid löst sig med att byta till annan kanal några sekunder och sen gå tillbaka. Tror jag en eller två gånger på ett år tvingats starta om boxen.
Postad 02 August 2008 - 14:34
Svansen
-
Svansen
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Hej på Er alla !
Jag följde denna tråd hyfsat för ett år sedan men undvek då denna box då det verkade som en väldigt "buggig" maskin i början. Nu har jag blivit tvungen att skaffa den ändå eftersom vårt villaområde släcker ner ComHems signal inom kort.
Nu har jag min kartong hemma och har precis läst igenom hela manualen (jävligt ovanligt att läsa innan installationen har jag förstått av mina polare) ;-)
Några frågor som skulle bespara mig timmar av letande i denna 100-sidors tråd:
* Har boxen blivit bättre ? (tystare, mindre buggar m.m)
* Kan man få HD-utsignal via komponentutgången eller bara via HDMI (har komponent nu till min HC-5000 och vore skönt att slippa byta på en gång)...i manualen skrivs det bara om HDMI men i tekniska specen på slutet står det YPbPr under HD-utsignal.
* När kom senaste mjukvaruuppdateringen ? (kan man läsa av att man har den senaste i någon meny? )
Tackar på förhand !
Postad 02 August 2008 - 15:15
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Har boxen blivit bättre ? (tystare, mindre buggar m.m)
Den har blivit tystare då locket har fått några extra fästen samt att Sagem har förbättrat fästet av fläkten, dock finns som jag har rapporterat på 1:a sidan (i bugglistan) vissa boxar som fortfarande har problem med att fläkten ligger an mot chassit vilket som ger störande resonaser. Boxen är väl inte helt tyst, och nu på sommaren så ligger ibland fläkten i steg II (över en 45C på HDD) och då låter den mera, samt att HDD också låter, men det är acceptabelt bara man inte har resonaserna. Dock finns det fortfarande en del buggar och hängningar, en del troligen länkat till överföring av kommandon från fjärrkontrollen till boxen, titta i inlägg 3 på sidan 1. De flesta fel (kanske alla) kan man kanske leva med, så det är att man få ha lite extra tålamod, boxen kan behöva en omstart pga hängning någon gång i månaden, varierar säkeret stort mellan boxar och användningen samt kringutrustning Kan man få HD-utsignal via komponentutgången eller bara via HDMI (har komponent nu till min HC-5000 och vore skönt att slippa byta på en gång)...i manualen skrivs det bara om HDMI men i tekniska specen på slutet står det YPbPr under HD-utsignal.
Det är HD också över komponent När kom senaste mjukvaruuppdateringen ? (kan man läsa av att man har den senaste i någon meny? )
Du kan lästa det i menyn under I (information) tror jag det är, det är 1.4.1 som är den senaste, de talas om en uppdatering till hösten
Redigerat av Unregistered124686ac, 02 August 2008 - 15:26.
Postad 02 August 2008 - 20:46
Svansen
-
Svansen
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Tack snälla "que" för informationen !!
Det är tack vare sådana som dig som detta forum lever
mvh
Svansen
Postad 03 August 2008 - 16:24
tojjemannen
-
tojjemannen
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Från början av sommaren så måste jag nu byta ljudspår manuellt från engelska till Audio1 eller tillbaka till engelska på Canal+HD för att få ut 5.1 ljudet. Alla andra kanaler sker bytet från DD 2.0 till 5.1 som det ska. Någon som haft samma "problem" som mig ang 5.1 ljudet på Canal +HD? Lite trött att behöva ändra manuellt varje gång jag byter till Canal+HD. Tacksam för alla tips som kan lösa detta problem, har ställt in engelska som första ljudspår i ljudinställningarna.
Postad 03 August 2008 - 18:39
mindwipe
-
mindwipe
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Har kanske hittat en bugg till...
Idag när jag skulle programmera lite inspelningar visade det sig att boxen tyckte det var den 1/8 och inte den 31/7 ?
Är det fel från CD som sänder fel klocka eller är det boxen som inte fattar att det är 31 dagar i Juli månad? Om det är fel på boxen, kommer den alltid att vara en dag före nu?
Ringde till CD och dom sa att jag var tvungen att fabriksåterställa boxen... Tiden på deras box gick rätt. Orkade inte göra det direkt men nu idag efter ett strömavbrott så fungerar datumet igen?? Var det en omstart som behövdes eller har CD ändrat tiden? Hur har ni andra löst det?
Postad 03 August 2008 - 19:10
Unregisterede423db87
-
Unregisterede423db87
-
Rookie
-
4 inlägg
Hjälp, jag får enbart bild, inget ljud via Scart.
I vårt allrum har jag en Sharp Aquos full HD kopplad med HDMI till digitalboxen och det funkar bra.
Jag testade att koppla en Samsung VCR/VHS via Scart till boxens Video/DVD Scart.
Syftet med inkopplingen är att låta VCR'ens antennutgång distribuera den kanal som digitalboxen visar till TV-apparater med analog mottagare i andra rum. DVS, VCR'ens antennutgång går via vanlig 75 ohms antennkabel till olika rum i huset.
VCR'en skickar ut programmen på kanal 34 och bilden på TV-apparaterna bild mycket bra, men tyvärr utan ljud.
Digitalboxen är inställd på stereo, har provat med inställning hemmabio med samma dålig resultat
Jag hade tidigare en Nokia 9902 mottagare som hade vanligt analog antennutgång och kunde då se samma program i alla rum med TV.
Finns det en lösning i boxen/VCR'en på detta problem eller kanske någon har en helt annat förslag.
Mvh chral
Postad 03 August 2008 - 19:43
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Hjälp, jag får enbart bild, inget ljud via Scart.
I vårt allrum har jag en Sharp Aquos full HD kopplad med HDMI till digitalboxen och det funkar bra.
Jag testade att koppla en Samsung VCR/VHS via Scart till boxens Video/DVD Scart.
Syftet med inkopplingen är att låta VCR'ens antennutgång distribuera den kanal som digitalboxen visar till TV-apparater med analog mottagare i andra rum. DVS, VCR'ens antennutgång går via vanlig 75 ohms antennkabel till olika rum i huset. VCR'en skickar ut programmen på kanal 34 och bilden på TV-apparaterna bild mycket bra, men tyvärr utan ljud. Digitalboxen är inställd på stereo, har provat med inställning hemmabio med samma dålig resultat
Jag hade tidigare en Nokia 9902 mottagare som hade vanligt analog antennutgång och kunde då se samma program i alla rum med TV.
Finns det en lösning i boxen/VCR'en på detta problem eller kanske någon har en helt annat förslag.
Mvh chral
Din SCART-sladd kanske inte är fullbestyckad? Det ska gå att göra såsom du har tänkt, jag kör också så med en Video som RF omvandlare. Så testa din SCART sladd mot en TV och se om du får bild och ljud
Postad 03 August 2008 - 21:45
Svansen
-
Svansen
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Hej igen !
Har precis provat min box för första gången. Har gått sådär kan jag säga
Har bara grovjusterat parabolen och får signalstyrka 150-175 ungefär...men färgerna pendlar hela tiden mellan grönt, rött och ibland gult. Färgerna verkar inte bry sig om den signalstyrka som står i sifferform
Vad bör man ha för signalstyrka ? Fick ingen bild alls från början och det stog att jag inte hade behörighet...sedan kom bilden om än lite svajig. Det blåste som fan i dag och regnade. Man kunde se med blotta ögat att parabolen svajade lite i vinden då den sitter på ett 1,5 meters maströr...hur känsligt är det med rörelser ?
Såg också att det var skillnad på signalstyrkan på SAT1 och SAT2...hur kan det komma sig ?
mvh
Postad 04 August 2008 - 00:11
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Hej igen !
Har bara grovjusterat parabolen och får signalstyrka 150-175 ungefär...men färgerna pendlar hela tiden mellan grönt, rött och ibland gult. Färgerna verkar inte bry sig om den signalstyrka som står i sifferform
Vad bör man ha för signalstyrka ? Fick ingen bild alls från början och det stog att jag inte hade behörighet...sedan kom bilden om än lite svajig. Det blåste som fan i dag och regnade. Man kunde se med blotta ögat att parabolen svajade lite i vinden då den sitter på ett 1,5 meters maströr...hur känsligt är det med rörelser ?
Såg också att det var skillnad på signalstyrkan på SAT1 och SAT2...hur kan det komma sig ?
mvh
behövs lite mer justering där av parabol o lnb. Vänta på installatören så fixar allt sig.
Postad 04 August 2008 - 07:55
Unregistered841d930f
-
Unregistered841d930f
-
Användare
-
-
151 inlägg
Hej igen !
mvh
Som jag förstått är sifrrorna styrkan och färgen kvaliteten. Du bör ju ha samma styrka på SAT1 och SAT2 om du kollar samma kanal. Skiljer det sig så är det kabeln och kontakterna.
Postad 04 August 2008 - 08:58
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Du ska ha grönt det är det viktigaste, styrkan bör ligga över 175 men det kan nog gå med lägre också, kommer inte ihåg vad jag har men tror det är runt 180. Masten får inte svaja för mycket, det ska inte till många mm för att du är utanför bästa spot, fixera masten med några stag, om du nu måste ha den på mast?
En viss skilnad mellan de olika ingångarna SAT1 o SAT2 spelar inte så stor roll, jag tror att de flesta nog har en 10 i skillnad eller likande, men båda ska visa grönt
För att kunna läsa av SAT1 och SAT2 på samma kanal så gör du detta genom att första läsa av SAT1 och sedan välja en annan kanal och starta en inspelning, därefter kan du gå tillbaka till den kanal du först mätt och se på SAT2 (SAT1 är då uppbokad för inspelning därför kan du välja kanal till SAT2)
Kom ihåg att om parabolen/lnb'n vid något tillfälle tappar signalen så förlorar du hela inspelningen (om det är under inspelning), det är inte bara en tom ruta på några sekunder utan inget lagras, så lägg ner lite tid på en bra installation eller låt en installtör fixa till det sista
Postad 04 August 2008 - 09:34
Svansen
-
Svansen
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Tack för svaren !
Enda anledningen till att jag har den på ett mastfäste är att komma så högt upp som möjligt för att slippa träden. Jag har dock aldrig haft parabol så jag vet inte hur känsligt det är med träd.
Jag bor mot en vändplats med ganska höga barrträd med de är ganska långt bort. Svårt att uppskatta hur högt 17 graders vinkel blir 20-40 meter bort. Läser man brochyrer får man för sig att man måste ha en klinisk fri horisont för att kunna se tv via parabol...det är det som skrämt mig lite.
Nåväl...får besök av proffs i morgon så vi får väl hoppas att de kan hitta någon bra signal utan att jag måste göra ett kalhygge  Staga upp masten var ett tips jag själv tänkt på faktiskt efter det jag spg i går. Det är ju när det är som sämst väder som det är roligast att titta på tv !
Postad 04 August 2008 - 10:25
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Tror inte att träden utgör något problem om det är en bit bort, fri horisont behöver det inte vara. Tänk på att om du flyttar parabolen 1m upp så gör det att du kan ha 1m högre träd (om jag inte tänker helt galet, mer är det inte, bättre med ett stabilt fäste
Postad 04 August 2008 - 11:42
steninge
-
steninge
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Tack för svaren !
Enda anledningen till att jag har den på ett mastfäste är att komma så högt upp som möjligt för att slippa träden. Jag har dock aldrig haft parabol så jag vet inte hur känsligt det är med träd.
Jag bor mot en vändplats med ganska höga barrträd med de är ganska långt bort. Svårt att uppskatta hur högt 17 graders vinkel blir 20-40 meter bort. Läser man brochyrer får man för sig att man måste ha en klinisk fri horisont för att kunna se tv via parabol...det är det som skrämt mig lite.
Nåväl...får besök av proffs i morgon så vi får väl hoppas att de kan hitta någon bra signal utan att jag måste göra ett kalhygge Staga upp masten var ett tips jag själv tänkt på faktiskt efter det jag spg i går. Det är ju när det är som sämst väder som det är roligast att titta på tv ! 
tangens på 17 grader är 0.3 alltså multiplicerar du 0.3 med avståndet för att få höjden tex. 0.3 * 30 = 9m
Postad 04 August 2008 - 21:28
Unregistered2df434f0
-
Unregistered2df434f0
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Från början av sommaren så måste jag nu byta ljudspår manuellt från engelska till Audio1 eller tillbaka till engelska på Canal+HD för att få ut 5.1 ljudet. Alla andra kanaler sker bytet från DD 2.0 till 5.1 som det ska. Någon som haft samma "problem" som mig ang 5.1 ljudet på Canal +HD? Lite trött att behöva ändra manuellt varje gång jag byter till Canal+HD.
Tacksam för alla tips som kan lösa detta problem, har ställt in engelska som första ljudspår i ljudinställningarna.
Har samma problem och har inte hittat någon lösning ännu. Fler som har samma problem eller än hellre förslag på lösning?
Redigerat av Unregistered2df434f0, 04 August 2008 - 21:28.
Postad 05 August 2008 - 07:57
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Hej igen alla!
Efter 3 mån från svensk digitaltv o allt strul med denna box är det dags att fajtas igen...
Märkte för ett tag sen att man manuellt får ändra ljudet på FILM HD för att få 5.1-ljud. Annars valde boxen PCMspåret.
Reagerade på varför PCMspåret hette Audio1 också. Har man vart inne o ändrat o sen kollar
i timerlistan står det Audio 1 överallt där???!!. Även i infobannern står det Audio 1 lite varstans?? Försvinner
dock om man startar om boxen.
Ringde till CD o de hävdade att det var fel på min box! Märkligt tyckte jag eftersom det bara var fel på
FILM HD! Jag fick iaf en ny box men det var samma med den! (Var det box 5 eller kanske 6:e boxen jag provat
totalt? Har tappat räkningen :-)).
Får ni dessa fenomen i timerlistan också?
Nu är det felanmält igen så vi får se vad som händer...
MVH Lundis
Postad 05 August 2008 - 08:13
Unregisterede423db87
-
Unregisterede423db87
-
Rookie
-
4 inlägg
Din SCART-sladd kanske inte är fullbestyckad? Det ska gå att göra såsom du har tänkt, jag kör också så med en Video som RF omvandlare. Så testa din SCART sladd mot en TV och se om du får bild och ljud
Tack för hjälpen, det var som du misstänkte, nu fungerar det! /chral
Postad 05 August 2008 - 12:06
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Fasiken, något som kan ge mig enkla argument varför man ska skaffa denna box? Den är ju dyr som bara den! Avräknad på två år, med det erbjudande som ligger, kostar den 547 kr per månad!
Hur kan man egentligen motivera denna kostnad?
Postad 05 August 2008 - 14:51
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Fasiken, något som kan ge mig enkla argument varför man ska skaffa denna box? Den är ju dyr som bara den! Avräknad på två år, med det erbjudande som ligger, kostar den 547 kr per månad!
Hur kan man egentligen motivera denna kostnad?
Hur fick du fram den siffran? Jag får det till 393kr/månad utslaget på två år (Familjepaketet): Månadsavgift 21x209kr=4389kr (3 månaders gratis) Kortavgift 8x169kr=1352kr Startavgift 695kr PVR-box 2995kr Summa 9431kr dividerat med 24 månader ger 393kr/månad om autogiro används. Samma räknesätt fast för Familjepaketet plus Canal+ Total ger577kr/månad. Wasgo
Postad 05 August 2008 - 15:06
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Med exemplet från CD så skulle det bli 261:- med allt för Familjepaketet och avgifter samt 125:- för boxen = 386:-/mån, möjligt att Wasko beräkning är mer precis?
För motivering så beror det helt på vilka andra förutsättningar som finns, vad man har idag och för vilken kostnad och vad CD's koncept blir som extra. Vill man betala för filmkanler eller sportkanaler, vill man betala för HD, har man en TV så att HD sändningarna gört någon skillnad?
Mitt val är att jag vill inte betala extra för film, men jag är villig att betala extra för HD jag är också villig att betala extra för inspelningsfunktionen, så med detta så finns det inte så många andra alternativ än CD's box.
Men nöjer man sig med SD så finns det fller lösningar att välja på, och då får man ta den som passar en sjäv bäst
Postad 05 August 2008 - 15:21
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Hur fick du fram den siffran? Jag får det till 393kr/månad utslaget på två år (Familjepaketet): ...
Samma räknesätt fast för Familjepaketet plus Canal+ Total ger577kr/månad.
Wasgo 
Familjepaket samt C+ Total. fast en liten miss, bara familjepaket de bjussar på i tre månader, hade räknat med båda. Och egentligen är det filmkanalerna jag är ute efter och en bra box, en bra efterträdare till den döda comboboxen (se tidigare inlägg). Om jag köper boxen av dem och skippar familjepaketet kostar det över två år 513 kr per månad. Startavgift slipper jag då jag är befintlig kund, alltid något... C+ måste verkligen sitta på några dyra rättigheter för nog mjölkar de oss på pengar! mmh, kanske detta är att betrakta som OT, mer om CD än boxen nu.
Postad 05 August 2008 - 17:26
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Familjepaket samt C+ Total. fast en liten miss, bara familjepaket de bjussar på i tre månader, hade räknat med båda. Och egentligen är det filmkanalerna jag är ute efter och en bra box, en bra efterträdare till den döda comboboxen (se tidigare inlägg). Om jag köper boxen av dem och skippar familjepaketet kostar det över två år 513 kr per månad. Startavgift slipper jag då jag är befintlig kund, alltid något...
C+ måste verkligen sitta på några dyra rättigheter för nog mjölkar de oss på pengar!
mmh, kanske detta är att betrakta som OT, mer om CD än boxen nu.
Jag tror inte att det är så smart att köpa denna HD-box utan familjepaketet, du missar ju väldigt många HD kanaler som är väl det som ger boxen en chans till förlåtelse  , utan familjepaketet och om man bara är intresserade av filmkanalerna så undrar jag om inte gamla combiboxen är en mer tillförltlig box, jag har den boxen också och vi har aldrig varit ovänner Mitt val, om det är film man är ute efter, så ta SD filmpaketet (combiboxen) behövs väl inte en PVR för det är ju samma filmer som går hela tiden, och en blue-ray spelare om du vill ha några filmer i en bättre kvalité, det blir troligen billigare
Postad 05 August 2008 - 17:52
Flumgren
-
Flumgren
-
Rookie
-
6 inlägg
Hm...idag ville min box uppdatera mjukvaran eller nåt.
Startade boxen och fick upp "Pb03" i displayen.
Tryckte på OK och fick upp 8888. Trycker därefter ok och meny, som man ska göra.
Får då upp " Er 7"...
Trycker på ok igen, för upp "Er 1"
Trycker ok igen, får upp 00 - -. Strecken blinkar i takt med indekatorlampan.
Ringer till CD. Dom säger att dom aldrig hört talas om "Er 7".
Jäkligt smart, borde dom inte gjort det? Det är ju deras box.
Hur som helst har dom skickat ut en ny box, men nu är jag ju utan tv tills på fredag =(
Någon som varit med om "Er 7" ??
Postad 05 August 2008 - 20:14
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Har samma problem och har inte hittat någon lösning ännu. Fler som har samma problem eller än hellre förslag på lösning?
Verkar som det är fixat.... funkar nu iaf lundis
Postad 05 August 2008 - 22:01
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Mitt val är att jag vill inte betala extra för film, men jag är villig att betala extra för HD jag är också villig att betala extra för inspelningsfunktionen, så med detta så finns det inte så många andra alternativ än CD's box.
Film i HD på Canal + anser jag vara värt att betala extra för. Eller kanske framförallt för de TV-serier som visas i HD där. Då kommer HD verkligen till sin rätt. Spelar in massor där och sparar in pengar på minskade DVD-inköp
Postad 05 August 2008 - 23:31
Svansen
-
Svansen
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Några korta reflektioner efter min första kväll med denna box:
* Har nu troligen fått ordning på min signal till parabolen. Fick flytta den lite för att få till det. Har dock "bara" runt 170 i signalstyrka men den visar alltid grönt och alla kanaler inklusive HD-kanalerna går felfritt. Räcker 170 eller balanserar min signal på en skör tråd ?
* Som text-tv nörd gör man inte direkt vågen över denna box. Jag tycker den verkar sakna sidminne och det går bara att steppa en sida i taget...trycker man på flera "öka" i taget händer ingenting. Hur kan man släppa en sån dålig text-tv modul på en sådan modern digitalbox ?? Kan det bli bättre i en framtida mjukvaruuppgradering ?
* Ljudnivån från boxen är helt acceptabel. Verkligen skönt då detta verkar vara ett stort problem tidigare.
* När jag byter från en vanlig kanal till en HD-kanal så kommer det en kort "signal saknas" innan en glasklar HD-bild kommer...är det så för Er också ?
* Det visades en film i kväll på TV3 om några surfare...det visades ingen svensk text på den filmen. Fel på boxen eller utsändningen ?
* Kollade in på Canal+ film HD en kort sväng...det var DD 5.1 utsändning men det kom inget ljud i centerkanalen. Allt annat ljud fungerade med allt tal i centern var tyst....fel på boxen eller utsändningen ?
* Måste säga att det är en grym bild på HD-kanalerna. Har en HC5000 90" duk. Vansinnig skillnad mot vanlig tv !! Tycker dock även att boxen gör bra i från sig på de övriga kanalerna också :-)
mvh
Postad 06 August 2008 - 00:43
Orolig
-
Orolig
-
Rookie
-
3 inlägg
/trickster68
Kör en fabriksåterställning på boxen så kan du där välja "Användarland: Sverige". Den var antagligen förinställd på Norge eftersom det är där boxarna tillverkas, såvitt jag förstått... :>
Postad 06 August 2008 - 00:53
Orolig
-
Orolig
-
Rookie
-
3 inlägg
* Har nu troligen fått ordning på min signal till parabolen. Fick flytta den lite för att få till det. Har dock "bara" runt 170 i signalstyrka men den visar alltid grönt och alla kanaler inklusive HD-kanalerna går felfritt. Räcker 170 eller balanserar min signal på en skör tråd ?
170-175 är helt okej, du behöver inte oroa dig. :> * Som text-tv nörd gör man inte direkt vågen över denna box. Jag tycker den verkar sakna sidminne och det går bara att steppa en sida i taget...trycker man på flera "öka" i taget händer ingenting. Hur kan man släppa en sån dålig text-tv modul på en sådan modern digitalbox ?? Kan det bli bättre i en framtida mjukvaruuppgradering ?
Du är inte ensam om att tycka på det där viset. Hade du haft den kopplad till en TV hade du ju bara kunnat slå över till någon EXT- eller AV-kanal och använda TV:ns text-TV-funktion, men i och med att du kör projje blir det ju tyvärr värre. Jag har inte hört någonting om vad som ska förbättras med den nya mjukvaran, bara att den tydligen ska komma nu framåt hösten. Håll tummarna. :> * Det visades en film i kväll på TV3 om några surfare...det visades ingen svensk text på den filmen. Fel på boxen eller utsändningen ?
Lurigt. Jag tippar dock utsändningen. Kollade du i menyn hur inställningarna där ser ut? (eller hade du textning på andra kanaler?) Hade du textning på övriga ställen var det någonting med utsändningen skulle jag säga. * Kollade in på Canal+ film HD en kort sväng...det var DD 5.1 utsändning men det kom inget ljud i centerkanalen. Allt annat ljud fungerade med allt tal i centern var tyst....fel på boxen eller utsändningen ?
Troligtvis något dumt i boxen, förutsatt att din center presterar i vanliga fall. Kan inte tänka mig att en kanal skulle försvinna om 5.1-utsändningen misslyckades, känns troligare att man inte skulle få något 5.1 alls isåfall. Jag är dock blott en amatör, vill du ha 100% svar får du nog hoppas att någon av gudarna här svarar. :>
Postad 06 August 2008 - 03:17
Peter33
-
Peter33
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
* Det visades en film i kväll på TV3 om några surfare...det visades ingen svensk text på den filmen. Fel på boxen eller utsändningen ?
* Måste säga att det är en grym bild på HD-kanalerna. Har en HC5000 90" duk. Vansinnig skillnad mot vanlig tv !! Tycker dock även att boxen gör bra i från sig på de övriga kanalerna också :-)
Såg delar av filmen på kabel-tv (Comhem), där var den inte heller textad. Fanns en text där man beklagade detta. Troligtvis var det alltså fel på utsändningen och inte på din box. Kul att du är nöjd med bilden, funderar också på en sådan box.
Postad 06 August 2008 - 06:51
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Du är inte ensam om att tycka på det där viset. Hade du haft den kopplad till en TV hade du ju bara kunnat slå över till någon EXT- eller AV-kanal och använda TV:ns text-TV-funktion, men i och med att du kör projje blir det ju tyvärr värre. Jag har inte hört någonting om vad som ska förbättras med den nya mjukvaran, bara att den tydligen ska komma nu framåt hösten. Håll tummarna. :>
Text-tv är ingen prioritet i en HD-box. Det är ju trots allt en gammal analog kvarleva från PAL. På HD-kanalerna finns tex ingen text-TV alls. Troligtvis något dumt i boxen, förutsatt att din center presterar i vanliga fall. Kan inte tänka mig att en kanal skulle försvinna om 5.1-utsändningen misslyckades, känns troligare att man inte skulle få något 5.1 alls isåfall. Jag är dock blott en amatör, vill du ha 100% svar får du nog hoppas att någon av gudarna här svarar. :>
Testa på någon annan av Canal + filmkanaler, de brukar mestadels sända i 5.1, och se om det funkar med alla kanaler där. Det låter inte rimligt att det skulle vara boxens fel, den sänder ju ut ljudet digitalt helt opåverkat via coax.
Postad 06 August 2008 - 07:41
Svansen
-
Svansen
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Text-tv är ingen prioritet i en HD-box. Det är ju trots allt en gammal analog kvarleva från PAL. På HD-kanalerna finns tex ingen text-TV alls.
Testa på någon annan av Canal + filmkanaler, de brukar mestadels sända i 5.1, och se om det funkar med alla kanaler där. Det låter inte rimligt att det skulle vara boxens fel, den sänder ju ut ljudet digitalt helt opåverkat via coax.
Nä, det är klart att det inte är något som prioriteras, men med tanken på att en enkelt tv för 1500 SEK ofta har långt över 100 sidors minne borde det inte vara någon kostsam sak och ej heller någon svårt teknisk fråga. Trots att text-tv är en gammal uppfinning så kollar mer än 500.000 svenskar på text-tv varje dag. Vill man ha nöjda kunder så borde man ju tänka på det. Jag kollade direkt på andra 5.1 sändningar och där funkade ljudet felfritt. Nyfiken bara på om det var fler som märkte detta i går eller om det var min box som blivit lite knasig. Skönt att höra att 170 i signalstyrka verkar räcka. Vissa kanaler ligger på runt 160 och de bästa på 179...gemensant är dock att stapeln alltid är grön mvh
Redigerat av Svansen, 06 August 2008 - 07:41.
Postad 06 August 2008 - 08:06
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
När jag byter från en vanlig kanal till en HD-kanal så kommer det en kort "signal saknas" innan en glasklar HD-bild kommer...är det så för Er också ?
Detta är inget jag har sett, har du detta på alla HD kanaler?
Postad 06 August 2008 - 08:37
Svansen
-
Svansen
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Detta är inget jag har sett, har du detta på alla HD kanaler?
Jag tror det faktiskt...vet inte om det är projektorn som behöver en halv sekund för att ändra någon skalning från SD till HD eller så...fattar faktiskt inte riktigt hur det där fungerar  ...kollar jag på "resolution" i projen så står det 1920x1080i oavsett vilken kanal jag tittar på. Det blir iaf ett kort avbrott mellan SD och HD men själva kanalbytet tar ingen längre tid så det gör faktiskt inte så mycket mvh
Postad 06 August 2008 - 09:27
Unregistered417db7c1
-
Unregistered417db7c1
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Hej, efter en hel del strul fick jag igång min Canal Digital.
Iallafall, den hänger sig hela tiden, det går inte att byta kanal, det går inte att göra något, inte ens bläddra i menyerna. Vad fasen kan detta bero på?
Sjukt jobbigt kan jag lova, brukar få dra ur sladden och då fungerar det i nån minut innan det blir skit av allt igen.
Postad 06 August 2008 - 09:28
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Jag tror det faktiskt...vet inte om det är projektorn som behöver en halv sekund för att ändra någon skalning från SD till HD eller så...fattar faktiskt inte riktigt hur det där fungerar ...kollar jag på "resolution" i projen så står det 1920x1080i oavsett vilken kanal jag tittar på. Det blir iaf ett kort avbrott mellan SD och HD men själva kanalbytet tar ingen längre tid så det gör faktiskt inte så mycket
mvh
Har du inte valt någon upplösning så lägger den ut 1080i på allt utom på några 720p sändningar som tex SVTHD (dvs HD i det format som det sänds). Har du varit och valt en upplösning i menyn (någon gång) så låses boxen till den upplösning tex 1080i. Det kan kanske vara så att det är en fördröjning med användande av projektern? att det visas så, jag har inte sett detta mot en TV. Har du så du kan testa mot en TV också? Kör du HDMI eller kompoent? vilket också kanske kan spela roll?
Postad 06 August 2008 - 09:42
Svansen
-
Svansen
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Har du inte valt någon upplösning så lägger den ut 1080i på allt utom på några 720p sändningar som tex SVTHD (dvs HD i det format som det sänds). Har du varit och valt en upplösning i menyn (någon gång) så låses boxen till den upplösning tex 1080i. Det kan kanske vara så att det är en fördröjning med användande av projektern? att det visas så, jag har inte sett detta mot en TV. Har du så du kan testa mot en TV också? Kör du HDMI eller kompoent? vilket också kanske kan spela roll?
OK...tack för förklaringen ! Jag skulle kunna testa mot en tv så vet vi... Jag kör komponent....fungerar klockrent faktiskt. Kör en jävligt dyr och fin komponent-kabel så det var skönt att slippa byta på en gång i alla fall  ...blir väl HDMI såsmåningom iaf... Då jag fick flytta parabolen så kommer mina coax bli mellan 20-22 meter....några problem med det som Ni ser det ? Blir ju över på rullen som CD skickade med iaf  mvh
Postad 06 August 2008 - 10:24
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
OK...tack för förklaringen !
Jag skulle kunna testa mot en tv så vet vi...
Jag kör komponent....fungerar klockrent faktiskt. Kör en jävligt dyr och fin komponent-kabel så det var skönt att slippa byta på en gång i alla fall ...blir väl HDMI såsmåningom iaf...
Då jag fick flytta parabolen så kommer mina coax bli mellan 20-22 meter....några problem med det som Ni ser det ? Blir ju över på rullen som CD skickade med iaf 
mvh
Min gissning är att det finns en fördröjning vid kanalbyte som kanske är större vid HD (kanke pga projektern eller pga att det är kompontkabel), tror inte det är pga parbol eller kabellängd. Men det är väl egentligen inget större problem om bara det kommer igång efter nån sekund
Postad 06 August 2008 - 22:38
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Då jag fick flytta parabolen så kommer mina coax bli mellan 20-22 meter....några problem med det som Ni ser det ? Blir ju över på rullen som CD skickade med iaf 
Jag har ca 35 m kabel och 160-170 i signalstyrka. Har bara problem vid oväder.
Postad 06 August 2008 - 22:53
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Blev idag "överfallen" på gatan av en Viasat-säljare som ville övertyga mig om hur överlägset och billigare deras HD-satsning var jämfört med Canal Digital! Billigare kunde jag inte säga något emot, men när jag tog upp HD-kanalutbudet som ett motargument så hävdade han att Visasat hade minsann ett 20-tal "egna" HD-kanaler som bara väntade på att börja sändas. Dessutom så hävdade han på fullt allvar att deras sändningar var tekniskt mycket bättre än CD's för de sände minsann i "äkta HD" och inte några konstiga "försökssändningar för marknätet, som SVT HD är". När jag undrade vad han menade med detta så hävdade han att allt deras HD skulle vara 1080p nedkonverterat till 1080i, medans CDs sändningar alltid var uppkonverterade från SD! Jag orkade inte emotsäga skitsnacket för killen "jobbade ju med TV och visste detta". Jag hävdade att jag var låst i 24 mån hos CD så jag fick vänta och se vad som hände med Viasat.
Undras hur många Svenssons som inte har HD som han lyckades att lura?
(Gatan var för övrigt på Skänninge Marken som har ca 100.000 besökare...)
Tacka vet jag detta forum där man kan diskuttera på ett seriöst sätt  Ingen som jobbar för Viasat som vill uttala sig?
Postad 07 August 2008 - 07:12
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
OT, men kanske ändå av intresse. Någon som vet i vilket format som man gör direktinspelningar i är det 1080p (typ OS) eller något ännu "bättre"? När det gäller filmer och omkonvertering av film, är det också i 1080p? Sedan är det väl såklart att det är i vilken typ av komprimering man väljer som sätter kvalitén, troligen lägre vid inspelningen. Att Viasat's inmaterial skulle skilja sig mot vad CD får tror jag inte på, det som sätter kvalitén i utsändningen måste väl vara bitraten dvs komprimeringen. Vi kanske kan offra några få inlägg för att reda ut detta
Postad 07 August 2008 - 07:13
Svansen
-
Svansen
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Jag har ca 35 m kabel och 160-170 i signalstyrka. Har bara problem vid oväder.
Hej ! Jag har hört fler som sagt detta med störningar när det är dåligt väder. Som förstagångsägare till parabol blir man lite orolig för detta. Det är ju när det riktigt dåligt väder ute som det är som mysigast att sitta och kolla på tv Är det "bara" vid riktigt dåligt väder typ snöstorm eller även vid kraftigt regn utan blåst ? Gläds i alla fall att jag nu har kanonbild på alla kanaler och att skillnaden på HD var betydligt större än vad jag trodde !! mvh
Postad 07 August 2008 - 07:16
Veritas
-
Veritas
-
Forumräv
-
-
581 inlägg
Blev idag "överfallen" på gatan av en Viasat-säljare som ville övertyga mig om hur överlägset och billigare deras HD-satsning var jämfört med Canal Digital! Billigare kunde jag inte säga något emot, men när jag tog upp HD-kanalutbudet som ett motargument så hävdade han att Visasat hade minsann ett 20-tal "egna" HD-kanaler som bara väntade på att börja sändas. Dessutom så hävdade han på fullt allvar att deras sändningar var tekniskt mycket bättre än CD's för de sände minsann i "äkta HD" och inte några konstiga "försökssändningar för marknätet, som SVT HD är". När jag undrade vad han menade med detta så hävdade han att allt deras HD skulle vara 1080p nedkonverterat till 1080i, medans CDs sändningar alltid var uppkonverterade från SD! Jag orkade inte emotsäga skitsnacket för killen "jobbade ju med TV och visste detta". Jag hävdade att jag var låst i 24 mån hos CD så jag fick vänta och se vad som hände med Viasat. Undras hur många Svenssons som inte har HD som han lyckades att lura? (Gatan var för övrigt på Skänninge Marken som har ca 100.000 besökare...)
Tacka vet jag detta forum där man kan diskuttera på ett seriöst sätt Ingen som jobbar för Viasat som vill uttala sig?
Det är lite typiskt Viasat:s säljare, de har alla gått i samma säljkurs och agerar som oljiga bilförsäljare av sämre sort och alla säljargument duger, även om det är halv-sanningar och direkta lögner (alt. inkompetens). För några år sedan ringde en Viasat-säljare till mig och undrade varför jag avslutat mitt abonnemang och jag svarade att det berodde på att de inte sände i bredbild. Säljaren skulle "kolla upp" detta och ringde snart upp och hävdade bestämt att de sände i bredbild i filmkanalerna. Vilket de inte alls gjorde på den tiden. Ett annat bedrägeri är deras reklam-kampanj där man hävdar att man kan välja de kanaler man vill. Men kan ju inte det, deras system är om möjligt ännu sämre än CD, särskilt när det gäller HD-kanalerna! Någon som har varit i kontakt med CD om uppgradering av mjukvaran på boxen? När kommer den? Jag skulle vilja att ljud via HDMI börjar fungare bättre. Min mottagare har annars fungerat väldigt bra, men igår så hade den problem när jag time-shiftade ett program, bilden frös flera gånger. Dags att byta box?
Postad 07 August 2008 - 08:48
tv-kort
-
tv-kort
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Hej !
Jag har hört fler som sagt detta med störningar när det är dåligt väder. Som förstagångsägare till parabol blir man lite orolig för detta. Det är ju när det riktigt dåligt väder ute som det är som mysigast att sitta och kolla på tv
Är det "bara" vid riktigt dåligt väder typ snöstorm eller även vid kraftigt regn utan blåst ?
Gläds i alla fall att jag nu har kanonbild på alla kanaler och att skillnaden på HD var betydligt större än vad jag trodde !!
mvh
Det är vid regn och blötsnö som man får störningar om man inte har tillräckligt bra eller rätt inställda grejer. Även åska kan orsaka störningar. Det senare kan man dock inte göra nåt åt (så vitt jag vet). Den parabol man får av CD (iaf den jag fått) verkar dock tillräckligt bra. Har man sedan ställt in den rätt så ska man inte behöva få några störningar. Vad har du för signalstyrka?
Postad 07 August 2008 - 09:03
freeloaders
-
freeloaders
-
Rookie
-
4 inlägg
Är det bara jag som tycker att EPG är riktigt dålig? Jag vill ha en EPG där jag kan se kommande tv program på flera kanaler samtidigt. Detta är den sämsta EPG jag har haft på någon av mina boxar (haft satellit sedan mitten på 90-talet)
Redigerat av freeloaders, 07 August 2008 - 09:04.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|