Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Iphone 3G *

4925 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vilka kommer köpa en Iphone 3g (767 medlem(mar) har röstat)

Kommer du köpa dig en iphone 3g?

1. Självklart (233 röster [30.18%])

Procent av omröstning: 30.18%

2. Nej tack (190 röster [24.61%])

Procent av omröstning: 24.61%

3. Jag väntar och ser (349 röster [45.21%])

Procent av omröstning: 45.21%

Hur har Telias prissättning påverkat dig?

1. Lite,jag är lika säker som innan (114 röster [20.69%])

Procent av omröstning: 20.69%

2. Lite,jag är lika osäker som innan (37 röster [6.72%])

Procent av omröstning: 6.72%

3. Mycket, har fått mig att tänka att jag ska köpa en iphone (39 röster [7.08%])

Procent av omröstning: 7.08%

4. Mycket, har fått mig att fundera över om jag ska låta bli att köpa en iphone (271 röster [49.18%])

Procent av omröstning: 49.18%

5. Delat, varken lite eller mycket (90 röster [16.33%])

Procent av omröstning: 16.33%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 19 september 2008 - 16:31

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2 854 inlägg
  • 0

Någon som vet om det är eller kommer bli möjligt att göra ändringar i ordlistan för rättstavning/ordförslag?
Det finns ett antal exempel som ja stör mig på varje dag och som inte alls känns logiska

Det finns inget sätt just nu, och ingen vet vad apple kommer göra härnäst.

Postad 19 september 2008 - 20:08

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Så är Windows QuickPWn klar... Går att hämta * här *.

Själv skall man testa direkt ;-)

Postad 19 september 2008 - 20:09

Unregisteredae963e03
  • Unregisteredae963e03
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Så är Windows QuickPWn klar... Går att hämta * här *.

Själv skall man testa direkt ;-)

Hör av dig med ditt resultat! Är grymt sugen att prova själv. MMS skulle sannrligen inte sitta fel:)

Postad 19 september 2008 - 20:31

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

Hör av dig med ditt resultat! Är grymt sugen att prova själv. MMS skulle sannrligen inte sitta fel:)

Fyfan va snyggt de har gjort det i denna versionen. Funkar jo hur smidigt som helst!
I denna versionen har de även lite grafik som kör på Iphonen under processen - Snygt! Kolla bifogade screenshots.

Nu kommer det här tråkiga, med att komma på, och installera alla jailbreak applikationer igen.
Frun har gått och lagt sig med babyn... Fram med Whiskyn... Nu skall det lekas Iphone :rolleyes:

Bifogad fil(er)

Postad 19 september 2008 - 20:42

Aurum
  • Aurum
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Om man jailbreakar så är det bara att återställa säkerhetskopian till telefonen så har man program och allt som fanns innan igen?

Postad 19 september 2008 - 20:45

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
När du använder QuickPWN, så försvinner ingenting från telefonen. alltså behöver du inte ens läsa in backuppen :rolleyes:

Postad 19 september 2008 - 20:56

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

• 1 067 inlägg
  • 0
lindhardsen,

Hur fick du 3g att funka me ditt rebelsim?

Det stog 3g en gång när jag testade, efter att jag haft följt guiden, men sen dess har det inte stått alls. Är det några speciella inställningar man behöver göra förutom apn som väll är internet.tele2.se ?

Dock riktigt risigt att dom höjt priset på 1gb från 39:- / mån till 89! :rolleyes:

Postad 19 september 2008 - 20:57

Unregisteredae963e03
  • Unregisteredae963e03
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

När du använder QuickPWN, så försvinner ingenting från telefonen. alltså behöver du inte ens läsa in backuppen :rolleyes:

Började jailbreaka min efter att jag läst detta. Återkommer väl med synpunkter.
Charmig annanas btw!

Postad 19 september 2008 - 20:57

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2 854 inlägg
  • 0

lindhardsen,

Det stog 3g en gång när jag testade, efter att jag haft följt guiden, men sen dess har det inte stått alls. Är det några speciella inställningar man behöver göra förutom apn som väll är internet.tele2.se ?

Dock riktigt risigt att dom höjt priset på 1gb från 39:- / mån till 89! :rolleyes:

Det är väl inte ens turbo-3G heller längre.

Postad 19 september 2008 - 21:00

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

lindhardsen,

Det enda du skall göra är att lägga in APN, aktivera 3g på Network fliken ... Och vara någonstans där det är BRA 3G täckning. Iphonen har fortfarande mycket sämre 3G mottagning än andra telefoner.
Jag vet att det inte är Rebelkortet, för jag ha lika taskig täckning med telia abonnemanget :P

Postad 19 september 2008 - 21:03

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

• 1 067 inlägg
  • 0
Jag hade 5 pinnar full täckning med 3g när jag va hos brorsan. Han bor ca 5min promenad härifrån så det borde funka. Men enda som visas är den där grejjen som visar att man har roaming på... spelar ingen roll hur många ggr jag stänger av/sätter igång 3g.

Vore trevligt att kunna nyttja 3g tjänsterna å slippa använda edge som e så grymt jädra slött

Postad 19 september 2008 - 21:05

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

Jag hade 5 pinnar full täckning med 3g när jag va hos brorsan. Han bor ca 5min promenad härifrån så det borde funka. Men enda som visas är den där grejjen som visar att man har roaming på... spelar ingen roll hur många ggr jag stänger av/sätter igång 3g.

Vore trevligt att kunna nyttja 3g tjänsterna å slippa använda edge som e så grymt jädra slött

Nej, och du har jo inte ens Edge hos Tele2, det är bara Felia osm har Edge.

Postad 19 september 2008 - 21:07

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

• 1 067 inlägg
  • 0
gprs even worse then :rolleyes:

Postad 19 september 2008 - 21:23

Unregisteredd2619a18
  • Unregisteredd2619a18
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
APN?
behöver man mer att lägga in för att det ska funka med 3G, har Telenor själv men vet inte vad min APN är.

Postad 19 september 2008 - 21:31

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

APN?
behöver man mer att lägga in för att det ska funka med 3G, har Telenor själv men vet inte vad min APN är.

Med telenor är din APN internet.telenor.se

Skrivs in under
Settings
General
Network
APN
Där skall du även aktivera 3G och Data Roaming (när du kör med rebel kortet)

Postad 19 september 2008 - 21:55

Unregisteredae963e03
  • Unregisteredae963e03
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Oooh, älska detta klassiska spel. Nu är jag nöjd med min tele:)

Bifogad fil  IMG_0011.PNG   29,16K   5 Antal nerladdningar

Postad 19 september 2008 - 22:18

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

Oooh, älska detta klassiska spel. Nu är jag nöjd med min tele:)

He He.. Man ser att det är en Iphone 3G ... Det är ingen 3G täckning på telefonen :rolleyes:

Postad 19 september 2008 - 22:38

Unregisterede2f66bdc
  • Unregisterede2f66bdc
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

He He.. Man ser att det är en Iphone 3G ... Det är ingen 3G täckning på telefonen :rolleyes:

Hmmm... 3G symbolen syns ju inte vid Wifi?!

Postad 19 september 2008 - 23:00

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

Hmmm... 3G symbolen syns ju inte vid Wifi?!

Är det så? Jag har funderat över det flera gångar... Men aldrig kommit fram till en konklusion.
Det skulle jo t.ex. förklara varför att jag aldrig har "3G täckning" hemma ;-)

Update':
Hmm... verkar onekligen som att du har rätt... Gick precis genom 20 screenshots från olika tidspunkter och med olika operatörers sim i telefonen. Inte på en enda bild, är båda 3G och WiFi symbolen aktiv samtidigt... Så du kanske har rätt :rolleyes: Men tyvärr får jag ingen 3G hemma, bara för att jag stänger av Wifi. Piss-täckning, det är vad jag har!

Redigerat av Lindhardsen, 19 september 2008 - 23:13.

Postad 19 september 2008 - 23:27

macmic
  • macmic
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Jag hade det problemet en dag, då plockade jag ut sim-kortet och stoppade det i min gamla 3G-lur, surfade en kort stund med 3G, plockade ut kortet igen och stoppade det i iPhone'n tillsammans med Rebelsim-kortet, efter det funkade 3G igen utan problem.

Postad 19 september 2008 - 23:29

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Lindhardsen, nu när du körde nya QuickPwn, använde du inte Backup-programmet från Cydia så du slapp installera alla Cydia-apps igen?

Edit : Btw, först på sidan 100 :rolleyes:

Redigerat av zinned78, 19 september 2008 - 23:31.

Postad 19 september 2008 - 23:30

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

Lindhardsen, nu när du körde nya QuickPwn, använde du inte Backup-programmet från Cydia så du slapp installera alla Cydia-apps igen?

Edit : Btw, först på sidan 100 :P

Damn it - Dne hade jag lurat på hela kvällen ;)
Nej, jag använde inte backup appen. Jag uppgraderade till 2.1 strax efter den kom, och var inte medveten om backup app'en då. Men vid nästa uppgradering blir det helt klart den som kommer till använding!

Har hållit på och pillat några timmar efter jailbreaken nu, installerat ett tiotal apps via Cydia etc... Inget krångel alls. Utom att det kändes som om att de först 2-3 omstarterna tog väldigt lång tid... Men nu är även det lika snabbt som vanligt.
Någon som vet om det är så (och varför), eller om det bara var jag som var okoncentrerat? :rolleyes:

Edit: Slog ihop flera inlägg - Ni tycker nog jag har postat nog ikväll!

Redigerat av Lindhardsen, 19 september 2008 - 23:34.

Postad 19 september 2008 - 23:44

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Ah, ok. Jag kommer att köra den på söndag så jag kan rapportera då :rolleyes:

Var du tvungen att på vanligt sätt först uppdatera till Apples egna 2.1 och sedan uppdatera igen med den pwn:ade 2.1 jailbreak? Eller du kunde köra in den jailbreakade 2.1 direkt över en jailbreakad 2.0.2?

Postad 20 september 2008 - 00:30

Unregisteredae963e03
  • Unregisteredae963e03
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Jag har ju full 3G-täckning på bilden jag laddade upp;>
Syns ju på staplarna. Sedan har jag bara halv WiFi-mottagning men det är en helt annan saga!

Var du tvungen att på vanligt sätt först uppdatera till Apples egna 2.1 och sedan uppdatera igen med den pwn:ade 2.1 jailbreak? Eller du kunde köra in den jailbreakade 2.1 direkt över en jailbreakad 2.0.2?

Jag uppdaterade från 2.1 men det ska, enligt programmet gå att uppdatera från både 2.0.1, 2.0.2 och 2.1.

Fan vad skönt det blev med categories!
Ska även passa på att tipsa om NemusSync, den syncar iphone-kalendern med googles. Skönt för oss som vill kunna använda båda. De kunde jag tom göra på min SE w660i så de var skönt att de fanns ett sånt app när man jailbreakat:)

Postad 20 september 2008 - 10:55

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

Ja, du uppdaterar först med 2.1 via Ituens, sedan användar du QuickPWN till att jailbreak telefonen med.
Detta är en skildnad från "SlowPWN", där du upploader en jailbreakat egen firmware till telefonen.

Alltså, Quickpwn "knäcker" bara det som redan finns i telefonen.

Jag vet att QuickPWN talar om att den kan jailbreak alla 2.x versionerna, men det är fortfarande bara den versionen som är installerad i telefonen!

Postad 20 september 2008 - 11:45

fastball
  • fastball
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

om du har dBm värden istället för staplar så kan du ganska enkelt se om den är uppkopplad mot 3g eller gsm nätet...då värdet oftast är lågt/lägre med GSM..och Flukturera inte lika mycket..

innan 2.1 gick det ju att se på staplarna...men inte längre

alltså detta gäller ju i wiffi läge då ingen logga syns

Postad 20 september 2008 - 11:56

fastball
  • fastball
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
jag var lite feg, så jag jailbrejkade min touch (som morsan skall få ) för att kolla vad det hela handlade om...

men jag vet inte...teman i all ära, och nu har inte jag checkat runt...men det var nån trähylla som till en början såg rätt snygg ut...men med orginalbakgrunden tycker jag själv är lättast att se.

nu finns det ju vissa program till just iphonen som kan vara intressanta...och uppenbarligen är det många som vill åt mms. så det är ju en anledning,

vad rekommnderas ? finns det några bra grejjer ? spelar inga spel så det går bort..

testade nån "topplista" m apps, inställningar mm men särskilt imponerad blev jag inte..nån risk finns det väl att det kan gå fel ?! så jag kommer att avvakta iphonen tillsvidare..om ingen här har några väldigt fina förslag :rolleyes:

hade tänkt att kolla frings men den fanns ju inte till 2.1

Redigerat av fastball, 20 september 2008 - 11:57.

Postad 20 september 2008 - 12:57

Falcon77
  • Falcon77
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Vet att någon tog upp problemet med att skicka mail från Telia.com adress via 3G nätet för några veckor sedan, men oklart om det fanns någon vettig lösning. Har själv testat med både mailout.telia.com och smtprelay1.telia.com som utgående servrar och angett u... samt lösenord men lyckas inte skicka mail via 3G-nätet. Kan dock ta emot utan problem. Har testat både med och utan SSL och både port 25 och 465 men utan framgång. Någon som vet lösning på detta??

Har samma problem, och kontaktade Telia för att fråga. Mitt svar blev:

Svar 2008-09-20 13:18

Hej!
Tack för din förfrågan.

Ändra utgående port till 25 samt bocka ur SSL.

Med vänlig hälsning

Telia Kundservice

Detta hjälper ju inte som du säkert vet, vilket jag meddelat Telia. Får se vad det blir för svar.

Under tiden kan man ju alltid logga in på Telia Webmail via Safari och skicka mailen där ifrån. Funkar ju i nödfall, även om det är lite klumpigt och inte lika smidigt som direkt ifrån iPhonen.

Postad 20 september 2008 - 15:50

Unregistered8e065576
  • Unregistered8e065576
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Batteritiden tycker jag avsevärt har försämrats med 2.1 istället för 2.0.2 som jag hade tidigare, åtminstone för mig! Nån mer som upplever samma?

Kan heller inte påstå att telefonen känns "snabbare". Det enda som märks väl är att det är bättre 3G täckning om man ska tro staplarna.

Undrar vad Apple menar med "förbättrad batteritid för de flesta användare?" Jag använder inte min extremt mycket heller dagligen och det är märkbart sämre. Antingen är det ju bättre batteritid eller INTE oavsett vilken typ av användare man är, så förstår inte riktigt, men sämre får det ju inte bli när man påstår man har förbättrat....

Jaja, för övrigt fungerar det mycket bra och underbart med SwirlyMMS! :)

Postad 20 september 2008 - 15:57

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

Batteritiden tycker jag avsevärt har försämrats med 2.1 istället för 2.0.2 som jag hade tidigare, åtminstone för mig! Nån mer som upplever samma?

Jag upplever absolut inte bättre batteritid. Men jag skulle nog inte gå så långt som att säg att den har blivit sämre heller!

Postad 20 september 2008 - 16:20

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Ni som undrar vilket regelverk som Apple använder för att godkänna applikationer på AppStore, kan se det här! :)
Postad bild

Postad 20 september 2008 - 16:48

x_factor
  • x_factor
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej på er, efter att ha följt tråden i ett par månade var jag och tjackade mig en lur.

En fråga som blivit aktuell för mig när jag ska lägga in jobbmailen är att jag inte lyckas hitta backslash (\) som av någon rackarns anledning ingår i mitt användarnamn där. Någon som vet om det går att få till?

Tack på förhand.

Edit:
Hittade det med en enkel googling...

On the left of the ordinary alphabet keyboard is a button for numbers and punctuation. On the left of that keyboard is a button for symbols. You'll find the backslash there. It is three keyboards deep, in other words.

Redigerat av x_factor, 20 september 2008 - 17:02.

Postad 20 september 2008 - 18:10

Kortskägg
  • Kortskägg
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Har samma problem, och kontaktade Telia för att fråga. Mitt svar blev:

Svar 2008-09-20 13:18

Hej!
Tack för din förfrågan.

Ändra utgående port till 25 samt bocka ur SSL.

Med vänlig hälsning

Telia Kundservice

Detta hjälper ju inte som du säkert vet, vilket jag meddelat Telia. Får se vad det blir för svar.

Under tiden kan man ju alltid logga in på Telia Webmail via Safari och skicka mailen där ifrån. Funkar ju i nödfall, även om det är lite klumpigt och inte lika smidigt som direkt ifrån iPhonen.

Jag pratade själv med supporten på Telia tre ggr i totalt en timme innan vi kom på lösningen: lämna användarnamn och lösenord oifyllda i utgående smtp-inst då funkar det. Här för övr mailout.telia.com SSL avstängt och port 25. Dock får du förstås ange anv id och lösen i ingående serverinst. Lite märkligt, men väldigt enkelt. Hoppas det funkar för dig med?

Postad 20 september 2008 - 22:14

Unregisterede2f66bdc
  • Unregisterede2f66bdc
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Håller med! Mitt batteri suger slut på halva tiden jämfört med innan! Surt sa räven!! :)

Postad 21 september 2008 - 08:52

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2 854 inlägg
  • 0

Håller med! Mitt batteri suger slut på halva tiden jämfört med innan! Surt sa räven!! :)

Det är lite konstigt. Första dagarna efter 2.1 höll min 4 dagar istället för de vanliga 3, men nu tycker jag batteriet tar slut snabbare.

Postad 21 september 2008 - 09:33

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
ett litet udda fel jag har (om det är ett fel eller bara inbillning)

Jag åker till jobbet samma väg varje dag med pendeln, på morgonen har jag full 3g hela vägen utom under en tunnel.
samma väg tillbaka kommer jag knappt upp till 3g nånstans och ligger bara på edge nätet.
Men när jag startar om mobilen påvägen hem så får jag nästan full 3g igen...

sen har jag nått fel på min gps som bara vill koppla upp sig efter jag startat om mobilen... kan vänta i en kvart å ändå inte få nån pinne på var jag är om jag står ute...

ere bara jag som har så eller?

Postad 21 september 2008 - 10:46

fastball
  • fastball
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

ett litet udda fel jag har (om det är ett fel eller bara inbillning)

Jag åker till jobbet samma väg varje dag med pendeln, på morgonen har jag full 3g hela vägen utom under en tunnel.
samma väg tillbaka kommer jag knappt upp till 3g nånstans och ligger bara på edge nätet.
Men när jag startar om mobilen påvägen hem så får jag nästan full 3g igen...

sen har jag nått fel på min gps som bara vill koppla upp sig efter jag startat om mobilen... kan vänta i en kvart å ändå inte få nån pinne på var jag är om jag står ute...

ere bara jag som har så eller?

ett udda fel ? :)

du kan ju inte ha missat att sjukt många innehavare av iphone3g har taskig mottagning

vad menar du med full ? staplarna säger inget om (efter 2.1) vad du har för mottagning.

det enda sättet det går att se sin 3g mottagning (och edge) är i "dBm mode", du riskerar att tappa mottagningen om värdet går över -100..om värdet inte blir väldigt mycket bättre så kommer den ligga kvar i Edge mode om du inte gör en forcering (air plane) då den kommer att försöker koppla upp sig mot 3g nätet först..

Redigerat av fastball, 21 september 2008 - 10:47.

Postad 21 september 2008 - 11:04

Lindis.
  • Lindis.
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
ja har inte mätt några tider exakt, men själv tycker ja att stand by-tiden har förbättrats bra mycket. läser 150% på högskola för tillfället och om jag är i skolan hela dagen och bara skickar sms och ringer något kort samtal per timme så håller den ca ett dygn längre än innan. sitter ja å knappar på mobilen eller lyssnar på musik hela tiden så känns batteritiden som innan

Postad 21 september 2008 - 11:12

fastball
  • fastball
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
angående batteritiden...att tycka att saker blir sämre blir ganska subjektiva...

logga vad ni gör med telefonen (allt), så kan man ju jämföra

Postad 21 september 2008 - 11:12

Unregisterede2f66bdc
  • Unregisterede2f66bdc
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

ett udda fel ? :)

du kan ju inte ha missat att sjukt många innehavare av iphone3g har taskig mottagning

vad menar du med full ? staplarna säger inget om (efter 2.1) vad du har för mottagning.

det enda sättet det går att se sin 3g mottagning (och edge) är i "dBm mode", du riskerar att tappa mottagningen om värdet går över -100..om värdet inte blir väldigt mycket bättre så kommer den ligga kvar i Edge mode om du inte gör en forcering (air plane) då den kommer att försöker koppla upp sig mot 3g nätet först..

Okej... det må vara taskigt dbm-mode enligt statistiken. Men är det verkligen så att man surfar snabbare på andra mobiler? Ligger inte problemet i att 3G-nätet är överbelastat? Hade varit intressant om någon, som kan, ville redovisa en jämförelse mellan iPhone och andra nyare mobiler.

Både skillnaden i dbm (på samma nät) samt skillnad i tid det tar att ladda klart en specifik websida i mobilens browser.

Jag tycker att sådana fakta verkligen hade kunnat ge klarhet i hela debatten kring om iPhone 3G har en dålig antenn eller inte.

Kanske redan finns tester på andra forum?

Tack på förhand!

Postad 21 september 2008 - 11:14

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
fastball >>

Du kanske ska läsa hans inlägg igen utan att ge honom attityd :) Han säger ju att han åker samma väg till jobb, dit och hem, men på hemvägen fungerar 3G inte alls vilket det gör utan problem på morgonen.

Jag tycker det är mycket konstigt men det är mycket som är konstigt med denna telefonen.

Postad 21 september 2008 - 11:15

Unregisterede2f66bdc
  • Unregisterede2f66bdc
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

angående batteritiden...att tycka att saker blir sämre blir ganska subjektiva...

logga vad ni gör med telefonen (allt), så kan man ju jämföra

Hmmm... skall erkänna att det spelats en del Spore sedan 2.1... det spelet drar säkert mycket mer batteri än vad det tex gör att se en film eller surfa?!

Skall hålla mig ifrån att spela och återgå till det jag gjorde innan för att sedan kunna se om batteritiden blivit bättre/sämre/samma.

Postad 21 september 2008 - 11:54

fastball
  • fastball
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Okej... det må vara taskigt dbm-mode enligt statistiken. Men är det verkligen så att man surfar snabbare på andra mobiler? Ligger inte problemet i att 3G-nätet är överbelastat? Hade varit intressant om någon, som kan, ville redovisa en jämförelse mellan iPhone och andra nyare mobiler.

Både skillnaden i dbm (på samma nät) samt skillnad i tid det tar att ladda klart en specifik websida i mobilens browser.

Jag tycker att sådana fakta verkligen hade kunnat ge klarhet i hela debatten kring om iPhone 3G har en dålig antenn eller inte.

Kanske redan finns tester på andra forum?

Tack på förhand!

det specifika problemet med mottagningen blir ju att du kan tappa samtal fast du befinner dig i ett 3g område.
samt att trots att du befinner dig i en 3g zon kan ha svårt få mottagning överhuvudtaget.

fakta absolut...det finns ju väldigt mycket historier med jämförelser på apple forum...nu blir det ju lätt att dissa dom för det enda dom har är sina erfarenheter. men tex en japan som skrev för någon vecka sedan jämförde sin iphone mot hans tjej's nokia..här blir det ju ännu mer intressant då dom ej har GSM nät i japan..bara 3g. hon kunde ringa inte han..

men jag undrar ju verkligen varför inte en enda tidning/media i hela världen har gjort ett ordentligt test mellan olika
telefoner. Kvinnan på GP hade ju chansen men ville inte...det räckte att stoppa in telefonerna i nån microvågsugn för henne.

en schweizare på apple forum testade 5 st iphone 3g mot 5 donglar, dBm värdet låg 20-30 decibel sämre..jag tycker det säger en hel del..

jag har själv har en gedigen rapport med iphone (fw 2.01) och jag kommer eventeullt göra om samma test med fw 2.1
beroende på vissa saker..eventuellt också mot en annan 3g telefon..dock hjälper det ju inte mig, men tid tar det.

med 2.1 så har det ju hänt "nånting"...hastigheterna har blivit bättre tex, mottagningen kan eventuellt ha blivit bättre i redan "starka" områden..om det blivit nån skillnad i "sämre områden" har jag som sagt inte hårdtestat...men hemma hos mig och ute på gatan är det samma mottagning som innan.

och i slutändan kanske det inte skiljer så mycket mellan andra telefoner och iphone 3g, men det kan räcka med 5 decibel i genomsnitt för att tappa mottagningen och att ha den kvar. Om vi säger att "alla" 3g telefoner skulle ha samma mottagning som iphone 3g så skulle väl inte nån vettig människa välja en sådan framför en gsm telefon..gissar jag. och då pratar jag samtal inte snurfning.

hade jag haft en scysst digitalvideokamera samt en annan liknande 3g telefon så hade jag gjort ett test för länge sedan :)

mvh // min iphone fungerar klockrent i "non spotty iphone 3g areas"

Postad 21 september 2008 - 12:00

fastball
  • fastball
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

fastball >>

Du kanske ska läsa hans inlägg igen utan att ge honom attityd :) Han säger ju att han åker samma väg till jobb, dit och hem, men på hemvägen fungerar 3G inte alls vilket det gör utan problem på morgonen.

tolkade du det så ? jag kan ju tycka själv precis tvärtom, jag har skrivit, andra har skrivit hur man kollar dBm värdena och vad de innebär ett flertal gånger...och uppenbarligen så har den texten varit totalt ointressant.

tillslut så kanske nån halvsarkastig fråga poppar upp ;) men jag är inte den som inte kan be om ursäkt

Postad 21 september 2008 - 12:06

Unregisterede2f66bdc
  • Unregisterede2f66bdc
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

med 2.1 så har det ju hänt "nånting"...hastigheterna har blivit bättre tex, mottagningen kan eventuellt ha blivit bättre i redan "starka" områden..om det blivit nån skillnad i "sämre områden" har jag som sagt inte hårdtestat...men hemma hos mig och ute på gatan är det samma mottagning som innan.

Fastball! Bra talat!

Ringer inte så mycket på min iPhone... surfar mer... men visst har jag tappat en hel del samtal... säg 10-15% av de samtal jag haft sedan jag skaffade den. Lösningen verkar vara att stänga av 3G när man inte surfar. Lite surt... samtidigt är det så mycket annat som jag gillar med min iPhone att jag är beredd att stå ut med nuvarande problem. Jag har och har haft många prylar... detta är den roligaste av dem alla!

Ser fram emot framtida tester och redogörelser kring samtalsproblematiken!

Kanske Apple till slut får ta bladet från munnen och uttala sig... kanske de fortsätter tiga och släpper en ny lur i juni 2009... återstår att se.

Redigerat av Unregisterede2f66bdc, 21 september 2008 - 12:08.

Postad 21 september 2008 - 14:33

typas
  • typas
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Finns det någon fm-radio på Iphone 3G ? Denna fråga har särket ställts tidigare men jag orkar inte leta i denna långa tråd.

Postad 21 september 2008 - 14:38

fastball
  • fastball
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Finns det någon fm-radio på Iphone 3G ? Denna fråga har särket ställts tidigare men jag orkar inte leta i denna långa tråd.

finns betalapps i butiken och troligtvis andra apps om jb..tycker själv att det är bissarrt att få ta betalt för en radio app..flycast är dock "gratis" i appstore..

men du kanske menar svensk radio och då har jag inget bra svar

en variant på svensk radio är ju att leta upp podcast rss/url:en

Redigerat av fastball, 21 september 2008 - 14:45.

Postad 21 september 2008 - 17:12

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
eftersom att min fråga var otydlig så kan jag du förklara lite mer.

vad jag tror är: att när jag åker till jobbet (07:00) så är det lite lika hög trafik på 3g nätet.
när jag däremot kl (17:00) åker hem så är det rätt så mycket mer trafik, å därför får jag sämre mottagning på samma sträcka?

bara att när jag är påväg hem så är den i edge om jag inte startar om mobilen, då får jag tillbaka 3g mottagningen igen.

Postad 21 september 2008 - 17:32

fastball
  • fastball
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
du var inte otydlig..

men svaret blir återigen, du får väl jämföra dBm värdena..och se om det är nån skillnad

det kan ju vara en kombination, mer folk som tar bandbredd, men det kan ju knappast vara något udda problem.
om du har en bra mottagning så tappar ju du inte den för att det är en massa andra folk som surfar, däremot så kan du få lägre hastigheter...och eventuellt slår iphonen om då till edge..(det vet inte jag)

men om du har en mottagning på ca 80-85 dBm så tappar du ju inte signalen

och du behöver väl inte stänga av telefonen för att kolla vilket nät du kan komma in på..."air plane mode" on/off räcker ju för att den skall starta en sökning

Redigerat av fastball, 21 september 2008 - 18:15.

Postad 21 september 2008 - 19:30

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

du var inte otydlig..

men svaret blir återigen, du får väl jämföra dBm värdena..och se om det är nån skillnad

det kan ju vara en kombination, mer folk som tar bandbredd, men det kan ju knappast vara något udda problem.
om du har en bra mottagning så tappar ju du inte den för att det är en massa andra folk som surfar, däremot så kan du få lägre hastigheter...och eventuellt slår iphonen om då till edge..(det vet inte jag)

men om du har en mottagning på ca 80-85 dBm så tappar du ju inte signalen

och du behöver väl inte stänga av telefonen för att kolla vilket nät du kan komma in på..."air plane mode" on/off räcker ju för att den skall starta en sökning

jag får kolla upp vad det kan va.. ska testa dBm mätaren på samma ställe man olika tider..

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.