Vad tror du/ni?
Vågar man köpa en del till en p1?
Är det en exakt kopia jag har tro?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Postad 27 March 2013 - 22:48
Tusen tack!
Vad tror du/ni? Vågar man köpa en del till en p1? Är det en exakt kopia jag har tro? Postad 28 March 2013 - 05:59
Hej och tack för en underbar tråd. Har läst från pärm till pärm under de senaste veckorna och har lärt mig massor jag aldrig visste att jag ville veta
Efter att en kompis pratat sig lyrisk över vinyl och mina kära minnen från barndomen gjort sig påminda gjorde jag slag i saken med hjälp av denna samt Rega-tråden. Köpte min första skivspelare och det blev en beggad Rega P3-24 (tyvärr utan TT-PSU vilket står högt på önskelistan framöver). Då ett av kraven från sambon var att vi endast skulle ha en hifi-anläggning i lägenheten fick jag koppla ihop den med surround-förstärkaren via en Musical Fidelity V-LPS II. Har kittat armen med en Ortofon 2M Blue och uppgraderat med den vita drivremmen. PU:n är inte riktigt inspelad än (ca 20h) men lät grymt bra direkt ur boxen från AS. Väntar in en våg med kalibreringsvikt från DX samt köpt en zerodust onzow av greken. När skatteåterbäringen trillar in på kontot får det kanske bli några fler tillbehör i form av knosti-tvätt och antistatbehandlade innerpåsar Postad 28 March 2013 - 06:37
Det känns trevligt att du uppskattar tråden.
Jag skapade den för några år sedan, men trodde aldrig att den skulle ta sådan skruv? När jag började skriva var jag mest intresserad av alla obskyra gimmicks: tonarmar för över 15 000 kronor styck osv. Känner dock att min rigg landat på en nivå där skillnader börjar bli ganska små, och hur jag inför mig själv inte kan rättfärdiga dyrare spelare. Om jag mot förmodan skulle handlar en ny spelare igen så skulle det handla mer om: estetik och hantverk. Nerd, nu har du en kombo som inte går av för hackor. Det är också allt pyssel runt omkring mediet som gör det så fascinerande. Jag är fruktansvärt nöjd med den rigg som jag har nu, och jag tror att jag kommer att dras med den länge. Alla som läst mina inlägg i forumet vet vilka omständliga betänkligheter som jag har inför varje inköp. Jag gör alltid efterforskningar, läser omdömen och kollar upp enskilda produkter grundligt. Redigerat av Glidtassen, 28 March 2013 - 06:38. Postad 28 March 2013 - 21:52
Hittade den här ikväll: http://youtu.be/LXNXJD5F0r4
Postad 29 March 2013 - 15:14
En liten antistapistol blev det senaste fyndet på tradera. Funkar ypperligt. På visare ser man hur mycket statisk elektricitet det finns på skivan, och när man trycker på knappen gör den nåt som gör att den försvinner. Vilket gör att visaren hamnar på grönt. Kul grej för en dryg hundring. Lite extra nördigt kul är ju att originalkartong och emballage fanns med.
2013-03-29 14.45.56.jpg 1.95MB
5 Antal nerladdningar
Postad 29 March 2013 - 20:31
Blir rätt avundsjuk på antistatpistolen.
En annan sak. Jag funderar på en ny signalkabel mellan riaa (Vincent Pho 8) och förstärkare (Rotel RA-1520). Mellan CD-spelare och förstärkare har jag en Supra EFF-ISL, som jag är mycket nöjd med. Det är en kabel som fungerar riktigt bra i mitt system. Planen var att köpa en likadan till riaa --> förstärkare, men så snubblade jag över Van Den Hul the Wave http://www.hifiklubb...el_10_meter.htm som höjs till skyarna av både WhatHifi och Techradar. Nu är jag helt rådvill. Vad har ni för signalförmedlare mellan riaa och förstärkare? Min skivspelare är i grunden inte så märkvärdig. Det är den i mina ögon extremt prisvärda Music Hall MMF-2.2. Jag har uppgraderat den med en Goldring 2200 (fin pickup till bra pris hos analogueseduction.net) och en akryl-tallrik (som minskat problemen med statisk elektricitet och kanske också påverkar ljudet; gör i alla fall skivspelaren trivsamt vacker). Redigerat av Mange36, 29 March 2013 - 20:35. Postad 29 March 2013 - 21:43
Men Mange! Vad händer med albumet?
Jag vill se lite grand av din rigg... Postad 29 March 2013 - 23:43
Förstår inte riktigt era problem med statisk elektricitet. Skivor man köper gamla som nya som kommer i en innerpåse av papp är alltid statiska. Men genomgående för samtliga mina skivor är att efter tvätt (Knosti i mitt fall) och byte till antistatbehandlad innerpåse så existerar inte problemet längre.
Postad 30 March 2013 - 06:30
Trevligt att du är intresserad. Jag ska tänka på saken.
Om du tänker på det jag skrev om akryltallriken införskaffades den före min fantastiska Knosti-tvätt. Tvätt är det enda som hjälper fullt ut, men jag inbillar mig att akrylen gjort hela "skivspelarsfären" minde "electrified". Att akryl också är en fantastisk bekantskap på många andra sätt gör ju inte saken sämre. Postad 30 March 2013 - 10:39 Nejdå, det var mer generellt nu när antistatpistolen dök upp i tråden. Kul grej att äga helt klart men rent funktionellt ser inte jag ett behov av nåt liknande. Och ja, akryl är läckert! Redigerat av tomano58, 30 March 2013 - 10:39. Postad 30 March 2013 - 17:03
Hmmm - vinylen har börjat snurra mer hos mig senaste månaden.
Åkte ned till Bengans för att jaga nysläpp på Thin Lizzy, men de hade inga inne. Så det blev Bon Iver och "Searching for sugar man" istället. Älskar min nuvarande puppa 2M Blue. Är det någon som har hört 2M Black? Postad 30 March 2013 - 19:55
För mig kommer antistatpistolen till användning dagligen då jag inte fått tummen ut att skaffa nån riktig tvätt. Men när en sån blivit införskaffad kommer det säkert som ni säger inte behövas nån antistatpistol. Utan mer en kul grej att ha, från tiden då det kanske inte fanns några skivtvättar.
Postad 30 March 2013 - 20:01
Hur är ljudet på Rodrigez skivan Tassen? Postad 30 March 2013 - 20:29
Den är faktiskt mkt bra. Man märker att dom måste lagt ned tid på mixningen för vinylen. Det är en dubbel LP, och jag kände att ljudet är lite rundare/mjukare men ändå tydligt.
Postad 30 March 2013 - 21:59
Searching for sugerman är en riktigt bra skiva! Dokumentären är också väl värd att se!
Postad 31 March 2013 - 07:52
Håller med. Skivan är riktigt bra, även ljudmässigt. Dokumentären får man bara inte missa.
Postad 31 March 2013 - 18:55
Hmmm, har redan dessa i FLAC. Men tycker ändå att soundracket har många bra spår. De hade inte "Cold Fact" inne, annars hade det blivit den.
Postad 01 April 2013 - 17:23
Varför värdelöst? (Sorry, lite ot.) Postad 01 April 2013 - 20:07
Den är ju inte värdelös.
Dock saknar den helheten och stämning som i väldigt hög grad präglar orginalskivorna. Dessutom saknas ett par väldiga bra spår. Den enda fördelen med soundtracket är den tidigare outgivna låten. Postad 02 April 2013 - 05:57
Ok. Så måste man prioritera i sina inköp hamnar originalskivorna högst upp i listan.
Postad 02 April 2013 - 06:11
Det finns kanske en risk att den här givande tråden om vinyltillbehör skulle trasas sönder av ännu en kabeldiskussion. För att avsluta min fråga om kabelval vill jag bara nämna att jag hittade en Van den Hul för nästan halva priset, så det blev en sådan. Annars finns det lite att hämta på nätet om man vill ha rekommendationer för kabel mellan riaa och förstärkare. Kabeltillverkare skriver mest om cd-spelare, dac:ar och digitala signaler. De tycks inte ha funnit det mödan värt att hoppa på vågen av nyintresse för analoga signalkällor. Postad 02 April 2013 - 08:11 Dom hittar du knappast till överkomliga priser men det finns nyare pressar att köpa. http://www.discogs.c...Sixto Rodriguez Postad 02 April 2013 - 10:51
Egentligen är väl "kabeldragningen" mellan RIAA och förstärkare det som är minst kritiskt i sammanhanget så ditt val av kabel (vilken exakt modell rör det sig om?) däremellan är säkerligen gott. Dock blir det mer kritiskt om man tittar på kabelstumparna som löper mellan skivspelare/tonarm och RIAA. Däremellan är signalvägen mer känslig, i det fallet krävs det nästan att man lägger ner mer möda och troligtvis också en aning fler penningar för att slutligen få till det fullt ut. Redigerat av GyroSE, 02 April 2013 - 11:10. Postad 02 April 2013 - 11:28 Generellt gäller att kabel mellan spelare och riaa skall om pu är: MM - Ha så låg kapacitans som möjligt MC - Ha så låg resistans som möjligt Postad 03 April 2013 - 06:16
Min spelare har fasta kablar, så att byta mellan spelare och riaa känns lite som överkurs. Men tack för att ni delar med er av era kunskaper. Intressant att veta.
Van den Hul- kabeln jag köpte för att ha mellan riaa och förstärkare är en The Waterfall. Tur att jag fick den för halva priset. Bra ljud, men inte särskilt märkvärdigt alls, Annorlunda ljudbild, fast knappast bättre än mina långt billigare kablar. Vad man föredrar är en smaksak. Hade jag betalt fullpris hade jag känt mig lurad. Kul att testa dock. (Notera att placebo och alla former av subjektiva upplevelser är centrala mätmetoder i min ljudvärld. Trots allt är det ju mina öron min anläggning ska spela för. Nog pratat om det. Postad 03 April 2013 - 13:40
Skulle nog vilja påstå att du gjort ett fint kap med inköpet av The Waterfall, känner till flera hifi- freaks som använder den balanserade varianten av The Waterfall med mycket gott resultat tillsammans med tung hifi. Eftersom du trots allt inte är riktigt nöjd med dessa kablar kanske det är så att dessas karaktär inte passar din övriga anläggning så bra. Ytterligare en faktor som kan spela roll är att kablarna behöver en viss inspelnings-/inbränningstid innan de presterar fullt, fortsätt därför att spela med dem och se/hör om läget ändras efter c:a 50-100 timmar. Redigerat av GyroSE, 03 April 2013 - 13:48. Postad 03 April 2013 - 17:03
GyroSE, tack för de uppmuntrande orden. Du har säkert rätt i att kablarna behöver spelas ett tag, kanske för att brännas in och kanske också för att mina öron ska acklimatiseras. Helt klart är det bra kablar. I mitt helt subjektiva lyssnande blev ljudet både mer öppet och mjukare. Det jag saknar är energin, trycket i ljudbilden som finns där med mina Chord Crimson (köpta från England till en fjärdedel av Van den Huls ordinarie pris). Men jag ska ge vattenfallet fler lyssningstimmar.
Vi kommer kanske långt från "Vinyltillbehör" med kabelprat, men jag inbillar mig att olika kablar passar olika bra för vinylens analoga ljud. Jag har ett par Atlas som låter fantastiskt med min Dac och instängda och torra med riaat. Konstigt är det. Kanske inbillning. Likväl väldigt kul att testa olika varianter. Postad 03 April 2013 - 18:58
I grunden är det en Pro-Ject som modifierats av Music Hall. Jag har monterat en bättre pickup och bytt metalltallriken mot en av akryl. Inte så märkvärdigt, men jag är mer än nöjd.
20130403_181104.jpg 2.29MB
1 Antal nerladdningar
20130403_181127.jpg 2.12MB
1 Antal nerladdningar
20130403_181309.jpg 2.3MB
2 Antal nerladdningar
20130403_181334.jpg 2.18MB
3 Antal nerladdningarOch så ett Vincent Pho 8, som ger ett ljud mina öron uppskattar.
20130403_181358.jpg 2.84MB
2 Antal nerladdningar
Redigerat av Mange36, 03 April 2013 - 19:07. Postad 04 April 2013 - 11:25
Faktiskt skulle detta med kablar i vinylkedjan kunna diskuteras i en separat tråd. Samtidigt faller diskussionen runt sådana kablar helt klart in under den aktuella tråden då det rör sig om ett viktigt tillbehör i sammanhanget. Snygg skivspelare du har förresten. Hur ändrades spelarens sätt att förmedla ljudet när du fick akryltallriken på plats? Använder du dig också av en skivpuck/skivklämma? Redigerat av GyroSE, 04 April 2013 - 11:29. Postad 04 April 2013 - 13:09
Tack! Kikade i ditt galleri och ser att du spelar vinyl i en helt annan liga. Riktigt läcker spelare!
Du undrar om akryltallriken. Även om den inte gjorde jättemycket för ljudet blev det helt klart skillnad när den tog metalltallrikens plats. Jag har dock lite svårt att beskriva på vad sätt. På något sätt blev hela ljudbilden lugnare. Det är som om musiken får ett rum som är lite mindre stökigt och störande. Kanske är det detta folk menar när de skriver att musiken spelar mot en mer svart bakgrund. Jag läste någonstans att ska man förbättra sin Pro-Ject-spelare (som ju Music Hall är en variant på) gör byte av pickup mest, därefter i tur och ordning ett bra riaa, en Speed box (för att reglera hastigheten), en akryltallrik och sist en klämma. Hittills stämmer detta med mina erfarenheter. Har ännu ingen puck eller klämma. De är helt klart snygga. Kanske blir det nästa steg i vinylpysslandet. Ser att du har en klämma. Vackert är det. Gör den någon skillnad i övrigt? Postad 04 April 2013 - 13:11
Tycker att i signal vägen skivspel/riaa/först är där det är mest respons på signal kablar. En Cardas reference tonarm kabl och Black magic
Revelation riaa/först har jag landat på här efter en del testing, dyra kabl men köpt beg till 1/3 pris. Postad 04 April 2013 - 15:33
Tackar! Är supernöjd med min GyroDec SE som jag anser vara en riktig pris/prestanda- maskin. Skivklämman är ett måste anser jag om man har en akryl- eller vinyltallrik på sin skivspelare. Det finns faktiskt en hel del ytterligare att hämta i ljudväg om man använder sig av skivklämma eller skivpuck. Tror t.ex. att det där lugnet och/eller svärtan du beskriver ovan kommer att bli än mer påtaglig med en klämma/puck på plats. Jag hade tidigare ungefär samma prio- ordning när det gällde uppgraderingsstegen för vinylriggen. Dock har den uppfattningen ändrats under det senaste året. Jag anser numera att RIAA- steget är det man ska satsa lite mer av sin budget på, kort och gott; var inte dumsnål vid köp av RIAA- steg! Lägg hellre en extrapeng på RIAA- steget, det har man absolut igen i längden. Missförstå mig rätt, de övriga delarna som du nämner i uppgraderingskedjan är givetvis viktiga men jag tror att många inte tänker på hur viktigt RIAA- steget är i ljudkedjan. Sist men inte minst; en skivtvätt är bland de bästa tweaks du kan göra. När jag skaffade min Okki Nokki var det som om skivsamlingen fick ett nytt liv, kan varmt rekommendera denna mycket effektiva skivtvätt. Redigerat av GyroSE, 04 April 2013 - 15:40. Postad 04 April 2013 - 16:33
Ja, riaa är viktigt, kanske i kombination med pu då, eller? Själv har jag svårt att tro att ett riktigt bra riaa kan väga upp en dålig pickup. Och tvärtom funkar ju inte heller.
Nu blir jag sugen på en klämma. Det finns ju en hel del varianter. Om jag fattat rätt ska man ha en man skruvar eller klämmer på. En tung sak klarar inte motorn på en Music Hall/Pro-Ject. Det finns ju lite olika varianter. En Music Hall, som jag dock inte hittar på deras egna hemsida: http://www.needledoc...=2&category=421 Michell record clamp är ju helt klart snyggast. Tror att det passar till Music Hall/Pro-Ject: http://www.analogues...cord-clamp.html Clearaudio Clever Clamp är billig, men inte så snygg: http://viewitem.eim....0706099373/item Lite att fundera på. Är det någon som kan konfirmera att Michell-varianten fungerar på Music Hall MMF-2.2 (som jag tror motsvaras av Pro-Ject Debut III)? Postad 04 April 2013 - 18:08
Finns åtminstone en härinne på forumet som använder sig av en Michell- klämma till sin Pro-Ject Debut III: https://www.minhembi...R.Bungle/102425 Om man läser i MR.Bungles galleri så verkar det vara Rega- versionen som gäller till Pro-Ject Debut III. Kombinationen RIAA och pickup är givetvis viktig men jag hävdar ändå att ett högkvalitativt RIAA- steg kan uträtta stordåd också tillsammans med en medioker PU. Du har rätt i att man aldrig kan nå ända fram som om man skulle ha kombinerat RIAA- steget med en bättre PU. Jag vidhåller trots detta att vinsten trots allt är större än de flesta tror, många snålar in på denna utgift där man ofta i stället lägger en extrapeng på pickupen. Bättre då att skynda långsamt på PU- sidan och satsa mer på RIAA- steget i första läget. Med ett bra RIAA i grunden kan man alltid uppgradera på PU- sidan i efterhand. Dessutom; om man satsar på högkvalitativt RIAA från början som klarar både MM- och MC- pickuper så ökar möjligheterna än mer inför framtida PU- uppgraderingar. Redigerat av GyroSE, 04 April 2013 - 18:12. Postad 04 April 2013 - 18:31
Denna hade jag till min Debut III, ganska tung (drygt 700g) men den är ju tillverkad av Pro-Ject och jag märkte inte av några problem med att motorn inte orkade med.
http://www.analogues...ecord-puck.html Prövade även Michell-klämman och tyckte den funkade bra men gillade Pro-Ject pucken mer pga den sköna tyngden. Men det är nog en smaksak vilken man gillar. Edit: Tydligen så har Pro-Ject tagit fram en ny klämma, känns dock omotiverat att lägga dom pengarna när funktionen är den samma som Michell-klämman. http://www.analogues...mps/PJCIRC.html Redigerat av k.rydberg, 04 April 2013 - 18:36. Postad 04 April 2013 - 19:41
GyroSE, du har säkert rätt om riaats betydelse. Jag har aldrig testat något riktigt superkvalitets-riaa och vet inte vilken skillnad det gör.
k.rydberg, jag gillar utseendet på Michell-klämman. Hade du Rega-varianten eller den andra? Postad 04 April 2013 - 19:49
Jag hade den varianten du länkade till.
Den andra Rega-varianten passar väl just bara Rega? Postad 04 April 2013 - 23:11 Har det inte att göra med hur högt centrumpinnen sticker upp? Postad 05 April 2013 - 08:31
Tror inte att du behöver upp på supernivå när det gäller RIAA för att hitta rätt. I 5000-7000 kr klassen så finns det några otroligt fina RIAA- steg som absolut har high end ambitioner. Även om det rör sig om en hel del pengar så behöver det inte kosta skjortan. Här följer några exempel som är väl värda att kasta ett öga på: http://www.analogues...phonostage.html http://www.trigon-au...x.php?id=83&L=1 http://www.analogues...ges/AV-PEL.html Postad 05 April 2013 - 08:44
Jag har i ärlighetens namn svårt att se anledningen till att man ska blåsa så mycket pengar på ett RIAA. Visst, sitter man med en svarv som kostar 20+ så förstår jag att man inte kan nöja sig med ett RIAA från Clas Ohlson men det finns ju trots allt en mer moderat väg att följa, något som troligtvis passar gemene man något bättre.
För övrigt så håller jag inte helt med om RIAA-stegets betydelse i förhållande till pickupen men det beror nog på vad man värdesätter. Jag anser att en (dyrare) pickup som spårar bättre och således får ut fler nyanser är viktigare. Visst, något kan förloras i överföringen men man kan ju aldrig förlora något som aldrig funnits, således RIAA < PU. Postad 05 April 2013 - 09:13
Upp til 10k och en bit øver er ASR sin Mini Basis i egen klass nu i mklll mod, flexibel som ingen andra med oändliga møjligheter før impendans justering och gain. førutsatt att drivverk och pu er god nokk!
http://www.stereofil...mini_basis.html Redigerat av Unregistered85f16d8f, 05 April 2013 - 09:14. Postad 05 April 2013 - 10:40
Det är absolut upp till var och en att satsa de pengar man vill på sitt RIAA- steg. Mitt budskap i allt detta är att alltför många nöjer sig med att "bara köpa till" ett RIAA- steg till sin skivspelare-/ pickupkombination för att få med ett tillbehör som förstärker signalen från PU:n. I stället borde man lägga lite mer tanke bakom just inköpet av RIAA- steget eftersom det är en så pass kritisk komponent vars uppgift är att förstärka den i det närmaste obefintliga signalen som kommer ifrån PU:n så bra som möjligt. För att få till bäst effekt när det gäller detta måste man rent krasst gå in någonstans runt 3000 kr- nivån (t.ex. med Heed Audio Questar). RIAA- stegen som befinner sig i prisklasserna därunder är inte dåliga men vill man ha lite mer valuta för pengarna så får man nog höja blicken mot horisonten en aning. (OBS! Vill påpeka att detta är min egen bedömning av prisklasserna byggd på egna erfarenheter.) Man kan stånga sig blodig när det gäller argumentationen vilket man ska satsa mest på, RIAA eller pickup, och för att utveckla det ytterligare kanske man också bör blanda in den i sammanhanget inte nog så viktiga tonarmen. Nej, vi nöjer oss med RIAA och PU denna gång... Du har helt rätt när du skriver att pickupen är viktig som "signaluppfångare" och att mycket är beroende av hur pass bra PU:n spårar. Jag hävdar trots detta med en dåres envishet att grejen är att en pickups fulla potential att blomma ut hänger mycket på att signalen förstärks på rätt sätt genom RIAA- steget. Ges PU:n rätt förutsättningar hela vägen så blir slutresultatet i alla lägen gott. Man får se vinylriggen som en slags helhet där RIAA:t lägger den sista mycket viktiga handen vid signalen innan den skickas in i förstärkaren och vidare ut i högtalarna till våra öron. Redigerat av GyroSE, 05 April 2013 - 10:51. Postad 05 April 2013 - 11:11
Exakt! Postad 05 April 2013 - 11:35
Tack för tipsen! Kul att se vad du rekommenderar. För min del ligger tyvärr ett nytt riaa en bit in i framtiden. Jag har nyss "uppgraderat" till ett Vincent Pho 8 som blev ett hörbart lyft i min modesta anläggning. Postad 05 April 2013 - 11:37
Ytterligare två riaa-steg som jag tycker bör nämnas om man kan tänka sig spendera upp till ca 9 papp.
http://www.primare.n...roductID=47&d=4 http://www.hifinews....ound;700/10159/ 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |