Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Grilltråden

4196 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 maj 2016 - 19:01

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Undrens tid är aldrig förbi vettu!  :)

I detta fallet har jag inga större förhoppningar faktiskt ;)

Postad 13 maj 2016 - 19:29

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Hahahaha fan va elak du är! ;)

Postad 13 maj 2016 - 19:30

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Hahahaha fan va elak du är! ;)

Nä, bara ett konstaterande av erfarenhet...

För kommer man in i en 6 år gammal tråd och det första och enda man skriver är att negga mot andra och sen lämnar är man i min bok varken intresserad av att bidra till tråden eller särskilt trevlig.

Redigerat av masse70, 13 maj 2016 - 20:32.

Postad 14 maj 2016 - 01:45

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Jaha nu får man inte grilla sitt kött som man själv vill.

Det finns nått som heter smak och det är nått vi har som är olika.

Jag håller med om att det är riktigt gott med en fin köttbit som man bara saltar och pepprar på och man lockar fram den goa köttsmaken.

Men sen kan man faktiskt kombinera smaker också för att få fram olika resultat.

Men grilla du ditt kött hur fan du vill jag skiter ärligt talat i hur du gör.

Jag grillar mitt kött som jag vill för det är jag som ska äta köttet.

Så nu väntar vi spänt på vad du ska visa!

Sen har jag en fråga till som experten kanske kan svara på!

Hur vill du ha ditt kött då?

Medium/raw eller?

Det tycker jag är minst lika viktigt som det vi nyss har tjafsat om!

Redigerat av Turtle, 14 maj 2016 - 01:57.

Postad 14 maj 2016 - 07:13

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3 967 inlägg
  • 3

Tänk på tonen till varandra så vi slipper att dela ut varningar alternativt semester på grund av ert språkbruk.

Tack för visad hänsyn.

Postad 14 maj 2016 - 08:04

Unregistered8d346899
  • Unregistered8d346899
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Jag köpte en bit entrecote som jag skivade och grillade på högsta effekt enligt era tidigare tips, det blev riktigt gott med mycket grillsmak!

Däremot så kom det ut rätt mycket vätska ur köttbitarna när dom låg och vilade på serveringsfatet, det såg inte så trevligt ut. Hur kan man undvika detta?

Sen undrar jag om ni kan tipsa på gott & prisvärt kött samt grillmetod? Jag är faktiskt riktigt okunnig när det kommer till kött :)

Postad 14 maj 2016 - 08:23

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Jag köpte en bit entrecote som jag skivade och grillade på högsta effekt enligt era tidigare tips, det blev riktigt gott med mycket grillsmak!

Däremot så kom det ut rätt mycket vätska ur köttbitarna när dom låg och vilade på serveringsfatet, det såg inte så trevligt ut. Hur kan man undvika detta?

Sen undrar jag om ni kan tipsa på gott & prisvärt kött samt grillmetod? Jag är faktiskt riktigt okunnig när det kommer till kött :)

Så bra att du fick till det!

Att det kommer vätska ur köttet är ju svårt att undvika helt.

Så bäst är ju att låta det vila typ 5 min innan man lägger det på serveringstallrik för att slippa att det ser tråkigt ut där.

Finns ju för övrigt hur många styckdetaljer som helst att välja mellan, handlar ju mest om tycke och smak.

Samt att bra kött kostar därefter, så hellre äter jag kött mer sällan och köper bra kött när jag väl vill ha det än att snåla och köpa "billigt".

Men till mina favoriter hör:

Entrecote

Fläskkarré

Ryggbiff

Fläskfilé

T-bone

Clubsteak

Sen har det ju börjat komma lite mer annorlunda saker numer som tex Top Blade, Tri Tip osv.

Vad gäller skivade biffar tycker iaf jag att det bara bör göras med en metod, dvs den du nyss använt.

Men annars om man vill köra riktig bbq så ska du testa low&slow, dvs köra en större köttbit under flera timmar på 110-125 grader ca tills rätt temp är uppnådd för rätt typ av kött.

Sen kan jag varmt rekommendera att skaffa ett rottiseri-set.

På allt detta kan man ju dessutom addera rökning med spån också.

Redigerat av masse70, 14 maj 2016 - 08:25.

Postad 14 maj 2016 - 10:48

Unregistered8d346899
  • Unregistered8d346899
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Så bra att du fick till det!
Att det kommer vätska ur köttet är ju svårt att undvika helt.

Så bäst är ju att låta det vila typ 5 min innan man lägger det på serveringstallrik för att slippa att det ser tråkigt ut där.
Finns ju för övrigt hur många styckdetaljer som helst att välja mellan, handlar ju mest om tycke och smak.

Samt att bra kött kostar därefter, så hellre äter jag kött mer sällan och köper bra kött när jag väl vill ha det än att snåla och köpa "billigt".
Men till mina favoriter hör:

Entrecote
Fläskkarré
Ryggbiff
Fläskfilé
T-bone
Clubsteak

Sen har det ju börjat komma lite mer annorlunda saker numer som tex Top Blade, Tri Tip osv.

Vad gäller skivade biffar tycker iaf jag att det bara bör göras med en metod, dvs den du nyss använt.
Men annars om man vill köra riktig bbq så ska du testa low&slow, dvs köra en större köttbit under flera timmar på 110-125 grader ca tills rätt temp är uppnådd för rätt typ av kött.

Sen kan jag varmt rekommendera att skaffa ett rottiseri-set.
På allt detta kan man ju dessutom addera rökning med spån också.

Tack återigen för tipsen masse! Jag tror det blir att testa low&slow till middag idag då :)

Kör man hög värme först för att få en grillyta innan man sänker och kör indirekt grillning?

Postad 14 maj 2016 - 10:52

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Kör max 125 grader med indirekt grillnig hela tiden.

Redigerat av masse70, 14 maj 2016 - 21:21.

Postad 14 maj 2016 - 11:07

VincentVegaSWE
  • VincentVegaSWE
  • Forumräv

• 844 inlägg
  • 1

Himla härligt grillväder nu då. Men grilla bör man!

Här blir det fattigt idag. Fyra pers ska dela på en stackars skiva entrecote. Gammal är den också, hade hängt i sex veckor. Stackars oss!

Den kommer saltas, köras på låg värme till 45 graders innertemp, vila innan jag bränner på yta i het grill, på med lite peppar och vila innan tranchering och servering. Serveras med hemmagjorda pommes och hemmagjord bearnaise och lite grillad sparris.

Bifogad fil(er)

Redigerat av VincentVegaSWE, 14 maj 2016 - 11:31.

Postad 14 maj 2016 - 13:17

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Den kött biten såg inte alls dum ut!

Ser fram emot bilder på resultatet.

Postad 14 maj 2016 - 13:41

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Håller med, vilken fin bit!
Själv får man hålla tillgodo med karré som jag
just har marinerat!

Postad 14 maj 2016 - 16:56

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Njurtapp är en finfin, prisvärd och ofta förbisedd köttbit. Lite tillagningstips och historik.

Flankstek är även den prisvärd.

Picanha, hittar den inte så ofta i vanliga butiker men har sett den någon gång på Citygross.

Sedan är en hängmörad högrev i skivor ett bra budgettips, Icas US Beef-variant är ett bra köp exempelvis.

Postad 14 maj 2016 - 17:18

VincentVegaSWE
  • VincentVegaSWE
  • Forumräv

• 844 inlägg
  • 0

Den kött biten såg inte alls dum ut!

Ser fram emot bilder på resultatet.

Ledsen, men det blev inga bilder på resultatet. Det får bli nästa gång, jag har två till likadana bitar kvar. Jag brukar undvika att stå och fota maten när vi har gäster.

Redigerat av VincentVegaSWE, 14 maj 2016 - 17:20.

Postad 15 maj 2016 - 03:04

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Ledsen, men det blev inga bilder på resultatet. Det får bli nästa gång, jag har två till likadana bitar kvar. Jag brukar undvika att stå och fota maten när vi har gäster.

Ja det kan jag förstå!

Var gästerna nöjda?

Postad 15 maj 2016 - 06:48

VincentVegaSWE
  • VincentVegaSWE
  • Forumräv

• 844 inlägg
  • 0

Ja det kan jag förstå!

Var gästerna nöjda?

Det lät så.  :)

Redigerat av VincentVegaSWE, 15 maj 2016 - 06:48.

Postad 16 maj 2016 - 08:39

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4 251 inlägg
  • 0

ICA sålde ut ryggbiff för 54kr/kg så nu sitter man med en del kött i frysen :D

Redigerat av hifimarcus, 16 maj 2016 - 08:40.

Postad 16 maj 2016 - 09:00

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0

ICA sålde ut ryggbiff för 54kr/kg så nu sitter man med en del kött i frysen :D

Äkta danskt kvalitetskött 😷

Postad 16 maj 2016 - 09:49

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4 251 inlägg
  • 0

Äkta danskt kvalitetskött

Irländskt väldigt fint :)

Postad 16 maj 2016 - 10:51

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0

Irländskt väldigt fint :)

Ironisk? Irland jag ju nästan sämre djurhållning än Danmark.

Postad 16 maj 2016 - 11:06

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

Jag skiter i djuren, bara köttet är gott när det legat på grillen. Greenpeace och djurrättsaktivister kan hålla sig någon annanstans än i en grilltråd ;)

:D

Postad 16 maj 2016 - 11:07

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 1

Köper numera aldrig något annat än Svenskt kött, reglerna är tok för dåliga i övriga länder. Visst kan man äta kött med mindre känd kvalité men då ska man inte klaga när man åker på något skit 20-x år senare.

Efter att ha haft större problem med matsmältnings regionen inom familjen så chansar inte jag. Det intressanta är att det är oroväckande många restauranger som inte har någon aning om deras kött är svenskt eller inte ;) Bästa kommentaren har varit, "det är köpt i Sverige iallafall men vi vet inte ursprung" :)

Redigerat av Unregistered30026, 16 maj 2016 - 11:08.

Postad 16 maj 2016 - 11:09

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0

Jag skiter i djuren, bara köttet är gott när det legat på grillen. Greenpeace och djurrättsaktivister kan hålla sig någon annanstans än i en grilltråd ;)

:D

Det värsta är att jag tror att du inte skojar. Tyvärr är den där tafatta inställningen alldeles för vanlig där man inte bryr sig om djuren.

Postad 16 maj 2016 - 11:22

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4 251 inlägg
  • 0

Så länge dom inte använt antibiotika så skulle jag tro att Irland har minst lika bra kött som Sverige.

Postad 16 maj 2016 - 11:22

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 1

Sverige har bra djurhållning men kött från vissa andra länder har bättre kvalitet. 

Postad 16 maj 2016 - 11:25

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0

Så länge dom inte använt antibiotika så skulle jag tro att Irland har minst lika bra kött som Sverige.

Det handlar inte bara om kvaliteten på köttet. Det handlar om hur bra djuren har haft det innan och hur dom behandlas innan dom hamnar på din grill.

Postad 16 maj 2016 - 11:28

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Irish salmonella cattle. Aldrig fel med en spontan tarmtömning... ;)

Postad 16 maj 2016 - 11:42

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Köper numera aldrig något annat än Svenskt kött, reglerna är tok för dåliga i övriga länder. Visst kan man äta kött med mindre känd kvalité men då ska man inte klaga när man åker på något skit 20-x år senare.

Efter att ha haft större problem med matsmältnings regionen inom familjen så chansar inte jag. Det intressanta är att det är oroväckande många restauranger som inte har någon aning om deras kött är svenskt eller inte ;) Bästa kommentaren har varit, "det är köpt i Sverige iallafall men vi vet inte ursprung" :)

Problemet är ju att det har visat sig att sk "svenskt kött" visats sig vara annat.

Har ju skrivits mycket om att många kötthandlare märker om sitt importerade kött till att bli svenskt nattetid osv.

Så även om du eller en resturang tror sig köpa svenskt är det ingen garanti.

Postad 16 maj 2016 - 11:46

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4 251 inlägg
  • 0

Nötkött från Irland är förmodligen från djur som fått gått fritt hela året.

Postad 16 maj 2016 - 11:54

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0

Nötkött från Irland är förmodligen från djur som fått gått fritt hela året.

Ja det går ju att intala sig själv om att det är så i alla fall för att få rent samvete. Enklare att blunda för verkligheten.

Postad 16 maj 2016 - 12:11

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4 251 inlägg
  • 0

Ja det går ju att intala sig själv om att det är så i alla fall för att få rent samvete. Enklare att blunda för verkligheten.

Haha samvete? Har inget med samvetet att göra. 

Postad 16 maj 2016 - 12:21

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Problemet är ju att det har visat sig att sk "svenskt kött" visats sig vara annat.

Har ju skrivits mycket om att många kötthandlare märker om sitt importerade kött till att bli svenskt nattetid osv.

Så även om du eller en resturang tror sig köpa svenskt är det ingen garanti.

Visst, men det måste ändå vara en minoritet, särskilt om man tittar på de större aktörerna. Dessutom köper man närproducerat kan man få än lite bättre koll på detta.

Förövrigt så ska Svenskt kött loggan vara hårt styrt.

En sak är säker, väljer man kött som sägs vara svenskproducerat så är chansen större att slippa massa annat skit i köttet även om det inte är 100%-igt. Konsumenten kan bara göra så mycket tyvärr.

Sverige har bra djurhållning men kött från vissa andra länder har bättre kvalitet. 

En sådan kommentar måste du utveckla? Vilket annat land har hårdare krav på köttet än Sverige? Att det finns enstaka tillverkare i andra länder som har riktigt fint kött tvivlar jag inte på men det lär inte vara lätt för allmänheten att hålla koll på.

Postad 16 maj 2016 - 12:23

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Fast nu tycker jag det börjar nästan bli lite OT med allt snack om köttmärkning och grejer.....

Roligare att prata om grillning som ju tråden är till för.

Postad 16 maj 2016 - 12:30

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Fast nu tycker jag det börjar nästan bli lite OT med allt snack om köttmärkning och grejer.....

Roligare att prata om grillning som ju tråden är till för.

Tycker snarare tvärt om, kött är huvudprodukten för grillning, det är minst lika intressant som grillar, tillbehör, foto på mat, recept och spån.

Postad 16 maj 2016 - 12:41

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

En sådan kommentar måste du utveckla? Vilket annat land har hårdare krav på köttet än Sverige? Att det finns enstaka tillverkare i andra länder som har riktigt fint kött tvivlar jag inte på men det lär inte vara lätt för allmänheten att hålla koll på.

Kvalitet på kött har ju inte bara med krav att göra. 

Kött från länder där djuren har möjlighet att vara frigående året om (Sydamerika) ger inte ett lika mager kött som de vinterboende, spannmålsätande svenska djuren.

Sen har jag läst att det svenska systemet gynnar för kvantitet, vilket gör att man tvingas ta fram okastrerade tjurar, vilka växer fortare (hårdare kött).

I Brasilien och Argentina finns lagar kring slagt som är strängare än i EU.

Postad 16 maj 2016 - 12:57

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Kvalitet på kött har ju inte bara med krav att göra. 

Kött från länder där djuren har möjlighet att vara frigående året om (Sydamerika) ger inte ett lika mager kött som de vinterboende, spannmålsätande svenska djuren.

Sen har jag läst att det svenska systemet gynnar för kvantitet, vilket gör att man tvingas ta fram okastrerade tjurar, vilka växer fortare (hårdare kött).

I Brasilien och Argentina finns lagar kring slagt som är strängare än i EU.

Ja självklart kan kvalité betyda olika saker och jag kan hålla med om att den kvalité är egentlige det man först tänker på. Men för min del är det viktigare att det finns kontroll på köttet, att det inte har massa ohälsosamma ämnen, d.v.s lite av det som KRAV står för. Det kostar såklart ganska mycket mer men finns det så väljer jag hellre detta.

Postad 16 maj 2016 - 15:04

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

Det värsta är att jag tror att du inte skojar. Tyvärr är den där tafatta inställningen alldeles för vanlig där man inte bryr sig om djuren.

Nej, skojar inte. Har varken tid, lust eller ork att ifrågasätta var köttet kommer från eller hur stort bås det suttit i innan slaktmasken tas fram.

Postad 16 maj 2016 - 15:41

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Nej, skojar inte. Har varken tid, lust eller ork att ifrågasätta var köttet kommer från eller hur stort bås det suttit i innan slaktmasken tas fram.

Och så tror jag de flesta tänker tills den dagen då de står öga för öga inför någon otrevlig mag & tarm sjukdom. Som tur är kan vi själva bestämma hur långt vi vill gå i att minimera risker, ex ska jag ha cykelhjälm eller inte. 

Postad 16 maj 2016 - 15:54

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 2

De som bryr sig om djuren grillar en morot. ;)

Postad 16 maj 2016 - 16:15

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0

De som bryr sig om djuren grillar en morot. ;)

du är cool du. misstänker att du bor i storstaden. Dom brukar vara ganska korkade när det gäller djurhållning och liknande. 

Postad 16 maj 2016 - 16:41

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 1

du är cool du. misstänker att du bor i storstaden. Dom brukar vara ganska korkade när det gäller djurhållning och liknande. 

Starta en egen tråd om du där du diskuterar djurhållning. Här diskuteras det grillning. Av kött, morötter och annat.

Postad 16 maj 2016 - 16:48

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Jag bor i en stor stad på västkusten. Flyttade för många år sen från de djupa skogarna i värmland...

Postad 16 maj 2016 - 16:49

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0
Mwn snälla nu tycker jag det börjar spåra ur i denna vanligtvis trevliga tråden, kan ni inte bara lägga ner allt det där snacket?!

Redigerat av masse70, 16 maj 2016 - 17:08.

Postad 16 maj 2016 - 16:51

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4 251 inlägg
  • 0

Ska ni hålla den här nivån så får ni tidig sommarsemester i år, skärp er nu och diskutera utan att hoppa på varandra.

/M

Redigerat av hifimarcus, 16 maj 2016 - 16:51.

Postad 16 maj 2016 - 16:56

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0
En granne berättade att fläskfilé som marinerats i yoghurt blir bra på grillen. Nån som testat det? Låter lite underligt. Den skall ligga i vanlig icke smaksatt youghurt över natten för att sen kryddas upp med valfria kryddor.

Postad 16 maj 2016 - 16:57

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0

Mwn snälla du tycker jag det börjar spåra ur i denna vanligtvis trevliga tråden, kan ni inte barq lägga ner allt det där snacket?!

tjo det kan vi väl. tycker dock det är intressant att diskutera var maten vi stoppar i oss kommer ifrån samt ingredienser och mat överlag, men det har kanske inte i en grilltråd att göra. :)

Postad 16 maj 2016 - 17:01

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4 251 inlägg
  • 0

En granne berättade att fläskfilé som marinerats i yoghurt blir bra på grillen. Nån som testat det? Låter lite underligt. Den skall ligga i vanlig icke smaksatt youghurt över natten för att sen kryddas upp med valfria kryddor.

Låter konstigt men efter en snabb googling så verkar det ju intressant!

Postad 16 maj 2016 - 17:10

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Ja i diverse amerikanska tv-program jag sett används iaf syrad mjölk eller likanande varianter just för att möra kött.

Lär ju vara syran och bakterierna som gör det.

Redigerat av masse70, 16 maj 2016 - 17:15.

Postad 16 maj 2016 - 17:15

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Gör det i princip varje vecka, men oftast med kyckling.

Blanda turkyoughurt med varlfri mängd teryakisås, kanske lite vitlök extra om man vill, blir sjukt bra.

Postad 16 maj 2016 - 17:17

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Gör det i princip varje vecka, men oftast med kyckling.
Blanda turkyoughurt med varlfri mängd teryakisås, kanske lite vitlök extra om man vill, blir sjukt bra.

Tack för tipset, skall testas! :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.