Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ölsmakare?

7654 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 February 2012 - 18:47

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

300 miljoner är ju mycket folk att förse med öl. Tips på flera goda amerikaner i riktningen IPA?

Anchors Liberty Ale tycker jag är riktigt bra. Dock väldigt lik Sierra Nevadas Pale ale. (Testa även Sierras Torpedo Extra IPA)
Gillar du stilen så finns här en bra lista på American Pale Ale: http://beeradvocate.com/beer/style/97

Postad 13 February 2012 - 18:57

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1195 inlägg
  • 0
Jag beställde tidigare idag Rasputin och Black Jack Porter via Great Brands hemsida (Systembolaget PDF:en), efter jag klickat på skicka fick jag ingen bekräftelse på mailen, och har nu några timmar senare ej fått någon heller. Kommer den först när Systembolaget mottagit min beställning?

EK

Postad 13 February 2012 - 19:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Ja det sker manuellt.
Det var en redig beställning, 48 flaskor stout och porter, du kommer klara dig fram till sommaren :D

Postad 13 February 2012 - 19:11

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1195 inlägg
  • 0
@Squeeze,

Tack för information. Tyvärr skall jag inte ha allt själv... Förbestälde även de två IPA sortera från Stone, som också är ett gruppköp.

EK

Postad 13 February 2012 - 19:45

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Här har ni nåt att bita i. Lördag 25/2 ska grannen ha herrmiddag med Texas/cowboy-tema. Jag ska fixa ölen.
Har dock inte bestämt mig om jag ska ha ölprovning eller om jag bara ska fixa öl som passar till:

Buffalo Wings
Chiligryta/Chili Con Carne.

Mikeller Texas Ranger hade ju varit perfekt men den är ju lite svår att få tag på.

Så, förslag på öl från just Texas, eller iallafall "Södern".
Förslag på öl till ölprovning med Texastema.

Förslag på öl som passar till maten.

Tack på förhand!

Redigerat av BrittBastard, 13 February 2012 - 19:46.

Postad 13 February 2012 - 19:49

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Det var faktiskt det lättaste någonsin, texas nationalöl ... Lone Star
http://www.systembolaget.se/89312

http://www.lonestarbeer.com/

Och sen måste du ha en låda Texas Ranger, så är det ju bara :D
Bara att beställa, tar bara några dagar innan du har den hemma, brill är bra.

För ölprovning.... där går jag bet, vet inte direkt några craftbrews från Texas.

Postad 13 February 2012 - 19:57

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Det var faktiskt det lättaste någonsin, texas nationalöl ... Lone Star
http://www.systembolaget.se/89312

http://www.lonestarbeer.com/

Och sen måste du ha en låda Texas Ranger, så är det ju bara :D
Bara att beställa, tar bara några dagar innan du har den hemma, brill är bra.

För ölprovning.... där går jag bet, vet inte direkt några craftbrews från Texas.

Nej,jag vet inte heller någr craftbrews från Texas faktiskt...men det finns säkert.

Jag kan inte se att Brill har Texas Ranger inne för tillfället.

Postad 13 February 2012 - 19:59

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Står med där iaf, 5:e ölen :)

Jag var ju med och delade på en låda för bara nån vecka sen också.

Postad 13 February 2012 - 20:09

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Djævlebryg Old Mephisto (11030)
En mycket kraftig, en aning söt och en aning fruktig.
Sötma i öl brukar jag sky som pesten, men denna var riktigt bra.
Som de själva säger, "******** god öl".

Nu ska bara systembolaget låta mig beställa "lokalproducerad" öl från andra delar av Sverige, så att jag får testa deras Gudelös.

Edit: Minhembio Iran edtion? Sluta censurera!

Gudelös är mkt bra!

Postad 13 February 2012 - 20:26

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Står med där iaf, 5:e ölen :)

Jag var ju med och delade på en låda för bara nån vecka sen också.

Känns tyvärr lite mycket med 24st porter...

Synd att man inte kan köpa "Philty Phils", oavsett om den är superbra eller inte hade den passat in.

Redigerat av BrittBastard, 13 February 2012 - 20:33.

Postad 13 February 2012 - 20:31

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Hehe mikkeller öl nummer 5

http://brill.se/pdf/prislista.pdf

Postad 13 February 2012 - 21:37

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Sitter med en Flying Dog Imperial IPA Simcoe, som belöning efter att ha utrotat den sista utanpåliggande elen i källaren. Här kan vi snacka en hygglig dos beska, men en riktigt skön mellansmak som sedan blir riktigt bitter efter en liten stund :). I mixpacket är det nog denna och Pale Ale som är mina favoriter.

Postad 13 February 2012 - 23:08

vilse
  • vilse
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
På tjänsteresa i Valencia. Trodde det bara fanns San Miguel och liknande saker här. Surfade upp ett ställe som vi besökte och de hade riktigt fin egenproducerad IPA, även lite andra sorter men IPA:n var i särklass.
Skall ni hit ner besök detta hak, rekomenderas:
http://www.portlandalehouse.com/

Bryggeriet hade en facebooksida. https://www.facebook...239772312769374

Redigerat av vilse, 13 February 2012 - 23:10.

Postad 14 February 2012 - 06:55

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Nej,jag vet inte heller någr craftbrews från Texas faktiskt...men det finns säkert.

Jag kan inte se att Brill har Texas Ranger inne för tillfället.

Jag kan inte komma på något bryggeri från Texas på rak arm. Men jag vet att det går att söka på detta på Ratebeer.com. Sen får man leta bland importörerna för att hitta rätt.

Postad 14 February 2012 - 08:56

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Jag kan inte komma på något bryggeri från Texas på rak arm. Men jag vet att det går att söka på detta på Ratebeer.com. Sen får man leta bland importörerna för att hitta rätt.

Ok, får leta vidare helt enkelt. Har fiskat lite efter samköp av Texas Ranger på BS.

Postad 14 February 2012 - 10:10

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0

Ok, får leta vidare helt enkelt. Har fiskat lite efter samköp av Texas Ranger på BS.

Synd att du bor i Uppsala, jag hade lätt varit med på ett samköp annars! Hm, å andra sidan bor ju morsan i Uppsala, hon skulle säkert bli glad för ett besök :D

Postad 14 February 2012 - 10:16

h_z
  • h_z
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0
@Britt:
Här har du även en Beer Chilli
http://texasbrews.org/

Här en lista med lite Texas bryggare
http://texasbeer.blo.../breweries.html

Postad 14 February 2012 - 10:21

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Synd att du bor i Uppsala, jag hade lätt varit med på ett samköp annars! Hm, å andra sidan bor ju morsan i Uppsala, hon skulle säkert bli glad för ett besök :D

Det ligger en förfrågan på BS Forumet uppe just nu angående samköp i Uppsala.

Edit: nvm såg nu att du redan svarat där :P

Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 14 February 2012 - 10:22.

Postad 14 February 2012 - 11:31

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Do it, anmäl dig i tråden! Men jag skulle nog behöva beställa senast imorgon för att vara säker på att ha dom till nästa helg. Ska kolla med Brill om dom har dom hemma.

@Britt:
Här har du även en Beer Chilli
http://texasbrews.org/

Här en lista med lite Texas bryggare
http://texasbeer.blo.../breweries.html

Tack! Det tråkiga är att det verkar som att det inte finns några svenska distributörer...och då blir det en riktig privatimport=dyrt.

Postad 14 February 2012 - 11:37

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
nu har jag gjort en liten beställningslista med lite sorter som jag inte har smakat än.
bör den kompleteras med något så säg till :)

* yeti imperial stout
* brewdog hardcore ipa
* anders dubbel ipa
* mohawk extra ipa
* oppigårds amarillo

* brooklyn black chocolate stout (1mars)
* hornbeer happy poppy easter (1mars)
* brewdog hops kill (1mars)
* mohawk black rocket porter (1mars)
* brewdog mix (1mars)
* sigtuna east cost ipa (1mars)

Postad 14 February 2012 - 12:14

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Ser ut som en bra lista. Visst skulle du kunna slänga in klassiker som Orval och Rochefort 10. Men det tog vi ju upp tidigare och kan vara bra att börja med humle och stout och ta belgarna senare.

Dock är jag osäker på om du kan få hem Anders DIPA, men det beror på vart du bor i landet. Kan vara värt ett försök oavsett.

Postad 14 February 2012 - 12:48

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Ta hem en belgare också och se vad du tycker.

Rochefort 8/10, Duvel, Chimay :)

edit: Där fick jag för att jag tog tid på mig att posta ;)

Postad 14 February 2012 - 12:49

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
jepp har bara druckit en belgare och den gillade jag inte :) (anchor steam)

anders ipa finns inte där jag bor i alla fall och inte närmsta stad heller (karlstad) men det var flera av sorterna som inte fanns där så jag får beställa hem ändå.
kan jag göra en beställning på allting samtidigt? alltså blanda dom vanliga sorterna med dom som släpps 1 mars?

sen funderade jag på priset på brewdog mixlådan, den kostar ju 95kr har jag för mig, och det är inte per flaska väl får jag hoppas?

Redigerat av andreassofus, 14 February 2012 - 12:50.

Postad 14 February 2012 - 12:52

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

jepp har bara druckit en belgare och den gillade jag inte :) (anchor steam)

Det är ingen belgare, inte ens i stilen :)

http://www.anchorbrewing.com/

sen funderade jag på priset på brewdog mixlådan, den kostar ju 95kr har jag för mig, och det är inte per flaska väl får jag hoppas?

Per "pack"

Postad 14 February 2012 - 13:00

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Det är ingen belgare, inte ens i stilen :)

http://www.anchorbrewing.com/

Per "pack"

hmm blandar jag ihop den med nån annan kanske. har för mig att sgart pratade om att alla "belgare" hade den smaken.. men jag kanske blandar ihop den med någon annan jag druckit

jepp jag hade blandat ihop den,, det var maredsous som jag inte gillade, och den är väl belgisk? :)

Redigerat av andreassofus, 14 February 2012 - 13:03.

Postad 14 February 2012 - 13:04

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Anders IPA är en av de där lokala ölen och just den finns bara i Eskilstuna. De skulle införa en ny service där man kan beställa lokala varor styckvis till alla Systembolag i Sverige, men det har blivit uppskjutet.

Du kan beställa allt samtidigt om du vill men då måste du vänta tills 1:a mars. De första varorna du listade kan du beställa nu, jag tror t.o.m. du kan beställa dessa på nätet. Du ska kunna beställa de styckvis.

Precis som Squeeze säger så är inte Anchor Steam en belgare. Det är ett bryggeri i San Fransisco som gör amerikansk typ av öl. Belgarna smakar väldigt annorlunda mot vad du provat hittills, det är mycket större fokus på jästen t.ex.

Postad 14 February 2012 - 13:07

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Anders IPA är en av de där lokala ölen och just den finns bara i Eskilstuna. De skulle införa en ny service där man kan beställa lokala varor styckvis till alla Systembolag i Sverige, men det har blivit uppskjutet.

Du kan beställa allt samtidigt om du vill men då måste du vänta tills 1:a mars. De första varorna du listade kan du beställa nu, jag tror t.o.m. du kan beställa dessa på nätet. Du ska kunna beställa de styckvis.

Precis som Squeeze säger så är inte Anchor Steam en belgare. Det är ett bryggeri i San Fransisco som gör amerikansk typ av öl. Belgarna smakar väldigt annorlunda mot vad du provat hittills, det är mycket större fokus på jästen t.ex.

ok då kan jag stryka anders då :)
bra att man kan beställa dom andra styckvis, blir drygt att köpa en låda av varje annars :)
ok så om jag beställer på nätet, då beställer jag hem till mitt närmaste bolag antar jag? eller funkar det att beställa till vårat utlämningsställe i mataffären? det hade ju varit det smidigaste :)

angående den belgiska ölen så redigerade jag förra inlägget, hade blandat ihop anchor med maredsous

Redigerat av andreassofus, 14 February 2012 - 13:08.

Postad 14 February 2012 - 13:08

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

hmm blandar jag ihop den med nån annan kanske. har för mig att sgart pratade om att alla "belgare" hade den smaken.. men jag kanske blandar ihop den med någon annan jag druckit

jepp jag hade blandat ihop den,, det var maredsous som jag inte gillade, och den är väl belgisk? :)

Jepp maredsous är belgisk. Men det skiljer en hel del mellan belgarna. Samtidigt som jag personligen inte håller det bryggeriet som en av de bättre. Mina två favoriter på bolaget är helt klart Orval och Rochefort 10. Men det finns andra som är bra också. Ett tips kan ju vara att längre fram prova igenom de trappist-bryggerier (bryggs på munk-kloster) som finns: Orval, Westmalle, Chimay, Rochefort, La Trappe, Achel och Westvleteren. Vissa av dessa kan dock vara svåra att få tag på, men de flesta finns på bolaget och även flera från samma bryggeri. Westvleteren 12 t.ex. rankas som en av världens bästa öl men går på runt 300 kr flaskan. Såvida du inte åker dit och dricker på plats, då kostar den bara några euro. Jag var där i höstas :)

ok då kan jag stryka anders då :)
bra att man kan beställa dom andra styckvis, blir drygt att köpa en låda av varje annars :)
ok så om jag beställer på nätet, då beställer jag hem till mitt närmaste bolag antar jag? eller funkar det att beställa till vårat utlämningsställe i mataffären? det hade ju varit det smidigaste :)

Jag har aldrig lagt en beställning på nätet. Men det känns ju som att det borde funka bra med utlämningsställe.

Postad 14 February 2012 - 13:13

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Jepp maredsous är belgisk. Men det skiljer en hel del mellan belgarna. Samtidigt som jag personligen inte håller det bryggeriet som en av de bättre. Mina två favoriter på bolaget är helt klart Orval och Rochefort 10. Men det finns andra som är bra också. Ett tips kan ju vara att längre fram prova igenom de trappist-bryggerier (bryggs på munk-kloster) som finns: Orval, Westmalle, Chimay, Rochefort, La Trappe, Achel och Westvleteren. Vissa av dessa kan dock vara svåra att få tag på, men de flesta finns på bolaget och även flera från samma bryggeri. Westvleteren 12 t.ex. rankas som en av världens bästa öl men går på runt 300 kr flaskan. Såvida du inte åker dit och dricker på plats, då kostar den bara några euro. Jag var där i höstas :)

Jag har aldrig lagt en beställning på nätet. Men det känns ju som att det borde funka bra med utlämningsställe.

ja det kan ju vara kul att testa olika därifrån, samma sak med veteöl, och det blir till våren eller sommaren.
jag får ta en tag i taget, annars hinner jag inte åka till jobbet längre om jag ska dricka all öl :)

Postad 14 February 2012 - 14:12

The_Dude
  • The_Dude
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

* yeti imperial stout
* brewdog hardcore ipa
* anders dubbel ipa
* mohawk extra ipa
* oppigårds amarillo

Av dessa är det tyvärr bara Anders Dubbel IPA av de ovan som går att beställa via nätet, och då som tidigare nämnts lokalt i Eskilstuna än så länge. Systembolagets e-beställning är rätt begränsad vad det gäller öl i och med att det mesta som går att beställa styckvis inte går att beställa via e-beställning. Du ser dock direkt om du kan göra en e-beställning när du söker på en dryck, det finns då en blå varukorg.

Har för mig att det än så länge inte fungerar med utlämningsställe vid e-beställning. När du gör en e-beställning kommer du dock få en rullista där du kan välja var du vill hämta varorna. Kan man beställa till ett utlämningsställe så lär det finnas med där.

Postad 14 February 2012 - 15:02

The_Dude
  • The_Dude
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

nu har jag gjort en liten beställningslista med lite sorter som jag inte har smakat än.
bör den kompleteras med något så säg till :)

Vad gäller komplettering så skulle jag även rekommendera dig att prova Flying Dog Gonzo Imperial Porter om du inte testat den.

Great Divide Hibernation Ale kan också vara kul att testa. En del gillar den inte alls, personligen tycker jag den är riktigt trevlig i vintermörkret.
Den lanserades med julölen men det finns kvar en del i några butiker så den skall gå att få tag på via interntransport hos systembolaget.

Postad 14 February 2012 - 15:39

cocobahia
  • cocobahia
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Gonzo är en riktigt höjdare, tycker jag iaf :)

Postad 14 February 2012 - 17:25

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Av dessa är det tyvärr bara Anders Dubbel IPA av de ovan som går att beställa via nätet, och då som tidigare nämnts lokalt i Eskilstuna än så länge. Systembolagets e-beställning är rätt begränsad vad det gäller öl i och med att det mesta som går att beställa styckvis inte går att beställa via e-beställning. Du ser dock direkt om du kan göra en e-beställning när du söker på en dryck, det finns då en blå varukorg.

Har för mig att det än så länge inte fungerar med utlämningsställe vid e-beställning. När du gör en e-beställning kommer du dock få en rullista där du kan välja var du vill hämta varorna. Kan man beställa till ett utlämningsställe så lär det finnas med där.

Ok jag åker nog till bolaget och gör en beställning, det låter smidigast :)

Vad gäller komplettering så skulle jag även rekommendera dig att prova Flying Dog Gonzo Imperial Porter om du inte testat den.

Great Divide Hibernation Ale kan också vara kul att testa. En del gillar den inte alls, personligen tycker jag den är riktigt trevlig i vintermörkret.
Den lanserades med julölen men det finns kvar en del i några butiker så den skall gå att få tag på via interntransport hos systembolaget.

Tack för tipsen, gonzo har jag tänkt på förr men har glömt bort den bara :)

Postad 14 February 2012 - 17:35

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Ok jag åker nog till bolaget och gör en beställning, det låter smidigast :)

Nej, smidigast är ju att beställa vi nätet men du kan då alltså endast hämta ut på en Systembolaget-butik och inte ett utlämningsställe. Men det spelar väl mindre roll, eller?

Det är inte så att du kan beställa styckevis bara för att du beställer i butiken. Allt som man kan beställa i butik kan man beställa vi nätet så det är ingen skillnad så.

Postad 14 February 2012 - 18:02

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Nej, smidigast är ju att beställa vi nätet men du kan då alltså endast hämta ut på en Systembolaget-butik och inte ett utlämningsställe. Men det spelar väl mindre roll, eller?

Det är inte så att du kan beställa styckevis bara för att du beställer i butiken. Allt som man kan beställa i butik kan man beställa vi nätet så det är ingen skillnad så.

Nej men jag förstod det som att det var bara vissa sorter som man kunde beställa via nätet, dom med blå kundvagn. Därför tyckte jag det var smidigast att åka dit så jag kunde beställa allt på en och samma gång

Postad 14 February 2012 - 19:53

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

Nej men jag förstod det som att det var bara vissa sorter som man kunde beställa via nätet, dom med blå kundvagn. Därför tyckte jag det var smidigast att åka dit så jag kunde beställa allt på en och samma gång

Jag tror faktiskt det är så. Kan vara så att man kan beställa allt via mejl på något sätt, men via nätet är det mycket man inte kan beställa.
För att ta ett exempel, Brewdog Hardcore IPA kan man inte beställa via hemsidan.

Postad 14 February 2012 - 20:01

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Nej, det funkar fortfarande inte att beställa ur det ordinarie sortimentet på nätet väl? Det är väl bara "källarsortimentet" som är tillagt som möjligt att beställa på nätet?

Postad 14 February 2012 - 20:22

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Ok då vet jag. Då står jag fast vid att det fortfarande är smidigast att åka till bolaget och göra beställningen :)

Grymt sugen på en ipa nu. Synd att man inte får dricka på jobbet :P

Postad 14 February 2012 - 20:27

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1195 inlägg
  • 0
Det går utmärkt att ringa in till sitt lokala Systembolag och beställa hem varor som finns i sortimentet men inte i just den butiken. Leveranstiden brukar vara några dagar.

EK

Postad 14 February 2012 - 23:10

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Vertical Epic 11, ej värd pengarna så köp ej om ni inte redan har :)

Postad 15 February 2012 - 01:56

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
kanske en väldigt dum fråga men när man kollat på ratebeer så finns ju en overall score, men det finns också en "style score" vad innebär det?

Postad 15 February 2012 - 07:46

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

kanske en väldigt dum fråga men när man kollat på ratebeer så finns ju en overall score, men det finns också en "style score" vad innebär det?

Såvida jag inte missuppfattar din fråga så är det egentligen inte poäng utan percentiler. Om den har 97 i stil så ligger ölen på 97:e percentilen i sin stil. Overall score är för alla öl i databasen, 37 i overall blir alltså 37:e percentilen av alla öl.

Sen finns det också två olika sätt att räkna ut genomsnittsbetyg och jag tror att det har att göra med att vissa betyg räknas högre. Minns inte exakt beskrivningen om jag ska vara ärlig.

Postad 15 February 2012 - 08:55

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Jag var på Kanarieöarna i förra veckan och där fanns det ca 50 ölsorter i alla butiker och 49 var ljusa lagers och 1 Guinness. Det fanns Sofiero. :ph34r: Inga ale alls. :(

Drar till Wien (Österike) imorgon. Finns det goda öl där?

Postad 15 February 2012 - 09:00

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Hoovra med musen över siffrorna så dyker det upp en förklaringsruta.

Ang betyg på ratebeer så är det detta du ska kolla efter: WEIGHTED AVG: 3.81

Postad 15 February 2012 - 10:27

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Såvida jag inte missuppfattar din fråga så är det egentligen inte poäng utan percentiler. Om den har 97 i stil så ligger ölen på 97:e percentilen i sin stil. Overall score är för alla öl i databasen, 37 i overall blir alltså 37:e percentilen av alla öl.

Sen finns det också två olika sätt att räkna ut genomsnittsbetyg och jag tror att det har att göra med att vissa betyg räknas högre. Minns inte exakt beskrivningen om jag ska vara ärlig.

ok jag fattar :)

Postad 15 February 2012 - 13:25

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
nya ölglas.
nu kan jag dricka brewdog på riktigt :)
den andra köpte jag för formen skull, hittade inga utan text

Bifogad fil(er)

Postad 15 February 2012 - 14:03

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Jag gillar inte ölglas (eller vinglas) med tjock kant. Jag har några blåsta med riktigt tunn kant. Det är godare på nåt konstigt sätt (vad man än dricker).

Postad 15 February 2012 - 15:37

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Det högra är ju ett klassiskt amerikanskt ölglas, sådana har de haft på varenda bryggeripub jag varit på i USA. Dricker i princip all öl ur ett sådant som jag fick med mig hem efter en "pint night" på North Coast Brewing i Ft Bragg :)

Postad 15 February 2012 - 15:48

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Jo men de har väl tjocka glas för att de är hållbara, inte för att de är trevligast att dricka ur?

Postad 15 February 2012 - 15:55

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Jo, det ligger nog en hel del i hållbarhetsaspekten. Samtidigt så blev det lite vana att det skulle vara ett sådant glas på mikrobryggerierna, så jag fortsatte hemma sedan. Lite konstigt egentligen, för jag har tidigare alltid tyckt om tunnare glas, men man är väl inte sämre än man kan ändra sig. :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.