Panasonic Plasma 2012
5449 svar till detta ämne
Postad 12 October 2012 - 14:41
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Ska vi ta och hålla oss till fakta istället för att spekulera i om folk ljuger i syfte att de har nån sorts dold agenda? Men ok, jag jobbar inte med kalibrering och har aldrig fått en spänn för det heller men eftersom jag faktiskt undersökt saken vet jag att olika exemplar kommer ge olika resultat. Behöver inte tro nått.
(näe inte heller de ger mig några pengar... )
Lite OT Var inte dig jag menade såklart. Men OM det skulle bli samma resultat vid kalibrering då man har samma tv+insignaler+miljö så skulle det ju inte finnas någon marknad för kalibrerarna. Såklart säger man då att det skiljer från tv till tv. Jag är och förblir ändå skeptisk till att det är någon skillnad mellan flera ex av samma tv, så att den skillnaden är så stor att det går att uppfatta med synen. I alla fall inte de lite dyrare apparaterna. Finns säkert några fall men köper du 10 ex av VT 50 så tror jag man får "samma" resultat vid kalibrering på säkert 9 av dessa. Men eftersom det inte används samma källor och samma miljöer hos kunderna så finns det en marknad för kalibrering. /Fredrik
Postad 12 October 2012 - 15:40
TomasThoren
-
TomasThoren
-
Forumräv
-
-
816 inlägg
Nu ska det inte lekas med elden.
Som sagt flera gånger:kalibrering innebär injustering mot etablerad standard.Från fabrikshåll kan det finnas andra preferenser.
Det är fullt möjligt att mätare visar på spridning exemplar emellan som i sin tur kan bero på verkliga skillnader,handhavande,mätaregenskaper etc.
Annars är väl fattigmansuppskattning att kolla hudtoner(företrädesvis hos blekansikten) som innehåller svaga nyanser av diverse färger för att utröna skillnader.
Postad 12 October 2012 - 19:08
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Finns det verkligen något belägg för detta påstående? Har svårt att tänka mig att det skulle skilja så mycket mellan olika ex av en Panasonic så att man inte skulle kunna ta kalibrerade inställningar från någon annan.
MEN eftersom olika personer inte har samma utrustning kopplad till sin tv, samma hemmamiljö osv så kommer det nog inte ge så mycket.
Det här är inte så konstigt, det rör sig om masstillverkade produkter där det finns gott om komponenter som inte är exakt likadana. Det skiljer sig åt från apparat till apparat. Alla som kalibrerat två exemplar av samma TV- eller projektormodell kopplad mot samma utrustning kan intyga detta.  Snarare så att källorna är mer pålitliga. En Blu-rayspelare arbetar i den digitala domänen och är den korrekt konstruerad ska den leverera samma bitar information varje gång den läser av samma BD-skiva. TV:n ska omvandla dessa bitar av information till energi i form av ljus (och en del värme) genom komplexa fysikaliska processer som kontrollerade urladdningar av ultraviolett ljus som exciterar fosfor eller svag ström som vrider kristaller att släppa igenom polariserat ljus från ett gäng lysdioder som i sin tur har sina toleranser och individuella skillnader. Och så vidare. Det kommer att skilja sig och det kan skilja sig rejält.
Postad 12 October 2012 - 19:39
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Jag är och förblir ändå skeptisk till att det är någon skillnad mellan flera ex av samma tv, så att den skillnaden är så stor att det går att uppfatta med synen. I alla fall inte de lite dyrare apparaterna. Finns säkert några fall men köper du 10 ex av VT 50 så tror jag man får "samma" resultat vid kalibrering på säkert 9 av dessa.
Du får faktiskt identiska resultat hos 10 stycken VT50. Alla 10 kommer att ligga väldigt exakt mot den färgstandard man kalibrerar mot, dvs HDTV/ITU Rec. 709 och jämför man dem sida vid sida blir de identiska.  Däremot kommer alla värden i menyerna - som leder till att kalibreringen faktiskt ger en exakt bild - att var över hela skalan. En VT50 kommer att vara färdigkalibrerad på en halvtimma. En kommer att kräva minst två timmar. Börjar man mäta kommer man också att se att det skiljer sig inom ett par, fem procent i till exempel hur ljusstarkt varje panel kan gå men det är skillnader som ögat har svårt att se. Tar man dessutom 10 fabriksfärska exemplar får man det knivigt eftersom några kommer att ha fläckvisa variationer av överskottsfosfor. Någon kommer att vara hulkengrön och ett annat exemplar helt fritt från fläckarna. Skulle jag däremot ta 10 stycken ST50 skulle resultatet inte bli identiskt efter kalibrering. Den har inte precisionen och reglagen hos VT50 och blir därför kan man inte åtgärda de olika exemplarens skillnader. De kommer att för ögat få synbara skillnader i bilden även efter kalibrering.
Postad 12 October 2012 - 22:12
nisse007
-
nisse007
-
Rookie
-
4 inlägg
Grönaktig bild på VT/GT 50 modellerna ?
Var för en tid sedan hos elgiganten och kollade upp VT kontra GT modellerna som satt i stort sett sida vid sida
Bilden på dessa 50 tummare drog tydligt mot det grönaktiga och trots att jag försökte justera bilderna på
resp så försvann det inte och i jämförelse med en samsung plasma så var skillnaden mkt stor.
Någon som har erfarenhet av detta för i butiken var det tydligt och jag gillade inte vad jag såg !
Är det något som försvinner efter längre tids användning ?
Tacksam om någon med erfarenhet av GT/VT 50 modellerna kan kommentera
Mr Green
Postad 13 October 2012 - 08:13
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Var de nyuppackade och endast gått par hundra timmar kan de alltså vara mer gröna som följd av överskott av fosfor och detta försvinner med tiden. Annars kan det vara exemplarskillnader. Samsungen kanske i sin tur var något för magenta vilket kommer att förstärka intrycket av att Panasonic var för grön.
Det är i alla fall helt omöjligt att dra slutsatser om färgkorrekthet i den typen av butiker.
Postad 13 October 2012 - 08:19
Unregistered8b1a8a9b
-
Unregistered8b1a8a9b
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hej! Nu har jag fått en inbränning av en SAT kanal logga i min 65VT50, har haft TV:n i ca 40 dagar. Har pixel rotation på och använt Skärmtvätt men det hjälper ej. är det vanligt at man får det i en modern plasma? Tack för alla svar!
Även jag har fått en mild inbränning/skuggning av Barnkanalen loggan. Har haft TV i ca. 30dagar. Har kört flera omgångar skärmtvätt, även över natten. Man kan fortfarande skymta den om man vet om det. Dåligt. Hade aldrig dessa bekymmer med min PX70.
Postad 13 October 2012 - 09:12
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Var inte dig jag menade såklart. Men OM det skulle bli samma resultat vid kalibrering då man har samma tv+insignaler+miljö så skulle det ju inte finnas någon marknad för kalibrerarna. Såklart säger man då att det skiljer från tv till tv.
Ja absolut, risken att bli stämplad som en opålitlig lögnare är ju så klart bra för affärerna...  Tycker annars att det är allt annat än "såklart" att ljuga folk rakt upp i ansiktet... Men hur är det man säger, genom sig själv känner man andra...  Nog om det. Jag är och förblir ändå skeptisk till att det är någon skillnad mellan flera ex av samma tv, så att den skillnaden är så stor att det går att uppfatta med synen. I alla fall inte de lite dyrare apparaterna. Finns säkert några fall men köper du 10 ex av VT 50 så tror jag man får "samma" resultat vid kalibrering på säkert 9 av dessa.
Ja du kan fortsätta blunda för verkligheten och tro vad du vill men du har ändå inte framfört ett enda skäl till varför det skulle vara så.
Postad 13 October 2012 - 10:29
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Var inte dig jag menade såklart. Men OM det skulle bli samma resultat vid kalibrering då man har samma tv+insignaler+miljö så skulle det ju inte finnas någon marknad för kalibrerarna. Såklart säger man då att det skiljer från tv till tv.
 Jag måste ha mentalt filtrerat bort kommentaren om denna konspirationsteori. Ifall vi glömmer allt vad senaste årets uppsving för kalibrering hos TV och monitorer heter och bortser från de områden som kämpat med exemplarskillnader i decennier som foto, grafik, tryckeri, tyger&textil, måleri, lackering (särskilt då billackering) och istället återgår till ursprunget när man satte de första färg-TV-standarderna på 50- och 60-talet. Då satte man en tydlig standard eftersom man redan då upptäckte så stora skillnader. Detta på en tid när den enda etablerade tekniken var bildrör, CRT, en teknik som inte kan varieras allt för mycket. Idag när det finns: CCFL-LCD "Vit"-LED-LCD RGB-LED-LCD RGB-LED-DLP "Vit"-LED-DLP UHP-LCD UHP-DLP UHP-LCOS Plasma OLED W-OLED + alla andra varianter ...vilka alla skickar ljus vars energifördelning inom det synliga spektrat kännetecknas av att det inte ser ut som ljuset från en CRT, utan istället på måste beräknas och omformas för att närma sig standard. Därför finns det idag betydligt större problem att tackla än vad man kunde drömma om på tiden när Beatles slog igenom. Vad man inom SMPTE och EBU för 50 år sedan insåg var ett problem - vi måste sätta en färgstandard - har de senaste åren förstärkts rejält. Nu finns det sällan någon större anledning att oroa sig vad gäller exempelvis Panasonic. De är inte exakta i färgerna från början men det är också ovanligt med stora fel. Långt ifrån alla TV-köpare har behov av så exakta färger som VT50 är kapabel till. Men det är också don efter person. En del har färgseendet och ser direkt när bilden ligger 3% för högt i grönt. Andra tänker inte ens på att Rapports nyhetsuppläsare är orange.
Redigerat av Ringblixt, 13 October 2012 - 13:20.
Postad 13 October 2012 - 10:29
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Magisk dubbelpost.
Redigerat av Ringblixt, 13 October 2012 - 10:30.
Postad 13 October 2012 - 19:15
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Ja absolut, risken att bli stämplad som en opålitlig lögnare är ju så klart bra för affärerna...  Tycker annars att det är allt annat än "såklart" att ljuga folk rakt upp i ansiktet... Men hur är det man säger, genom sig själv känner man andra... 
Märkligt att du tar det så personligt. Vadå ljuga folk upp i ansiktet? Står för att jag inte tror det skiljer så mycket så att man kan uppfatta skillnader vid kalibrering med ögat. (Samma tv modell+insignaler+hemmamiljö). Sedan får du spydigt säga att jag ljuger folk upp i ansiktet hur mycket du vill. Eller försöker du säga att JAG insinuerar att du ljuger follk rakt upp i ansiktet? I vilket fall som helst är jag förvånad över din reaktion. Ja du kan fortsätta blunda för verkligheten och tro vad du vill men du har ändå inte framfört ett enda skäl till varför det skulle vara så.
Nej det har jag inte men å andra sidan har det inte skrivits så mycket som motbevisar det jag skrivit heller. Bara att "varje panel är unik" och bl a detta från #2955 Däremot kommer alla värden i menyerna - som leder till att kalibreringen faktiskt ger en exakt bild - att var över hela skalan. En VT50 kommer att vara färdigkalibrerad på en halvtimma. En kommer att kräva minst två timmar. Börjar man mäta kommer man också att se att det skiljer sig inom ett par, fem procent i till exempel hur ljusstarkt varje panel kan gå men det är skillnader som ögat har svårt att se.
Vilket jag sagt hela tiden, skillnaderna i graferna i ett kalibreringsprogram mellan flera ex av samma modell går inte att uppfatta med synen. /Fredrik
Redigerat av porch123, 13 October 2012 - 20:04.
Postad 13 October 2012 - 19:55
Unregistered6a791ded
-
Unregistered6a791ded
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Hej! Nu har jag fått en inbränning av en SAT kanal logga i min 65VT50, har haft TV:n i ca 40 dagar. Har pixel rotation på och använt Skärmtvätt men det hjälper ej. Är det vanligt at man får det i en modern plasma? Tack för alla svar!
Har en allt tydligare kanallogga inbränd på min vt50 och inget tvättande hjälper, det blir som jag fick göra med min vt30 attt skicka tillbaks och få den krediterad lite synd då bilden är fantastisk men när kanalloggan blir för tydlig så finns det inget annat val.
Postad 13 October 2012 - 20:09
orrebus
-
orrebus
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Hej
Är det stor skillnad på P55st50 och P55vt50 funderar på vilken man ska välja? Är ute efter bra bildkvalitet, allt lulllull sätter jag inte så stort värde på.
Postad 13 October 2012 - 20:24
orrebus
-
orrebus
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Oj nu vart jag orolig över in bränningar av tv-loggor då jag kollar mycket tv? Men är en sappare så kanske inte är något problem då?
Postad 13 October 2012 - 21:08
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Vilket jag sagt hela tiden, skillnaderna i graferna i ett kalibreringsprogram mellan flera ex av samma modell går inte att uppfatta med synen.
Ja - När de väl är KALIBRERADE. Innan dess befinner sig apparaterna någonstans därikring. Ibland långt ifrån. Tog upp det på annat forum.Du har i och för sig rätt i sak. Det finns gott om individer som inte kan uppfatta de här skillnaderna med synen, som faktiskt inte kan avgöra att det finns skillnader där en och samma hudton drar mot brunt, beige, lila eller orange på fyra olika apparater som matas med exakt samma bildsignal. Det kan röra sig om dold färgblindhet men det kan lika gärna röra sig om kognition, att man inte är medveten och varse om färger och färgskillnader. Men jag har lika ofta träffat på personer som faktiskt ser skillnader i situationer där man klassar apparater som "tillräckligt" kalibrerade inom toleransnivåer och påpekar skillnader som alltså handlar ett eller ett par procents nivå hos röd, grön och blå. Fast jag måste säga att jag är förvånad över hur du resonerar. Först försöker du få till att det är en idé att man kan plocka siffror från kalibreringar. Sedan säger du att ingen ändå ser några skillnad mellan exemplaren. Varför då ens ändra på inställningarna?
Redigerat av Ringblixt, 13 October 2012 - 21:09.
Postad 14 October 2012 - 04:31
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Fast jag måste säga att jag är förvånad över hur du resonerar. Först försöker du få till att det är en idé att man kan plocka siffror från kalibreringar. Sedan säger du att ingen ändå ser några skillnad mellan exemplaren. Varför då ens ändra på inställningarna? 
Mitt första inlägg #2942 blev lite konstigt men har inte ändrat det, i alla fall de första raderna. Det jag menar , fast det vet du också även fast du inte håller med, är att jag tror man skulle kunna ta kalibrerade inställningar från ett ex av en tv och använda dessa på ett till ex av samma modell om den används med samma källor i samma miljö. Och få inställningar som man kan utgå ifrån, menar inte att de ska tas rakt av. Fast om de är lika bra eller inte som ex THX lägena vet jag inte. Men har inte skrivit och framförallt inte menat, att folk i denna tråd ska göra det eftersom alla inte har samma källor, miljö osv. Sedan det där om synfel  Inget fel på min syn i alla fall. Har inget emot kalibrering, funderade på det när jag hade min förra tv faktiskt. Bara inte isen (när man ser på hockey) blir gul så. Vitt har enligt mig en tendens att bli gulaktigt i de mest "korrekta" bildlägena på tv (film , cinema, bio) om man inte när man valt dessa (för de är bäst) sedan ändrar färgtempen lite.  Nog om detta från min del. även fast jag inte håller med om allt så får jag läsa många intressant inlägg med mycket fakta. /Fredrik
Redigerat av porch123, 14 October 2012 - 07:22.
Postad 14 October 2012 - 09:10
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Det jag menar , fast det vet du också även fast du inte håller med, är att jag tror man skulle kunna ta kalibrerade inställningar från ett ex av en tv och använda dessa på ett till ex av samma modell om den används med samma källor i samma miljö. Och få inställningar som man kan utgå ifrån, menar inte att de ska tas rakt av. Fast om de är lika bra eller inte som ex THX lägena vet jag inte.
Vissa inställningar kan plockas på det sättet, till exempel att ett gamma-läge passar bättre för ljusa rum, men det handlar i så fall endast om att finna lämpliga inställningar. Men inga av de avancerade RGB+CMY inställningarna går att flytta mellan exemplar eftersom effekten är godtycklig. Det är ganska självklar ifall man tänker efter. Ifall ett exemplar ligger för lågt i grönt måste G-reglaget ökas. Ifall du tar denna ökning av G-reglaget och använder på ett annat godtyckligt exemplar, säg ett exemplar som ligger för högt i blått och skulle behöva minska B-reglaget kommer den TV:n istället ligga för högt med både blå och grön och därför skifta mot turkos/cyan. Ifall det vore så enkelt att alla exemplar gav likadana färger från början skulle den här typen av reglage inte behövas, eller hur? Har inget emot kalibrering, funderade på det när jag hade min förra tv faktiskt. Bara inte isen (när man ser på hockey) blir gul så. Vitt har enligt mig en tendens att bli gulaktigt i de mest "korrekta" bildlägena på tv (film , cinema, bio) om man inte när man valt dessa (för de är bäst) sedan ändrar färgtempen lite. 
Ifall läget är korrekt, dvs följer färgstandard och har en vitpunkt på D65 och därmed en färgtemperatur på 6500 Kelvin är bilden redan något blå - det motsvarar dagsljus kl 12 en mulen dag. Att det upplevs gult kan bero på att läget inte är korrekt och faktiskt är för gult vilket är ganska vanligt. Och det är därför man kalibrerar.  Men det kan också bero på kognitionen. Ögat/hjärnan kan acceptera en bild som i själva verket är vitbalanserad mot blått och uppleva den som "vitare" och "klarare" trots att effekten slår igenom i andra nyanser med färgtoner som överlag drar mot turkos och purpur, inklusive hudtoner. Detta är det allra första säljknepet i butiken, att använda en alldeles för blå bild eftersom den kortsiktiga reaktionen om "klarhet" är så mycket starkare än "Hrrm, är André Pops verkligen lila i plytet?".Vi upplever i första hand den relativa skillnaden, så när du går från en överdrivet blåaktig Färgtemp-inställning som "Mellan" eller "Kall" vilka beroende på apparat ligger från 8000 till 20000 K upplever du först skillnaden. Den kortsiktiga reaktionen är "gulare" för det är så hjärnan fungerar. D65/6500K är ju gulare än 8000K relativt sett. Men D65/6500K är den standardiserade vitbalansen och 8000K+ är för mycket blått. Skalan för hur vitbalansen rör sig finns här: http://en.wikipedia....ckian-locus.pngIfall man låter öga och hjärna vänja sig vid en korrekt vitbalanserad bild på D65/6500K och sedan gör den omvända skiftningen brukar det bli mer uppenbart hur bilden drar allt mer mot blå och att Herr Pops nu fick en märklig hudton, ungefär som att han haft ansiktet mot isen i någon timme.
Postad 14 October 2012 - 10:21
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Ringblixt, kan du inte posta ditt inlägg här i tråden istället för att länka, tror det är jäkligt bra att så många som möjligt ser varför man inte skall kopiera inställningarna mellan apparater.
Fick själv ett "uppvaknade"
Postad 14 October 2012 - 10:54
Unregistered3be1ce0d
-
Unregistered3be1ce0d
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
frågade i fel tråd, ta gärna bort inlägget.
Redigerat av Unregistered3be1ce0d, 15 October 2012 - 11:53.
Postad 14 October 2012 - 11:35
Stiss
-
Stiss
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Hittade denna kalibrering:
http://www.avsforum....mp4-calibration
Fungerar att köra direkt med mediaservern i tv:n från datorversionen mp4. Det finns en massa info och programvaran är gratis..
Postad 14 October 2012 - 14:27
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Ringblixt, kan du inte posta ditt inlägg här i tråden istället för att länka, tror det är jäkligt bra att så många som möjligt ser varför man inte skall kopiera inställningarna mellan apparater. Fick själv ett "uppvaknade"
Om exemplarskillnaderLättare att ha den på grannforumet och lättare att finna för den är lika aktuell med alla apparater än just de "Panasonic Plasma 2012"-tråden.
Postad 14 October 2012 - 21:24
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2077 inlägg
För alla de som inte tror att man kan se skillnader baserade på data i en kalibreringsrapport så är det kanske, ännu en gång, dags att påpeka att diagram inte riktigt har med bild att göra.
Det tydligaste exemplet är när jag hjälpte SVT med ett forskningsprojekt - där vi kalibrerade två displayer - En Sony BVM CRT och en CCFL Grade one monitor från Panasonic - vi använde den mest exakta laboratorieutrustning som fanns att tillgå i Sverige.
Slutresultatet blev att bägge monitorerna visade exakt samma prestanda, de var kalibrerade till att matcha 100% i gråskalan, och dE var på under 0.3 för bägge skärmarna.
Problemet var att en var tydligt röd, den andra tydligt grön - detta med verifierat samma signal, samma mätare, samma kalibrerare och samma metodik i samma rum, brevid varandra (dock inte störande varandra!).
Detta beror på att de ljuskällor som används har både olika spektrum, spektrumdistribution samt att ögat ser mer än vad standarden i dagsläget stödjer.
En mätrapport är för en otränad kalibrerare lagen, för en mer erfaren ger den stöd till vad man uppfattar i bilden, när man försöker nå den bästa kompromissen som den displayen man jobbar med är kapabel till.
Med vänlig hälsning,
Pär
Postad 15 October 2012 - 09:19
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Märkligt att du tar det så personligt. Vadå ljuga folk upp i ansiktet? Står för att jag inte tror det skiljer så mycket så att man kan uppfatta skillnader vid kalibrering med ögat. (Samma tv modell+insignaler+hemmamiljö). Sedan får du spydigt säga att jag ljuger folk upp i ansiktet hur mycket du vill. Eller försöker du säga att JAG insinuerar att du ljuger follk rakt upp i ansiktet? I vilket fall som helst är jag förvånad över din reaktion.
Nu skena du iväg rejält... Du ljuger inte, däremot insinuerar du att kalibrerare ljuger: jobbar man med kalbrering och tjänar pengar på detta så är man såklart inte av samma åsikt ... Men OM det skulle bli samma resultat vid kalibrering då man har samma tv+insignaler+miljö så skulle det ju inte finnas någon marknad för kalibrerarna. Såklart säger man då att det skiljer från tv till tv.
Det är ytterst olyckligt eftersom om det är några som kan verifiera det vi diskuterar, hurvida skiljer mellan olika exemplar, är kalibrerare. Dvs de som faktiskt på ett objektivt sätt har chansen att undersöka det som diskuteras. Om det inte var så du menade så uttrycker du dig ohyggligt klumpigt. Iövrigt är det en röra, nu säger du ju t.o.m. mot dig själv: Det jag menar , fast det vet du också även fast du inte håller med, är att jag tror man skulle kunna ta kalibrerade inställningar från ett ex av en tv och använda dessa på ett till ex av samma modell om den används med samma källor i samma miljö. Och få inställningar som man kan utgå ifrån, menar inte att de ska tas rakt av.
Enl dig är det ju ingen skillnad mellan olika exemplar, varför skulle man då inte kunna ta inställningarna rakt av? Du du säger ovan har en helt annan betydelse än det du sagt tidigare: Om alla köpte samma tv, kopplade in exakt samma saker till tv och bodde på samma ställe, då tror jag inte det skiljer ett dugg. I alla fall inget som man kan se med ögonen.
Men även fast det skrivs ovan att "varje panel är unik" så är jag skeptisk till detta.
Har svårt att tänka mig att det skulle skilja så mycket mellan olika ex av en Panasonic så att man inte skulle kunna ta kalibrerade inställningar från någon annan.
Jag är och förblir ändå skeptisk till att det är någon skillnad mellan flera ex av samma tv
Så, hur ska du ha det?
Postad 15 October 2012 - 09:27
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Enl dig är det ju ingen skillnad mellan olika exemplar, varför skulle man då inte kunna ta inställningarna rakt av?
För att de som köper en tv inte har samma insignaler/källor och bor i samma miljö såklart. Och det har jag också skrivit flera gånger. /Fredrik
Postad 15 October 2012 - 09:31
Unregisteredca13620a
-
Unregisteredca13620a
-
Forumräv
-
-
506 inlägg
Intressant... Har en ST50 Köpte i helgen en kalibrerings-skiva (Spears and Munsil). Det fanns diverse olika testbilder varav en hel del handlade om sådant som jag, en vanlig användare, inte kan göra något åt. Chroma alignment och annat. Annat som Hursomhelst, det var väldigt intressant att göra något åt det som man kan göra något åt. Efter både tips från nätet och egen smak så har jag i Bio-läget använt färgtemp normal, kontrast 45, brightness -2 och färgmättad 23. Efter inställningsskivan så hamnade reglagen på färgtemp normal, kontrast 37, brightness 0, färgmättnad 27. Alltså lägre kontrast men högre färgmättad. (True Cinema läget lät jag vara just nu pga att jag efter nät-tips ändrat vitbalansen där jfrt med ursprungsläget) Och hur blev det då? Jo, i ett helt mörkt rum och efter synadaptation blev det ju väldigt fint, fastän jag i början "ville ha" mer kontrast. Ansikten i halvskugga blev inte sotiga och diskreta färgnyanser syntes mer utan att det blev grällt. Men samtidigt så noterade jag att vårt synsinne klarar av så mycket mer av dynamik med bevarade nyanser än vad våra bildvisare gör. Det blev en trade-off, en kompromiss. Vissa detaljer i bilden syntes bättre om jag skruvade upp kontrasten, exv en tår på en kind, men då blev annat lidande i stället. Intressant att ändringar av gråskale-parametrar kunde betyda så mycket för färginställningar/återgivning...
Postad 15 October 2012 - 10:14
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
För att de som köper en tv inte har samma insignaler/källor och bor i samma miljö såklart. Och det har jag också skrivit flera gånger.
Skärpning nu. Vi tar om frågan. Du skrev: Det jag menar är att jag tror man skulle kunna ta kalibrerade inställningar från ett ex av en tv och använda dessa på ett till ex av samma modell om den används med samma källor i samma miljö. Och få inställningar som man kan utgå ifrån, menar inte att de ska tas rakt av.
Varför säger du att man inte kan ta inställningarna rakt av FAST man använder samma källor/miljö? Inser du verkligen inte att du med ovanstående säger emot dig själv?
Postad 15 October 2012 - 11:36
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Skärpning nu. Vi tar om frågan. Du skrev:
Varför säger du att man inte kan ta inställningarna rakt av FAST man använder samma källor/miljö?
Inser du verkligen inte att du med ovanstående säger emot dig själv?
Gillar inte att skriva massa OT i denna tråd, är väl mer kalibrerings trådar det gäller. Men eftersom jag blir citerad och frågor ställs så får jag väl svara. Visst " menar inte att de ska tas rakt av" skulle jag inte skrivit, skulle nöjt mig med "Det jag menar är att jag tror man skulle kunna ta kalibrerade inställningar från ett ex av en tv och använda dessa på ett till ex av samma modell om den används med samma källor i samma miljö." Och det tror jag fortfarande gäller på säg 9 av 10 ex av samma modell. Men det blir svårt att testa detta. Nästa gång jag köper en ny tv för jag försöka köpa en samtidigt som en bekant, ta hem båda till mig och köpa en kalibrering till ena tvn. Sedan köra de inställningarna rakt av på den andra tvn. Först då ändrar jag kanske inställning angående detta. /Fredrik
Postad 15 October 2012 - 13:21
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Inget fel med att prova själv (det är så jag själv vet hur det ligger till) men hur förklarar du de mätningar som lagts fram som påvisar att olika exemplar ger olika återgivning? Att folk ljuger som hästen travar och ritar egna grafer i Paint?
Postad 15 October 2012 - 13:41
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Efter inställningsskivan så hamnade reglagen på färgtemp normal, kontrast 37, brightness 0, färgmättnad 27.
Panasonics plasma mot en korrekt källa som en Oppo-83/93/95 (utan att man fifflat bort bildinställningarna) samt signalgenerator som Quantum780 eller Videoforge ger att brightness-reglaget ska hamna på 0. Ja, egentligen skulle man vilja hamna på 0,5 för att vara sådär riktigt exakt. Kontrast-reglaget på Panasonics plasma är när du kliver över 30 ett ABL-reglage och styr ljusflödet. Du kan dra det till 60 utan att styra över bilden och fräta ut ljusa nyanser, bilden bli bara mer ljusstark och energiförbrukningen går upp. Färgmättnad brukar ligga på default. Man kan inte lite på de färgade filtren man tittar igenom utan skulle egentligen behöva separata filter för varje typ av ljuskälla. Värdet man kommer fram till varierar också med källan och hur färgomvandlingen har skett. Kör du RGB eller YCbCr från källan kommer det du ser genom filtren troligtvis att förändras. Färgtemp normal ger en bild som är för blå. Inte allt för kraftigt blå, men kring motsvarande 7500 - 8500 Kelvin. "Varm" är den mest korrekta och i "True Cinema"-läget kan man inte välja något annat. För att anpassa dynamiken efter synintryck och rum är det gamma-reglaget som gäller. ST50 ligger något för ljust som fabriksinställning och vid mörkt och kolsvart rum, testa med gammareglaget på 2.4 eller 2.6
Postad 15 October 2012 - 14:47
Unregisteredca13620a
-
Unregisteredca13620a
-
Forumräv
-
-
506 inlägg
OK, tack för det! Har vant mig av med "kall" bildtemp men inte är jag på "varm" ännu. Det vita i bildtexter ser ju rosa ut! Dock är väl inkörningstiden inte över. Kanske lämnar in den för kalibrering (bor i Uppsala) i vår eller så. Det är som att man måste titta på film med varmare inställning en stund för att det ska kännas bättre, för att man ska upptäcka att det faktiskt är bättre. Gör jag inställningar på en stillbild så blir det lätt för kallt. Men det var särskilt anmärkningsvärt (för mig) särskilt att man vid lägre kontrast kunde öka färgmättnaden. Kontrast-reglaget på Panasonics plasma är när du kliver över 30 ett ABL-reglage och styr ljusflödet. Du kan dra det till 60 utan att styra över bilden och fräta ut ljusa nyanser, bilden bli bara mer ljusstark och energiförbrukningen går upp.
Men gör man det, maximerar ljusflödet på min ST50, så blir det ändå så att de mycket ljust gråa rektanglarna på min inställningsskiva smälter ihop med det omgivande vita. är inte det ett slags utfrätning?
Redigerat av Unregisteredca13620a, 15 October 2012 - 14:48.
Postad 15 October 2012 - 19:25
orrebus
-
orrebus
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Ingen som känt av in bränningar i sin vt50? Är orolig att man ska lägga 17K på en och sedan få in bränningar då de var känsligare än samsung.
Postad 15 October 2012 - 19:36
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Men gör man det, maximerar ljusflödet på min ST50, så blir det ändå så att de mycket ljust gråa rektanglarna på min inställningsskiva smälter ihop med det omgivande vita. är inte det ett slags utfrätning?
Ja, det är det, men det kan också vara din BD-spelare som skickar en signal som ligger precis överstyrd. Ifall den har ett eget kontrastreglage, testa att ned det ett steg eller så.
Postad 16 October 2012 - 10:48
Unregisteredca13620a
-
Unregisteredca13620a
-
Forumräv
-
-
506 inlägg
Ska försöka med att sätta "kontrast" på ST50 så högt som möjligt för ljudflödets skull och sedan justera ner "kontrast" på bd-spelaren (Panasonic BD85) så att inte högdagrarna blir för utfrätta. (Kontrast inom citationstecken då betydelsen av det begreppet här kanske inte är så entydigt).Lite osäker på om det stämmer att: "Kontrast-reglaget på Panasonics plasma är när du kliver över 30 ett ABL-reglage och styr ljusflödet. Du kan dra det till 60 utan att styra över bilden och fräta ut ljusa nyanser, bilden bli bara mer ljusstark och energiförbrukningen går upp". På läget "Normal" så verkar det absolut vara så att man kan öka ljusflödet betydligt, men för läget "Bio" är jag lite skeptisk.
Postad 16 October 2012 - 12:24
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
På läget "Normal" så verkar det absolut vara så att man kan öka ljusflödet betydligt, men för läget "Bio" är jag lite skeptisk.
Stämmer.  Bio-lägenas utformning på ABL rullar av snabbare ju högre APL bilden har. Tittar du däremot på en mörk bild med övervägande mörka nyanser och ett fåtal ljusa nyanser syns det en tydlig skillnad av mer ljus i de de delar som ska vara ljusa, när man gradvis ökar kontrasten från 30 och 60. Tar man en ljus bild, ishockey etc. är skillnaden å andra sidan inte alls lika stor, men den finns där.
Postad 16 October 2012 - 12:39
Stiss
-
Stiss
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Vilket av de fyra lägena (st50) är mest fördelaktigt att använda vid kalibrering. Är jag fel på det eller är frågan relevant?
En annan fråga: vilka inställningar kan man kalibrera med exempelvis HD Basic utan extra utrustning? Filter ingår vad jag förstått..?
Postad 16 October 2012 - 13:25
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Förslagsvis går du på "Normal" för en så ljusstark bild som möjligt för dagtid. "Bio" för en mer korrekt bild vid dagtid och "True Cinema" för mörkt rum, gediget filmtittande. Förslagsvis anpassar du också gamma-reglaget som 2.0, 2.4 respektive 2.6 men det där får man prova sig fram.
"Dynamisk" använder man som jämförelse för att kunna skratta så där nördigt genom näsan.
Postad 16 October 2012 - 14:26
PavelNedved
-
PavelNedved
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Ringblixt: Det du säger är alltså att man kan ha flera olika "profiler"; för de olika tiderna på dagerna osv; som man kalibrerar? har själv en ST50, och ska precis köra igång med kalibrerandet själv.
Postad 16 October 2012 - 15:24
Unregisteredca13620a
-
Unregisteredca13620a
-
Forumräv
-
-
506 inlägg
Jag har försökt använda min "normal" till att just funka dagtid. Det blir ju inte världens finaste bild, men fungerar ok när de andra bildlägena blir för dunkla i dagsljuset.
Postad 16 October 2012 - 18:55
Unregistered3be1ce0d
-
Unregistered3be1ce0d
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Hej har precis köpt min första plasma (P55VT50Y) och är mycket mycket nöjd. Var länge skeptisk till plasma men nu är jag övertygad, absolut den bästa bilden jag har lagt min ögon på, men nog om det.
Undrar dock om Thx läget. Kan inte välja Thx läget när jag kollar film från min hdd, bara bio läget.
Får heller ingen bild med min Wd Tv Live, ansluter med Hdmi men tvn reagerar inte ens utan det är bara svart helt enkelt.
Postad 16 October 2012 - 19:38
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Låter som Hdd:n skickar fel bildsignal. Kolla att den verkligen ger ifrån sig rätt bildsignal.
Postad 16 October 2012 - 20:03
Lacariuz
-
Lacariuz
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Går och funderar på att köpa en ST55 nu när man kan få den för 12,990kr hos inwarehouse. Men är det nån som har koll på vad den har för mediastöd? går det att spela upp divx,mkv,xvid ? och funkar det med undertexter typ srt ?
Postad 17 October 2012 - 07:03
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
(Reuters) - Japan's Panasonic Corp will cut production of LCD and plasma panels for televisions in 2013 as sales continue to remain below expectations, the Nikkei said.
The Japanese electronics company will now focus on small and midsize panels for tablets and other products, the daily said. Panasonic's LCD TV sales are expected to show slight year-on-year growth to 13 million units, while its plasma TV sales are expected to tumble by around half to 2.5 million units, the Nikkei said, adding that the business is unlikely to return to profit this fiscal year.
Ovanstående har på sina håll tolkats som att Panasonic ska sluta med såväl LCD som Plasma tv-apparater men det förefaller vara en förhastad slutsats.. Tror de kommer hålla kvar med båda teknikerna fram tills de kan erbjuda OLED i större skala, då sätter de nog in dödsstöten.
Redigerat av pacman, 17 October 2012 - 07:05.
Postad 17 October 2012 - 07:43
Unregistered3be1ce0d
-
Unregistered3be1ce0d
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Låter som Hdd:n skickar fel bildsignal. Kolla att den verkligen ger ifrån sig rätt bildsignal.
Du skojar? om inte hur kollar jag detta?
Postad 17 October 2012 - 08:34
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1255 inlägg
Hej har precis köpt min första plasma (P55VT50Y) och är mycket mycket nöjd. Var länge skeptisk till plasma men nu är jag övertygad, absolut den bästa bilden jag har lagt min ögon på, men nog om det.
Undrar dock om Thx läget. Kan inte välja Thx läget när jag kollar film från min hdd, bara bio läget. Får heller ingen bild med min Wd Tv Live, ansluter med Hdmi men tvn reagerar inte ens utan det är bara svart helt enkelt.
Måste erkänna att jag inte förstår vad du menar... Är "hdd" en NAS eller en usb-ansluten hårddisk? Jag har bara testat att spela upp från en NAS och då var det ett kort test bara och jag kollade inte vilket bildläge som var igång. Får undersöka saken när jag kommer hem... Känner inte till Wd Tv Live, men kan det vara ett HDCP-problem? För övrigt: Jag har också denna maskin och är väldigt nöjd. Lovade mig själv att inte skaffa en ny TV innan det kom någon som kunde bräcka min gamla (pioneer pdp-5080xd, 5090 var undantaget från detta krav) och det var först när denna maskin dök upp som jag trodde det kunde finnas en kandidat. Känns som jag hade rätt  Kan även tillägga att jag var sjukt nöjd med min gamla pio också
Postad 17 October 2012 - 12:16
Unregistered3be1ce0d
-
Unregistered3be1ce0d
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Måste erkänna att jag inte förstår vad du menar...
är "hdd" en NAS eller en usb-ansluten hårddisk? Jag har bara testat att spela upp från en NAS och då var det ett kort test bara och jag kollade inte vilket bildläge som var igång. Får undersöka saken när jag kommer hem...
Känner inte till Wd Tv Live, men kan det vara ett HDCP-problem?
För övrigt: Jag har också denna maskin och är väldigt nöjd. Lovade mig själv att inte skaffa en ny TV innan det kom någon som kunde bräcka min gamla (pioneer pdp-5080xd, 5090 var undantaget från detta krav) och det var först när denna maskin dök upp som jag trodde det kunde finnas en kandidat. Känns som jag hade rätt  Kan även tillägga att jag var sjukt nöjd med min gamla pio också 
Jag är helt såld och som sagt det är min första plasma. Underbara färger, svärta och kontrast. Min gamla hårddisk (ej nas) är ansluten med Usb i tvn. tack för svar
Redigerat av Unregistered3be1ce0d, 17 October 2012 - 12:29.
Postad 17 October 2012 - 12:17
TvGeekojaa
-
TvGeekojaa
-
Användare
-
-
101 inlägg
Är det någon som vet om det finnes stöd för cmore och viaplay i tx-p55st50 ? Alltså kan man se dessa i webbläsaren? Har för mig att man måste ladda ner silverlight.... Vore fantastiskt om någon kunde svara på detta då blir det åka av här hemma.
Redigerat av TvGeekojaa, 17 October 2012 - 12:17.
Postad 17 October 2012 - 14:19
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Ringblixt: Det du säger är alltså att man kan ha flera olika "profiler"; för de olika tiderna på dagerna osv; som man kalibrerar? har själv en ST50, och ska precis köra igång med kalibrerandet själv.
Yes, om det inte är så att du inreder ett perfekt visningsrum som inte påverkas av exempelvis dagsljus.
Postad 17 October 2012 - 16:10
Unregistered82e67d8e
-
Unregistered82e67d8e
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Är det någon som vet om det finnes stöd för cmore och viaplay i tx-p55st50 ? Alltså kan man se dessa i webbläsaren? Har för mig att man måste ladda ner silverlight.... Vore fantastiskt om någon kunde svara på detta då blir det åka av här hemma.
Viaplay finns installerat på TV:n från början, så det är inga problem. Funkar kanon. Vet dock inte hur det är med Cmore, kanske finns en app om man letar i appstoren. I värsta fall får du dra en sladd från en dator?
Postad 17 October 2012 - 17:11
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlägg
Finns det Netflix app/stöd på VT/ST modellerna ?
Redigerat av ljudnisse, 17 October 2012 - 17:11.
Postad 17 October 2012 - 17:38
orrebus
-
orrebus
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Hej
Får en min 55VT50 om någon dag och undrar hur man kalibrerar den? Köper man någon CD-skiva eller hur går man till väga? Vill gärna veta innan jag får hem den så jag kan förbereda lite.
Redigerat av orrebus, 17 October 2012 - 17:39.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|