Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#2951

Postad 25 April 2017 - 17:51

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Mina16" brukar de fylla 2,3 och 17" 2,5.
Och jag TROR att 16-17" är vanligaste storleken idag, inte 19-22".


Tror gör man i kyrkan

På Passaten och Touranen står det på insidan av tanklocket. Men de rekommenderade 2,6 med normalpackning är i mitt tycke för mycket, blir trevligare klrupplevelse med lägre tryck. Och tystare.
Att den sedan drar försumbart mer och sliter försumbart mer på däcken är för mig egalt.


Tänk på att bilen kan bli farlig vid undanmanöver...

#2952

Postad 25 April 2017 - 18:39

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 2

Tror gör man i kyrkan

Tänk på att bilen kan bli farlig vid undanmanöver...

Så, vilken storlek vet du är vanligast?

Och vet du skillnaden mellan att köra med 2,3 Bar respektive 2,6 Bar vad gäller undanmöverförmågan? Du kanske kan tala om vid vilken gräns det börjar bli farligt?

#2953

Postad 25 April 2017 - 19:23

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Så, vilken storlek vet du är vanligast?

Och vet du skillnaden mellan att köra med 2,3 Bar respektive 2,6 Bar vad gäller undanmöverförmågan? Du kanske kan tala om vid vilken gräns det börjar bli farligt?

 

Du väljer ju så klart själv vad du tycker är bäst o hur du vill göra men Mikkiz har faktiskt en poäng..... Nedan är saxat från Vi Bilägare:

 

"Vid 0,5 bar under det rekommenderade trycket har bilens prestanda förändrats och risken för vattenplaning startar redan vid 70 km/h istället för 90 km/h. Dessutom är ett för lågt lufttryck i däcket den vanligaste bakomliggande orsaken till punkteringar, säger Lennart Lomaeus, nordisk miljö- och trafiksäkerhetsansvarig på Michelin.

Lågt däcktryckt ställer, förutom att vara en trafikfara, även till med andra problem för föraren. Om trycket är en bar för lågt ökar bilens bränsleförbrukning, och därmed också utsläpp, med sex procent. Samtidigt minskar också däckets livslängd med 25 procent vid 0,5 bar för lite."



#2954

Postad 25 April 2017 - 20:35

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Så, vilken storlek vet du är vanligast?
Och vet du skillnaden mellan att köra med 2,3 Bar respektive 2,6 Bar vad gäller undanmöverförmågan? Du kanske kan tala om vid vilken gräns det börjar bli farligt?

Försökte bara vara snäll. Du behöver inte dumförklara mig. Lät så iaf. Va det inte så ,så ber jag om ursäkt!
Du kör givetvis precis med vilket tryck du själv vill. Men det ÄR fakta att lågt lufttryck gör bilen farligare.
Sen om 2,3bar e farligt el ej kan jag inte svara på. Förmodligen inte.
Det e dina pengar och din familj!

Redigerat av mikkiz, 25 April 2017 - 20:37.


#2955

Postad 25 April 2017 - 20:43

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2008 inlägg
  • 0

Har besiktning imorrn och igår började beläggen säg att de är slut... hinner inte fixa eller boka om så hur känsliga brukar bes. vara? 



#2956

Postad 25 April 2017 - 23:12

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0

Du väljer ju så klart själv vad du tycker är bäst o hur du vill göra men Mikkiz har faktiskt en poäng..... Nedan är saxat från Vi Bilägare:

 

"Vid 0,5 bar under det rekommenderade trycket har bilens prestanda förändrats och risken för vattenplaning startar redan vid 70 km/h istället för 90 km/h. Dessutom är ett för lågt lufttryck i däcket den vanligaste bakomliggande orsaken till punkteringar, säger Lennart Lomaeus, nordisk miljö- och trafiksäkerhetsansvarig på Michelin.

Lågt däcktryckt ställer, förutom att vara en trafikfara, även till med andra problem för föraren. Om trycket är en bar för lågt ökar bilens bränsleförbrukning, och därmed också utsläpp, med sex procent. Samtidigt minskar också däckets livslängd med 25 procent vid 0,5 bar för lite."

Lustigt att jag inte har råkat ut för vare sig vattenplaning eller punktering, någonsin. Normalt kör jag ca 3.500 mil/år men ett par år har jag uppe i 6.000 mil pga större projekt på annan ort med mycket pendling. Däcken brukar hålla de tre åren som jag har bilarna (förutom då jag körde 6.000 mil, då fick jag byta efter 1 1/2 år).

 

Försökte bara vara snäll. Du behöver inte dumförklara mig. Lät så iaf. Va det inte så ,så ber jag om ursäkt!
Du kör givetvis precis med vilket tryck du själv vill. Men det ÄR fakta att lågt lufttryck gör bilen farligare.
Sen om 2,3bar e farligt el ej kan jag inte svara på. Förmodligen inte.
Det e dina pengar och din familj!

Det var du som kom med påståendet om kyrkan, men kom gärna med bevis som pekar för att 16-17" inte är den vanligaste förekommande hjulstorleken.

 

Om jag har 2,6 Bar däcktryck i min Touran så är den markant mer spårkänslig än om jag har 2,3 Bar, samt att det även bullrar mer med högre däcktryck.

 

Men nu ids jag inte tramsa mer om däcktryck!



#2957

Postad 26 April 2017 - 03:58

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 1

Lustigt att jag inte har råkat ut för vare sig vattenplaning eller punktering, någonsin. Normalt kör jag ca 3.500 mil/år men ett par år har jag uppe i 6.000 mil pga större projekt på annan ort med mycket pendling. Däcken brukar hålla de tre åren som jag har bilarna (förutom då jag körde 6.000 mil, då fick jag byta efter 1 1/2 år).

Det var du som kom med påståendet om kyrkan, men kom gärna med bevis som pekar för att 16-17" inte är den vanligaste förekommande hjulstorleken.

Om jag har 2,6 Bar däcktryck i min Touran så är den markant mer spårkänslig än om jag har 2,3 Bar, samt att det även bullrar mer med högre däcktryck.

Men nu ids jag inte tramsa mer om däcktryck!


Jag säger bara suck!

#2958

Postad 26 April 2017 - 05:02

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8528 inlägg
  • 4
En sak kan man iaf konstatera efter allt snack om däcktryck.

Det vore väldigt konstigt och osannolikt om de siffror en biltillverkare rekommenderar i sin manual ang däcktryck vore både felaktiga och trafikfarliga.

Så resonemanget här att man ska ha väsentligt högre tryck än vad tillverkarna säger och att det skulle innebära risker till höger och vänster att hålla sig till vad dom säger känns rätt överdrivet.

Jag känner då inget företag som gärna vill få stämningar på halsen efter olyckor osv.

#2959

Postad 26 April 2017 - 07:27

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7926 inlägg
  • 1

En sak kan man iaf konstatera efter allt snack om däcktryck.

Det vore väldigt konstigt och osannolikt om de siffror en biltillverkare rekommenderar i sin manual ang däcktryck vore både felaktiga och trafikfarliga.

Så resonemanget här att man ska ha väsentligt högre tryck än vad tillverkarna säger och att det skulle innebära risker till höger och vänster att hålla sig till vad dom säger känns rätt överdrivet.

Jag känner då inget företag som gärna vill få stämningar på halsen efter olyckor osv.

Nu handlade diskussionen om att ha väsentligt lägre däcktryck än vad tillverkarna rekommenderar. Det låter i de flestas öron som mindre bra.



#2960

Postad 26 April 2017 - 07:31

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 1

Lustigt att jag inte har råkat ut för vare sig vattenplaning eller punktering, någonsin. Normalt kör jag ca 3.500 mil/år men ett par år har jag uppe i 6.000 mil pga större projekt på annan ort med mycket pendling. Däcken brukar hålla de tre åren som jag har bilarna (förutom då jag körde 6.000 mil, då fick jag byta efter 1 1/2 år).

 

Det var du som kom med påståendet om kyrkan, men kom gärna med bevis som pekar för att 16-17" inte är den vanligaste förekommande hjulstorleken.

 

Om jag har 2,6 Bar däcktryck i min Touran så är den markant mer spårkänslig än om jag har 2,3 Bar, samt att det även bullrar mer med högre däcktryck.

 

Men nu ids jag inte tramsa mer om däcktryck!

Som sagt var, du gör ju så klart vad som känns bäst för dig.....  Btw, jag hade heller aldrig fått vattenplaning förrän jag fick det första gången ;)



#2961

Postad 26 April 2017 - 09:37

Unregisteredc17c0c25
  • Unregisteredc17c0c25
  • Beroende

  • 1199 inlägg
  • 2
Äntligen snart sommar så man kan börja köra igen :)

Bifogad fil(er)



#2962

Postad 26 April 2017 - 09:52

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

Lustigt att jag inte har råkat ut för vare sig vattenplaning eller punktering, någonsin. Normalt kör jag ca 3.500 mil/år men ett par år har jag uppe i 6.000 mil pga större projekt på annan ort med mycket pendling. Däcken brukar hålla de tre åren som jag har bilarna (förutom då jag körde 6.000 mil, då fick jag byta efter 1 1/2 år).

 

 

 

 

räcker inte däcken mer än 3500 mil?  är det normalt slitage på däck?



#2963

Postad 26 April 2017 - 10:31

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4194 inlägg
  • 0

Äntligen snart sommar så man kan börja köra igen :)


Nice!

#2964

Postad 26 April 2017 - 10:36

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1954 inlägg
  • 1

räcker inte däcken mer än 3500 mil? är det normalt slitage på däck?


Det gör dom, läs igen så förstår du nog😊

#2965

Postad 26 April 2017 - 10:41

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

Det gör dom, läs igen så förstår du nog

 

 

aaha  jag var lite för snabb där. det låter ju mer rimligt att dom håller drygt 10000 mil. tyckte det lät lite med 3500 mil :)



#2966

Postad 26 April 2017 - 10:51

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2899 inlägg
  • 0

Äntligen snart sommar så man kan börja köra igen :)


Så jäkla cool bil!

#2967

Postad 26 April 2017 - 11:03

Unregisteredc17c0c25
  • Unregisteredc17c0c25
  • Beroende

  • 1199 inlägg
  • 0

Så jäkla cool bil!


Jo den duger :)

Bifogad fil(er)



#2968

Postad 26 April 2017 - 11:12

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

Min drömbil. Skulle vara sjukt nice att ha nu till sommaren :)

Buick 56 Special

Bifogad fil(er)



#2969

Postad 26 April 2017 - 16:36

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4194 inlägg
  • 0
Ba köpa Sofus :)

Trayser - inkopplade side pipes?

Jag fick en åktur i lördags av en bekant i hans nybyggda Audi S2 som idag står mappad med ca 400-500 hk. Skickade på rätt bra.

#2970

Postad 26 April 2017 - 18:29

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0

aaha jag var lite för snabb där. det låter ju mer rimligt att dom håller drygt 10000 mil. tyckte det lät lite med 3500 mil :)

10000 mil får du nog inte ur några däck. Halva den sträckan känns mer realistiskt vilket antagligen stämmer i det aktuella fallet med då man ju har vinterdäck på under 5-6 månader.
Sen beror det ju på bil, tyngden på gasfoten och modell på däcket med. Vissa lyckas köra slut på en uppsättning sommardäck på 2000 mil, andra kan få dem att hålla 7000 mil.

Själv var jag iväg och plockade ut en ny uppsättning Hakka 8 hos en lokal däckfirma igår för under internetpris. Det är bra att handla efter säsongen :) Men sjukt vilken prisskillnad på firmorna, mailade ett gäng olika i stan, prisskillnad på 2500kr hos dyraste jämfört med billigaste (och då efterfrågade jag ändå ett bra pris på dubbdäck de hade kvar i lager).

Redigerat av A Haddock, 26 April 2017 - 19:54.


#2971

Postad 26 April 2017 - 18:54

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0

10000 mil får du nog inte ur några däck. Halva den sträckan känns mer realistiskt vilket antagligen stämmer i det aktuella fallet med då man ju har vinterdäck på under 5-6 månader.
Sen beror det ju på bil, tyngden på gasfoten och modell på däcket med. Vissa lyckas köra slut på en uppsättning sommardäck på 2000 mil, andra kan få dem att hålla 7000 mil.
Själv var jag iväg och plockade ut en by uppsättning Hakka 8 hos en lokal däckfirma igår för under internetpris. Det är bra att handla efter säsongen :) Men sjukt vilken prisskillnad på firmorna, mailade ett gäng olika i stan, prisskillnad på 2500kr hos dyraste jämfört med billigaste (och då efterfrågade jag ändå ett bra pris på dubbdäck de hade kvar i lager).


Halka 8 är underbara, dock lite vinande ljud från dubben. Däckslivslängd beror på många faktorer, monoman de håller 4-5tusen mils körsträcka så ska man nog vara nöjd. Eftersom dagens däck ska klara höga farter så blir gummit mjukare och där med kortare livslängd. Samtidigt är dagens däck beroende av bra lufttryck annars blir de för varma och slits onödigt fort.

#2972

Postad 26 April 2017 - 19:41

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4190 inlägg
  • 0

Halka 8 är underbara, dock lite vinande ljud från dubben. Däckslivslängd beror på många faktorer, monoman de håller 4-5tusen mils körsträcka så ska man nog vara nöjd. Eftersom dagens däck ska klara höga farter så blir gummit mjukare och där med kortare livslängd. Samtidigt är dagens däck beroende av bra lufttryck annars blir de för varma och slits onödigt fort.

"Halka 8" vetefasen om jag skulle köpa. Känns typ som 8 av 10 sladdpoäng. Du menar möjligen inte "Hakka"? :)

#2973

Postad 26 April 2017 - 20:51

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11727 inlägg
  • 0
Tycker överlag att hållbarheten på däck kraftigt minskat med åren.
Continental däcken ja köpte sist var slut efter 2, 5 sommar.. Kör väl ca 3k/år.

#2974

Postad 26 April 2017 - 20:57

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0
Köpte 500-kronors dubbdäck och använde dom i 3 säsonger innan jag sålde bilen. Om jag såg rätt så fattades 2 dubb totalt. Mönstret var som nytt. Greppet har varit väldigt bra och funkat kanon. Kommer nog aldrig köpa 1500-kronorsdäck någon gång om jag inte blir miljonär.

Tror inte alltid att man får det man betalar för när det gäller däck alltså.

#2975

Postad 26 April 2017 - 21:02

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6963 inlägg
  • 0
500-kronorsdäck skulle jag aldrig köpa. Om du måste stanna snabbt har du garanterat längre bromssträcka än med riktiga däck. Skräp. Men det funkar ju så länge du aldrig råkarut för nödsituationer...

#2976

Postad 26 April 2017 - 21:07

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

500-kronorsdäck skulle jag aldrig köpa. Om du måste stanna snabbt har du garanterat längre bromssträcka än med riktiga däck. Skräp. Men det funkar ju så länge du aldrig råkarut för nödsituationer...


Mjo så kan det ju vara. Är det alltså bara bromssträckan som ändras med dyrare däck?

#2977

Postad 26 April 2017 - 21:19

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0
Grepp åt alla håll i alla förhållanden är bättre. Men som tidigare sagt kör man lungt och inte behöver göra hastiga undarmanövers så funkar Kina däck. Jag som kör mycket MC tycker bra däck är en billig försäkring.

#2978

Postad 26 April 2017 - 21:36

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0
Så hur dyra måste däcken vara för att dom ska vara bra ? 😊

#2979

Postad 26 April 2017 - 21:48

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0
Priset är ju inte grejen enligt mig men däck av kända märken som funkar i våra förhållanden är att föredra typ Nokian, Michelin, Pirelli, Bridgestone. Norden är svår gällande både sommar- och vinterdäck. Vi har stora temperatur skillnader oavsett årstid. Midsommar kan ju ha allt från noll till dryga tjugo grader. Kräver en del av däcket för att kunna leverera.

#2980

Postad 27 April 2017 - 06:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22892 inlägg
  • 1

Så hur dyra måste däcken vara för att dom ska vara bra ? 😊

Tester kan ju vara till hjälp.
https://www.bythjul....CFVlJGQodJeUBpw

Redigerat av pacman, 27 April 2017 - 06:32.


#2981

Postad 29 April 2017 - 13:12

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4190 inlägg
  • 0
Var och provade en Seat Leon Cupra R med lillgrabben idag. Väldigt positivt överraskad blev jag faktiskt av denna. Förutom mycket snygg både ut och invändigt, och givetvis prestandan, så imponerade faktiskt även komforten. Mycket imponerande chassisättning de fått till i denna Seat. Han verkar lycklig grabben, så det blir nog en sådan skulle jag tro. :)

#2982

Postad 29 April 2017 - 18:30

Unregisteredc17c0c25
  • Unregisteredc17c0c25
  • Beroende

  • 1199 inlägg
  • 0

Ba köpa Sofus :)

Trayser - inkopplade side pipes?


Japp ! :)

https://youtu.be/FePJ1AjU_ps

#2983

Postad 29 April 2017 - 20:40

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4194 inlägg
  • 0

Japp ! :)

https://youtu.be/FePJ1AjU_ps


Fantastisk bil!

#2984

Postad 29 April 2017 - 20:51

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0
Blev med kia igår :o

Redigerat av mikkiz, 29 April 2017 - 20:51.


#2985

Postad 29 April 2017 - 21:48

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0

Blev med kia igår :o

Grattis och välkommen till klubben!
Vad blev det för någon?

#2986

Postad 29 April 2017 - 22:06

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0
Vi ska sälja våran andrabil mitsubishi colt -05...blev en svartmet ceed kombi 1.6 diesel 128hk -13, 5500mil med komf pkt.
Kollade även på en ford focus kan jag tillägga...men kian kändes mer "rätt"
Trodde aldrig jag skulle äga en kia faktiskt :)

Redigerat av mikkiz, 29 April 2017 - 22:31.


#2987

Postad 29 April 2017 - 22:47

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11727 inlägg
  • 0
En kompis pendlar med en ceed 1,6D.
En 2011 tror ja de var.
10 mil/dag det senaste året.

Han har inte haft några problem annat än att den började rosta i skärmkanterna bak redan när han köpte den för drygt 1 år sen.
Känns ju lite sådär.

Edit
Även området framför bakhjulen har varit drabbade.
Helst de som kört mycket grus...
Mycket möjligt att det är fixat på senare modeller

Redigerat av moparman, 29 April 2017 - 22:48.


#2988

Postad 29 April 2017 - 23:04

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

En kompis pendlar med en ceed 1,6D.
En 2011 tror ja de var.
10 mil/dag det senaste året.
Han har inte haft några problem annat än att den började rosta i skärmkanterna bak redan när han köpte den för drygt 1 år sen.
Känns ju lite sådär.
Edit
Även området framför bakhjulen har varit drabbade.
Helst de som kört mycket grus...
Mycket möjligt att det är fixat på senare modeller


Jo hade samma problem på min audi a4 2010 , känsliga skärmkanter vid bakre hjulhus. Började rosta på 4-5 år gammal bil.
Framför bakre hjulhus har dom på dem nyare satt en skyddande plastfilm...
Sen gäller det hålla koll lacksläpp å fylla i med lackstift direkt.
Men visst kia generellt har säkert lite sämre lack/rostskydd än många tyskar, volvo m.fl.

#2989

Postad 30 April 2017 - 01:59

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11727 inlägg
  • 0
Kolla om Kian har plastfilm,har som nästan för mig att de ska ha fixat det från en viss årsmodell... Om jag inte blandar ihop det med nån annat märke.
Jo bara hålla koll och sköta om den,tvätta, fixa stenskott.
Kompisen sa att hans tidigare rullat mycket efter grusväg.
Nu säger han att den får flygrost?
Finns det ens?
Som jag fattar det så går det att få bort iaf

#2990

Postad 30 April 2017 - 02:55

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22892 inlägg
  • 0
Flygrost får alla bilar. :) Små metallflisor som stänker upp från vägen av hjulen. Går att polera bort om inte annat.

Tids nog äter de sig fast i plåten. Och då blir det rost "på riktigt".

#2991

Postad 30 April 2017 - 09:29

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

Flygrost får alla bilar. :) Små metallflisor som stänker upp från vägen av hjulen. Går att polera bort om inte annat.

Tids nog äter de sig fast i plåten. Och då blir det rost "på riktigt".

 

 

jag har några små orange fläckar på dörrarna på bilen. mitt på plåten. fläckarna/prickarna är väldigt små och dom känns inte med fingret. Finns även ett par små prickar på plasten på kofångaren bak. Tror du det kan vara flygrost? eller är det något annat?  Jag har försökt gnugga bort men det händer ingenting.



#2992

Postad 30 April 2017 - 12:11

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Kolla om Kian har plastfilm,har som nästan för mig att de ska ha fixat det från en viss årsmodell... Om jag inte blandar ihop det med nån annat märke.
Jo bara hålla koll och sköta om den,tvätta, fixa stenskott.
Kompisen sa att hans tidigare rullat mycket efter grusväg.
Nu säger han att den får flygrost?
Finns det ens?

Jo som jag skrev har den plastfilm...

jag har några små orange fläckar på dörrarna på bilen. mitt på plåten. fläckarna/prickarna är väldigt små och dom känns inte med fingret. Finns även ett par små prickar på plasten på kofångaren bak. Tror du det kan vara flygrost? eller är det något annat? Jag har försökt gnugga bort men det händer ingenting.

Det kan mycket väl vara flygrost.
Får du bäst bort med "lera" och såpavatten...
Eller så finns det bra medel du sprutar på lacken som färgar sig lila/rött om det e flygrost.

Redigerat av mikkiz, 30 April 2017 - 12:12.


#2993

Postad 30 April 2017 - 13:03

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0

Det kan mycket väl vara flygrost.
Får du bäst bort med "lera" och såpavatten...
Eller så finns det bra medel du sprutar på lacken som färgar sig lila/rött om det e flygrost.


Använd syra i stället för att ge sig på med lera, lera bör man polera på i efterhand. Där emot blir lacken torr av syra så vax är lämpligt efteråt.

#2994

Postad 30 April 2017 - 14:02

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0
På tal om däcktryck... är detta för lite?



Bifogad fil  IMG_0059.JPG   203.49K   14 Antal nerladdningar

Redigerat av MartinAberg, 30 April 2017 - 14:03.


#2995

Postad 30 April 2017 - 14:08

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

äh, det är bättre att köra så här :)

https://www.youtube.com/watch?v=BoRjPAfAFi4



#2996

Postad 30 April 2017 - 15:37

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 2

På tal om däcktryck... är detta för lite?
 

 

Bara där nere, resten ser helt ok ut.



#2997

Postad 30 April 2017 - 19:26

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Använd syra i stället för att ge sig på med lera, lera bör man polera på i efterhand. Där emot blir lacken torr av syra så vax är lämpligt efteråt.


Ja därför jag skrev att det finns medel till detta. Tex bilt hamber korrosol. Som e ph neutralt.
Syra ska man undvika så långt det går...

#2998

Postad 01 May 2017 - 00:44

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22892 inlägg
  • 0

På tal om däcktryck... är detta för lite?



IMG_0059.JPG

Nästan så såg en av våra bilar ut i helgen.

Utlöste ett välbehövligt däckbyte på alla 4 hjul...

#2999

Postad 03 May 2017 - 17:11

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2495 inlägg
  • 0

Vad tror ni om Teslas Model 3 (spekulationer så klart eftersom i princip inget är känt än) som familjebil och enda bil?

 

Börjar bli läge att byta ut vår Passat -12 och känns som el är rätt väg att gå, framförallt för miljön. Är förbaskat irriterat på VW efter dieselgate dessutom.

 

Visst finns det andra elbilar (tex Opel Ampera E), men jag tror Tesla kommer få lite kult/sekt-status som Apple vilket antagligen ger ett bättre andrahandsvärde och lättare att sälja.

 

Två barn (3 och 6, men kanske snarare 5 och 8 när man väl får en). Ser inga problem med en verklig räckvidd på 25-30 mil, man kan alltid planera in sin körning lite. Och ska man längre så kan man alltid hyra bil.

 

Kör 2000+ mil om året, så bara besparingen på bränsle och skatt varje år är nästan 20k. Men framförallt är det miljöaspekten som är viktig.

 

https://www.svtplay....uto&tab=senaste



#3000

Postad 03 May 2017 - 17:34

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0
Säkert kul och bra men med 400000 förbeställda lär du få vänta.




Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.