Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 August 2008 - 09:05

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Någon som har varit i kontakt med CD om uppgradering av mjukvaran på boxen? När kommer den? Jag skulle vilja att ljud via HDMI börjar fungare bättre. Min mottagare har annars fungerat väldigt bra, men igår så hade den problem när jag time-shiftade ett program, bilden frös flera gånger. Dags att byta box?

Det har sagt augusti/september till mig. Skulle dock mer tro på slutet av september/oktober, vi får vänta och se.

Prova med en fabriksåterställning om det börjar krångla, det kan hjälpa

Postad 07 August 2008 - 09:10

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Är det bara jag som tycker att EPG är riktigt dålig? Jag vill ha en EPG där jag kan se kommande tv program på flera kanaler samtidigt. Detta är den sämsta EPG jag har haft på någon av mina boxar (haft satellit sedan mitten på 90-talet)

EPG:n är...inte bra för att utrycka sig snällt.

Jag måste flytta mellan vänstra och högra kolumnen 3-4 gånger för att den ska uppdateras.
Det hade jag nog inte begripit om jag inte läst detta forum. Då hade jag förmodligen trott att EPG:n inte
fungerade alls.

Det tillsammans med att boxen bryter inspelningar som man tittar på tycker jag är det viktigaste som en
ny uppdatering bör rätta till.

Postad 07 August 2008 - 10:05

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

EPG:n är...inte bra för att utrycka sig snällt.

Jag måste flytta mellan vänstra och högra kolumnen 3-4 gånger för att den ska uppdateras.
Det hade jag nog inte begripit om jag inte läst detta forum. Då hade jag förmodligen trott att EPG:n inte
fungerade alls.

Det tillsammans med att boxen bryter inspelningar som man tittar på tycker jag är det viktigaste som en
ny uppdatering bör rätta till.

Håller med, men du behöver väl inte flytta dig mellan kolumnerna för uppdateringen? jag får uppdateringarna i vänsterkolumnen men jag retar mig på att jag måste vänta ut 2-4 uppdateringar av listan tills jag vet vad som är dagens TV, jag har vid flera tillfällen tagit morgondagens TV för dagens och t.o.m bokat in fel inspelningar pga att den visar såsom den gör. Jag har ett antal förslag på bättre EPG i bugglistan, bl.a att den aldrig ska lägga ut programen i fel ordning

Postad 07 August 2008 - 11:10

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Det är vid regn och blötsnö som man får störningar om man inte har tillräckligt bra eller rätt inställda grejer.
Även åska kan orsaka störningar. Det senare kan man dock inte göra nåt åt (så vitt jag vet).

Den parabol man får av CD (iaf den jag fått) verkar dock tillräckligt bra. Har man sedan ställt in den rätt så ska man inte behöva få några störningar.

Vad har du för signalstyrka?

Jag har signalstyrka 175 om man valjer den "allmänna" styrkan som man ser i samband med en kanalsökning. Sedan varierar det i styrka mellan olika tv-kanaler. Gemensamt är att alla har grön stapel.

Jag hade en proffskille som mätte ut signalen med ett avancerat intrument...han sa att signalen var perfekt och hade inga störningar alls. Han kunde se signalen före och efter störningskompensering...jag hade inga "bit-tapp" före korrigeringen vilket tydligen var bra ;)

Hörde att någon hade haft 195 i signalstyrka...undrar hur man får det :P

mvh

Postad 07 August 2008 - 11:31

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Det är vid regn och blötsnö som man får störningar om man inte har tillräckligt bra eller rätt inställda grejer.
Även åska kan orsaka störningar. Det senare kan man dock inte göra nåt åt (så vitt jag vet).

Den parabol man får av CD (iaf den jag fått) verkar dock tillräckligt bra. Har man sedan ställt in den rätt så ska man inte behöva få några störningar.

Vad har du för signalstyrka?

För min del brukar bilden försvinna när det går under 160 och detta inträffar när det är åskregn eller snöstorm mitt i synfältet från antennen, vilklet som tur är inte är så ofta. Då är det å andra sidan bara att skifta till en markkanal en stund. Tror inte att en kortare kabel skulle avhjälpa detta, problemet är ju fortfarande vädret.

Postad 07 August 2008 - 11:35

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Jag har signalstyrka 175 om man valjer den "allmänna" styrkan som man ser i samband med en kanalsökning. Sedan varierar det i styrka mellan olika tv-kanaler. Gemensamt är att alla har grön stapel.

Jag hade en proffskille som mätte ut signalen med ett avancerat intrument...han sa att signalen var perfekt och hade inga störningar alls. Han kunde se signalen före och efter störningskompensering...jag hade inga "bit-tapp" före korrigeringen vilket tydligen var bra ;)

Hörde att någon hade haft 195 i signalstyrka...undrar hur man får det :P

mvh

Jag har 190/195 i signalstyrka med den parabol som jag fick av CD när dom började med digitalsändningar (det är rätt många år sedan). Den är 0,8 meter har jag för mig. Vet inte vad för parabol dom skickar med nu...

Vet inte var gränsen ligger för signalstyrkan, dvs den signalstyrka man skall ha vid bra väder för att ha marginal när vädret är dåligt. Ligger den på runt 170/180? Que eller någon?

Hur som helst...Vid regn (även häftigt regn ska parabolen klara) ser man ju iaf om man tillräckligt bra utrustning...

Postad 07 August 2008 - 20:06

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Hur som helst...Vid regn (även häftigt regn ska parabolen klara) ser man ju iaf om man tillräckligt bra utrustning...

Jag tror inte det är regnet i sig utan kraftiga moln som är problemet. Har tex haft problem med åskmoln även fast det inte har regnat. Molnen lägger sig ju som ett lock och dämpar signalen från satelliten. Oftast går ju ju turligen förbi ganska snart. Sedan är det ju inte bra att ha så långa kablar som jag, då jag har en rätt låg grundsignal, men jag har valt detta för att kunna ha parabolen lätt åtkomligt på garageväggen istället för på taket. Har många gånger varit glad för detta när jag tex bytt lnb eller dragit nya kablar till quad-lnb't. För att inte tala om att det är lätt att sopa av snö när man kan stå på marken och göra det.

Postad 07 August 2008 - 23:32

peter53
  • peter53
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Vilka funktioner finns i Bang Olufsens fjärrkontroll, har IR öga?

Postad 08 August 2008 - 16:05

decahb
  • decahb
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Hej.

Jag är riktigt less på den här boxen, ffa på fjärkontrollen är ju kass, har följt den här tråden, en del verkar ju använda en multifjärr typ Harmony och då funkar det ok.
Skall man verkligen behöva en annan fjärr när man har pungat 3000 spänn för en ny box.
Kommer Sagem/CD att lösa detta eller har jag haft otur med mina ex. Är inne på box nummer 2 nu. Fjurken reagerar på varannat tryck bara, ibland mer ibland mindre. Jag blir tokig
Vad skall man göra, boxjäveln låter dessutom väldigt högt tycker jag, Vad är normalt ?
Är dock otroligt nöjd med bildkvaliteen.
vad skall man göra och vilken förbättring kan man vänta sig av en annan fjurk, typ Harmony One.

Förlsag, ideer osv

Dennis

Postad 08 August 2008 - 17:26

bussaX
  • bussaX
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Hej, efter en hel del strul fick jag igång min Canal Digital.
Iallafall, den hänger sig hela tiden, det går inte att byta kanal, det går inte att göra något, inte ens bläddra i menyerna. Vad fasen kan detta bero på?
Sjukt jobbigt kan jag lova, brukar få dra ur sladden och då fungerar det i nån minut innan det blir skit av allt igen.

Jag råkade ut för exakt samma problem. Efter en del detektivarbete visade det sig att problemet i mitt fall berodde på att jag namngivit HDMI-ingångarna på min Samsung F86. Det verkar som en bra idé att döpa ingången till "Satellite STB" för att lättare hålla ordning på ingångarna, men tydligen ändras också ingångens egenskaper så att boxen slutar att reagera på fjärrkontrollen. Ändra tillbaka och allt fungerar som en dröm.

Vet inte om detta hjälper just dig...

(CD:s kundtjänst ville först skicka en ny fjärrkontroll. Sedan ville de att jag skulle prova att täcka över TV:ns IR-ingång eftersom det ibland händer att TV:n "förbrukar" signalen från satellitboxens fjärrkontroll. Förbrukar??? Ja, TV:n kan liksom "suga upp" IR-signalen så att den inte når satellitboxen...)

Postad 08 August 2008 - 17:42

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Jag har en Harmony 525, den enklaste modellen (Kjell&co säljer den för 499:- just nu). Fördelen med den, som jag ser det, är att den dels är mycket "starkare" än originalfjärren, dvs den är relativt okänslig för hur du riktar den. Men den största finessen anser jag vara att den kan starta upp all nödvändig utrustning med ett knapptryck.

Vill jag tex titta på tv, så startar den box, tv samt receiver. Vill jag senare titta på DVD så väljer jag det, och den stänger av boxen och startar DVD-spelaren istället. Samt i mitt fall, öppnar släden så jag kan lägga i en skiva i den (option).

Det kan vara lite pillrigt att programmera den (via internet), men sedan funkar det galant! Rekommenderas varmt! :rolleyes:

Wasgo ;)

Postad 08 August 2008 - 18:25

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Hej.

Jag är riktigt less på den här boxen, ffa på fjärkontrollen är ju kass, har följt den här tråden, en del verkar ju använda en multifjärr typ Harmony och då funkar det ok.
Skall man verkligen behöva en annan fjärr när man har pungat 3000 spänn för en ny box.
Kommer Sagem/CD att lösa detta eller har jag haft otur med mina ex. Är inne på box nummer 2 nu. Fjurken reagerar på varannat tryck bara, ibland mer ibland mindre. Jag blir tokig
Vad skall man göra, boxjäveln låter dessutom väldigt högt tycker jag, Vad är normalt ?
Är dock otroligt nöjd med bildkvaliteen.
vad skall man göra och vilken förbättring kan man vänta sig av en annan fjurk, typ Harmony One.

Förlsag, ideer osv

Dennis

Du är inte ensam med att ha problem med fjärrkontrollen, samma för mig. Det gjordes en uppdateing av detta tidigare, men hur den utföll var nog blandat. Jag hade inga problem med fjärren på mina 4 första boxar, innan uppdateringen, men efter den så har jag haft problem på de 2 senaste. Så det är nog i kombination med vilken TV man har som gör om det är ett problem eller inte och den uppdatering de gjorde hade negativ inverkan på min kombination. Det är med i bugglistan, men jag vet inte om de kommer att göra något åt det, jag har också hävdat till CD att jag tror att ett antal av de hängningar som inträffar också är beroende på misstolkade kommandon, men om det blir någon åtgärd på det vet jag inte.

Postad 08 August 2008 - 19:02

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Det har gått ett halvår och de har inte lyckats fixa en enda bugg!? Och vi ska inte prata om den gamla boxen utan hårddisk, den har också buggar som de inte har lyckats fixa på mer än ett år!

Sagem måste ha de slöaste och mest inkompetenta programmerare som finns i hela världen. :rolleyes:

Postad 08 August 2008 - 20:13

puts
  • puts
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Man kan ju fråga sej??
Vilken annan produkt skulle vi konsumenter ha sånt tålamod med som dessa "hängboxar" som vi köper.
Tänk er att tvättmaskinen stannar mitt i programmet o du får rycka sladden.
Kaffebryggarn för 300:- stannar mitt i brygget o du får rycka sladden.
Köpte min tvlådda i maj och utan att överdriva så har den hängt sej sådär ett 40tal ggr.O inte blir det bättre
av att klaga o gnälla på kundtjänst heller,bevisligen.
Vad göra?

Postad 08 August 2008 - 21:07

Unregistered2df434f0
  • Unregistered2df434f0
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

* Kollade in på Canal+ film HD en kort sväng...det var DD 5.1 utsändning men det kom inget ljud i centerkanalen. Allt annat ljud fungerade med allt tal i centern var tyst....fel på boxen eller utsändningen ?

mvh

Saknar också centerljud på denna kanal. Inga problem med andra kanaler och centern fungerar utmärkt i övrigt... Fler med detta problem?

Postad 08 August 2008 - 21:47

jrj
  • jrj
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Jag har en Harmony 525, den enklaste modellen (Kjell&co säljer den för 499:- just nu). Fördelen med den, som jag ser det, är att den dels är mycket "starkare" än originalfjärren, dvs den är relativt okänslig för hur du riktar den. Men den största finessen anser jag vara att den kan starta upp all nödvändig utrustning med ett knapptryck.

Vill jag tex titta på tv, så startar den box, tv samt receiver. Vill jag senare titta på DVD så väljer jag det, och den stänger av boxen och startar DVD-spelaren istället. Samt i mitt fall, öppnar släden så jag kan lägga i en skiva i den (option).

Det kan vara lite pillrigt att programmera den (via internet), men sedan funkar det galant! Rekommenderas varmt! :rolleyes:

Wasgo ;)

Har också köpt denna. Inte för att orginalfjärren strulade, utan för den kan dra igång TV, box och hemmabio med ett enda tryck på fjärrkontrollen, och detta till frugans stora förtjusning.
Nu blir det OS för hela slanten

Postad 08 August 2008 - 22:42

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Man kan ju fråga sej??
Vilken annan produkt skulle vi konsumenter ha sånt tålamod med som dessa "hängboxar" som vi köper.
Tänk er att tvättmaskinen stannar mitt i programmet o du får rycka sladden.
Kaffebryggarn för 300:- stannar mitt i brygget o du får rycka sladden.
Köpte min tvlådda i maj och utan att överdriva så har den hängt sej sådär ett 40tal ggr.O inte blir det bättre
Vad göra?

Återigen: Skaffa en multifjärr! Min box har hängt sig kanske 2 ggr sedan jag skaffade en Harmony i maj. Med andra ord: hängningarna har till 99% att göra med dålig kommunikation mellan orginalfjärren och boxen.

Postad 08 August 2008 - 23:56

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Saknar också centerljud på denna kanal. Inga problem med andra kanaler och centern fungerar utmärkt i övrigt... Fler med detta problem?

Detta hände mig i dag igen, men problemet är inte "stumt"...ibland funkar det. Detta har dock bara hänt mig på Canal+ Film HD...är det boxen som felar tro ? Har svårt att tänka mig något annat ! Vi lär ju knappast ha samma reciever.

Postad 09 August 2008 - 00:21

Unregistered2df434f0
  • Unregistered2df434f0
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Detta hände mig i dag igen, men problemet är inte "stumt"...ibland funkar det. Detta har dock bara hänt mig på Canal+ Film HD...är det boxen som felar tro ? Har svårt att tänka mig något annat ! Vi lär ju knappast ha samma reciever.

Jag var tidigare tvungen att manuellt välja 5.1 ljud och flera verkade uppleva detta problem. Nu är det dock fixat. Var därför övertygad att det var något fel med utsändningen då det rör felet på centerkanalen. För mig har centerkanalen varit ur funktion under kvällens två sista filmer (ingen dialog på den första och dialogen gick även i frontarna på den andra men lyssnade man till centern så hördes inget ljud). På filmen som går nu så fungerar dock ljudet så det bör ju vara något utsändningsfel(?)

Jag har för övrigt en onkyo-reciever.

Postad 09 August 2008 - 00:28

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Ifrån den Officiella Pioneer G9-tråden har rådet kommit att denna box bara behöver "lukta" på smartkortet och att detta sedan kan användas i 5090H:ans Conax-modul.

Jag har nu provat detta och det fungerar inte; boxen vill ha kortet instoppat.
(Jag måste alltså flytta kortet fram och tillbaka)

Jag kan förstå om detta är spärrat, och jag hade mina tvivel att detta verkligen skulle gå.
Mina motiv är att det möjligen skulle kunna bli bättre bild "direkt" med fortsatt möjlighet att spela in på boxen.
Någon som har testat om det är någon skillnad?

En annan aspekt som har kommit upp är att symboltakter mm kan ändras och då skulle CD kunna vara snabbare med att uppgradera programvara än vad Pioneer kan vara; CD vet ju vad som är "på gång".

Så vad det kokar ner till är att om jag skall behålla conax-modulen till tv:n (500:-) eller inte eller är det så att någon av er har ett tips om hur man kan göra för att lösa detta? Kanske jag dabbade mig när jag aktiverade kortet.

Å andra sidan, med tanke på de strul med boxen som har rapporterats i denna tråd, är kanske 499:- en billig försäkring när min box går sönder eller strular.

Redigerat av solhaga, 09 August 2008 - 00:47.

Postad 09 August 2008 - 07:57

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Ifrån den Officiella Pioneer G9-tråden har rådet kommit att denna box bara behöver "lukta" på smartkortet och att detta sedan kan användas i 5090H:ans Conax-modul.

Ähm, du har alltså DVB-S-mottagare i G9'an?

Postad 09 August 2008 - 08:25

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Ähm, du har alltså DVB-S-mottagare i G9'an?

Jajamän!

Postad 09 August 2008 - 09:20

stickan08
  • stickan08
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
Jag har haft Canal Digitals HD -boxar och svurit och klagat på dessa boxars buggar och brister.Så en dag tänkte jag skaffa en bättre box så jag skulle slippa dessa utbrott, så valet stod mellan Vantage 8000S och Lyngbox det blev en Lyngbox med Expansionsmodul för ca.8000kr.Vilket Misstag! någon Sämre box får man leta efter.Den är snygg men det är det ända positiva.Man måste ha två program kort för att den dubbla satellit tunern ska funka,Den startar mitt i natten utan anledning,flera HD-kanaler fungerar inte,Favorit listor försvinner även om du har säkerhetskopierat dem på en usb disc,Timmer inspelningar fungerar inte alls.Så alla ni som gnäller på CD s HD-PVR box var nöjda för den fungerar som Himmelriket jämfört med Lyngboxen.

PS.Jag ska även testa Vantage 8000S om jag får lämna tillbaks Lyngboxen.

Postad 09 August 2008 - 11:09

chol
  • chol
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har man förstått rätt om att det inte är möjligt att få 5.1 ljud via HDMI-utgången. Hade planer på att gå från HD-boxen till mitt ljud system Sony HT-IS100 och därefter in i TV:n Sony KDL-46V4000 men då riskerar man alltså att bli utan 5.1 ljud??? Nybliven ägare till boxen och har i princip bara hunnit rigga upp den och få bild.

Haräven problem med att få in HD-kanalerna, de jag fick in var SVT HD och C+ Film och Sport. Annars måste man ju säga att HD-kvalitén är riktigt grym.

Postad 09 August 2008 - 13:25

Unregistered86d65e0e
  • Unregistered86d65e0e
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0

Vad göra?

Hmm.. Jeg har hatt min box i ca et halvt år. Jeg tror den kanskje har hengt seg 2 ganger...

Postad 09 August 2008 - 14:22

Unregisteredadfb60ea
  • Unregisteredadfb60ea
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Jag hade en proffskille som mätte ut signalen med ett avancerat intrument...han sa att signalen var perfekt och hade inga störningar alls. Han kunde se signalen före och efter störningskompensering...jag hade inga "bit-tapp" före korrigeringen vilket tydligen var bra :D

Hörde att någon hade haft 195 i signalstyrka...undrar hur man får det :)

mvh

Jag fick mitt installerat av en proffs kille, men när det regnar strular det hela tiden på svthd eurosporthd och tv4hd. jag har 178 på dessa signaler vid regn och 184 vid sol så nått måste göras innan hösten, jag har tappat bilden på svthd mer än 20 gånger idag under os, så jag är rätt pisst, boxen fixar inte heller tillbaka bilden när regnet upphör utan jag måste antingen stänga av eller byta till tex trean och tillbaka för att få bild.

//mackan

Postad 09 August 2008 - 14:40

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Jajamän!

Pioneer rules :)
Vill du pröjsa 80 kr/månad så är ju multiabb att fördedra då.

Postad 09 August 2008 - 14:51

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0
När det gäller signalstyrka så ligger mina på 178-186 på de ung 8 kanaler jag kollade på nu, fint väder ute. Samtliga staplar är gröna. Den håller signalen ganska bra, jag fick bortfall på TV4HD under åskvädret för några dagar sedan, annars är det sällan signalen försvinner, kanske 3-5 ggr på ett 1år (oftast åska eller snö på hornet)

När det gäller boxen och som stickan skriver ovan, så tror jag att man står ut med boxen för att det kanske inte är grönare på andra sidan. Digitalboxar och media extenders verkar vara något som man historiskt kan sälja utan att mjukvaran är färdigutvecklad, och den blir aldrig det heller för utveckling av HW går snabbare än uppdateringen så man hinner aldrig få färdig någon mjukvara innan plattformen har ändrats och det är ny mjukvara om ska fram

Egentligen borde det vara samma problem med digitalkamera, mp3-spelare, mobiltelefoner mm, som också har en press att få fram produkterna så snabbt som möjligt eller ännu tidigare, men dessa ser ut att klara sig bättre, av någon anledning. Men det är väl som alltid, det kostar att ligga i topp (även på nerverna)

Någon undrade också om 5.1 via HDMI, och det är riktigt att det går inte med dagens mjukvara. Man får ta detta via spdif-kontakten. Vi kan väl hoppas på en uppdatering ska komma snart eftersom det utlovades till i början av 2008

Redigerat av Unregistered124686ac, 09 August 2008 - 14:56.

Postad 09 August 2008 - 15:29

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Pioneer rules :)
Vill du pröjsa 80 kr/månad så är ju multiabb att fördedra då.

Jovisst, det alternativet finns ju. Nu får conax-modulen bli reserv ifall jag blir av med boxen vid reparation.

Postad 09 August 2008 - 17:16

vilse
  • vilse
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Kör med denna box och en Panasonic PZ85.
Har inställt att 1080i är default HD upplösning i boxen.
Innan har man alltid sett i TV:n att den byter till 720p när jag tittar på SVT HD för att sen gå tillbaka till 1080i när jag byter kanal. Sen ett antal dagar tillbaka blir det ej 720p när jag ser på SVT HD utan den kanalen visas i 1080i vilket ju är fel.
Någon annan som haft detta fel? Min kompis som har likadan box och TV fungerar det som det skall just nu.
Ringde CD kundtjänst men det var totalt godag yxskaftsvar och de skyllde på att SVT HD var en testkanal och de säkert håller på att ändra i utsändningarna.

Postad 09 August 2008 - 18:49

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Innan har man alltid sett i TV:n att den byter till 720p när jag tittar på SVT HD för att sen gå tillbaka till 1080i när jag byter kanal. Sen ett antal dagar tillbaka blir det ej 720p när jag ser på SVT HD utan den kanalen visas i 1080i vilket ju är fel.
Någon annan som haft detta fel? Min kompis som har likadan box och TV fungerar det som det skall just nu.
Ringde CD kundtjänst men det var totalt godag yxskaftsvar och de skyllde på att SVT HD var en testkanal och de säkert håller på att ändra i utsändningarna.

Troligen har du aktivt valt 1080i, för då blir det alltid 1080i. Om man inte gör något val så blir det såsom det sänds ut dvs 720p för svt HD. Du kan få tillbaka detta genom att göra en fabriksreset, då får man igen det som kommer in går ut. (Om nu inte SVT HD har börjat sändas i 1080i de senaste dagarna, men det är inget som jag har hört)

Postad 09 August 2008 - 19:04

Unregisteredb3410fbf
  • Unregisteredb3410fbf
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
nån mer som reagerat på den dåliga text tv:n? Det tar tid att hitta sidor. Och när man är inne på en sida som är uppdelad på flera så kan man inte hoppa emellan.

Eller har jag missat nått på fjärren?

Postad 10 August 2008 - 08:29

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

nån mer som reagerat på den dåliga text tv:n? Det tar tid att hitta sidor. Och när man är inne på en sida som är uppdelad på flera så kan man inte hoppa emellan.

Eller har jag missat nått på fjärren?

Nä du har inte fel...text-tv:n suger rejält på denna box :)

Riktigt segt då jag har den kopplad till en projektor och därför är beroende av boxens text-tv.

Tror tyvärr inte heller att någon framtida mjukvaruuppgradering kan rätta till detta. Det är nog själva modulen i boxen som är kass.

Tråkigt då 500.000 svenskar tittar på text-tv varje dag !....och jag är en av dem :D

mvh

Redigerat av Svansen, 10 August 2008 - 08:30.

Postad 10 August 2008 - 13:14

Unregisteredd3931438
  • Unregisteredd3931438
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Jag blir prillig! Jag köpte ett Canal Digital-paket med HD-mottagaren med hårddisk. När jag fick hem den, kopplade jag in den på min gamla parabol med fyra huvuden – inga problem. Idag tänkte jag byta parabol mot CD:s medskickade (som tar betydligt mindre plats). Jag får ingen bild! Signalstyrkan är över 200 med signalkvalitén står på rött och när jag gör en sökning säger mottagaren "det uppstod fel under kanalsökningen". Jag har testat med två olika coaxkablar mellan LNB och mottagare och även med mitt gamla LNB, men det funkar lik förbaskat inte. Några tips?

Redigerat av Unregisteredd3931438, 10 August 2008 - 13:15.

Postad 10 August 2008 - 13:56

Unregisteredadfb60ea
  • Unregisteredadfb60ea
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Jag blir prillig! Jag köpte ett Canal Digital-paket med HD-mottagaren med hårddisk. När jag fick hem den, kopplade jag in den på min gamla parabol med fyra huvuden – inga problem. Idag tänkte jag byta parabol mot CD:s medskickade (som tar betydligt mindre plats). Jag får ingen bild! Signalstyrkan är över 200 med signalkvalitén står på rött och när jag gör en sökning säger mottagaren "det uppstod fel under kanalsökningen". Jag har testat med två olika coaxkablar mellan LNB och mottagare och även med mitt gamla LNB, men det funkar lik förbaskat inte. Några tips?

om du får så hög signal låter det som du ställt in den på sirius.

//mackan

Postad 10 August 2008 - 14:12

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Troligen mot fel satellit. Du kan ju också prova en fabriksreset, har för mig att den kör igenom hela installationen då, så då behöver man inte manuelt göra någon kanalsökning

Postad 10 August 2008 - 15:16

vilse
  • vilse
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0

Troligen har du aktivt valt 1080i, för då blir det alltid 1080i. Om man inte gör något val så blir det såsom det sänds ut dvs 720p för svt HD. Du kan få tillbaka detta genom att göra en fabriksreset, då får man igen det som kommer in går ut. (Om nu inte SVT HD har börjat sändas i 1080i de senaste dagarna, men det är inget som jag har hört)

Tack det fungerade.
Vilken sopig box. Detta måste va en bugg.

Postad 10 August 2008 - 17:44

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Troligen mot fel satellit. Du kan ju också prova en fabriksreset, har för mig att den kör igenom hela installationen då, så då behöver man inte manuelt göra någon kanalsökning

Eller har en Diseq mellan, det går heller inte.

Postad 10 August 2008 - 17:48

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Egentligen borde det vara samma problem med digitalkamera, mp3-spelare, mobiltelefoner mm, som också har en press att få fram produkterna så snabbt som möjligt eller ännu tidigare, men dessa ser ut att klara sig bättre, av någon anledning. Men det är väl som alltid, det kostar att ligga i topp (även på nerverna)

Anledningen är för det första att mobilnätets utveckling ligger ett par generationer före det som vi användare har tillgång till. Vi köper alltså en sedan flera år färdig produkt. För det andra så är det en enorm volym på dessa produkter och en stor konkurrens.
Ingen av dessa punkter uppfylls när det gäller HDTV.

Postad 11 August 2008 - 09:34

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Måste kortet sitta i vid inspelning?

Postad 11 August 2008 - 09:41

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0

Det är inte så att du såg på OS och det sänds i 1080i? Vill även minnas följande bugg: Har du varit in och valt utsignal i boxen? Gör du det så slutar boxen växla auromatiskt, för att få tillbaka "automatisk växling" måste du göra en fabriksåterställning...(rätta mig om jag har fel!)

Edit: sorry, såg inte att frågan redan var besvarad...

Redigerat av Veritas, 11 August 2008 - 09:42.

Postad 11 August 2008 - 12:29

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Måste kortet sitta i vid inspelning?

Dvs, sparas programmet krypterat eller okrypterat på hårddisken?

Postad 11 August 2008 - 12:59

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Dvs, sparas programmet krypterat eller okrypterat på hårddisken?

Sparas okrypterat, måste sitta i vid inspelning inte vid uppspelning

Postad 11 August 2008 - 13:36

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Sparas okrypterat, måste sitta i vid inspelning inte vid uppspelning

Tack för svaret, detta innebär begränsad användbarhet.
Det där tvilling-kortet rycker allt närmare.

Postad 11 August 2008 - 18:14

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

Tack för svaret, detta innebär begränsad användbarhet.
Det där tvilling-kortet rycker allt närmare.

Nej, ökad användbarhet. Att spara krypterat gör det jekligt svårt att titta på materialet en vecka senare då kodnycklarna ändrats. Samt du kan titta på material även efter det att ditt abb tagit slut. Nog är det bättre än det omvända. Fast bäst vore givetvis om man kunde spela in utan någon av dessa begränsningar.

Postad 11 August 2008 - 18:39

bengtfalke
  • bengtfalke
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jag har samma problem som flera har skrivit om här på forumet, nämligen att fjärrkontrollen fungerar uselt och det oftast krävs ett antal tryckningar för att få boxen att reagera.

Först några fakta och sen en idiotisk iaktagelse.... ;o)

Vi har boxen stående i ett skåp ovanpå en NAD L73 förstärkare. Ovanpå skåpet står vår plasma, en Panasonic TH-42PX80E. Jag har fått en ersättnngsbox från CD och när den betedde sig i stort sätt likadant både med den medföljande fjärren som med vår multifjärr till NAD:en (LTR L73) började jag fundera så här.

1. NAD-fjärren fungerar med alla andra apparater inklusive plasman, NAD-förstärkaren men inte med CD-boxen gör att det troligen inte är CD-fjärren det är fel på, snarare då mottagningen av signalerna i boxen.

2. Jag har läst här på forumet att plasmor ev eventuellt kan störa kommunikationen mellan fjärr och TV så jag testade att stänga av TV:en. Hocus Pocus... alla kommandon verkar tas emot.... nåt ligger det i det.

3. Det verkar alltså som ljuset från själva plasma-TV:en stör mottagaren i CD-boxen och inte fjärren eftersom det gäller båda fjärrkontrollerna och NAD-fjärren fortfarande fungerar med andra apparater.

4. Jag provar då att dra ut lådorna i skåpet. De är alltså mellan CD-boxen och TV:n..... vips allt fungerar genast mycket bättre om inte perfekt.

Nu har jag helt enkelt puttat in boxen längre in i skåpet och min spontana uppfattn ing är nog att det fungerar bättre men inte perfekt. Jag vet inte hur fjärrkontroller fungerar men jag gissar att CD skulle kunna lösa det genom att byta frekvens eller liknande eftersom alla andra apparater fungerar perfekt.

Min slutsats är att ljuset från plasman på något sätt stör kommunikationen mellan fjärren och TV:n och det skulle vara intressant att få veta vilken typ av skärm de har som rapporterar att andra multifjärrkontroller fungerar perfekt.

Ni som har problem... har ni plasma eller lcd?

Redigerat av bengtfalke, 11 August 2008 - 18:48.

Postad 11 August 2008 - 19:41

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Nej, ökad användbarhet. Att spara krypterat gör det jekligt svårt att titta på materialet en vecka senare då kodnycklarna ändrats. Samt du kan titta på material även efter det att ditt abb tagit slut. Nog är det bättre än det omvända. Fast bäst vore givetvis om man kunde spela in utan någon av dessa begränsningar.

Bra argument, Monshi. Jag köper dom.
Min tanke var dock att kunna spela in utan kort så att jag kan använda kortet i tv:n.
Kvalitén direkt eller inspelat via boxen inbillar jag mig skulle vara sämre än tv:n direkt.
Fast nu när symboltakten har ökat på en del HD-kanaler, och tv:n inte klarar den, så spelar det ju mindre roll.

Postad 11 August 2008 - 19:58

voyager
  • voyager
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Är det någon mer som har problem att spela in 2st program som ex börjar kl. 20 o det andra kl. 21 på samma kanal? Det första blir inspelat men inte den andra som börjar efter ex. kl. 21.. Då stannar boxen o går till stand by :/ Jobbigt är det, men en uppdatering på detta problem vore bra!

Postad 11 August 2008 - 20:02

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

snip

Ni som har problem... har ni plasma eller lcd?

En väldigt amatörmässig undersökning med hjälp en digitialkameras sökare på mina fjärrkontroller ger detta resultat:

Modulerad 0 till 100: Sagem

Dubbla dioder, modulerad 50 till 100: Multifjärr

Modulerad 50 till 100: Diverse andra

Min gissning är att Sagems fjärr blir störd av "bakgrundstrålningen" från en plasma, eftersom signalen är modulerad från 0 till 100. "Nollorna", dvs helt släckt, blir helt enkelt tolkade som ettor av boxen (eller tvärtom, beroende hur bitpolariteten är) då bakgrundstrålning blir pålagt.

Redigerat av solhaga, 11 August 2008 - 20:04.

Postad 11 August 2008 - 21:10

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Är det någon mer som har problem att spela in 2st program som ex börjar kl. 20 o det andra kl. 21 på samma kanal? Det första blir inspelat men inte den andra som börjar efter ex. kl. 21.. Då stannar boxen o går till stand by :/ Jobbigt är det, men en uppdatering på detta problem vore bra!

Om du har lagt in extratid i menyn för att säkerställa att du alltid får med slutet så kan detta ställa till om du gör inspelningar efter vart annat

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.