* Officiell Tråd - Nokia N900 *
7894 svar till detta ämne
Postad 22 November 2009 - 19:54
Unregistered45806226
-
Unregistered45806226
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Chockad över att en sådan liten befolkning får ny teknik före oss här i Sverige...
Deras byggnader är väl ursprunglingen tält i öknen, tycker jag inte är så banbrytande. Kameler och olja är väl det man primärt tänker på...Det är väl oljan som gjort att dom kan köpa in kunnande i hur man bygger t.ex från Sverige och andra europeiska länder. Dom har ingen egen biltillverkning vad jag vet heller, ändå swishar det fram en del Mercor,BMW och andra potenta vagnar i öknen. Det betyder ju inte att dom ligger före oss när det gäller allt som du säger...
Irrelevant egentligen, min mening är bara att telefoner finns och man skickar till alla som vill ha utom här i Sverige.
/Tech
Okej. att telefonen hamnar i Förenade Arabemiraten är absolut inget att vara chockad eller förvånad över. 1. Dem har 10000 gånger mer pengar än vad vi har. 2. Det är ett av världens mest teknik konsumerande land per skalle. 3. Det avgudar Nokia mer än någon annan. 4. Dessutom är deras marknad så extremt bred vad gäller teknologi så det är ju självklart att den hamnar där innan. 5. Det finns ett tiotal arabiska länder i världen som både är större och mer mer prioriterade än Sverige, Så gör man en arabisk version så kommer den att fungera på fler än 10 länder. Men gör man till Sverige så kommer den bara att fungera i Sverige och i Finland. Jag har varit i Dubai och Abu Dhabi ett par gånger och nästan alla har Nokia. Dessutom har alla dyra, nya och mycket teknik-fyllda-telefoner.E90, N96 och 8800 är telefoner som inte bara vuxna och buisnessmän har utan också ungdomar och skolelever. Så om vi ska snacka om varför Nokia väljer att släppa den där innan här så tror jag att du fått ett mycket tydligt svar på det. En annan sak som man inte ska glömma är att hur mycket vi än försöker och vill så kommer det aldrig säljas stora volymer av denna telefon i Sverige, så JA. Sverige är en oprioriterad marknad eftersom dem bryr sig mycket mindre om det, och de flesta vet också mycket mindre. Vi är ett hundratal här på forumet som bryr oss, men inte många fler gör det, tyvärr! //Mobilproffs
Redigerat av Unregistered45806226, 22 November 2009 - 20:04.
Postad 22 November 2009 - 19:56
Tech
-
Tech
-
Användare
-
-
133 inlägg
Hur kan media markt ha den eftersom den först kommer ut 30 nov? :S
Netonnet har den också, just nu bara i kalmar. http://www.netonnet......8125526,3208)Riktigt trevlig lur med otrolig prestanda...hade jag inte tyckt illa om winmobile skulle jag slagit till. /Tech
Postad 22 November 2009 - 20:08
Tech
-
Tech
-
Användare
-
-
133 inlägg
Okej. att telefonen hamnar i Förenade Arabemiraten är absolut inget att vara chockad eller förvånad över. 1. Dem har 10000 gånger mer pengar än vad vi har. 2. Det är ett av världens mest teknik konsumerande land per skalle. 3. Det avgudar Nokia mer än någon annan. 4. Dessutom är deras marknad så extremt bred vad gäller teknologi så det är ju självklart att den hamnar där innan.
Jag har varit i Dubai och Abu Dhabi ett par gånger och nästan alla har Nokia. Dessutom har alla dyra, nya och mycket teknik-fyllda-telefoner.E90, N96 och 8800 är telefoner som inte bara vuxna och buisnessmän har utan också ungdomar och skolelever. Så om vi ska snacka om varför Nokia väljer att släppa den där innan här så tror jag att du fått ett mycket tydligt svar på det. En annan sak som man inte ska glömma är att hur mycket vi än försöker och vill så kommer det aldrig säljas stora volymer av denna telefon i Sverige, så JA. Sverige är en oprioriterad marknad eftersom dem bryr sig mycket mindre om det, och de flesta vet också mycket mindre. Vi är ett hundratal här på forumet som bryr oss, men inte många fler gör det, tyvärr! //Mobilproffs
Att dom har mer pengar är ju solklart, det har norrmännen också. Ja dom är verkligen konumenter av allt inkl. mobiler Dom avgudar allt, dom har råd med det. Bred marknad är kanske att ta i, USA med 300 milj. invånare är brett Två resor till Dubai är väl inte statistiskt material gällande mobilförsäljningen. Vi är hundra här, men jag tror det finns ett stort sug efter N900 även av helt vanliga användare. Spelar ingen roll, vi får vänta inte bara på denna utan på i princip all ny teknik. Det lustiga är att man tycker ju att ett grannland som Finland som vi har otroligt bra och många kontakter med borde kunna släppa mobilen även här. Om vi är så få som du påstår märks det ju inte om det saknas några hundra för Nokia när dom går ut worlwide. /Tech
Redigerat av Tech, 22 November 2009 - 20:13.
Postad 22 November 2009 - 20:15
hagewire
-
hagewire
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Netonnet har den också, just nu bara i kalmar.
http://www.netonnet......8125526,3208)
Riktigt trevlig lur med otrolig prestanda...hade jag inte tyckt illa om winmobile skulle jag slagit till.
/Tech
vad e skillnaderna mellan n900 å htc hd2? om man tänker till att man vill ha en bra lur
Postad 22 November 2009 - 20:19
Unregistered45806226
-
Unregistered45806226
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Att dom har mer pengar är ju solklart, det har norrmännen också.
Ja dom är verkligen konumenter av allt inkl. mobiler
Dom avgudar allt, dom har råd med det.
Bred marknad är kanske att ta i, USA med 300 000 milj. invånare är brett
Vi är hundra här, men jag tror det finns ett stort sug efter N900 även av helt vanliga användare.
Spelar ingen roll, vi får vänta inte bara på denna utan på i princip all ny teknik. Det lustiga är att man tycker ju att ett grannland som Finland som vi har otroligt bra och många kontakter med borde kunna släppa mobilen även här.
Om vi är så få som du påstår märks det ju inte om det saknas några hundra för Nokia när dom går ut worlwide.
/Tech
Ja jag förstår att du vill ha telefonen, jag också. är sjukt sugen på en och kan köpa den till vilket pris som helst, men grejen är att tyvärr är sverige ett litet land och som jag också nämner är att det inte kommer att bli stora volymer av denna, jo bara om varannan svensk köper varsin N900, hehe. Då kanske vi blir först med nästa high-end-telefon från Nokia. Finns telefonen att köpa i Finland i dagsläget? Alltså någon som har den inne i lager? så fall tell me where. Kan tänka mig åka dit eller beställa en hit direkt om det går. Den kommer till Sverige nästan samtidigt som när den kommer till Finland. Det var samma sak med 5800 den kom till Finland någon månad innan men alla som ville ha den köpte den från Finland och plötsligt fanns den också på de Svenska nätbutikerna som importerade från Finland, och då var fanns den i Sverige nästan samtidigt som den fanns i Finland. //Mobilproffs
Postad 22 November 2009 - 20:20
Xenom
-
Xenom
-
Användare
-
-
121 inlägg
Chockad över att en sådan liten befolkning får ny teknik före oss här i Sverige...
Deras byggnader är väl ursprunglingen tält i öknen, tycker jag inte är så banbrytande. Kameler och olja är väl det man primärt tänker på...Det är väl oljan som gjort att dom kan köpa in kunnande i hur man bygger t.ex från Sverige och andra europeiska länder. Dom har ingen egen biltillverkning vad jag vet heller, ändå swishar det fram en del Mercor,BMW och andra potenta vagnar i öknen. Det betyder ju inte att dom ligger före oss när det gäller allt som du säger...
Irrelevant egentligen, min mening är bara att telefoner finns och man skickar till alla som vill ha utom här i Sverige.
/Tech
Helt rätt! Men som någon sa så är det CASH att hämta! Inte lika mkt i Sverige skulle jag tro. Palm Pré kom inte heller till Sverige. Antagligen även det fråga om cash och förövrigt har vi fallit långt bakom i Teknik världen!! Vi kommer inte med några banbrytande it-lösningar precis, ingen teknik, inga pengar, inget att tillföra i världen, saab har kursat, volvo är uppköpt, kokums uppköpt osv osv. Bara lite vapen från Karskoga och medicinsk forskning från Lund. IKEA är väl det enda annars som vi bidrar med i världen. Om man kan kalla det för att bidra vill säga. Jag är ingen expert i samhällsvetenskap, och har inte läst statsvetare, men det känns som svenskar är för fega och gemytliga för att slåss på exportmarknaden eller komma på några revolutionerande ideer. Tyvärr. Man skäms stort att förknippas med den feghet och låtsas moralism som Svensken representerar. Kalla det lathet.. Vi får se hur många intelligenta gratis-apps till Maemo som kommer att komma från svenskt håll när n900 funnits ett tag.. Vi laddar ner och springer till puben o flashar vår nya status-pryl hellre än att bidra till utveckling är min erfarenhet.
Postad 22 November 2009 - 20:22
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1891 inlägg
Vi får vänta på en bra användar upplevelse som 1.1:an kommer att ge  Så tänk på alla som fått sin N900 nu, sån besvikelse dom kommer att uppleva tills 1.1:an kommer
Postad 22 November 2009 - 20:25
Tech
-
Tech
-
Användare
-
-
133 inlägg
Ja jag förstår att du vill ha telefonen, jag också. är sjukt sugen på en och kan köpa den till vilket pris som helst, men grejen är att tyvärr är sverige ett litet land och som jag också nämner är att det inte kommer att bli stora volymer av denna, jo bara om varannan svensk köper varsin N900, hehe. Då kanske vi blir först med nästa high-end-telefon från Nokia. Finns telefonen att köpa i Finland i dagsläget? Alltså någon som har den inne i lager? så fall tell me where. Kan tänka mig åka dit eller beställa en hit direkt om det går. Den kommer till Sverige nästan samtidigt som när den kommer till Finland. Det var samma sak med 5800 den kom till Finland någon månad innan men alla som ville ha den köpte den från Finland och plötsligt fanns den också på de Svenska nätbutikerna som importerade från Finland, och då var fanns den i Sverige nästan samtidigt som den fanns i Finland. //Mobilproffs
Jo man börjar bli lite bitter nu  Hittade i ett annat forum just nu att hela europa (förutom Italen som redan fått) har blivit framflyttat till tredje december. /Tech Edit: länk http://www.product-r...pdate-december/
Redigerat av Tech, 22 November 2009 - 20:29.
Postad 22 November 2009 - 20:37
Unregistered45806226
-
Unregistered45806226
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Jo man börjar bli lite bitter nu  Hittade i ett annat forum just nu att hela europa (förutom Italen som redan fått) har blivit framflyttat till tredje december.
/Tech
Edit: länk
http://www.product-r...pdate-december/
mm ser det. Detta är verkligen inte kul. Hoppas då den kommer till alla under December i alla fall så vi slipper att vara sist. //Mobilproffs
Postad 22 November 2009 - 20:39
Tech
-
Tech
-
Användare
-
-
133 inlägg
vad e skillnaderna mellan n900 å htc hd2? om man tänker till att man vill ha en bra lur
I korthet, windows mobile 6.5 vs Maemo 5 (Linux, debian baserat) HD2 större skärm, dock samma upplösning HD2 snabbare processor är ingen expert på specarna, gör jämförelse på prisjakt. /Tech
Postad 22 November 2009 - 20:44
Xenom
-
Xenom
-
Användare
-
-
121 inlägg
I korthet,
windows mobile 6.5 vs Maemo 5 (Linux, debian baserat)
HD2 större skärm, dock samma upplösning
HD2 snabbare processor
är ingen expert på specarna, gör jämförelse på prisjakt.
/Tech
Öööhm har HD2 snabbare processor?? Än vad då? Din dator?
Postad 22 November 2009 - 20:48
Tech
-
Tech
-
Användare
-
-
133 inlägg
Som jag skrev är ingen expert på specarna, dock har jag för mig att HD2 har en CPU på 1GHz och N900 600MHz. Har du mer info så dela gärna med dig, du verkar insatt. /Tech
Postad 22 November 2009 - 20:49
Pfizer
-
Pfizer
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
/Tech
"Chockad över att en sådan liten befolkning får ny teknik före oss här i Sverige..."Befolkningsmängd har absolut inget med saken att göra. Förstår inte ens varför du nämner det. Men om vi bortser från det, och ändå räknar det som ett argument, så är det fortfarande irrelevant. UAE har en befolkningsmängd på 6 miljoner, vi har nyligen nått 9 miljoner. Det är inte så stor skillnad. "Deras byggnader är väl ursprungligen tält i öknen, tycker jag inte är så banbrytande."Definiera ursprungligen? Ingen civilisation började med att bygga villor och skyskrapor, det vet du nog redan, men fortfarande använder du det som ett argument? Det är chockade. Nu när vi ändå snackar så långt bak i tiden, så vet du också att vi tog på oss halloween maskar, seglade runt, rånade, mördade och våldtog på vägen. Medans araberna utvecklade t.ex. matematik, kemi osv. "Kameler och olja är väl det man primärt tänker på"Nej faktiskt inte, när jag hör UAE så tänker jag världens högsta byggnad, en roterande ekologisk skyskrapa som producerar mer ström än den förbrukar, hotell Atlantis osv. Men kameler och olja är kanske det du tänker på. Är det fördomar vi snackar om här eller väntan på N900 (som aldrig verkar ta slut) som får dig att tänka på det sättet? "Det är väl oljan som gjort att dom kan köpa in kunnande i hur man bygger t.ex från Sverige och andra europeiska länder."Absolut, om du syftar på vart de fick pengarna ifrån, så har du rätt. Men det inte så längre, turismen utgör nästan lika stor del som oljan, åtminstone i Dubai. Och om deras plan fortsätter som den ska, så kommer turismen att ersätta inkomsterna från oljan. Oljan fick de och stå på bena, men det är inte oljan som driver de framåt. Som sagt, det är vart pengarna kommer ifrån. De kanske får hjälp av Europas ingenjörer osv, men "the vision", den är deras. Jag hoppas inte att du har en bild av massa vidrigt rika araber i tält som sitter och importerar kunnande människor. För då är det ingen mening och föra någon diskussion alls. " Dom har ingen egen biltillverkning vad jag vet heller, ändå swishar det fram en del Mercor,BMW och andra potenta vagnar i öknen" Öknen? Har du sett hur det ser ut där? Var snäll och ta en titt på "öknen": http://images.quickb...-36457/dub1.gifhttp://farm1.static...._81453f218b.jpghttp://www.basf.com/...is_Dubai_EN.jpghttp://omarulhaq.fil...09/04/dubai.jpgAngående biltillverkning, det är inte ett direkt mått på hur bra landet ligger till. Vi har en egen biltillverkning, till skillnad från UAE, ändå har de högre BNP per capita. Det jag däremot håller med dig upp till 100%, det är lurens försening. Förstår inte varför den är tillgänglig i andra länder, men inte i Sverige. Menar de att vi är för dumma för att klara av en bugg? De som har förbeställt mobilen via nokia shop borde få sina mobiler. Då utgår jag från följande: - Får man reda på N900 innan alla andra, betyder det att man har koll på mobiler.
- Har man koll på mobiler, så vet man att N900 inte är en average-joe telefon, utan för den teknik intresserade.
- Har man då förbeställt en mobil för ca 6000kr, som är för den teknik intresserade, så klarar man fan i mig av att veta om sitt simkort fungerar på den eller inte.
När jag väl sagt så till Nokia, så kommer följande svar upp istället "Men vi väntar in en större leverans så att alla får tillgång till mobilen" Men säg mig, vad är meningen med FÖR-beställning i så fall? Klas, kan du vara snäll och förklara vad som egentligen pågår här?
Postad 22 November 2009 - 20:58
Tech
-
Tech
-
Användare
-
-
133 inlägg
"Chockad över att en sådan liten befolkning får ny teknik före oss här i Sverige..." Befolkningsmängd har absolut inget med saken att göra. Förstår inte ens varför du nämner det. Men om vi bortser från det, och ändå räknar det som ett argument, så är det fortfarande irrelevant. UAE har en befolkningsmängd på 6 miljoner, vi har nyligen nått 9 miljoner. Det är inte så stor skillnad.
"Deras byggnader är väl ursprungligen tält i öknen, tycker jag inte är så banbrytande." Definiera ursprungligen? Ingen civilisation började med att bygga villor och skyskrapor, det vet du nog redan, men fortfarande använder du det som ett argument? Det är chockade. Nu när vi ändå snackar så långt bak i tiden, så vet du också att vi tog på oss halloween maskar, seglade runt, rånade, mördade och våldtog på vägen. Medans araberna utvecklade t.ex. matematik, kemi osv.
"Kameler och olja är väl det man primärt tänker på" Nej faktiskt inte, när jag hör UAE så tänker jag världens högsta byggnad, en roterande ekologisk skyskrapa som producerar mer ström än den förbrukar, hotell Atlantis osv. Men kameler och olja är kanske det du tänker på. Är det fördomar vi snackar om här eller väntan på N900 (som aldrig verkar ta slut) som får dig att tänka på det sättet?
"Det är väl oljan som gjort att dom kan köpa in kunnande i hur man bygger t.ex från Sverige och andra europeiska länder." Absolut, om du syftar på vart de fick pengarna ifrån, så har du rätt. Men det inte så längre, turismen utgör nästan lika stor del som oljan, åtminstone i Dubai. Och om deras plan fortsätter som den ska, så kommer turismen att ersätta inkomsterna från oljan. Oljan fick de och stå på bena, men det är inte oljan som driver de framåt. Som sagt, det är vart pengarna kommer ifrån. De kanske får hjälp av Europas ingenjörer osv, men "the vision", den är deras. Jag hoppas inte att du har en bild av massa vidrigt rika araber i tält som sitter och importerar kunnande människor. För då är det ingen mening och föra någon diskussion alls.
" Dom har ingen egen biltillverkning vad jag vet heller, ändå swishar det fram en del Mercor,BMW och andra potenta vagnar i öknen" Öknen? Har du sett hur det ser ut där? Var snäll och ta en titt på "öknen":
http://images.quickb...-36457/dub1.gif
http://farm1.static...._81453f218b.jpg
http://www.basf.com/...is_Dubai_EN.jpg
http://omarulhaq.fil...09/04/dubai.jpg
Angående biltillverkning, det är inte ett direkt mått på hur bra landet ligger till. Vi har en egen biltillverkning, till skillnad från UAE, ändå har de högre BNP per capita.
Det jag däremot håller med dig upp till 100%, det är lurens försening. Förstår inte varför den är tillgänglig i andra länder, men inte i Sverige. Menar de att vi är för dumma för att klara av en bugg? De som har förbeställt mobilen via nokia shop borde få sina mobiler. Då utgår jag från följande:
- Får man reda på N900 innan alla andra, betyder det att man har koll på mobiler.
- Har man koll på mobiler, så vet man att N900 inte är en average-joe telefon, utan för den teknik intresserade.
- Har man då förbeställt en mobil för ca 6000kr, som är för den teknik intresserade, så klarar man fan i mig av att veta om sitt simkort fungerar på den eller inte.
När jag väl sagt så till Nokia, så kommer följande svar upp istället "Men vi väntar in en större leverans så att alla får tillgång till mobilen" Men säg mig, vad är meningen med FÖR-beställning i så fall?
Klas, kan du vara snäll och förklara vad som egentligen pågår här?
Det är enbart min bitterhet och avundsjuka som visar sig på följande sätt, jag håller med dig till fullo och nej jag har inga föreställningar om tält och rika araber. Jag skall försöka hålla tillbaka min avundsjuka och vara mer saklig. Förbeställng verkar i detta fall meningslös. /Tech
Postad 22 November 2009 - 21:30
Tech
-
Tech
-
Användare
-
-
133 inlägg
Länk till en tysk sida med bilder och video, dom skriver att deras enhet kom med "Final firmware" undrar vilken det var? http://smartphoneare...ergleichsfotos//Tech
Postad 22 November 2009 - 21:49
Unregistered45806226
-
Unregistered45806226
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
"Chockad över att en sådan liten befolkning får ny teknik före oss här i Sverige..." Befolkningsmängd har absolut inget med saken att göra. Förstår inte ens varför du nämner det. Men om vi bortser från det, och ändå räknar det som ett argument, så är det fortfarande irrelevant. UAE har en befolkningsmängd på 6 miljoner, vi har nyligen nått 9 miljoner. Det är inte så stor skillnad.
"Deras byggnader är väl ursprungligen tält i öknen, tycker jag inte är så banbrytande." Definiera ursprungligen? Ingen civilisation började med att bygga villor och skyskrapor, det vet du nog redan, men fortfarande använder du det som ett argument? Det är chockade. Nu när vi ändå snackar så långt bak i tiden, så vet du också att vi tog på oss halloween maskar, seglade runt, rånade, mördade och våldtog på vägen. Medans araberna utvecklade t.ex. matematik, kemi osv.
"Kameler och olja är väl det man primärt tänker på" Nej faktiskt inte, när jag hör UAE så tänker jag världens högsta byggnad, en roterande ekologisk skyskrapa som producerar mer ström än den förbrukar, hotell Atlantis osv. Men kameler och olja är kanske det du tänker på. Är det fördomar vi snackar om här eller väntan på N900 (som aldrig verkar ta slut) som får dig att tänka på det sättet?
"Det är väl oljan som gjort att dom kan köpa in kunnande i hur man bygger t.ex från Sverige och andra europeiska länder." Absolut, om du syftar på vart de fick pengarna ifrån, så har du rätt. Men det inte så längre, turismen utgör nästan lika stor del som oljan, åtminstone i Dubai. Och om deras plan fortsätter som den ska, så kommer turismen att ersätta inkomsterna från oljan. Oljan fick de och stå på bena, men det är inte oljan som driver de framåt. Som sagt, det är vart pengarna kommer ifrån. De kanske får hjälp av Europas ingenjörer osv, men "the vision", den är deras. Jag hoppas inte att du har en bild av massa vidrigt rika araber i tält som sitter och importerar kunnande människor. För då är det ingen mening och föra någon diskussion alls.
" Dom har ingen egen biltillverkning vad jag vet heller, ändå swishar det fram en del Mercor,BMW och andra potenta vagnar i öknen" Öknen? Har du sett hur det ser ut där? Var snäll och ta en titt på "öknen":
http://images.quickb...-36457/dub1.gif
http://farm1.static...._81453f218b.jpg
http://www.basf.com/...is_Dubai_EN.jpg
http://omarulhaq.fil...09/04/dubai.jpg
Angående biltillverkning, det är inte ett direkt mått på hur bra landet ligger till. Vi har en egen biltillverkning, till skillnad från UAE, ändå har de högre BNP per capita.
Det jag däremot håller med dig upp till 100%, det är lurens försening. Förstår inte varför den är tillgänglig i andra länder, men inte i Sverige. Menar de att vi är för dumma för att klara av en bugg? De som har förbeställt mobilen via nokia shop borde få sina mobiler. Då utgår jag från följande:
- Får man reda på N900 innan alla andra, betyder det att man har koll på mobiler.
När jag väl sagt så till Nokia, så kommer följande svar upp istället "Men vi väntar in en större leverans så att alla får tillgång till mobilen" Men säg mig, vad är meningen med FÖR-beställning i så fall?
Klas, kan du vara snäll och förklara vad som egentligen pågår här?
Håller med dig till 1000%. Mycket bra skrivet. Hoppas telefonen kommer snart bara  //Mobilproffs
Postad 22 November 2009 - 21:52
theclone
-
theclone
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
hehe...var är den här tråden påväg?
Postad 22 November 2009 - 21:56
Unregistered45806226
-
Unregistered45806226
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Som jag skrev är ingen expert på specarna, dock har jag för mig att HD2 har en CPU på 1GHz och N900 600MHz.
Har du mer info så dela gärna med dig, du verkar insatt.
/Tech
Det finns ju GSMArena så man behöver inte ha koll på något, man bara går in där o kikar. Visst har dem fel ibland men det är inte ofta. spec. jämförelse mellan N900 och HD2 - http://www.gsmarena....p;idPhone1=2957Observera att en HD2 kan ha hur bra specifikationer som helst och ha världens processor och ram-minne. Den kommer inte vara snabbare än tex N900. Detta då telefonen använder ett system som bygger på för det första en gammal grund och för de andra som är väldigt hårdvarukrävande vilket kräver mycket bra prestanda för att telefonen ska flyta på ordentligt. Men de finns vissa som ändå gillar det. konstigt nog. //Mobilproffs
Redigerat av Unregistered45806226, 22 November 2009 - 21:57.
Postad 22 November 2009 - 22:02
Unregistered0417a23d
-
Unregistered0417a23d
-
Användare
-
-
179 inlägg
Det börjar oxå kommer in lite buggar från användare som kan vara intressanta. finns i olika trådar på maemo.org. allvarligast och mest störande verkar vara att flera har telefoner som startar om sig flera ggr per dag, helt okontrollerat.
Hoppas det är löst i 1.1. Men om det skulle gälla alla N900 - borde inte Nokia märkt det? Var och klämde på en HD2:a idag blev ruskigt sugen. Suget blev ju inte mindre av att polaren köpte en. Synd att den inte har ett tangentbord. hade varit ett givet köp då!
Jag har varit otrogen. Haft orena tankar - jag har funderat på HD2, Droid, X10, tom. iPhone (jailbreakad). Men för tillfället är det N900 som gäller igen (eller kanske iPhone), eller om jag orkar med HTC TP ett tag till någon framtida modell. HD2 föll bort pga. usel kamera. Trodde utvecklingen gick framåt, men dess 5MP kamera verkar vara mycket sämre än den 3MP som sitter i min HTC TP och som är helt OK. Nu vet vi ju vad vi ska döpa nästa storm till som drar och och förstör för oss. Ja, just det...***!
Om man vill vara diskret finns även ett annat sätt att skriva ***: sqrt(9)
Postad 22 November 2009 - 22:03
ervasti
-
ervasti
-
Rookie
-
3 inlägg
Inget illa menat mot någon, men jag skrattade nåt så jävulskt!
Postad 22 November 2009 - 22:06
Tech
-
Tech
-
Användare
-
-
133 inlägg
"Detta då telefonen använder ett system som bygger på för det första en gammal grund och för de andra som är väldigt hårdvarukrävande vilket kräver mycket bra prestanda för att telefonen ska flyta på ordentligt.
Men de finns vissa som ändå gillar det. konstigt nog."
Här håller jag med dig till 1000%
/Tech
Postad 22 November 2009 - 22:08
Unregistered0417a23d
-
Unregistered0417a23d
-
Användare
-
-
179 inlägg
"Dom har ingen egen biltillverkning vad jag vet heller, ändå swishar det fram en del Mercor,BMW och andra potenta vagnar i öknen" Öknen? Har du sett hur det ser ut där?
Tech's generalisering (vilket jag antar att det var) vad gäller öken är inte så fel - stor del av UAE är just öken. Sedan vet inte jag om deras vagnar lämnar städerna.
Postad 22 November 2009 - 22:13
Tech
-
Tech
-
Användare
-
-
133 inlägg
Inget illa menat mot någon, men jag skrattade nåt så jävulskt!
Jo jag sitter här med min C64 och 2400 modem, så visst allt annat är snabbare. Förstå min desperation  /Tech Dock tror jag att Xenom inte hade full koll på propparna.
Postad 22 November 2009 - 22:29
Xenom
-
Xenom
-
Användare
-
-
121 inlägg
Som jag skrev är ingen expert på specarna, dock har jag för mig att HD2 har en CPU på 1GHz och N900 600MHz.
Har du mer info så dela gärna med dig, du verkar insatt.
/Tech
Klockhastigheten HD2's snapdragon 1GHz vs. n900 600MHz stämmer fint. Dock har n900's TI OMAP 3430 ARM Cortex-A8 processor TRE eller fyra kärnor mot snapdragon's TVÅ. Fler kärnor borde klara av flera processer samtidigt alltså vara "snabbare" .. Dessutom är arkitekturen som från två olika världar där snapdragon är från medeltiden och Cortex-A8 från framtiden. Typ.. Till detta resonemang ska vi även hålla i åtanke (((TYPISKT SÄTT ATT LURA SVENSSON NÄR HAN KÖPER DATOR!!!!))) att det inte endast är klockhastigheten alltså hur bra en processor kan bearbeta processer. Utan hur snabbt signalen kan skickas!! Buss-hastigheten!! Dels moderkortet, dels åtkomsten till minnet, och sedan processorns buss-hastighet! Gemene Svensson lär vara förbryllad över hur en i7 processor med endast 2GHz i klock kan vara så sjuuukt mkt snabbare än hans gamla Athlon på 6000+ jo dels därför den har 2-4kärnor i stället för 1 och dels för att buss:en ligger på 1366MHz ist för 800Mhz eller lägre. Dessutom är det en stor flaskhals i minnets buss såklart som kanske inte är högre än 2-300MHz när det borde ligga i minst samma område som processorns buss! Men buss står SÄLLAN utskrivet i texten på Siba eller El-gigantens produktbeskrivning. Hp är bland flera förestag som verkligen utnyttjat denna okunskap hos Svensson-användaren. Jag har sett burkar från dem med minnes-buss på 2-300MHz, men imponerat både med processor och mängd minne. Samt hårddisk-utrymme såklart. Igen ska du fråga dig HUR SNABBT SKICKAS SIGNALEN? Inte hur mkt den innehåller! men det är ytterligare ett kapitel i hur man skaffar en "SNABB" dator.. Nu skulle vi ju prata telefoner.... eller?
Redigerat av Xenom, 22 November 2009 - 22:32.
Postad 22 November 2009 - 22:39
Tech
-
Tech
-
Användare
-
-
133 inlägg
Klockhastigheten HD2's snapdragon 1GHz vs. n900 600MHz stämmer fint. Dock har n900's TI OMAP 3430 ARM Cortex-A8 processor TRE eller fyra kärnor mot snapdragon's TVÅ. Fler kärnor borde klara av flera processer samtidigt alltså vara "snabbare" .. Dessutom är arkitekturen som från två olika världar där snapdragon är från medeltiden och Cortex-A8 från framtiden. Typ..
Till detta resonemang ska vi även hålla i åtanke (((TYPISKT SÄTT ATT LURA SVENSSON NÄR HAN KÖPER DATOR!!!!))) att det inte endast är klockhastigheten alltså hur bra en processor kan bearbeta processer. Utan hur snabbt signalen kan skickas!! Buss-hastigheten!! Dels moderkortet, dels åtkomsten till minnet, och sedan processorns buss-hastighet!
Gemene Svensson lär vara förbryllad över hur en i7 processor med endast 2GHz i klock kan vara så sjuuukt mkt snabbare än hans gamla Athlon på 6000+ jo dels därför den har 2-4kärnor i stället för 1 och dels för att buss:en ligger på 1366MHz ist för 800Mhz eller lägre. Dessutom är det en stor flaskhals i minnets buss såklart som kanske inte är högre än 2-300MHz när det borde ligga i minst samma område som processorns buss! Men buss står SÄLLAN utskrivet i texten på Siba eller El-gigantens produktbeskrivning.
Hp är bland flera förestag som verkligen utnyttjat denna okunskap hos Svensson-användaren. Jag har sett burkar från dem med minnes-buss på 2-300MHz, men imponerat både med processor och mängd minne. Samt hårddisk-utrymme såklart. Igen ska du fråga dig HUR SNABBT SKICKAS SIGNALEN? Inte hur mkt den innehåller! men det är ytterligare ett kapitel i hur man skaffar en "SNABB" dator..
Nu skulle vi ju prata telefoner.... eller?
Japp, det skall vi göra! /Tech
Postad 22 November 2009 - 22:46
Xenom
-
Xenom
-
Användare
-
-
121 inlägg
För den som vill lära sig lite bakgrund och lite mer djupdykning i vad det är vi kommer få med Nokia's n900 kan läsa dessa länkar, Processorn: OMAP3430 - 600 MHz ARM Cortex-A8 http://en.wikipedia....nstruments_OMAPMaemo ... http://en.wikipedia....iler_Collection
Postad 22 November 2009 - 22:47
raptor18
-
raptor18
-
Användare
-
-
200 inlägg
Jag undrar hur pass seriöst operatörerna (telia, tre, telenor.....) tar denna N900.
Vi vet alla hur pass seriöst de tog iPhone (de typ dreglade efter den).
För nu har vi kört över iPhone 3GS tråden!
Raptor
Postad 22 November 2009 - 23:06
Xenom
-
Xenom
-
Användare
-
-
121 inlägg
Jag undrar hur pass seriöst operatörerna (telia, tre, telenor.....) tar denna N900. Vi vet alla hur pass seriöst de tog iPhone (de typ dreglade efter den).
För nu har vi kört över iPhone 3GS tråden!
Raptor
Apple iPhone är mainstream flashigt! Lixom iBook osv, mest skräp men snygga och mkt status! n900 är bara grym... iPhone har ju knappt ens en kamera. Bara en fotolins som vilken låd-kamera man gjorde på fysiken i 8.an som helst..
Postad 22 November 2009 - 23:13
Unregistered99c01b5c
-
Unregistered99c01b5c
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Lite svar till er som oroar er över buggarna i telefonen.
Min N900 har aldrig startat om sig förrutom när jag själv stängde av den för att byta sim-kort.
Däremot är den långt ifrån buggfri. Tack och lov har jag inte hittat några allvarliga buggar ännu. Bara lite småsaker som att jag lyckades gå in i portraitmode. Eftersom resten av telefonen (ännu) inte stödjer det blev det lite tokigt med skrivbordet och menyer "på fel håll".
Postad 22 November 2009 - 23:17
hagewire
-
hagewire
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Min N900 har aldrig startat om sig förrutom när jag själv stängde av den för att byta sim-kort.
Däremot är den långt ifrån buggfri. Tack och lov har jag inte hittat några allvarliga buggar ännu. Bara lite småsaker som att jag lyckades gå in i portraitmode. Eftersom resten av telefonen (ännu) inte stödjer det blev det lite tokigt med skrivbordet och menyer "på fel håll".
Okj ;O var har du fått tag på din n900 då
Postad 22 November 2009 - 23:26
Xenom
-
Xenom
-
Användare
-
-
121 inlägg
Skönt att höra! Öppen programvara så det ordnar sig nog med tiden i vilket fall som helst
Postad 22 November 2009 - 23:32
floffe
-
floffe
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Hittade i ett annat forum just nu att hela europa (förutom Italen som redan fått) har blivit framflyttat till tredje december.
/Tech
Edit: länk
http://www.product-r...pdate-december/
MobilePhonesDirect som nämndes som källa i tråden sköter bara Nokia Retail i UK (inte flaggskeppsbutiken i London), så jag tror inte att det gäller hela Europa, och även i UK så säger Nokia själva att de ska leverera under nästa vecka (från deras egna nätbutik). Okj ;O var har du fått tag på din n900 då 
Läs bakåt i tråden så får du veta
Postad 22 November 2009 - 23:42
FFaael
-
FFaael
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Har du testat dosbox (dos emulatorn som finns i en av repositoryn)? Och i så fall hur är prestandan?
Postad 23 November 2009 - 00:18
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1891 inlägg
Så nu hoppas jag att KLAS kan komma med goda nyheter i morgon (måndag då)
Nä nu väntar kudden natti alla.
Postad 23 November 2009 - 00:28
lostsoul
-
lostsoul
-
Lärjunge
-
-
415 inlägg
Ja, nu drömmer vi lite om den mytomspunna N900 och att den kommer snart! Vem vet? Drömmen kanske blir sann...  Good night, folks!
Postad 23 November 2009 - 09:34
Unregistered99c01b5c
-
Unregistered99c01b5c
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Har du testat dosbox (dos emulatorn som finns i en av repositoryn)? Och i så fall hur är prestandan?
Dosbox har jag inte testat, vet inte vad jag ska testa med. Kanske ska man leta fram något gammalt spel?
Postad 23 November 2009 - 10:26
Unregistered201eff61
-
Unregistered201eff61
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Hej alla, jag vet att det inte hör hit, men nu idag så har Spotify släppts för Symbianmobiler, och jag laddade ner klienten till min Nokia N85 som jag har medan jag väntar på underverket...och tecknade mig för Premium, och jag måste säga, det funkar HELT PERFEKT!!! Helt underbar klient dom fått fram, snyggt gränssnitt och det funkar perfekt över 3G-nätet! Måtte det bli såhär för N900 också SNART!!! :-)
/Henke
Postad 23 November 2009 - 11:37
Unregistered15ba78f4
-
Unregistered15ba78f4
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Hej alla, jag vet att det inte hör hit, men nu idag så har Spotify släppts för Symbianmobiler, och jag laddade ner klienten till min Nokia N85 som jag har medan jag väntar på underverket...och tecknade mig för Premium, och jag måste säga, det funkar HELT PERFEKT!!! Helt underbar klient dom fått fram, snyggt gränssnitt och det funkar perfekt över 3G-nätet! Måtte det bli såhär för N900 också SNART!!! :-)
/Henke http://www.metro.se/...otify/index.xml
Postad 23 November 2009 - 11:39
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1891 inlägg
Nu har ni trillat in på ett helt annat ämna ni 2 senast. Starta ni en tråd om det;)
Postad 23 November 2009 - 13:53
Unregisteredd6ec6b32
-
Unregisteredd6ec6b32
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Någon som lyckats luska fram något mer om när den släpps? Om den inte släpps snart så kommer jag köpa något annat, och ångra mig...
Postad 23 November 2009 - 14:14
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1891 inlägg
Samma svar man alltid får!
"Tack för att du kontaktat Nokia Care kundsupport. Vi här på mjukvarusupporten har dessvärre inte fått något datum än för när Nokia N900 kommer att släppas. Vi väntar på att mjukvaruversionen 1.1 ska bli klart och släppas till telefonen. Informationen vi fick va att det inte skulle ta lång tid innan mjukvaruversionen 1.1 ska vara klar att släppas. Vi hoppas i alla fall på att allt ska bli klart snart och att N900 kommer att släppas innan november är slut men är tyvärr inget vi kan lova att det kommer att bli så."
Postad 23 November 2009 - 14:16
Unregisteredd6ec6b32
-
Unregisteredd6ec6b32
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Samma svar som jag fick alltså. Jag och många med mig skulle gladeligen köpa telefonen med nuvarande mjukvara och vänta på uppgraderingen med telefonen i hand... Men men, de vill väl sälja N97or eller något...
Postad 23 November 2009 - 15:44
tha_neo
-
tha_neo
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
Samma svar man alltid får!
"Tack för att du kontaktat Nokia Care kundsupport. Vi här på mjukvarusupporten har dessvärre inte fått något datum än för när Nokia N900 kommer att släppas. Vi väntar på att mjukvaruversionen 1.1 ska bli klart och släppas till telefonen. Informationen vi fick va att det inte skulle ta lång tid innan mjukvaruversionen 1.1 ska vara klar att släppas. Vi hoppas i alla fall på att allt ska bli klart snart och att N900 kommer att släppas innan november är slut men är tyvärr inget vi kan lova att det kommer att bli så."
va fan... dålig projektledning?? Mjukvaran kommer Aldrig bli klar så åtgärda USIM-problemet och lansera sedan telefonen. Eller är det verkligen så mycket buggar i den?
Redigerat av tha_neo, 23 November 2009 - 15:45.
Postad 23 November 2009 - 15:54
theclone
-
theclone
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Såg ni inte länken jag la inför några sidor sedan. den var till projektledare fölr internaet tablets och han talade om att han skulle ha fult upp med den updateringen denna vecka. tror det är den vi väntar på. läs bakåt i tråden så hittar ni den. säger dock inget om datum, men känns som ca 2 från och med nu.
Postad 23 November 2009 - 16:51
nasso
-
nasso
-
Rookie
-
9 inlägg
Såg ni inte länken jag la inför några sidor sedan. den var till projektledare fölr internaet tablets och han talade om att han skulle ha fult upp med den updateringen denna vecka. tror det är den vi väntar på. läs bakåt i tråden så hittar ni den. säger dock inget om datum, men känns som ca 2 från och med nu.
Om du nu vill att vi ska läsa din post så mycket att du skriver en post till bara för att göra reklam för din förra post, varför länkar du inte? Varför inte underlätta för alla andra och leta upp det? På så sätt räcker det att en person letar upp posten istället för att alla måste göra det? Varför är det så många som tycker sig ha tid med att skriva postar som bara innehåller "Svaret finns några sidor tillbaka, leta upp det". Alla har inte läst igenom alla 100 sidorna. Om ni vet exakt vad som finns och var, varför inte länka till det? Bättre att en letar än att alla gör det. Var absolut inte bara riktat mot dig theclone. Hoppas att du inte tar illa upp
Redigerat av nasso, 23 November 2009 - 16:52.
Postad 23 November 2009 - 16:58
MagnusBio
-
MagnusBio
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
samtidigt om man skall skriva samma sak om och om igen i tråden för alla nya skall läsa det blir det en lång tråd. Som snart bara innehåller kopior på samam text.
Men hänvisar man till ett speciellt inlägg kan man tänka sig att länka till exakt det inlägget.
Postad 23 November 2009 - 17:47
tha_neo
-
tha_neo
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
N900 finns nu i lager hos Nokia UK och skickas ut till kunder idag. http://twitter.com/s...900 UK in stockJag får dock en känsla av att kunderna inte kommer få sin telefon förens om 1-2 veckor även om de "finns" på lager.
Postad 23 November 2009 - 18:32
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1891 inlägg
Kom igen nu svenska nokia!!!! Om dom klarar sig utan 1.1 så gör vi det med!!! Men det ligger väl något bakom alla bortförklaringar ni kör med!
Postad 23 November 2009 - 18:33
lostsoul
-
lostsoul
-
Lärjunge
-
-
415 inlägg
Ingen Klas idag? Tycker att det är dags för lite mer information snart.
Postad 23 November 2009 - 18:38
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Ja, snälla nokia sverige släpp den!!! Man blir ju nästan självmordsbenägen efter all denna väntan. Klarar inte av det längre snart
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|