Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - D-link Boxee

8094 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 September 2011 - 09:23

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Okej! Du får gärna ge några förslag på en sådan... Jag hade ju tänkt nåt billigt, men ditt förslag låter inte billigt? :rolleyes:

Absolut billigast blir att koppla en usb-disk till boxee-boxen, dela ut den och köra nedladdningarna direkt från din dator till boxee-disken.

Bättre är att köpa en billig nas med torrentklient och plats för två diskar eller fler. Finns ok grejor under tusenlappen.

Eller kör FreeNas på valfri gammal pc-häck...

Redigerat av Unregistered277056c3, 02 September 2011 - 09:26.

Postad 02 September 2011 - 14:03

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Okej! Du får gärna ge några förslag på en sådan... Jag hade ju tänkt nåt billigt, men ditt förslag låter inte billigt? :lol:
Ligger en sån LaCie i varukorgen och väntar på ett klick, men den kanske inte duger...?

Vad som är billigt är relativt och hur mycket man är beredd på att slänga ut på elprylar :lol:

Du skrev att du hade redan en massa externa hårddiskar så varför ska du köpa en till?
Nu är det mer än bara en HDD iofs men du har inga möjligheter att expandera med den.

Om jag vore du skulle jag köpa en ReadyNAS NV+ och till att börja med en Wester Digital Caviar Green 2TB HDD.
Då har du möjlighet att sätta i 3st HDD till när behovet behövs och du har möjlighet att installera program (Add On) typ Transmission i den.
Du har möjlighet att koppla in dina externa HDD för den har 3st USB ingångar så du kan verkligen få mycket lagringsutrymme.
För varför låsa fast sig vid något som du aldrig kan uppgradera med mer plats?

Postad 02 September 2011 - 14:13

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Ursäkta, men kan vi inte försöka hålla oss till just Boxee i denna tråd och inte diskutera köptips om andra boxar?

Postad 02 September 2011 - 16:24

aanee
  • aanee
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Hej,

Ska köpa ny tv och undrar om 3D fungerar med Boxeen? Har sökt men fattar inte så mycket om over/under och side by side osv.
Jag har alltså inga planer på att köpa en Bluray spelare men kan man på något sätt spela 3D filmer genom Boxeen?
Men om man har "lånat" hem en film från nätet kan man då streama denna genom Boxeen till TV:n?
Eftersom Boxeen bara har HDMI 1.3 fungerar det väl inte eller har jag fattat fel?
Jag kommer köpa en plasma (aktiva glasögon) om det nu spelar någon roll.

Postad 02 September 2011 - 16:29

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Ursäkta, men kan vi inte försöka hålla oss till just Boxee i denna tråd och inte diskutera köptips om andra boxar?

Vem är det som pratar om andra boxar?

Postad 02 September 2011 - 16:35

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Hej,

Ska köpa ny tv och undrar om 3D fungerar med Boxeen? Har sökt men fattar inte så mycket om over/under och side by side osv.
Jag har alltså inga planer på att köpa en Bluray spelare men kan man på något sätt spela 3D filmer genom Boxeen?
Men om man har "lånat" hem en film från nätet kan man då streama denna genom Boxeen till TV:n?
Eftersom Boxeen bara har HDMI 1.3 fungerar det väl inte eller har jag fattat fel?

Enligt denna sida så ska det gå att se 3D filmer.

Om du menar att du laddat ner en film från nätet så ja det går att se den.
Antingen genom nätverk från en annan dator eller att du pluggar in en extern USB-disk och spelar från den.

Postad 02 September 2011 - 17:27

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Hej,
Jag har börjat få problem med mina DVD Pal iso.

Om jag har en DVD PAL ISO med menysystem så går DVD-menyn i 1080P/60Hz och sedan när filmen startar så växlar den till 50Hz -OK

Men om jag kör en DVD PAL ISO utan menysystem (filmen går igång direkt) eller om jag väljer återuppta en film med menyer så kör den felaktigt i 1080P/60Hz (även om den tidigare gått fint i 50Hz).

Jag kör 1080P/50Hz med automatisk justering aktiverad. 1080P24 film fungerar som förväntat.

Detta känns som en ren bugg man ska rapportera i JIRA eller?

EDIT: har rapporterat den så får vi se om något reagerar.
Har även rapporterat buggen att subtitles på DVD ISO inte startar automatiskt

Redigerat av e3henri, 02 September 2011 - 17:44.

Postad 03 September 2011 - 08:18

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0

Hej,

3D skall fungera på Boxee box, streamingtjänsten Vudu har några demofilmer man kan titta på, så det vekar som att man snart kommer kunna se film i 3D on demand från nätet, om man nu har bandbredd nog o en amerikansk IP-adress...

Postad 03 September 2011 - 08:46

holetaker
  • holetaker
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0
Ljudet har börjat hacka något fruktansvärt i min boxee.
Jag har inte gjort några ändringar i settings å den funkade perfekt innan.

Det blir liksom tyst i en halv sekund eller nåt, medans bilden flyter på bra.
Någon som haft ett liknande problem eller vet vad som är fel?

Boxeen är kopplad via hdmi till en yamaha rx-v667.
Filmen streamas trådat från min dator via en d-link dir 655

Edit: Det var visst bara en film som hackade. Dom andra funkar bra :lol:

Redigerat av holetaker, 03 September 2011 - 09:27.

Postad 03 September 2011 - 09:32

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0
Du spelar upp en film med hd-ljud.

Postad 03 September 2011 - 12:44

holetaker
  • holetaker
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0
Det ska funka med hd-ljud. Gör det med andra filmer. Både bd-iso och vanliga bd.

Postad 03 September 2011 - 17:45

Unregistered6b3495f4
  • Unregistered6b3495f4
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej,

Köpte en Boxee Box idag. Startade med mjukvaran som den skeppades med och där ställde jag in en inställning om att inte visa content som inte är tillgängligt i mitt land. Sedan uppdaterades mjukvaran till senaste version (1.2 eller så). Nu kan jag inte hitta den här inställningen och jag funderar på att skaffa en proxy-tjänst för att kunna komma åt saker i USA.

Vad kan man göra? Finns inställningen och det är jag som är blind? Går det att ändra den på något sätt? Måste man reverta firmware? Hur hittar man en gammal version i så fall? Eller skulle det hjälpa att välja att återställa till fabriksinställningar?

Många frågor blir det..

Postad 03 September 2011 - 17:58

nintendo
  • nintendo
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Vad som är billigt är relativt och hur mycket man är beredd på att slänga ut på elprylar :)

Du skrev att du hade redan en massa externa hårddiskar så varför ska du köpa en till?
Nu är det mer än bara en HDD iofs men du har inga möjligheter att expandera med den.

Om jag vore du skulle jag köpa en ReadyNAS NV+ och till att börja med en Wester Digital Caviar Green 2TB HDD.
Då har du möjlighet att sätta i 3st HDD till när behovet behövs och du har möjlighet att installera program (Add On) typ Transmission i den.
Du har möjlighet att koppla in dina externa HDD för den har 3st USB ingångar så du kan verkligen få mycket lagringsutrymme.
För varför låsa fast sig vid något som du aldrig kan uppgradera med mer plats?

Tack för ditt tips! Får väl kanske bli en sån då? Den var ju inte så dyr och hdd´s har jag ju redan, och om jag sen kan koppla in dom externa har jag så jag klarar mig ett bra tag... :P

Och till alla andra, ledsen om jag kanske gick lite off topic, men tyckte det ändå hörde hemma i denna tråd.

Postad 03 September 2011 - 19:23

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Tack för ditt tips! Får väl kanske bli en sån då? Den var ju inte så dyr och hdd´s har jag ju redan, och om jag sen kan koppla in dom externa har jag så jag klarar mig ett bra tag... :)

Och till alla andra, ledsen om jag kanske gick lite off topic, men tyckte det ändå hörde hemma i denna tråd.

Ni kan du inte sätta in olika stora HDD i en NAS,alla fall inte i en ReadyNAS,i en Drobo kan man göra det.

Postad 03 September 2011 - 19:31

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0
En sak som är lite konstigt och drygt hur inkonsekvens BB är att hitta information om filmer och speciellt serier.
Har alla serier och säsonger av Star Trek tex och vissa avsnitt hittar han inte fast dom är namngivna rätt.
Efter vad jag läst på BB´s egna forum ska mappen och filerna vara namngivna typ så här "S01E01 Caretaker"
Flera avsnitt som är i den formen hittar han men andra som är exakt lika hittar han inte.
Har t.o.m filer som bara heter "S01E01" och inget mer men hittar ändå rätt info ändå.

Någon mer som har samma erfarenhet?

Redigerat av lappen71, 03 September 2011 - 19:32.

Postad 04 September 2011 - 10:05

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0

Hej,

Köpte en Boxee Box idag. Startade med mjukvaran som den skeppades med och där ställde jag in en inställning om att inte visa content som inte är tillgängligt i mitt land. Sedan uppdaterades mjukvaran till senaste version (1.2 eller så). Nu kan jag inte hitta den här inställningen och jag funderar på att skaffa en proxy-tjänst för att kunna komma åt saker i USA.

Vad kan man göra? Finns inställningen och det är jag som är blind? Går det att ändra den på något sätt? Måste man reverta firmware? Hur hittar man en gammal version i så fall? Eller skulle det hjälpa att välja att återställa till fabriksinställningar?

Många frågor blir det..

Har själv mjukvara 1.2.20310 (typ...). och det verkar inte finnas en sådan inställning. Det enda som finns är en möjlighet till Vudu inaktivering under Sytem/Tjänster, men det gäller bara appen för Vudu.

Jag har själv ett VPN-konto i USA o kommer åt allt som är begränsat för användare inom de femtio staterna. Mycket finns o titta på gratis, liknande SVTplay, hos de stora TV-nätverken som ex CBS. Andra här på forumet har t ex konton hos Netflix, där man kan streama film mot en fast kostnad per månad. Det verkar gå att betala Netflixtjänsten även med Visa eller MC från svensk bank, har själv bara provat hyra enstaka filmer hos Vudu o då var det inget problem.

Redigerat av Unregistered4e1812ee, 04 September 2011 - 10:13.

Postad 04 September 2011 - 11:20

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0

Det ska funka med hd-ljud. Gör det med andra filmer. Både bd-iso och vanliga bd.

Ingen som säger att det inte fungerar
Däremot spelar du en film med hd-ljud och buggen skapar buffer underun och förstärkaren tappar signalen.
Filmen hackar inte dvs.
Finns ett 40-tal sidor i denna tråd om man vill fördjupa sig i ämnet.

Hej,

Många frågor blir det..

Boxee har valt att ta bort denna funktion pga påtryckningar från leverantörerna.
Från v 1.2 så filtreras alla geo-ip baserade appar efter deras app xml mall.
Dvs inte förrän du är uppkopplad via en server som identiferas som samma land som är tillåten kommer appen att visa sig. Surfar du däremot via browsern finns inga sånna här begränsningar utan enbart via apps-sektionen.

Redigerat av Unregistered577c6879, 04 September 2011 - 11:21.

Postad 05 September 2011 - 06:54

etton
  • etton
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Har problem med ljudet i webbläsaren.
Om jag lägger boxen i viloläge och startat upp den så försvinner ljudet på t.ex SVT play när jag går in där.
Även via SVT play och TV4 play appen är ljudet borta.
Kollar jag på info om ljudet så visar den att jag inte har någon ljudström.

Startar jag om boxen kommer ljudet tillbaka.

Är det en bugg i programvaran eller någon inställning som spökar?

Jag har samma problem om jag tittat på en film i DD eller DTS och sedan går till SVT play då hittar den inte heller någon ljudström och det är bara att starta om för att få det att funka igen åt andra hållet inga som helst problem.

Har gjort lite efterforskningar på det och hittat att det finns en bugg som gör att när man spelat upp ett högupplöst ljud försvinner ljudet när man kör en webbapp. Lösning är att köra ett lågupplöst ljud innan ex. musikfil. Lösningen jag valde är att slå på menyljudet, då körs ett lågupplöst ljud innan appen öppnas och jag får ljud på webbapparna.

Postad 05 September 2011 - 08:05

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Har gjort lite efterforskningar på det och hittat att det finns en bugg som gör att när man spelat upp ett högupplöst ljud försvinner ljudet när man kör en webbapp. Lösning är att köra ett lågupplöst ljud innan ex. musikfil. Lösningen jag valde är att slå på menyljudet, då körs ett lågupplöst ljud innan appen öppnas och jag får ljud på webbapparna.

Också haft problem att ljudet försvinner så som nämns ovan då är man inte ensam om det... börjar tröttna på boxee box som borde döpas om till boxee bug.

Postad 05 September 2011 - 08:21

MrStarhouse
  • MrStarhouse
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

En sak som är lite konstigt och drygt hur inkonsekvens BB är att hitta information om filmer och speciellt serier.
Har alla serier och säsonger av Star Trek tex och vissa avsnitt hittar han inte fast dom är namngivna rätt.
Efter vad jag läst på BB´s egna forum ska mappen och filerna vara namngivna typ så här "S01E01 Caretaker"
Flera avsnitt som är i den formen hittar han men andra som är exakt lika hittar han inte.
Har t.o.m filer som bara heter "S01E01" och inget mer men hittar ändå rätt info ändå.

Någon mer som har samma erfarenhet?

För mig fungerar alla serier bra. Jag namnger enligt nedan:

- Först en katalog för serien, tex: "Sopranos", inget mer, bara det.

- Sen i Sopranos katalogen en katalog per säsong, tex "Season 1"

- Sen lägger jag alla avsnitt av den säsongen, rakt i den katalogen med namngivningen: "Sopranos S01E01" osv.

Då ser det ut ungefär så här:

- Sopranos

- Season 1

- Sopranos S01E01.mkv
- Sopranos S01E02.mkv
- Sopranos S01E03.mkv
- Osv...

Ful layout ovan, men hoppas du förstår vad jag menar.

/MrStarhouse

Postad 05 September 2011 - 08:27

MrStarhouse
  • MrStarhouse
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Hej,

Många frågor blir det..

Hej du har ju redan fått en del svar på detta. Som sagts ovan så är ju det valet borttaget.

Listan på appar uppdateras dock automatiskt baserat på var den IP (VPN) som du använder är placerad.

Det tar dock nån minut efter att man loggat in på en VPN server, tills dess man ser rätt appar.

Man måste också gå ut ur app listan, och in igen för att det ska uppdateras, tex gå till movies, och sen tillbaka till apps.

/MrStarhouse

Postad 05 September 2011 - 13:25

Unregistered6b3495f4
  • Unregistered6b3495f4
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tack så mycket för alla svar! Var orolig att jag hade låst någon setting som sedan tagits bort så man var fast vid sitt felaktiga val. Då blir det att testa på VPN snart tror jag.

Postad 05 September 2011 - 13:35

phaworit
  • phaworit
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej!

Har haft min box 3-4 månader nu och har kört trådlöst hela tiden. Oftast har det funkat fint, men de 2 senaste dagarna har inte boxen hittat mitt nätverk. Har en bärbar dator i samma rum och den hittar mitt nätverk utan problem. Har även en stationär på 2:a våningen och den hittar också mitt nätverk.

När jag tar upp listan över tillgängliga trådlösa nätverk får jag inte upp ett enda. Förut hittade jag även grannarnas nätverk.

Har även försökt att ange mitt nätverk manuellt, men det hjälper inte heller.

Nån som har någon ide' om vad som gått fel?

Mvh

Postad 05 September 2011 - 13:57

walkiii
  • walkiii
  • Mästare

• 3023 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa en boxee, men undrar ett par saker om ljudet. Kan man köra ljudet via hdmi och klarar boxen av hd ljudformat?

Postad 05 September 2011 - 14:10

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa en boxee, men undrar ett par saker om ljudet. Kan man köra ljudet via hdmi och klarar boxen av hd ljudformat?

Ja, ja
dock finns det en bugg som gör att HD-ljudet dropas någon halvsekund vid bitstreaming. I dagsläget oklart om eller när det kommer lösas.

Postad 05 September 2011 - 17:50

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0
Någon mer som har problem med DTS ljudet inte går igång?
börjar bli lite less nu asså!!

Postad 05 September 2011 - 18:26

Unregistered9c2c5781
  • Unregistered9c2c5781
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Har aldrig några problem med det, kör iofs ljudet via optiskkabel och inte hdmi (detta för att min förstärkare inte har hdmi och jag kan inte köra det till TVn och sedan till förstärkaren då TVn inte stödjer DTS).

Postad 05 September 2011 - 18:41

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0

Kollar i kristallkulan som säger att du troligen inte ställt inställningarna rätt.

Postad 05 September 2011 - 20:02

rohansson
  • rohansson
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har letat och letat i tråden men inte riktigt hittat något svar på min följande fråga.

Jag har köpt en boxee och en netgear ReadyNAS Ultra 2 förra veckan. Det är inga problem med att hitta min NAS i Boxeen över nätverket och det är inga problem att spela redan uppackade filmer, men... får den inte att hitta mina rar-ade filmer. Är det någon som vet hur man löser problemet?

mvh r

Postad 05 September 2011 - 20:19

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0
Gissar på att du ställt in boxee att använda UPnP och då fungerar inte rar då det inte är ett filformat som stödjs i protokollet.
Sätt upp med SMB eller NFS så ska det fungera.

Postad 05 September 2011 - 20:35

rohansson
  • rohansson
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Gissar på att du ställt in boxee att använda UPnP och då fungerar inte rar då det inte är ett filformat som stödjs i protokollet.
Sätt upp med SMB eller NFS så ska det fungera.

Det stämmer, jag testar och återkommer!

Postad 06 September 2011 - 10:51

Morphy
  • Morphy
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hejsan
Nu har jag oxå skaffat BB men har problem.
smb:Laddar fel ,fick ingen åtkomst till fil ,mapp eller enhet
Vad gör jag för fel?
har win 7 64X

provat:
Nytt användarkonto hjälper inte, tagit bort allt som har med windows live att göra, delat ut mappar enligt alla konstens regler som jag har kunnat hittat på denna sida.
har ändrat smb från workgroup till hemgrupp sen tillbaka enda jag inte har provat är att formatera datorn det kommer jag inte att göra.

Så kan nån vänlig själ hjälpa mig innan den åker tillbaka till affären

Redigerat av Morphy, 06 September 2011 - 10:53.

Postad 06 September 2011 - 12:10

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Så kan nån vänlig själ hjälpa mig innan den åker tillbaka till affären

Det är inte Boxee Box´s fel att Win7 suger när det gäller SMB.
SMB mot min NAS fungerar hur bra som helst.

Läs här för tips

Postad 06 September 2011 - 12:24

Unregistered6b3495f4
  • Unregistered6b3495f4
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Själv hade jag problem med att få min box att komma åt mitt NAS till jag stängde av sambautdelningen på boxen. Då gick det utmärkt.

Postad 06 September 2011 - 12:31

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Själv hade jag problem med att få min box att komma åt mitt NAS till jag stängde av sambautdelningen på boxen. Då gick det utmärkt.

Så genom vilket protokoll kontaktar du din NAS med?
Information som skulle hjälpa om du skrev det för andra användare.

Postad 06 September 2011 - 14:41

Gundeho
  • Gundeho
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0
Tjo!

Jag kör Boxee sedan mars å allt funkar ok för det mesta.
Jag kör dock SMB, men har förstått att NFS skulle vara bättre??
Hur ändrar man detta? Kör från PC m. W7 x64.

Tacksam för svar!

Postad 06 September 2011 - 14:48

maccswe
  • maccswe
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om någon ny stor uppdatering är på väg till Boxeen?

Tycker just subtitle stödet suger pung, då menar jag när man klickar på CC, Kör xbmc på min dator, och där lägger man till från vilken/vilka sidor den ska söka efter undertexten.

Vad jag har förstått så kör boxee enbart sökning på opensubtitles vilket inte är optimalt då jag 9/10 gånger inte hittar en sub som finns till min fil och blir synkad rätt.

Postad 06 September 2011 - 19:37

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0

Kollar i kristallkulan som säger att du troligen inte ställt inställningarna rätt.

Ok har du nått förslag om det?
vad skulle vara fel?
alla andra format funkar fint ju!!

Postad 07 September 2011 - 14:29

Gundeho
  • Gundeho
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0

Tycker just subtitle stödet suger pung, då menar jag när man klickar på CC, Kör xbmc på min dator, och där lägger man till från vilken/vilka sidor den ska söka efter undertexten.

Vad jag har förstått så kör boxee enbart sökning på opensubtitles vilket inte är optimalt då jag 9/10 gånger inte hittar en sub som finns till min fil och blir synkad rätt.

Håller med här! Boxee hittar aldrig SE subs där. En j*vla massa bulgariska, rumänska osv. men inte ens något nordiskt språk.
Hade varit kanon om den använde sig av ett flertal sites typ. undertexter.se mfl.

Postad 07 September 2011 - 15:31

spajder
  • spajder
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Har läst lite sporadiskt igenom denna tråd.

Så min fråga är, ska jag införskaffa mig en Boxee eller inte? Idag kör jag en EHP-606 och funderar på att byta ut den.

Postad 07 September 2011 - 16:14

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Har läst lite sporadiskt igenom denna tråd.

Så min fråga är, ska jag införskaffa mig en Boxee eller inte? Idag kör jag en EHP-606 och funderar på att byta ut den.

Och hur ska vi kunna svara om du ska köpa eller inte när vi inte vet dina krav?
Som att fråga "hur långt är ett snöre?"

Visst det finns problem med BB men om du ska ha den för att spela upp alla vanliga mediatyper så är den ypperlig.
Som tex Mkv,avi,mpg,Divx,Xvid,alla dom vanliga så fungerar det bra.

Någon klagar på funktionen att söka undertexter måste tänka på att BB är gjord för den amerikanska marknaden i första hand.
Jag håller med om att man skulle enkelt få välja själv vilken källa man kan söka undertexter ifrån.
Men jag själv laddar ner från egen vald sida och testar att undertexten fungera och för över den där filmen finns.
För som det är nu är det ingen som vet var undertexten hamnar när man låter BB ladda hem den åt en.
Försvinner den när man tar bort filmen? Vad händer om minnet blir fullt? Måste man ladda ner den igen?
Ja det är lite frågetecken för mig om hanteringen av undertexter så det sköter jag själv för närvarande.

Ett annat frågetecken är varför BB är så inkonsekvent att hitta information om filmer/serier,speciellt serier.
Filmer är oftast inga problem för skulle filen ha ett konstigt namn är det bara att ändra namnet eller söka manuellt.
Serier är lite värre och lite förvirrande över BB´s inkonsekvens i hittande av information.
Ibland kan BB inte ens hitta filerna än hitta informationen och då kan man inte ens lägga till dom manuellt.
Som t.ex. jag har Star Trek Voyager på min NAS och BB vägrade att ens hitta säsong 1.
Alla andra säsonger med filer hittades men inte säsong 1 så jag provade att bara flytta mappen till ett annat ställe och låta BB söka igen.
Då plötsligt hittade den alla säsonger utan att jag egentligen gjort någon förändring.
En annan sak är att om man har sina filmer i Rar arkiv så kan BB ha svårt att hitta och identifiera för det har ingen betydelse var rar arkivet heter utan det är själva filen som är komprimerad heter som BB identifierar.
Så om jag har ett rar arkiv med Star Trek namngivet "Star Trek Voyager S01E01.rar" men filen heter "stv s101.avi" när den packas upp så är det väldigt stor chans att BB inte hittar.

Får någon kan detta vara en deal breaker att inte köpa men inte för mig.
För har man alla film filer i rena filer och inte i rar arkiv och dom är korrekt namngivna enligt den mall som BB kräver så hittas informationen 99 av 100.

En sak som jag blev positivt överraskad av var SvtPlay appen att den fungerade så bra.

Postad 07 September 2011 - 17:11

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0
Har sökt i tråden efter information ifall något redan frågat eller skrivit om det men hittade inte så.

För att ta bort en film från biblioteket på BB så räcker det inte med att ta bort filmen fysiskt från HDD och låta BB scanna om.
Utan man måste göra det manuellt genom att välja filmen,välj Identifiera,sen väljer man Ta bort.
Det går väl an om det handlar om en film men värre om det är en serie med 150-160 avsnitt.
Då får man gå till Inställningar-System-Avancerat-Rensa mediainformation från bibliotek.
Inte så kul för då försvinner ALLT från biblioteket

Postad 07 September 2011 - 18:58

grokkman
  • grokkman
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har läst igenom stora delar utav tråden men inte hittat något svar till det jag söker så hör med er istället.
Om man lägger in en ny film på hddn måste man sedan scanna av hela hddn igen eller kan man välja typ bara den nya filmen och scanna den? Har läst lite negativ kritik om subtitlefunktion, men om man bortser från att den inte hittar svenska subs är de engelska subsen ändå godkända eller?

Postad 07 September 2011 - 19:25

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0

Tjo!

Jag kör Boxee sedan mars å allt funkar ok för det mesta.
Jag kör dock SMB, men har förstått att NFS skulle vara bättre??
Hur ändrar man detta? Kör från PC m. W7 x64.

Tacksam för svar!

NFS är protokoll som huvudsaklingen används på Unix och Linux. NFS finns inte inbyggt i Windows, så du måste installera en NFS-server. Har du ingen större nätverkserfarenhet så skulle jag skippa det dock.

Stora uppdateringar kommer var tredje månad.
Boxee är inte XBMC, och vi kommer aldrig få se några andra alternativ för att ladda ner undertexter automatiskt så länge ingen av siteägarna själva vill vara med "gratis" (vem vill ge bort nättrafik utan att få något tillbaka?)
Skillnaden mellan en helt öppen plattform och en näringsverksamhet gör att Boxee är rädda för att bli stämda helt enkelt.

Någon klagar på funktionen att söka undertexter måste tänka på att BB är gjord för den amerikanska marknaden i första hand.
Jag håller med om att man skulle enkelt få välja själv vilken källa man kan söka undertexter ifrån.
Men jag själv laddar ner från egen vald sida och testar att undertexten fungera och för över den där filmen finns.
För som det är nu är det ingen som vet var undertexten hamnar när man låter BB ladda hem den åt en.
Försvinner den när man tar bort filmen? Vad händer om minnet blir fullt? Måste man ladda ner den igen?
Ja det är lite frågetecken för mig om hanteringen av undertexter så det sköter jag själv för närvarande.

Ett annat frågetecken är varför BB är så inkonsekvent att hitta information om filmer/serier,speciellt serier...

Tycker din beskrivning pekar mer på vad man som användare förväntar sig än hur det fungerar i praktiken.
Hämtade undertexer sparas på NAND-minnet och vad jag vet kan du inte komma åt den så länge inte kerneln hackas.
Tanken är att de ska sparas temporärt i och med att Boxee inte tillåter skrivning till andra sekundärminnen.
Det ska nog sparas väldigt många textfiler och scraping för att minnet ska börja dumpa saker.
I värsta fall får du ladda hem den på nytt precis som om du gör en reset.

Problem nr 2 löses med nfo-filer vilket kan skapas med program som Ember etc.
Boxee använder enbart imdb för att autoscrapa information så folk har alldeles för stora förväntningar på att allt ska automagiskt fungera.

Har sökt i tråden efter information ifall något redan frågat eller skrivit om det men hittade inte så.

För att ta bort en film från biblioteket på BB så räcker det inte med att ta bort filmen fysiskt från HDD och låta BB scanna om.
Utan man måste göra det manuellt genom att välja filmen,välj Identifiera,sen väljer man Ta bort.
Det går väl an om det handlar om en film men värre om det är en serie med 150-160 avsnitt.
Då får man gå till Inställningar-System-Avancerat-Rensa mediainformation från bibliotek.
Inte så kul för då försvinner ALLT från biblioteket

Kan vara en idé att lägga till var serie för sig istället för att välja din huvudmapp för serier.

Redigerat av Unregistered577c6879, 07 September 2011 - 19:25.

Postad 08 September 2011 - 12:15

ErikNil
  • ErikNil
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej,
Jag är ny medlem här och har en del funderingar kring Boxee.
Har försökt hitta svaret i tråden, sökt och kollat igenom.
Men jag kan naturligtvis ha missat det jag söker ändå, så jag ber om ursäkt om det redan finns ett svar på mina frågor här i tråden.

Just nu funderar jag på att införskaffa en mediaspelare, mina krav som jag har är:
Bra uppspelning av HD.
Möjlighet att streama från onlinetjänster(ex SouthParkStudios), och att det spelas upp bra.
Bra hantering av bibliotek, gärna att info hämtas automatiskt för serier/filmer.

Jag har viss koll på hur det är med biblioteket och vilka möjligheter det finns där.
Jag kommer nog att använda mig av extern HDD(USB) som ansluts direkt till Boxee.
Men jag har inte alls fått någon direkt uppfattning hur Boxee sköter streaming från exempelvis South Park Studios eller liknande tjänster, och det är ganska viktigt för mig att även detta fungerar bra.
Känner till att det finns appar för SVTplay etc, fungerar dessa bra?

Har sett att det finns många videorecensioner på Boxee, men har bara hittat en svensk.
Undrar lite hur mycket som förändrats sedan SweClockers gjorde den här resencionen:
http://www.youtube.c...h?v=mmerfY9JeGQ

Speciellt hur det fungerar kring menyn, alltså "shows" och "movies".
Kan man själv anpassa vad som ska finnas under dessa menyer? Eller visas det en massa förslag som inte fungerar från Sverige?

Hoppas jag kunnat beskriva mina funderingar kring Boxee tillräckligt utförligt för att ni ska kunna svara.

Tack!

Postad 08 September 2011 - 12:35

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Tycker din beskrivning pekar mer på vad man som användare förväntar sig än hur det fungerar i praktiken.
Hämtade undertexer sparas på NAND-minnet och vad jag vet kan du inte komma åt den så länge inte kerneln hackas.
Tanken är att de ska sparas temporärt i och med att Boxee inte tillåter skrivning till andra sekundärminnen.
Det ska nog sparas väldigt många textfiler och scraping för att minnet ska börja dumpa saker.
I värsta fall får du ladda hem den på nytt precis som om du gör en reset.

Problem nr 2 löses med nfo-filer vilket kan skapas med program som Ember etc.
Boxee använder enbart imdb för att autoscrapa information så folk har alldeles för stora förväntningar på att allt ska automagiskt fungera.

Kan vara en idé att lägga till var serie för sig istället för att välja din huvudmapp för serier.

Visst har det med förväntningar och eftersom jag hade redan hittat Boxee forumet innan jag köpte BB så så insåg jag att BB riktar in sig på den amerikanska marknaden så förstod jag att vissa saker kan man inte förvänta sig att ska vara optimerad för oss svenskar som med undertexter.

Visst kan man använda Ember om man nu körde med Windows...lite värre för oss med Mac.
Men det har inte med Imdb att göra utan att BB ÄR inkonsekvens att hitta information vid olika sökningar med samma material.
Ena gången hittar den men inte nästa.

Jo jag har tänkt att göra så men eftersom jag har andra saker som jag vill komma åt utan att BB ska scanna för information får jag en j*vla massa utdelningar att scrolla förbi när jag vill titta manuellt på vissa saker.
Har läst på Boxee´s forum och det är fler som önskar en enkel Delete knapp för att kunna ta bort en eller flera filer.

Redigerat av lappen71, 08 September 2011 - 12:36.

Postad 08 September 2011 - 15:06

simba08
  • simba08
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
[quote name='lappen71' date='Sep 8 2011, 13:35 ' post='3376039']
Visst har det med förväntningar och eftersom jag hade redan hittat Boxee forumet innan jag köpte BB så så insåg jag att BB riktar in sig på den amerikanska marknaden så förstod jag att vissa saker kan man inte förvänta sig att ska vara optimerad för oss svenskar som med undertexter.

Vid den förra officiella uppdateringen så fungerade det riktigt bra med undertexter, när du streamade en film från nätet kunde du lägga in en lokal undertext som du hämtat från t.ex undertexter.se, jag kunde hämta en undertext som såg ut att passa bra och den satt direkt, perfekt synkad etc, men det funkar inte efter den senaste uppdateringen.

Postad 08 September 2011 - 15:26

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Vid den förra officiella uppdateringen så fungerade det riktigt bra med undertexter, när du streamade en film från nätet kunde du lägga in en lokal undertext som du hämtat från t.ex undertexter.se, jag kunde hämta en undertext som såg ut att passa bra och den satt direkt, perfekt synkad etc, men det funkar inte efter den senaste uppdateringen.

Vad menar du med "att streama från nätet" ?

Om jag lägger in undertexter i samma mapp som filmen ligger på och den är till för just den releasen så fungerar det alltid bra.

Postad 08 September 2011 - 15:54

MrStarhouse
  • MrStarhouse
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Om jag lägger in undertexter i samma mapp som filmen ligger på och den är till för just den releasen så fungerar det alltid bra.

Han menar nog att streama via en app, tex Navi-X. Då finns det möjlighet att browsa efter en undertext fil.

/MrStarhouse

Postad 08 September 2011 - 15:56

simba08
  • simba08
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Lokala filmer funkar bra, men om du använder appen Navi-x t.ex för att streama filmen direkt från nätet så kunde man lägga in en undertext från en lokal hårddisk. När jag försöker göra detta nu, så låser sig boxen.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.