![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
61 998:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
66 998:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
99 998:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
99 998:- |
Postad 17 januari 2017 - 19:59
Postad 17 januari 2017 - 20:53
Hur kan man inte ha koll på hur fjärrkontrollen fungerar innan man börjar leverera ut den ?
Postad 17 januari 2017 - 21:37
Håller med om att det är märkligt... den fjärren är ju dessutom ingen direkt ny modell heller. Hoppas bara på att den nya fjärren, som förhoppningsvis kommer snart, inte beter sig likadant
Postad 21 januari 2017 - 22:28
Den funkar kanon 😊
Har kommit en hel del tester o recensioner på Röst nu från olika håll internationellt. Man kan gå in på Hegels hemsida o gå till Röst. Finns säkert 7-8 tester på Röst där. Rätt skapliga omdömen kan man väl säga, utan att överdriva... Bra info, fakta, bilder och omdömen i recensionerna. Riktigt fina betyg 👍
Postad 06 februari 2017 - 11:57
Jag har en Hegel h360 och jag skulle vilja stänga av displayen.
I manualen så står det att man skall hålla inne DISP knappen i mer än 1 sekund.
Jag har försökt med detta nu ett flertal gånger och dessutom gjort en "factory reset" men utan framgång.
Någon annan som varit med om detta eller har något tips ?
Redigerat av mgus, 06 februari 2017 - 12:51.
Postad 06 februari 2017 - 19:48
Jag har en Hegel h360 och jag skulle vilja stänga av displayen.
I manualen så står det att man skall hålla inne DISP knappen i mer än 1 sekund.Jag har försökt med detta nu ett flertal gånger och dessutom gjort en "factory reset" men utan framgång.
Någon annan som varit med om detta eller har något tips ?
Hej mgus!
Jag har samma fjärr (RC8) med en Hegel Röst. Det fungerar för mig att stänga av displayen på det sättet. Måste vara något fel på din fjärrkontroll. Håll inne DISP 2 sek så släcks displayen ner och vill man slå på den igen trycker man bara på DISP en gång till utan att hålla inne knappen. Det är så det ska vara annars borde det som sagt vara något konstigt med din fjärr.
Postad 06 februari 2017 - 21:05
Kan bekräfta att detta fungerar på min H360. Den lilla LAN-pricken lyser dock hela tiden...Hej mgus!
Jag har samma fjärr (RC8) med en Hegel Röst. Det fungerar för mig att stänga av displayen på det sättet. Måste vara något fel på din fjärrkontroll. Håll inne DISP 2 sek så släcks displayen ner och vill man slå på den igen trycker man bara på DISP en gång till utan att hålla inne knappen. Det är så det ska vara annars borde det som sagt vara något konstigt med din fjärr.
Postad 06 februari 2017 - 22:01
Fan, börjar bli sugen på en Röst... Har en H300 och är skitnöjd men nya prylar är alltid kul...
Postad 07 februari 2017 - 08:36
Bytte själv min H300 mot en Röst faktiskt. På de nivåer jag spelar så tyckte jag Rösten var bättre, framför allt blev basen tightare och ljudet blev mer detaljerat med en bättre stereokänsla.
Mostling - vilka högtalare är det du har i dagsläget? Dynaudio X38?
Postad 07 februari 2017 - 11:31
Yes kör X38 just nu men planerar att köpa nya Contour 20 kanske senare i år.
Jag är i samma sits med att jag bor i lägenhet så att spela skithögt är uteslutet, brukar ligga på runt 50 på H300 när jag lyssnar på musik så jag tror att röst är tillräckligt i mitt fall.
Postad 07 februari 2017 - 12:44
Postad 07 februari 2017 - 15:42
Hej mgus!
Kan bekräfta att detta fungerar på min H360. Den lilla LAN-pricken lyser dock hela tiden...
Tack för feedbacken nilhe7 o Saturnus!
Jag hoppas att det är fjärren som är den felande komponenten och inte förstärkaren.
Jag får nog ta med fjärren tillbaka till butiken och testa om den fungerar på deras demo ex!
Postad 07 februari 2017 - 17:46
Yes kör X38 just nu men planerar att köpa nya Contour 20 kanske senare i år.
Jag är i samma sits med att jag bor i lägenhet så att spela skithögt är uteslutet, brukar ligga på runt 50 på H300 när jag lyssnar på musik så jag tror att röst är tillräckligt i mitt fall.
Att gå från 300 till Röst är snarare en nedgradering, så förstår inte varför man skulle vilja det.
Postad 07 februari 2017 - 18:05
Att gå från 300 till Röst är snarare en nedgradering, så förstår inte varför man skulle vilja det.
Har du jämfört?
Postad 07 februari 2017 - 18:26
Jag har jämfört, tycker H160 spelar bättre än H 300. Röst däremot tycker jag spelar bättre än H 160.
Tycker Röst låter som H 360 men med mindre effekt då såklart. Så, nedgradering tycker jag absolut inte det är, förutom i effekten. Men vi tycker ju olika så det bästa är väl att jämföra själv innan ev köp för att se om man själv tycker det blir ett lyft eller inte...
Postad 07 februari 2017 - 18:31
Har du jämfört?
Att röst skulle vara bättre än deras dubbelt så dyra förstärkare är löjligt.
Postad 07 februari 2017 - 18:55
Att röst skulle vara bättre än deras dubbelt så dyra förstärkare är löjligt.
Inte alls. Dyrare är inte alltid bättre.
Postad 07 februari 2017 - 20:58
Yes, den är dyrare så den måste vara bättre...
Det är väl bla bättre DAC i Röst än i H300. Sen har Röst stöd för Control4 vilket H300 saknar också.
Postad 07 februari 2017 - 21:13
Suck vad barnsliga ni är. Köp en sämre förstärkare då. Jag är säker på att control 4 motiverar nedbytet.
Postad 07 februari 2017 - 22:30
Tycker själv att både Röst och H160 låter ngt bättre än H300. Bäst är såklart H360.
Postad 08 februari 2017 - 00:20
HT bypass och pre out har båda förstärkarna.
Effektmässigt är väl den enda punkt där H300 är bättre
Så, att Röst är en sämre förstärkare än H300, det vet i tusan om jag håller med om. Mycket tycke o smak. Men jag tycker Röst låter bättre...
och barnsligt tycker jag då det inte är i alla fall.
Postad 08 februari 2017 - 00:29
Ha det fint 😊
Redigerat av nilhe7, 08 februari 2017 - 00:37.
Postad 08 februari 2017 - 21:16
Tack för feedbacken nilhe7 o Saturnus!
Jag hoppas att det är fjärren som är den felande komponenten och inte förstärkaren.
Jag får nog ta med fjärren tillbaka till butiken och testa om den fungerar på deras demo ex!
Det visade sig att det var fjärren som var trasig och jag fick den utbytt med en gång!
Fungerar som den skall nu. Bra service som alltid från HiFi punkten!
Postad 08 februari 2017 - 21:36
Det visade sig att det var fjärren som var trasig och jag fick den utbytt med en gång!
Fungerar som den skall nu. Bra service som alltid från HiFi punkten!
Vad bra att det löste sig
Postad 09 februari 2017 - 17:20
I mitt fall så har jag en Synology 1513+ och en h360
Jag har några högupplösta filer som ligger på servern som jag testat och de fungerar.
De appar jag prövat för att styra avlyssningen är Linn och Synologys egen DS-audio.
Vilken är den maximala upplösningen som man kan ha på DNLA servern och strömma till h360?
Vilket sätt är det "bästa" sättet att mata Dac:en för att få det bästa ljudet DNLA, usb, toslink, coax ?
Det enda som jag vet är att Airplay är begränsat till "CD-kvalitet".
Postad 09 februari 2017 - 18:08
Testa att hålla Dac+ knappen intryckt i tre sekunder när du spelar något så ska du kunna se på displayen vad det är för sample rate som går genom dacen. Det funkar på H-160 och borde funka på 360 också.Hur vet man vilken vilken ljudkvalitet man får via DNLA när man strömmar från sin Nas?
I mitt fall så har jag en Synology 1513+ och en h360
Jag har några högupplösta filer som ligger på servern som jag testat och de fungerar.
De appar jag prövat för att styra avlyssningen är Linn och Synologys egen DS-audio.
Vilken är den maximala upplösningen som man kan ha på DNLA servern och strömma till h360?
Vilket sätt är det "bästa" sättet att mata Dac:en för att få det bästa ljudet DNLA, usb, toslink, coax ?
Det enda som jag vet är att Airplay är begränsat till "CD-kvalitet".
Postad 09 februari 2017 - 18:51
Testa att hålla Dac+ knappen intryckt i tre sekunder när du spelar något så ska du kunna se på displayen vad det är för sample rate som går genom dacen. Det funkar på H-160 och borde funka på 360 också.
Man lär sig ständigt nya saker i den här tråden! :-)
Postad 09 februari 2017 - 18:58
Testa att hålla Dac+ knappen intryckt i tre sekunder när du spelar något så ska du kunna se på displayen vad det är för sample rate som går genom dacen. Det funkar på H-160 och borde funka på 360 också.
Tack för tipset Mr Floyd Pink!
Fungerar alldeles utmärkt på 360:n också. De högupplösta filerna går igenom DAC med rätt hastighet när jag kör DNLA men blir nedsamplade till 44 kHz när jag kör Airplay.
Postad 09 februari 2017 - 19:01
Japp! Och hade det inte vart för att man är en både nyfiken och klåfingrig typ så hade jag inte haft en aning om hur man fick fram det på displayen heller. Man måste ju bara pilla och testa allt.Man lär sig ständigt nya saker i den här tråden! :-)

Redigerat av Mr Floyd Pink, 09 februari 2017 - 19:03.
Postad 09 februari 2017 - 20:42
Jag strömmar just nu låten Do I ever Cross your mind från HD Tracks med Ray Charles från en NAS via appen mconnectFree och AirPlay. Hegeln rapporterar då 192 kHz!Tack för tipset Mr Floyd Pink!
Fungerar alldeles utmärkt på 360:n också. De högupplösta filerna går igenom DAC med rätt hastighet när jag kör DNLA men blir nedsamplade till 44 kHz när jag kör Airplay.
Postad 19 februari 2017 - 18:06
Det demades nya "Röst" samt "H360" på hi-end mässan i Sthlm i helgen.
Båda lät mycket bra ihop med KEF Blade, men H360 lät bättre.
Postad 19 februari 2017 - 18:15
Jupp, mer muskler med 360

Postad 19 februari 2017 - 18:32
OT
KEF behöver inte kraft utan gillar mer en förstärkare som kan förmedla mellanregistret utan att det låter stelt. Eftersom högtalarna använder samma mellanregister/diskant som sitter i Reference, är det inte direkt någon trög högtalare utan KEF vill mer ha fin elektronik. Du vill inte veta vad högtalarna gör när högtalarna får jobba ihop med en Bel Canto Black utav yppersta klass med en riktigt fin svarv då öppnas högtalarna upp och man kan spela sjukt högt utan att öronen blöder. Synd att man inte bor i Sverige och noll tid över.
Vart kan man läsa om eventet. bilder med mera.
Postad 19 februari 2017 - 18:38
OT
KEF behöver inte kraft utan gillar mer en förstärkare som kan förmedla mellanregistret utan att det låter stelt. Eftersom högtalarna använder samma mellanregister/diskant som sitter i Reference, är det inte direkt någon trög högtalare utan KEF vill mer ha fin elektronik. Du vill inte veta vad högtalarna gör när högtalarna får jobba ihop med en Bel Canto Black utav yppersta klass med en riktigt fin svarv då öppnas högtalarna upp och man kan spela sjukt högt utan att öronen blöder. Synd att man inte bor i Sverige och noll tid över.
Vart kan man läsa om eventet. bilder med mera.
Men så var det...mer muskler lät bättre.
Postad 04 mars 2017 - 21:18
Hej alla Hegel-fantaster, jag behöver er hjälp!
Jag ska köpa antingen Hegel H160 eller H300 begagnat till mina Dynaudio Contour 1.8MK2 högtalare.
Finns det någon som har erfarenhet av Hegel + Dynaudio?
Då är frågan om jag behöver de extra watten från H300 eller om H160 räcker?
Jag har precis ägt en Musical Fidelity M6i som kraftmässigt var väldigt imponerande, men den matchade inte alls högtalarna då den har avrundad diskant och varmt ljud, vilket även Dynaudio Contour 1.8MK2 har. Så ljudet blev alldeles för avrundat och trist. Ska nu sätta mina pengar på Hegel istället (olyssnat).
Vad jag har läst mig till, rätta mig om jag har fel:
Hegel H200 = Avrundad diskant och "varmt ljud". Går därför bort.
Hegel H300 = Mer neutralt ljud och mer kraft än H200.
Hegel H160 = Ännu mer diskant än H300 vilket jag skulle föredra! Men frågan är, räcker kraften??
Tacksam för alla synpunkter!
Postad 04 mars 2017 - 21:46
Jag strömmar just nu låten Do I ever Cross your mind från HD Tracks med Ray Charles från en NAS via appen mconnectFree och AirPlay. Hegeln rapporterar då 192 kHz!
Skumt då airplay vad jag vet är begränsat till 44.1/16 bit men kanske ngt har ändrats i det protokollet.
Postad 04 mars 2017 - 23:09
Hej alla Hegel-fantaster, jag behöver er hjälp!
Jag ska köpa antingen Hegel H160 eller H300 begagnat till mina Dynaudio Contour 1.8MK2 högtalare.
Finns det någon som har erfarenhet av Hegel + Dynaudio?
Då är frågan om jag behöver de extra watten från H300 eller om H160 räcker?
Jag har precis ägt en Musical Fidelity M6i som kraftmässigt var väldigt imponerande, men den matchade inte alls högtalarna då den har avrundad diskant och varmt ljud, vilket även Dynaudio Contour 1.8MK2 har. Så ljudet blev alldeles för avrundat och trist. Ska nu sätta mina pengar på Hegel istället (olyssnat).
är den ny
Vad jag har läst mig till, rätta mig om jag har fel:
Hegel H200 = Avrundad diskant och "varmt ljud". Går därför bort.
Hegel H300 = Mer neutralt ljud och mer kraft än H200.
Hegel H160 = Ännu mer diskant än H300 vilket jag skulle föredra! Men frågan är, räcker kraften??
Tacksam för alla synpunkter!
Jag skulle satsa på H160 av dessa. Kraften lär inte vara några problem. Dessutom är den modernare, har inbyggd airplay samt ett neutralt, härligt ljud med fin kontroll. Bäst blir det dock med en H360 som har allt... även det dubbla priset
Postad 05 mars 2017 - 12:58
Skumt då airplay vad jag vet är begränsat till 44.1/16 bit men kanske ngt har ändrats i det protokollet.
Streamning av filerna sker inte inte över Airplay utan via DNLA direkt från NAS. Då finns inte begränsningen som Airplay har med 44.1/16 bit.
Fungerar bra på min Hegel h360 och Synology NAS.
Postad 05 mars 2017 - 13:05
Instämmer. Jag förstår själv ingenting just nu.
Postad 16 mars 2017 - 07:59
Vad kan tänkas vara fel? Jag strömmade för första gången musik från min Iphone (via trådlösa nätverket hemma) till min Hegel H160 igår. Fungerade bra i 15 minuter sedan började det bli avbrott i överförningen. Startade om nätverket men problemet kvarstår, det fungerar en stund sedan börjar det bli avbrott igen
Postad 20 mars 2017 - 21:50
Jag spelar upp via airplay från surfplattan och kan inte gå längre än cirka 10 meter från routern förrens det börjar hacka å ha sig.
Jag har kabel in i min h160, har ej provat å köra den över wifit.
Postad 06 april 2017 - 13:33
Hej!
Jag har haft min Röst i två månader, och tycker att den låter riktigt bra med mina Dynaudio X18.
Finstämd musik som jazz och klassiskt låter klockrent. Däremot tycker jag inte riktigt man får rätt must i lite kraftigare musik med fylligare bas och mellanregister.
Är det någon som har provat Rösten med en sub-bas? Kan man räkna med någon stor förbättring?
Postad 06 april 2017 - 15:23
Hej!
Jag har haft min Röst i två månader, och tycker att den låter riktigt bra med mina Dynaudio X18.
Finstämd musik som jazz och klassiskt låter klockrent. Däremot tycker jag inte riktigt man får rätt must i lite kraftigare musik med fylligare bas och mellanregister.
Är det någon som har provat Rösten med en sub-bas? Kan man räkna med någon stor förbättring?
Kan ju faktisk vara dina frontars som sätter den begränsning du upplever i bastung musik och då är det självklart så att en sub tillför det du saknar. Häng på en REL eller BK electronic om det är musik du prioriterar och låt frontarna spela fullregister och fyll på neråt med en sub. Kör så sedan länge och det beror inte på att det saknas kraft i min förstärkare utan på begränsningar i stativarenas förmåga att leverera lågbas. Detta gäller inte bara nu med mina småttingar till frontar utan även tidigare då jag körde Focus 160 vilka påminner mycket om dina. Sedan mår iofs alltid Dynaudio bra av en kraftig förstärkare men jag tror inte det är huvudorsaken till det du upplever. Bristen på kraft i förstärkaren när man kör Dynaudio leder främst till ett återhållet lite slätstruket och trist ljud så det påverkar hela upplevelsen och det drabbar all musik inte bara den bastunga.
Postad 09 april 2017 - 07:03
Postad 09 april 2017 - 08:47
Köp två stycken när du ändå är i farten :-)Hur mycket är det rimligt att lägga på en sub-bas till en Röst med Dynaudio X18? Någon som har förslag på lämplig modell?
Mitt tips är BK XXLS400 som jag själv använder. De är snabba (ej portade), går djupt och integrerar väldigt bra med mina Contour s3.4. Kör högnivå från en H360. En sub är placerad i ett hörn bakom höger högtalare (som för övrigt står utdragen ca 40 cm från bakvägg) och den delar jag ovanligt högt, men spelar å andra sidan med låg volym. Den andra subben står längs samma långvägg som övriga högtalare, men då inte i ett hörn. Den delar jag så lågt det går (40 Hz) och spelar med hyfsat hög volymnivå. I mina öron ger detta den bästa totalupplevelsen. Mellanregister och diskant spelar ut fint. Mikrodetaljer i musiken kommer fram. Röster och instrument låter naturliga. Basen är tight och stadig, samtidigt som en irriterande puckel i rummet undertrycks riktigt bra.
Just att subben är snabb upplever jag som viktigt i och med att man inte har någon delay att justera i förstärkaren. Har även testat med två portade BK Monolith, men de är för långsamma och kan inte ställas vid frontväggen om man vill ha en vettig integration.
Tydligen kan BK bygga subben så att delningsfiltret går ned till 30Hz om man ber dem snällt. Extra långa kablar skickar de också med utan kostnad om man frågar om detta. Går det att undvika Postnord så gör det.
Postad 11 april 2017 - 09:06
Jag själv kör med 2st rel t7, även dessa kopplade på högnivå.
De är knappt påställda alls men fyller ut det där sista som inte mina audiovector grejar.
Kolla i mitt galleri hur jag har mina uppställda.
Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 11 april 2017 - 09:07.
Postad 30 april 2017 - 12:22
Jag tycker det är lite intressant faktiskt, hur få Hegel det dyker upp på begagnatmarknaden för tillfället. Såg några H160 och H80 just i början (några missnöjda nya ägare, antar jag) men sen har det varit nästan dött.
Självklart dök det upp en och annan när de nya modellerna introducerades.
Det är ju trots allt ett väl inarbetat varumärke som dessutom är populärt, vid det här laget.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar