Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ölsmakare?

7654 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 February 2012 - 16:00

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Personligen föredrar jag kupade glas i stil med Duvel fast inte riktigt så spretande öppning. Då är det också lättare att rulla på ölet i glaset om man vill det.

Postad 15 February 2012 - 16:21

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
När det gäller glas brukar jag rekommendera Orrefors Difference Porter, Ale och Pilsnerglas.

De 3 jag dricker mer eller mindre all min öl med. Förutom suröl, den dricker jag ur mina Orrefors Amor Vincit Omnia champagneglas.

Det jag känner att jag saknar ibland är ett smalt tulpanformat (dock avlångt) aromglas.

Samt en goblet/kalk utan något bryggerinamn på.

Postad 15 February 2012 - 16:51

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Jo orrefors glasen är fina men dyra. Kanske får bli sånna längre fram

Postad 15 February 2012 - 17:01

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

När det gäller glas brukar jag rekommendera Orrefors Difference Porter, Ale och Pilsnerglas.

De 3 jag dricker mer eller mindre all min öl med. Förutom suröl, den dricker jag ur mina Orrefors Amor Vincit Omnia champagneglas.

Det jag känner att jag saknar ibland är ett smalt tulpanformat (dock avlångt) aromglas.

Samt en goblet/kalk utan något bryggerinamn på.

Jag var tvungen att goggla på det. http://www.glasboden..._difference.php

Men Porter är det som ligger närmast vad jag föredrar, speciellt när jag betygsätter öl. De långa smala glasen är lite svårare att få till tycker jag, speciellt då jag vill snurra på vätskan. Men ska jag bara ha mig en weissbier i solen så funkar ju det kalas också.

Överhuvudtaget riktigt snygga glas :)

Postad 15 February 2012 - 18:54

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1195 inlägg
  • 0
Jag kör mest det klassiska Sam Adams glaset, ni "engineered" glaset. Kan lägga upp en bild när jag kommer hem om så önskas?

Har även ett klassisk US microbrew (ett eftersom Mrs. Erikderek tappade det andra) från Michigan Brewing Co som jag fick när jag var där och tittade och smakade 2008. Jag gillar denna typ av tjockt tungt glas, det är liksom "USA" för mig.

Sen finns givetvis en uppsättning riktiga pintglas, cleana utan tryck.

@Andreas, gillar Punk glaset!

EK

Redigerat av Unregisteredcec18524, 15 February 2012 - 20:49.

Postad 15 February 2012 - 21:27

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Men Porter är det som ligger närmast vad jag föredrar, speciellt när jag betygsätter öl. De långa smala glasen är lite svårare att få till tycker jag, speciellt då jag vill snurra på vätskan. Men ska jag bara ha mig en weissbier i solen så funkar ju det kalas också.

Grymma glas. Kan varmt rekommendera dom.

Postad 15 February 2012 - 21:36

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0
Såg det här glaset på Åhléns igår, tycker det ser rätt trevligt ut!

http://www.ahlens.se...49ea23c99f.html

Postad 15 February 2012 - 22:10

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Såg det här glaset på Åhléns igår, tycker det ser rätt trevligt ut!

Ser mkt fint ut för de pengarna. Har även sett rätt schyssta conjaksglas på Lagerhaus som har bra form. (istället för porterglas)

Postad 15 February 2012 - 22:13

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Såg det här glaset på åhléns igår, tycker det ser rätt trevligt ut!

Kunde du inte visat detta tidigare, mycket finare än de ja köpte ju , och billigare :(

Postad 16 February 2012 - 07:50

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Jefvlar vad bra priser det var där, t e x Ale-glaset kostar ju normalt 349:- istället för som där 279:-. Riktigt bra!

Postad 16 February 2012 - 08:41

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Jefvlar vad bra priser det var där, t e x Ale-glaset kostar ju normalt 349:- istället för som där 279:-. Riktigt bra!

Var det där priset för ett glas? Jag trodde det var för ett 6-pack och tyckte det var dyrt :P Men jag skulle aldrig betala mycket pengar för glas då jag har en tendens att ha sönder dem. Speciellt sånt jag dricker öl ur av någon anledning :huh:

Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 16 February 2012 - 08:41.

Postad 16 February 2012 - 09:16

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Var det där priset för ett glas? Jag trodde det var för ett 6-pack och tyckte det var dyrt :P Men jag skulle aldrig betala mycket pengar för glas då jag har en tendens att ha sönder dem. Speciellt sånt jag dricker öl ur av någon anledning :huh:

Hehe, jo det är per glas. ;)
Samtidigt så lär man sig att vara betydligt mer försiktig när ett glas kostar runt 300:-. Jag gillar dom som fn. Har både Ale- och porterglasen.

Postad 16 February 2012 - 09:24

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Tycker ni Differenceglasen är dyra rekommenderar jag att åka dit jag bor (och köper dom) dvs. Kosta Outlet. De säljer 2asorteringsglas här och de kostar långt ifrån de priserna ni hittar i butikerna i landet. En lekman ser i princip inga skillnader på ett 1a och 2asorteringsglas.

Postad 16 February 2012 - 09:37

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Tycker ni Differenceglasen är dyra rekommenderar jag att åka dit jag bor (och köper dom) dvs. Kosta Outlet. De säljer 2asorteringsglas här och de kostar långt ifrån de priserna ni hittar i butikerna i landet. En lekman ser i princip inga skillnader på ett 1a och 2asorteringsglas.

Bensinen är dyr. ;)

Postad 16 February 2012 - 09:39

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Bensinen är dyr. ;)

Jo jag vet. Menar mest om man har vägarna förbi :) Vilket ju de flesta av de som besöker Kosta har. Speciellt på sommaren :P

Postad 16 February 2012 - 11:40

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
För er som bor i, eller i närheten av, Uppsala så kan jag informera er om att jag startat en samköpstråd av Nøgne Ø #100 BSF. Så in och skriv upp er om ni är intresserade!

Postad 16 February 2012 - 11:44

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0
Hm, upptäckte att jag visst kunde få tag på Orrefors-glasen till ännu lite bättre pris genom en personaldeal. Jag funderar bara på om Ale-glaset är något att ha? Pils-glaset är ju mycket snyggare och matchar Porter-glaset bättre...

Redigerat av Sir Anselm, 16 February 2012 - 11:44.

Postad 16 February 2012 - 12:40

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Hm, upptäckte att jag visst kunde få tag på Orrefors-glasen till ännu lite bättre pris genom en personaldeal. Jag funderar bara på om Ale-glaset är något att ha? Pils-glaset är ju mycket snyggare och matchar Porter-glaset bättre...

Aleglaset är najs att köra lager, "lättare" ale och veteöl osv i tycker jag. Till Ipa, Dipa och lite mer smakrika ales så föredrar jag att köra Pilsnerglaset.

Jag har faktiskt tjatat på Orrefors om att utöka den serien men tyvärr finns det inget större intresse för det. Synd, för det saknas en hel ölserie av kvalitet tycker jag.

Postad 16 February 2012 - 12:46

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
pilsglaset var najs tyckte jag. även porterglaset. blir kanske en beställning längre fram.
har en polare som skulle in på åhlens åt mig och se om hon hittade dom glasen som finns längre upp i tråden. dom var snygg aoch billiga

Postad 16 February 2012 - 12:50

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0

Aleglaset är najs att köra lager, "lättare" ale och veteöl osv i tycker jag. Till Ipa, Dipa och lite mer smakrika ales så föredrar jag att köra Pilsnerglaset.

Jag har faktiskt tjatat på Orrefors om att utöka den serien men tyvärr finns det inget större intresse för det. Synd, för det saknas en hel ölserie av kvalitet tycker jag.

Det är ju i princip IPA, Pale Ales och Stout/porter som gäller för mig, så jag skippar nog Ale-glaset ifall jag slår till. VIlket ju känns lite konstigt med tanke på att det heter Ale-glas ;)

Postad 16 February 2012 - 13:00

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Det är ju i princip IPA, Pale Ales och Stout/porter som gäller för mig, så jag skippar nog Ale-glaset ifall jag slår till. VIlket ju känns lite konstigt med tanke på att det heter Ale-glas ;)

Jag håller med. Jag tycker heller inte att glaset är lämpligt för "ale" problemet med yttrycket ale är ju dock att det kan betyda nästan vad som helst.

Bitter är till exempel också rätt najs att dricka ur Aleglaset. Och det är ju en rätt typisk engelsk aletyp så det beror lite på hur man ser det.

baserat på vad du dricker mest är garanterat Pils och Porterglaset lämpligast.

Postad 16 February 2012 - 18:34

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0
Så här ser glaset ut bredvid en Nils Oscar Coffee Stout!

Bifogad fil  CameraZOOM-20120216182833260.jpg   868.66K   1 Antal nerladdningar

Postad 16 February 2012 - 19:08

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Så här ser glaset ut bredvid en Nils Oscar Coffee Stout!

Bifogad fil  CameraZOOM-20120216182833260.jpg   868.66K   1 Antal nerladdningar

Fint. Får 2 st på lördag :)

Postad 16 February 2012 - 21:09

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Nøgne Ø #500 ... trevlig dricka, som en blandning av DIPA och barleywine

Postad 16 February 2012 - 21:48

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Nøgne Ø #500 ... trevlig dricka, som en blandning av DIPA och barleywine

låter som boogoop :)

Postad 16 February 2012 - 22:07

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Är det bara jag som är lite irriterad på att systembolaget tagit bort lanseringsdatum som ett av standardfilterna vid sökningar? Som det är nu får man bara upp det när man väljer sådant som en specifik lansering eller dylikt, men om man vill söka på all öl i katalogen och filtrera på lanseringsdatum så går det inte?

Postad 16 February 2012 - 22:19

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0

Är det bara jag som är lite irriterad på att systembolaget tagit bort lanseringsdatum som ett av standardfilterna vid sökningar? Som det är nu får man bara upp det när man väljer sådant som en specifik lansering eller dylikt, men om man vill söka på all öl i katalogen och filtrera på lanseringsdatum så går det inte?

Upptäckte även detta men trodde att det var jag som var blind bara :angry:

Postad 17 February 2012 - 10:37

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1195 inlägg
  • 0
Bra att ha vid ölprovning...

EK

Bifogad fil(er)

Postad 17 February 2012 - 10:41

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
Såja, en ny beställning lagd.

Brewdog Tokyo
Brewdog Hardcore IPA
Oppigårds Amarillo
Sierra Nevada Celebration Ale
Oppigårds Amarillo
Gudelös (Med en dåres envishet fortsätter jag beställa . Tillslut tröttnar kanske någon i malmö och släpper iväg ett par flaskor...)

Framförallt Tokyo och Hardcore ska bli väldigt intressanta att testa.

Redigerat av jaQoB, 17 February 2012 - 10:53.

Postad 17 February 2012 - 11:18

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0

Såja, en ny beställning lagd.

Brewdog Tokyo
Brewdog Hardcore IPA
Oppigårds Amarillo
Sierra Nevada Celebration Ale
Oppigårds Amarillo
Gudelös (Med en dåres envishet fortsätter jag beställa . Tillslut tröttnar kanske någon i malmö och släpper iväg ett par flaskor...)

Framförallt Tokyo och Hardcore ska bli väldigt intressanta att testa.

Enligt din profil bor du i Linköping? Jag skulle kanske kunna avvara en av mina tre flaskor Gudeløs, men isåfall får du ta dig till Norrköping :D Perfekt vore om du hade någon rolig öl att byta mot?

Edit: Kom på att jag inte har några resor fler till Malmö inplanerade. Det känns därför inte aktuellt att sälja någon flaska, men ett byte skulle kunna vara intressant ändå!

Redigerat av Sir Anselm, 17 February 2012 - 12:27.

Postad 17 February 2012 - 12:08

vilse
  • vilse
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Fick detta från bolaget. Extra surt då jag beställde den 1/2. Har bett om en kommentar ang att jag beställde första dagen. :-(

Hej. Tack för ditt mejl!

89712 Flying Dog Alpha Collection 32,70 kr är tillfälligt slut hos leverantören och vi saknar information om när den åter är tillgänglig. Din beställning är därför makulerad. Obs. Du måste alltså registrera en ny beställning när varan åter är tillgänglig.

Jag beklagar att du inte meddelats detta tidigare

Postad 17 February 2012 - 12:24

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Sånt där är ju alltid roligt :/

Postad 17 February 2012 - 12:39

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
fyllde på ölförrådet lite idag och köpte bland annat dessa två som jag inte smakat.
något att ha?

Bifogad fil(er)

Postad 17 February 2012 - 12:47

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Fick detta från bolaget. Extra surt då jag beställde den 1/2. Har bett om en kommentar ang att jag beställde första dagen. :-(

Hej. Tack för ditt mejl!

89712 Flying Dog Alpha Collection 32,70 kr är tillfälligt slut hos leverantören och vi saknar information om när den åter är tillgänglig. Din beställning är därför makulerad. Obs. Du måste alltså registrera en ny beställning när varan åter är tillgänglig.

Jag beklagar att du inte meddelats detta tidigare

De måste ha gjort en miss. Jag beställde min låde den 3/2 och de var inga problem. Trist!

Postad 17 February 2012 - 13:46

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

fyllde på ölförrådet lite idag och köpte bland annat dessa två som jag inte smakat.
något att ha?

Ej testat den högra men den vänstra är "helt ok" den finns på lokala krogen och det är det enda jag kan beställa där inne av ölutbudet. Så den är inte dålig. Kanske bara lite tråkig ;)

Postad 17 February 2012 - 14:33

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Ej testat den högra men den vänstra är "helt ok" den finns på lokala krogen och det är det enda jag kan beställa där inne av ölutbudet. Så den är inte dålig. Kanske bara lite tråkig ;)

Ok, vilken temperatur har den när du dricker den?

Postad 17 February 2012 - 14:35

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Sam Adams Black Lager är inte alls fel - kanske något "snällare" än brewdogs Zeitgeist men fortfarande en bra smakupplevelse. Lite gottig karamelliserad smak att hålla kvar i munnen innan nästa klunk :)

Postad 17 February 2012 - 14:39

Anders R
  • Anders R
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Den vänstra är som sagt helt ok, men kyl den inte för mycket. Vid ca 4 grader (dvs direkt ur kylskåp) tycker jag den smakar mest alkohol, godare när den blir runt 8-10 grader istället. Kanske även har att göra med att den då stått öppen ett litet tag? :)

Postad 17 February 2012 - 14:45

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Sam Adams Black Lager är inte alls fel - kanske något "snällare" än brewdogs Zeitgeist men fortfarande en bra smakupplevelse. Lite gottig karamelliserad smak att hålla kvar i munnen innan nästa klunk :)

Jag gillar zeitgeist så denna kanske passar mig då :)

Den vänstra är som sagt helt ok, men kyl den inte för mycket. Vid ca 4 grader (dvs direkt ur kylskåp) tycker jag den smakar mest alkohol, godare när den blir runt 8-10 grader istället. Kanske även har att göra med att den då stått öppen ett litet tag? :)

Jag gillar att börja dricka ölen helt kall, för att sen känna utvecklingen av smaken.
Sen hinner den heller inte bli helt rumstempererad vilket är bra för det gillar jag inte.

Sen kan man värma upp ölen fortare med händerna runt glaset om man så önskar.
Smaken är som baken :)

Postad 17 February 2012 - 15:46

vilse
  • vilse
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0

De måste ha gjort en miss. Jag beställde min låde den 3/2 och de var inga problem. Trist!

Fick svar:

Som vår beställningstjänst ser ut idag går beställningen via den butik som är vald för uthämtning vidare till leverantör och detta oavsett butik och om beställningen är lagd som en e-beställning eller direkt i butiken. Beställningen hanteras enligt butikens ordinarie orderflöde och är beroende av när den ordinarie beställningen skickas iväg. Konsekvensen kan bli att en beställning som görs exakt klockan 10:00 hamnar efter en beställning som görs senare i en annan butik.

Vi är medvetna om situationen och uppmärksammar redan idag våra kunder under vår FAQ på webben. Vi kommer även att förtydliga informationen i den bekräftelse kunden får på att beställningen är mottagen. Vi för också en dialog med våra tekniker kring vilka möjligheter vi har på kort och längre sikt.

Välkommen att kontakta oss igen.
Med vänliga hälsningar

Postad 17 February 2012 - 16:23

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Bra att ha vid ölprovning...

EK

Japp, den tillsammans med t ex Allt om Öls "Prova Öl-flik" med ölets delar samt Ölstilskorten tycker jag är mycket bra.

Postad 17 February 2012 - 17:19

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Upptäckte även detta men trodde att det var jag som var blind bara :angry:

Skriv in valfritt datum!

http://www.systembol...,&action=search

Postad 17 February 2012 - 19:12

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Om man vill ha nåt snacks eller nåt tilltugg till sin fredagsöl en ipa eller/och Porter till exempel.
Vad rekommenderas då?

Postad 17 February 2012 - 19:29

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Beror lite på ölen men till porter går ofta ost bra. Brie till exempel.

Postad 17 February 2012 - 19:38

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Gillar inte just brie men nån grönmögelost är ju alltid gött, gärna på nåt sött kex som tex digestive eller pepparkaka.
Kanske funkar det med? :)
Sånna där små ostkuber med olikfärgade papper runt , som ligger i ett kitt med olika smaker, tror du dom skulle funka? Dom är ju sjukt goda :)

Postad 17 February 2012 - 19:39

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
grönmögel på digestive eller något annat salt kex skulle jag kört i så fall. Pepparkaka tror jag blir svårmatchat, även om det säkert går med någon öl.

Postad 17 February 2012 - 19:48

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Oki då ska jag testa det i morgon :)

Postad 17 February 2012 - 20:02

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
återkom med vad du tyckte.

Postad 17 February 2012 - 20:12

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Det ska jag göra. Inget mer tips förutom ost? Popcorn, nötter, semla? Korv? :)

Postad 17 February 2012 - 20:30

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Det ska jag göra. Inget mer tips förutom ost? Popcorn, nötter, semla? Korv? :)

Att experimentera är inte dumt. Risken är att det "skär" sig men det är smällar man får ta. Jag dricker sällan med tilltugg men de gånger jag har gjort det så har jag inte ångrat det.

Btw. Denna öl kan jag varmt rekommendera: http://valhumlat.blo...astard-ale.html

Redigerat av Sgart, 17 February 2012 - 20:43.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.