Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 May 2017 - 19:31

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Är det så många redan? Ja då kan man ju ge upp.
Kanske snegla åt ampera e istället.

Postad 04 May 2017 - 14:29

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Är det så många redan? Ja då kan man ju ge upp.
Kanske snegla åt ampera e istället.

Skall bli intressant att se hur den kommer distribueras och för den delen brandas nu när Opel tillhör PSA!

Kanske kommer Chevrolet börja säljas i Europa igen under egen generalagent!?

Postad 06 May 2017 - 11:18

bahama
  • bahama
  • Forumräv

• 977 inlägg
  • 0

Har inte i någon tidigare bil haft en farthållare. I min nuvarande bil finns en sådan. Har en Golf GT 2007 TSi .

Har börjat använda den lite.

Funderar nu på om bilen drar mindre bensin på en sträcka av låt oss säga 3mil med farthållare än med fartkontroll med höger foten??

Eller är besparingen försumbar? Pendling till och från jobbet är inte den mest motiverade körningen som finns och det blir ännu tråkigare körning med farthållare . Därav tankegången.

Postad 06 May 2017 - 11:39

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Hur långt är ett snöre?

Så många variabler som påverkar utifrån, framförallt hur kuperad körvägen är. Men på tre mil skulle jag nog säga att det är väldigt försumbart.

För egen del är det främst en bekvämlighetsfråga med farthållaren, jag bryr mig inte om att spara ören här eller där. Så jag åker inte runt och jagar billigaste macken heller.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 06 May 2017 - 11:40.

Postad 06 May 2017 - 12:36

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0

Har inte i någon tidigare bil haft en farthållare. I min nuvarande bil finns en sådan. Har en Golf GT 2007 TSi .

Har börjat använda den lite.

Funderar nu på om bilen drar mindre bensin på en sträcka av låt oss säga 3mil med farthållare än med fartkontroll med höger foten??

Eller är besparingen försumbar? Pendling till och från jobbet är inte den mest motiverade körningen som finns och det blir ännu tråkigare körning med farthållare . Därav tankegången.

Tror den största besparing är en lugnare resa med farthållare, jag utgår från mig själv som använder farthållaren ofta.

Postad 06 May 2017 - 12:48

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0

Minns att jag läste ett test om det där för några år sen, och det var ingen som helst skillnad i bränsleförbrukning. Så det är mer en bekvämlighetsgrej.

Postad 06 May 2017 - 13:11

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Minns att jag läste ett test om det där för några år sen, och det var ingen som helst skillnad i bränsleförbrukning. Så det är mer en bekvämlighetsgrej.

Tror Volvos farthållare dra mer, den har tydligen problem med nedförsbackar och motorbroms (enligt folks åsikter).

Redigerat av MartinAberg, 06 May 2017 - 13:12.

Postad 06 May 2017 - 14:45

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Jag är övertygad om att farthållarekörning drar mer bränsle än att köra utan farthållare givet samma snitthastighet. Så mycket småpareringar av farthållaren för att hålla den vid 92km/h vid lättare och/eller kortare uppförsbackar och knixar jämfört med att högerfotshålla på samma till 92-91-90 tills det blir flackt igen, osv. Finns säkert undantag, men detta är min känsla.

Dessutom känns det som att det som någon sade att det inte är ordentlig motorbromsning när den "parerar neråt" i hastighet

Postad 06 May 2017 - 18:41

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Jag kör billigare med farthållare i. Tror bilen är bättre att reglera gasen bättre än vad min fot är. Men det beror säkert på från bil till bil

Postad 06 May 2017 - 21:00

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Vilket lyft det är med nya STCC! Inte jättemycket skiljer dessa från vad man kan köpa i butik. Runt 1,3 miljoner per bil är rena reapriset i sammanhanget, vilket också syns på startfältet. Hoppas bara fler märken kommer ansluta framöver. Tre VW-märken och Kia och Honda just nu. Ännu roligare vore egentligen att köra rena standardbilar. Tänk Golf R, Merca AMG, Cupra R, Megane RS, Focus RS, Alfa 4C, Impreza, Mitsubishi Evo, ja listan kan göras lång.
Klibbiga racedäck skulle vara enda avvikelsen från gatbil och folk skulle se vad "deras" bilar verkligen går för. :)

Postad 06 May 2017 - 22:24

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Hänger på vilken typ av farthållare ni har

Postad 06 May 2017 - 22:31

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Vilket lyft det är med nya STCC! Inte jättemycket skiljer dessa från vad man kan köpa i butik. Runt 1,3 miljoner per bil är rena reapriset i sammanhanget, vilket också syns på startfältet. Hoppas bara fler märken kommer ansluta framöver. Tre VW-märken och Kia och Honda just nu. Ännu roligare vore egentligen att köra rena standardbilar. Tänk Golf R, Merca AMG, Cupra R, Megane RS, Focus RS, Alfa 4C, Impreza, Mitsubishi Evo, ja listan kan göras lång.
Klibbiga racedäck skulle vara enda avvikelsen från gatbil och folk skulle se vad "deras" bilar verkligen går för. :)

Tror faktiskt inte det skulle bli någon vidare underhållning. Skulle nog mest bara se trögt o långsamt ut :) 

Postad 06 May 2017 - 23:20

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

• 663 inlägg
  • 0

Klibbiga racedäck kräver en avancerad hjulupphängning så det skulle tyvärr inte fungera så bra

Postad 07 May 2017 - 06:04

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Hänger på vilken typ av farthållare ni har

Har du lust att utveckla det?

Trodde bara det fanns "farthållare" och "adaptiv farthållare".

Postad 07 May 2017 - 06:35

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Ja, men det är väl just det han menar också?

Dvs, det finns två olika.

Postad 07 May 2017 - 09:18

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Tror faktiskt inte det skulle bli någon vidare underhållning. Skulle nog mest bara se trögt o långsamt ut :)

Kolla vilka varvtider tex. Megane RS och Cupra R satt på Nurburgring. Långsamma är de då knappast. Underhållning i racing handlar dessutom väldigt mycket om täta race och stora startfält, där man kan följa flera inbördes kamper. Sådant kunde man glädjas åt på den tiden det var populärt med rena standardklasser. Bilar som Honda CRX, med hela 105 hästar, var då mycket populära. :)

Postad 07 May 2017 - 09:29

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Klibbiga racedäck kräver en avancerad hjulupphängning så det skulle tyvärr inte fungera så bra

Klibbiga racingdäck hittar du på allt från gammal hundkoja till formel 1 bilar. Däcket frågar inte hur hjulupphängningen ser ut. Ett fint justerbart chassi gynnar däremot alla racingbilar. :)

Postad 07 May 2017 - 14:23

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 1

Tror Volvos farthållare dra mer, den har tydligen problem med nedförsbackar och motorbroms (enligt folks åsikter).

Inte mycket fakta när man skriver "tror" och "enligt folks åsikter" :)

Postad 07 May 2017 - 15:54

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Inte mycket fakta när man skriver "tror" och "enligt folks åsikter" :)

Påstod jag fakta?
Alla jag känner som kör V60 anser att den drar mer med farthållaren. Ska jag måla ett diagram och kalla det statistik istället?

Postad 07 May 2017 - 18:04

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Jag kör en v70n awd och bilen drar absolut mer med farthållaren påkopplad. Jag har en körstil som handlar om avstånd och mjuk körstil. Förutom påfarter och vårby backe.

Postad 07 May 2017 - 18:23

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
På backig väg drar bilen mer med farthållare än om man kör utan och låter hastigheten variera lite.
På plan väg så är det ingen större skillnad.

Postad 07 May 2017 - 18:53

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Junkan,

Mitt påstående gäller även raksträcka. Farthållaren accelererar upp till rätt hastighet medans min fot smyger in hastigheten med vridmoment. Samma gäller kring vidhålla hastigheten.

Postad 07 May 2017 - 18:58

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Ni som tycker det är märkbar skillnad, HUR stor skillnad upplever ni att det är?

Som sagt, för mig spelar det ingen roll då jag kör med farthållare för att det är bekvämt. Dock är det markant skillnad att ligga i 100 km/h istället för 110-120 km/h (ca 15 mil skillnad på en tank), så när jag ska köra mer än 60-80 mil så håller jag faktiskt max 100 km/h, med farthållare.

Körde ner till Danmark utan farthållare. Veckan efter till Sundsvall körde jag med farthållare. Upplevde ingen skillnad i bränsleförbrukningen, diffade ungefär lika mycket som normalt mellan alla tankningar.

Så efter det har jag slutat bry mig att jaga småören. Bättre att köra bekvämt än småsnåla.
Edit: 15 mil skillnad per tank är dock inte småsnåla och himla skillnad i antal tanktillfällen på långresor.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 07 May 2017 - 19:01.

Postad 07 May 2017 - 21:33

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

• 663 inlägg
  • 0

Klibbiga racingdäck hittar du på allt från gammal hundkoja till formel 1 bilar. Däcket frågar inte hur hjulupphängningen ser ut. Ett fint justerbart chassi gynnar däremot alla racingbilar. :)

Kan inte chassit hantera greppet från däcken så har du ingen nytta av däcken.
En bil med standard chassi klarar troligtvis inte ens av att få upp tempen i ett racedäck

Postad 07 May 2017 - 21:50

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

En bil med standard chassi klarar troligtvis inte ens av att få upp tempen i ett racedäck

Transmissionen skulle jag oroa mig över före chassit om man slänger på racedäck. Bra fäste är inte helt trivialt för växellåda och/eller drivaxlar.

Postad 08 May 2017 - 06:06

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Säg mig, varför skulle en Ford Focus RS, som väger 1500kg och har 350 hästar, ha störrre problem med detta än en formel Ford som väger 450 och har en tredjedel av effekten? Allt talar för att belastningen på dunderklumpens däck borde bli större.
Men låt oss då säga att det råder fritt däckval. Vad tror du suttit på de flesta bilar. Slicks eller halvsportiga gatdäck?
Men visst, racedäck kostar och en begränsning till vettiga sportdäck skulle hålla kostnaderna nere och gynna klassen. :)

Redigerat av laddie15, 08 May 2017 - 06:26.

Postad 08 May 2017 - 06:30

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Transmissionen skulle jag oroa mig över före chassit om man slänger på racedäck. Bra fäste är inte helt trivialt för växellåda och/eller drivaxlar.

Racing överhuvudtaget skulle jag säga. En välbyggd racebil kan hålla längre än en standardbil för att den är byggd för det.

Postad 08 May 2017 - 08:21

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Ni som tycker det är märkbar skillnad, HUR stor skillnad upplever ni att det är?

Som sagt, för mig spelar det ingen roll då jag kör med farthållare för att det är bekvämt. Dock är det markant skillnad att ligga i 100 km/h istället för 110-120 km/h (ca 15 mil skillnad på en tank), så när jag ska köra mer än 60-80 mil så håller jag faktiskt max 100 km/h, med farthållare.

Körde ner till Danmark utan farthållare. Veckan efter till Sundsvall körde jag med farthållare. Upplevde ingen skillnad i bränsleförbrukningen, diffade ungefär lika mycket som normalt mellan alla tankningar.

Så efter det har jag slutat bry mig att jaga småören. Bättre att köra bekvämt än småsnåla.
Edit: 15 mil skillnad per tank är dock inte småsnåla och himla skillnad i antal tanktillfällen på långresor.

På min nuvarande bil märker jag att det blir ganska markant skillnad när jag använder farthållare, troligtvis då körningen blir lugnare. Min bil drar dessutom väldigt mycket mer bränsle så fort jag kommer över 110km/h, så kan jag ligga och småputtra under det så sparar jag många deciliter!

Men vem f*n har tålamod med det!? :)

Postad 08 May 2017 - 09:35

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 2
Största vinningen med farthållare tycker jag är att körningen blir lugnare.
Utan den har jag en tendens att hela tiden köra fortare.

Postad 08 May 2017 - 10:03

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

• 663 inlägg
  • 0

Ja vid starten kanske eller om man trimmar bilen mkt annars borde det inte vara någon fara.

Säg mig, varför skulle en Ford Focus RS, som väger 1500kg och har 350 hästar, ha störrre problem med detta än en formel Ford som väger 450 och har en tredjedel av effekten? Allt talar för att belastningen på dunderklumpens däck borde bli större.
Men låt oss då säga att det råder fritt däckval. Vad tror du suttit på de flesta bilar. Slicks eller halvsportiga gatdäck?
Men visst, racedäck kostar och en begränsning till vettiga sportdäck skulle hålla kostnaderna nere och gynna klassen. :)

En formel Ford har downforce samt ett anpassat chassi, det har inte en Ford rs.
Gatbilen kommer att börja kränga och halka runt i kurvorna pga för låg däckstemp.
Jag tror att en Ford rs skulle vara snabbare på ett par bra R-däck än på slicks

Redigerat av id_t83, 08 May 2017 - 10:04.

Postad 08 May 2017 - 10:55

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 0

Påstod jag fakta?
Alla jag känner som kör V60 anser att den drar mer med farthållaren. Ska jag måla ett diagram och kalla det statistik istället?

Det hade varit välkommet med ett diagram faktiskt men som baserats på förbrukningssiffror och inte tro, gärna med fler variabler också :)

Postad 08 May 2017 - 13:29

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Det hade varit välkommet med ett diagram faktiskt men som baserats på förbrukningssiffror och inte tro, gärna med fler variabler också :)

Orka! ;)
Min bil drar mindre med farthållare, men det är för att jag har tendens att dras med i tempot på vägen annars.
Som övriga säger så spelar det ingen roll om den drar en liter mer per tank, så bekvämt att bara svänga ut på leden/motorvägen/whatever och låte bilen sköta farten.

Postad 08 May 2017 - 13:44

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 0

Orka! ;)
Min bil drar mindre med farthållare, men det är för att jag har tendens att dras med i tempot på vägen annars.
Som övriga säger så spelar det ingen roll om den drar en liter mer per tank, så bekvämt att bara svänga ut på leden/motorvägen/whatever och låte bilen sköta farten.

Håller helt med, men innan jag hade adaptiv farthållare så använde jag det aldrig då det blev för mycket inbromsningar och acceleration för min del för att jag skulle känna flytet.

Postad 08 May 2017 - 13:59

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Det jag syftade på var om man hade den som bromsade i nerförsbackarna BMW kallar det för Dynamic. 

Den drar mer men man slipper böter i branta backar. MBs lastbilar har en variant men GPS och karta med topografin så den kan köra riktig ecodriving, sparar tydligen 10% (om jag minns rätt). 

Postad 08 May 2017 - 15:38

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10561 inlägg
  • 0

När kommer ratthållarna så man slipper styra :)

Postad 08 May 2017 - 15:45

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

När kommer ratthållarna så man slipper styra :)

Om 3-4 år räknas väl de autonoma bilarna vara i trafik.

Har iaf för mig att jag läst 2021 någonstans...

Postad 08 May 2017 - 18:16

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Jag styr inte, autopiloten på Volvo funkar bra tillsammans med adaptiv farthållare.

Postad 08 May 2017 - 18:20

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Jag styr inte, autopiloten på Volvo funkar bra tillsammans med adaptiv farthållare.

känns det tryggt?

Postad 08 May 2017 - 18:34

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Nja de kräver ju att handen vilar på ratten (minst var 15:evsekund) än så länge så ja.
Skulle aldrig lita på det under vintern.

Redigerat av junkan, 08 May 2017 - 18:34.

Postad 08 May 2017 - 18:35

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0
Efter några turer med Teslas autopilot så är jag tveksam. Visst på E4:an var det bekvämt men jag tycker man tappar skärpan och upplevde inte att det var fullt så komfortabelt i alla lägen. Nja , kanske vänjer sig man om man kör dagligen och jag kanske är gammal gubbe som vill ha kontroll .

Postad 08 May 2017 - 18:40

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

känns som att man vill ha händerna på ratten faktiskt. Vart ska man göra av dom annars?  både obekvämt och opålitligt.  Vad händer om man måste väja för något? sen tiden det tar att få händerna till ratten hinner det hända mycket alltså.

Postad 08 May 2017 - 18:58

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0
Vi har inte kommit särskilt långt med självkörande bilar. När det väl funkar så kommer det bli najs. Ser fram emot det :)

Postad 08 May 2017 - 19:17

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0
Även gamla surgubbar som jag kanske hinner vänja sig😉

Redigerat av MikaelJ, 08 May 2017 - 19:18.

Postad 09 May 2017 - 12:59

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Finns väl 3 olika typer av farthållare som jag känner till:

1: Den "dumma" : ställ in 110 km/t, men åker du nerför en brant backe så kan det gå snabbare än så.

2: Samma som den dumma, fast med tillägget att den i nerförsbackar bromsar in till 110 km/t

3: Den "smartare", som med hjälp av radar och kameror osv håller 110 km/t, men dessutom bromsar in och håller avståndet till framförvarande bil, och gasar och gör sig till.... Denna variant drar mer soppa (upplever jag) då den inte utnyttjar att man kan tillåta sig att komma lite närmare framförvarande bil på samma sätt som man kan om man kör själv.

Jag som ligger på motorväg 1 - 2 timmar per dag ska aldrig mer köpa en bil utan radar-farthållare....

Postad 09 May 2017 - 16:16

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Finns väl 3 olika typer av farthållare som jag känner till:

1: Den "dumma" : ställ in 110 km/t, men åker du nerför en brant backe så kan det gå snabbare än så.

2: Samma som den dumma, fast med tillägget att den i nerförsbackar bromsar in till 110 km/t

3: Den "smartare", som med hjälp av radar och kameror osv håller 110 km/t, men dessutom bromsar in och håller avståndet till framförvarande bil, och gasar och gör sig till.... Denna variant drar mer soppa (upplever jag) då den inte utnyttjar att man kan tillåta sig att komma lite närmare framförvarande bil på samma sätt som man kan om man kör själv.

Jag som ligger på motorväg 1 - 2 timmar per dag ska aldrig mer köpa en bil utan radar-farthållare....

Du glömmer den analoga, heldumma som spärrar gasreglaget på förgasaren/gasspjället. Går det uppför så går det långsammare och nedför går det fortare! :)

Jag har nog aldrig någonsin kört en bil där farthållaren bromsat bortsett från bilar med adaptiv farthållare!

Postad 09 May 2017 - 17:07

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Automatväxlade brukar använda motorbroms och nedväxling i nedförsbackar om hastigheten överstiger inställd.
Alla mina automater med farthållare har gjort så.

Postad 09 May 2017 - 17:27

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Min bromsar. Räcker inte motorbroms bromsar den med bromsen. Ska tydligen bromsa om den tycker det går för fort i en kurva. "Cruise Control with brake assist" och den drar mer.

Redigerat av K1M, 09 May 2017 - 18:07.

Postad 09 May 2017 - 21:42

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 1

Du glömmer den analoga, heldumma som spärrar gasreglaget på förgasaren/gasspjället. Går det uppför så går det långsammare och nedför går det fortare! :)

Jag har nog aldrig någonsin kört en bil där farthållaren bromsat bortsett från bilar med adaptiv farthållare!

Då har du uppenbarligen inte kört en Mercedes-Benz de senaste 15 åren eller så... :)

Jag kommer inte ihåg året här, men MB introducerade sitt elektriska bromssystem SBC i SL-modellerna i början av detta århundrade, och kort därefter i den E-klass som kom 2003 (W211). Med hjälp av dess elektriska bromsar kunde systemet även hålla rätt fart i nedförsbackar.

Det här systemet hade alltså elmotorer som påverkade bromsarna, men det fanns även ett traditionellt hydrauliskt system som backup. Det här systemet var det en hel del problem med och man bytte ut det till ett förbättrat system. Med detta system påverkas bromsarna åter med hydraulik, men det har en elektrisk pump så att bromsarna även kan påverkas av en elektrisk signal. På så sätt kan man få samma funktion som med det tidigare systemet, att bilen kan hålla rätt fart även nedför. Har bilen automatlåda så växlar den även ner i branta backar, för att spara bromsar; som junkan beskriver ovan.

Som en fortsättning på detta introducerade MB några år senare adaptiv farthållare (Distronic), eftersom man redan hade möjlighet att påverka bromsarna med en elektrisk signal så var det förmodligen inte så svårt. Systemet utvecklades senare vidare med autobroms för att undvika kollision, flibyte med annat fordon i död vinkel samt kurshållningsassistent; som med hjälp av bromsarna håller bilen kvar i rätt fil. De senaste modellerna har dock ett annat system, som påverkar styrningen.

När Volvo började med adaptiv farthållare så kunde dessa bilar hålla rätt fart även utför, men inte de med vanlig farthållare. Jag förmodar att Volvo inte monterade något system för att påverka elektriskt på bilar utan adaptiv farthållare (i syfte att spara pengar).

Som exempel på detta så har en kompis en V70 (från -11-12 tror jag) med adaptiv farthållare och den bromsar utför, medan nyare V70 med vanliga farthållare som jag kört inte gjort det.

Tidningen Vi Bilägare hade under förra året en genomgång av hur autobroms fungerade hos olika bilmärken. Två märken stod som bättre än de andra, MB och Volvo. MB var snäppet bättre, men på säkerhetssystem är Volvo definitivt bland de främsta; i synnerhet om man även väger in vad de monterar som standard.

Men vill man ha de nya system först ska man åka Mercedes-Benz S-klass, som ABS 1979, bältessträckare några år senare, ESP 1997 o.s.v. Det positiva är att systemen snabbt sprider sig nedåt i modellerna och vidare till andra märken, där det mesta blir standard förr eller senare. 

Vi har t.ex. misstaget med den vältande A-klassen att tacka för att antisladdsystemet ESP spreds så snabbt till billigare modeller. :)

Postad 10 May 2017 - 11:24

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Apropå soppaförbrukning

Min bil ska enligt data dra 10.5/100.
Med aktiv passiv körning ligger förbrukningen på 8.4/100 i blandad körning genom sthlmstrafik varje dag. Det är inte marginell skillnad men jäklar vad aktiv jag är på att försöka komma fram effektivt. Är riktigt trött när jag kommer hem. Skratt

Volvo kombi 2002 V70n 2.4t awd

Redigerat av PML73, 10 May 2017 - 11:26.

Postad 10 May 2017 - 16:58

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Då har du uppenbarligen inte kört en Mercedes-Benz de senaste 15 åren eller så... :)

Jag kommer inte ihåg året här, men MB introducerade sitt elektriska bromssystem SBC i SL-modellerna i början av detta århundrade, och kort därefter i den E-klass som kom 2003 (W211). Med hjälp av dess elektriska bromsar kunde systemet även hålla rätt fart i nedförsbackar.

Det här systemet hade alltså elmotorer som påverkade bromsarna, men det fanns även ett traditionellt hydrauliskt system som backup. Det här systemet var det en hel del problem med och man bytte ut det till ett förbättrat system. Med detta system påverkas bromsarna åter med hydraulik, men det har en elektrisk pump så att bromsarna även kan påverkas av en elektrisk signal. På så sätt kan man få samma funktion som med det tidigare systemet, att bilen kan hålla rätt fart även nedför. Har bilen automatlåda så växlar den även ner i branta backar, för att spara bromsar; som junkan beskriver ovan.

Som en fortsättning på detta introducerade MB några år senare adaptiv farthållare (Distronic), eftersom man redan hade möjlighet att påverka bromsarna med en elektrisk signal så var det förmodligen inte så svårt. Systemet utvecklades senare vidare med autobroms för att undvika kollision, flibyte med annat fordon i död vinkel samt kurshållningsassistent; som med hjälp av bromsarna håller bilen kvar i rätt fil. De senaste modellerna har dock ett annat system, som påverkar styrningen.

När Volvo började med adaptiv farthållare så kunde dessa bilar hålla rätt fart även utför, men inte de med vanlig farthållare. Jag förmodar att Volvo inte monterade något system för att påverka elektriskt på bilar utan adaptiv farthållare (i syfte att spara pengar).

Som exempel på detta så har en kompis en V70 (från -11-12 tror jag) med adaptiv farthållare och den bromsar utför, medan nyare V70 med vanliga farthållare som jag kört inte gjort det.

Tidningen Vi Bilägare hade under förra året en genomgång av hur autobroms fungerade hos olika bilmärken. Två märken stod som bättre än de andra, MB och Volvo. MB var snäppet bättre, men på säkerhetssystem är Volvo definitivt bland de främsta; i synnerhet om man även väger in vad de monterar som standard.

Men vill man ha de nya system först ska man åka Mercedes-Benz S-klass, som ABS 1979, bältessträckare några år senare, ESP 1997 o.s.v. Det positiva är att systemen snabbt sprider sig nedåt i modellerna och vidare till andra märken, där det mesta blir standard förr eller senare. 

Vi har t.ex. misstaget med den vältande A-klassen att tacka för att antisladdsystemet ESP spreds så snabbt till billigare modeller. :)

Hehe... jo, men jag har nog inte kört med farthållare i en tillräckligt brant nedförsbacke tror jag! :)

Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.