Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

BIL-trÄden!

7547 svar till detta Àmne Bilar Bil Car Cars
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 03 May 2017 - 19:31

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlĂ€gg
  • 0
Är det sĂ„ mĂ„nga redan? Ja dĂ„ kan man ju ge upp.
Kanske snegla Ät ampera e istÀllet.

Postad 04 May 2017 - 14:29

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • ForumrĂ€v

• 857 inlĂ€gg
  • 0

Är det sĂ„ mĂ„nga redan? Ja dĂ„ kan man ju ge upp.
Kanske snegla Ät ampera e istÀllet.

Skall bli intressant att se hur den kommer distribueras och för den delen brandas nu nÀr Opel tillhör PSA!

Kanske kommer Chevrolet börja sÀljas i Europa igen under egen generalagent!?

Postad 06 May 2017 - 11:18

bahama
  • bahama
  • ForumrĂ€v

• 977 inlĂ€gg
  • 0

Har inte i nÄgon tidigare bil haft en farthÄllare. I min nuvarande bil finns en sÄdan. Har en Golf GT 2007 TSi .

Har börjat anvÀnda den lite.

Funderar nu pÄ om bilen drar mindre bensin pÄ en strÀcka av lÄt oss sÀga 3mil med farthÄllare Àn med fartkontroll med höger foten??

Eller Àr besparingen försumbar? Pendling till och frÄn jobbet Àr inte den mest motiverade körningen som finns och det blir Ànnu trÄkigare körning med farthÄllare . DÀrav tankegÄngen.

Postad 06 May 2017 - 11:39

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlĂ€gg
  • 0

Hur lÄngt Àr ett snöre?

SÄ mÄnga variabler som pÄverkar utifrÄn, framförallt hur kuperad körvÀgen Àr. Men pÄ tre mil skulle jag nog sÀga att det Àr vÀldigt försumbart.

För egen del Àr det frÀmst en bekvÀmlighetsfrÄga med farthÄllaren, jag bryr mig inte om att spara ören hÀr eller dÀr. SÄ jag Äker inte runt och jagar billigaste macken heller.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 06 May 2017 - 11:40.

Postad 06 May 2017 - 12:36

MikaelJ
  • MikaelJ
  • ForumrĂ€v

• 758 inlĂ€gg
  • 0

Har inte i nÄgon tidigare bil haft en farthÄllare. I min nuvarande bil finns en sÄdan. Har en Golf GT 2007 TSi .

Har börjat anvÀnda den lite.

Funderar nu pÄ om bilen drar mindre bensin pÄ en strÀcka av lÄt oss sÀga 3mil med farthÄllare Àn med fartkontroll med höger foten??

Eller Àr besparingen försumbar? Pendling till och frÄn jobbet Àr inte den mest motiverade körningen som finns och det blir Ànnu trÄkigare körning med farthÄllare . DÀrav tankegÄngen.

Tror den största besparing Àr en lugnare resa med farthÄllare, jag utgÄr frÄn mig sjÀlv som anvÀnder farthÄllaren ofta.

Postad 06 May 2017 - 12:48

phil neal
  • phil neal
  • MĂ€stare

• 2632 inlĂ€gg
  • 0

Minns att jag lÀste ett test om det dÀr för nÄgra Är sen, och det var ingen som helst skillnad i brÀnsleförbrukning. SÄ det Àr mer en bekvÀmlighetsgrej.

Postad 06 May 2017 - 13:11

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlĂ€gg
  • 0

Minns att jag lÀste ett test om det dÀr för nÄgra Är sen, och det var ingen som helst skillnad i brÀnsleförbrukning. SÄ det Àr mer en bekvÀmlighetsgrej.

Tror Volvos farthÄllare dra mer, den har tydligen problem med nedförsbackar och motorbroms (enligt folks Äsikter).

Redigerat av MartinAberg, 06 May 2017 - 13:12.

Postad 06 May 2017 - 14:45

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • ForumrĂ€v

• 606 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr övertygad om att farthÄllarekörning drar mer brÀnsle Àn att köra utan farthÄllare givet samma snitthastighet. SÄ mycket smÄpareringar av farthÄllaren för att hÄlla den vid 92km/h vid lÀttare och/eller kortare uppförsbackar och knixar jÀmfört med att högerfotshÄlla pÄ samma till 92-91-90 tills det blir flackt igen, osv. Finns sÀkert undantag, men detta Àr min kÀnsla.

Dessutom kÀnns det som att det som nÄgon sade att det inte Àr ordentlig motorbromsning nÀr den "parerar nerÄt" i hastighet

Postad 06 May 2017 - 18:41

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlĂ€gg
  • 0
Jag kör billigare med farthÄllare i. Tror bilen Àr bÀttre att reglera gasen bÀttre Àn vad min fot Àr. Men det beror sÀkert pÄ frÄn bil till bil

Postad 06 May 2017 - 21:00

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlĂ€gg
  • 0
Vilket lyft det Ă€r med nya STCC! Inte jĂ€ttemycket skiljer dessa frĂ„n vad man kan köpa i butik. Runt 1,3 miljoner per bil Ă€r rena reapriset i sammanhanget, vilket ocksĂ„ syns pĂ„ startfĂ€ltet. Hoppas bara fler mĂ€rken kommer ansluta framöver. Tre VW-mĂ€rken och Kia och Honda just nu. Ännu roligare vore egentligen att köra rena standardbilar. TĂ€nk Golf R, Merca AMG, Cupra R, Megane RS, Focus RS, Alfa 4C, Impreza, Mitsubishi Evo, ja listan kan göras lĂ„ng.
Klibbiga racedÀck skulle vara enda avvikelsen frÄn gatbil och folk skulle se vad "deras" bilar verkligen gÄr för. :)

Postad 06 May 2017 - 22:24

K1M
  • K1M
  • LĂ€rjunge

• 298 inlĂ€gg
  • 0
HÀnger pÄ vilken typ av farthÄllare ni har

Postad 06 May 2017 - 22:31

Pinnen
  • Pinnen
  • ForumrĂ€v

• 916 inlĂ€gg
  • 0

Vilket lyft det Ă€r med nya STCC! Inte jĂ€ttemycket skiljer dessa frĂ„n vad man kan köpa i butik. Runt 1,3 miljoner per bil Ă€r rena reapriset i sammanhanget, vilket ocksĂ„ syns pĂ„ startfĂ€ltet. Hoppas bara fler mĂ€rken kommer ansluta framöver. Tre VW-mĂ€rken och Kia och Honda just nu. Ännu roligare vore egentligen att köra rena standardbilar. TĂ€nk Golf R, Merca AMG, Cupra R, Megane RS, Focus RS, Alfa 4C, Impreza, Mitsubishi Evo, ja listan kan göras lĂ„ng.
Klibbiga racedÀck skulle vara enda avvikelsen frÄn gatbil och folk skulle se vad "deras" bilar verkligen gÄr för. :)

Tror faktiskt inte det skulle bli nĂ„gon vidare underhĂ„llning. Skulle nog mest bara se trögt o lĂ„ngsamt ut :) 

Postad 06 May 2017 - 23:20

id_t83
  • id_t83
  • ForumrĂ€v

• 664 inlĂ€gg
  • 0

Klibbiga racedÀck krÀver en avancerad hjulupphÀngning sÄ det skulle tyvÀrr inte fungera sÄ bra

Postad 07 May 2017 - 06:04

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlĂ€gg
  • 0

HÀnger pÄ vilken typ av farthÄllare ni har

Har du lust att utveckla det?

Trodde bara det fanns "farthÄllare" och "adaptiv farthÄllare".

Postad 07 May 2017 - 06:35

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlĂ€gg
  • 0

Ja, men det Àr vÀl just det han menar ocksÄ?

Dvs, det finns tvÄ olika.

Postad 07 May 2017 - 09:18

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlĂ€gg
  • 0

Tror faktiskt inte det skulle bli nÄgon vidare underhÄllning. Skulle nog mest bara se trögt o lÄngsamt ut :)

Kolla vilka varvtider tex. Megane RS och Cupra R satt pÄ Nurburgring. LÄngsamma Àr de dÄ knappast. UnderhÄllning i racing handlar dessutom vÀldigt mycket om tÀta race och stora startfÀlt, dÀr man kan följa flera inbördes kamper. SÄdant kunde man glÀdjas Ät pÄ den tiden det var populÀrt med rena standardklasser. Bilar som Honda CRX, med hela 105 hÀstar, var dÄ mycket populÀra. :)

Postad 07 May 2017 - 09:29

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlĂ€gg
  • 0

Klibbiga racedÀck krÀver en avancerad hjulupphÀngning sÄ det skulle tyvÀrr inte fungera sÄ bra

Klibbiga racingdÀck hittar du pÄ allt frÄn gammal hundkoja till formel 1 bilar. DÀcket frÄgar inte hur hjulupphÀngningen ser ut. Ett fint justerbart chassi gynnar dÀremot alla racingbilar. :)

Postad 07 May 2017 - 14:23

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlĂ€gg
  • 1

Tror Volvos farthÄllare dra mer, den har tydligen problem med nedförsbackar och motorbroms (enligt folks Äsikter).

Inte mycket fakta nÀr man skriver "tror" och "enligt folks Äsikter" :)

Postad 07 May 2017 - 15:54

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlĂ€gg
  • 0

Inte mycket fakta nÀr man skriver "tror" och "enligt folks Äsikter" :)

PÄstod jag fakta?
Alla jag kÀnner som kör V60 anser att den drar mer med farthÄllaren. Ska jag mÄla ett diagram och kalla det statistik istÀllet?

Postad 07 May 2017 - 18:04

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4162 inlĂ€gg
  • 0
Jag kör en v70n awd och bilen drar absolut mer med farthÄllaren pÄkopplad. Jag har en körstil som handlar om avstÄnd och mjuk körstil. Förutom pÄfarter och vÄrby backe.

Postad 07 May 2017 - 18:23

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5324 inlĂ€gg
  • 0
PÄ backig vÀg drar bilen mer med farthÄllare Àn om man kör utan och lÄter hastigheten variera lite.
PÄ plan vÀg sÄ Àr det ingen större skillnad.

Postad 07 May 2017 - 18:53

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4162 inlĂ€gg
  • 0
Junkan,

Mitt pÄstÄende gÀller Àven rakstrÀcka. FarthÄllaren accelererar upp till rÀtt hastighet medans min fot smyger in hastigheten med vridmoment. Samma gÀller kring vidhÄlla hastigheten.

Postad 07 May 2017 - 18:58

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlĂ€gg
  • 0
Ni som tycker det Àr mÀrkbar skillnad, HUR stor skillnad upplever ni att det Àr?

Som sagt, för mig spelar det ingen roll dÄ jag kör med farthÄllare för att det Àr bekvÀmt. Dock Àr det markant skillnad att ligga i 100 km/h istÀllet för 110-120 km/h (ca 15 mil skillnad pÄ en tank), sÄ nÀr jag ska köra mer Àn 60-80 mil sÄ hÄller jag faktiskt max 100 km/h, med farthÄllare.

Körde ner till Danmark utan farthÄllare. Veckan efter till Sundsvall körde jag med farthÄllare. Upplevde ingen skillnad i brÀnsleförbrukningen, diffade ungefÀr lika mycket som normalt mellan alla tankningar.

SÄ efter det har jag slutat bry mig att jaga smÄören. BÀttre att köra bekvÀmt Àn smÄsnÄla.
Edit: 15 mil skillnad per tank Àr dock inte smÄsnÄla och himla skillnad i antal tanktillfÀllen pÄ lÄngresor.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 07 May 2017 - 19:01.

Postad 07 May 2017 - 21:33

id_t83
  • id_t83
  • ForumrĂ€v

• 664 inlĂ€gg
  • 0

Klibbiga racingdÀck hittar du pÄ allt frÄn gammal hundkoja till formel 1 bilar. DÀcket frÄgar inte hur hjulupphÀngningen ser ut. Ett fint justerbart chassi gynnar dÀremot alla racingbilar. :)

Kan inte chassit hantera greppet frÄn dÀcken sÄ har du ingen nytta av dÀcken.
En bil med standard chassi klarar troligtvis inte ens av att fÄ upp tempen i ett racedÀck

Postad 07 May 2017 - 21:50

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlĂ€gg
  • 0

En bil med standard chassi klarar troligtvis inte ens av att fÄ upp tempen i ett racedÀck

Transmissionen skulle jag oroa mig över före chassit om man slÀnger pÄ racedÀck. Bra fÀste Àr inte helt trivialt för vÀxellÄda och/eller drivaxlar.

Postad 08 May 2017 - 06:06

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlĂ€gg
  • 0

SÀg mig, varför skulle en Ford Focus RS, som vÀger 1500kg och har 350 hÀstar, ha störrre problem med detta Àn en formel Ford som vÀger 450 och har en tredjedel av effekten? Allt talar för att belastningen pÄ dunderklumpens dÀck borde bli större.
Men lÄt oss dÄ sÀga att det rÄder fritt dÀckval. Vad tror du suttit pÄ de flesta bilar. Slicks eller halvsportiga gatdÀck?
Men visst, racedÀck kostar och en begrÀnsning till vettiga sportdÀck skulle hÄlla kostnaderna nere och gynna klassen. :)

Redigerat av laddie15, 08 May 2017 - 06:26.

Postad 08 May 2017 - 06:30

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlĂ€gg
  • 0

Transmissionen skulle jag oroa mig över före chassit om man slÀnger pÄ racedÀck. Bra fÀste Àr inte helt trivialt för vÀxellÄda och/eller drivaxlar.

Racing överhuvudtaget skulle jag sÀga. En vÀlbyggd racebil kan hÄlla lÀngre Àn en standardbil för att den Àr byggd för det.

Postad 08 May 2017 - 08:21

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • ForumrĂ€v

• 857 inlĂ€gg
  • 0

Ni som tycker det Àr mÀrkbar skillnad, HUR stor skillnad upplever ni att det Àr?

Som sagt, för mig spelar det ingen roll dÄ jag kör med farthÄllare för att det Àr bekvÀmt. Dock Àr det markant skillnad att ligga i 100 km/h istÀllet för 110-120 km/h (ca 15 mil skillnad pÄ en tank), sÄ nÀr jag ska köra mer Àn 60-80 mil sÄ hÄller jag faktiskt max 100 km/h, med farthÄllare.

Körde ner till Danmark utan farthÄllare. Veckan efter till Sundsvall körde jag med farthÄllare. Upplevde ingen skillnad i brÀnsleförbrukningen, diffade ungefÀr lika mycket som normalt mellan alla tankningar.

SÄ efter det har jag slutat bry mig att jaga smÄören. BÀttre att köra bekvÀmt Àn smÄsnÄla.
Edit: 15 mil skillnad per tank Àr dock inte smÄsnÄla och himla skillnad i antal tanktillfÀllen pÄ lÄngresor.

PÄ min nuvarande bil mÀrker jag att det blir ganska markant skillnad nÀr jag anvÀnder farthÄllare, troligtvis dÄ körningen blir lugnare. Min bil drar dessutom vÀldigt mycket mer brÀnsle sÄ fort jag kommer över 110km/h, sÄ kan jag ligga och smÄputtra under det sÄ sparar jag mÄnga deciliter!

Men vem f*n har tÄlamod med det!? :)

Postad 08 May 2017 - 09:35

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlĂ€gg
  • 2
Största vinningen med farthÄllare tycker jag Àr att körningen blir lugnare.
Utan den har jag en tendens att hela tiden köra fortare.

Postad 08 May 2017 - 10:03

id_t83
  • id_t83
  • ForumrĂ€v

• 664 inlĂ€gg
  • 0

Ja vid starten kanske eller om man trimmar bilen mkt annars borde det inte vara nÄgon fara.

SÀg mig, varför skulle en Ford Focus RS, som vÀger 1500kg och har 350 hÀstar, ha störrre problem med detta Àn en formel Ford som vÀger 450 och har en tredjedel av effekten? Allt talar för att belastningen pÄ dunderklumpens dÀck borde bli större.
Men lÄt oss dÄ sÀga att det rÄder fritt dÀckval. Vad tror du suttit pÄ de flesta bilar. Slicks eller halvsportiga gatdÀck?
Men visst, racedÀck kostar och en begrÀnsning till vettiga sportdÀck skulle hÄlla kostnaderna nere och gynna klassen. :)

En formel Ford har downforce samt ett anpassat chassi, det har inte en Ford rs.
Gatbilen kommer att börja krÀnga och halka runt i kurvorna pga för lÄg dÀckstemp.
Jag tror att en Ford rs skulle vara snabbare pÄ ett par bra R-dÀck Àn pÄ slicks

Redigerat av id_t83, 08 May 2017 - 10:04.

Postad 08 May 2017 - 10:55

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlĂ€gg
  • 0

PÄstod jag fakta?
Alla jag kÀnner som kör V60 anser att den drar mer med farthÄllaren. Ska jag mÄla ett diagram och kalla det statistik istÀllet?

Det hade varit vÀlkommet med ett diagram faktiskt men som baserats pÄ förbrukningssiffror och inte tro, gÀrna med fler variabler ocksÄ :)

Postad 08 May 2017 - 13:29

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlĂ€gg
  • 0

Det hade varit vÀlkommet med ett diagram faktiskt men som baserats pÄ förbrukningssiffror och inte tro, gÀrna med fler variabler ocksÄ :)

Orka! ;)
Min bil drar mindre med farthÄllare, men det Àr för att jag har tendens att dras med i tempot pÄ vÀgen annars.
Som övriga sÀger sÄ spelar det ingen roll om den drar en liter mer per tank, sÄ bekvÀmt att bara svÀnga ut pÄ leden/motorvÀgen/whatever och lÄte bilen sköta farten.

Postad 08 May 2017 - 13:44

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlĂ€gg
  • 0

Orka! ;)
Min bil drar mindre med farthÄllare, men det Àr för att jag har tendens att dras med i tempot pÄ vÀgen annars.
Som övriga sÀger sÄ spelar det ingen roll om den drar en liter mer per tank, sÄ bekvÀmt att bara svÀnga ut pÄ leden/motorvÀgen/whatever och lÄte bilen sköta farten.

HÄller helt med, men innan jag hade adaptiv farthÄllare sÄ anvÀnde jag det aldrig dÄ det blev för mycket inbromsningar och acceleration för min del för att jag skulle kÀnna flytet.

Postad 08 May 2017 - 13:59

K1M
  • K1M
  • LĂ€rjunge

• 298 inlĂ€gg
  • 0

Det jag syftade pĂ„ var om man hade den som bromsade i nerförsbackarna BMW kallar det för Dynamic. 

Den drar mer men man slipper böter i branta backar. MBs lastbilar har en variant men GPS och karta med topografin sĂ„ den kan köra riktig ecodriving, sparar tydligen 10% (om jag minns rĂ€tt). 

Postad 08 May 2017 - 15:38

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10631 inlĂ€gg
  • 0

NÀr kommer ratthÄllarna sÄ man slipper styra :)

Postad 08 May 2017 - 15:45

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlĂ€gg
  • 0

NÀr kommer ratthÄllarna sÄ man slipper styra :)

Om 3-4 Är rÀknas vÀl de autonoma bilarna vara i trafik.

Har iaf för mig att jag lÀst 2021 nÄgonstans...

Postad 08 May 2017 - 18:16

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5324 inlĂ€gg
  • 0
Jag styr inte, autopiloten pÄ Volvo funkar bra tillsammans med adaptiv farthÄllare.

Postad 08 May 2017 - 18:20

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlĂ€gg
  • 0

Jag styr inte, autopiloten pÄ Volvo funkar bra tillsammans med adaptiv farthÄllare.

kÀnns det tryggt?

Postad 08 May 2017 - 18:34

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5324 inlĂ€gg
  • 0
Nja de krÀver ju att handen vilar pÄ ratten (minst var 15:evsekund) Àn sÄ lÀnge sÄ ja.
Skulle aldrig lita pÄ det under vintern.

Redigerat av junkan, 08 May 2017 - 18:34.

Postad 08 May 2017 - 18:35

MikaelJ
  • MikaelJ
  • ForumrĂ€v

• 758 inlĂ€gg
  • 0
Efter nÄgra turer med Teslas autopilot sÄ Àr jag tveksam. Visst pÄ E4:an var det bekvÀmt men jag tycker man tappar skÀrpan och upplevde inte att det var fullt sÄ komfortabelt i alla lÀgen. Nja , kanske vÀnjer sig man om man kör dagligen och jag kanske Àr gammal gubbe som vill ha kontroll .

Postad 08 May 2017 - 18:40

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlĂ€gg
  • 0

kĂ€nns som att man vill ha hĂ€nderna pĂ„ ratten faktiskt. Vart ska man göra av dom annars?  bĂ„de obekvĂ€mt och opĂ„litligt.  Vad hĂ€nder om man mĂ„ste vĂ€ja för nĂ„got? sen tiden det tar att fĂ„ hĂ€nderna till ratten hinner det hĂ€nda mycket alltsĂ„.

Postad 08 May 2017 - 18:58

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlĂ€gg
  • 0
Vi har inte kommit sÀrskilt lÄngt med sjÀlvkörande bilar. NÀr det vÀl funkar sÄ kommer det bli najs. Ser fram emot det :)

Postad 08 May 2017 - 19:17

MikaelJ
  • MikaelJ
  • ForumrĂ€v

• 758 inlĂ€gg
  • 0
Även gamla surgubbar som jag kanske hinner vĂ€nja sig😉

Redigerat av MikaelJ, 08 May 2017 - 19:18.

Postad 09 May 2017 - 12:59

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlĂ€gg
  • 0

Finns vÀl 3 olika typer av farthÄllare som jag kÀnner till:

1: Den "dumma" : stÀll in 110 km/t, men Äker du nerför en brant backe sÄ kan det gÄ snabbare Àn sÄ.

2: Samma som den dumma, fast med tillÀgget att den i nerförsbackar bromsar in till 110 km/t

3: Den "smartare", som med hjÀlp av radar och kameror osv hÄller 110 km/t, men dessutom bromsar in och hÄller avstÄndet till framförvarande bil, och gasar och gör sig till.... Denna variant drar mer soppa (upplever jag) dÄ den inte utnyttjar att man kan tillÄta sig att komma lite nÀrmare framförvarande bil pÄ samma sÀtt som man kan om man kör sjÀlv.

Jag som ligger pÄ motorvÀg 1 - 2 timmar per dag ska aldrig mer köpa en bil utan radar-farthÄllare....

Postad 09 May 2017 - 16:16

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • ForumrĂ€v

• 857 inlĂ€gg
  • 0

Finns vÀl 3 olika typer av farthÄllare som jag kÀnner till:

1: Den "dumma" : stÀll in 110 km/t, men Äker du nerför en brant backe sÄ kan det gÄ snabbare Àn sÄ.

2: Samma som den dumma, fast med tillÀgget att den i nerförsbackar bromsar in till 110 km/t

3: Den "smartare", som med hjÀlp av radar och kameror osv hÄller 110 km/t, men dessutom bromsar in och hÄller avstÄndet till framförvarande bil, och gasar och gör sig till.... Denna variant drar mer soppa (upplever jag) dÄ den inte utnyttjar att man kan tillÄta sig att komma lite nÀrmare framförvarande bil pÄ samma sÀtt som man kan om man kör sjÀlv.

Jag som ligger pÄ motorvÀg 1 - 2 timmar per dag ska aldrig mer köpa en bil utan radar-farthÄllare....

Du glömmer den analoga, heldumma som spÀrrar gasreglaget pÄ förgasaren/gasspjÀllet. GÄr det uppför sÄ gÄr det lÄngsammare och nedför gÄr det fortare! :)

Jag har nog aldrig nÄgonsin kört en bil dÀr farthÄllaren bromsat bortsett frÄn bilar med adaptiv farthÄllare!

Postad 09 May 2017 - 17:07

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5324 inlĂ€gg
  • 0
AutomatvÀxlade brukar anvÀnda motorbroms och nedvÀxling i nedförsbackar om hastigheten överstiger instÀlld.
Alla mina automater med farthÄllare har gjort sÄ.

Postad 09 May 2017 - 17:27

K1M
  • K1M
  • LĂ€rjunge

• 298 inlĂ€gg
  • 0
Min bromsar. RÀcker inte motorbroms bromsar den med bromsen. Ska tydligen bromsa om den tycker det gÄr för fort i en kurva. "Cruise Control with brake assist" och den drar mer.

Redigerat av K1M, 09 May 2017 - 18:07.

Postad 09 May 2017 - 21:42

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1578 inlĂ€gg
  • 1

Du glömmer den analoga, heldumma som spÀrrar gasreglaget pÄ förgasaren/gasspjÀllet. GÄr det uppför sÄ gÄr det lÄngsammare och nedför gÄr det fortare! :)

Jag har nog aldrig nÄgonsin kört en bil dÀr farthÄllaren bromsat bortsett frÄn bilar med adaptiv farthÄllare!

DÄ har du uppenbarligen inte kört en Mercedes-Benz de senaste 15 Ären eller sÄ... :)

Jag kommer inte ihÄg Äret hÀr, men MB introducerade sitt elektriska bromssystem SBC i SL-modellerna i början av detta Ärhundrade, och kort dÀrefter i den E-klass som kom 2003 (W211). Med hjÀlp av dess elektriska bromsar kunde systemet Àven hÄlla rÀtt fart i nedförsbackar.

Det hÀr systemet hade alltsÄ elmotorer som pÄverkade bromsarna, men det fanns Àven ett traditionellt hydrauliskt system som backup. Det hÀr systemet var det en hel del problem med och man bytte ut det till ett förbÀttrat system. Med detta system pÄverkas bromsarna Äter med hydraulik, men det har en elektrisk pump sÄ att bromsarna Àven kan pÄverkas av en elektrisk signal. PÄ sÄ sÀtt kan man fÄ samma funktion som med det tidigare systemet, att bilen kan hÄlla rÀtt fart Àven nedför. Har bilen automatlÄda sÄ vÀxlar den Àven ner i branta backar, för att spara bromsar; som junkan beskriver ovan.

Som en fortsÀttning pÄ detta introducerade MB nÄgra Är senare adaptiv farthÄllare (Distronic), eftersom man redan hade möjlighet att pÄverka bromsarna med en elektrisk signal sÄ var det förmodligen inte sÄ svÄrt. Systemet utvecklades senare vidare med autobroms för att undvika kollision, flibyte med annat fordon i död vinkel samt kurshÄllningsassistent; som med hjÀlp av bromsarna hÄller bilen kvar i rÀtt fil. De senaste modellerna har dock ett annat system, som pÄverkar styrningen.

NÀr Volvo började med adaptiv farthÄllare sÄ kunde dessa bilar hÄlla rÀtt fart Àven utför, men inte de med vanlig farthÄllare. Jag förmodar att Volvo inte monterade nÄgot system för att pÄverka elektriskt pÄ bilar utan adaptiv farthÄllare (i syfte att spara pengar).

Som exempel pÄ detta sÄ har en kompis en V70 (frÄn -11-12 tror jag) med adaptiv farthÄllare och den bromsar utför, medan nyare V70 med vanliga farthÄllare som jag kört inte gjort det.

Tidningen Vi BilÀgare hade under förra Äret en genomgÄng av hur autobroms fungerade hos olika bilmÀrken. TvÄ mÀrken stod som bÀttre Àn de andra, MB och Volvo. MB var snÀppet bÀttre, men pÄ sÀkerhetssystem Àr Volvo definitivt bland de frÀmsta; i synnerhet om man Àven vÀger in vad de monterar som standard.

Men vill man ha de nya system först ska man Ă„ka Mercedes-Benz S-klass, som ABS 1979, bĂ€ltesstrĂ€ckare nĂ„gra Ă„r senare, ESP 1997 o.s.v. Det positiva Ă€r att systemen snabbt sprider sig nedĂ„t i modellerna och vidare till andra mĂ€rken, dĂ€r det mesta blir standard förr eller senare. 

Vi har t.ex. misstaget med den vÀltande A-klassen att tacka för att antisladdsystemet ESP spreds sÄ snabbt till billigare modeller. :)

Postad 10 May 2017 - 11:24

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4162 inlĂ€gg
  • 0
ApropÄ soppaförbrukning

Min bil ska enligt data dra 10.5/100.
Med aktiv passiv körning ligger förbrukningen pĂ„ 8.4/100 i blandad körning genom sthlmstrafik varje dag. Det Ă€r inte marginell skillnad men jĂ€klar vad aktiv jag Ă€r pĂ„ att försöka komma fram effektivt. Är riktigt trött nĂ€r jag kommer hem. Skratt

Volvo kombi 2002 V70n 2.4t awd

Redigerat av PML73, 10 May 2017 - 11:26.

Postad 10 May 2017 - 16:58

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • ForumrĂ€v

• 857 inlĂ€gg
  • 0

DÄ har du uppenbarligen inte kört en Mercedes-Benz de senaste 15 Ären eller sÄ... :)

Jag kommer inte ihÄg Äret hÀr, men MB introducerade sitt elektriska bromssystem SBC i SL-modellerna i början av detta Ärhundrade, och kort dÀrefter i den E-klass som kom 2003 (W211). Med hjÀlp av dess elektriska bromsar kunde systemet Àven hÄlla rÀtt fart i nedförsbackar.

Det hÀr systemet hade alltsÄ elmotorer som pÄverkade bromsarna, men det fanns Àven ett traditionellt hydrauliskt system som backup. Det hÀr systemet var det en hel del problem med och man bytte ut det till ett förbÀttrat system. Med detta system pÄverkas bromsarna Äter med hydraulik, men det har en elektrisk pump sÄ att bromsarna Àven kan pÄverkas av en elektrisk signal. PÄ sÄ sÀtt kan man fÄ samma funktion som med det tidigare systemet, att bilen kan hÄlla rÀtt fart Àven nedför. Har bilen automatlÄda sÄ vÀxlar den Àven ner i branta backar, för att spara bromsar; som junkan beskriver ovan.

Som en fortsÀttning pÄ detta introducerade MB nÄgra Är senare adaptiv farthÄllare (Distronic), eftersom man redan hade möjlighet att pÄverka bromsarna med en elektrisk signal sÄ var det förmodligen inte sÄ svÄrt. Systemet utvecklades senare vidare med autobroms för att undvika kollision, flibyte med annat fordon i död vinkel samt kurshÄllningsassistent; som med hjÀlp av bromsarna hÄller bilen kvar i rÀtt fil. De senaste modellerna har dock ett annat system, som pÄverkar styrningen.

NÀr Volvo började med adaptiv farthÄllare sÄ kunde dessa bilar hÄlla rÀtt fart Àven utför, men inte de med vanlig farthÄllare. Jag förmodar att Volvo inte monterade nÄgot system för att pÄverka elektriskt pÄ bilar utan adaptiv farthÄllare (i syfte att spara pengar).

Som exempel pÄ detta sÄ har en kompis en V70 (frÄn -11-12 tror jag) med adaptiv farthÄllare och den bromsar utför, medan nyare V70 med vanliga farthÄllare som jag kört inte gjort det.

Tidningen Vi BilÀgare hade under förra Äret en genomgÄng av hur autobroms fungerade hos olika bilmÀrken. TvÄ mÀrken stod som bÀttre Àn de andra, MB och Volvo. MB var snÀppet bÀttre, men pÄ sÀkerhetssystem Àr Volvo definitivt bland de frÀmsta; i synnerhet om man Àven vÀger in vad de monterar som standard.

Men vill man ha de nya system först ska man Ă„ka Mercedes-Benz S-klass, som ABS 1979, bĂ€ltesstrĂ€ckare nĂ„gra Ă„r senare, ESP 1997 o.s.v. Det positiva Ă€r att systemen snabbt sprider sig nedĂ„t i modellerna och vidare till andra mĂ€rken, dĂ€r det mesta blir standard förr eller senare. 

Vi har t.ex. misstaget med den vÀltande A-klassen att tacka för att antisladdsystemet ESP spreds sÄ snabbt till billigare modeller. :)

Hehe... jo, men jag har nog inte kört med farthÄllare i en tillrÀckligt brant nedförsbacke tror jag! :)

Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Titan Noir Max
    Rian
    2026-09-06 21:47:55
  • Använda filter
    johan b-lund
    2026-09-02 18:54:35
  • LFE reference och Center ch
    johan b-lund
    2026-09-02 18:43:15
  • Resultat
    johan b-lund
    2026-08-29 19:05:31
  • johan b-lund
    2026-08-29 18:55:18
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.