LG OLED55B6V / 65B6V
6349 svar till detta ämne
Postad 13 December 2016 - 11:32
Jaxione
-
Jaxione
-
Forumräv
-
-
666 inlägg
Jo en helvit bild har man inte så ofta, jag tvivlar på att jag skulle se det under en film. Men nu har jag tvn till en htpc och surfar korta stunder på den i bland och även då syns det.
Så du menar om jag lämnar tillbaka denna och tar en likadan modell så kan det förekomma mindre eller inte alls? Är det någon skillnad om man skulle hoppa upp till E6V?
För att man inte ska få någon alls ska man nog ha lite flyt. Snackade med en kille som bytt mellan 6 olika E6V och alla hade tint i någon grad. Är nog något man får vara beredd på om man ska ha oled.
Mvh J
Postad 13 December 2016 - 11:36
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
Posterisering är det "blockigheten" man kan se i mörka partier?
Reagerar som sagt mest på att de kan skifta i nyanser och ljus i mörka partier som ser ut som brus typ.
Banding ser jag inget av.
som axion sa så är det till 99% kass inkälla, dålig komprimering eller helt enkelt kassa kameror man spelat in med
jag har skummat igenom lite"HD"-material från netflix o de e fan ingen rolig syn .. men vad kan man förvänta sig när det streamas i 4mbit? för 4K funkar netflix för det mesta ypperligt men för HD skulle jag endast köra blu-ray .. nån mer än jag som e sugen på att boka en OPPO UDP-203? http://oppodigital.c...lu-ray-udp-203/
"Support for Dolby Vision will be available in the future via a firmware upgrade."
den har alltså DV-krets i sig men den är inte aktiverad vid release av någon anledning (?)
Postad 13 December 2016 - 11:47
KingPong
-
KingPong
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
som axion sa så är det till 99% kass inkälla, dålig komprimering eller helt enkelt kassa kameror man spelat in med 
jag har skummat igenom lite"HD"-material från netflix o de e fan ingen rolig syn .. men vad kan man förvänta sig när det streamas i 4mbit? för 4K funkar netflix för det mesta ypperligt men för HD skulle jag endast köra blu-ray ..
nån mer än jag som e sugen på att boka en OPPO UDP-203? http://oppodigital.c...lu-ray-udp-203/
"Support for Dolby Vision will be available in the future via a firmware upgrade."
den har alltså DV-krets i sig men den är inte aktiverad vid release av någon anledning (?)
549$, 9990 kr vid förbokning i Sverige. Jag låter den nog komma och gå ner lite i pris först 
Postad 13 December 2016 - 12:02
muonahicki
-
muonahicki
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Har inte hunnit kolla själv men jag har för mig att man kan hitta inställningar för att på egen hand kunna ställa in TV på bästa sätt. Flatpanels.dk specar sina kalibreingar och även hifiklubben.se har börjat lägga ut sina kalibreringar på nätet. Kostar gratis och kanske kan vara något att börja med?
NEJ!
Använd aldrig annans kalibreringsinställningar.
Troligen inte. Bara vill ha för mig att någon "kunnig" någonstans i ämnet skrev att deras kalibreringar inte va den bästa. Har själv tänk gå till MM, med tanke på deras prissättning..
Varför skulle inte MM's kalibreringar vara bra?
Postad 13 December 2016 - 12:15
muonahicki
-
muonahicki
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
För att man inte ska få någon alls ska man nog ha lite flyt. Snackade med en kille som bytt mellan 6 olika E6V och alla hade tint i någon grad. Är nog något man får vara beredd på om man ska ha oled.
Mvh J
Man kan alltid hitta fel i alla TV's, det beror bara på vilken testbild man använder..
Frågan är ju hur mycket man ser av det vid vanligt användande. Troligtvis inte mycket..
Postad 13 December 2016 - 12:35
Jaxione
-
Jaxione
-
Forumräv
-
-
666 inlägg
Man kan alltid hitta fel i alla TV's, det beror bara på vilken testbild man använder..
Frågan är ju hur mycket man ser av det vid vanligt användande. T6roligtvis inte mycket..
Precis vad jag skrev i inlägget innan ☺
Min rosa tint syntes i många scenarion
Postad 13 December 2016 - 12:41
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
549$, 9990 kr vid förbokning i Sverige. Jag låter den nog komma och gå ner lite i pris först 
ja jag såg det .. runt 8500 om man bokar från England .. jag inväntar nog CES iaf, finns ändå inget att kolla på i DV och den har inte ens netflix med från start iaf.
Redigerat av mrchisholm, 13 December 2016 - 12:42.
Postad 13 December 2016 - 13:41
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
NEJ!
Använd aldrig annans kalibreringsinställningar.
Det där är överdrivet.
Skadar inte att mata in andras kalibreringsinställningar och ha dem som utgångspunkt för sina inställningar.
Däremot ska man inte förvänta sig att vitbalans-inställningar (och ev CMS-inställningar) ger några förbättringar; det kan t.o.m. ge en försämring ijmf med att lämna dem orörda. Men en sån sak är det ju bara att prova. Ser det inte bra/rätt ut är det ju bara att återställa vitbalansen.
Postad 13 December 2016 - 13:58
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Det där är överdrivet.
Skadar inte att mata in andras kalibreringsinställningar och ha dem som utgångspunkt för sina inställningar.
Däremot ska man inte förvänta sig att vitbalans-inställningar (och ev CMS-inställningar) ger några förbättringar; det kan t.o.m. ge en försämring ijmf med att lämna dem orörda. Men en sån sak är det ju bara att prova. Ser det inte bra/rätt ut är det ju bara att återställa vitbalansen.
På sätt och vis vill jag hålla med dig för det är ju rätt. I princip. Men i praktiken vet jag att alldeles, alldeles för många tror att de verkligen har fått en bättre bild av att lägga in någon random "kalibrering" från nätet. Vad som är en liten varmgul ton från en fabriksinställning "varm2"-läget har förbytts till en rostbrun sörja eller liknande alster där alla ansikten går i orange, referensvitt klipper mot turkos, skuggor är rosa etc.
Ja, det är ju tacksamt när man kalibrerar på plats och kan visa hur sabla galen bild de haft i ett halvår. Ljudet av hakan som slår i golvet ekar länge. 
Men hade man från början hållit sig till principen om den bästa fabriksinställningen, då brukar mina kalibreringar kanske inte blivit mer än putsningar och justering efter rummet. Ibland till och med bara en bekräftelse på att allt redan är så gott som rätt.
Postad 13 December 2016 - 14:59
muonahicki
-
muonahicki
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Det där är överdrivet.
Nej, det tycker jag inte att det är.
Finns ingen som helst fördel med att använda inställningar för någon annans skärm och utgå ifrån. Då är det bättre att utgå från ett "rent" ISF expert-läge och utgå ifrån det efter din tycke och smak, vågar lova att vitbalans och CMS funkar bättre då.
Postad 13 December 2016 - 16:54
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12483 inlägg
Edit: vid inställningarna ovan var tvn inte i närheten av de posteriseringsproblem Ringblixt hade bilder på.
Det borde den inte vara heller.
Ringblixt bilder visar att 2.2 ger korrekt bild men inte 2.4.
Så det hade varit lustigt om du fick felet med 2.2 
Här nämner han samma sak, fast på G6:
Gamma: 2,2-läget bäst för allroundbruk. 2,4 och BT-1886-läget ger tydlig posterisering
http://www.hemmabiot...11/OLED-DJUPET/
Angående att inte använda "färdiga" kalibreringsvärden, så kan de som har en 910V testa att ställa in vitbalans och färg efter Rtings inställningar.
Resultatet blir att alla får läppstift 
Jag testade det på skoj efter att en i 910V-tråden råkade ut för det, och det blev precis likadant på min, så man kan ju undra om Rtings exemplar också visade samma fel...
Redigerat av Ageve, 13 December 2016 - 16:59.
Postad 13 December 2016 - 17:31
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Jag testade det på skoj efter att en i 910V-tråden råkade ut för det, och det blev precis likadant på min, så man kan ju undra om Rtings exemplar också visade samma fel...
Gissar i att någon gick i den klassiska fällan där man tittar på mätningen och glömmer att titta på bilden. 
Redigerat av Ringblixt, 13 December 2016 - 17:31.
Postad 13 December 2016 - 18:14
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1867 inlägg
Någon som vet hur man byter mellan favoritlistor?
Har lyckats göra en favorit 1 men kommer inte från "alla" listan
Postad 13 December 2016 - 21:50
daywalker
-
daywalker
-
Användare
-
-
151 inlägg
Tips på inställningar när man kör telia digitalt SD kanaler, blir ganska brusig bild, beror nog på att det är 65tum och telia SD kanaler är sämsta tänkbara för tvn?
Har nog också en väldigt gammal digitalbox motorola vip 1003
Postad 14 December 2016 - 02:39
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
mitt tips är att skaffa en HD-box, ingenting kan göra SD bra på en 65"-tv
Postad 14 December 2016 - 07:19
Flixx
-
Flixx
-
Rookie
-
9 inlägg
Snabb fråga, fick ni med skruvar att sätta på baksidan för att fästa upp kablar på?
Postad 14 December 2016 - 08:56
dsirk
-
dsirk
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Snabb fråga, fick ni med skruvar att sätta på baksidan för att fästa upp kablar på?
Nix.
Postad 14 December 2016 - 09:14
FettAnka
-
FettAnka
-
Forumräv
-
-
803 inlägg
Jag kan ändå tycka att SD på min 60" PK760 är okej.
Byter jag då till 65" B6:a kommer jag ligga sömnlös över dålig bild då? 
Har givetvis flertalet HD kanaler oxå.
Postad 14 December 2016 - 09:19
Fellow88
-
Fellow88
-
Beroende
-
-
1150 inlägg
Kan säga att de var mer förlåtande på min PK550. En fantastiskt tv i budgetklassen
Postad 14 December 2016 - 09:27
daywalker
-
daywalker
-
Användare
-
-
151 inlägg
Jo så är det nog men telia har bara ett antal kanaler i hd och en del av dessa har jag i paketet mellan, men du menar att boxen jag har inte är en hd box?
Postad 14 December 2016 - 09:58
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1002 inlägg
Här nämner han samma sak, fast på G6: Gamma: 2,2-läget bäst för allroundbruk. 2,4 och BT-1886-läget ger tydlig posterisering
http://www.hemmabiot...11/OLED-DJUPET/
Det var ett sniket test.
Tvn som ska vara bäst idag och så får man se två testbilder av en gråskala!?
Det säger ju mycket om hur tvn presterar överlag med vanligt material 😀
Ang posterisering nära svart så tror jag det går att förbättra med en 3D LUT kalibrering.
3D LUT kalibrering är betydligt nogrannare än en vanlig kalibrering och ger ett bättre resultat.
Ex så läses gråskalan av 1% (eller mer)intervaller och justeras automatiskt till perfektion för ljusnivå och vitballans i varje steg.
3D LUT kalibrering är ingen kalibrering av tvns inställningar det är en kalibrering och korrigering av insignalen.
Det är största skillnaden.
För att få det att funka så krävs antingen en separat box som eecolor lut box eller att man spelar upp från en PC med madvr.
Får jag tag på en B6 så kommer jag att testa ovanstående direkt och se hur stora skillnaderna blir.
Redigerat av sune bejas, 14 December 2016 - 10:07.
Postad 14 December 2016 - 09:59
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
En kort fråga gällande soundbar och LG B6...
Funderar på att köpa en Sonos Soundbar för att få lite bättre ljud i vardagsrummet, både vid musik och filmtittande. Finns tyvärr inte plats för ngt annat än en soundbar.
Som jag förstår det är en optisk kabel mellan Soundbar och TV det enda sättet att koppla.
Kommer B6 att skicka en korrekt oförändrad ljudsignal vidare ner till soundbaren, även om jag exempelvis kör en film från PS4 kopplad endast med HDMI direkt till TVn? Eller om jag ser film med inbyggda apparna i TVn, skickas en surroundsignal ner till soundbaren då?
Är van vid att man drar ljud och bild separat. Men vore onekligen smidigt om den optiska kabeln räckte...
Postad 14 December 2016 - 10:01
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
En kort fråga gällande soundbar och LG B6...
Funderar på att köpa en Sonos Soundbar för att få lite bättre ljud i vardagsrummet, både vid musik och filmtittande. Finns tyvärr inte plats för ngt annat än en soundbar.
Som jag förstår det är en optisk kabel mellan Soundbar och TV det enda sättet att koppla.
Kommer B6 att skicka en korrekt oförändrad ljudsignal vidare ner till soundbaren, även om jag exempelvis kör en film från PS4 kopplad endast med HDMI direkt till TVn? Eller om jag ser film med inbyggda apparna i TVn, skickas en surroundsignal ner till soundbaren då?
Är van vid att man drar ljud och bild separat. Men vore onekligen smidigt om den optiska kabeln räckte...
DD5.1 och DTS kommer gå till soundbaren men hd-ljudformaten kan inte skickas via optisk.
Postad 14 December 2016 - 10:20
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
DD5.1 och DTS kommer gå till soundbaren men hd-ljudformaten kan inte skickas via optisk.
Så om jag ex köper en UHD-spelare och kör 4K film direkt till Tvn. Kommer det då inget ljud till soundbaren?
Kan man ställa in spelare eller TVn så att det blir DD eller dts istället, så att man alltid kan få ljud till limpan, oavsett om det är hd-format från början? Låter inte som en särskilt framtidssäkrad lösning annars?
Bryr mig inte så mkt om att ljudet ska vara hd, men vill ju alltid kunna få ut ljudet i ngn form.
Redigerat av kleinis, 14 December 2016 - 10:21.
Postad 14 December 2016 - 10:22
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Så om jag ex köper en UHD-spelare och kör 4K film direkt till Tvn. Kommer det då inget ljud till soundbaren?
Kan man ställa in spelare eller TVn så att det blir DD eller dts istället, så att man alltid kan få ljud till limpan, oavsett om det är högupplöst från början? Låter inte som en särskilt framtidssäkrad lösning annars?
Bryr mig inte så mkt om att ljudet ska vara högupplöst, men vill ju alltid kunna få ut ljudet i ngn form.
Jo du kommer få ljud, det finns alltid med vanliga DD eller DTS-ljudspår även på bluray-skivor. Spelaren kommer känna av att TVn inte kan ta emot hd-formaten och då skicka dom vanliga.
Postad 14 December 2016 - 12:07
Mrhenrik
-
Mrhenrik
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Tyvärr stödjer inte Sonos playbar DTS.
Postad 14 December 2016 - 12:22
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Ang posterisering nära svart så tror jag det går att förbättra med en 3D LUT kalibrering.
Testa gärna för all del, det är ju så man lär sig. 
Men det ska vara någon alldeles fantastisk LUT-box om den lyckas lösa en posterisering som skapas av displayen. Det är lite som att försöka laga en trasig högtalare med EQ.
Postad 14 December 2016 - 14:26
Nebudchanezzer
-
Nebudchanezzer
-
Lärjunge
-
-
327 inlägg
Såg precis att Amazon Prime har öppnat i Sverige: http://m3.idg.se/2.1...zon-prime-video
De skall visst ha bättre kvalitet än NetFlix över lag.
Vill ha en app till TV:n nu!
Postad 14 December 2016 - 14:46
Evil_E
-
Evil_E
-
Användare
-
-
175 inlägg
Såg precis att Amazon Prime har öppnat i Sverige: http://m3.idg.se/2.1...zon-prime-video
Men Amazon Prime video app finns väl redan för WebOS? Det kanske räcker om LG publicerar den för vår region i content-store? Jag hoppas det är så enkelt iaf.
Är det någon som provat deras tjänst? Vore ju underbart om den har bättre kvalité än Netflix, speciellt 4K material med HDR...
Redigerat av Evil_E, 14 December 2016 - 14:54.
Postad 14 December 2016 - 16:57
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
Men Amazon Prime video app finns väl redan för WebOS? Det kanske räcker om LG publicerar den för vår region i content-store? Jag hoppas det är så enkelt iaf.
Är det någon som provat deras tjänst? Vore ju underbart om den har bättre kvalité än Netflix, speciellt 4K material med HDR...
Jag har laddat ner appen till min tv ( lg eg920v,2015 års modell) och tycker att hdr materialet är som på netflix,inget att hoppa jämfota över direkt. Utbudet är väl i stort sett samma som om man har viaplay,netflix och hbo fast mindre utbud. Mycket verkar vara köp och hyrfilm. Det är en gratismånad så man kan testa. Kan inte hitta hur man avslutar efter testmånaden bara,för det är inget för mig i detta skedet i allafall. Endast engelsk undertext bara.
Postad 14 December 2016 - 17:01
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1867 inlägg
Tips på inställningar när man kör telia digitalt SD kanaler, blir ganska brusig bild, beror nog på att det är 65tum och telia SD kanaler är sämsta tänkbara för tvn?
Har nog också en väldigt gammal digitalbox motorola vip 1003
SD sändningar blir inte bra med stor teve, spelar ingen roll vilken tv leverantör man väljer
Jag låter min Telia box (vip 1003) mata ut 1080p 50 finns under meny/ inställningar/bild/ upplösning
Tycker det ger bäst bild att låta boxen skala upp bilden
Postad 14 December 2016 - 17:59
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
Jo så är det nog men telia har bara ett antal kanaler i hd och en del av dessa har jag i paketet mellan, men du menar att boxen jag har inte är en hd box?
det har jag ingen aning om, aldrig kört tv via telia tråkigt att dom inte erbjuder fler kanaler i HD. jag kollar ganska sällan på TV men när jag gör det är det alltid HD-kanaler, har precis bytt till Viasat dock och dom har inte TV4 i HD vilket är trist 
Jag kan ändå tycka att SD på min 60" PK760 är okej.
Byter jag då till 65" B6:a kommer jag ligga sömnlös över dålig bild då? 
Har givetvis flertalet HD kanaler oxå.
ingen aning, men jag köpte då inte min OLED för att bry mig om hur SD-kanalerna ser ut iaf 
Postad 14 December 2016 - 18:03
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
nice! lite roligt dock .. "Sverige är ett av de 200 nya länder där man numer kan teckna upp sig för ett abonnemang." vi är inte direkt ensamma om att få det mao 
Postad 14 December 2016 - 18:24
sohe
-
sohe
-
Användare
-
-
175 inlägg
Appen finns redan i LG Content store, installerade och påbörjade gratisveckan, men hur tusan ser man UHD och HDR material? Körde igång första avsnittet av "The Grand Tour", som ju skulle vara 4K HDR men det visas "bara" i 1080p på min TV.
Undrar om jag missat något?
Postad 14 December 2016 - 18:39
Kellz
-
Kellz
-
Rookie
-
1 inlägg
Installerade min 55" B6:a precis. Det första jag lade märke till under konfigureringen av TV:n var ett ständigt "brusande/pysande" ljud från de inbyggda högtalarna. Om jag mute:ar eller sänker volymen till 0 försvinner detta, men sätter jag på ljudet - oavsett om det är på volym 1 eller 99 - kommer det tillbaka. Riktigt irriterande, har aldrig varit med om något liknande tidigare.
Har svårt att föreställa mig att detta är normalt. Kan det vara ett fabrikationsfel? Hur låter era exemplar? Hör ni ett konstant statiskt/pysande ljud från högtalaren - närmare sagt i höger hörn sett framifrån - även med lägsta volym?
Redigerat av Kellz, 14 December 2016 - 18:41.
Postad 14 December 2016 - 18:54
RickyDeg
-
RickyDeg
-
Beroende
-
-
1169 inlägg
Installerade min 55" B6:a precis. Det första jag lade märke till under konfigureringen av TV:n var ett ständigt "brusande/pysande" ljud från de inbyggda högtalarna. Om jag mute:ar eller sänker volymen till 0 försvinner detta, men sätter jag på ljudet - oavsett om det är på volym 1 eller 99 - kommer det tillbaka. Riktigt irriterande, har aldrig varit med om något liknande tidigare.
Har svårt att föreställa mig att detta är normalt. Kan det vara ett fabrikationsfel? Hur låter era exemplar? Hör ni ett konstant statiskt/pysande ljud från högtalaren - närmare sagt i höger hörn sett framifrån - även med lägsta volym?
Låter inte som nåt normalt direkt. Pröva att utföra en total fabriksåterställning. Forsätter problemet tycker jag du bör reklamera ditt exemplar och be få det utbytt.
Postad 14 December 2016 - 19:01
Xhit
-
Xhit
-
Användare
-
-
159 inlägg
Appen finns redan i LG Content store, installerade och påbörjade gratisveckan, men hur tusan ser man UHD och HDR material? Körde igång första avsnittet av "The Grand Tour", som ju skulle vara 4K HDR men det visas "bara" i 1080p på min TV.
Undrar om jag missat något?
Samma här. Verkar varken finnas någon inställning eller en annan typ av abonnemang (som hos Netflix). Måste vara så att de inte kör HDR i resten av världen. Får hoppas att det kommer med tiden. Får ändå intrycket av att 1080p ser bättre ut i Prime än de andra streaming-tjänsterna, mörka bakgrundspartier ser bl a inte lika hårt komprimerade ut (disclaimer: baserat på nån minut av tittande). 
Redigerat av Xhit, 14 December 2016 - 19:03.
Postad 14 December 2016 - 19:08
Unregistered5f2b428b
-
Unregistered5f2b428b
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hoppas dem får igång hdr och uhd i Sverige annars kommer jag avsluta min prenumeration.
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
har heller inte hittat något HDR/DV-material, trist :/ nåväl 30 spänn / mån första halvåret är ju ganska billigt om man behåller det ^^
Nebudchanezzer
-
Nebudchanezzer
-
Lärjunge
-
-
327 inlägg
Samma här. Verkar varken finnas någon inställning eller en annan typ av abonnemang (som hos Netflix). Måste vara så att de inte kör HDR i resten av världen. Får hoppas att det kommer med tiden. Får ändå intrycket av att 1080p ser bättre ut i Prime än de andra streaming-tjänsterna, mörka bakgrundspartier ser bl a inte lika hårt komprimerade ut (disclaimer: baserat på nån minut av tittande). 
Vad jag hört så skall bitraten vara betydligt högre än NetFlix, runt det dubbla + att de även använder en bättre H.264-komprimerare.
Postad 14 December 2016 - 19:23
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
mailade amazon precis och frågade varför vi inte har HDR när det står att det ska finnas 
Postad 14 December 2016 - 20:32
Flixx
-
Flixx
-
Rookie
-
9 inlägg
Dum fråga kanske men hur fäster ni upp kablarna på baksidan?
Finns inget naturligt uppfästning.
Postad 14 December 2016 - 21:46
FettAnka
-
FettAnka
-
Forumräv
-
-
803 inlägg
Om man har en reciever med hdcp 2.2 och hdmi 2.0a skickar den vidare Dolby vision och HDR signal då?
Postad 15 December 2016 - 06:11
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Om man har en reciever med hdcp 2.2 och hdmi 2.0a skickar den vidare Dolby vision och HDR signal då?
HDR 10 ja.
Dolby Vision nej, antar jag. Finns än så länge inga hdmi källor som kan skicka ut DV. För det krävs en specialkonstruktion och jag antar att det även gäller "en mellanhand" som t.ex. en receiver.
Den tredje HDR-standarden, HLG, fick för övrigt nyligen officiellt stöd i hdmi v2.0b. Utökning av HDR10 är på G i en kommande, ännu ej släppt, hdmi version...
Ja, det händer mkt nu...
Postad 15 December 2016 - 06:26
Xhit
-
Xhit
-
Användare
-
-
159 inlägg
Imorse uppdaterades Amazon Prime appen och man kan nu se UHD+HDR!
The Grand Tour ser fantastiskt ut i HDR!
Redigerat av Xhit, 15 December 2016 - 06:28.
Postad 15 December 2016 - 06:35
Unregistered5f2b428b
-
Unregistered5f2b428b
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Härligt!
Supporten fick man inga höga förhoppningar om. Ställde frågan om/när UHD och HDR kommer till Sverige. De svarade att jag behövde minst 5 Mbit i uppkoppling för att se HD....
Postad 15 December 2016 - 07:51
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
På sätt och vis vill jag hålla med dig för det är ju rätt. I princip. Men i praktiken vet jag att alldeles, alldeles för många tror att de verkligen har fått en bättre bild av att lägga in någon random "kalibrering" från nätet. Vad som är en liten varmgul ton från en fabriksinställning "varm2"-läget har förbytts till en rostbrun sörja eller liknande alster där alla ansikten går i orange, referensvitt klipper mot turkos, skuggor är rosa etc.
Ja, det är ju tacksamt när man kalibrerar på plats och kan visa hur sabla galen bild de haft i ett halvår. Ljudet av hakan som slår i golvet ekar länge. 
Men hade man från början hållit sig till principen om den bästa fabriksinställningen, då brukar mina kalibreringar kanske inte blivit mer än putsningar och justering efter rummet. Ibland till och med bara en bekräftelse på att allt redan är så gott som rätt.
Lite oklart vad du inte håller med om?
Skriver ju att exemplar-beroende inställningar inte nödvändigtvis ger nån förbättring, eller t.o.m. försämring. Att sen inte alla vet om det må så vara. Då är lösningen att upplysa dem om det. Inte att "förbjuda" folk från att använda inställningsförslag som utgångspunkt/inspiration.
Finns ingen som helst fördel med att använda inställningar för någon annans skärm och utgå ifrån.
Jo det gör det eftersom inställningsförslag ofta handlar om mer än exemplar-beroende inställningar som vitbalans och ev cms. Dvs man blir av med många av de tokigheter som ofta finns direkt ur lådan.
Att sen just vitbalans & co är oanvändbara, ligger ju på ägaren att kontrollera detta (och om de inte är användbara så nollställer man dem), är ändå bara en delmängd av helheten.
Postad 15 December 2016 - 08:24
FettAnka
-
FettAnka
-
Forumräv
-
-
803 inlägg
HDR 10 ja.
Dolby Vision nej, antar jag. Finns än så länge inga hdmi källor som kan skicka ut DV. För det krävs en specialkonstruktion och jag antar att det även gäller "en mellanhand" som t.ex. en receiver.
Den tredje HDR-standarden, HLG, fick för övrigt nyligen officiellt stöd i hdmi v2.0b. Utökning av HDR10 är på G i en kommande, ännu ej släppt, hdmi version...
Ja, det händer mkt nu...
Tack för svar Pacman! Ja herregud, kanske inte ens värt att köpa någon "mellanhand" nu innan alla tekniker är på plats.
Trist att behöva tumma på nåt om man kopplar in sig på en reviever. Får kanske köra optiskt till recievern så länge men då nyttjar man å andra sidan inte alla hästkrafter
Postad 15 December 2016 - 08:32
ainatar
-
ainatar
-
Lärjunge
-
-
367 inlägg
Schysst! Verkar bara gå att välja hdr normal. Tips på inställningar när man kör hdr? Tycker bilden blir rätt mörk om man kör samma inställningar som expert dark.
Postad 15 December 2016 - 09:32
Relur
-
Relur
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Funkar prime i Sverige?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|