Postad 12 December 2013 - 16:49
Postad 12 December 2013 - 17:10
Passar det möjligen med ljunghonung? Highland park är ju då ett klockrent val. Om den smakar direkt honung som "vår" honung vet jag förstås inte, men den har en alldeles speciell sötma.Är det någon som har ett bra tips på en Whisky som har honungskaraktär?
Smaken lär komma av att torvmossarna på Orkney är rika på ljung. Dessutom slänger man tydligen på extra ljung på elden vid behov.
Tydligas tycker jag nog denna smaken framträder i den 12-åriga "basversionen" för ca. 400Kr.
Postad 12 December 2013 - 17:53
Nä, skämt och sido... Den enda jag kommer att tänka på på rak arm som jag kan påminna mig har lite honungskaraktär är Old Pulteney 21. Har hittat det i andra whisky också, men kan inte komma på vilka det var. Honung är kanske inte den smaken jag först lägger märke till.
I en lätt bourbonlagrad whisky borde man kanske ha störst chans att hitta honung... eller är jag helt fel ute nu?
Postad 13 December 2013 - 16:11
Postad 13 December 2013 - 19:40
När jag tänkte Nikka 10 tänkte jag = Yamazaki efter att ha blindköpt den. Oj så fel jag hade
Skulle vilja köpa en Yamazaki, balvenie och typ laphroaig för att prova alla 6 side-by-side innan jag drar i några högra växlar hehe.
Postad 13 December 2013 - 19:43
Postad 13 December 2013 - 23:51
Jo Yoichi är häftig, framför allt den mycket intensiva doften är för mig en fullpoängare.Glenfarclas 15, Glendronach 15 var bra men inte det bästa jag smakat. Olika karaktär som säker tilltalar olika köpare, själv uppskattar jag båda men de kommer nog inte var "standard" hos mig. Håller på ev smaknotiser. Båda känns prisvärda, tack för tipsen.
När jag tänkte Nikka 10 tänkte jag = Yamazaki efter att ha blindköpt den. Oj så fel jag hadeEn riktig skojig rökare men ändå ganska annorlunda från övrig islay.
Skulle vilja köpa en Yamazaki, balvenie och typ laphroaig för att prova alla 6 side-by-side innan jag drar i några högra växlar hehe.
Laphroaig QC kan jag varmt rekommendera. Oerhört mycket bättre än 10:an för bara en femtiolapp extra.
Gillar du lite mildare rök och rejäl fatsmak kanske 18:åringen kan vara något. Själv tycker jag den legat något år för mycket.
Och sedan har vi ju 10 yo cask. Rena klippet för runt 500kr. En riktig best runt 55%, får man svälja försiktigt. Doften är skithäftig, klockren banan.
Postad 13 December 2013 - 23:55
Ja, var länge sedan man hade en sån. Var en av mina första rökare. 18:åringen var fruktansvärt bra, synd att den försvann. Fanns en Distillers Edition också som var riktigt fin, finns kanske fortfarande?Blev en Caol Ila 12-årig när jag var på systemet idag. Var ett tag sedan jag köpte den, brukar hamna på Bowmore eller Laphroaig (blev den stavningen rätt?) annars.
Postad 14 December 2013 - 10:06
Aberlour 1990 dark sherry hogshead MoS 54,5%
Ardmore Traditional cask OB 46% Slut!
Bunnahabhain 1991 1st fill sherry cask Dewar Rattray 53,7%
Caol Ila DE 2000 43%
Clynelish 1996 SE 1st fill sherry butt #8780 57,2% Slut!
Dalmore Amoroso finesse 15y OB 56,8%
Glen Deveron 15y OB 40%
Glendronach 21 Parliament OB 48% Slut!
Glendronach 1994 1st fill sherry hogshead Exclusive malts David Stirk 56,5%
Glenfiddich 21 Gran reserva OB43,2%
Glengoyne 21 OB
Glenn SE blended malt 50%
Glen Scotia 1992 1st fill sherry butt the whisky cask 57,6% Slut!
Lagavulin 16 43%
Macduff 2000 1st fill sherry butt Dewar Rattray 46%
Mackmyra special 08 46% ( gillar ni skumbananer gillar ni denna!)
Springbank 15 OB 46%
Balvenie 21 Port Wood 40%
Glenlivet Nadurra 16y 54,2% Slut!
Glenlivet 21 Archive OB 43% Slut!
Glenrothes 1991 OB 43%
Finns olika mängder av resp så först till kvarn gäller vid intresse.
Info via PM
Kom igen nu så man kan få öppna lite nytt
Redigerat av Unregistered0d487954, 01 January 2014 - 15:18.
Postad 19 December 2013 - 13:46
Vet inte om det var du som föreslog att jag skulle öppna min BenRiach Solistice tidigare, men hur som helst så gjorde jag det i helgen. Den var riktigt grym! En perfekt julwhisky med sin portvinskaraktär. Synd bara att man klev på beredskapen idag och måste hålla sig alkoholfri hela julhelgen...
Postad 19 December 2013 - 17:33
Kanske ett perfekt bytesobjekt
Postad 23 December 2013 - 14:21
Det tänker jag ha!
Bifogad fil(er)
Postad 24 December 2013 - 21:44
Nä, här sitter jag och har en vit jul. God jul på er alla maltgalningar!
Postad 27 December 2013 - 12:40
råkade slinta med fingret på beställningsknappen till en:
Old Fettercairn crioch aibhne 30y 57%
Postad 27 December 2013 - 16:58
Sedan var ju Glenfarclas 17 bara så ohyggligt bra. Detta är tamigtusan perfektion på flaska!
Postad 31 December 2013 - 17:54
Hoppas ni får fina Whisky upplevelser nästa år.
Postad 09 January 2014 - 16:39
Postad 09 January 2014 - 17:57
Äntligen slut på torkan, klev av min andra beredskapsvecka på tre veckor, så nu skall jag hälla upp någonting gott i glaset och bota min lilla hals som börjar vara lite öm. Som tur är så verkar smaklökarna vara intakta fortfarande.
Väntar ett par paket med whisky från div butiker runt om i världen. Och jag som skulle hålla mig ända till Whisky Fair i mars!
Får börja halsa om man skall få plats i hyllan!
Postad 11 January 2014 - 10:50
Jasså, vad e det för godsaker som e på gång?
Själv skall jag ta det lite lugnt med inköpen o koncentrera mig på drickandet så ja får lite ny plats i hyllorna. Samples trillar förståss in med jämna mellanrum.
Hämtade igår ett inplastat paket drypande av whisky, tack o lov hade den jag främst ville ha klarat sig men 2 st fl hade gått sönder. Första gången det händer mig men efter vad man hört av andra e det nåt man får räkna med tyvärr. Tack o lov sällsynt men ändå tråkigt när det händer.
Postad 11 January 2014 - 11:06
Postad 11 January 2014 - 11:36
Du kan väl annars leta efter någon som är buteljerad i år. Vet inte om det släppts någon ännu men du skall väl inte behöva vänta lika länge
Postad 11 January 2014 - 15:44
Trevlig ide. Kanske rent av går att tappa ett par buteljer på plats om man tex. råkar befinna sig i Gävletrakten, eller något annat destilleri.Blir nog svårt att hitta en vintage 2014 förrän tidigast om 3år
Du kan väl annars leta efter någon som är buteljerad i år. Vet inte om det släppts någon ännu men du skall väl inte behöva vänta lika länge
Postad 11 January 2014 - 21:17
Postad 12 January 2014 - 10:54
Hamnade på listan för kommande inköp, utan tvekan.
Mera sånt Lucifer
Postad 12 January 2014 - 11:50
Det var min tanke. Antar att man får avvakta ett år då. Fins det några sorter som brukar vara bra att köpa inför framtidenBlir nog svårt att hitta en vintage 2014 förrän tidigast om 3år
Postad 12 January 2014 - 12:36
Har själv börjat gå över mer o mer till oberoende buteljerare där Adelphi, Malts of Scotand och Dewar Rattray är några av mina favoriter.
Om du tänker spekulation med "brukar vara bra att köpa inför framtiden" så är det väl: Port Ellen, Brora, Karuizawa , äldre Ardbeg, Lagaulin o Springbank som gäller. Men dom har dragit i väg till löjliga priser så dom kan du nog glömma om du inte vinner på tipset.
Återkommer med tips om det dyker upp nåt som jag tycker är bra.
Postad 12 January 2014 - 19:11
BenRiach 17 Solstice avnjöts igår vid matlagning (ingen analysering) o jävlar anamma vad mycket trevligare det blev att laga mat.
Hamnade på listan för kommande inköp, utan tvekan.
Mera sånt Lucifer
Absolut... den var riktigt trevlig tycker jag. Inte alls så dyr heller på SB som jag hade förväntat mig. Snäppet dyrare bara än vad jag gav för den utomlands.
Min svåger fick en son den 4:de och de vore kul om man köpte något Trevlig Whisky (årets Whisky) Tanken är att han sa få den när han är 20år. Köper nog 2 extra ifall (förhoppningsvis) Dom går upp i pris. Finns det någon som kan rekommendera för ett sådant ändamål.
Kanske vore något att köpa något från antingen BOX eller Smögen som släpper sina första buteljeringar i år (om man får tag i någon).
Annars så kanske någon av de årliga specialversionerna som släpps. T.ex. om du lyckas få tag i årets Lagavulin Jazz eller Islay festival. Dom stiger väldigt mycket i pris. Finns en hel del att välja på som skulle kunna vara kul att ha om sådär 20 år. Bara en vanlig Laphroaig 10 vore kul att ha och jämföra med vad som finns ute då!
Postad 12 January 2014 - 19:36
Hör av er om får syn på något trevligt under året
Postad 12 January 2014 - 23:45
Vet dock att Springbank Gaja Barolo kommer då, kan absolut vara värd att köpa. Hade jag inte haft köpstopp för tillfället så hade jag köpt två stycken utan att blinka. Ny finns risken att det bara blir en enda ensam liten flaska.
Jasså, vad e det för godsaker som e på gång?
Glendronach 11yo tappad för Whiskybase
Balblair 22yo Cadenheads
Ivergordon 24yo Bladnoch Forum
Hirsch Special Reserve 20yo Straight Bourbon
Kan bli gott att suga på en kulen vinterkväll i stugan!
Redigerat av _Lucifer_, 13 January 2014 - 00:51.
Postad 13 January 2014 - 08:37
Har druckit Big Peat, Kilchoman och någon till jag inte kommer på namnet på som föll mig i smaken. Big Peat var väl rätt dyr, men smakar ju bra! Så helst någon som kanske är billigare än Big Peat (runt 600-700kr tror jag den kostade).
Redigerat av hifimarcus, 13 January 2014 - 08:38.
Postad 13 January 2014 - 12:39
Annars så, om du inte smakat följande klassiska Islay-whiskys så rekommenderar jag följande:
Port Charlotte The Peat Project (nr 85151) 452,-
Laphroaig Quarter Cask (nr 10497) 458,-
Lagavulin 16 Years (nr 400) 581,-
Ardbeg Ten Years (nr 513) 488,-
Bowmore Darkest 15 Years (nr 465) 511,-
Caol Ila 12 Years (nr 377) 421,-
Andra som är väl värda att utforska i din budget är Longrow, Legaig, Jura, BenRiach, mfl.
Ledaig och Jura har haft lite blandad kvalisort, men är på uppgång just nu!
Edit: Glömde nästan bort... Är du ute efter en bra och billig rökig whisky utan krusiduller så köper du The Ileach, kostar 301,- på SB.
Redigerat av _Lucifer_, 13 January 2014 - 14:59.
Postad 13 January 2014 - 12:57
Den drack jag en skvätt i helgen! Även om jag inte är expert på whisky så tyckte jag den smakade bra för sin ålder! Kilchoman har väl inte funnits så länge heller.
Tack för alla bra tips!
Postad 13 January 2014 - 15:05
Dom är dessutom ganska småskaliga och även om dom ibland gör allting "in house" så att säga så är det lite garageföretag över det hela. Är man på Islay så rekommenderar jag ett besök hos dom. Det blir lite kontraster när man jämför mot de andra destillerierna. Påminner ganska mycket om BOX destilleri i Ådalen, men då har dom varit där och skolat in sig också!
Postad 13 January 2014 - 15:16
Box blir också intressant! Pappa och jag köpte en andel där och ska buteljera senareNä, Kilchoman är väl relativt unga, startade så sent som 2005, så nästa år borde vi kunna se en tioåring ute på marknaden kanske.
Dom är dessutom ganska småskaliga och även om dom ibland gör allting "in house" så att säga så är det lite garageföretag över det hela. Är man på Islay så rekommenderar jag ett besök hos dom. Det blir lite kontraster när man jämför mot de andra destillerierna. Påminner ganska mycket om BOX destilleri i Ådalen, men då har dom varit där och skolat in sig också!
Postad 13 January 2014 - 16:31
SBs beställningssortiment 651:-
Postad 13 January 2014 - 17:01
Glendronach är väl aldrig fel, dom andra e tyvärr svarta hål för mig.Släpps en del nytt nu i Februari... får dock vänta någon vecka för hela listan.
Vet dock att Springbank Gaja Barolo kommer då, kan absolut vara värd att köpa. Hade jag inte haft köpstopp för tillfället så hade jag köpt två stycken utan att blinka. Ny finns risken att det bara blir en enda ensam liten flaska.
Glendronach 11yo tappad för Whiskybase
Balblair 22yo Cadenheads
Ivergordon 24yo Bladnoch Forum
Hirsch Special Reserve 20yo Straight Bourbon
Kan bli gott att suga på en kulen vinterkväll i stugan!
Har du inte fått mitt paket ännu förresten?
Postad 13 January 2014 - 20:13
Glendronach är väl aldrig fel, dom andra e tyvärr svarta hål för mig.
Har du inte fått mitt paket ännu förresten?
Japp, hämtade paketet på posten igår em. Tänkte trotsa min förkylning och smaka en nu!
Glendronachen har fått tokbra omdömen, så den lär nog vara bra.
Balblair kommer bli spännande. Ett bra destilleri och en bra buteljerare... oddsen är iaf okej.
Invergordon och Hirsch var en rejäl chansning. Men Bladnoch Forum brukar släppa prisvärda buteljer, hoppas denna också håller. Beställde den mest för att testa.
Edit: Får nog hålla med dig om Dalmoren, den var inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Den var ganska spritig men ger man den lite tid så kommer den där gamla torra lädersoffan och tobaken fram från amorosofaten. Jag förstår nästan varför dom hällde om dom här faten, dom hade kanske inte ens gått att sälja till blendedindustrin innan dom hälldes över på sherryfat.
Redigerat av _Lucifer_, 13 January 2014 - 20:38.
Postad 13 January 2014 - 21:37
Ja Dalmoren håller inte alls, men har däremot ändrat mig ang Aberlouren som stått till sig riktigt bra o fått en lite bränd bakverksmak typ engelsk pepparkaka som tilltalar mig. Ska nog hålla på dom sista dropparnaEdit: Får nog hålla med dig om Dalmoren, den var inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Den var ganska spritig men ger man den lite tid så kommer den där gamla torra lädersoffan och tobaken fram från amorosofaten. Jag förstår nästan varför dom hällde om dom här faten, dom hade kanske inte ens gått att sälja till blendedindustrin innan dom hälldes över på sherryfat.
Redigerat av Unregistered0d487954, 13 January 2014 - 21:43.
Postad 14 January 2014 - 16:28
Postad 14 January 2014 - 22:38
Någon som provat Mackmyra Svensk Rök? Älskar Bruks så har höga förväntningar på rökaren. Jo jag vet att det är ohippt, men jag gillar verkligen Mackmyra. De har verkligen landat i något mycket bra, med tydlig egen karaktär. Tog några år men nu är de hemma.
Jag brukar vanligtvis rikta blicken till de ohippa sorterna, men om Mackmyra är hippt eller inte låter jag vara osagt. Hörde någonstans att dom går lite dåligt just nu... kan det stämma tro?!
Jag är lite kluven vad gäller Mackmyra. Vill prova Svensk Rök, vill så gärna att den skall vara bra, vill att Mackmyra skall vara bra... Men dom fortsätter bara göra mig besviken. Skall försöka få tag i ett smakprov och se om den är något att hurra för.
Mackmyra har tyvärr gjort en del misstag och har under tidens gång inte rättat till dessa. Troligtvis pga deras speciella karaktär som dom verkar vilja behålla. Att dom vill fortsätta köra på samma bull-jäst är en sak, men att lagra spriten under jord i konstant tempererade lokaler är ett stort misstag.
Jag hoppas att dom fortsätter producera och experimentera, men skall dom hålla de priser dom har på sina utgåvor så måste dom skärpa till sig rejält. Det dom håller på med nu håller inte för mina smaklökar i alla fall... tyvärr.
Postad 15 January 2014 - 00:09
Men, Bruksen är ju skitbillig och skitbra. Special 02 var förvisso dyr men redan då var de på rätt väg. Underbar doft men smaken nådde inte hela vägen. Nä jag fortsätter nog allt utforska, verkar bara bli bättre och bättre. Bruksen fick välförtjänta 95 poäng i Whisky Bible och Rökaren får fina omdömen såvitt jag kan se.Jag brukar vanligtvis rikta blicken till de ohippa sorterna, men om Mackmyra är hippt eller inte låter jag vara osagt. Hörde någonstans att dom går lite dåligt just nu... kan det stämma tro?!
Jag är lite kluven vad gäller Mackmyra. Vill prova Svensk Rök, vill så gärna att den skall vara bra, vill att Mackmyra skall vara bra... Men dom fortsätter bara göra mig besviken. Skall försöka få tag i ett smakprov och se om den är något att hurra för.
Mackmyra har tyvärr gjort en del misstag och har under tidens gång inte rättat till dessa. Troligtvis pga deras speciella karaktär som dom verkar vilja behålla. Att dom vill fortsätta köra på samma bull-jäst är en sak, men att lagra spriten under jord i konstant tempererade lokaler är ett stort misstag.
Jag hoppas att dom fortsätter producera och experimentera, men skall dom hålla de priser dom har på sina utgåvor så måste dom skärpa till sig rejält. Det dom håller på med nu håller inte för mina smaklökar i alla fall... tyvärr.
Synd om folk blir bortskrämda av den numera oförtjänt dåliga kritiken och inte provar.
Postad 15 January 2014 - 11:50
Kan dock inte hålla med dig om Brukswhisky. Att man buteljerar en ofiltrerad whisky är skam nog, och att buteljera den på 41,4% är rent vansinne, speciellt om man vill visa att man kan något i branschen. Jag har haft två Brukswhisky och båda har varit igenslammade i botten just tack vare detta otyg!
Smaken är som sagt lite speciell... så att falla alla på läppen är nog omöjligt.
De gånger jag fått ner den utan större problem har varit sent på kvällen efter en del annat dricka...
Skall dom fortsätta med denna utgåva så hoppas jag att dom (gud förbjudet) kylfiltrerar whiskyn eller (helst) höjer alkoholhalten ett par snäpp. Har varit i kontakt med Mackmyra ang. detta tidigare, men dom verkar inte bry sig så mycket. De som inte är nöjda får byta flaska eller får pengarna tillbaks utan problem på Systembolaget.
Postad 15 January 2014 - 12:04
Postad 15 January 2014 - 13:32
Utgår från att dina invändningar mot alkoholhalten, och avsaknad an kylfiltrering, handlar om den grummighet du upplever? För inte menar du väl att du inte druckit dylik whisky som varit fantastisk? Laddie 15 blev alltid tydligt grumlig när det var kallt i matkällaren. Inte smakade det sämre för det.Svensk rök har fått hyfsat betyg om man kollar Whiskybase där den ligger på 81,43p för tillfället. Jag är lite rädd för att det kan vara röken som maskerar defekterna, på gott och ont. Är det bra så är det bra... svårare än så behöver det inte vara.
Kan dock inte hålla med dig om Brukswhisky. Att man buteljerar en ofiltrerad whisky är skam nog, och att buteljera den på 41,4% är rent vansinne, speciellt om man vill visa att man kan något i branschen. Jag har haft två Brukswhisky och båda har varit igenslammade i botten just tack vare detta otyg!
Smaken är som sagt lite speciell... så att falla alla på läppen är nog omöjligt.
De gånger jag fått ner den utan större problem har varit sent på kvällen efter en del annat dricka...
Skall dom fortsätta med denna utgåva så hoppas jag att dom (gud förbjudet) kylfiltrerar whiskyn eller (helst) höjer alkoholhalten ett par snäpp. Har varit i kontakt med Mackmyra ang. detta tidigare, men dom verkar inte bry sig så mycket. De som inte är nöjda får byta flaska eller får pengarna tillbaks utan problem på Systembolaget.
Och även om de flesta av mina favoriter ligger på 46% och uppåt så har jag druckit åtskilligt runt 40% som varit magnifikt.
Postad 15 January 2014 - 14:20
Utgår från att dina invändningar mot alkoholhalten, och avsaknad an kylfiltrering, handlar om den grummighet du upplever? För inte menar du väl att du inte druckit dylik whisky som varit fantastisk? Laddie 15 blev alltid tydligt grumlig när det var kallt i matkällaren. Inte smakade det sämre för det.
Och även om de flesta av mina favoriter ligger på 46% och uppåt så har jag druckit åtskilligt runt 40% som varit magnifikt.
Nejdå... lite grumlighet är ingen fara. Det jag råkat ut för är mer en gele-aktig slemmig orm som lagt sig i botten av flaskan. Den verkar fälla ur sig ganska fort. Den jag hade haft ståendes ett år innan den öppnades var riktigt obehaglig. smaken var dock ingen större skillnad på mot en ny.
Andra flaskan jag fick öppnade jag ganska direkt jag fick den, men jag hade den nog ett halvår minst innan den tog slut, och mot slutet hade den också en del fällningar i botten samt var ganska tjockflytande längst ner.
Visst finns det bra whisky som är buteljerade närmare 40%... både utvattnade och med naturlig styrka. Men de som är utvattnade har oftast kylfiltrerats för att den inte skall fälla ut oljor och dylikt. Det är ett allmänt känt faktum som Mackmyra av någon anledning har missat.
Nu låter det som att jag är allmänt negativ till Mackmyra... Tvärt om, jag hyser stor respekt för dom och det är mycket tack vare dom vi har alla fantastiska destillerier som ploppar upp till höger och vänster i vårt avlånga land.
Redigerat av _Lucifer_, 15 January 2014 - 14:25.
Postad 15 January 2014 - 17:05
Ja hade jag fått slemmiga ormar hade jag nog inte heller blivit så förtjust.Nejdå... lite grumlighet är ingen fara. Det jag råkat ut för är mer en gele-aktig slemmig orm som lagt sig i botten av flaskan. Den verkar fälla ur sig ganska fort. Den jag hade haft ståendes ett år innan den öppnades var riktigt obehaglig. smaken var dock ingen större skillnad på mot en ny.
Andra flaskan jag fick öppnade jag ganska direkt jag fick den, men jag hade den nog ett halvår minst innan den tog slut, och mot slutet hade den också en del fällningar i botten samt var ganska tjockflytande längst ner.
Visst finns det bra whisky som är buteljerade närmare 40%... både utvattnade och med naturlig styrka. Men de som är utvattnade har oftast kylfiltrerats för att den inte skall fälla ut oljor och dylikt. Det är ett allmänt känt faktum som Mackmyra av någon anledning har missat.
Nu låter det som att jag är allmänt negativ till Mackmyra... Tvärt om, jag hyser stor respekt för dom och det är mycket tack vare dom vi har alla fantastiska destillerier som ploppar upp till höger och vänster i vårt avlånga land.
Nästan alla mina whiskys brukar vara icke kylfiltrerade, men de brukar också vara starkare än runt 40 procent, vanligast runt 46. Så du har säkert rätt i att det kan ha betydelse. Laphroaig 10:an är ju tex, kylfiltrerad och ligger ligger väl på 43 procent.
Jag önskar alls inte att Mackmyra börjar kylfitrera, men 46 procent hade nog både löst problemet och gjort whiskyn ännu bättrre. Tex lyfte ju Bunnahabhains 12:a rejält när de höjde till 46.
Postad 15 January 2014 - 20:49
Då hoppar jag den, va på G senas jag va inne på Systemet.Mackmyra Midvinter smakade tyvärr för mycket sprit, den var inte bra...
Postad 16 January 2014 - 08:44
Ja hade jag fått slemmiga ormar hade jag nog inte heller blivit så förtjust.
Nästan alla mina whiskys brukar vara icke kylfiltrerade, men de brukar också vara starkare än runt 40 procent, vanligast runt 46. Så du har säkert rätt i att det kan ha betydelse. Laphroaig 10:an är ju tex, kylfiltrerad och ligger ligger väl på 43 procent.
Jag önskar alls inte att Mackmyra börjar kylfitrera, men 46 procent hade nog både löst problemet och gjort whiskyn ännu bättrre. Tex lyfte ju Bunnahabhains 12:a rejält när de höjde till 46.
Ja, Laphroaig och Lagavulin är båda kylfiltrerade och färgade. Laphroaig ligger numera på 40% och Laga på 43%.
Det var en som tog upp just detta med "Little" Ian Macarthur, lagerchefen på Lagavulin, när vi var där i höstas. Hans reaktion på det hela var:
"Ja, vi kylfiltrerar och häller karamellfärg i vår whisky, men vi är ärliga med det till skillnad från alla andra, ändå har vi den bästa whiskyn i världen!"
Man får ta det för vad det är, men han är en riktigt härlig karaktär Little Ian! Visst, det ligger ju lite i det även om Lagavulin kanske hade varit mycket bättre om dom hade struntat i dessa dumheter!
Här är ett litet klipp med den lilla hobbiten:
http://www.youtube.c...h?v=ro3HKp_pOwM
Postad 16 January 2014 - 15:26
Skön typ det där. Och man är ju inte mänsklig om man inte smälter av den kärlek och nostalgi dessa människor känner för detta. Bara miljön måste ju göra en smått religiös.Ja, Laphroaig och Lagavulin är båda kylfiltrerade och färgade. Laphroaig ligger numera på 40% och Laga på 43%.
Det var en som tog upp just detta med "Little" Ian Macarthur, lagerchefen på Lagavulin, när vi var där i höstas. Hans reaktion på det hela var:
"Ja, vi kylfiltrerar och häller karamellfärg i vår whisky, men vi är ärliga med det till skillnad från alla andra, ändå har vi den bästa whiskyn i världen!"
Man får ta det för vad det är, men han är en riktigt härlig karaktär Little Ian! Visst, det ligger ju lite i det även om Lagavulin kanske hade varit mycket bättre om dom hade struntat i dessa dumheter!
Här är ett litet klipp med den lilla hobbiten:
http://www.youtube.com/watch?v=ro3HKp_pOwM
Ja, Lagavulin 16 torde få kunna ha några större invändningar mot. En av världens absolut bästa helt enkelt.
Laphroaig 10 tycker jag just är lite tunn, medan Quarter Cask är en riktig höjdare. Men det är nog inte bara styrkan som skiljer dessa, utan även att den senare lagrats på små fat. Är väl dessutom bara 7 eller 8 år tror jag.
Hade en Lagavulin DE för ett tag sedan, tog slut märkvärdigt fort. Vet inte hur stark den var, men i den smaken saknades då rakt absolut inget.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8 bilder
235 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?