Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 01 January 2015 - 20:09
Postad 01 January 2015 - 20:28
För att de kan!
Så jävla sant!
Fy fan vilken jävla kvinna jag har, skulle era fixa att kånka upp en PB13U ifrån källaren och upp för en svängd trapp?!
Det klarar min, och nej jag byter inte mot din
En umpabumpaburk på plats!
Redigerat av Evil Homer, 01 January 2015 - 20:29.
Postad 01 January 2015 - 20:44
Postad 02 January 2015 - 21:22
Har ikväll kört IRON MAN 1 & 2. 1an gick väldigt beskedligt genom hela filmen, körde på -10dB. Slängde i tvåan direkt efter att 1an var slut. Samma volym och fick slänga mig på volymratten redan i början av filmen. Scenen där Tony hoppar ut ur planet. Slaglängden tog slut väldans fort så fick dra ner volymen på -17dB men fick sänka ännu en gång till -20dB i slutet av filmen, och även vid -20dB kändes det osäkert.
Har ni upplevt en sån stor skillnad i nivå från IronMan 1 och 2. Upplevde ungefär samma med Transformers 1 och 2.
// Niklas
Postad 03 January 2015 - 00:45
Har ni upplevt en sån stor skillnad i nivå från IronMan 1 och 2. Upplevde ungefär samma med Transformers 1 och 2.
// Niklas
Loudness war har tyvärr kommit till filmer också
Postad 03 January 2015 - 01:11
Gokväll.
Har ikväll kört IRON MAN 1 & 2. 1an gick väldigt beskedligt genom hela filmen, körde på -10dB. Slängde i tvåan direkt efter att 1an var slut. Samma volym och fick slänga mig på volymratten redan i början av filmen. Scenen där Tony hoppar ut ur planet. Slaglängden tog slut väldans fort så fick dra ner volymen på -17dB men fick sänka ännu en gång till -20dB i slutet av filmen, och även vid -20dB kändes det osäkert.
// Niklas
Har man börjat bli en basknarkare så blir basriggen snart för liten
Du kanske har EQ boosta på ett sätt som gör att du kompromissar hela systemet för en massa bottendrag som systemet inte klarar vid dom dB-nivåerna du vill spela på. Spelar man exempelvis inte lika starkt så är det ju inga problem att boosta infran mer jämfört med övriga registret... hoppas du förstår hur jag menar.
Postad 03 January 2015 - 10:02
Men det borde väl inte finnas några direkta nackdelar med 2 till subbor. Mer membranyta, fler strålningspunkter, högre systemkänslighet..
Sen de där med ett HP-filter som sitter lite längre upp kanske inte är så dumt, minns inte vart det ligger just nu men det är ett brant sådant i alla fall. Och boost finns det en hel del av en bit ner i frekvenserna
// Niklas
Postad 03 January 2015 - 14:41
Jonas W har ett mycket tätt rum och trots att hans basar linjärt spelar knappt 40% av det mina gör så har han mycketmycketmassamycket mer tryck än vad jag har i mitt rum.
Postad 03 January 2015 - 15:01
Korrektion, det kommer nog att bli bättre, men jag tror inte det blir bättre på det du vill
det kommer att sprida basen bättre och så ut någon stående våg, men att få trycket i subsoniska frekvenser så behövs ett bra rum.
Jonas W har ett mycket tätt rum och trots att hans basar linjärt spelar knappt 40% av det mina gör så har han mycketmycketmassamycket mer tryck än vad jag har i mitt rum.
Kanon Zartok (Y)
Jag får prova de där med filtret och se hur det blir. Sen tror jag ändå att det blir två moduler till som byggs till sommaren
// Niklas
Postad 03 January 2015 - 18:16
Så är det någon som är sugen på en 104" Kingpin elduk ( händer inget då man trycker på fjärren, men dosan på sladden fungerar som den skall ) för halva nypriset så hojta till, alltså 2K.
Min duk , scrolla ner så hittar ni lite gamla bilder.
https://www.minhembi...l Homer/237523/
Postad 03 January 2015 - 19:07
Postad 03 January 2015 - 19:39
Postad 03 January 2015 - 20:01
Vargön/Trollhättan/Vänersborg, är det i krokarna för dig?
Nja inte så 10mil söderut. Hämtade nya hjul till volvon i Sollebrunn i förrgår så då hade det passat utmärkt
Postad 03 January 2015 - 20:20
Postad 03 January 2015 - 20:25
Kan du inte återanvända motorn med lite ljudtransparent duk, eller är den för liten?
3,54cm bred vägg, tror du ens att man rullar upp duken om man har fällt ner den?
Vill ha en ljudtransparent just för att få bort alla saker bakom den, blir så galet plottrigt med alla prylar i ett vardagsrum.
Hade ju lite funderingar på att slakta min markis, men kommer man som sagt dra upp duken i framtiden
Postad 03 January 2015 - 20:42
10mil är väl inget, jag åkte till Stockholm för att hämta en "liten" center
Nej det är det inte
Fast jag vill ha garanti på att det är en 104". Spenderade 10mil i bilen i somras till en kille som trodde han sålde en 104" men det var en 90" som låg på golvet när jag kom dit.
Redigerat av MattiasBGD, 03 January 2015 - 20:44.
Postad 03 January 2015 - 20:53
På kartongen så står det CES240 alltså
Kom just på att jag knäckte plastfästena till duken när jag tog ner den, så 1500kr är helt ok.
Redigerat av Evil Homer, 03 January 2015 - 20:53.
Postad 03 January 2015 - 20:56
Postad 03 January 2015 - 20:56
Man kan ju tro att den är custom made till den bredden på rummet..
Du vill kunna rulla upp duken vid behov. Det är inte speciellt smidigt att mecka med grejerna med duken nere.
Annars kan du ju göra som jag gjorde, men det kräver lite tur att hitta en markis med vev svinbilligt, och lite meck med att slakta och korta den.
EDIT: Kör du rätt på väggen på bilderna förresten...?
Redigerat av Bakerman, 03 January 2015 - 20:58.
Postad 03 January 2015 - 21:06
Ny fjärr är ingen ide, tryck på knappen på dosan dom gångerna man vill ha upp duken.Hmm så då ska det köpas både fästen och ny fjärrkontroll. Är pinnen för höjdjusteringen med?
Kingpin ville ha 800-900 för en ny tror jag det var.
Stor bild är alltid skoj, och kan man göra två flugor på smällen genom att gömma sakerna i samma andetag såAhh, men då är det klart du ska satsa på större bild!
Bilden körs direkt på väggen, tänkte du på?Den där är ju som gjord för att rulla på ljudtransparent duk på Homo.
Man kan ju tro att den är custom made till den bredden på rummet..
Du vill kunna rulla upp duken vid behov. Det är inte speciellt smidigt att mecka med grejerna med duken nere.
Annars kan du ju göra som jag gjorde, men det kräver lite tur att hitta en markis med vev svinbilligt, och lite meck med att slakta och korta den.
EDIT: Kör du rätt på väggen på bilderna förresten...?
Förlänga röret som duken ligger på då eller?
Kan man inte bara vika upp duken istället, antar att din duk är nere 364 dagar om året?
Postad 03 January 2015 - 21:13
Ny fjärr är ingen ide, tryck på knappen på dosan dom gångerna man vill ha upp duken.
Kingpin ville ha 800-900 för en ny tror jag det var.
Stor bild är alltid skoj, och kan man göra två flugor på smällen genom att gömma sakerna i samma andetag så
Bilden körs direkt på väggen, tänkte du på?
Förlänga röret som duken ligger på då eller?
Kan man inte bara vika upp duken istället, antar att din duk är nere 364 dagar om året?
Ok, jag hoppar affären känns lite meckigt när jag ändå har en 90" monterad och alla tillbehör. Väntar tills vi flyttar så blir det säkert en annan dukstorlek ändå.
Postad 04 January 2015 - 12:19
Jag tänkte på den varianten först också, men det är inte lätt att handskas med en så stor bit.
Du vill nog ha möjlighet att kunna rulla upp den på något sätt.
Varianten jag gjorde gör ju att det går att få upp den om man vill, även att vev kanske inte är så där 2015..
Annars finns ju andra varianter med cylindermotorer. Dom kostar inte jättemycket. Har för mej att Micke köpte en sån?
Men det är ju klart mer meck, kanske i onödan.
Kolla blocket om du kan hitta en gammal svinbillig terassmarkis som är bredare än du vill ha duken.
Då kan du få den exakt så bred som du vill ha den.
Postad 04 January 2015 - 12:49
Den lyfter jag bara loss från fästena när jag vill komma åt något bakom den. Är man bara två stycken så tar det 30sek.
Sedan lutar man den bara mot en av sidoväggarna. Skönt att alltid ha en 100% sträckt väv också som inte kan röra på sig.
Postad 04 January 2015 - 17:00
Postad 04 January 2015 - 17:10
Men är det en dimension som inte fins på lager i vanliga fall, så måste du köpa ett helt rör.
Dom brukar ligga på 6m, självklart så kan vi kapa det åt dig i önskad längd.
Postad 04 January 2015 - 17:33
Jag har en 280cm bred ljudtransparent 2.35:1 duk +ram. Så runt 3m total bredd.
Den lyfter jag bara loss från fästena när jag vill komma åt något bakom den. Är man bara två stycken så tar det 30sek.
Sedan lutar man den bara mot en av sidoväggarna. Skönt att alltid ha en 100% sträckt väv också som inte kan röra på sig.
Har du några bilder på din lösning?Jag byggde en tab tension-duk av ett 4100x120mm aluminiumrör, en rörmotor och seymours dukmaterial. Blev bra nog för mig.
Dom säljer alurör på mitt jobb i THN, kan kolla på pris om du vill.
Men är det en dimension som inte fins på lager i vanliga fall, så måste du köpa ett helt rör.
Dom brukar ligga på 6m, självklart så kan vi kapa det åt dig i önskad längd.
Självklart, mer än gärna!
Postad 04 January 2015 - 18:47
Postad 04 January 2015 - 18:49
Eftersom du inte har så jättebrett rum kanske du inte vill ha en ram på duken.
Oavsett vilken lösning du väljer så kommer det att bli betydligt dyrare än min blev.
Postad 04 January 2015 - 18:58
Postad 04 January 2015 - 20:30
Vilken längd och dimension vill du ha? Jag börjar jobba den 7/1, så jag är ledig ett tag till.Självklart, mer än gärna!
Postad 04 January 2015 - 22:33
Jag har ett kök och en hall som käkar upp tiden då jag inte jobbar, håller tummarna för att det sista i köket blir fixat på tisdag så jag kan sätta det nya taket där. Så vrölpanik är det väl inteHar inga bra bilder på varken bygget eller resultatet, men har du gott om tålamod så ordnar jag det om ett tag.
Vaffö?Två tankar.
Eftersom du inte har så jättebrett rum kanske du inte vill ha en ram på duken.
Oavsett vilken lösning du väljer så kommer det att bli betydligt dyrare än min blev.
2.35.1 är snyggt som tusan, men blir så attans liten 16.9, 305cm blir nog i minsta laget, TROR jag.Jag ska förmodligen avyttra min 305cm breda 2.35 seymourav center stage xd duk, med egenbyggd ram klädd i svart sammet. Dra ett pm om det skulle kunna vara intressant.
120mm hade ju Micke, han har säkert tänkt till bra där så börja med att kika den storleken, och full bredd på rummet antar jag. 350cm.Vilken längd och dimension vill du ha? Jag börjar jobba den 7/1, så jag är ledig ett tag till.
Postad 05 January 2015 - 10:12
Skulle det se ut som fjortisrummet allan om man målade frontväggen svart?
Då kan man slänga upp 104" och få lite biokänsla iaf, och det utan att kosta mer än lite färg.
Redigerat av Evil Homer, 05 January 2015 - 10:14.
Postad 05 January 2015 - 13:00
En helpipa dessutom, med knappt halva i svinn..
Nu hade jag ju tur, men min markis kostade 150 spänn. Visst, då får man veva, men om den hänger nere 99,9% av tiden så kan
jag veva dom få gångerna jag ska mecka bakom.
Postad 05 January 2015 - 14:35
http://www.conrad.se...A_17201_0801011
Jag sågade till adaptrar mellan motorn och röret i spånskiva och skruvade fast det genom försänkta hål i dukröret. På andra sidan använde jag ett stålrör jag hade liggande som passade i en lagerbock från jula:
https://www.jula.se/...gerbock-339416/
Och självklart spånskiveadaptrar mellan aluröret och stålröret.
Postad 05 January 2015 - 16:20
Man kan nog lätt få loss en för en tusing. Kommer säkert ut ännu fler i vårdagarna när folk vill fräscha upp eller märker
att den gamla har gått sönder under vintern.
Postad 05 January 2015 - 18:43
Som magen säger nu ikväll så " släng upp sakerna i vardagsrummet och se hur det blir" men det kan ha ändrat sig igen tills imorgon
Postad 05 January 2015 - 19:41
30x60mm uppe och nere och 30x30 på sidorna. En 3 meter stor duk gick på drygt 2500:- inkl alla hörnfästen, skruv m.m. som behövs för att skruva ihop ramen. Gick att beställa på millimetern.
Enligt dom själva skulle det räcka med 30x30 profiler runt om, men jag ville inte chansa
Ramen är 10x styvare än en köpesram....
Spraylimmade fast sammetstyg på ramen och fäste sedan dukmaterialet på baksidan. Har tyvärr inga byggbilder.
Milliskinväven är otroligt fin i strukturen, helt överlägsen t.ex. Seymor XD om man ska ha en stor duk och/eller sitta nära.
Mer ljudtransparent på köpet än om skillnaden är liten.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9 bilder
4 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?