Hade jag haft en x30-x35 med minne för zoomen så hade jag varit dösugen på en sådan dukEnda bilden jag har är denna, saknas lite sammet på hörnprofilerna annars är den komplett.
Ser ut som köpes och presterar som en.
Har sett ett par ljudtransparenta dukar och denna står sig väldigt bra.
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 05 January 2015 - 23:05
Postad 05 January 2015 - 23:19
Trodde mitt bredband skulle vara igång idag, men tji fick jag!
Blir till att ringa BBB och höra varför det inte snurrar som det skall imorgon*muttrar och svär*
Redigerat av Evil Homer, 05 January 2015 - 23:24.
Postad 06 January 2015 - 02:03
Grattis till tillökningen i familjen, Bakerman.
Blev det tvillingar vid namn Tc sounds?
Postad 06 January 2015 - 08:40
Ser himla bra ut det där Jonas. Är det en bra höjd?
Riktigt snyggt!
Diggar de grisrosa inosarna!
Tackar.
Jo, det är en bra höjd tvett. Rekommendationen är att man ska ha ögonens höjd ca 1/3 upp på bilden.
Jag ligger väldigt nära det och det blir en avslappnad upplevelse. I ett tidigare boende så hade jag min duk alldeles för högt upp och det är inte att rekommendera. Men ibland måste man tyvärr kompromissa.
Min Sony HW-15 är förresten till salu om någon vet av nån som kan vara intresserad. Första ägaren, endast körd i lågt lampläge i sval källare, 1300h på första lampan. Kvitto och låda finns kvar.
Bara att skicka ett PM i så fall
Hade jag haft en x30-x35 med minne för zoomen så hade jag varit dösugen på en sådan duk
Byter projektor själv av den anledningen. Jag kör med en Sony HW-15 idag, fungerar men det är ju inte optimalt.
Men du kan ju alltid bygga en likadan fast i 16:9?
Postad 06 January 2015 - 12:01
Seymour har ju en AT elektrisk tab-tension med elektrisk maskning, en sån hoppas jag att det blir här hemma sen!
Postad 06 January 2015 - 13:51
Då känns maskning nästan onödigt. Skillnaden mellan ramen och svärtan blir i princip omärkbar.
Postad 06 January 2015 - 18:43
Postad 06 January 2015 - 18:56
Palle: Skicka ett mess eller ring till mej. Min förra tele la av, och givetvis hade jag numren sparade i telen och inte på kortet...
Postad 06 January 2015 - 18:59
Postad 06 January 2015 - 20:34
Det självklara är gmail-sync (samtliga os) eller iclound.
Har ingen aning om vad det är för nåt...
Postad 06 January 2015 - 20:45
Du kan spara dina kontakter i gmail, så synkas det mot telefonen.
Postad 06 January 2015 - 20:48
Redigerat av MattiasBGD, 06 January 2015 - 20:48.
Postad 06 January 2015 - 21:26
...eller ge kontrast mot det man har bakom.
Postad 06 January 2015 - 21:35

Såhär kan det se ut på en duk med och utan maskning om det var det du undrade över?
Postad 06 January 2015 - 22:10
Ju sämre rum och projektor, desto viktigar så som -Palle- fint visade.
Postad 06 January 2015 - 23:37
Det svåraste för en projje är ju att återge svart.
Varför skulle man vilja ha en kolsvart referens?
Om man inte har något att jämföra med är det ju mycket lättare att lura ögat att det är svartare än vad det kanske egentligen är.
Med kolsvarta kanter kan ju det svarta se grådassigt ut även om projjen är riktigt bra på att återge svart.
Nåt pucko som har bestämt att det ska vara svarta kanter, och sen har dom flesta följt strömmen utan att tänka efter, enligt mej.
Palles exempel är väl inget bra?
Det är nog inte alla som har allt kolsvart runt omkring duken, och även om man har det så luras nog bilden ganska mycket.
Varför inte trycka ut bilden över hela duken?
Jag ska knäppa ett par bilder hemma vid tillfälle.
Redigerat av Bakerman, 06 January 2015 - 23:38.
Postad 07 January 2015 - 06:18
Det blir viktigare ju sämre svärta projektorn har. Skulle man ha exakt lika bra svärta på projektorn som omgivningens mörker (i ett helt svart rum) så skulle ju aldrig ramen synas och du skulle inte vinna någon upplevd förbättrad kontrast.
Det är inget pucko som bestämt att det ska finnas svarta kanter. Prova istället att addera dessa hemma hos dig så ser du vad vi menar.
Palle visar ju hur det ser ut om du spelar upp en 16:9 film/sändning på en 2.35:1 duk. Detta med lite ströljus i rummet samt ev en projektorer som inte kan släcka sitt ljus helt. Med en maskning på duken så blir ju den upplevda kontrasten betydligt högre.
Att bara zooma ut bilden fungerar ju inte i detta exempel då själva bilden i sig hade hamnat ovan och under duken, du hade ju inte fått med tid och poängtagningen på en fotbollsmatch.....
Hade du istället zoomat ut en 2.35:1 bild på en 16:9 duk så hade du ju kunnat få bort de svarta fälten på ovan och undersidan så att de visas utanför bilden och vunnit kontrast på det viset. Men då blir det ju extremt viktigt istället att man har en mörk vägg bakom duken och/eller en projektor med extremt bra svärta. Annars belyser du ju väggen alt saker under och ovan med de "svarta" (troligen gråa....) fälten.
Postad 07 January 2015 - 11:22
I mitt exempel ovan så är det en 16:9 sändning som är inzoomad för att fylla höjden på en 2.35:1 duk vilket ger gråa fält på sidorna.
Har man istället en 16:9 duk så blir det ju svart (gråa) fält uppe och nere vid visning av 2.35:1 material, då kan man maska dessa med svarta täckskivor för att öka den upplevda svärtan. Då slipper man dessutom att onödigt ljus reflekteras tillbaka.

Jag kommer satsa på en 16:9 duk, då kan jag få så stor bild som möjligt på både 16:9 och 2.35:1 material.
Postad 07 January 2015 - 12:03
Det finns inte en gnutta svart från den projjen. Allt är bara en enda grå sörja.
Och det är enbart för att allt runt omkring är svart som s*tan.
Hade allt runt omkring varit vitt istället hade man lurat ögat att det svarta varit svartare än det egentligen är.
Vem fan vill titta på det där?
Postad 07 January 2015 - 12:25
Desto mindre reflekterat ljus som skickas tillbaka mot tittaren (och studsar på bakvägen och tillbaka på duken) desto bättre blir svärtan.
Får du svart eller grå bild om du projicerar svart på din duk?
Postad 07 January 2015 - 13:44
Det handlar om hur mycket man kan mörklågga ett rum och vilken färg struktur en duk har . Hur ljusstark projen är .Dom där bilderna visar tydligt vad jag menar.
Det finns inte en gnutta svart från den projjen. Allt är bara en enda grå sörja.
Och det är enbart för att allt runt omkring är svart som s*tan.
Hade allt runt omkring varit vitt istället hade man lurat ögat att det svarta varit svartare än det egentligen är.
Vem fan vill titta på det där?
Postad 07 January 2015 - 14:57
Sen har bagarna en poäng i att man ser bättre vad projektorn har för svaghet när man inte hjälper ögat med en svart inramning. Men jag föredrar att hjälp ögat och få en bättre upplevelse. Håller med om att formatet blir tokigt när man har olika bildformat och inte möjlighet att få duken fylld med bilden ialla lägen.
Postad 07 January 2015 - 15:01
Sen har bagarna en poäng i att man ser bättre vad projektorn har för svaghet när man inte hjälper ögat med en svart inramning.
Precis. Och varför vill man framhäva en svaghet så mycket som möjligt?
Postad 07 January 2015 - 15:22
Att man framhäver en svaghet håller jag inte med om men jag förstår precis vad du menar. Har du testat själv att maska av uppe och nere på en 2.35:1 bild?
Postad 07 January 2015 - 17:29
När det är svarta kanter upplever jag det som att det är mycket sämre svärta.
"Svart" bild mot gråa dasskanter gör att det svarta projjen projicerar ser svartare ut än vad det kanske är.
"Svart" bild mot kolsvarta kanter ger ögat en referens mot hur kolsvart verkligen ser ut, och får då det projicerade svarta att se mycket dassigare ut.
Lura ögat råkar jag ut för på jobbet var och varannan dag.
Ska se om jag kan fota exempel.
Postad 07 January 2015 - 18:50
Alla kroppens sinnen reagerar på en referens.
Du kan smaka på något som är hyfsat surt, men tycka att det går att äta. Ta en sked socker innan du smakar på samma grej igen
så kommer det att vara så surt att hjärnan skrynklar ihop.
Du kan lyssna på en högtalare med diskanten hissad fem db och tycka att det låter helt okej.
Lyssna sedan på en högtalare utan hissad diskant ett tag, och gå sen tillbaks till den första högtalaren. Då kommer det vara olidligt vasst.
Stoppa handen i 40-gradigt vatten. Det är varmt, men det går att hålla handen i det.
Stoppa handen i en hink med isvatten i tio sekunder, och sen i det 40-gradiga vattnet. Då kommer det vara så varmt att du rycker bort handen.
Ögat kan tycka att en projicerad bild är ganska svart om det inte finns något annat svart i närheten.
Med en kolsvart referens runt bilden får ögat något att jämföra med, och då uppfattar det att det svarta inte alls var så svart som det trodde.
Jag ska ut och åka nu. Ska svänga förbi mitt lager och hämta ett par grejer och återkomma med ett par bilder när jag kommer hem.
Jag tror bara farbror bagare är lite envis!
Nope. Det är vad jag tycker.
Är det någon som tror att det finns någon projje som kan återge lika kolsvart som det är runt duken på dom bilderna Palle postade precis här ovan?
Inte "hyfsat" svart alltså, utan precis lika kolsvart som det är runt duken?
Postad 07 January 2015 - 19:01
Man har absolut rätt att tycka vad man vill, det säger jag inget om!
Postad 07 January 2015 - 19:10
JVC:n jag får hem nästa vecka är en sådan (X500).
Det är en ENORM skillnad mellan projektorer gällande detta och man måste upp i lite dyrare modeller innan riktigt bra svärta kommer på köpet.
Men jag håller med Palle helt och hållet, man får absolut tycka som man vill. Och det du tycker är rätt, är ju rätt för dig.
Men kanske inte mig.
Postad 07 January 2015 - 19:40
JVC:n jag får hem nästa vecka är en sådan (X500).
Jasså, det blev en sådan. Grattis blir kanon i din batcave
Det är en ENORM skillnad mellan projektorer gällande detta och man måste upp i lite dyrare modeller innan riktigt bra svärta kommer på köpet.
Japp så är det..
Postad 07 January 2015 - 19:59
På den första bilden kan vi väl hålla med om att högen i mitten är ganska mörk?
Kanske inte kolsvart, men ganska mörk?
Bifogad fil(er)
Postad 07 January 2015 - 20:03
Bifogad fil(er)
Postad 07 January 2015 - 20:07
För att ingen ska tro att jag bluffar så lägger jag in en "maskning" på duken.
Bifogad fil(er)
Postad 07 January 2015 - 20:11
Klart att svärtan inte blir lika svart om man har en svartare referens, men vad gör svart svärta för nytta när allt ser dassigt ut pga ljusa områden som tränger sig på?
Postad 07 January 2015 - 20:16
Mindfuck..
![]()
Precis. Det är därför jag anser att man inte ska ha något kolsvart i närheten av bilden.
Inget svartare än projjen klarar av att återge som svartast. Det kommer bara få det svarta att se dassigare ut än vad det är.
Om man nu prompt vill maska, maska med....rött eller nåt istället då.
Men det är ju bara vad jag tycker.
Ni andra tycker kanske att högen som ligger på den svarta botten är den som visar tydligast vad mörk den är.
Kontrast är ju tydligen viktigt.
Äpplen och päron. Ni pratar förbi varann.
Klart att svärtan inte blir lika svart om man har en svartare referens, men vad gör svart svärta för nytta när allt ser dassigt ut pga ljusa områden som tränger sig på?
Nope. Det gör vi inte alls. Kolsvart maskning var bra, för det skapar kontrast och gör det svarta svartare.
Det är det som är skrivet.
Redigerat av Bakerman, 07 January 2015 - 20:14.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
177 bilder
369 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?