Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 27 January 2015 - 18:05
Postad 27 January 2015 - 18:09
Jag läste men jag blev inte klok. Är inte helt insatt på parametrar till element men det är alltså 150 liter 80% isotermisering som gäller vad jag förstår. Om man väljer då t.ex. TD15H8: Fl=36Hz Ql=0,48 => 1 oktav under Fl = 18 Hz
I sluten låda vad kan man förvänta sig för resultat? Hur djupt ner går det att boosta? Letar nämligen alternativ till Profudus Y-2 som jag tycker är lite smådyra. Behöver alltså basar till i32s så letar olika alternativ nu. Nackdel med sluten låda är ju lite mindre output..och output är något man behöver har jag märkt vid djupbas. Så om elementen tappar mycket runt 16-30Hz jämfört med Y-2 så vettefan.
Det hänger ju precis på hur du tänker.
Har du en given budget, har du bara plats för två lådor, eller tänker du vad du kan få för samma pengar som Prof Y-2?
Postad 27 January 2015 - 19:01
Micke Micke Micke du hade visst en present till mig, en liten fågel viskade detta till mig för en stund sedan.
Om du vill så får du gärna vara med och leka med den
Finns det några bilder tror du?
De hela står hos Chrisss. Vi tänkte sätta ihop det på hans vind och leka lite så snart han börjar komma i ordning
Postad 27 January 2015 - 19:13
De hela står hos Chrisss. Vi tänkte sätta ihop det på hans vind och leka lite så snart han börjar komma i ordning
.
Postad 27 January 2015 - 20:15
Det hänger ju precis på hur du tänker.
Har du en given budget, har du bara plats för två lådor, eller tänker du vad du kan få för samma pengar som Prof Y-2?
Jag har plats för 4 lådor. Min tanke är att få lika bra eller bättre prestanda som Y-2 fast för en billigare peng. Jag vet inte riktigt vad min budget är än men vill mest undersöka hur billigt man kan komma undan och ändå på Y-2-prestanda eller bättre. Vad jag förstår så är Y-basarna ändå relativt dyra om man nu skall snickra lite själv.
Edit: Målet är att ha fyra basar men vill väl helst inte att det skall gå på mer än 20 000.
Redigerat av philipbtz, 27 January 2015 - 20:18.
Postad 27 January 2015 - 20:59
Självklart skall ni leka lite, vi sätter upp det när ni kommer ingen panik.Eller vill du att vi postar ned det?
Lite nyfiken på vad det var för bilar osv bara
Postad 27 January 2015 - 21:04
Ska börja med en center och se vad jag tycker om ljudet. Det kommer att bli med eminence element.
Postad 27 January 2015 - 22:24
Självklart skall ni leka lite, vi sätter upp det när ni kommer ingen panik.
Lite nyfiken på vad det var för bilar osv bara
Jag är ju hos Chrisss var och varannan dag nu, så jag plåtar lite när jag är där nästa gång.
Postad 27 January 2015 - 23:01
Jag har plats för 4 lådor. Min tanke är att få lika bra eller bättre prestanda som Y-2 fast för en billigare peng. Jag vet inte riktigt vad min budget är än men vill mest undersöka hur billigt man kan komma undan och ändå på Y-2-prestanda eller bättre. Vad jag förstår så är Y-basarna ändå relativt dyra om man nu skall snickra lite själv.
Edit: Målet är att ha fyra basar men vill väl helst inte att det skall gå på mer än 20 000.
Fyra AE av lämplig sort ger dej mycket mer prestanda över hela registret än vad Prof Y-2 gör.
Ett element verkar ju hamna mellan 3-3500 spänn. Fyra stycken blir således 12-14000 spänn.
En riktigt prisvärd basrigg.
Postad 28 January 2015 - 00:13
Jag, personligen, tycker att Y-2 ger mycket för pengarna om man köper dem som rå MDF. Det kommer alltid finnas tips på andra element och lådor men för egen del så skulle jag satsa på Y-2 i ditt läge.Jag har plats för 4 lådor. Min tanke är att få lika bra eller bättre prestanda som Y-2 fast för en billigare peng. Jag vet inte riktigt vad min budget är än men vill mest undersöka hur billigt man kan komma undan och ändå på Y-2-prestanda eller bättre. Vad jag förstår så är Y-basarna ändå relativt dyra om man nu skall snickra lite själv.
Postad 28 January 2015 - 07:16
Simulera lite?Fyra AE av lämplig sort ger dej mycket mer prestanda över hela registret än vad Prof Y-2 gör.
Ett element verkar ju hamna mellan 3-3500 spänn. Fyra stycken blir således 12-14000 spänn.
En riktigt prisvärd basrigg.
Går det att få till info neråt utan att boosta botten?
Kanske att det skulle kunna gå att få till IB där nere sen, och med en sådan lösning så skall man väl inte boosta?
Redigerat av Evil Homer, 28 January 2015 - 08:04.
Postad 28 January 2015 - 10:40
Jag, personligen, tycker att Y-2 ger mycket för pengarna om man köper dem som rå MDF. Det kommer alltid finnas tips på andra element och lådor men för egen del så skulle jag satsa på Y-2 i ditt läge.
Men ganska lockande att få mer prestanda för betydligt mindre peng. Dessutom får jag fyra lådor istället för två vilket borde ge ganska mycket jämnare bas. Fördelen med Y-2 är att jag vet vad jag får och jag vet redan att dessa låter bra. Sen slipper jag boosta och ha mig.
Postad 28 January 2015 - 12:59
Postad 28 January 2015 - 13:07
Du får jämföra lös-element mot lös element. Kostnad för arbetstid och matrialkostnad (och kostnad för verktyg inköp eller förslitning) måste ju med om man ska jämföra. Sen detta med prestnada går att diskutera till dödagar. Min fråga är om du själv har upplevt denna prestandan, eller är det något som du "sett" i olika beräkningar eller diskussioner?
Nej jag har egentligen ingen aning om prestandan utan bara fått den uppfattningen från vad folk har sagt. Verktyg har jag från tidigare basbygge men det tillkommer ju som sagt en del andra kostnader i form av mdf, tid osv. Sen har jag inte hittat några bra mätningar på t.ex. AE TD15S eller TD15H som visar någon speciellt imponerande i lågbasen. Frågan är väl hur mycket man kan boosta dessa innan slaglängden tar slut? Y-2 och Y-4 har väldigt imponerande output >16Hz. Vill bara överväga alla alternativ när det gäller bas då jag anser detta som något man kan få bra kvalitet på från andra håll än Ino till ett bra pris.
Redigerat av philipbtz, 28 January 2015 - 13:07.
Postad 28 January 2015 - 14:36
Om man nu ska jämföra äpplen med äpplen så kan du ju i så fall jämföra AE portat med w121 portat.
Då lär w121 få anse sej rejält frånåkt..
Men om man bara jämför rena pengar om man ska bygga lådor själv så kostar Prof Y-2 inkl. dämp och portar ca 15.000 spänn. Ganska bra betalt för ett par plaströr och lite skumgummi då elementen kostar typ 5200 spänn styck. Men ska man bygga portade Ino vill man förmodligen ha fluff och portar som IÖ anser att det ska vara till dom burkarna..
Bygger du slutet med AE behöver du inga portar, och en bal mineralull kostar dryga hundringen.
Då kommer du billigare undan med fyra AE än vad Prof Y-2 kostar. Och det ger mer prestanda över hela registret. Dessutom en bit längre ner än Prof Y-2 klarar.
Postad 28 January 2015 - 15:03
AE:s element har längre slaglängd än w121. Dessutom större konarea. Är dessutom mycket billigare.
Om man nu ska jämföra äpplen med äpplen så kan du ju i så fall jämföra AE portat med w121 portat.
Då lär w121 få anse sej rejält frånåkt..
Men om man bara jämför rena pengar om man ska bygga lådor själv så kostar Prof Y-2 inkl. dämp och portar ca 15.000 spänn. Ganska bra betalt för ett par plaströr och lite skumgummi då elementen kostar typ 5200 spänn styck. Men ska man bygga portade Ino vill man förmodligen ha fluff och portar som IÖ anser att det ska vara till dom burkarna..
Bygger du slutet med AE behöver du inga portar, och en bal mineralull kostar dryga hundringen.
Då kommer du billigare undan med fyra AE än vad Prof Y-2 kostar. Och det ger mer prestanda över hela registret. Dessutom en bit längre ner än Prof Y-2 klarar.
Hej!
Hur står sig AE element jämfört med Tc Sound?
Mvh/Micke
Postad 28 January 2015 - 15:26
Postad 28 January 2015 - 23:46
Mitt tips är att åka och lyssna på basar som finns byggda och se om det är något som du gillar. Jag, personligen, skulle inte bara förlita mig på några fåtal beräkningar i ett program och tro det säger allt om ljudet.Nej jag har egentligen ingen aning om prestandan utan bara fått den uppfattningen från vad folk har sagt. Verktyg har jag från tidigare basbygge men det tillkommer ju som sagt en del andra kostnader i form av mdf, tid osv. Sen har jag inte hittat några bra mätningar på t.ex. AE TD15S eller TD15H som visar någon speciellt imponerande i lågbasen. Frågan är väl hur mycket man kan boosta dessa innan slaglängden tar slut? Y-2 och Y-4 har väldigt imponerande output >16Hz. Vill bara överväga alla alternativ när det gäller bas då jag anser detta som något man kan få bra kvalitet på från andra håll än Ino till ett bra pris.
Postad 29 January 2015 - 06:33
Eftersom slutet alltid kommer att låta bättre än portat.
Det är ju inget snack om att AE gör fina och välbyggda element.
Postad 29 January 2015 - 06:36
Då har jag mina Dayton RSS390HF-4 samt Ino Y4 bland annat som referenser.
Postad 29 January 2015 - 08:04
Så du har köpt i32s nu altså, Grattis!Behöver alltså basar till i32s så letar olika alternativ nu. Nackdel med sluten låda är ju lite mindre output..och output är något man behöver har jag märkt vid djupbas.
Jag var i samma tankar som dig när jag skaffade mina i16s, liknande kapacitet som Y2, full kraft ner till 20Hz, men fyra lådor för att sprida rumsnoder bättre. När Ino kom med det nya X-elementet 2012, så kändes det som helt rätt val.
Du borde komma och lyssna på dem och se om X kanske är en lagom mellanväg för dig också?
Postad 29 January 2015 - 09:05
Vad säger en mätning.Mitt tips är att åka och lyssna på basar som finns byggda och se om det är något som du gillar. Jag, personligen, skulle inte bara förlita mig på några fåtal beräkningar i ett program och tro det säger allt om ljudet.
Postad 29 January 2015 - 09:38
Så du har köpt i32s nu altså, Grattis!
Jag var i samma tankar som dig när jag skaffade mina i16s, liknande kapacitet som Y2, full kraft ner till 20Hz, men fyra lådor för att sprida rumsnoder bättre. När Ino kom med det nya X-elementet 2012, så kändes det som helt rätt val.
Du borde komma och lyssna på dem och se om X kanske är en lagom mellanväg för dig också?
Nja de är inte inhandlade än men det blir sedan när vi fått vårt radhus i sommar
Postad 29 January 2015 - 09:50
Ok. Radhus och infra-ambitioner låter...intressant.Nja de är inte inhandlade än men det blir sedan när vi fått vårt radhus i sommar
Att jag gick i tankar om bas redan nu är för storköpet av AE-element.
Vad är det som har gjort att valet föll just på i32s?
Jag försöker inte säga att det inte är en riktigt bra högtalare, men jag vet hur lätt det är att fastna i det där "klart-du-ska-ha-rejält-när-du-ändå-handlar-snacket". Framförallt när det gäller Ino.
Postad 29 January 2015 - 12:12
Jag är inte philipbtz men jag kan säga att för egen del så skulle jag inte underskatta att köpa en mer kapabel högtalare än vad man tror sig behöva. Det är lätt att kraven ökar när det låter "bra" tills det tar stopp och speciellt om man också fixar akustiken samtidigt. Samtidigt tror jag separata basmoduler i sig kommer göra att kraven på högre SPL ökar, eftersom det är så mycket roligare att spela högt med kompetenta basmoduler än endast fullregister.Vad är det som har gjort att valet föll just på i32s?
Jag försöker inte säga att det inte är en riktigt bra högtalare, men jag vet hur lätt det är att fastna i det där "klart-du-ska-ha-rejält-när-du-ändå-handlar-snacket". Framförallt när det gäller Ino.
Sen tycker jag att i32s är väsentligt snyggare än i28 och i32s är tillsammans med i64s de snyggaste högtalarna Ino gör.
Postad 29 January 2015 - 13:10
Ok. Radhus och infra-ambitioner låter...intressant.
Vad är det som har gjort att valet föll just på i32s?
Vi kommer ha en källare som är en betongbunker. Betong även i taket. När jag till slut får upp en ljud-klassad dörr så hoppas jag på att det inte kommer störa allt för mycket. Detta rum hade jag tänkt ha som projekt att fixa till de kommande åren som ett litet hobby-projekt. Att jag till slut valde i32s framför i16s är just det att jag vill aldrig behöva uppgradera igen. Just detta är väl något man hör ofta men eftersom de verkar räcka för även de mest starkspelande entusiasterna så misstänker jag att de räcker..for ever. Även om jag om 10 år får ett mycket större rum. Frontarna känns mest viktiga och för att vara ärlig så vet jag inte om Ino finns kvar om jag vill uppgradera om 10 år. Därför väljer jag att gå all out nu. Det skadar inte heller att jag tycker de är de snyggaste högtalarna från Ino.
Men jag förstår vad du menar..min första tanke var faktiskt i14 med X-4 men med dessa tror jag att jag hade suttit och funderat allt för mycket på hur det hade låtit med större modeller. Känns också tryggt att även folk med i56 "uppgraderar" till i32s. Vi får se precis nu har jag bestämt mig för i32s men det har ju hänt förr att jag ändrar mig massa ggr. Inte omöjligt att det blir något annat.
Postad 29 January 2015 - 13:22
Postad 29 January 2015 - 13:24
Jag känner bara till två personer som har uppgraderat från i56 till i32s. Alla andra som har skaffat i56, i64s eller i68es har stannat kvar. Så det är inte speciellt vanligt ändå
. Men inget ont om i32s alls. Ditt val är klokt, tycker jag. Men jag hade inte dragit på några större växlar om detta att några har bytt från i56 till i32s.
Nej antagligen är det så att de haft för litet rum. Med i56 och i64s krävs ju ett ganska bredd rum och därmed ett ganska långt rum.
Postad 29 January 2015 - 13:27
Postad 29 January 2015 - 13:33
Postad 29 January 2015 - 15:40
Den dagen jag får större rum (det kommer att vara mycket större..) är det dock skönt att slippa byta igen.
Skulle aldrig någonsin byta ner mej till i32s.
Postad 29 January 2015 - 16:09
Hemma hos mej funkar i56 hyfsat, fast det är ju givetvis inte optimalt.
Den dagen jag får större rum (det kommer att vara mycket större..) är det dock skönt att slippa byta igen.
Skulle aldrig någonsin byta ner mej till i32s.
Fast jag ger mig fan på att vi spelade starkare i Kramfors än vad vi någonsin gjort hemma hos dig?
Postad 29 January 2015 - 17:06
Tyvärr så tror jag risken är ganska stor att det kommer att störa grannarna om du drar på lite. Kan ju hoppas att jag har fel men jag skulle inte sätta pengar på det.Vi kommer ha en källare som är en betongbunker. Betong även i taket. När jag till slut får upp en ljud-klassad dörr så hoppas jag på att det inte kommer störa allt för mycket.
Postad 29 January 2015 - 18:05
Kör en provlyssning och det tar inte många sekunder innan tuppskinnet infinner sig!
j*vlar vilken energi dom har!!
http://youtube.com/watch?v=9X40Qt_EPjo
Redigerat av Evil Homer, 29 January 2015 - 18:06.
Postad 29 January 2015 - 19:18
Man får jobbade gips och isolering så kommer man långt. Jag bor i radhus och när jag byggde övervåning så isolerade jag rejält mot grannen. Så länge jag håller mig under 105 dB så hörs inget och jag är sällan över 90 db så jag har marginal. Om jag minns rätt så gipsade jag brandvägg med 4 skivor sen regnade vi en omgång, isolering och 4 skivor till samt att vi lagen särskild gummimatta under parketten. En liten parantesTyvärr så tror jag risken är ganska stor att det kommer att störa grannarna om du drar på lite. Kan ju hoppas att jag har fel men jag skulle inte sätta pengar på det.
Postad 29 January 2015 - 20:37
Fast jag ger mig fan på att vi spelade starkare i Kramfors än vad vi någonsin gjort hemma hos dig?
Vete fan. Samma känslighet fast mindre tillgänglig effekt.
Sen har jag ju haft mina diskantsäkringar som har gått i tid och otid..
Jag tror att det hänger mycket på rummet också. Hans rum är ju svinbra och mitt inte jättebra.
Men ja. Jag upplevde det också som starkare, även om en mätare kanske inte hade visat detsamma.
Oavsett vilket så är det inte hälsosamma nivåer något av det.
Postad 29 January 2015 - 21:17
Tyvärr så tror jag risken är ganska stor att det kommer att störa grannarna om du drar på lite. Kan ju hoppas att jag har fel men jag skulle inte sätta pengar på det.
Lika bra att gå på i16s med X-4 då
Postad 30 January 2015 - 16:53
Bifogad fil(er)
Postad 30 January 2015 - 16:55
Postad 30 January 2015 - 16:58
Postad 30 January 2015 - 17:22
Någon form av dubbelhäftande tejp och sätta bokstäverna på kanten istället för ovanpå hyllplanet?
Vill ha bokstäverna som avskiljare mellan fodralen.
Kludd aka häftmassa?
Skulle kanske funka. Enkelt att plocka bort och flytta. Dock så är ju viss bokstäver små i botten och svårt att fästa mot hyllan då..
Postad 30 January 2015 - 19:15
Vill ha bokstäverna som avskiljare mellan fodralen.
Skulle kanske funka. Enkelt att plocka bort och flytta. Dock så är ju viss bokstäver små i botten och svårt att fästa mot hyllan då..
Xbmc, allt jag har att säga
Postad 30 January 2015 - 19:29
Jag såg filmen Lucy igår. Tycker nog att den var mer bastung än filmer i regel. Någon med ordentligt system som sett den?
Jo, var kanske några scener med bas i.
Men Fury t.ex. får Lucy att framstå som baslös.
Du får komma & se den (till veckan kanske?), jag kan absolut se den igen!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3 bilder
4 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?