* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 04 april 2020 - 18:36
Har samma problem. Tv:n funkar men inte internet...
Byt till google DNS, 8.8.8.8
Vissa Telia-routrar tillåter inte detta har jag hört men värt att testa.
Postad 04 april 2020 - 18:38
Vissa sidor funkar, som t.ex minhembio. Skriver detta på iPad utan SIM-kort.
Postad 04 april 2020 - 20:00
Man får veta om drifstörning i hela landet pga kunder kontaktat media
Hade detta varit lokalt hade du snällt fått vänta till måndagen, för Telia har inte öppet helger
Postad 05 april 2020 - 00:04
Vissa sidor funkar, som t.ex minhembio. Skriver detta på iPad utan SIM-kort.
Nej, att just den sidan fungerade för dig är för att din iPad eller din router (som agerar DNS-resolver) har cache:at DNS-informationen från din tidigare surfning, så när du nu försöker nå samma adress igen så behöver du inte kontakta Telias DNS-servrar som låg nere..
Postad 05 april 2020 - 01:18
Har för ganska länge sedan bytt från Telias DNS-servrar så jag märkte ingenting ikväll, men mina föräldrar ringde och "var utan internet".
Detta är verkligen inte första gången så man måste ju undra varför ett i övrigt kompetent bolag (på nätverk åtminstone) som Telia inte klarar att hålla en så enkel tjänst som namnuppslagning uppe.
Redigerat av Loco.spk, 05 april 2020 - 01:33.
Postad 05 april 2020 - 10:22
Så det betyder att det är 576i , 720p/1080i och 1080p antar jag.
Finns det några planer för HDR10?Arris burken kan ju inte kräma ut 4k men 1080p60 10-bit kan den ju.
Vore kul att se vad som hände i GoT S8E3 för oss som har en HDR TV.
Telia i Finland provar redan sändningar i HDR och 4K, så tekniken finns redan.
De vekar använda denna box https://www.commscop...kreatv/vip5305/
Så vi kan önska och tjata på Telia här i Sverige så vi får samma möjlighet...
Postad 05 april 2020 - 10:23
Detta är verkligen inte första gången så man måste ju undra varför ett i övrigt kompetent bolag (på nätverk åtminstone) som Telia inte klarar att hålla en så enkel tjänst som namnuppslagning uppe.
Det är inte så himla enkelt att skydda sig mot vissa typer av attacker tyvärr. Det är ju generellt ganska vanligt att någon gör intrång i utrustning hos en kund till en operatör, och sen använder den för att göra attacker mot just operatören. Det finns ju tyvärr ganska många sätt attacker kan ske men det är ju väldigt sällan attacker kan ske på exakt samma sätt flera gånger. Det är ju ganska mycket försök till attacker som aldrig drabbar många kunder, men tyvärr kan det hända hos de flera operatörer. I övrigt är nättekniken ganska komplex just rörande DNS för att detta inte ska oftast och det gör ju att vissa fall att vissa hårdvarufel kan reda till detta.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 05 april 2020 - 10:30.
Postad 07 april 2020 - 10:51
Postad 07 april 2020 - 11:08
Vad ska kanal 100000, som nu ligger i EPG:n vara bra för? Skräp efter sista uppdateringen när Cmore togs bort?
Har sett det i min box också, lite då och då. SD-versioner av de kanaler som normalt visas som HD?
Postad 12 april 2020 - 12:04
Hur är det numera? Om man har två boxar på kollektiv lagom, kan man ha en tredje box på Start då? Har fått en box över som jag funderar på användningsområden för.
Postad 12 april 2020 - 12:16
Hur är det numera? Om man har två boxar på kollektiv lagom, kan man ha en tredje box på Start då? Har fått en box över som jag funderar på användningsområden för.
Man "har" ju inte tv-avtalet på boxen, utan på hushållet.
Sen kan man ju välja hur många boxar man vill ha och behöver beroende på hur många tv-apparater du vill kunna använda.
Postad 12 april 2020 - 15:07
Kollektivavtal?
I vår bostadsrättsförening har vi upphandlat paketet 1) Internet 100/100, 2) TV-paket "Lagom" och 3) IP-telefoni. Telia vann och vi har nu ett bra avtal.
Finns det något känt exempel, där flera villaägare anslutna till "Telia öppen fiber" har gjort en kollektiv upphandling och lyckats få ett bra pris på åtminstone 1) och 2) ovan?
Postad 12 april 2020 - 18:20
Man "har" ju inte tv-avtalet på boxen, utan på hushållet.
Sen kan man ju välja hur många boxar man vill ha och behöver beroende på hur många tv-apparater du vill kunna använda.
Sant.... Funderade på att utnyttja den överblivna boxen till en tredje TV som mest kommer att visa Netflix/Youtube, men kanske lite SVT & TV4. Om jag förstår rätt så så räknas mina två andra boxar "ihop" på grund av att det är kollektivavtal så då blir det 129kr/mån vilket kändes lite mycket.
Postad 12 april 2020 - 19:45
Sant.... Funderade på att utnyttja den överblivna boxen till en tredje TV som mest kommer att visa Netflix/Youtube, men kanske lite SVT & TV4. Om jag förstår rätt så så räknas mina två andra boxar "ihop" på grund av att det är kollektivavtal så då blir det 129kr/mån vilket kändes lite mycket.
Box nr 2 kostar 129kr/mån Box 3-4 kostar 0 kr/mån så är standard priserna hos Telia
I vårt kollektiva avtal så kostar det inget extra att ha fler boxar
Postad 12 april 2020 - 21:38
När jag omförhandlade vårt kollektiva avtal fick jag veta att varje lägenhet kunde ha upp till fem boxar. Gissar att det är standard numera?
Postad 12 april 2020 - 23:37
När jag omförhandlade vårt kollektiva avtal fick jag veta att varje lägenhet kunde ha upp till fem boxar. Gissar att det är standard numera?
2 boxar för ADSL/VDSL , 5 boxar för Fiberlan.
Postad 13 april 2020 - 20:20
2 boxar för ADSL/VDSL , 5 boxar för Fiberlan.
Nja, det är såhär rent tekniskt.
På ADSL/VDSL styr avstånder till stationen och i viss mån vad det är för stationsutrustning man är ansluten till och det kan vara allt från 1 box med SD upp till 2 boxar med HD kvalité. Det beror på vilken hastighet som man kan få pga avstånd alltså.
Har man fiber/lan anslutning så är den tekniska begränsningen max 5 stycken IP adresser, alltså det går att koppla in flera boxar om man har en router eftersom att routern har bara en IP för IPTV tjänsten och flera boxer "bakom" samma IP då. Sen finns de även en administrativ begränsning som medför att man som mest kan ha 4 stycken tvilling boxar. Det går inte att beställa det som tidigare kallades extra box, utan man kan bara beställa tvilling numera.
För aktuella priser hänvisar jag till https://www.telia.se/privat/om/priser där alla priser framgår och sidan uppdateras när något förändras.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 13 april 2020 - 20:21.
Postad 14 april 2020 - 09:33
Jag avsåg främst vad som ingick i avtalet, inte det tekniska. Lägenheterna kan alltså ha upp till fem boxar utan att betala extra.
Redigerat av Weiman, 14 april 2020 - 09:34.
Postad 14 april 2020 - 12:21
Vad ska kanal 100000, som nu ligger i EPG:n vara bra för? Skräp efter sista uppdateringen när Cmore togs bort?
Har sett det i min box också, lite då och då. SD-versioner av de kanaler som normalt visas som HD?
Vi funderar lite på varför vissa kunder får det såhär men inte alla. Har ni problemet fortfarande?
Jag vill minnas att ni har idkoder som slutar på 342 och 348? Stämmer det har jag slagit på loggar på era boxar så isf får ni gärna återskapa detta och är det någon annan idkod som har samma fel får ni gärna skicka ett meddelande till mig med vilken idkod det är i boxen.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 14 april 2020 - 14:31
Vi funderar lite på varför vissa kunder får det såhär men inte alla. Har ni problemet fortfarande?
Jag vill minnas att ni har idkoder som slutar på 342 och 348? Stämmer det har jag slagit på loggar på era boxar så isf får ni gärna återskapa detta och är det någon annan idkod som har samma fel får ni gärna skicka ett meddelande till mig med vilken idkod det är i boxen.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Jag vet inte när och hur det uppstår, så jag har svårt att återskapa det. Inget större problem, eftersom jag bara ser dem när jag stegar "bakåt" från SVT2-SVT1 i mini-epg'n och det sker oftast av misstag. Minns inte när jag såg det senast heller, men det är säkert flera veckor sen.
Postad 14 april 2020 - 17:36
Markus Johansson
Telia Kundservice
Ja, jag har kod 348. Fenomenet uppstod dagen efter Cmore, som vi hade som kompensation, togs bort. Längst ned på programguiden hittade jag då en till uppsättning av de kanaler jag har fast alla hade kanalnummer 100000. Dagen efter hade alla dessa extrakanaler försvunnit. Jag har ingen möjlighet att återskapa fenomenet. Tror snarare att Telia orsakade detta när Cmore togs bort. Har inte sett liknande tidigare.
Postad 16 april 2020 - 19:45
Kabelavbrott utan tv internet i 3 dagar inte klar på utsagt tid, rätt till kompensation då?
Postad 16 april 2020 - 19:50
Ja det brukar man få om man felanmält problemetKabelavbrott utan tv internet i 3 dagar inte klar på utsagt tid, rätt till kompensation då?
Postad 16 april 2020 - 21:51
Ja det brukar man få om man felanmält problemet
Det var så jag fick reda på kabelavbrott och när det var tänkt att det skulle vara färdigt
Postad 17 april 2020 - 10:02
Kabelavbrott utan tv internet i 3 dagar inte klar på utsagt tid, rätt till kompensation då?
Framgår av villkoren för tjänsten att man har rätt att få tillbaka kostnaden för tjänsten när man inte kunnat använda den. Du får ju även mobilt bredband om det drar ut på tiden.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 17 april 2020 - 15:13
Framgår av villkoren för tjänsten att man har rätt att få tillbaka kostnaden för tjänsten när man inte kunnat använda den. Du får ju även mobilt bredband om det drar ut på tiden.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Hur menar du jag får "mobilt bredband"? Allt är nere, TV och Internet, klar tidigare först nästa vecka
Däremot blev jag erbjuden "mobilt bredband" som jag lyckats fått igång nu,4 dagar utan internet tv
Samt det blev "billigare" jämfört med att betala för 30 mbit pga erbjudande
Redigerat av Ironse, 17 april 2020 - 15:18.
Postad 17 april 2020 - 15:48
Verkar ju nästan bara bli sämre med utvecklingen
Med 30 mbit ADSL då kan man ha digitalboxar och att spela in
Men med +100 mbit mobilt bredband, då räcker inte tekniken använda boxarna, kan inte spela in något, utan måste spegla allt med chromecast
Är tanken man inte ska kunna spela in något eller inte se något man har inspelat i framtiden?
Postad 19 april 2020 - 22:37
Verkar ju nästan bara bli sämre med utvecklingen
Med 30 mbit ADSL då kan man ha digitalboxar och att spela in
Men med +100 mbit mobilt bredband, då räcker inte tekniken använda boxarna, kan inte spela in något, utan måste spegla allt med chromecast
Är tanken man inte ska kunna spela in något eller inte se något man har inspelat i framtiden?
Jodå, det funkar utmärkt att spela in på åtminstone 5 samtidiga boxar utan problem i HD samt titta på HD på alla dem när man fiberlan tjänst. Har du problem med bandbredden sitter oftast problemen i din bostad har vi märkt dock så det är säkert något sådant problem du har.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 20 april 2020 - 07:10
Jodå, det funkar utmärkt att spela in på åtminstone 5 samtidiga boxar utan problem i HD samt titta på HD på alla dem när man fiberlan tjänst. Har du problem med bandbredden sitter oftast problemen i din bostad har vi märkt dock så det är säkert något sådant problem du har.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Har inte fiber kan inte få fiber förutom från mitt lokala operatör
Men jag har testat mobilt bredband och obegränsad surf, då jag kommer ha kakbelavbrott i över en vecka med mitt 30 mbit
Med mobilt bredband och router så hittar inte digitalboxen routern
Så vad är skillnaden i tekniken med ADSL och fiber och mobilt bredband förutom senare är trådlöst och första är kabel?
Känns lite surt om man bara kan få tillgång till ADSL och mobilt bredband måste betala 2 abonnemang för att kunna få tillgång till digitalboxen om man vill ha snabbare hastighet på det ena abonnemanget
Se tråden med canal digital, det är tydligen fortfarande populärt att man ska kunna spela in på en box
Redigerat av Ironse, 20 april 2020 - 07:14.
Postad 20 april 2020 - 10:59
så vad är skillnaden i tekniken med ADSL och fiber och mobilt bredband förutom senare är trådlöst och första är kabel?
Största skillnaden är att på mobilt bredband så fungera inte multicast alls, vilket innebär att man måste köra unicast för all kommunikation, alltså kan man köra teliaplay.se på ett mobilt bredband men inte en digital-tv som kör multicast. Unicast är ju att man skickar en separat dataström till varje enhet, alltså samma som används för film butiken samt play tjänsten i din digital-tv box från Telia. Unicast orsakar då alltse mycket mer datatrafik i nätet jämfört med multicast. Multicast har man bara en och samma dataström som utrustningen i nätet skickar ut till alla som tv boxar som tittar på den kanalen.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 20 april 2020 - 11:13
Största skillnaden är att på mobilt bredband så fungera inte multicast alls, vilket innebär att man måste köra unicast för all kommunikation, alltså kan man köra teliaplay.se på ett mobilt bredband men inte en digital-tv som kör multicast. Unicast är ju att man skickar en separat dataström till varje enhet, alltså samma som används för film butiken samt play tjänsten i din digital-tv box från Telia. Unicast orsakar då alltse mycket mer datatrafik i nätet jämfört med multicast. Multicast har man bara en och samma dataström som utrustningen i nätet skickar ut till alla som tv boxar som tittar på den kanalen.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Ibland har de ju hänt att boxen inte klarar att koppla upp sig på vanligt sätt.
Då har den gått in i någon backup mode och frågat efter inloggning på Telia Play.
Det mesta fungerar som vanligt men man får inte lokala program.
Så den borde kunna köras över 4G också men det går inte.
Postad 20 april 2020 - 19:34
Markus Johansson
Telia Kundservice
Markus - stämmer det antalet på samtidiga inspelningar verkligen? Jag har fem boxar men har bara fått inspelningsfunktionen aktiverad på fyra av dem. ”Maximalt nio parallella strömmar (5+4)” har det hetat. Har det ändrats till tio? När skedde det i så fall?
Postad 20 april 2020 - 21:04
Postad 20 april 2020 - 21:55
Markus Johansson
Telia Kundservice
Kör telia play via mobilt bredband nu när mitt 30 mbit har kabelavbrott en vecka nu
Kan även köra netflix, spotify, youtube, twitch mm samtidigt utan lagg så helt ok
Bara avsaknaden inte kunna komma åt boxrarna måste i såna fall köra med 2 abonnemang som i princip fyller samma funktion
Kommer inte gå tillbaks till 30 mbit endast när man maxat 170 mbit med mobilt bredband
Redigerat av Ironse, 20 april 2020 - 21:55.
Postad 22 april 2020 - 16:12
Nu verkar det som att nästa Chromecast kommer ha Android TV och fjärrkontroll:
https://9to5google.c...tra-android-tv/
Markus, kommer det komma Android TV-stöd för Telia Play-appen?
@Telia:
Har ni någon mer info om detta?
https://twitter.com/...818324161028097
Swedroid@swedroid 28 okt. 2019Hej @TeliaSverige!Är det inte dags att ni lanserar en Android TV-klient för era Play-tjänster? Vi får ofta frågan om varför Telia inte fungerar med #AndroidTV.Ping @Google_Sverige@SonySverige@PhilipsNordic@NVIDIASHIELD.Telia Sverige@TeliaSverige 28 okt. 2019Svarar @swedroidDen som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge. En fågel kvittra om att det ligger i pipen... //JohannaSwedroid@swedroid 28 okt. 2019Svarar @TeliaSverigeVad kul! Se gärna till att pinga @swedroid så snart klienten är redo. Tack för snabbt svar!
Redigerat av Krasche, 22 april 2020 - 16:12.
Postad 23 april 2020 - 08:55
Markus - stämmer det antalet på samtidiga inspelningar verkligen? Jag har fem boxar men har bara fått inspelningsfunktionen aktiverad på fyra av dem. ”Maximalt nio parallella strömmar (5+4)” har det hetat. Har det ändrats till tio? När skedde det i så fall?
Tekniska begränsningen för nätet säger 5 IP, inget om antalet "strömmar". Sen är ju naturligtvis begränsningen på hur mycket bandbredd det går att få och därför finns det begränsningar vad man kan orderlägga på samma kund. Jag tror att du har rätt i att man bara kan lägga upp max 4 inspelningstjänster och 5 idkoder i fakturasystemet. För att testa saker kan vi använda testutrustning och det var det vi gjorde.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 23 april 2020 - 09:56
Markus Johansson
Telia Kundservice
Min idkod slutar på 342 och jag såg att 100000-kanaler fanns idag på morgonen, om du fortfarande har loggning? Jag kan inte påminna mig att jag gjort nåt speciellt... men det borde ha hänt nån gång de senaste dagarna.
Postad 23 april 2020 - 21:38
En bugg att rapportera:
När man spolar i ett program kan man trycka ”tv/exit” för att få bort info-bannern med räkneverk som annars skymmer en del av bilden så länge man spolar. För att få tillbaka info-bannern borde det räcka med att trycka ”info” men det fungerar inte utan man måste på nytt trycka på spola-knappen.
Tekniska begränsningen för nätet säger 5 IP, inget om antalet "strömmar". Sen är ju naturligtvis begränsningen på hur mycket bandbredd det går att få och därför finns det begränsningar vad man kan orderlägga på samma kund. Jag tror att du har rätt i att man bara kan lägga upp max 4 inspelningstjänster och 5 idkoder i fakturasystemet. För att testa saker kan vi använda testutrustning och det var det vi gjorde.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Om ni vill ha en testpilot för 5 inspelningstjänster kan jag härmed anmäla mig. Saknar verkligen inspelningsfunktionen på den femte boxen. Lovar att återkoppla flitigt vid eventuella problem.
Postad 25 april 2020 - 07:34
@TeliaKundservice
Vi har en VIP1963 box och undrar om det finns något API till boxen.
Jag håller på att integrera så mycket som möjligt i Home Assistant så jag kan automatisera, styra och kontrollera status.
Men just boxen har jag ingen möjlighet att veta om den är på eller av, sedan hade det så klart varit bra om det funnits ett riktigt API så man kan styra den också.
Postad 25 april 2020 - 14:44
Vet någon varför "Bäst i Test" inte finns på SVT-r?
Några konstiga licensrättigheter som styr?
Postad 25 april 2020 - 15:47
Vet någon varför "Bäst i Test" inte finns på SVT-r?
Några konstiga licensrättigheter som styr?
Antagligen... finns bara på SVT-play och i appen i 4302-boxen. Samma med Skavlan.
Postad 28 april 2020 - 17:06
Det står på telias hemsida att viasat sportpaket numer kostar 0kr/mån eftersom all sport är pausat. Ändå skickas det räkningar varje månad med full avgift.
Värdelöst.
Postad 29 april 2020 - 10:33
Det blev alltså inget Dplay under april månad
Telia har sagt förut att Dplay förhoppningsvis ska vara igång när fotbollsallsvenskan startar
Postad 29 april 2020 - 12:14
Telia har sagt förut att Dplay förhoppningsvis ska vara igång när fotbollsallsvenskan startar
De har olika tv paket för de ändamålen så de hade kunnat ordna upp allt det andra för de som inte är intresserad av fotboll
Det som skiljer Telias kanal 5 play och Dplay är att Dplay har kvar hela säsonger men Telia kanal 5 play bara har kvar en vecka
Redigerat av Ironse, 29 april 2020 - 12:14.
Postad 02 maj 2020 - 21:47
Är det inte dags snart för att fixa möjlighet att titta på Viaplay direkt i 4302-boxen på motsvarande sätt som Netflix?
Postad 04 maj 2020 - 11:36
Postad 04 maj 2020 - 21:03
Nyss flyttat och dragit in fiber i nya huset. Hade Telia digital-tv via fiber tidigare och har kopplat in här. Jag har fått ärva nätverket från förra ägaren (som körde adsl) där var det först en äldre Netgear-router, som sedan är ansluten till en Ubiquity AC som står för wifi. Denna uppsättning fungerade inte för TVn, som inte hittade signal. Jag bytte då till medföljande Telia-routern. N funkar TVn men wifi från Ubiquity har blivit instabilt.
Tacksam för tips på routers som fungerar med digitalboxen från Telia. Jag tänker då köra trådat, stänga av wifin på den. Mest för att få brandväggen.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar