Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 June 2009 - 19:49

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1556 inlägg
  • 0
Ingår alla HD-kanaler i HD paketet? Ja förutom canal+, viasat sport och TV1000. Dom är ju inte så duktiga på att uppdatera sina paket på Com Hem.

Postad 29 June 2009 - 22:03

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Man får SVT HD gratis, förstås. HD paketet innehåller 5 kanaler för 99kr. Individuellt kostar dem 29kr/kanal = 145kr, så om du är inte intresserad av minst 4 kanaler är det inte värt priset. Voom HD är ganska värdelöst, och jag är själv inte sportintresserad, så till slut köpte jag bara TV4 HD, som är helt fantastisk. Så jag har två HD kanaler: SVT HD och TV4 HD. Skulle gärna teckna fler HD kanaler om ComHem hade något i utbudet som jag tyckte om (t ex BBC Entertainment HD, eller Canal+Film HD utan de SD Canal+ kanaler till rimlig pris).

Postad 29 June 2009 - 23:04

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Man får SVT HD gratis, förstås. HD paketet innehåller 5 kanaler för 99kr. Individuellt kostar dem 29kr/kanal = 145kr, så om du är inte intresserad av minst 4 kanaler är det inte värt priset. Voom HD är ganska värdelöst, och jag är själv inte sportintresserad, så till slut köpte jag bara TV4 HD, som är helt fantastisk. Så jag har två HD kanaler: SVT HD och TV4 HD. Skulle gärna teckna fler HD kanaler om ComHem hade något i utbudet som jag tyckte om (t ex BBC Entertainment HD, eller Canal+Film HD utan de SD Canal+ kanaler till rimlig pris).

VOOM HD uphör ju den 1sep och ersätts ju av Silver HD så VOOM lär man inte sakna haha

Postad 30 June 2009 - 12:42

JorgenSt
  • JorgenSt
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Hmm, finns det mer än en TV4HD?

Jag har nu haft kanalen i ett halvår och de sänder i snitt 2 filmer / vecka och max 2 program / dygn i HD resten är uppskalad SD. Jag tycker Discovery HD är bästa HD kanalen :).

Postad 02 July 2009 - 17:00

Unregistered431b4216
  • Unregistered431b4216
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej, min box "glömmer" vilken kanallista som jag har valt (den jag gjort ordning själv) och ramlar tillbaka till "min tv" hela tiden, detta händer alltid när jag stänger av boxen men även när jag tittar på inspelat eller använder pause i program i bland.
Jag skickade frågan till Comhem och fick svaret nedan, frågan om det är någon ide att skicka in den. Jag gissar att det gäller mjukvara (har senaste) och då tar det bara tid utan att problemet löser sig eller???

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Din digital-tv box ska visa samma kanallista som sist var inställd både när du haft boxen avstängd och när du byter kanal.

Boxen köptes 2009-01-17 hos återförsäljare, i och med detta är det butiken där du köpt boxen som står för din garanti.

Postad 02 July 2009 - 19:11

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Hej, min box "glömmer" vilken kanallista som jag har valt (den jag gjort ordning själv) och ramlar tillbaka till "min tv" hela tiden, detta händer alltid när jag stänger av boxen men även när jag tittar på inspelat eller använder pause i program i bland.
Jag skickade frågan till Comhem och fick svaret nedan, frågan om det är någon ide att skicka in den. Jag gissar att det gäller mjukvara (har senaste) och då tar det bara tid utan att problemet löser sig eller???

Din digital-tv box ska visa samma kanallista som sist var inställd både när du haft boxen avstängd och när du byter kanal.

Boxen köptes 2009-01-17 hos återförsäljare, i och med detta är det butiken där du köpt boxen som står för din garanti.

Skulle vara kul och veta hur Comhem hanterar ärendet när någon köpt sin box från dom, Är av den bestämda åsikten att detta inte är hårdvarufel utan ett mjukvarufel(som blev än värre efter uppdateringen).

Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 02 July 2009 - 19:16.

Postad 03 July 2009 - 08:27

Unregisterede118cf15
  • Unregisterede118cf15
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

Hej,
lustigt, jag har samma fel, men det är väldigt sällan det händer, och jag har hittills skyllt på min otekniska flickvän :) Vid närmare eftertanke, så kan det bero på följande.
Jag har en Logitech multi-fjärr, som används i vardagsrummet. Den funkar kalas, och jag tror inte kanallistan ändrats när allt stängs av mha den. Däremot, så har jag en trådlös överföring av bild och fjärr (nån mojäng från philips) till sovrummet. Ifrån sovrummet så sköter jag boxen med Humax-fjärren. Jag tror, att det är när jag stänger av boxen via Humax-kontrollens Power-knapp, som den glömmer bort kanal-listan. Jag ska testa lite när jag kommer ihåg det...

Kan det vara antingen original-fjärren som bökar, eller den trådlösa överföringen? Du kanske har nån liknande uppsättning?

Redigerat av Unregisterede118cf15, 03 July 2009 - 08:34.

Postad 03 July 2009 - 09:51

Kvasar2000
  • Kvasar2000
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Jag har samma problem. Tror att det är när jag stänger av boxen med fjärren som listan försvinner ibland. Det måste ju vara ett mjukvaruproblem. Tror jag skall maila ComHem jag med.

Postad 03 July 2009 - 09:56

JamJam
  • JamJam
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Har samma problem att den hoppar till listan för alla kanaler som finns trots att jag var inne på min favo listan sist.
Det uppstod hos mig efter uppdateringen. Hade inget sådant problem innan vad jag minns :)

Postad 03 July 2009 - 15:49

Micke t
  • Micke t
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Min box byter också själv till från favoritlista till TV-listan. Det hände även innan uppdateringen men kanske oftare nu. Hos mig händer det när boxen stått på ett tag på samma kanal. Har försökt lära mig att byta kanal via listan men kommer inte alltid ihåg det.

Postad 04 July 2009 - 10:17

wazp
  • wazp
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
På gamla humax-boxen fanns samma problem med favoritlistan, har för mig att den alltid bytte när jag använde både powerknappen och "växla senaste kanaler"-knappen, vad den nu hette :)

Efter att jag bytt till Logitech Harmony så försvann problemet.

Hade turen(?) att min gamla humax slutade fungera för ett par veckor sedan, och lat som man är så har man inte letat upp en bra kartong att skicka in den i - så jag beställde precis denna box istället, haha.

Postad 05 July 2009 - 09:17

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0

VOOM HD uphör ju den 1sep och ersätts ju av Silver HD så VOOM lär man inte sakna haha

Det var en intressant nyhet, kanske köper jag till den kanalen också. Den kanalen jag tittar mest på annars, är C+ Film HD. Tyvärr måste man ju ha hela C+ Film-paketet för att kunna se den :) Det verkar vara den enda kanalen som konsekvent sänder (nästan) allt i äkta HD.

Postad 06 July 2009 - 15:52

Kvasar2000
  • Kvasar2000
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Jag har samma problem. Tror att det är när jag stänger av boxen med fjärren som listan försvinner ibland. Det måste ju vara ett mjukvaruproblem. Tror jag skall maila ComHem jag med.

Fick detta svar från ComHem. Tror ni det fixar biffen. Är lite skeptiskt.

Pröva med att göra en Återställning av fabriksinställningar. Skapa om din favoritlista (som komemr försvinna) så ska det fungera.

Det känns lite jobbigt att göra om alla inställningar.

Redigerat av Kvasar2000, 06 July 2009 - 15:53.

Postad 06 July 2009 - 16:43

Unregistered431b4216
  • Unregistered431b4216
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Det låter intressant, listan jag har var med om "uppgraderingen" av mjukvaran så rensar jag boxen och skapar ny lista så kanske det funkar?
Själv är jag tveksam på om detta skulle hjälpa men någon med "nyskapad" lista kanske kan bekräfta?

Postad 09 July 2009 - 09:48

xms67
  • xms67
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Jag måste fråga om hur det är tänkt att det ska fungera när man spelar in ett program och samtidigt ser på det. Igår såg jag Hunter i SVT HD. Just när programmet startade så började jag spela in programmet. Under programmets gång pausade jag ett par gånger. Det som sedan hände var att när klockan slog 22.00(och programmet var klart) kastades jag framåt och hamnade i livesändning. Det var inget jätteproblem utan jag bara spolade tillbaka till vart jag var. Men om det vore en fotbollsmatch vill man ju inte snabbspola bakåt och då riskera att se något man inte vill se. Det kan ju iofs gälla en film också!

Borde inte bara programmet fortsatt? Gjorde jag något fel? är det en bug?

Sedan har jag samma problem som andra här beskrivit. Den hoppas tillbaka till "min TV". Låter ju tråkigt att man måste göra en återställning och tappa favoriter. Inget jätteproblem men tråkigt.

Postad 09 July 2009 - 18:12

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0
Howdy boys,
hur är det med denna box, har alla kända problem åtgärdats nu?
Finns det något som fungerar dåligt eller inte alls?
Saknas någon funktionalitet man skulle kunna önska?
Inga problem med colourspaces, black crush, 576i, HDMI handshakes etc?

Postad 09 July 2009 - 18:25

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Howdy boys,
hur är det med denna box, har alla kända problem åtgärdats nu?

Den enda buggen jag tänker på är den som gör att man ibland trillar ur Favorit-listan. När det händer är det ju bara att välja Favoriter igen och det går ju blixfort men lite irriterande är det.
Kanske finns fler buggar men det är inget jag märkt "tillvardags" så att säga.

Saknas någon funktionalitet man skulle kunna önska?

Det finns det väl alltid? :)
En funktion som saknas av vissa verkar vara möjligheten att redigera inspelat material. Personligen skulle jag aldrig orka men i vilket fall som helst så snackades det tidigare om att det var på G - vet inte vad det blivit av det.

Inga problem med colourspaces, black crush, 576i, HDMI handshakes etc?

Boxen ger bara YCbCr ut via HDMI, kan vara ett problem för de som har tv-apparater som av nån anledning ger bättre bild då de matas med RGB.
På min tv ger 576i via HDMI en gnutta lägre vertikal upplösning än vad jag borde ha men det verkar inte vara nått problem på andra tv-apparater.
Iövrigt inga problem vad jag vet.

Men totalt är denna box ett tämligen säkert köp, den funger och presterar överlag riktigt bra och jag tror de allra flesta är väldigt nöjda med den,

Postad 09 July 2009 - 21:22

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0
Tackar för infon!

På min tv ger 576i via HDMI en gnutta lägre vertikal upplösning än vad jag borde ha men det verkar inte vara nått problem på andra tv-apparater.

Menar du att det är din TV som funkar sämre med 576i generellt eller att det kombinationen med boxen's 576i
och din TV som inte är 100?
Min tanke är att köra 576i genom Silicon Optix Reon HQV video processor för uppskalning i min receiver.

Redigerat av rickardl, 09 July 2009 - 21:23.

Postad 09 July 2009 - 21:29

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Den enda buggen jag tänker på är den som gör att man ibland trillar ur Favorit-listan. När det händer är det ju bara att välja Favoriter igen och det går ju blixfort men lite irriterande är det.
Kanske finns fler buggar men det är inget jag märkt "tillvardags" så att säga.

Jag och några andra här har rapporterat om en "ny" bugg som uppkom efter senaste mjukvaruuppdateringen:

Jag upplever att det har börjat ta lång tid att få fram programtablån via guideknappen, jag får upp de program som sänder just nu men de som ligger efter är omärkta grå rutor, det tar typ 20 sekunder innan de "trillar" in?
Nån annan som upplever samma sak?

Ibland kan det även ta upp emot en minut innan jag ser nästkommande program i listan.

Postad 10 July 2009 - 16:33

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0
Hmm, är det någon som vet hur man låser upp en låst inspelning som inte har något lösenord/pinkod?

Jag satt och tryckte lite med fjärren och så plötsligt ville den låsa inspelningen med en pin. Istället för att skriva in en pinkod valde jag Exit vilket gjorde att inspelningen låstes men det finns ingen korrekt pinkod som kan låsa upp den :(

Det måste ju finnas någon bakväg om man glömt pinkoden antar jag? Någon som vet?

EDIT: det löste sig med den finurliga koden "0000" :P

Redigerat av distortion2, 10 July 2009 - 19:16.

Postad 10 July 2009 - 17:46

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Menar du att det är din TV som funkar sämre med 576i generellt eller att det kombinationen med boxen's 576i
och din TV som inte är 100?

Har inte testat nån annan källa med 576i via HDMI så det kan vara tv:n som är boven och boxen är klockren.

Men problemet (som är tämligen minimalt, ingen showstopper alls imho) har inte uppmärksammats på Pio G8 tidigare plus att 576i via Scart funkar korrekt. Så skulle jag gissa på nått så skulle jag gissa på att box plus tv är en slags olycklig kombo (utan att ha någon som helst teknisk förklaring på vad det skulle bero på...).

Postad 11 July 2009 - 17:05

Unregistered5a1b49f6
  • Unregistered5a1b49f6
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Jag och några andra här har rapporterat om en "ny" bugg som uppkom efter senaste mjukvaruuppdateringen:

Ibland kan det även ta upp emot en minut innan jag ser nästkommande program i listan.

jag har en en bugg som kom i den senaste firmware. Har boxen kopplad mot en Panasonic PV60 på hdmi1. När boxen och tv:n är avstängda och jag har en pågående inspelning kan jag inte växla till boxen genom att sätta på tv och sedan boxen. Då får jag ingen bild. Om jag trycker på boxen till blå sken och sedan sätter på tv hittar jag kontakten med boxen. Detta gäller bara under pågående programmerad inspelning vad jag kan se. Har inte haft problem med hdmi växling på tv:n tidigare eller annars alls om det inte sker inspelning.

Har inte rapporterat detta som bugg då jag är osäker om det bara gäller mitt handhavande och utrustning.

Redigerat av Unregistered5a1b49f6, 11 July 2009 - 17:07.

Postad 11 July 2009 - 20:37

BestRip
  • BestRip
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

jag har en en bugg som kom i den senaste firmware. Har boxen kopplad mot en Panasonic PV60 på hdmi1. När boxen och tv:n är avstängda och jag har en pågående inspelning kan jag inte växla till boxen genom att sätta på tv och sedan boxen. Då får jag ingen bild. Om jag trycker på boxen till blå sken och sedan sätter på tv hittar jag kontakten med boxen. Detta gäller bara under pågående programmerad inspelning vad jag kan se. Har inte haft problem med hdmi växling på tv:n tidigare eller annars alls om det inte sker inspelning.

Har inte rapporterat detta som bugg då jag är osäker om det bara gäller mitt handhavande och utrustning.

Jag har liknande problem, men det fungerar så här hos mej (HDMI till TV'n - aldrig provat annat):

Om inspelning pågår när jag sätter på boxen går den direkt till senast inställda kanal (inte nödvändigtvis den inspelande kanalen) och ofta ger boxen då en helgrön skärm. Inget kanalbyte, omstart eller annat kommando får då bort den gröna skärmen, bara avstängning genom strömbrytaren på baksidan av boxen har hjälpt... men med avbrott av inspelningen förståss. Detta gör att boxen måste "boota om" och då kommer alltid bild från senast använda kanal upp. Men som jag skrev så kommer alltså grön-skärmen inte alltid även om inspelning pågår vid uppstart av boxen, bara ofta.

Då jag köpte boxen för ca 5-6 månader sedan var det första exet mycket benäget att starta med grön skärm även utan att inspelning pågick, jag tyckte den verkade trasig så jag reklamerade och fick byta ut boxen utan snack. Detta var före uppdateringen av programvaran, men även nuvarande box hade lite problem med grön-skärm-uppstart även före programuppdateringen. Efter uppdateringen så kunde jag inte se problemet på flera veckor och trodde då att det var borta, men så var inte fallet. Det kom tillbaka och irriterar lite då och då, dock aldrig om inspelning inte pågår, dvs. då boxen "bootar upp" med vanliga blå-bakgrunden med Humaxloggan och versioninfo.

Är naturligtvis nyfiken om någon lyckats lösa det här problemet, eller fått någon vettig info om det.

Postad 12 July 2009 - 08:25

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Jag har liknande problem, men det fungerar så här hos mej (HDMI till TV'n - aldrig provat annat):

Om inspelning pågår när jag sätter på boxen går den direkt till senast inställda kanal (inte nödvändigtvis den inspelande kanalen) och ofta ger boxen då en helgrön skärm. Inget kanalbyte, omstart eller annat kommando får då bort den gröna skärmen, bara avstängning genom strömbrytaren på baksidan av boxen har hjälpt... men med avbrott av inspelningen förståss. Detta gör att boxen måste "boota om" och då kommer alltid bild från senast använda kanal upp. Men som jag skrev så kommer alltså grön-skärmen inte alltid även om inspelning pågår vid uppstart av boxen, bara ofta.

Då jag köpte boxen för ca 5-6 månader sedan var det första exet mycket benäget att starta med grön skärm även utan att inspelning pågick, jag tyckte den verkade trasig så jag reklamerade och fick byta ut boxen utan snack. Detta var före uppdateringen av programvaran, men även nuvarande box hade lite problem med grön-skärm-uppstart även före programuppdateringen. Efter uppdateringen så kunde jag inte se problemet på flera veckor och trodde då att det var borta, men så var inte fallet. Det kom tillbaka och irriterar lite då och då, dock aldrig om inspelning inte pågår, dvs. då boxen "bootar upp" med vanliga blå-bakgrunden med Humaxloggan och versioninfo.

Är naturligtvis nyfiken om någon lyckats lösa det här problemet, eller fått någon vettig info om det.

Jag har inte alls dina problem.
Vet att mycket av problematiken ligger nästan alltid i tv:n eller det man kopplar efter boxen.
Själv har jag boxen kopplad till en Sony DA5200ES (både ljud och bild via hdmi och optisk). Har även blue-ray och vanlig dvd kopplade till Sonyn via hdim och andra ljudkablar.
Sedan går det bara hdmi upp till tv:n för bilden (ljudet sköter ju Sonyn...)

För att undvika alla gröna skärmar eller svarta med för den delen så är min startordning så här:
1. sätta på boxen
2. sätta på tv:n
3. vä'nta till tv:n verkligen är igång (inga menyer eller meddelanden visas, brukar ta 15-20 sekunder och på den tiden hinner även boxen bli helt klar) och sedan sätta i gång Sonyn.
Klockrent var enda gång bara man väntar som man skall enligt ovan.

Så om man har boxn direkt kopplad till tv:n via hdmi så tycker jag att man FÖRST skall starta boxen och sedan vänta 5-10 sekunder och sedn starta tv:n, då bör allt gå som en dans.

Redigerat av Unregistered64f891a5, 12 July 2009 - 09:43.

Postad 12 July 2009 - 12:13

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

har samma problem med grönskärm genom onkyo 607 jag brukar dock få bort den med att byta kanal fram o tillbaka om grönskärmen kommer

Postad 12 July 2009 - 13:08

BestRip
  • BestRip
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

har samma problem med grönskärm genom onkyo 607 jag brukar dock få bort den med att byta kanal fram o tillbaka om grönskärmen kommer

Tyvärr har det inte hjälpt för mig att byta kanal, grönskärmen försvinner inte. På senare tid har emellertid ett nytt fenomen uppträtt... ibland då det var en given låsning med grönskärm så försvinner den efter en halv sekund, bara blinkar till i grönt. Det jobbigaste problemet är m.a.o. mycket mindre numera.

Ska testa proceduren som janhol föreslog ovan nästa gång jag får grönskärmen. Tack! :)

Postad 12 July 2009 - 16:25

ottarn
  • ottarn
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Det låter intressant, listan jag har var med om "uppgraderingen" av mjukvaran så rensar jag boxen och skapar ny lista så kanske det funkar?
Själv är jag tveksam på om detta skulle hjälpa men någon med "nyskapad" lista kanske kan bekräfta?

Jag kan meddela att detta tyvärr inte fungerar. Jag gjorde en återställning häromdan, men imorse när jag startade boxen var den tillbaks på "Min TV" igen. J*vligt irriterande faktiskt.

Postad 14 July 2009 - 14:31

zybercop
  • zybercop
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa denna box och köra den tillsammans med Onkyo 607. Är helt ny på området och undrar om ngn kör denna kombination, och då med boxen kopplad in i receiverns HDMI in, och sedan HDMI ut till TV.n. Fungerar detta bra, eller är det några upplevda problem med detta.

(Har halva tråden med blödande ögon utan att hitta svaret)

Postad 14 July 2009 - 14:36

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Titta 3 inlägg upp... :(

Postad 14 July 2009 - 14:46

zybercop
  • zybercop
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Titta 3 inlägg upp... :(

Hej, jo jag såg det, men tänkte rent allmänt om det är ett generellt problem med denna kombination, Onkyo 607 +Humax? ... och då ihopkopplat på det sätt jag nämnde.

Postad 14 July 2009 - 17:19

boefs
  • boefs
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Hej, jo jag såg det, men tänkte rent allmänt om det är ett generellt problem med denna kombination, Onkyo 607 +Humax? ... och då ihopkopplat på det sätt jag nämnde.

jag kör med Onkyo 606, dvs nästan samma rec. Det funkar fint. Grönskärmen upphörde vid uppgraderingen.
Dyker det upp igen har jag svårt att tro att det är beroende på onkyon+humax. Innan uppgraderingen körde jag
med en Sony-rec, fast började med Humaxen direkt till tvn, o tvn in i Sonyn (inte så snyggt, jag vet, men det
var en fast-and-dirtyuppkoppling innan jag fått min nya rec). O då grönade den ibland. Men icke mer.

Postad 14 July 2009 - 17:35

Tartin
  • Tartin
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Har haft denna box nu i snart 6 månader, jag är kanonnöjd med kvalité och funktionalitet! Ett par frågor:

- Går det att få bort alla kanaler ur listan som man inte abonnerar på utan att skapa favoritlistor? Jag bläddrar igenom c:a 100 kanaler, varav jag har c:a 30st av dem. Resten är svarta, ganska irriterande. Jag var i kontakt med Comhem, och de sa att något var fel och jag skulle göra en ny sökning, men det hjälpte inte. Har ni samma problem, eller ska man gå så långt som att fabriksåterställa den?

- Vad använder man nätverksuttaget till? Går det att flytta inspelade program/filmer till en dator?

Postad 14 July 2009 - 19:35

dabman
  • dabman
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0

Har haft denna box nu i snart 6 månader, jag är kanonnöjd med kvalité och funktionalitet! Ett par frågor:

- Går det att få bort alla kanaler ur listan som man inte abonnerar på utan att skapa favoritlistor? Jag bläddrar igenom c:a 100 kanaler, varav jag har c:a 30st av dem. Resten är svarta, ganska irriterande. Jag var i kontakt med Comhem, och de sa att något var fel och jag skulle göra en ny sökning, men det hjälpte inte. Har ni samma problem, eller ska man gå så långt som att fabriksåterställa den?

- Vad använder man nätverksuttaget till? Går det att flytta inspelade program/filmer till en dator?

Jag ser också alla kanaler, har svårt att tro att man kan bli av med dem, de ligger juh och sänder på nätet oavsett om man kan se dem eller inte. För att se dem krävs att ditt kort kodar av dem dvs att du abonnerar på dessa kanaler.

Redigerat av dabman, 14 July 2009 - 19:36.

Postad 15 July 2009 - 11:38

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Suck för ComHems kundtjänst.
NEJ du kan inte "ta bort" något från listan, det är som det står i inklägget ovan.

Det du KAN göra är att skapa egna listor och bläddra via dem i stället, se i maualen.

Nätverksuttaget går för närvarande inte att använda till något alls (spärrat).

Redigerat av Unregistered64f891a5, 15 July 2009 - 11:40.

Postad 15 July 2009 - 13:02

xms67
  • xms67
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0

Jag måste fråga om hur det är tänkt att det ska fungera när man spelar in ett program och samtidigt ser på det. Igår såg jag Hunter i SVT HD. Just när programmet startade så började jag spela in programmet. Under programmets gång pausade jag ett par gånger. Det som sedan hände var att när klockan slog 22.00(och programmet var klart) kastades jag framåt och hamnade i livesändning. Det var inget jätteproblem utan jag bara spolade tillbaka till vart jag var. Men om det vore en fotbollsmatch vill man ju inte snabbspola bakåt och då riskera att se något man inte vill se. Det kan ju iofs gälla en film också!

Någon? Hände igår igen. Klart irriterande nu måste jag säga! Denna gång hade jag ställt in Allsång på Skansen för inspelning. Började dock titta på det när det startade. Under programmet pausade jag några gånger. När sedan programmet var klart kastades jag omedelbart in "livesändning" och fick backa "manuellt".

Postad 15 July 2009 - 13:44

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Jag upplever att det har börjat ta lång tid att få fram programtablån via guideknappen, jag får upp de program som sänder just nu men de som ligger efter är omärkta grå rutor, det tar typ 20 sekunder innan de "trillar" in?
Nån annan som upplever samma sak?

Samma här.

Postad 15 July 2009 - 15:47

Micke-7
  • Micke-7
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej alla..!

Är ny på det här med digitalt, platt-tv, HD-inspelare, mediacenter, dvd-brännare mm mm...
Har tills nu levt i VCR-åldern (!) :blink: i väntan på att allt ska bli perfekt, lättanvänt och billigt i den digitala världen. Nu har jag beslutat att ge mig in i denna djungel, bl.a. på grund av att ComHem lägger ned det analoga utbudet jag nyttjar, trots att inget verkar vara riiiiiiiiiiktigt perfekt eller lättanvänt eller...

Min första fråga är - Hur kan jag få över innehåll i min (ännu ej inköpta...) HDPVR-1000c till en DVD? En dvd som går att spela upp var som helst. Jag vet att det inte går att föra över inspelat material till en dator, dvs material som INTE är krypterat.!! Om jag spelat in, säg ett TV-program, och vill visa det för någon annan så vill jag kunna bränna ner det på en DVD som inte kräver Humax-boxen för att vara läsbart...

Kan jag spela in från boxens andra utgångar, typ komposit eller komponent..? Måste jag då ha en HD-inspelare TILL, denna gång med DVD-brännare? Känns lagom okul att lägga typ 3700 kr (NetOnNet) på en HD-box med inspelning på hårddisk och kanske lika mycket till för att kunna spara saker på DVD (eller på andra diskar...)!

Eller finns det någon annan lösning? Har någon ett litet program som "crackar" krypteringen? Jag har läst denna tråd nu i ett antal timmar och inte hittat något om just "mitt" problem. Jag ber om ursäkt redan nu om jag har missat något som redan finns skrivet om detta. Jag tycker att det är en ganska stor nackdel att inte kunna föra sparat material med sig...

mvh
Micke

Postad 15 July 2009 - 16:59

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Hej alla..!

Är ny på det här med digitalt, platt-tv, HD-inspelare, mediacenter, dvd-brännare mm mm...
Har tills nu levt i VCR-åldern (!) :blink: i väntan på att allt ska bli perfekt, lättanvänt och billigt i den digitala världen. Nu har jag beslutat att ge mig in i denna djungel, bl.a. på grund av att ComHem lägger ned det analoga utbudet jag nyttjar, trots att inget verkar vara riiiiiiiiiiktigt perfekt eller lättanvänt eller...

Min första fråga är - Hur kan jag få över innehåll i min (ännu ej inköpta...) HDPVR-1000c till en DVD? En dvd som går att spela upp var som helst. Jag vet att det inte går att föra över inspelat material till en dator, dvs material som INTE är krypterat.!! Om jag spelat in, säg ett TV-program, och vill visa det för någon annan så vill jag kunna bränna ner det på en DVD som inte kräver Humax-boxen för att vara läsbart...

Kan jag spela in från boxens andra utgångar, typ komposit eller komponent..? Måste jag då ha en HD-inspelare TILL, denna gång med DVD-brännare? Känns lagom okul att lägga typ 3700 kr (NetOnNet) på en HD-box med inspelning på hårddisk och kanske lika mycket till för att kunna spara saker på DVD (eller på andra diskar...)!

Eller finns det någon annan lösning? Har någon ett litet program som "crackar" krypteringen? Jag har läst denna tråd nu i ett antal timmar och inte hittat något om just "mitt" problem. Jag ber om ursäkt redan nu om jag har missat något som redan finns skrivet om detta. Jag tycker att det är en ganska stor nackdel att inte kunna föra sparat material med sig...

mvh
Micke

om du skaffa denna box så kan du koppla en scart kabel till din VCR/dvd recorder och sen spela upp det du vill spela in på dvd/vcr .. det finns inga möjligheter i dag att spela in HD matrial så allt blir bara SD då det inte finns några hd recorders att köpa så enda är att koppla boxar med scart

Postad 15 July 2009 - 22:40

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

det finns inga möjligheter i dag att spela in HD matrial så allt blir bara SD då det inte finns några hd recorders att köpa så enda är att koppla boxar med scart

[OT-varning]

Där har du en smula fel. Scart är inte det enda alternativet för överföring från HD PVR'en.

Kolla t ex denna tråd, gällande Hauppauges HD PVR

Jag har även ett annat kort i min dator: BlackMagic Intensity Pro. Det har bl a komponentingångar. Tyvärr är det endast stereo-ljud som gäller för detta kort.

Hauppauges HD PVR har både komponentingång och en optisk ingång, vilket alltså gör att man kan föra över komonent-bild med 5.1-ljud till datorn. Jag har för mig ett det går att konvertera HD-material till SD, med medförande programvara till denna enhet. Jag kör med andra videoediteringsprogram och kör allt genom min TViX...

Redigerat av Tompa123, 15 July 2009 - 23:12.

Postad 15 July 2009 - 22:52

Micke-7
  • Micke-7
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tack Duckface21..!

Att det bara blir SD gör inte så mycket, åtmionstone inte än på ett tag. SD med god kvalitet, dvs så bra det nu blir, räcker för mina behov, men jag skulle vilja kunna hantera det inspelade materialet lite mer, t.ex. klippa bort reklam... Läste i en annan tråd att DVD-brännare inte gillar "störda" dataflöden så det bästa vore att lägga det på ett annat media först...

Tror du (eller någon annan...) att man kan "rippa" signalen på Composit-, eller helst Component-utgångarna, till en dator. Antingen med en extern burk eller direkt in på grafikkortet? Jag har spelat in från min VCR till datorn via VCR:ens bild- + stereoutgångar tidigare, dvs från en scart-till-phono-övergång. Och skulle det gå att göra simultant med att man tittar (om man nu vet att man vill spara det man tittar på mer än på "bara" Humaxen), skickar boxen signal på alla utgångar samtidigt, både digitalt på HDMI och analogt..?

Tack än en gång för det snabba svaret!

/Micke

Postad 16 July 2009 - 06:46

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0
Det fungerar utmärkt att spela över till en hårddiskvideo via Scart. Både live och med tidigare inspelat material. På alla hårddiskvideos har du redigeringsmöjligheter och det är aldrig några problem att bränna ut redigerade filer. Inte på Panasonic eller Pioneer iaf. Att spela över analogt till dator kan därför inte vara några problem för det blir ju egentligen samma sak. Jag har aldrig provat genom Component men det ska inte vara någon skillnad heller tycker jag.

Det är de digitala signalerna som är svåra. Särskilt HD och HDMI. Operatörerna gör ju såklart allt de kan för att stoppa möjligheterna att bränna ut perfekta kopior. Misslyckas operatörerna riskerar vi konsumenter att få betala högre avgifter till filmbolagen.

Postad 16 July 2009 - 12:42

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

[OT-varning]

Där har du en smula fel. Scart är inte det enda alternativet för överföring från HD PVR'en.

Kolla t ex denna tråd, gällande Hauppauges HD PVR

Jag har även ett annat kort i min dator: BlackMagic Intensity Pro. Det har bl a komponentingångar. Tyvärr är det endast stereo-ljud som gäller för detta kort.

Hauppauges HD PVR har både komponentingång och en optisk ingång, vilket alltså gör att man kan föra över komonent-bild med 5.1-ljud till datorn. Jag har för mig ett det går att konvertera HD-material till SD, med medförande programvara till denna enhet. Jag kör med andra videoediteringsprogram och kör allt genom min TViX...

du har rätt i det men om du läser vad han menade så ville han inte köpa en massa dyra saker för vanliga svenssons så är det bara scart eller composite som gäller sorligt nog..

Postad 16 July 2009 - 12:48

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Tack Duckface21..!

Att det bara blir SD gör inte så mycket, åtmionstone inte än på ett tag. SD med god kvalitet, dvs så bra det nu blir, räcker för mina behov, men jag skulle vilja kunna hantera det inspelade materialet lite mer, t.ex. klippa bort reklam... Läste i en annan tråd att DVD-brännare inte gillar "störda" dataflöden så det bästa vore att lägga det på ett annat media först...

Tror du (eller någon annan...) att man kan "rippa" signalen på Composit-, eller helst Component-utgångarna, till en dator. Antingen med en extern burk eller direkt in på grafikkortet? Jag har spelat in från min VCR till datorn via VCR:ens bild- + stereoutgångar tidigare, dvs från en scart-till-phono-övergång. Och skulle det gå att göra simultant med att man tittar (om man nu vet att man vill spara det man tittar på mer än på "bara" Humaxen), skickar boxen signal på alla utgångar samtidigt, både digitalt på HDMI och analogt..?

Tack än en gång för det snabba svaret!

/Micke

har du en dvd recorder vid tv med inbyggd hdd som de flesta har i dag så kan du köra över det på hdd på den och sen redigera bort reklamen i den och sen bränna på skiva i den

Postad 16 July 2009 - 15:39

Micke-7
  • Micke-7
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

har du en dvd recorder vid tv med inbyggd hdd som de flesta har i dag så kan du köra över det på hdd på den och sen redigera bort reklamen i den och sen bränna på skiva i den

Det var just det... :lol: Jag har ju levt i en annan och enklare tidsålder till nu... Jag har ingen lös DVD-brännare, varken med eller utan hårdisk. Därför letar jag efter ett "enklare" alternativ till den lösningen, det blir liksom lite trisst att köpa en box med hårddisk och sedan köpa en till med hårddisk för att få ut materialet på en spelbar skiva. Jag vill mest bara spara för att kunna titta på det vid ett senare tillfälle. Att behöva spara saker på skivor är ganska sällsynt och därför tänkte jag att använda en dator, som man redan har, vore ett bra alternativ...

Någon tipsade om Hauppauge HD PVR lite längre upp i denna tråd. Efter att ha tittat mer ingående på vad den gör så verkar det vara prylen för mig..! :lol: Låter perfekt just för att ta hand om det man vill spara från sin Humax! Finns mer info om den i en annan tråd - Hauppauge HD PVR, Spela in dina High Definition TV program till din PC

Hoppas jag fick in länke korrekt... :)

Micke

Postad 16 July 2009 - 15:39

HendrixV
  • HendrixV
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Det kan ju vara/är så att inte alla vill/vågar byta hårddisken, då garantin slutar gälla när man har öppnat boxen. Därför vore det ju bra om CH/Humax kunde komma ut med en box som hade 1 TB hårddisk redan från början då ju detta är en HD-box och HD-inspelningar tar mycket plats. Ligger själv på 90-95 % i utnyttjat utrymme på hårddisken och tror att detta gäller för de flesta.

Jag köpte mig en extern usb2.0 hd på 1TB och formaterade med fdisk i Knoppix 6.0 linuxLive-cd till ext3 format. Funkar då utmärkt att flytta filer mellan digitalboxen och hårddisken, går segt dock.

Är man inte helt hajj på linux kan det vara värt att koppla bort alla windows-diskar så man inte formaterar fel disk :)

Någon som testat att spela upp material inspelat på en hd-box via en annan hd-box?

Postad 16 July 2009 - 17:03

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Någon tipsade om Hauppauge HD PVR lite längre upp i denna tråd. Efter att ha tittat mer ingående på vad den gör så verkar det vara prylen för mig..! :) Låter perfekt just för att ta hand om det man vill spara från sin Humax!

Micke

Det var nog typ jag som tipsade om det. Därför är det också lika bra att jag "småvarnar" för att det krävs en tämligen ny/stark/snabb dator som klarar av att arbeta med att redigera video, etc. Det systemkrav som beskrivs av en producent av en vara, brukar vara i det minsta laget...

Redigerat av Tompa123, 16 July 2009 - 17:03.

Postad 17 July 2009 - 08:24

xms67
  • xms67
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0

Någon? Hände igår igen. Klart irriterande nu måste jag säga! Denna gång hade jag ställt in Allsång på Skansen för inspelning. Började dock titta på det när det startade. Under programmet pausade jag några gånger. När sedan programmet var klart kastades jag omedelbart in "livesändning" och fick backa "manuellt".

Ingen? Detta blir sista försöket att lyfta denna fråga. Om ingen vet så ska jag inte tjata mer... <_<

Ska man altså kastas fram till livesändning när man tittar på ett program och har pausat så man ligger lite efter?

Postad 17 July 2009 - 10:46

MirkkGoffe
  • MirkkGoffe
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Ingen? Detta blir sista försöket att lyfta denna fråga. Om ingen vet så ska jag inte tjata mer... <_<

Ska man altså kastas fram till livesändning när man tittar på ett program och har pausat så man ligger lite efter?

Det kan jag absolut inte tänka mig att man ska, men det gör man... en av de smått irriterande buggar som finns. Jobbigaste är nog att den ständigt byter tillbaks till hela kanallistan istället för ens egna, men att man kastas till direktsändning när man chaseplayar något man spelar in kan ju få mer allvarliga följder hehe, gäller att se till att man har bytt kanal innan man börjar titta så man inte råkar ut för spoilers.

Postad 17 July 2009 - 12:45

BestRip
  • BestRip
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Ingen? Detta blir sista försöket att lyfta denna fråga. Om ingen vet så ska jag inte tjata mer... B)

Om du istället för att titta på "live"sändningen när du spelar in programmet samtidigt, går in på inspelningen och börjar titta på den medan den spelas in så slipper du det här problemet. Du kan pausa uppspelningen där oxå.

Den här maskinen är verkligen häftig, det finns fullt av finesser som man upptäcker lite då å då... litet ex. om man kollar på en inspelning kan man medan den pågår hoppa in i epg'n och markera ett program på vilken kanal som helst för inspelning. så trycker man epg-knappen igen å man är tillbaka i uppspelningen som inget hänt <_<
ett annat ex. om man kollar på programinfo så kan man bläddra frammåt i tiden - nästa pgm osv. - och DÄR markera för inspelning. ;)
ett till ex. jag har lyckats spela in 4 pgm samtidigt... - dom måste ligga på samma "whatever"... men så länge dom är markerade i mörk text, ej gråa, så funkar det :ph34r:

Ang. tappade favoriter: det känns ju lite trögtänkt att den ibland ska tappa inställningen, men det är ju möjligt att bara trycka gröna knappen på fjärren så är man tillbaka i favvisarna. Ganska enkelt tycker jag, men håller med, irriterande. :lol:

Postad 17 July 2009 - 15:14

Suit
  • Suit
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Skall flytta till en lägenhet där de har Tele 2s digitaltv och då verkar denna box vara en av de få som (eventuellt) fungerar. Någon som testat kombinationen tele2 - Humax HDPVR-1000c ?

edit, hittade precis en kort tråd om den här kombinationen. Slänger in frågan där också

Redigerat av Suit, 17 July 2009 - 15:20.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.