Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4965 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8.2 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Försteg) 0 (0) Inga priser

Postad 16 April 2013 - 15:32

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Jo jag började faktiskt med den medföljande vätskan, kanske var dumsnålt gjort!? Den är måhända inte den allra vassaste men man tycker ju att den ändå borde kunna göra ett någorlunda jobb. Har dock för mig att jag har läst i tråden att det framförts vissa negativa synpunkter mot den tidigare. Jag får väl ta och pröva med den rekommenderade blandningen, isopopanol+destvatten+droppe YES.

Jag kommenterade mina "tvättresultat" för en vinylkunnig vän o poängterade då det där med att jag inte tyckte knastret hade minskat så mycket. Han tyckte inte det var så konstigt utan kommenterade med att många skivor helt enkelt är skadade/slitna, saker som tyvärr inte går att tvätta bort.

Hur som helst är det ju säkert skillnad mellan skivor, hur skitiga dom är mm.

Knostis egna vätska lämnar rester och man får gucka på nålen vid avspelning. Knaster kan vara svårt speciellt då en del beror på att skivan är sliten. Har testat på ett par av mina redan tvättade att använda limmetoden /trälim som man låter torka och sedan drar av) och inte ens det hjälper i de fall skivan är sliten.

Ett hett tips när det gäller hemkokade skivtvättsblandningar är att vara mycket försiktig med alkoholinblandning, alkoholen har tyvärr den egenskapen att den kan skada vinylen oåterkalleligt i form av etsning.

3 IPA
7 vatten
några droppar yes

Postad 16 April 2013 - 17:00

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
För egen del kör jag helt utan inblandning av alkohol, blir alltid ett kanonfint resultat.

Postad 17 April 2013 - 11:29

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Egentligen borde jag låta bli. Men jag kan inte sluta fundera på hur min Music Hall mmf-2.2 (upphottad variant, se tidigare i denna tråd) skulle låta med en annan pickup. Just nu sitter det en Goldring 2200 på. Den kostar ca 1200kr om man köper den från England. I sin prisklass är det antagligen en mycket pu som jag borde kunna sitta nöjd med. Ibland får jag dock en längtan efter lite mer rymd i ljudet, mer öppen ljudbild.

Här gör förstås riaat en hel del. Jag är än så länge tillfreds med mitt Vincent Pho-8. Mycket välljud för pengarna. Om inte alltför lång framtid kommer en liten skatteåterbäring och kanske kan man då unna sig ännu en till liten pickup... :) Alltid kul att testa.

Ni som testat en massa, hur låter Ortofon 2M Blue i förhållande till Goldring 2200? Jag menar inte om det låter bättre eller sämre, men kanske kan man beskriva skillnaden i ljudbilden.

Audio Technicas AT-440 har ju också hyllats av många, om jag minns rätt.

Ledsen att ta upp detta med pickuper ännu en gång. Fast kan någon ge respons på en fråga från en som drabbats av ljudnyfikenhetsbacillen så är det väl ni. :) :ph34r:

Hallojs.

Jag körde goldring 1042 tidigare och var ruskigt nöjd. Läste på lite om ortofon blue mkii. Bytte och ångrar mig djupt. Goldringen var fasen tio ggr bättre hos mig.

Postad 17 April 2013 - 11:55

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Hallojs.

Jag körde goldring 1042 tidigare och var ruskigt nöjd. Läste på lite om ortofon blue mkii. Bytte och ångrar mig djupt. Goldringen var fasen tio ggr bättre hos mig.

Tack för input. När jag läst runt lite har jag fått samma intryck som du beskriver. Ortofon Blue beskrivs som slankare än Goldring 2200 och 1042. Intressant är att 1042 hyllas av många. En del föredrar 1042 framför 2200. Det som fick mig att snegla på Ortofon är nog att Pro-Ject väljer den till sina spelare.

Pickupval är riktigt svårt. Bäst är nog att vila i det ett tag, läsa om folks intryck och lyssna när möjlighet ges. Din erfarenhet av byte från Goldring till Ortofon stärker mig i tanken att tillsvidare förbli Goldring trogen.

Postad 17 April 2013 - 13:13

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag har ägt både Goldring 2200 och nuvarande Ortofon 2M Blue

Men detta måste också ställas i relation till vad man har för högtalare. Jag upplevde Goldring som mkt vassare och ljusare i ljudet, även om jag var mycket nöjd med den.

2M Blue har en fyllig klang, men är inte lika skarp i diskanten om 2M Blue.

:)

Postad 17 April 2013 - 15:12

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Tack Glidtassen! Du har ju givit mig riktigt bra pu-tips tidigare.

Jag har ett par Elac FS257, golvhögtalare som nog går åt det ljusa hållet. De har i alla fall en extremt bra upplösning i diskanten och ett fantastiskt mellanregister. Basen är ok, om än inte prioriterad i denna konstruktion. Likväl tycker jag ändå att högtalarna ger ett väldigt sammanhållet ljud. Det är bara med vissa inspelningar som diskanten kan sticka iväg lite.

Slutsatsen blir väl att 2M Blue får stå kvar på min lista. 2M Blue och Elac skulle kunna vara en riktigt bra kombination.

Redigerat av Mange36, 17 April 2013 - 15:13.

Postad 17 April 2013 - 15:54

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
It's tha puppa!

Jag kommer ihåg att jag blev tvungen att korrigera tonarmsstödet efter att jag köpte Goldring 2200. Puppan är för hög och den tar annars i tallriken, även när stödet är i upprätt läge.

Det är svårt för mig att säga vilken puppa som är den ultimata, även om Goldring 2200 är en fin detaljförmedlare tycker jag att 2M Blue spelar lite mer behagligt.

När jag ställer min 2M Blue gentemot min cd-rigg är det inte lika självklart att den altid överträffar det digitala mediet.

Drömmen vore om man kunde få fram en vinylrigg där man kunde tweaka ljudet så det väsentligt skilde sig från det digitala mediet dvs. att man kunde korrigera tills man fick en mer individuell ljudbild. Min erfarenhet är dock att: när det låter bra på vinyl brukar dessa utgåvor inte skilja sig nämnvärt från cd-versionen.

Visst finns det utgåvor som skiljer sig digitalt vs. analogt, "Midlake - The Courage Of Others" låter faktiskt bättre på vinylen.

Önskar att jag kunde säga att min vinylrigg har en aningen: ljusare/mörkare, dovare karaktär än musiken genom cd-spelaren, men det mesta låter ofta likvärdigt.

Redigerat av Glidtassen, 18 April 2013 - 06:25.

Postad 18 April 2013 - 08:23

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Drömmen vore om man kunde få fram en vinylrigg där man kunde tweaka ljudet så det väsentligt skilde sig från det digitala mediet dvs. att man kunde korrigera tills man fick en mer individuell ljudbild. Min erfarenhet är dock att: när det låter bra på vinyl brukar dessa utgåvor inte skilja sig nämnvärt från cd-versionen.

Drömmen går att uppfylla men då måste du överge din Rega- svarv och i stället t.ex. satsa på den ovan nämnda Simply Black eller ännu hellre en Michell GyroDec. B) Kort och gott; du måste ha en skivspelare som är mer tacksam att tweaka på flera nivåer.

Dock tror jag i ditt fall att en MC- pickup skulle kunna få din anläggning att vakna upp ordentligt, varför inte testa en schysst MC- pickis för att se vad det kan ge som ett första steg? För egen del övergick jag till MC så sent som i höstas, kan bara säga att jag aldrig mer kommer att kika över axeln efter detta vägval. Kan så här i efterhand i stället ångra att man inte tog steget i MC- riktningen mycket tidigare, saker och ting i ljudåtergivningen föll verkligen på plats i.o.m. min nuvarande MC- pickups inträde i anläggningen.

Redigerat av GyroSE, 18 April 2013 - 10:06.

Postad 18 April 2013 - 10:04

Arcane
  • Arcane
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
På sikt har jag beslutat mig för att uppgradera mitt RIAA och efter allt tjat har jag kommit fram till att det troligen blir ett Trigon Vanguard. Hade egentligen beslutat mig för HEED men efter att Gyro sålt Vanguard bra i tråden och det faktum att det klarar både MM och MC gör det intressant. Detta betyder ju troligtvis att jag på sikt övergår till en MC pick-up också. Vill ha lite tips på bra alternativ som inte kostar skjortan - har inget större behov för att uppgradera puppan till oanade höjder så 3000 är mitt absoluta pristak. Har kikat på Denons DL103 och på Benz Silver och Guld samt Ortofons Vivo Blue, Red och X1-MCP.

Några uttalanden eller andra åsikter och rekommendationer?

Postad 18 April 2013 - 10:17

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

På sikt har jag beslutat mig för att uppgradera mitt RIAA och efter allt tjat har jag kommit fram till att det troligen blir ett Trigon Vanguard. Hade egentligen beslutat mig för HEED men efter att Gyro sålt Vanguard bra i tråden och det faktum att det klarar både MM och MC gör det intressant. Detta betyder ju troligtvis att jag på sikt övergår till en MC pick-up också. Vill ha lite tips på bra alternativ som inte kostar skjortan - har inget större behov för att uppgradera puppan till oanade höjder så 3000 är mitt absoluta pristak. Har kikat på Denons DL103 och på Benz Silver och Guld samt Ortofons Vivo Blue, Red och X1-MCP.

Bra val när det gäller RIAA! ;) Då står du väl rustad inför framtiden och kan hänga dit egentligen vilken puppa du vill på din skivspelare.

När det gäller pickuper så är väl Benz Micro Silver/Gold alternativt Denon DL103 de som är allra mest intressanta i prisklassen du nämner. Om du kan tänka dig att sträcka dig upp till 5.000-6.000 kr så finns det ytterligare en hel uppsjö fina pickuper som du kan kika på. Jag tror att det händer en hel del om du har möjlighet att sträcka budgeten upp till den sistnämnda 5.000-6.000 kronors- klassen i vilken flera olika tillverkares MC- pickuper börjar nå de magnifika nivåerna som dessa resp pickupers större (och ofta mycket dyrare) syskon besitter när det gäller ljudåtergivningen. Tror att denna prisklass är den där man kan göra de största klippen när det gäller förhållandet pris- prestanda. Värt att ha med detta i tanken när du så småningom på allvar kikar efter lämplig MC- pickup...

Redigerat av GyroSE, 18 April 2013 - 10:22.

Postad 18 April 2013 - 14:31

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

För egen del kör jag helt utan inblandning av alkohol, blir alltid ett kanonfint resultat.

Jaha, då blev man ju lite tvehågsen i tvättvätskefrågan. Helt utan alkohol, alltså bara dest.vatten och droppen YES, eller?

Om jag förstår det hela rätt så borde den i tråden populära blandningen ha en alkoholhalt på ca 30 %, kan detta verkligen vara skadligt för vinylen? Man kanske kan dra ned på alk. lite till exv. 20-25 %, inte minst med tanke på att Gyro får bra resultat helt utan alk.

För framtida tvättar skippar jag i alla fall Knostis tvättvätska. Knastret får man tydligen hur som helst i de flesta fall tyvärr dras med.

Postad 18 April 2013 - 15:29

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Jaha, då blev man ju lite tvehågsen i tvättvätskefrågan. Helt utan alkohol, alltså bara dest.vatten och droppen YES, eller?

Om jag förstår det hela rätt så borde den i tråden populära blandningen ha en alkoholhalt på ca 30 %, kan detta verkligen vara skadligt för vinylen? Man kanske kan dra ned på alk. lite till exv. 20-25 %, inte minst med tanke på att Gyro får bra resultat helt utan alk.

För framtida tvättar skippar jag i alla fall Knostis tvättvätska. Knastret får man tydligen hur som helst i de flesta fall tyvärr dras med.

Har slutat blanda eget då jag har hittat det (i alla fall för mig) bästa skivtvättmedlet med namnet L'Art du Son. Finns inget som har kommit i närheten av det av de olika sorter jag har testat tillsammmans med min skivtvätt. Dessutom är det förbaskat drygt, en flaska koncentrerad L'Art du Son ger 5 liter färdigblandad skivtvättvätska vilket beräknas räcka till att tvätta 500 st LP- skivor (troligtvis är denna siffra lågt satt då jag har fått 1 liter färdigblandad L'Art du Son att räcka till tvätt av nära nog 150 st plattor). Lite info för den som är nyfiken:

http://www.svalander...t_file&id=85591

Samma info fast översatt till svenska:

http://www.svalander..._file&id=130270

Använder vätskan tillsammans med min Okki Nokki med perfekt resultat och jag vet att den funkar ypperligt också tillsammans med mer manuella tvättar typ Knosti. Mitt råd; köp och prova så får ni själva se/höra resultatet.

Redigerat av GyroSE, 18 April 2013 - 17:26.

Postad 18 April 2013 - 23:17

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Jag tror jag vid nå't tidigare tillfälle rekommenderat Benz micro mc20e2 L. Denna prisvärda puppa fick finfina recensioner när den kom för ett par år sen och jag har själv använt den med tillfredsställelse och har den fortfarande kvar som reserv. Tror den låg på ca 1400 kr. Märkligt nog verkar det tyvärr som Benz slutat att tillverka den, måhända att den var för bra för sitt pris, inte minst jmf Benz egna övriga pu-sortiment.

Postad 19 April 2013 - 06:15

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
För mig som redan har ett MM-RIAA så blir bytet dyrare

Det hade varit roligt att pröva MC men är fortfarande skeptisk. Frågan är hur mycket mer jag kommer att få egentligen?

Har suttit och pendlat mellan min cd och vinylutgåvor, men får inte alla samma kick av det digitala. Frågan är vad som hänt däremellan?

Har skrivit i denna tråd i några år nu, men blir inte klok på det :wacko:

Valet faller oftare på vinylen trots att jag känner till alla omständigheter runt omkring. Men då blir frågan vad man söker istället.
Som ren detaljförmedlare tar redan nu min 2M Blue fram det mesta ur spåren rent musikaliskt, så vilket skulle alternativet bli: en puppa en en annan karaktär?

Mitt ljudideal drar mot det mörkare och mjukare hållet, och jag gissar att det är därför jag bla kör Dynaudio.

Jag dregglar över Musical Fidelity M1 ViNL även om jag känner att det är i dyraste laget. Både utgångar för RCA + Balanserat Det finns ju andra billigare alternativ för mig som är nyfiken på resan mot MC, t.ex Trigon.

Redigerat av Glidtassen, 19 April 2013 - 06:22.

Postad 19 April 2013 - 07:44

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Det hade varit roligt att pröva MC men är fortfarande skeptisk. Frågan är hur mycket mer jag kommer att få egentligen?

Har suttit och pendlat mellan min cd och vinylutgåvor, men får inte alla samma kick av det digitala. Frågan är vad som hänt däremellan?

Valet faller oftare på vinylen trots att jag känner till alla omständigheter runt omkring. Men då blir frågan vad man söker istället.
Som ren detaljförmedlare tar redan nu min 2M Blue fram det mesta ur spåren rent musikaliskt, så vilket skulle alternativet bli: en puppa en en annan karaktär?

Mitt ljudideal drar mot det mörkare och mjukare hållet, och jag gissar att det är därför jag bla kör Dynaudio.

Jag dregglar över Musical Fidelity M1 ViNL även om jag känner att det är i dyraste laget. Både utgångar för RCA + Balanserat Det finns ju andra billigare alternativ för mig som är nyfiken på resan mot MC, t.ex Trigon.

Du kommer garanterat att få så mycket mer. Var själv mycket skeptisk på samma sätt som du förut men som jag tidigare har nämnt så kommer jag aldrig mer återvända till MM- pickupernas värld efter att ha upptäckt hur mycket mer information en MC- pickup kan mejsla ur en vinylskiva. Första gången jag lyssnade till vad min då (direkt ur kartong) nymonterade Benz Micro Wood kunde åstadkomma så blev jag först helt knockad och efter det blev jag förbannad på mig själv att jag varit så skeptisk (i mitt fall rent ut sagt tjurskalligt dum) att inte ha satsat på en MC tidigare. Du anar in så mycket mer information det finns på en vinylskiva, med en MM kommer du tyvärr aldrig få reda på det. Lyd därför mitt råd; släpp lite på skepsisen och börja fundera i nya banor, det gäller att i detta fallet tänka utanför boxen och inte begränsa sig för mycket.

I mitt fall så åker min vinylrigg numera i åttor runt min CD- spelare vilken faktiskt är hyfsat analogt ljudande och på intet sätt skäms för sig när det gäller ljudförmedlingen. Trots dess positiva egenskaper så är CD- spelaren slagen på varenda parameter av min nuvarande vinyluppställning och kan inte alls svara upp mot vinylljudet. Jag har flera flera hundra CD- skivor i samlingen men dessa får numera vila nerpackade i kartonger, nuförtiden spelas det nästan enkom vinylskivor hemma hos oss. Kan tänka mig att även du kommer att agera på ett liknande sätt om du väljer MC- vägen.

Har en känsla av att ditt skeptiska förhållningssätt till MC- pickuper kommer att bytas till något helt annat om du satsar på en MC- pickup. Du kommer då, liksom jag gjorde, surt konstatera att du har gått miste om en hel del välljud och förbanna dig själv att du inte tagit steget tidigare. Men samtidigt kommer det att bli en otroligt rolig resa där du efterhand återupptäcker din skivsamling, det är just i det läget jag befinner mig nu...

Tycker väl någonstans att du borde släppa lite på din skepsis mot vinylmediet överhuvudtaget. Det är bara att inse att det är ett förbaskat välljudande format och att dess bästa tid faktiskt är nu. Har väl aldrig funnits så många olika superfina modeller av skivspelare som det gör idag och den strida strömmen av dem ser inte ut att sina. Sen har vi musik-/skivbranschen som förser oss vinylfrälsta med nypressad vinyl av högsta kvalitet, i dessa nedladdningstider så är detta ganska spektakulärt.

Kort och gott- det är kul med vinyl!

Redigerat av GyroSE, 19 April 2013 - 09:31.

Postad 19 April 2013 - 08:51

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Den Benz micro silver som omtalas här, har jag haft tidl. Helt ok! lite rund och snäll i signaturen med fin mellanton, igen dynamik och bas vältare direkt.
Har man riaa och drivverk som försvarar en god mc pu, så kan jag inte se/höra nått bättre köp än en Dynavector xx2 för under 1k£

Postad 19 April 2013 - 09:01

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Den Benz micro silver som omtalas här, har jag haft tidl. Helt ok! lite rund och snäll i signaturen med fin mellanton, igen dynamik och bas vältare direkt.
Har man riaa och drivverk som försvarar en god mc pu, så kan jag inte se/höra nått bättre köp än en Dynavector xx2 för under 1k£

Är det inte Dynvector XX2 som har en extremt låg utnivå? Ställer väldiga krav på RIAA- steget i så fall, kan kanske behöva komplettera med en step up trafo dessutom..

Postad 19 April 2013 - 10:13

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0

Är det inte Dynvector XX2 som har en extremt låg utnivå? Ställer väldiga krav på RIAA- steget i så fall, kan kanske behöva komplettera med en step up trafo dessutom..

Den har 0.26mv i utnivå. Ett riaa med møjligheter att ställa gain +60db klarar den utan problem! att blanda in step upp får man flera
ting att tänka på Impendans mm.
Min egen Zyx har 0.24mv pga mer uppløsn bättre bas/dynamik så spelar den renare/högre än då jag tidl hade just XX2, spelar med 70db
på riaa och veldigt tyst

Postad 19 April 2013 - 10:40

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Då jag håller på att sätta upp en andra vinylrigg (nörd) med min gamla Thorens som bas så har även jag kikat en hel del på riaa-steg senaste tiden. Detta riaa skulle då även fungera som reserv/alternativ till mitt rörriaa som sitter i huvudanläggningen. (Hade problem med detta i vintras o led då svårt av vinylljudsabstinens.)

Testade först ett NAD pp3 o måste säga att för den pengen var det inte alls oävet. Därefter provade jag Musical Fidelity M1 ViNL. Detta imponerade ordentligt på mig. Balanserat (o rca) ut och flera o lätthanterade inställningsalternativ. Jag körde balanserat ut, ljudet detaljerat o åt det varmare hållet, lite rörkänsla men inte så det störde på nå't vis, mkt tyst bakgrund. Möjligen att jag upplevde basen som aningen diffus ibland (rörsymtom). Helt klart ett prisvärt riaa-steg.(ca 6900 i UK).

Nu slog jag inte till på detta eftersom jag inte var ute efter just dessa ljudideal då de låg lite för nära mitt rörria (enl. mitt öra). I övrigt kikade jag också en del på både Trigon o ASR.

Postad 19 April 2013 - 11:33

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Du kommer garanterat att få så mycket mer. Var själv mycket skeptisk på samma sätt som du förut men som jag tidigare har nämnt så kommer jag aldrig mer återvända till MM- pickupernas värld efter att ha upptäckt hur mycket mer information en MC- pickup kan mejsla ur en vinylskiva. Första gången jag lyssnade till vad min då (direkt ur kartong) nymonterade Benz Micro Wood kunde åstadkomma så blev jag först helt knockad och efter det blev jag förbannad på mig själv att jag varit så skeptisk (i mitt fall rent ut sagt tjurskalligt dum) att inte ha satsat på en MC tidigare. Du anar in så mycket mer information det finns på en vinylskiva, med en MM kommer du tyvärr aldrig få reda på det. Lyd därför mitt råd; släpp lite på skepsisen och börja fundera i nya banor, det gäller att i detta fallet tänka utanför boxen och inte begränsa sig för mycket.

I mitt fall så åker min vinylrigg numera i åttor runt min CD- spelare vilken faktiskt är hyfsat analogt ljudande och på intet sätt skäms för sig när det gäller ljudförmedlingen. Trots dess positiva egenskaper så är CD- spelaren slagen på varenda parameter av min nuvarande vinyluppställning och kan inte alls svara upp mot vinylljudet. Jag har flera flera hundra CD- skivor i samlingen men dessa får numera vila nerpackade i kartonger, nuförtiden spelas det nästan enkom vinylskivor hemma hos oss. Kan tänka mig att även du kommer att agera på ett liknande sätt om du väljer MC- vägen.

Har en känsla av att ditt skeptiska förhållningssätt till MC- pickuper kommer att bytas till något helt annat om du satsar på en MC- pickup. Du kommer då, liksom jag gjorde, surt konstatera att du har gått miste om en hel del välljud och förbanna dig själv att du inte tagit steget tidigare. Men samtidigt kommer det att bli en otroligt rolig resa där du efterhand återupptäcker din skivsamling, det är just i det läget jag befinner mig nu...

Tycker väl någonstans att du borde släppa lite på din skepsis mot vinylmediet överhuvudtaget. Det är bara att inse att det är ett förbaskat välljudande format och att dess bästa tid faktiskt är nu. Har väl aldrig funnits så många olika superfina modeller av skivspelare som det gör idag och den strida strömmen av dem ser inte ut att sina. Sen har vi musik-/skivbranschen som förser oss vinylfrälsta med nypressad vinyl av högsta kvalitet, i dessa nedladdningstider så är detta ganska spektakulärt.

Kort och gott- det är kul med vinyl!

Din jäkel :D - sälja in MC på detta vis... -snart kan inte ens jag stå tillbaka längre.
Blir väl till att pensionera min alldeles för nya Rega Exact MM-PU, till förmån för en MC PU. Vet att min ASR riaaförstärkare skriker efter att bli utmanad av en MC, och få visa vad den går för!

Postad 19 April 2013 - 11:46

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Din jäkel :D - sälja in MC på detta vis... -snart kan inte ens jag stå tillbaka längre.
Blir väl till att pensionera min alldeles för nya Rega Exact MM-PU, till förmån för en MC PU. Vet att min ASR riaaförstärkare skriker efter att bli utmanad av en MC, och få visa vad den går för!

:lol: Man kan bara göra sitt bästa för att flera ska nå insikt och hoppa på MC- tåget. Vill man ta sitt vinylljud till nästa nivå så finns det ingen annan väg att gå....

Din Rega Exact skulle göra sig ypperligt som reservpuppa till din (blivande?) Benz Micro Ace.... B)

Redigerat av GyroSE, 19 April 2013 - 11:49.

Postad 19 April 2013 - 11:52

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

:lol: Man kan bara göra sitt bästa för att flera ska nå insikt och hoppa på MC- tåget.

Din Rega Exact skulle göra sig ypperligt som reservpuppa till din (blivande?) Benz Micro Ace.... B)

Jag vet - inser att det snart är dax att börja pilla med dipparna i mitt riaa så den matchar den LOW MC PU som lär hamna på tonarmen -kanske en Benz, kanske tidigare än jag anar :o

Redigerat av Jörgen A., 19 April 2013 - 11:53.

Postad 19 April 2013 - 12:07

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Jørgen din Rega/Asr är en grym kombo med Dynavector! jag har provat, Bongo M också :) Ett alt om XX2 blir før dyr är att gå før lillebror
20XL mkll, samma sak men litt mindre av allt ;)

Postad 19 April 2013 - 12:17

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

:lol: Man kan bara göra sitt bästa för att flera ska nå insikt och hoppa på MC- tåget. Vill man ta sitt vinylljud till nästa nivå så finns det ingen annan väg att gå....

Jo, MC är trevligt. På 80-talet hade jag en Yamaha MC-11, en sk budget-MC som precis som AT95 spred mycket glädje för pengarna. Tyvärr pajade MC-ingången på min Yamaha AX-930 som jag hade då och AT95 fick hoppa in i stället. Sen har jag blivit kvar i MM-världen mest för att det är enklare. Men... nästa pu får nog bli en MC (vilket kräver nytt riaa också...)

Postad 19 April 2013 - 12:17

tobben-e
  • tobben-e
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Hoppar på MC tåget.. :)
Köpte en Music-Hall 5.1 för några veckor sen.
Blev så jäkla nöjd med vinylljudet igen att den lämnades tebax och en Pro-Ject RPM 10.1 EVO hämtades ut ist..
Började med Heed riaa och psu, men efter en lyssnig på ASR Mini riaa med MC pu så var jag såld..

MC rules.. ;)

Postad 19 April 2013 - 12:29

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0

Blev så jäkla nöjd med vinylljudet igen att den lämnades tebax och en Pro-Ject RPM 10.1 EVO hämtades ut ist..
Började med Heed riaa och psu, men efter en lyssnig på ASR Mini riaa med MC pu så var jag såld..

MC rules.. ;)

:) Och vad blir det før Mc-puppa?

Postad 19 April 2013 - 12:44

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Instämmer med Svensk Roger. Lyftet XX2 gav är något jag aldrig glömmer. Den fick till och med snurra
rätt många timmar på en Rega P3-24. Tar man bara hand om nålen så är det en investering för
år av njutning. :)

Postad 19 April 2013 - 12:47

tobben-e
  • tobben-e
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

:) Och vad blir det før Mc-puppa?

Det blev en Dynavector Karat 17D3, en pu som för mej är magisk.. :D

Oslo hifi centrum har även "lurat" mej till att börja kika på ny arm oxå..

Postad 19 April 2013 - 13:27

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Jørgen din Rega/Asr är en grym kombo med Dynavector! jag har provat, Bongo M också :) Ett alt om XX2 blir før dyr är att gå før lillebror
20XL mkll, samma sak men litt mindre av allt ;)

Aha...
Ser att man kan hitta 20XL ( inte mk II ) för 4900:- Är denna mkt sämre än II:an?
Hur är 10x5? ( mk 1 ) Säljs för 2600:- hos 2juki

Postad 19 April 2013 - 13:43

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

MC rules.. ;)

Oj vilken fin kombo du skaffat dig hastigt o lustigt, grattis. Hur upplevdes skillnaden mellan Music-Hallen och Projecten? Ny tonarm känns nästan lite overkill, jag har iaf fått uppfattningen att Projects evolution-armar är riktigt bra. Linn använder dom förresten (9") på vissa av sina modeller, men det är klart det finns ju alltid något vassare alternativ.

Postad 19 April 2013 - 13:50

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Haft 10x5, Karat och nu XX2.

10x5: Givet alternativ om man inte har gain nog för en MC. Spelglad krabat.
Karat: Underbar i bas och diskant. Rätt grym mot dåliga inspelningar dock.
XX2: En karat med subjektivt bättre sammanhållning mellan de olika registrena.
Mellanregistret fick mig på fall.

Nästa steg i Dynavectorkedjan får vänta tills jag vunnit på trav eller nåt slikt.... :rolleyes:

Postad 19 April 2013 - 13:53

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0

Det blev en Dynavector Karat 17D3, en pu som för mej är magisk.. :D

Oslo hifi centrum har även "lurat" mej till att börja kika på ny arm oxå..

grattis med en grym pu :) kräver nogrannare matching men oslagbar när det funkar! VPI är ett drivverk som många också använder
till Karat 17D3

Postad 19 April 2013 - 13:57

tobben-e
  • tobben-e
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Oj vilken fin kombo du skaffat dig hastigt o lustigt, grattis. Hur upplevdes skillnaden mellan Music-Hallen och Projecten? Ny tonarm känns nästan lite overkill, jag har iaf fått uppfattningen att Projects evolution-armar är riktigt bra. Linn använder dom förresten (9") på vissa av sina modeller, men det är klart det finns ju alltid något vassare alternativ.

Music-Hall är en riktigt fin spelare, mkt för pengarna.. Tro mej! :)
Men sambon och jag blev såå jäkla impad av Pro-Jecten när vi eg skulle byta förstärkare så
vi beslutade oss för att satsa mer på vinylen nu.

Med Pro-Ject fick vi mer av det vi söker, magiskt mellanregister och tydligare diskant jämfört med
M-H.. Samma pu och riaa. Därefter blev det än tydligare vid byte till MC pu, så för oss blev uppgraderingen
inget svårt beslut. Fick oxå P-J:n till ett extremt bra pris.. :D

Postad 19 April 2013 - 14:00

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0

Aha...
Ser att man kan hitta 20XL ( inte mk II ) för 4900:- Är denna mkt sämre än II:an?
Hur är 10x5? ( mk 1 ) Säljs för 2600:- hos 2juki

Har inte hørt mkll hade själv mkl, enligt vad jag hørt/läst på mitt Norska forum så har mkll närmat sig xx2 betydligt! som kanske också borde komma i uppgraderad ver...

Bongo/ Hørt dessa dyra Dynavector många gånger nu, dom hänger inte med Zyx 4D på bas/dynamik i samma prisklass

Postad 19 April 2013 - 14:06

tobben-e
  • tobben-e
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

grattis med en grym pu :) kräver nogrannare matching men oslagbar när det funkar! VPI är ett drivverk som många också använder
till Karat 17D3

:D Jätte fina plattformar VPI..
Tyvärr finns ingen som säljer dessa i vår lilla stad.. ;)

Postad 19 April 2013 - 14:18

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Har inte hørt mkll hade själv mkl, enligt vad jag hørt/läst på mitt Norska forum så har mkll närmat sig xx2 betydligt! som kanske också borde komma i uppgraderad ver...

Bongo/ Hørt dessa dyra Dynavector många gånger nu, dom hänger inte med Zyx 4D på bas/dynamik i samma prisklass

Antagligen är det mk II man bör sikta på - annars skall det till i riktigt lågt pris på mk I för att det ska kännas som en prisvärd affär.
Får väl se vad det kan bli till slut ;)

Postad 19 April 2013 - 14:44

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Jörgen/ Läs på här om mkll http://www.6moons.co...navector/1.html

saxat från Needledoctor
drderma nice sounding cart, rock solid construction,retrieves a lot of musical information, highly musical,detailed sound.Maybe a little to the bright side but still very pleasing sound. Postad bild Jim S. Reviewing H model. A solid performer. Totally neutral to my ears. Bass solid and tight. Balanced highs. Nothing to fault with this baby. Enjoy! Postad bild AreGee1956 H model sounds pristine. Can find no faults with it. Not as lush as my Eroica, but better overall balance and detail. Immense soundstage. Postad bild jonicont Significant improvement over my Rega Exact 2. Clean base, exceptional clarity, wider soundstage. This is the low model Postad bild louwal A large upgrade for my system, and surpasses my expectations. Exceptional balance, handles dense, complex passages with ease. Always smooth and very musical. I can't image a better coupling than with my Rega RP6 Turntable. It's really hard to break away from listening. Postad bild sdp Excels on the highs. Cymbals sound absolutely realistic. You have to hear to believe. Postad bild Atane Ofiaja Nice, neutral sounding cart. It sounded great immediately, but it gets better. It requires some time for it to really shine. Give it at least 60-80 hours. Postad bild

Redigerat av Unregistered85f16d8f, 19 April 2013 - 14:46.

Postad 19 April 2013 - 19:13

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Jörgen/ Läs på här om mkll http://www.6moons.co...navector/1.html

saxat från Needledoctor
drderma nice sounding cart, rock solid construction,retrieves a lot of musical information, highly musical,detailed sound.Maybe a little to the bright side but still very pleasing sound. Postad bild Jim S. Reviewing H model. A solid performer. Totally neutral to my ears. Bass solid and tight. Balanced highs. Nothing to fault with this baby. Enjoy! Postad bild AreGee1956 H model sounds pristine. Can find no faults with it. Not as lush as my Eroica, but better overall balance and detail. Immense soundstage. Postad bild jonicont Significant improvement over my Rega Exact 2. Clean base, exceptional clarity, wider soundstage. This is the low model Postad bild louwal A large upgrade for my system, and surpasses my expectations. Exceptional balance, handles dense, complex passages with ease. Always smooth and very musical. I can't image a better coupling than with my Rega RP6 Turntable. It's really hard to break away from listening. Postad bild sdp Excels on the highs. Cymbals sound absolutely realistic. You have to hear to believe. Postad bild Atane Ofiaja Nice, neutral sounding cart. It sounded great immediately, but it gets better. It requires some time for it to really shine. Give it at least 60-80 hours. Postad bild

Precis vad man vill läsa.
Egentligen helt otroligt hur man kan forma slutljudet med hjälp av den lilla nålen först i ljudkedjan.
Understryker tesen att signalen kanske är den viktigaste länken...

Jag är helt öppen för både Dynavector och Benz.
Min hifihandlare tycker jag borde köpa en Lyra Delos - men priset avskräcker, så jag har inte brytt mig om att "plugga på" denna PU. Man kanske skulle bli sugen - då är det jobbigt att den tillhör en prisklass jag anser vara för dyr för mig.

Redigerat av Jörgen A., 19 April 2013 - 19:26.

Postad 19 April 2013 - 20:32

tobben-e
  • tobben-e
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Fredagsmys... ;)

Vinylen snurrar som en skridskoslip...

Redigerat av tobben-e, 19 April 2013 - 20:33.

Postad 19 April 2013 - 20:54

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Precis vad man vill läsa.
Egentligen helt otroligt hur man kan forma slutljudet med hjälp av den lilla nålen först i ljudkedjan.
Understryker tesen att signalen kanske är den viktigaste länken...

Jag är helt öppen för både Dynavector och Benz.
Min hifihandlare tycker jag borde köpa en Lyra Delos - men priset avskräcker, så jag har inte brytt mig om att "plugga på" denna PU. Man kanske skulle bli sugen - då är det jobbigt att den tillhör en prisklass jag anser vara för dyr för mig.

Jag avråder dig från att Köpa Lyra!
Det finns ingen pickup tillverkare som har lika bra precision på sina pickuper som Lyra men dom låter inget roligt tyvärr.
Både Dynavector xx2 och Benz Wood samt Transfiguration Phoenix skulle jag lätt påstå är mycket roligare än Lyra.
Om du tittar på pickuper som är i prisklasser under dessa så tycker jag du får mest med Dynavector.
Bara lite tips och hoppas du finner vad du söker Med vänlig hälsning, JAS

Postad 19 April 2013 - 22:24

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Jag avråder dig från att Köpa Lyra!
Det finns ingen pickup tillverkare som har lika bra precision på sina pickuper som Lyra men dom låter inget roligt tyvärr.
Både Dynavector xx2 och Benz Wood samt Transfiguration Phoenix skulle jag lätt påstå är mycket roligare än Lyra.
Om du tittar på pickuper som är i prisklasser under dessa så tycker jag du får mest med Dynavector.
Bara lite tips och hoppas du finner vad du söker Med vänlig hälsning, JAS

Tack för input
- Lyran är i vilket fall som helst för dyr för mig
- Benz är mkt intressant, men senaste årens höjningar gör att de kanske inte är det bästa köp om man tänker pris/prestanda - Dynavector kanske ger mer för pengen?? -Skulle då luta åt DV20XL ( MK II ) som ligger i samma prisklass som Benz Ace S L

Svensk Roger el. Bongo:
När ni körde Rega/Dynavector - Är det 2mm spacern som skall användas för rätt VTA - eller behöver man höja ytterliggare?
//Jörgen//

Redigerat av Jörgen A., 19 April 2013 - 22:38.

Postad 20 April 2013 - 05:20

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
De Dynavector pickuper jag har hört "färgade" ljudet lite för mycket för min smak. Finns nog mer neutralt ljudande PU:s att kika på i nämnda prisklass.

Postad 20 April 2013 - 08:26

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0

Tack för input
- Lyran är i vilket fall som helst för dyr för mig
- Benz är mkt intressant, men senaste årens höjningar gör att de kanske inte är det bästa köp om man tänker pris/prestanda - Dynavector kanske ger mer för pengen?? -Skulle då luta åt DV20XL ( MK II ) som ligger i samma prisklass som Benz Ace S L

Svensk Roger el. Bongo:
När ni körde Rega/Dynavector - Är det 2mm spacern som skall användas för rätt VTA - eller behöver man höja ytterliggare?
//Jörgen//

2mm ska funka fint

De Dynavector pickuper jag har hört "färgade" ljudet lite för mycket för min smak. Finns nog mer neutralt ljudande PU:s att kika på i nämnda prisklass.

Den gamla DV20 hade nog mer av färgning än mkll, men en färgning som gjorde den enormt bra till rock-musik.
Har haft en Benz ace en kort stund tidl, föredrog DV20 helt klart! det var på min gamla P3.24.
Har lyssnat en del på de dyrare Benz/ wood Ref och LP låter veldigt bra i mellanton men blir før snälla i
bas/dynamik før min smak.

Skulle inte avråda nån att køpa Lyra! veldigt många här i Norge som använder Lyra sina Pu'er, Kanske inte så konstigt då det finns Norsk delaktighet i produktion/utveckling Stig Inge Berge.

Postad 20 April 2013 - 09:09

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

2mm ska funka fint
Den gamla DV20 hade nog mer av färgning än mkll, men en färgning som gjorde den enormt bra till rock-musik.
Har haft en Benz ace en kort stund tidl, föredrog DV20 helt klart! det var på min gamla P3.24.
Har lyssnat en del på de dyrare Benz/ wood Ref och LP låter veldigt bra i mellanton men blir før snälla i
bas/dynamik før min smak.

Skulle inte avråda nån att køpa Lyra! veldigt många här i Norge som använder Lyra sina Pu'er, Kanske inte så konstigt då det finns Norsk delaktighet i produktion/utveckling Stig Inge Berge.

Det var min åsikt ang Lyra och att många kör med den I Norge ser jag inte som något kriterier för att den skulle vara en alternativ till Jörgen.
Jag valde benz före Dynavector men ger ändå rådet att köpa Dynavector till Jörgen då jag tror den passar honom bäst men det är också bara antagande från min sida då jag tror den rockar roligast pga fägring mm.

Lyra är en förbannat bra pickup om man föredrar hissmusik jazz och liknade. Inget illa om varken hissmusik eller jazz men det låter inte som det är det typen av pickup folk här är ute efter och skulle kanske inte uppskatta sitt köp vid det läget.
Ha en bra helg alla mvh Jas

Postad 20 April 2013 - 09:37

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0

Det var min åsikt ang Lyra och att många kör med den I Norge ser jag inte som något kriterier för att den skulle vara en alternativ till Jörgen.
Jag valde benz före Dynavector men ger ändå rådet att köpa Dynavector till Jörgen då jag tror den passar honom bäst men det är också bara antagande från min sida då jag tror den rockar roligast pga fägring mm.

Lyra är en förbannat bra pickup om man föredrar hissmusik jazz och liknade. Inget illa om varken hissmusik eller jazz men det låter inte som det är det typen av pickup folk här är ute efter och skulle kanske inte uppskatta sitt köp vid det läget.
Ha en bra helg alla mvh Jas

Tycker också Jörgen ska satsa på Dynav dels pga att han kjör med Rega!
Du har rätt i att Lyra är en förbannat bra pu! Flera av mina venner i oslo vinyl klubb använder Delos,Kleos,scala,Atlas.... funkar alldeles utmärkt på annat än hissmusik/jazz dom gånger jag lyssnat ;)
En extra God helg! Record store day :)

Postad 20 April 2013 - 11:56

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Jag har inte högtalare längre som gör rättvisa en uppgradering av puppa. Planen i framtiden
är ett par PMC eller Harbeth. Ett klass A slutsteg. Sen kan jag börja fundera på en Zyx. Men
som det ser ut idag dröjer det ett par år. Allt har sin tid.....

Redigerat av Bongo_Mongo, 20 April 2013 - 11:57.

Postad 20 April 2013 - 12:27

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0

Jag har inte högtalare längre som gör rättvisa en uppgradering av puppa. Planen i framtiden
är ett par PMC eller Harbeth. Ett klass A slutsteg. Sen kan jag börja fundera på en Zyx. Men
som det ser ut idag dröjer det ett par år. Allt har sin tid.....

Ett par år!!! fan børjar bli gammal inte så mye tid och vinka på :huh: Här har du ett par kistor, lättdrivet! å oxfile till korvpris.
http://www.hifimagas...?annonsID=80003

Postad 20 April 2013 - 12:36

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
-Vad tacksam jag är över alla tips.
Då en stor del av min skivsamling består av mindre bra producerad (hård)rock är en lite förlåtande PU att föredra.
Har förstått att Benz är detta - med då kanske också Dynavector DV20XL, som verkar plocka fram lite mera stuns och tryck... eller?
En stabil, djup bas är att föredra när man spelar rock - nåt som sticker ut, ett avstamp som gör att allt inte låter som en illa producerad röra.
Iofs kan säkert ASR´n justeras in - tips från tidigare Dynav. / ASR-ägare ( läs. Bongo / sv. Roger ) emottages då gärna...
//Jörgen

Postad 20 April 2013 - 13:36

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Jörgen/ Min bror har en Benz ace på sin P5 Heed riaa, låter veldigt bra! men kommer själv ihåg att DV20 hade som du vill ha ett tyngre fundament/bas samt mer kropp i mellanton som passar Rega ypperligt speciellt till rock.
Benz'n har nog bättre klang färger som gör jazz,blues,akustik musik bättre.

Ang ASR'n så kan ju den nästan justeras till det oändliga vad gäller impendance, förutom många standard settn kan man själv räkna ut andra kombinationer.
Min Zyx ska ha 100ohm har provat mej fram och hamnat på 200ohm som ger betydligt mer uppløsn/luft utan och förlora fundament i basen. Har räknat ut 3st alt mellan 100-200ohm 123,135,150.

Postad 20 April 2013 - 15:19

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Jörgen/ Min bror har en Benz ace på sin P5 Heed riaa, låter veldigt bra! men kommer själv ihåg att DV20 hade som du vill ha ett tyngre fundament/bas samt mer kropp i mellanton som passar Rega ypperligt speciellt till rock.
Benz'n har nog bättre klang färger som gör jazz,blues,akustik musik bättre.

Ang ASR'n så kan ju den nästan justeras till det oändliga vad gäller impendance, förutom många standard settn kan man själv räkna ut andra kombinationer.
Min Zyx ska ha 100ohm har provat mej fram och hamnat på 200ohm som ger betydligt mer uppløsn/luft utan och förlora fundament i basen. Har räknat ut 3st alt mellan 100-200ohm 123,135,150.

Jag tror mig ha ringat in 2 starka kandidater i Ace S L & DV20X L.
Anar att man - när köpet är gjort- får låta locket på ASR vara avlyft några dar, när man: Lyssnar - justerar, osv... tills man hittat rätt!!
Är det mer än impedance och gain som ska justeras? Jag är här helt grön då min nuvarande MM PU använder Riaan´s standard MM inställn.

Redigerat av Jörgen A., 20 April 2013 - 15:30.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.