Whiskytråden
4731 svar till detta ämne
Postad 16 January 2014 - 17:12
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Skön typ det där. Och man är ju inte mänsklig om man inte smälter av den kärlek och nostalgi dessa människor känner för detta. Bara miljön måste ju göra en smått religiös.  Ja, Lagavulin 16 torde få kunna ha några större invändningar mot. En av världens absolut bästa helt enkelt. Laphroaig 10 tycker jag just är lite tunn, medan Quarter Cask är en riktig höjdare. Men det är nog inte bara styrkan som skiljer dessa, utan även att den senare lagrats på små fat. Är väl dessutom bara 7 eller 8 år tror jag.
Hade en Lagavulin DE för ett tag sedan, tog slut märkvärdigt fort. Vet inte hur stark den var, men i den smaken saknades då rakt absolut inget. 
Hehe... nä, det är inte mycket som slår känslan av att vara i lagerhusen och dricka whisky direkt ur faten. Allt smakar extra gott då dessutom!  Jag har inte smakat Lagavulin DE, den sägs vara bra, men priset har nog skrämt iväg mig. Men helt klart något man borde köpa. Jag hade nästan räknat bort Laphroaig lite tills att jag fick smaka från deras fat. Den tio åriga whisky vi har på SB är inte ens i närheten av vad dom har kapacitet att leverera. Quarter Cask kommer lite längre och den fatstarka tioåringen lika så. Men hittar man Laphroaig single cask någonstans av en oberoende buteljerare så är det köpläge! Framförallt då dom nu kommer sluta sälja fat till whiskybrokers och andra buteljerare. Men bästa rundturen och provsmakningen ute på Islay var nog Ardbeg. Trotts att vi aldrig var in i lagerhusen, men vi fick smaka en fantastiskt god Ardbeg från 1974 ur en plastmugg som jag sent kommer glömma! Sån whisky borde man ha ett lager av nere i källaren!!! Det är ren kärlek på flaska!  Och apropå alkoholstyrka så hade någon klantat sig och råkat vattna ner den till 40,1%, så dom kunde inte skeppa den dit den var tänkt (Italienska marknaden) så nu bjuder dom ut den på destilleriet till de som går rundturen.
Postad 17 January 2014 - 08:44
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Idag blir det inköp av någon god rökig whisky som ni tipsat om  Återkommer med betyg
Postad 17 January 2014 - 16:23
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Någon som smakat den Mortlach 15 de har i bs. på Bolaget? Tyckte priset var hyfsat och var länge sedan man smakade Mortlach.
Postad 17 January 2014 - 19:52
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Blev en Old Pulteney ikväll!
Postad 19 January 2014 - 13:03
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Någon som smakat den Mortlach 15 de har i bs. på Bolaget? Tyckte priset var hyfsat och var länge sedan man smakade Mortlach. 
Skulle nog titta efter en annan! Om du inte gillar gummi!
Postad 19 January 2014 - 14:15
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Skulle nog titta efter en annan! Om du inte gillar gummi!
Gummi? Det har jag inte upplevt sedan jag drack Caol Ila 12 yo senast. Aha, tips på bättre tappningar för rimliga pengar? Den senaste jag provade var en fatstark 21-åring och den är nog i en annan (för hög) prisklass. Men god, det var den.
Postad 19 January 2014 - 18:22
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Inte sett något på SB som jag provat o kan rek.
Mitt bästa tips är att leta upp en Flora&Fauna på nätet. Tyvärr stigit en del i pris det sista men bra e den!!!
Har bara provat 15 åringen en gång(1 flaska) o om det bara var den som smakade gummi kan jag iof inte svara på, men kommer inte själv att köpa fler i alla fall.
Postad 19 January 2014 - 19:18
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Inte sett något på SB som jag provat o kan rek. Mitt bästa tips är att leta upp en Flora&Fauna på nätet. Tyvärr stigit en del i pris det sista men bra e den!!! Har bara provat 15 åringen en gång(1 flaska) o om det bara var den som smakade gummi kan jag iof inte svara på, men kommer inte själv att köpa fler i alla fall.
Tack i alla fall. Får söka vidare, ibland dyker ju någon sjysst oberoende buteljering upp. Kanske slår till på en 15-årig Linkwood istället. Lite dyrare men detta superdestilleri har aldrig gjort mig besviken.
Postad 19 January 2014 - 19:52
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Tack i alla fall. Får söka vidare, ibland dyker ju någon sjysst oberoende buteljering upp. Kanske slår till på en 15-årig Linkwood istället. Lite dyrare men detta superdestilleri har aldrig gjort mig besviken. 
Ett annnat tips Highland Park CS 301:- (350ml) Riktigt trevlig!!!
Postad 19 January 2014 - 23:20
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Ett annnat tips Highland Park CS 301:- (350ml) Riktigt trevlig!!!
Skalll jag kolla. Har ju Ambassadors Choice och den är ju faktiskt riktigt bra. Tog en sån tidigare ikväll. Inte alls det där märkliga sötslisket som i 12:an. Tackar för tipset.
Postad 20 January 2014 - 09:13
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Inte provat just denna, men om Klash57 säger att den inte är bra så litar jag på honom! Annars brukar Mortlach vara ett ganska säkert kort om man tar deras sherryfatslagringar, en del bourbonfat kan vara lite sådär.... Dom behöver ett fat med mycket karaktär för att dölja en del obehagligheter från deras nysprit, men när dom väl har det så brukar dom bli helt fantastiska! Körde BOX Advanced Master Class no1 i helgen. Oj vad bra den var! Och kul hade vi!! Jag blir fortfarande lika förvånad över hur bra dom är redan vid 30 månader!
Postad 20 January 2014 - 11:01
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Inte provat just denna, men om Klash57 säger att den inte är bra så litar jag på honom!
Annars brukar Mortlach vara ett ganska säkert kort om man tar deras sherryfatslagringar, en del bourbonfat kan vara lite sådär.... Dom behöver ett fat med mycket karaktär för att dölja en del obehagligheter från deras nysprit, men när dom väl har det så brukar dom bli helt fantastiska!
Körde BOX Advanced Master Class no1 i helgen. Oj vad bra den var! Och kul hade vi!! Jag blir fortfarande lika förvånad över hur bra dom är redan vid 30 månader!
Då talar ryktet om Box sanning. Skall bli spännande att se vad det landar i när de släpper på Bolaget. Kanske en treåring helt enkelt.
Postad 20 January 2014 - 11:05
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Då talar ryktet om Box sanning. Skall bli spännande att se vad det landar i när de släpper på Bolaget. Kanske en treåring helt enkelt. 
Följer ni BOX på instagram? Finfina bilder på buteljering och fat med mera
Postad 20 January 2014 - 11:16
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Hur är priserna på whisky i England?
En arbetskamrat är där just nu, undrar om man ska be han köpa en flaska kanske.
Postad 20 January 2014 - 13:20
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Det blir ju billigare i England eftersom du slipper den svenska momsen + alkoholskatten
.
Postad 20 January 2014 - 13:40
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Det blir ju billigare i England eftersom du slipper den svenska momsen + alkoholskatten .
En sanning med modifikation... Vissa standardbuteljeringar blir dyrare då SB köper in dom till riktigt bra priser ibland, andra buteljer är så efterfrågan så en del butiker höjer priserna allt vad som går då dom ändå kommer få sålt flaskorna vilket inte SB gör. Men i övrigt så är mycket en aning billigare än här hemma, en del flaskor mycket billigare t.o.m. Men shoppar man whisky i London så skall man nog försöka gå på sånt som kanske inte går att få tag i på SB i första hand. Men vill man göra riktiga klipp så skall man kolla efter vad som finns på extrapris. Det som generellt verkar vara lite billigare i UK är mer ovanliga buteljeringar och amerikansk whisky. Kollar man på MasterOfMalt.com så får man en liten indikation på hur priserna ser ut.
Postad 26 January 2014 - 21:46
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Fick ett trevligt paket idag. Såååå sågen på att prova nuuuu. Men jag sko hålla mig tills på fredag då mina nya fronta kommer hem  Vill tacka kalsh57 för proverna.
Var det inget som föll i smaken?
Postad 27 January 2014 - 00:14
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Beredskapsvecka igen, så man får vara återhållsam med drickandet. Råkade dock lägga in en beställning på en Amrut Portonova och en Monkeys Shoulder.
Amruten är otroligt bra, men den sistnämnde har jag ingen aning om den är bra eller dålig. Har varit lite nyfiken på den och för dryga 200,- så kan det ju knappast bli sämre än en Famous!
Postad 27 January 2014 - 05:51
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Du kommer inte tro mig när jag skriver de här. Och jag skäms för det. Har inte smakat ännu  Allt från stress, sjukdom och annat fick mig å skjuta på det. Ska ta mig i kragen
Postad 27 January 2014 - 16:22
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Postad 27 January 2014 - 16:30
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Beredskapsvecka igen, så man får vara återhållsam med drickandet. Råkade dock lägga in en beställning på en Amrut Portonova och en Monkeys Shoulder. 
Amruten är otroligt bra, men den sistnämnde har jag ingen aning om den är bra eller dålig. Har varit lite nyfiken på den och för dryga 200,- så kan det ju knappast bli sämre än en Famous!
Monkey shoulder e helt ok utan att sticka ut o för 200:- en riktigt prisvärd brukswhisky! Amrutten skrevs upp väldigt på whisky cask så lite nyfiken e man allt.
Postad 27 January 2014 - 21:59
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Denna blev det ikväll. Går ju inte smutta på de gamla vanliga ju  Den var helt ok, men jag väntade mig mer utav den.
Postad 28 January 2014 - 16:27
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Denna blev det ikväll. Går ju inte smutta på de gamla vanliga ju  Den var helt ok, men jag väntade mig mer utav den.
Det var bra att du började med den sämsta(Höga krav på Glenfiddich = Besvikelse!)De 3 andra tror o hoppas jag du tycker bättre om
Postad 28 January 2014 - 16:46
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Såg att de släpper en omgångLongrow Red på Bolaget på Måndag. Var det inte någon här som var eld och lågor över denna? Läste lite recensioner och den verkade inte så uppskattad. Älskar de Longrow jag provat, inklusive de två jag äger. Men hur är det nu med denna Red, något att ha?
Postad 28 January 2014 - 17:00
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Det var bra att du började med den sämsta(Höga krav på Glenfiddich = Besvikelse!)De 3 andra tror o hoppas jag du tycker bättre om
De va tur att jag inte köpte en hel flaska utav den
Postad 28 January 2014 - 23:46
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Tycker du generellt att Glenfiddich inte motsvarar dina förväntningar? Själv har jag fegat ur för mycket när det gäller just Glenfiddich, jag tycker jag borde köpa fler flaskor från dom. De gånger man får en GF 12yo i glaset så blir jag alltid lika överraskad över hur bra jag tycker att den är... och så är man där igen!  Det kan ju lika gärna vara just pga att man har så extremt låga förväntningar på en sådan extrem mainstreamwhisky?!?! Såg att de släpper en omgångLongrow Red på Bolaget på Måndag. Var det inte någon här som var eld och lågor över denna? Läste lite recensioner och den verkade inte så uppskattad. Älskar de Longrow jag provat, inklusive de två jag äger. Men hur är det nu med denna Red, något att ha?
Första utgåvan (slutlagrad på Cabernet Sauvignon-fat) var helt fantastisk tycker jag, jag har den nya (lagrad på Australian Shiraz Hogsheads) men inte provat den ännu. Köpte dock bara en flaska då den inte fick riktigt samma mottagande som den första fick. Som tur är så har jag även kvar en flaska av första utgåvan.  Men kollar man Whiskybase så har den nya 86,69p medan den äldre ligger på 84,46p, sen får man ju ta det för vad det är. Men det indikerar visserligen på att den skulle kunna vara bättre.
Postad 29 January 2014 - 08:53
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Ang Glenfiddich handlar det väl om pers smak! Blir du besviken utan att egentligen ha några förhoppningar är det ju bara att lägga ner. Har provat ett flertal med samma resultat så numer ett destilleri i malpåse för mig. Och det finns ju så mycket annat gott som tex Longrow red som jag också bara provat den tidigare av, men är den nya (det är den nyare som kommer till SB) bara i närheten av den så KÖP! Kan inte tänka mig annat att den är bra.
Ska nog öppna en så återkommer med omdöme.
Postad 29 January 2014 - 09:19
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Precis... varför ens försöka om det aldrig blir som man tänkt sig när det finns så mycket annat bra.
Vet inte om jag skrev det tidigare, men jag fick ett smakprov av Glendronach 11y Whiskybase edt. Av mig får den 5 av 5 guldkrattor! Och för det priset så är den ju helt oslagbar! Tror att vi betalade runt 450,- för den. 
Tråkigt att den inte finns att få tag i längre, tur att man hann nypa en flaska iaf. Dyker den upp på nätet här framöver så gissar jag att den kommer bli dyr.
Glendronach är något jag kommer hålla lite extra koll på här framöver! Är inte lika imponerad av allt jag smakat därifrån, men det mesta har hållt hög klass!
Postad 29 January 2014 - 11:06
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Som sherrytorsk gillas Glendronach mycket o håller som du säger generellt hög klass. Byter gärna till mig ett smakprov av 11åringen vid tillfälle längre fram
Ett annat destilleri som håller minst lika hög klass är Glengoyne speciellt deras SC utgåvor. Håller på att prova mig igenom ett gäng samples o hittills inte blivit besviken.
Såg att Sv Eldvatten släpper en ny Caroni rom 1/2 The Rum Swedes, Trinidad 1997 61,3% 995:-. Ett systerfat till deras förra som var den bästa rom jag hittills provat.
Redigerat av Unregistered0d487954, 29 January 2014 - 11:14.
Postad 29 January 2014 - 14:19
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Jag har en tom sampleflaska med ditt namn på till den dagen jag skulle råka öppna den!
Får hålla med om Glengoyne, var riktigt imponerad av deras CS jag provade senast, den blev topp tre på senaste provningen, och då var det inte skit i något av glasen!!!
Jo, jag såg också att dom skulle släppa en till Caroni. Tänkte chansa att dom har kvar en flaska på Cinderella!
Postad 29 January 2014 - 16:28
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Tycker du generellt att Glenfiddich inte motsvarar dina förväntningar? Själv har jag fegat ur för mycket när det gäller just Glenfiddich, jag tycker jag borde köpa fler flaskor från dom. De gånger man får en GF 12yo i glaset så blir jag alltid lika överraskad över hur bra jag tycker att den är... och så är man där igen!  Det kan ju lika gärna vara just pga att man har så extremt låga förväntningar på en sådan extrem mainstreamwhisky?!?!
Första utgåvan (slutlagrad på Cabernet Sauvignon-fat) var helt fantastisk tycker jag, jag har den nya (lagrad på Australian Shiraz Hogsheads) men inte provat den ännu. Köpte dock bara en flaska då den inte fick riktigt samma mottagande som den första fick. Som tur är så har jag även kvar en flaska av första utgåvan. 
Men kollar man Whiskybase så har den nya 86,69p medan den äldre ligger på 84,46p, sen får man ju ta det för vad det är. Men det indikerar visserligen på att den skulle kunna vara bättre.
Litar på dig, en Longrow Red får det bli. De omdömen jag läst var fåtaliga och handlade nog mest om att man föredrog den renare smaken i standardutgåvorna. Men jag älskar ju tex. både Lagavulin standard 16 och DE, så detta kan nog bli bra. Och sedan är jag alls ingen samlare, med fy sjutton vad Springbankflaskorna är fina där de står. Tror jag betraktar dessa som ett stycke kulturhistoria på nån vänster.
Postad 29 January 2014 - 18:30
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag har en tom sampleflaska med ditt namn på till den dagen jag skulle råka öppna den! 
Får hålla med om Glengoyne, var riktigt imponerad av deras CS jag provade senast, den blev topp tre på senaste provningen, och då var det inte skit i något av glasen!!! 
Jo, jag såg också att dom skulle släppa en till Caroni. Tänkte chansa att dom har kvar en flaska på Cinderella!
Låter kanon!Nyss öppnat en signet som du ju inte provat så det finns en samplefl avsatt för dig här med.
Postad 29 January 2014 - 18:43
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Litar på dig, en Longrow Red får det bli. De omdömen jag läst var fåtaliga och handlade nog mest om att man föredrog den renare smaken i standardutgåvorna. Men jag älskar ju tex. både Lagavulin standard 16 och DE, så detta kan nog bli bra. Och sedan är jag alls ingen samlare, med fy sjutton vad Springbankflaskorna är fina där de står. Tror jag betraktar dessa som ett stycke kulturhistoria på nån vänster. 
Öppnade o provade precis Red Shiraz cask. Doften lite medicinal ,mint, citrus,frukt,marsipan. smak: Väldigt söt inledning,fruktig,lite jäst, mint,övergick till torr o rätt kraftig ekbeska, inte alls lika rökig eller samma vininfluenser som föregångaren, väldigt salt avslut sitter kvar på tungspetsen läääänge. Utan att vara dålig föredrar jag den tidigare men det beror kanske av att jag är väldigt svag för röken ihop med vininfluenserna.
Postad 29 January 2014 - 20:13
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Öppnade o provade precis Red Shiraz cask. Doften lite medicinal ,mint, citrus,frukt,marsipan. smak: Väldigt söt inledning,fruktig,lite jäst, mint,övergick till torr o rätt kraftig ekbeska, inte alls lika rökig eller samma vininfluenser som föregångaren, väldigt salt avslut sitter kvar på tungspetsen läääänge. Utan att vara dålig föredrar jag den tidigare men det beror kanske av att jag är väldigt svag för röken ihop med vininfluenserna.
Tackar för ditt utförliga omdöme.  Nu blev jag ju lite tveksam. Känner väl igen citrusen i din beskrivning. Så smakar nämligen både 10 och 14 åringen, fast med en tydlig sotig rök. Ohyggligt bra dricka dessa, R & K minst lika bra den. Kanske skall satsa på en Springbank 12 istället. Kanske en bra ersättare till den "Vintage 1997 Batch No 2" jag bara har en liten skvätt kvar av.
Redigerat av laddie15, 29 January 2014 - 20:46.
Postad 29 January 2014 - 22:24
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Imorgon är det slut på beredskapen för denna gången, så då tänkte jag hälla upp en Amrut PX och Amrut Intermediate Sherry för jämförelse.
Postad 30 January 2014 - 18:59
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Spännande!Spar mina till senare tillfälle, men intresserad hur du tycker.
Själv ställer jag två Glenmorangie mot varandra.
Image of Tain MoS och SE North Highland 1995.
Intressant hur olika 2 1st fill sherry kan vara. SEs mycket fruktigare(tröttare fat!?)MoS tyngre sherry med mycket russin.
Båda väldigt bra med ljuvlig doft!
Postad 31 January 2014 - 10:40
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Jag tyckte att dom var förvånansvärt lika i smaken. PX var mer avrundad kanske med lite mer framträdande vaniljtoner. Det känns som om kunde vara från samma typ av sherryfat trotts att det är PX vs. Oloroso!
Jag har svårt att utse någon vinnare. Där PX vinner på sin harmoni vinner Intermediate på rå kraft. Jag skulle gissa att PX med sina 4,2 år är den äldre av dessa två. Det var en väldigt kul jämförelse!
Postad 31 January 2014 - 15:46
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Då var en Ardbeg Galileo beställd. Någon som provat denna?
Postad 31 January 2014 - 16:16
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Japp, har den hemma. En trevlig bekanskap.
Redigerat av TomasL, 31 January 2014 - 16:18.
Postad 31 January 2014 - 16:20
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Har smakat den för längesen, är ingen whiskykännare så kan bara säga att den var bra och rökig som jag vill ha den
Postad 31 January 2014 - 18:00
johnmagnus
-
johnmagnus
-
Rookie
-
0 inlägg
Hallå whisky-lovers.
Har följt denna härliga tråd ett bra tag nu.
Är själv ganska ny på området men har insett att Singel Malt är ett ämne som är trevligt att "nörda" ner sig i
Har bestämt mig för att köpa en sherry-lagrad flaska värd namnet som inte är alltför dyr.
Står och väljer mellan Glendronach 15 Revival och Aberlour Abunadh.
Den senare är ju allmänt erkänd som bra sherry-porr, men Revival verkar ju trevlig med. Gillar att den inte är kylfiltrerad och utan färgämnen.
Sen är den ju faktiskt lite billigare med.
Nån som testat bägge relativt nyligen?
Postad 31 January 2014 - 18:18
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Hallå whisky-lovers.
Har följt denna härliga tråd ett bra tag nu. Är själv ganska ny på området men har insett att Singel Malt är ett ämne som är trevligt att "nörda" ner sig i 
Har bestämt mig för att köpa en sherry-lagrad flaska värd namnet som inte är alltför dyr. Står och väljer mellan Glendronach 15 Revival och Aberlour Abunadh.
Den senare är ju allmänt erkänd som bra sherry-porr, men Revival verkar ju trevlig med. Gillar att den inte är kylfiltrerad och utan färgämnen. Sen är den ju faktiskt lite billigare med.
Revival är riktigt fin, mer balanserad än de värsta sherrydryparna. Glöm för all del inte Glenfarclas. Väljer du 12 åringen för runt 400kr. får du en kraftig, fyllig whisky med väldigt tydlig sherry. Väljer du 15 åringen får du en mera balanserad whisky i stil med Glendronach Revival. Denna 15 åring är i mitt tycke en av de allra bästa. Gillar själv inte Aberlour så vill inte ge omdömen som kanske är orättvisa. Men prova även Strathila om du är inne på verkliga sherrymonster. Är typ som att dricka fikon.  12an kostar 400kr. Tack HifiMarcus och TomasL. Skall bli spånnande att se hur denna står sig mot Uigeadail. Inte kan den väl vara ännu bättre?
Redigerat av laddie15, 31 January 2014 - 18:21.
Postad 31 January 2014 - 20:17
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Hallå whisky-lovers.
Har följt denna härliga tråd ett bra tag nu. Är själv ganska ny på området men har insett att Singel Malt är ett ämne som är trevligt att "nörda" ner sig i 
Har bestämt mig för att köpa en sherry-lagrad flaska värd namnet som inte är alltför dyr. Står och väljer mellan Glendronach 15 Revival och Aberlour Abunadh.
Den senare är ju allmänt erkänd som bra sherry-porr, men Revival verkar ju trevlig med. Gillar att den inte är kylfiltrerad och utan färgämnen. Sen är den ju faktiskt lite billigare med.
Bra tips från Laddie, men jag hade nog hållit mig till de två du nämner. Tror inte du blir besviken på någon av dom så det handlar väl mest om karaktär. Vill du ha en käftsmäll av sherry väljer du A'bunadh, vill du ha en lite snällare o mer balanserad så väljer du G'dronach. Har inte provat den sista batchen av A'bunadh så vet inte hur den är (kan skilja rätt mycket mellan dom olika)men hittar du #44 tveka inte. Lycka till!
Postad 31 January 2014 - 21:11
johnmagnus
-
johnmagnus
-
Rookie
-
0 inlägg
Revival är riktigt fin, mer balanserad än de värsta sherrydryparna.
Bra tips från Laddie, men jag hade nog hållit mig till de två du nämner. Tror inte du blir besviken på någon av dom så det handlar väl mest om karaktär.
Tack för svar. Kommer nog givetvis bli att prova A'bunadh med framöver men jag börjar nog med Revival. Känns lite trevligt att veta att den är lagrad 15 år med
Postad 01 February 2014 - 09:57
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Då var en Ardbeg Galileo beställd. Någon som provat denna? 
Jag har en kvar, den första gick åt. Tyckte den var riktigt trevlig, men kanske sämre än normalt när det gäller Ardbegs specialsläpp! Spännande att den fortfarande finns kvar på SB! Utomlands börjar den bli ganska dyr. Har sett den gå för runt 2000,- och uppåt! Undra hur många som finns kvar hos svenska leverantören? Nu sitter jag och väntar på att Van Winkle skall släppas så man hinner nypa en flaska. Vet inte hur stort tryck det är på dom!? Edit: Och självklart strular SB's hemsida!  Lyckades ändå lägga en beställning som det ser ut efter lite om och men! Nu är det bara att hålla tummarna att den kommer fram också...
Redigerat av _Lucifer_, 01 February 2014 - 10:09.
Postad 01 February 2014 - 10:15
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Det blev en beställnng av The rum swedes Trinidad 1997. Köpte även en Laphroaig Cairdeas 2008 medans man hade ångan uppe.
Postad 01 February 2014 - 16:27
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Jag har en kvar, den första gick åt. Tyckte den var riktigt trevlig, men kanske sämre än normalt när det gäller Ardbegs specialsläpp! Spännande att den fortfarande finns kvar på SB! Utomlands börjar den bli ganska dyr. Har sett den gå för runt 2000,- och uppåt! Undra hur många som finns kvar hos svenska leverantören?
Nu sitter jag och väntar på att Van Winkle skall släppas så man hinner nypa en flaska. Vet inte hur stort tryck det är på dom!?
Edit: Och självklart strular SB's hemsida!  Lyckades ändå lägga en beställning som det ser ut efter lite om och men! Nu är det bara att hålla tummarna att den kommer fram också...
Ah, då har man för en gångs skull gjort en god investering. Som den nu inte är direkt märkvärdig kanske man skulle släppa den och köpa tre Uigeadail istället. Nej, skämt åsido, halva grejen är ju att uppleva nåt nytt. Och god var den ju.  Hur kan det komma sig att du köpte två, den är ju inte direkt billig?
Postad 03 February 2014 - 10:38
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Ah, då har man för en gångs skull gjort en god investering. Som den nu inte är direkt märkvärdig kanske man skulle släppa den och köpa tre Uigeadail istället. Nej, skämt åsido, halva grejen är ju att uppleva nåt nytt. Och god var den ju.  Hur kan det komma sig att du köpte två, den är ju inte direkt billig?
Jag köper alltid två av Ardbegs specialutgåvor då det brukar vara ett extremt tryck på dessa, brukar ta slut på bara några timmar... så det var därför jag var lite förvånad över att det fanns kvar av Galileon fortfarande. Den senaste Ardbog verkar dock ha tagit slut överallt väldigt fort. Köper man två så kan man öppna en direkt och ha kvar en till ett senare tillfälle.  Sen blir det ett litet samlarvärde på dessa också, så är man ute efter att spekulera så kan man kanske tjäna en hundring eller två om man håller på dom ett par år.
Postad 03 February 2014 - 20:52
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Sitter och smuttar på Mortlach 1995 15Y 45% Denna föll mig i smaken  Så otroligt ljuvlig doft och smak på denn, får inte nog.
Postad 05 February 2014 - 16:48
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Sitter och smuttar på Mortlach 1995 15Y 45% Denna föll mig i smaken 
Och så har du bara 3cl  . Mortlach generellt e fina fina grejer. Skall bli spännande när de två nya standardbuteljeringarna kommer.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|