Som jag sa så får du nog skicka in din på service eller få den utbytt. Hos mig är svart svart och färgerna bra.
Har provat på min 3 HD och full-HD-apparater. Och kopplar jag in 1510-boxen så märks det att bilden är bättre på alla sätt med 1910-boxen.
Jag fick en 1910 när dom släpptes...
*EDIT*
Startade om boxen nu när jag kom hem och jag har ingen direkt skillnad i svärta mellan steg 1 & 2.

Nu speglar sig det lite men man ser iaf att det inte är nån skillnad mellan steg 1 & 2...
Frågan är ju hur man får telia att tro att det är fel på min box när jag betvivlar det själv

. Att du inte ser någon skillnad kanske beror på att du ställt ner ljuset på din TV så att det som blir mörkgrått hos mig är svart hos dig? Jag tror att jag får lov att ta med min box till någon annan som har telias digital-TV så att jag kan jämföra på en och samma TV.
Ett annat bekymmer för mig när det gäller att ändra på bildinställningarna i TVn är att den enda inställning där jag kan få riktigt bra bild är i läget som heter "film". I de andra lägena är dynamisk kontrast aktiverad och det går inte att stänga av eländet. Ändrar jag i filmläget så får jag alldeles för mörk bild från DVD-spelaren istället.
Hej zvedberg!
Jag misstänker att ditt problem med svärtan via HDMI kan ha med Video- kontra PC-colors att göra. Kolla i tv:n om du kan ställa in hur HDMI tas emot. Kolla om du kan växla mellan RGB 0-255 till RGB 16-235 eller vice versa. Kan även heta andra saker som RGB expand/normal, PC/video osv.
Bäst är att skicka komponent över HDMI, 4:2:2 el. 4:4:4, men det verkar som Motorola-boxen skickar RGB.
Mvh Robert
Problemet uppträder oavsett vilken signaltyp jag använder, RGB-SCART, komposit, komponent och HDMI så det är knappast det som är problemet. För övrigt hittar jag ingen sådan inställning i TVn.
Hela problemet kanske är att jag är bortskämd med en fantastisk bildkvalitet från min HTPC. Frågan är då bara varför jag inte har reagerat under de två år jag hade min 1510-box?
Något annat som också stör mig är att TVn inte växlar format mellan 4:3 och 16:9 automatiskt när jag kopplar via HDMI. Det kan väl inte vara så korkat att funkrionen saknas i HDMI-gränssnittet? Är det kanske samma typ av bugg i programvaran som de lyckades införa på SCART:ens formatväxling vid en uppgradering för ett halvår sedan? Eller kan det vara min TV som inte har stöd för funktionen?
Stort tack till er båda för hjälpen i alla fall!
Har 3 snabba frågor.
1. Hur får man Telia digital tv med HD-kvalite?
2. Hur kanalsöker man?
3. Hur kan man skaffa funktionen att pausa och spola?
1. Finns inte ännu.
2. Det gör man inte. De kanaler du abonnerar på har sina fasta platser. Du kan däremot göra egna kanallistor med dessa kanaler om du vill.
3. Funktionen finns bara på de program som är tillgängliga via video on demand. Du kan inte pausa och spola i vanliga TV-program.
Något annat som vore bra är om man kunde få boxen att skicka 576i över HDMI dvs. bilden interlaced ist för progressiv. Detta eftersom jag tror min tv gör ett bättre jobb med att deinterlace:a bilden än vad boxen gör. Vore ju kanon om detta kunde lösas med en mjukvaru-uppdatering, men det kanske finns begränsningar i hårdvaran?
Det kan inte vara så att telia skickar ut 576p? Inte för att jag tror det, men vet vi säkert att originalsignalen är 576i? Vad jag förstår så kodar telia om bild och ljud själva innan det skickas ut i nätet och då kanske de gör en deinterlacing också? Bara en fundering...
Oavsett vilket så skulle ju en inställning typ "behåll originalformat" vara att föredra. Den dag HDTV finns tillgängligt vill man ju inte gärna skala ner den till 576p.
Redigerat av zvedberg, 01 juli 2008 - 21:27.