Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 16 augusti 2008 - 07:44
tv-kort
-
tv-kort
-
Amatör
-
-
91 inlägg
På tal om att hårdisken börjar bli full...
Synd att man inte kan byta ut den. 250 gig är lite futtigt, speciellt när man spelar in HD. 750 gig eller mer vore väl nåt?
Hur gör man under tiden för att spara inspelade program på DVD eller på en dator?
Redigerat av tv-kort, 16 augusti 2008 - 07:49.
Postad 16 augusti 2008 - 08:47
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Synd att man inte kan byta ut den. 250 gig är lite futtigt, speciellt när man spelar in HD. 750 gig eller mer vore väl nåt?
Hur gör man under tiden för att spara inspelade program på DVD eller på en dator?
Jag har två sätt: 1. för att bränna till DVD så tar jag ut signalen som RGB och in i en DVD recorder 2. för att få en .mpg fil för spara på extern HDD (har nog en 500GB där nu) så tar jag svideo till ett USB TV-plug med extern ingång. Har kvar originalet som mpeg2 (DVD kompatibelt), men jag har också omvandlat till ipod och mpeg4 format med Nero
Postad 16 augusti 2008 - 10:16
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Med lite våld ska det nog gå att byta ut hårddisken. Den sitter hårt förankrat så med handkraft går det inte för det har jag försökt. Eller för att förtydliga mig så vågar jag inte rycka allt för hårt. Man kunde ju annars kompletera med ett S2 Tv kort till datorn och en kortläsare för sparning på datorn.
Redigerat av ruva, 16 augusti 2008 - 10:17.
Postad 16 augusti 2008 - 11:44
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Jo, TV5 HD funkar fint (vi får väl hoppas att den fortsätter med det, det är troligen en miss från CD)
Den rensar inte det inspelade, men allt annat. Alla inställningar, favoriter etc försvinner men det kan vara värt att testa om det börjar krångla.
Kanal 5 HD sänder premier League idag kl 13.00 Arsernal-West Bromwitch
Postad 16 augusti 2008 - 13:41
bengtfalke
-
bengtfalke
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag hittar ingen info om de ikoner som dyker upp nere till höger på skärmen när man trycker på exempelvis i-knappen.
1. Först kommer ett hjärta följt av bokstaven A
(detta betyder favoritlista A så vitt jag förstår)
2. Sedan kommer något som ser ut som ett kreditkort följd av en 1:a
(kan det betyda kort 1 möjligen, men det finns ju ingen möjlighet till fler kort så det verkar lite osannolikt. När man har en HD-kanal står ju dessutom siffran 2 här)
3. Sedan kommer en högtalarsymbol följd av en 1:a,
(kan det vara ljudutgång 1, vilken det nu är? Jag använder SPDIF till allt ljud så jag är lite undrande)
4. På en del kanaler dyker det längst till höger upp en fjärde symbol som består av en oval med texten AC3.
(ingen gissning här ens, kanske ljudkodnign eller nå't?)
Tacksam om någon kan upplysa mig lite här.... ;o)
Postad 16 augusti 2008 - 16:41
Unregistered841d930f
-
Unregistered841d930f
-
Användare
-
-
151 inlägg
Jag hittar ingen info om de ikoner som dyker upp nere till höger på skärmen när man trycker på exempelvis i-knappen.
1. Först kommer ett hjärta följt av bokstaven A (detta betyder favoritlista A så vitt jag förstår)
2. Sedan kommer något som ser ut som ett kreditkort följd av en 1:a (kan det betyda kort 1 möjligen, men det finns ju ingen möjlighet till fler kort så det verkar lite osannolikt. När man har en HD-kanal står ju dessutom siffran 2 här)
3. Sedan kommer en högtalarsymbol följd av en 1:a, (kan det vara ljudutgång 1, vilken det nu är? Jag använder SPDIF till allt ljud så jag är lite undrande)
4. På en del kanaler dyker det längst till höger upp en fjärde symbol som består av en oval med texten AC3. (ingen gissning här ens, kanske ljudkodnign eller nå't?)
Tacksam om någon kan upplysa mig lite här.... ;o)
Svar: 2. Antalet text-remsor som finns att välja på kanalen. 3. Antal ljudströmmar som finns att välja på kanalen. 4. Precis, AC3 för DD5.1 eller DD2.0 ljud
Postad 16 augusti 2008 - 19:20
Lajjn
-
Lajjn
-
Rookie
-
3 inlägg
Hm...idag ville min box uppdatera mjukvaran eller nåt. Startade boxen och fick upp "Pb03" i displayen. Tryckte på OK och fick upp 8888. Trycker därefter ok och meny, som man ska göra. Får då upp " Er 7"... Trycker på ok igen, för upp "Er 1" Trycker ok igen, får upp 00 - -. Strecken blinkar i takt med indekatorlampan. Ringer till CD. Dom säger att dom aldrig hört talas om "Er 7". Jäkligt smart, borde dom inte gjort det? Det är ju deras box. Hur som helst har dom skickat ut en ny box, men nu är jag ju utan tv tills på fredag =(
Någon som varit med om "Er 7" ??
Hej! Idag 3 dagar efter att jag fått min box händer precis samma sak med min box, för mig började det med att bilden "frös" och att fjärren inte funkade ( gick bara att trycka OK ). Efter det så får jag fram precis lika siffror som du. Får väl ringa CD i morgon då ser det ut som. Skit också, jag som tyckte allt funkade såå bra.
Postad 17 augusti 2008 - 09:52
stefanlindqvist
-
stefanlindqvist
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Någon mer än jag som har problem med att man får lägre signalmottagning på ena sat-ingången?
Switchar jag kablarna så får jag ändå lägre signal på samma ingång(sat1). Har framför allt
problem med SVT HD. Där jag får felmeddelandet att jag har dålig mottagning...
Kopplade in boxen för 2 dagar sedan och har ÄNNU inte fått nån HD-kanal att fungera(får meddelandet
att jag inte har någon behörighet!!)
Och sedan, jag kan ha hyfsad signalnivå(ca 170) och ändå få röd stapel. Vad beror detta på?
/Stefan
Postad 17 augusti 2008 - 09:57
Unregisteredadfb60ea
-
Unregisteredadfb60ea
-
Användare
-
-
136 inlägg
Någon mer än jag som har problem med att man får lägre signalmottagning på ena sat-ingången? Switchar jag kablarna så får jag ändå lägre signal på samma ingång(sat1). Har framför allt problem med SVT HD. Där jag får felmeddelandet att jag har dålig mottagning... Kopplade in boxen för 2 dagar sedan och har ÄNNU inte fått nån HD-kanal att fungera(får meddelandet att jag inte har någon behörighet!!)
Och sedan, jag kan ha hyfsad signalnivå(ca 170) och ändå få röd stapel. Vad beror detta på?
/Stefan
jag hade 175 och röd, det visade sig vara fel på microvågs huvudet. nu har jag ca 170 och grön //mackan
Postad 17 augusti 2008 - 10:30
Unregisterede5a033b4
-
Unregisterede5a033b4
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag har ingen aning! Blev paff när hon ringde och berättade detta. Jag har Familjepaketet idag. Kanske CD är ute efter att ragga fler kunder till Canal+?
Wasgo 
Jag gissar att det är ett sätt att behålla kunder så de inte går över till Viasat då de nu har ett erbjudande att man kan få "prova på" samtliga Viasats kanaler under 6 månader om man tecknar ett nytt abonnemang med dem.
Postad 17 augusti 2008 - 12:39
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2 095 inlägg
Jo, det stämmer. Sagem har förbättrat locket och gjort ett försök med att bättre fixera fläkten. Det gör att färre nu har problem med missljudet, men att det för vissa ex, där fläkten kommer i kontakt med chassiet kan ge problem. CD har dock vad jag vet hanterat klagomål väldigt bra. Synd kan man dock tycka att det ska vara så många returer för alla parter, kunder, CD och Sagem. När Sagem fick reda på problemet så hade de kunnat gjort ett bättre jobb än det som gjordes, då hade det inte behövs några missljudsreturer nu. Min gissing är dock att de blir bättre och bättre.
Tack till alla som svarat på ljudfrågan. Då kanske man skulle våga sig på Canal Digital igen. Jag var inte så imponerad över min första HD-box som lät som en elvisp när den var igång. Men nu är jag rejält sugen på att kunna se på HD över HDMI med digitalt ljud och att kunna spela in program.
Postad 17 augusti 2008 - 20:05
Badarin
-
Badarin
-
Rookie
-
3 inlägg
Hjälp EFTERLYSES!!!
Min box har programversion v1.1.0 - lyckas inte få kanalsökning på marksända kanaler ännu heller.
Har läst om version 1.4.1 och försökte tvinga boxen på en uppdatering ( 8888, sedan OK och meny).
Jag fick blinkande 00--, och efter 10 min Er 09. ??
Är det dags att få boxen utbytt på CD??
Postad 18 augusti 2008 - 10:49
TheZmurf
-
TheZmurf
-
Rookie
-
5 inlägg
Har du ställt in ljud på "Hembio" så blir det ju digitalt AC3-ljud och det går ju inte via scart.
Både med inställning stereo och hembio saknas ljudet. Nermixat ljud med inställning hemmabio gick till scart på gamla boxen. Har testat. Skumt!
Postad 19 augusti 2008 - 12:35
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2 095 inlägg
Någon mer än jag som har problem med att man får lägre signalmottagning på ena sat-ingången? Switchar jag kablarna så får jag ändå lägre signal på samma ingång(sat1). Har framför allt problem med SVT HD. Där jag får felmeddelandet att jag har dålig mottagning... Kopplade in boxen för 2 dagar sedan och har ÄNNU inte fått nån HD-kanal att fungera(får meddelandet att jag inte har någon behörighet!!)
/Stefan
Jag talade med en bra supportkille på CD igår. Han sa att under testperioden när man har samtliga kanaler så funkar flertalet HD-kanaler inte eftersom de inte ingår i testerbjudandet. Väljer man att "hoppa av" erbjudandet och bara titta på det paket man abonnerar på så kommer också behörigheten till de HD-kanalerna. Angående mjukvaruuppdateringen så skulle man tydligen tacka nej till den senaste. Den förstör boxen som måste skickas på reparation. Den gamla mjukvaran formateras bort och ersätts av den nya buggiga varianten. Jag är relativt nöjd med boxen så här långt men tycker nog att den låter aningen för högt. Ska testa att montera en glaslucka på tv-bänken för att stänga inne det värsta vinandet. Tycker även att chassiet vibrerar en del. Att man aldrig kan få vara helt nöjd...! AC3 över HDMI ska fungera enligt CD men jag får inte fram det utan får köra med s/pdif vilket i o f s går bra. Nån som vet om man kan avaktivera de 30 minuters buffrande som sker automatiskt?
Postad 19 augusti 2008 - 12:47
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2 095 inlägg
Den senaste batchen ska vara betydligt tystare och stabilare. Och vi försöker alltid göra våra kunder nöjda såklart.
Och varför HD kanalerna ej funkar ibörjan är ett litet problem vi har märkt av. Vad det beror på är freeview (alla kanaler gratis i 2 veckor) och HD kanalerna ej är inlagda. Men det arbetar vi på.
Hejsan, detta med freeview och HD-kanalerna verkar fortfarande vara ett litet, men dock, problem. Jag får SVT HD och CD Film HD att funka men ex.vis Eurosport HD som ingår i familjepaketet vill inte visa sig. Lite synd så här i OS-tider.
Postad 19 augusti 2008 - 13:28
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Hejsan, detta med freeview och HD-kanalerna verkar fortfarande vara ett litet, men dock, problem. Jag får SVT HD och CD Film HD att funka men ex.vis Eurosport HD som ingår i familjepaketet vill inte visa sig. Lite synd så här i OS-tider.
Det är för att kanalerna ligger i olika behörighetsgrupper på kortet. Angående mjukvaruuppdateringen så skulle man tydligen tacka nej till den senaste. Den förstör boxen som måste skickas på reparation. Den gamla mjukvaran formateras bort och ersätts av den nya buggiga varianten.
Vilken version är det som du menar? Den senaste officiella är ju 1.4.1.
Postad 19 augusti 2008 - 15:47
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Har för mig att det var något med sista mjukvaran 1.4.1 som gör att det inte gick att efter den ladda ny mjukvara, så CD/Sagem höll på med någon åtgärd för att fixa detta. Någon mer som hört något sådant?
Får kanske ta ett snack med CD i morgon opch höra hur det går med uppdateringarna, semestern borde vara över nu
Postad 19 augusti 2008 - 19:33
Gilmore
-
Gilmore
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jag köpte hd-boxen för ett tag sedan men har sedan dess kört med det gamla Lnb-huvudet, vilket har fungerat bra. Men nu har jag tänkt att byta till det nya huvudet som följde med, men jag lyckas inte få någon bra signal. Mätaren liggger stadigt på rött eller gult, har lyckats få den grön någon gång bara i några sekunder, men inget mer än så. Nivån ligger runt 180 men den är ändå röd, har läst lite i tråden (pallar inte läsa hela), och har märkt att andra har grön mätare med den nivån.
Jag har även förstått att detta Lnb-huvud ska ha bättre mottagning, alltså den ska vara enklare att installera. Men jag har försökt på alla sätt och vis och vinklat den åt olika håll (självklart även samma som det gamla huvudet, som förövrigt har fungerat i 10 år), men jag lyckas inte.
Ringde även supporten och fick då till svar att det handlade om finjusteringar eller att ta hit en installatör, men jag hade tänkt att fixa detta själv, med lite hjälp från er förhoppningsvis  Han konstaterade att det inte var något fel på huvudet eftersom jag lyckats att ändra nivån. Kan man lita på det?
Har ni några tips på vad man ska göra? Jag vore enormt tacksam.
Postad 19 augusti 2008 - 20:18
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
...........Mätaren liggger stadigt på rött eller gult, har lyckats få den grön någon gång bara i några sekunder, men inget mer än så. Nivån ligger runt 180 men den är ändå röd, har läst lite i tråden (pallar inte läsa hela), och har märkt att andra har grön mätare med den nivån..............
Har ni några tips på vad man ska göra? Jag vore enormt tacksam.
Jag skulle prova med justering i höjdled, men jag har ingen klockren lösning på ditt problem. Jag vet inte riktigt vad som styr styrkan och kvaliten och vad som påverkar vad. Jag har väl styrka mellan 175 och 190 och det har alltid varit grönt. Dock så var det en bugg i den första mjukvaran att det visade rött på samtliga HD kanaler och grönt på alla SD , med det fixas med ny mjukvara. Kör du inte med den första så ska det inte ställa till det.
Postad 19 augusti 2008 - 20:36
Gilmore
-
Gilmore
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Tack för snabbt svar. Jag har provat att ändra även i höjdled, men får ingen skillnad. Kan iofs inte vinkla den mer nedåt, får försöka mer med det. Hmm, mjukvaran uppdateras väl av sig själv, eller är man tvungen att göra något?
Postad 19 augusti 2008 - 21:54
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Tack för snabbt svar. Jag har provat att ändra även i höjdled, men får ingen skillnad. Kan iofs inte vinkla den mer nedåt, får försöka mer med det. Hmm, mjukvaran uppdateras väl av sig själv, eller är man tvungen att göra något?
Gå in under meny info I och läs av mjukvaruinformation, 1.4.1 är den senaste.
Postad 19 augusti 2008 - 23:17
Leko
-
Leko
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hej!
Har inte varit in här på ett halvår & kan inte läsa hela tråden...
Pratade med Canal Digital för en månad sen & dom sa att nu var alla buggar borta i dom nya (uppdaterade) boxarna.
Men läser man här verkar det ju inte så. que,s lista med buggarpå första sidan i den här tråden är ju skrämmande!
Är det verkligen fortfarande så mkt problem med denna box?
Helt oacceptabelt för mig i så fall.
MVH
Postad 20 augusti 2008 - 07:22
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hej!
Pratade med Canal Digital för en månad sen & dom sa att nu var alla buggar borta i dom nya (uppdaterade) boxarna. Men läser man här verkar det ju inte så. que,s lista med buggarpå första sidan i den här tråden är ju skrämmande!
MVH
Jo, listan stämmer fortfarande, dock så fungerar boxen ändå tillfredsställande. Hur kan nu detta hänga ihop, Jo, om man ser till hängningarna så är det väldigt slumpartat, det kan komma en-två på en helg men det kan gå (som det har gjort för mig på senaste tiden) kanske bara en gång i månaden. Några problem har bara drabbat några boxar. Sedan återstår det en del buggar eller funktioner som saknas men man lär sig detta och gör work-arounds så det går det också. Jag tror nog att alla som har boxen är så nöjd med den att de inte vill byta bort även med de brister den har. Mina tre önskemål (av enklare art) skulle vara - att inte en uppspelning eller timeshift avbryts om en inspelning startar - att programlistan i EPG'n sorterades rätt först gången, istället för 2-4x "försök" - att man får digitalljud ut ur spdif samtidigt som man kan får ljud via HDMI
Postad 20 augusti 2008 - 08:07
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Pratade med Canal Digital för en månad sen & dom sa att nu var alla buggar borta i dom nya (uppdaterade) boxarna. Men läser man här verkar det ju inte så. que,s lista med buggarpå första sidan i den här tråden är ju skrämmande!
MVH
Och du har Windows på din dator och använder detta trots en rad kända buggar, eller Skämt åsido, det kommer alltid att finnas buggar så länge som det finns programvara och löses de så lär det komma nya...
Postad 20 augusti 2008 - 13:19
Third Watch
-
Third Watch
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Den här Sagemboxen är det den hårdiskboxen som ingår om man köper tvillingpaket hos Via Sat?
Jag behöver en box med HDMI utgång, men har hört att boxen på via sats hemsida inte har det? Någon som vet?
Postad 20 augusti 2008 - 13:22
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Den här Sagemboxen är det den hårdiskboxen som ingår om man köper tvillingpaket hos Via Sat?
Jag behöver en box med HDMI utgång, men har hört att boxen på via sats hemsida inte har det? Någon som vet?
Detta är Canal Digitals box. Viasat har en annan hårdiskbox. Vet inte vilket fabrikat deras är av.
Postad 20 augusti 2008 - 18:33
Unregisteredd42b33aa
-
Unregisteredd42b33aa
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Hej! Varför ska det inte gå att byta hdd. Har det någonting med hårdvaran att göra. Tänkte köpa en sådan här. Western Digital Caviar SE16 640GB, SATA, 16MB Cache, 7200RPM. Skruvade lös hdd:n idag, den sitter för övrigt fast med fyra torxskruvar från undersidan av moderkortet. Är det någon som vet eller tror att det är möjligt med ett byte. Tacksam för svar. M.V.H. Jörgen Sehlberg
Redigerat av Unregisteredd42b33aa, 20 augusti 2008 - 19:08.
Postad 20 augusti 2008 - 18:54
steninge
-
steninge
-
Amatör
-
-
76 inlägg
På dom PVR-boxar det går att själv byta HDD brukar det finnas ett menyval att formatera eller initsiera HDD'n.
Så frågan är hur boxen reagerar på din nya HDD, den kanske känner av själv att den inte har rätt filformat och gör en formatering.
Det är bara att prova om du vågar, förhoppningsvis går det att sätta i den gamla om det skiter sig.
Postad 20 augusti 2008 - 19:03
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hej!
MVH
Angående mjukvaruuppdateringen så skulle man tydligen tacka nej till den senaste. Den förstör boxen som måste skickas på reparation. Den gamla mjukvaran formateras bort och ersätts av den nya buggiga varianten.
Har fått lite information från min "kontakt på CD" idag om de olika mjukvaruversionerna. De boxar som levereras ut nu har en något modifierad HW bestyckning (vet in vad) som gör att den behöver andra drivrutiner denna version heter 1.4.1a. Pga detta så har CD stoppat uppdateringen via satellit av 1.4.1 för skulle man begära en uppdatering så finns risken att man får in felaktiga drivruitner i boxen vilket gör att den inte går att använda. Den nya mjukvaran kommer någon gång till hösten, bl.a försenad pga att den nu måste ha drivrutiner för att kunna klara båda boxarna. Han visste inte vad den nya mjukvaran kommer att innehålla, vi får vänta och se. Han menade inte att det skulle var någon större förändring med nya boxarna med variant "a", jag vet inte vad CD support menade med att alla buggar skulle var fixade med de nya boxarna, för allt, det tror jag inte. Men det skulle kunna var intressant att veta om det finns något i min bugglista som kunde var fixat med de nya boxarna. Så ni som har 1.4.1a skulle ni kunna rapportera om det finns någon förbättring ni har sett, någon bugg eller förbättring som ni inte har men som finns med i min bugg lista.
Redigerat av Unregistered124686ac, 20 augusti 2008 - 19:20.
Postad 20 augusti 2008 - 20:16
Ödlan
-
Ödlan
-
Användare
-
-
146 inlägg
Hej!
Varför ska det inte gå att byta hdd. Har det någonting med hårdvaran att göra. Tänkte köpa en sådan här. Western Digital Caviar SE16 640GB, SATA, 16MB Cache, 7200RPM. Skruvade lös hdd:n idag, den sitter för övrigt fast med fyra torxskruvar från undersidan av moderkortet. Är det någon som vet eller tror att det är möjligt med ett byte. Tacksam för svar.
M.V.H. Jörgen Sehlberg
Hoppsan, kul med lite esperimentlusta. Det du kan göra är att plocka ur hårddisken ur boxen & koppla in den i din dator. Kolla i windows hur disken är formatterad så kan du formattera den nya likadant och eventuellt lägga in mappar som kanske ska finnas. Är du säker på att det är en SATA-disk som sitter i boxen? Det kan ju vara en IDE (eller PATA som det också heter nu för tiden). Kolla först och skicka gärna in en blänkare om det i den här tråden vetja. Ska bli kul att höra vad som händer...
Postad 20 augusti 2008 - 20:23
solhaga
-
solhaga
-
Forumräv
-
-
662 inlägg
Jag har 1.4.1a men har inte kollat mot din lista helt och hållet. Boxen hänger sig som sagt om man har härjat runt i EPG, inspelningslistor e.d. Sist jag skulle spela upp ett program var det "alldeles svart". Efter en omstart kunde jag dock se det inspelade. Vidare har jag sett att (från din bugglista): - det är en bugg i visningen av signalkvalitet av HD sändningar, så det visar rött även om styrkan är OK. Det är konfirmerat från CD, troligen ingen åtgärd, utan en notering i manualen- har sett några svagheter med EPG'n om man går in i EPG så börjar bildvisningen med kanal Discovery travel & living (från denna transponder kommer EPG'n). Bläddrar men runt i EPG och trycker OK så väljs den kanal för bildvisning inom EPG'n. Gör man detta (OK) så avbryts nerdata till EPG'n för de kanaler som man inte har stannat till vid tidigare. För att hämta mer EPG data måste man gå tillbaka och välja Disc Trav&Liv igen, och sedan fortsätta. Har man inte med T&L i sin favoritlista så kommer boxen sjäv att byta till en lista som har T&L. Det går inte att ta med sig ett val (OK) när man lämnar EPG, man får inte med sig den valda kanalen till TV, utan man går till den kanal ifrån man gick in till EPG'n ifrån! CD ska åtgärda detta, vet inte när- om man kör via HDMI kabeln, så får man inte igång boxen om den utför en programmerad inspelning i "avstängt läge". Den boot som sker när man startar från stand-by startar inte när man är i REC läge! Däremot så fungerar komponent och SCART men inte HDMI! CD ska titta på detta.(Detta hände en gång, fungerar dock nu efter en återstart) Övriga buggar i din lista har jag inte kollat.
Redigerat av solhaga, 20 augusti 2008 - 20:24.
Postad 20 augusti 2008 - 21:14
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag har 1.4.1a men har inte kollat mot din lista helt och hållet. Boxen hänger sig som sagt om man har härjat runt i EPG, inspelningslistor e.d. Sist jag skulle spela upp ett program var det "alldeles svart". Efter en omstart kunde jag dock se det inspelade.
Vidare har jag sett att (från din bugglista): - det är en bugg i visningen av signalkvalitet av HD sändningar, så det visar rött även om styrkan är OK. Det är konfirmerat från CD, troligen ingen åtgärd, utan en notering i manualen
- har sett några svagheter med EPG'n om man går in i EPG så börjar bildvisningen med kanal Discovery travel & living (från denna transponder kommer EPG'n). Bläddrar men runt i EPG och trycker OK så väljs den kanal för bildvisning inom EPG'n. Gör man detta (OK) så avbryts nerdata till EPG'n för de kanaler som man inte har stannat till vid tidigare. För att hämta mer EPG data måste man gå tillbaka och välja Disc Trav&Liv igen, och sedan fortsätta. Har man inte med T&L i sin favoritlista så kommer boxen sjäv att byta till en lista som har T&L. Det går inte att ta med sig ett val (OK) när man lämnar EPG, man får inte med sig den valda kanalen till TV, utan man går till den kanal ifrån man gick in till EPG'n ifrån! CD ska åtgärda detta, vet inte när
- om man kör via HDMI kabeln, så får man inte igång boxen om den utför en programmerad inspelning i "avstängt läge". Den boot som sker när man startar från stand-by startar inte när man är i REC läge! Däremot så fungerar komponent och SCART men inte HDMI! CD ska titta på detta. (Detta hände en gång, fungerar dock nu efter en återstart)
Övriga buggar i din lista har jag inte kollat.
Ser ut som du tagit från fel lista, se att du tittar i inlägg #3. Det med rött på samtliga HD kanaler ska vara fixat i en av de första uppdateringarna, har du det på din box? Men det är bra att få in info om det är någon skillnad mellan versionerna
Postad 20 augusti 2008 - 22:35
ABSiNSANE
-
ABSiNSANE
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Upptäckte för nån vecka sedan en bugg som jag inte tror har diskuterats i denna tråd. Jag kan återskapa felet på min box samt på mina föräldrars box. Jag har felanmmält detta till CD, de kände inte av detta problem.
Man har skapat en egen favoritlista och har den aktiv. Sen startar man EPGn och trycker på nån siffertangent i tron att man ska kunna hoppa till den kanalen, t ex 4. Då byter boxen favoritlista till A.
Jag och mina föräldrar kör med firmware 1.4.1.
Postad 21 augusti 2008 - 06:28
solhaga
-
solhaga
-
Forumräv
-
-
662 inlägg
Ser ut som du tagit från fel lista, se att du tittar i inlägg #3. Det med rött på samtliga HD kanaler ska vara fixat i en av de första uppdateringarna, har du det på din box?
Men det är bra att få in info om det är någon skillnad mellan versionerna
Ja, det var fel lista, sorry. Jag har inte kollat alla HD-kanaler, men rött kanske innebär att det är bra styrka men dålig kvalité? Jag har för övrigt en Sagem 64160 för marknätet med dubbla tuners och en HDD på 160 GB. Det är samma menysysstem mm. Denna box har jag upplevt som mycket stabil! Jag har inte haft någon hängning mm på det dryga året jag har haft den. En bra detalj vad det gäller ljudet på den är man kan trycka på i och sedan OK och då kunna välja ljudformat, alltså inte språk som i 101:an. En bra sak när man mitt i ett program kommer på att man vill höra programmet i 5.1 via hemmabion och inte via tv:n.
Postad 21 augusti 2008 - 07:04
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Upptäckte för nån vecka sedan en bugg som jag inte tror har diskuterats i denna tråd. Jag kan återskapa felet på min box samt på mina föräldrars box. Jag har felanmmält detta till CD, de kände inte av detta problem.
Man har skapat en egen favoritlista och har den aktiv. Sen startar man EPGn och trycker på nån siffertangent i tron att man ska kunna hoppa till den kanalen, t ex 4. Då byter boxen favoritlista till A.
Jag och mina föräldrar kör med firmware 1.4.1.
Jo den beter sig så, jag har samma problem (finns med i bugg #36)
Postad 21 augusti 2008 - 07:16
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Underligt, det har jag aldrig lagt märke till. Jag använder alltid en favoritlista som heter B och jag brukar byta kanal med kanalnummer i EPG för att slippa bläddra när jag ska programmera en inspelning.
Postad 21 augusti 2008 - 08:47
tv-kort
-
tv-kort
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Hej!
Varför ska det inte gå att byta hdd. Har det någonting med hårdvaran att göra. Tänkte köpa en sådan här. Western Digital Caviar SE16 640GB, SATA, 16MB Cache, 7200RPM. Skruvade lös hdd:n idag, den sitter för övrigt fast med fyra torxskruvar från undersidan av moderkortet. Är det någon som vet eller tror att det är möjligt med ett byte. Tacksam för svar.
M.V.H. Jörgen Sehlberg
Förutom det som Ödlan tar upp om hur disken är formatterad osv (Inlägg #3130) gäller det ju att den nya disken är kompatibel med övrig hårdvara i boxen. Drar den mer ström? Behöver den mer kylning osv. (Dom vanliga frågorna när man bygger dator.) Man kan ju prova med en av samma modell. Hårddisken ska enligt uppgift i detta forum vara WD2500AABS. I så fall kan man kolla här t ex: http://support.wdc.c...int=y#wdsesata2. Du vet förstås om att garantin upphör att gälla om man öppnar boxen. För det gör den väl? Men det är kul om nån vågar testa. Spelar man in många hd-program på boxen (vilket väl snart är det enda man spelar in) så blir hårddisken ganska snart fullproppad.
Postad 21 augusti 2008 - 09:12
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Förutom det som Ödlan tar upp om hur disken är formatterad osv (Inlägg #3130) gäller det ju att den nya disken är kompatibel med övrig hårdvara i boxen. Drar den mer ström? Behöver den mer kylning osv. (Dom vanliga frågorna när man bygger dator.)
Man kan ju prova med en av samma modell.
Hårddisken ska enligt uppgift i detta forum vara WD2500AABS. I så fall kan man kolla här t ex: http://support.wdc.c...int=y#wdsesata2.
Du vet förstås om att garantin upphör att gälla om man öppnar boxen. För det gör den väl?
Men det är kul om nån vågar testa. Spelar man in många hd-program på boxen (vilket väl snart är det enda man spelar in) så blir hårddisken ganska snart fullproppad.
Förutom dessa frågor samt formateringsfrågan är frågan om programvaran alls kan nyttja en större yta. Jag har varit med om fall med andra apparater där man har klämt in en större HDD och så har likväl programmet endast formaterat upp samma yta som tidigare och lämnat en stor del oanvänd. Sedan undrar jag också var programvaran ligger? På HDD eller i ett PROM? Disken verkar ju börja snurra direkt vid boot, så man kan ju nästan tro att den bootar från disken.
Postad 21 augusti 2008 - 12:32
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Det som man enklast borde kunna få att fungera vore väl en exakt lika HDD som man klonar med den HDD som man plockar ut från boxen. Om man sätter in den och ser att den snurrar som den ska, så borde man kunna radera de program som vill ta bort eller alla och bygga upp en ny disk. Nackdelen är att man måste skifta mellan ett antal diskar, men det kan vara en möjlighet. Man kanske t.o.m kan dra ut HDD och ha den utanför boxen
Postad 21 augusti 2008 - 13:28
mindwipe
-
mindwipe
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Vad jag fattat det som så ligger mjukvaran på hårddisken och laddas varje gång.
Det man kan testa är att stoppa både den nya och den gamla disken i datorn och klona över den gamla till den nya med en klonmjukvara, då får man med allt gammalt inspelat och alla inställningar (om det nu sparas på disken).
Postad 21 augusti 2008 - 19:58
Unregisteredd42b33aa
-
Unregisteredd42b33aa
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Hej!
Ursäkta den dåliga kvaliten på bilderna.
Med HDD:N i datorn såg det ut så här.
Ingen hdd synlig i datorn bara de två partitionerna C: och J:.
Datorn.jpg 27,05K
11 Antal nerladdningar
Här syns den
Enhetshanteraren.jpg 58,17K
11 Antal nerladdningar
Och här men jag vågade inte initiera eftersom jag inte visste vad som skulle hända då.
Datorhantering.jpg 45,78K
12 Antal nerladdningar
//Jörgen
Postad 21 augusti 2008 - 20:08
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Vad kom du fram till?
Skulle det var möjligt med något program att göra en kloning utan att det ser ut som att datorn kan tolka något innehåll?
Postad 21 augusti 2008 - 22:13
Unregisteredd42b33aa
-
Unregisteredd42b33aa
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Vad kom du fram till?
Skulle det var möjligt med något program att göra en kloning utan att det ser ut som att datorn kan tolka något innehåll?
Problemet är att jag inte är så kunnig vad gäller cloning, men är det någon som vet vad som händer om man initierar en disk. Det står faktiskt på sista bilden i Diskhanteraren, Disk 1 okänd 232,89 GB inte initierad. //Jörgen
Postad 22 augusti 2008 - 07:08
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Problemet är att jag inte är så kunnig vad gäller cloning, men är det någon som vet vad som händer om man initierar en disk. Det står faktiskt på sista bilden i Diskhanteraren, Disk 1 okänd 232,89 GB inte initierad.
//Jörgen
Initiering innebär att du anger partioner, anger filsystem samt slutligen formaterar partionen/erna. Nu vet vi i varje fall att det är NTFS. Eftersom vi misstänker att programvaran ligger på disken så är det nog ingen smart idé att initiera den.
Postad 22 augusti 2008 - 09:02
tv-kort
-
tv-kort
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Problemet är att jag inte är så kunnig vad gäller cloning, men är det någon som vet vad som händer om man initierar en disk. Det står faktiskt på sista bilden i Diskhanteraren, Disk 1 okänd 232,89 GB inte initierad.
//Jörgen
Det kanske inte går att klona disken (i alla fall inte i Windows) när det ser ut så där... Man kan ju i alla fall testa. T ex med http://www.acronis.c...load/trueimage/Annars kanske man kan göra nåt med ett mer avancerat diskhanteringsprogram, som Partition Magic?
Redigerat av tv-kort, 22 augusti 2008 - 09:09.
Postad 22 augusti 2008 - 09:35
Unregisteredd42b33aa
-
Unregisteredd42b33aa
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Initiering innebär att du anger partioner, anger filsystem samt slutligen formaterar partionen/erna. Nu vet vi i varje fall att det är NTFS. Eftersom vi misstänker att programvaran ligger på disken så är det nog ingen smart idé att initiera den.
Kan inte se att det står filsystem NTFS någonstans på denna disk 1. Däremot datorns egen disk som är benämnd 0 på nedersta bilden med blåa markeringar ovanför partitionerna. Disk 1 är svartmarkerad hela disken och ingenstans står det NTFS utan endast inte allokerat. //Jörgen
Postad 22 augusti 2008 - 12:43
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Kan inte se att det står filsystem NTFS någonstans på denna disk 1. Däremot datorns egen disk som är benämnd 0 på nedersta bilden med blåa markeringar ovanför partitionerna. Disk 1 är svartmarkerad hela disken och ingenstans står det NTFS utan endast inte allokerat.
//Jörgen
Jag läste fel på fel disk...
Postad 22 augusti 2008 - 16:28
flensburg2
-
flensburg2
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jag har haft samma bug. Men, sedan ändrade jag lite i min "b" lista, efter det har detta inte inträffat igen. Tror jag lade till discovery science i listan. Här har jag läst att EPG datan sänds på discovery travel&living, men min box byter till en kodad kanal (har familjepaketet) när jag kör igång epg´n, detta var under de veckor man hade alla kanaler just discovery science.
Postad 22 augusti 2008 - 18:16
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag har haft samma bug. Men, sedan ändrade jag lite i min "b" lista, efter det har detta inte inträffat igen. Tror jag lade till discovery science i listan. Här har jag läst att EPG datan sänds på discovery travel&living, men min box byter till en kodad kanal (har familjepaketet) när jag kör igång epg´n, detta var under de veckor man hade alla kanaler just discovery science.
Bra idé, ska testa detta, kan mycket väl vara att den kanal som nu sänder EPG data nu science tidigare travel måste vara med i favoritlistan
Postad 22 augusti 2008 - 18:33
SQF
-
SQF
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Vet någon vad det är som skiljer på AC3 ljudet mellan Canal+ Film HD / TV4 HD och övriga kanaler?
Får perfekt ljud på dom övriga kanalerna men på Film HD och 4 HD blir det bara ett evigt "hackande" ljud genom min reciever.
För gammal reciever kanske?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|