Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 July 2009 - 21:44

Unregisterede68df972
  • Unregisterede68df972
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Ingen? Detta blir sista försöket att lyfta denna fråga. Om ingen vet så ska jag inte tjata mer... <_<

Ska man altså kastas fram till livesändning när man tittar på ett program och har pausat så man ligger lite efter?

Att uppspelningen avbryts när inspelningstiden tar slut är nog ingen bugg. Så är det i alla fall hela tiden för mig.

Det är väldigt irriterande. Speciellt när man kollar på sport med fördröjning för att kunna snabbspola förbi alla reklampauser (läs: direktsänd sport från Nordamerika). Det gäller verkligen att vara "live" innan inspelningen tar slut.

Postad 17 July 2009 - 23:59

BestRip
  • BestRip
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Att uppspelningen avbryts när inspelningstiden tar slut är nog ingen bugg. Så är det i alla fall hela tiden för mig.

Det är väldigt irriterande. Speciellt när man kollar på sport med fördröjning för att kunna snabbspola förbi alla reklampauser (läs: direktsänd sport från Nordamerika). Det gäller verkligen att vara "live" innan inspelningen tar slut.

Eller varför inte göra som jag skrev ovan... starta en inspelning... gå in i inpelningsarkivet... där startar strax en inspelning... starta uppspelning av den inspelningen... om du vill se allt i ett svep utan reklam, tryck på pausknappen så fortsätter inspelningen medan bara det du ser på tv'n är stoppat... tryck play och titta på programmet i ett svep utan reklamen genom att snabbspola bort den... skulle du trycka fel och komma ur uppspelningen så är det ju bara att gå in på inspelningen igen och leta upp den punkten du hoppade ur uppspelningen, programmet finns ju kvar... - om du inte strycker på stopp å avslutar inspelningen förståss... ;)

det låter nog krångligare än vad det är... å när du är klar så har du en inspelning som du kan spara... eller radera direkt... vilket du vill! <_<

Den s.k. chase-play funktionen är nog inte tänkt att användas ihop med den separata inspelningsfunktionen... därav problemet :ph34r:

Postad 19 July 2009 - 19:40

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Kan ni spela in flera kanaler och zappa runt ändå?
Om ni kan det, vilka kanaler spelar ni in från samtidigt då så skall jag testa om jag också kan göra det.

När jag spelar in på två kanaler så kan jag inte zappa runt sedan.

Om någon har samma kanaler som mig, så testa att spela in på TV4 fakta och Canal+HD samtidigt och sedan zappa och se om ni kan göra det.

Börjar misstänka att det är något fel på min box.

Postad 19 July 2009 - 20:13

Unregisterede645e24b
  • Unregisterede645e24b
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Om ni kan det, vilka kanaler spelar ni in från samtidigt då så skall jag testa om jag också kan göra det.

Om någon har samma kanaler som mig, så testa att spela in på TV4 fakta och Canal+HD samtidigt och sedan zappa och se om ni kan göra det.

När du spelar in dessa två kanaler samtidigt så kan du sedan bara se på dessa kanaler nedan, förutsatt att du abonnerar på dem givetvis:
Discovery Channel
Kanal5
ESPN Classic
PPV Nu
TV4 Film
TV4 Plus
TV400
Viasat Explorer
BBC Lifestyle
Discovery HD
Yacht & Sail

Eftersom TV4 Fakta och Canal+ Film HD ligger på varsin mux så måste den kanalen du sedan vill titta på utöver det också ligga på en av dessa muxar (vilket bara kanalerna listade ovan gör). Om du då inte har någon av kanalerna ovan i ditt kanalpaket så blir det så att säga inte mycket att zappa mellan.
Om begreppet mux låter väldigt främmande för dig så rekommenderar jag dig att söka i denna tråd på just "mux". Då kommer du finna en list att ladda ner, och i den listan ser du vilka kanaler som ligger på vilka muxar.

Redigerat av Unregisterede645e24b, 19 July 2009 - 20:18.

Postad 19 July 2009 - 20:30

Unregisterede645e24b
  • Unregisterede645e24b
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Fortsatt bara jag som sitter med en box som ibland får för sig att helt hänga sig så att det kräver manuell omstart via strömbrytaren på baksidan eftersom att fjärrkontrollen blir verkningslös och on/off på framsidan likaså?

Sen är det fortsatt trist att osynket med bild och ljud ibland blir så kraftigt att man tror att man tittar på en uselt dubbad film.

Postad 19 July 2009 - 21:00

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0

Fortsatt bara jag som sitter med en box som ibland får för sig att helt hänga sig så att det kräver manuell omstart via strömbrytaren på baksidan eftersom att fjärrkontrollen blir verkningslös och on/off på framsidan likaså?

Sen är det fortsatt trist att osynket med bild och ljud ibland blir så kraftigt att man tror att man tittar på en uselt dubbad film.

MIn har också hängt sig så jag har behövt att göra en manuell omstart.

Postad 19 July 2009 - 22:09

BestRip
  • BestRip
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Boxen har 2 digitala "tuners", men om kanalerna man spelar in ligger i samma grupp(mux) så klarar den av att spela in/visa fler än 2 kanaler samtidigt. Frekvensgrupperna innehåller från ca ett par kanaler upp till ett tiotal kanaler och det finns ca 20 - 30 grupper som sänder.

På Humax hemsida stod att maskinen klarar av att spela in 4 kanaler och man samtidigt kan se på ett annat inspelat material. Maximalt bör vara 2 x 2 kanaler på max 2 grupper.

Jag har åxå haft totalhängning men bara en eller två ggr... å det var länge sen. :P

Postad 20 July 2009 - 14:10

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0

Boxen har 2 digitala "tuners", men om kanalerna man spelar in ligger i samma grupp(mux) så klarar den av att spela in/visa fler än 2 kanaler samtidigt. Frekvensgrupperna innehåller från ca ett par kanaler upp till ett tiotal kanaler och det finns ca 20 - 30 grupper som sänder.

På Humax hemsida stod att maskinen klarar av att spela in 4 kanaler och man samtidigt kan se på ett annat inspelat material. Maximalt bör vara 2 x 2 kanaler på max 2 grupper.

Jag har åxå haft totalhängning men bara en eller två ggr... å det var länge sen. :ph34r:

Så med andra ord så kan man säga att den klarar av att spela in ett program medans man tittar på ett annat om man inte har storflyt att dom kanalerna man spelar in på ligger på samma mux right?

Så det är inge fel på min box?

Postad 20 July 2009 - 14:58

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Så med andra ord så kan man säga att den klarar av att spela in ett program medans man tittar på ett annat om man inte har storflyt att dom kanalerna man spelar in på ligger på samma mux right?

Så det är inge fel på min box?

Nej, det är INGET fel på din box.
För att vara övertydlig:
Boxen har TVÅ digitala mottagare så det gör att du (som skrivits ovan) lätt kan spela in 2 program samtidigt hur du än tänker på muxar m.m.
Eftersom du via de 2 mottagaren alltså kan "läsa av" varsin mux så kan du alltså även spela ytterliggare 1 kanal på varje mux (= spela in 4 program samtidigt) eller t.ex. spela in 2 på en mux och se 1 på den andra muxen och se 1 program på den muxen.
Hoppas du förstår ????? Inte lätt att skriva om just detta med muxarna...... att ha muxlistan frmför sig förenklar verkligen....

Postad 20 July 2009 - 16:12

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0
H-vete. Kom just hem och inget program jag programmerat över helgen har spelats in. Första gången det händer mig att INGET har spelats in. Från och med nu får boxen stå på alltid.
Tråkigt att man inte ska kunna lita på en box som är så bra i övrigt.

Postad 22 July 2009 - 06:54

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Går det att spärra vissa kanaler?

Vad kommer jag att behöva för kringutrustning förutom en tv, som ni förstår är jag ny på det här med dreambox.

Postad 22 July 2009 - 14:51

ahnfeldt
  • ahnfeldt
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Är det någon mer som har problem med att skapa mappar på denna HD-box?
Jag har gått in flera gånger på Media, Edit, skapa mapp. Men efter att jag skrivit in namnet på mappen och valt ok så skapas ingen mapp. När jag sedan markerar flera inspelade program och väljer flytta så finns det inga mappar att välja mellan. Är det någton jag har missat?

Har firmware 1.00.19 installerat

/Tomas

Postad 23 July 2009 - 00:04

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Är det någon mer som har problem med att skapa mappar på denna HD-box?
Jag har gått in flera gånger på Media, Edit, skapa mapp. Men efter att jag skrivit in namnet på mappen och valt ok så skapas ingen mapp. När jag sedan markerar flera inspelade program och väljer flytta så finns det inga mappar att välja mellan. Är det någton jag har missat?

Har firmware 1.00.19 installerat

/Tomas

Lyckades att skapa en mapp på första försöket. Tänk på att efter mappen har namngivits så ska man trycka GUL knapp för OK och inte OK-knappen.

Postad 23 July 2009 - 07:15

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Vad kommer jag att behöva för kringutrustning förutom en tv, som ni förstår är jag ny på det här med dreambox.

Spärra kanaler - NEJ (inte vad jag vet i alla fall)
Kringutrustning - INGEN (om du inte vill ha bätte ljut via en hemmabiolju andläggning)

Notera: För att få absolut bästa bild (och ljud) av hdboxen så MÅSTE du ha en HDMI-kabel kopplad mellan box och tv:n, ingen annan kabel behövs mellan boxen och tv:n (ingen scart, ingen antenkabel m.m.)

Postad 23 July 2009 - 11:42

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

dreambox? tråden handlar om humax hdpvr boxen!!

Redigerat av Duckface21, 23 July 2009 - 11:42.

Postad 28 July 2009 - 07:51

Unregistered4c791a50
  • Unregistered4c791a50
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Detta har i och för sig redan nämts i tråden,

en bra funktion i boxen, för oss 10 % av Sveriges befolkning som är hörselskadade:

TextTV-textningen (textTV-knappen finns under luckan) funkar väldigt bra, även vid inspelningar :)

Postad 28 July 2009 - 11:17

JamJam
  • JamJam
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag flyttat ett inspelat program till ett USB minne och försöker nu spela upp .TS filen i datorn, funkar ej.
Försökt med Win media player, VLC och media player classic ingen av dessa klarar att spela upp filen.

Vad krävs för att titta på .TS filer i datorn?

Mvh

Postad 28 July 2009 - 12:41

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag flyttat ett inspelat program till ett USB minne och försöker nu spela upp .TS filen i datorn, funkar ej.
Försökt med Win media player, VLC och media player classic ingen av dessa klarar att spela upp filen.

Vad krävs för att titta på .TS filer i datorn?

Ett mirakel.
Problemet är att strömmen (filen) är krypterad från comhem. Än så länge finns inget sätt att spela upp filen utanför PVR-boxen tyvärr.
.TS är i sig inget problem att spela upp på datorer men just de här filerna är alltså krypterade.

Postad 28 July 2009 - 13:03

JamJam
  • JamJam
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Ah :D Jag har suttit ett par timmar och försökt :) .

Tack för snabbt svar!

Postad 29 July 2009 - 01:30

peterwesterstrom
  • peterwesterstrom
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Mina inspelningar när jag varit borta i två veckor har spelat in tidsförsjutet eftersom klockan gick fel, tråkigt när man missat slutet på alla program :(

Det verkar alltså som att klockan går för fort och inte uppdateras automatiskt när man har boxen i standby. Nån som råkat ut för samma problem?

Postad 29 July 2009 - 07:55

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0

Mina inspelningar när jag varit borta i två veckor har spelat in tidsförsjutet eftersom klockan gick fel, tråkigt när man missat slutet på alla program :(

Det verkar alltså som att klockan går för fort och inte uppdateras automatiskt när man har boxen i standby. Nån som råkat ut för samma problem?

Ja, inspelningar som verkar börja ca 2-3 min för tidigt. Jag fick dock med slutet på mina, ofta är ju själva programmet kanske ca 50 min drygt men boxen har spelat in en timme enligt programering.

Ett annat problem jag stötte på är att ljudet inte kom med på en inspelning från Canal + Film, det är helt tyst !

Postad 29 July 2009 - 10:03

ahnfeldt
  • ahnfeldt
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Lyckades att skapa en mapp på första försöket. Tänk på att efter mappen har namngivits så ska man trycka GUL knapp för OK och inte OK-knappen.

Jag trycker också på gul knapp efter att jag skrivit klart namnet på mappen. Skapas ingen mapp. Har också provat skriva namn utan ÅÄÖ och utan mellanslag om det skulle vara nån sådan bugg men ingenting funkar.

Det enda jag kan komma på som kanske har med det att göra är att jag inte har gått in och formaterat någon filmpartition då det redan fanns en partition för det på boxen. Har inga problem med att spela in program.

Redigerat av ahnfeldt, 29 July 2009 - 10:04.

Postad 29 July 2009 - 11:29

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Jag trycker också på gul knapp efter att jag skrivit klart namnet på mappen. Skapas ingen mapp. Har också provat skriva namn utan ÅÄÖ och utan mellanslag om det skulle vara nån sådan bugg men ingenting funkar.

Det enda jag kan komma på som kanske har med det att göra är att jag inte har gått in och formaterat någon filmpartition då det redan fanns en partition för det på boxen. Har inga problem med att spela in program.

Nej, det har inte med formateringen att göra, har själv inte gjort någon sådan. Skapade nu en mapp med namn "VÅR", så att använda Å, Ä och Ö är heller inga problem. Vi får väl låta några fler skapa mappar och se hur det går.

Postad 30 July 2009 - 10:54

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Nej, det har inte med formateringen att göra, har själv inte gjort någon sådan. Skapade nu en mapp med namn "VÅR", så att använda Å, Ä och Ö är heller inga problem. Vi får väl låta några fler skapa mappar och se hur det går.

Jag har skapat mappar utan problem. Har inte heller formatterat något själv.

Postad 02 August 2009 - 20:22

myrstack
  • myrstack
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag köpte denna boxen precis och installerade den idag. Jag upplevde dock direkt att bilden var sämre än min gamla humax HD-box. Varken på SD eller HD-kanalerna tycker jag att den kommer upp i samma standard. Känns främst som att färgerna återges sämre.
Jag märkte dessutom att jag inte kunde välja "HDMI-svart" på min Samsung-TV Modell LE-46A656, något som gick utmärkt med gamla boxen.

Är det tänkt att det ska vara såhär eller är det någon inställning jag måste göra? Jag hoppas verkligen inte att boxen ger så dålig bild...

Tack för all hjälp...

Postad 02 August 2009 - 20:44

Unregistered835dd304
  • Unregistered835dd304
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Fick hem min nya box idag och har problem att installera den.
Enligt manualen ska den kopplas antenn från vägg till box och med HDMI - HDMI från box till TVn.
Om jag gör detta får jag "ingen signal" på TVn!?
Kopplar jag däremot också in en Scart mellan box och TV får jag signal och kan installera kanalerna men HDMI kopplingen verkar inte fungera parallellt för jag får bara 576i i upplösning på HD kanalerna...
Min TV är en ny plasma LG 50PS8000 och har alltså full-HD så det ska inte vara några problem där.
Någon som känner igen detta eller vet jag jag gör för fel?
Mycket tacksam för hjälp.

Postad 02 August 2009 - 21:09

myrstack
  • myrstack
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Fick hem min nya box idag och har problem att installera den.
Enligt manualen ska den kopplas antenn från vägg till box och med HDMI - HDMI från box till TVn.
Om jag gör detta får jag "ingen signal" på TVn!?
Kopplar jag däremot också in en Scart mellan box och TV får jag signal och kan installera kanalerna men HDMI kopplingen verkar inte fungera parallellt för jag får bara 576i i upplösning på HD kanalerna...
Min TV är en ny plasma LG 50PS8000 och har alltså full-HD så det ska inte vara några problem där.
Någon som känner igen detta eller vet jag jag gör för fel?
Mycket tacksam för hjälp.

Har du satt ingången på TV:n till HDMI?

Annars verkar det vara fel på HDMI-kabeln, pröva då byta ut den.

Postad 02 August 2009 - 21:36

myrstack
  • myrstack
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Vad ska man ha knappen på baksidan av boxen inställd till, RGB eller YpBcr?

Postad 02 August 2009 - 22:31

Unregistered835dd304
  • Unregistered835dd304
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Har du satt ingången på TV:n till HDMI?

Förstår inte vad du menar, hur gör man detta?

Postad 03 August 2009 - 09:06

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Förstår inte vad du menar, hur gör man detta?

Han menar att du måste ställa om tv:n INGÅNGsval så att en "läser" signlalen från hdim-kabeln istället för det du hade förut (antennkabel eller scartkabel beroende på om du hade digitalbox eller ej).
Hur man gör detta beror lite på vllket tv fabrikat du har och modell, det skalll vara lätt att hitta i tv:ns manual.

Postad 03 August 2009 - 09:16

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Vad ska man ha knappen på baksidan av boxen inställd till, RGB eller YpBcr?

Standardläget (enligt manualen) är YPbPr.
Denna inställning påverkar bara scartkabel anslutning till tv eller annan bildväxlare.
Se sidorna SV10 och SV19 i manualen.

Postad 03 August 2009 - 10:12

BestRip
  • BestRip
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Jag köpte denna boxen precis och installerade den idag. Jag upplevde dock direkt att bilden var sämre än min gamla humax HD-box. Varken på SD eller HD-kanalerna tycker jag att den kommer upp i samma standard. Känns främst som att färgerna återges sämre.
Jag märkte dessutom att jag inte kunde välja "HDMI-svart" på min Samsung-TV Modell LE-46A656, något som gick utmärkt med gamla boxen.

Är det tänkt att det ska vara såhär eller är det någon inställning jag måste göra? Jag hoppas verkligen inte att boxen ger så dålig bild...

Tack för all hjälp...

förrutom att du behöver hitta rätt ingångar OCH inställningar för HDMI mellan box och TV så har TV'n en mängd inställningar att finjustera bilden med för varje input. Det tog mig ca 1 vecka att finjustera inställningarna tills jag var helt nöjd. Nu tycker jag att den nya boxen har bättre bild än den gamla Humax HD-boxen utan hårddisk. Min TV hade vid inköp en inställning för butik-demo som default som den dessutom hoppade tillbaka till varje gång man ändrade den... den inställningen liknade sk...t. Efter en hel del trimmande har jag en superfin bild!

Postad 03 August 2009 - 14:55

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Tack för all hjälp...

Eftersom valet "HDMI-svart" inte längre är valbart så antar jag att du hade den gamla boxen inställd på att ge digital RGB ut via HDMI. Denna box ger bara YCbCr (digital komponent) ut via HDMI.
Verkar som om din tv kräver lika olika inställningar då den matas med YCbCr istället för RGB (att just "HDMI-svart" saknas är dock whatever, en sådan inställningar har ingen poäng när man kör YCbCr).

Förhoppningsvis kan du få till bilden efter justeringar. Vet dock att det finns, tokigt konstruerade, tv-apparater som har lite problem då de matas med YCbCr. Om A656 är en av dem vet jag inte men jag vill minnas att Samsung iaf hade problem med det genreationerna innan. Har påpekat för Comhem att de borde se till att man kan välja YCbCr eller RGB output (på rätt konstruerade apparater ska det inte vara nån skillnad alls mellan de två men tillverkarna gör inte alltid rätt...)

Redigerat av pacman, 03 August 2009 - 14:56.

Postad 03 August 2009 - 18:00

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
V-format: Det verkar som om boxen helst vill ha 1080i ut även om man valt "original". Om boxen råkar vara på o ansluten TV/projektor/videoprocesssor är avstängd, så ändrar den till 1080i.

Det går inte heller att välja upplösning med V-format om man har HDMI som utgång. Jag måste koppla via komponentutgången, då går det att välja upplösning med V-format. Sedan stänga av boxen, välja tillbaka till HDMI, boxen på, o voilà, upplösning är "original".

Inget stort problem egentligen förutom när man tittar på kanaler som är SD, där jag får mkt bättre bild genom att låta min Lumagen videoprocessor skala bilden i stället för boxen.

Postad 03 August 2009 - 18:17

myrstack
  • myrstack
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Eftersom valet "HDMI-svart" inte längre är valbart så antar jag att du hade den gamla boxen inställd på att ge digital RGB ut via HDMI. Denna box ger bara YCbCr (digital komponent) ut via HDMI.
Verkar som om din tv kräver lika olika inställningar då den matas med YCbCr istället för RGB (att just "HDMI-svart" saknas är dock whatever, en sådan inställningar har ingen poäng när man kör YCbCr).

Förhoppningsvis kan du få till bilden efter justeringar. Vet dock att det finns, tokigt konstruerade, tv-apparater som har lite problem då de matas med YCbCr. Om A656 är en av dem vet jag inte men jag vill minnas att Samsung iaf hade problem med det genreationerna innan. Har påpekat för Comhem att de borde se till att man kan välja YCbCr eller RGB output (på rätt konstruerade apparater ska det inte vara nån skillnad alls mellan de två men tillverkarna gör inte alltid rätt...)

Tack för hjälpen. Det var detta jag misstänkte. Får kanske ringa Samsung och höra om dem vet något om detta.

Vet att jag är lite OT här, men skulle man kunna få en snabb kommentar om hur jag bäst går tillväga för att börja med finjustering av inställningarna på tv:n. Har tittat på tweaktv och tyckte det blev lite bättre iaf. Tittar ju mest på vanlig SD-TV och HD-tv. Är DVE något att ha?

Tack igen!

Postad 03 August 2009 - 19:34

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Tack för all hjälp...

Jag köpte min för några dagar sen och upplever samma sak. Min gamla samsungbox hade mkt bättre bild, nu känns den nästan urvattnad, och mer suddig.
Har försökt pilla på alla inställningar som jag hittat med hittar inget som hjälper, har en panasonic plasma (pz80).
Är det någon som har en liknande tv som har några tips? Känns konstigt att denna ska ge sämre bild liksom men så är det nu. Kan tillägga att min gamla box körde jag genom scart!

Redigerat av Lo-Fi Heroes, 03 August 2009 - 19:45.

Postad 04 August 2009 - 06:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Är DVE något att ha?

Ja.
Till den grad att det borde vara förbjudet att ha en modern display om man inte har DVE. ^_^

Anledningen är att DVE är ett verkyg som hjälper en att ta reda på hur ens display hanterar olika typer av signaler och hur ens displays olika inställningar fungerar (och integrerar med varandra). Är man intresserad av att få sina pryttlar att fungera så bra de kan, dvs att man uppnår maximal valuta för sina pengar, så är DVE en bra hjälp mao. Om man tar sig tid att förstå hur skivan (och ens prylar) funkar vill säga. :(

I det här fallet behöver du dock en DVD-spelare (eller BD) som ger ut samma typ av signal som boxen gör (dvs digital YCbCr i en rad olika upplösningar). Dvs kör DVE och låtas att din DVD-spelare är din digitalbox, ställ in bilden så bra du kan med DVE och använd sedan de inställningar (kanske tom det minne och den ingång du hade till dvd:n) på digital boxen. Eventuellt kan man dubbelkolla med SVTs testbild som innehåller lite av den information man får från DVE.

Men ja, lite nerderi-jobb ja. :D Men det kanske det kan vara värt?

Kruxet är om du har en DVD-spelare som ger ut signaler som nivåmässigt skiljer sig markant från de Humaxen ger ut. Mig vetligen gör Humaxen inga konstigheter med nivåerna så har man en DVD/BD som funkar rätt så ska allt bli rätt i slutändan så att säga. Vad har du för DVD/BD-snurra?

Lo-Fi Heroes>> Utgå från samma inställningar du hade till Scart-boxen och justera svartnivån (Brightness/Ljusstyrka) och vitnivån (Contrast/Kontrast) och färg/chroma-nivån (Color/Färg) och försök att få till samma typ av bild som du hade tidigare. Funkar inte det så har du antingen inte försök tillräckligt (;)) eller så har även din tv problem med YCbCr-signaler.

För det är så, STORA försämringar i bilden beror med största säkerhet på inställningsmissar/dålig matchning källa/display och i andra hand problem med displayen. Jag tyckte mig iofs ana att det var nånting, väldigt subjektivt uttryckt, i de nya Humax-boxarnas processing (mpeg-upppackningen?) som möjligtivs var något annorlunda än i den gamla boxen som man kanske skulle kalla "blurrigt" (man skulle iofs likväl kunna säga att den gamla boxen var "yxig" och hård i jämförelse) men det lämnar i så fall bara en lätt "touch" i bildkaraktären - de fel ni beskriver verkar så allvarliga att det inte kan ha med den nya boxen att göra.

Postad 04 August 2009 - 08:30

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Ja.
Till den grad att det borde vara förbjudet att ha en modern display om man inte har DVE. ^_^

Anledningen är att DVE är ett verkyg som hjälper en att ta reda på hur ens display hanterar olika typer av signaler och hur ens displays olika inställningar fungerar (och integrerar med varandra). Är man intresserad av att få sina pryttlar att fungera så bra de kan, dvs att man uppnår maximal valuta för sina pengar, så är DVE en bra hjälp mao. Om man tar sig tid att förstå hur skivan (och ens prylar) funkar vill säga. :(

I det här fallet behöver du dock en DVD-spelare (eller BD) som ger ut samma typ av signal som boxen gör (dvs digital YCbCr i en rad olika upplösningar). Dvs kör DVE och låtas att din DVD-spelare är din digitalbox, ställ in bilden så bra du kan med DVE och använd sedan de inställningar (kanske tom det minne och den ingång du hade till dvd:n) på digital boxen. Eventuellt kan man dubbelkolla med SVTs testbild som innehåller lite av den information man får från DVE.

Men ja, lite nerderi-jobb ja. :D Men det kanske det kan vara värt?

Kruxet är om du har en DVD-spelare som ger ut signaler som nivåmässigt skiljer sig markant från de Humaxen ger ut. Mig vetligen gör Humaxen inga konstigheter med nivåerna så har man en DVD/BD som funkar rätt så ska allt bli rätt i slutändan så att säga. Vad har du för DVD/BD-snurra?

Lo-Fi Heroes>> Utgå från samma inställningar du hade till Scart-boxen och justera svartnivån (Brightness/Ljusstyrka) och vitnivån (Contrast/Kontrast) och färg/chroma-nivån (Color/Färg) och försök att få till samma typ av bild som du hade tidigare. Funkar inte det så har du antingen inte försök tillräckligt ( ;) ) eller så har även din tv problem med YCbCr-signaler.

För det är så, STORA försämringar i bilden beror med största säkerhet på inställningsmissar/dålig matchning källa/display och i andra hand problem med displayen. Jag tyckte mig iofs ana att det var nånting, väldigt subjektivt uttryckt, i de nya Humax-boxarnas processing (mpeg-upppackningen?) som möjligtivs var något annorlunda än i den gamla boxen som man kanske skulle kalla "blurrigt" (man skulle iofs likväl kunna säga att den gamla boxen var "yxig" och hård i jämförelse) men det lämnar i så fall bara en lätt "touch" i bildkaraktären - de fel ni beskriver verkar så allvarliga att det inte kan ha med den nya boxen att göra.

Ok, intressant. jag ska göra ett nytt försök i kväll, men jag tycker att jag har gjort allt. Har bytt ut antennkabeln (har ojordade uttag), testat en annan hdmikabel och annan hdmi-ingång på tv-n. Har även dve skivan hemma som jag ska testa med, men har svårt att se att det skulle göra nåt underverk.
Om det är så att jag inter får till det som jag vill, kan man lämna tillbaka den då om man har tagit bort skyddsplasten på luckan och använt den i några dagar? Isf funderar jag på att byta till den inspelningsbara samsungboxen och köra scart igen, hur konstigt det än låter. Köpte den på el-giganten för övrigt.

Tack för svaret!

Postad 04 August 2009 - 09:21

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Ok, intressant. jag ska göra ett nytt försök i kväll, men jag tycker att jag har gjort allt. Har bytt ut antennkabeln (har ojordade uttag), testat en annan hdmikabel och annan hdmi-ingång på tv-n. Har även dve skivan hemma som jag ska testa med, men har svårt att se att det skulle göra nåt underverk.
Om det är så att jag inter får till det som jag vill, kan man lämna tillbaka den då om man har tagit bort skyddsplasten på luckan och använt den i några dagar? Isf funderar jag på att byta till den inspelningsbara samsungboxen och köra scart igen, hur konstigt det än låter. Köpte den på el-giganten för övrigt.

Tack för svaret!

Men herregud... hur kan du ens tänka på att gå tillbaka till scart igen????
Det är ju som att byta en Ferrari mot en Trabant!
Den digitala signalen du får in i din digitalbox via antennuttget är ju det bästa i signalväg du kan få jämfört med en "gammal" analog signal.
Om du då har en digitalbox som BARA har scartutgång så måste ju boxen omvandla signalen till en analog signal och skicka upp via scartkablen till din tv.
Tv:n i sin tur kan BARA hantera en digital signal så där sker då en omvandling igen "tillbaka" till en digital signal.
Snacka om att "tappa bort" information från den ursprungliga signalen (genom dessa 2 omvanldingar).

Kör du däremot med t.ex. Humax HDPVR-1000C boxen och kan "köra" signalen digitalt hela vägen upp till tv:n via hdmi-kabeln så får du minst 200% bättre signal jämfört med att köra via scartkabel med då nödvändiga omvandligar 2 gånger av signalen.
Detta ger nog som du förstår självklart MYCKET bättre bild på din tv (om inställningarna på tv:n är korrekta).

Ge inte upp hoppet med den nya Humaxboxen du skaffat, allt handlar tyvärr om din tv så prova helst boxen på en grannes eller kompis tv så får du se vad boxen kan ge.
Skall väl tillägga att man alltid bör/skall justera tv:ns inställningar när man går från scart (analogt) till hdmi (digitalt) då det är en så stor skillnad i signalernas kvalitet.

Har skrivit det förr i detta forum: Jag är supersuper nöjd med min box, den ger den bästa bild jag någonsin haft (har tidigare haft 4 olika boxar från ComHem genom åren inkl Humax HDTVbox utan PVR).
Sen kan vi börja räkna upp alla andra bra saker boxen kan göra men det tar vi inte här och nu, det har skrivits mycket om tidigare i denna forumtråd.

Redigerat av Unregistered64f891a5, 04 August 2009 - 09:41.

Postad 04 August 2009 - 09:30

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
Jag jagar s.k. discrete codes för Power ON/OFF att lägga in i min Pronto-super-fjärr.
Varför då kan man undra. Jo, det är så trist med Power Toggle eftersom man inte vet om Humaxen är på eller av och alla macron spårar ur om man kommer ur fas. Därför vill jag specifikt sända ON respektive OFF.

Någon som har information om detta ?

Postad 04 August 2009 - 10:13

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Men herregud... hur kan du ens tänka på att gå tillbaka till scart igen????
Det är ju som att byta en Ferrari mot en Trabant!
Den digitala signalen du får in i din digitalbox via antennuttget är ju det bästa i signalväg du kan få jämfört med en "gammal" analog signal.
Om du då har en digitalbox som BARA har scartutgång så måste ju boxen omvandla signalen till en analog signal och skicka upp via scartkablen till din tv.
Tv:n i sin tur kan BARA hantera en digital signal så där sker då en omvandling igen "tillbaka" till en digital signal.
Snacka om att "tappa bort" information från den ursprungliga signalen (genom dessa 2 omvanldingar).

Kör du däremot med t.ex. Humax HDPVR-1000C boxen och kan "köra" signalen digitalt hela vägen upp till tv:n via hdmi-kabeln så får du minst 200% bättre signal jämfört med att köra via scartkabel med då nödvändiga omvandligar 2 gånger av signalen.
Detta ger nog som du förstår självklart MYCKET bättre bild på din tv (om inställningarna på tv:n är korrekta).

Ge inte upp hoppet med den nya Humaxboxen du skaffat, allt handlar tyvärr om din tv så prova helst boxen på en grannes eller kompis tv så får du se vad boxen kan ge.
Skall väl tillägga att man alltid bör/skall justera tv:ns inställningar när man går från scart (analogt) till hdmi (digitalt) då det är en så stor skillnad i signalernas kvalitet.

Har skrivit det förr i detta forum: Jag är supersuper nöjd med min box, den ger den bästa bild jag någonsin haft (har tidigare haft 4 olika boxar från ComHem genom åren inkl Humax HDTVbox utan PVR).
Sen kan vi börja räkna upp alla andra bra saker boxen kan göra men det tar vi inte här och nu, det har skrivits mycket om tidigare i denna forumtråd.

För mig spelar det ingen roll vad för kabel jag använder, bara den ger bra bild. Jag skulle kunna använda ett snöre om det funkar bäst ^_^ . det spelar ju heller ingen roll för mig om den ger bra bild på min grannes tv, jag kan ju inter gå in till honom varje gång jag ska kika på sportnytt liksom.. Det enda som betyder nåt är hur bra bild den ger på MIN tv, och det verkar som att dom inte passar så bra ihop tyvärr.

Mvh

Postad 04 August 2009 - 10:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Får väl tjata lite mer på Comhem ang YCbCr/RGB val, har bara gjort det en 2-3 ggr tror jag, lite lite. ^_^

Nu vet jag inte alls om det är just det som är problemet (har man nån annan källa som ger YCbCr ut så kan man ju undersöka det) men i vissa fall kan det nog ha en bidragande orsak iaf vilket är skäl nog att fixa till det.

Postad 04 August 2009 - 10:30

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0
En undran.. kan det ha nåt att göra med signalen? Jag ligger runt 40% på dom flesta kanaler, känns lite lågt.

Postad 04 August 2009 - 18:58

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

En undran.. kan det ha nåt att göra med signalen? Jag ligger runt 40% på dom flesta kanaler, känns lite lågt.

Ja, det är alldeles för lågt. Ligger själv på 55-58 % och har utmärkt bild på både SD och HD-sändningar och använder naturligtvis HDMI-kabel.

Postad 04 August 2009 - 19:28

myrstack
  • myrstack
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Men ja, lite nerderi-jobb ja. :P Men det kanske det kan vara värt?

Detta är inga problem, det gillar jag bara slutresultatet blir bra.

Jag har en Philips DVD, som är kopplad med komponentkabel till min förstärkare (har inte HDMI-uttag). Under inställningar kan jag bara välja "YUV" som utgående signal. Om jag väljer "RGB" så får jag blåskärm. Tror du att det funkar med DVE för en sådan här uppsättning?

Postad 04 August 2009 - 19:34

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0
Nu har jag gjort mitt livs test:

Började att enligt Pacmans order att justera inställningarna ljus, contrast, färg osv. Det blev inget bättre. Såg fortfarande helt suddigt och urvattnat ut. Har ju också som jag skrev tidigare testat en annan antennkabel och hdmikabel (kör supra) utan större skillnad.

Fortsatte sen med att jämföra ycbcr med RGB från min oppo dvd för att se om det blev nån skillnad. Kunde inte utröna någon som helst skillnad mellan signalerna, hm.. Måste även tillägga att oppon ger verkligen en fantastiskt bra bild (off topic).

Pluggade i min gamla scartkontakt mellan boxen och tv-n, lika kass bild. Såg då att den var inställd på att skicka cvbs (komposit), bytte till RGB och Voila! Kanonbra bild, lika bra som min gamla box. Kan även tillägga att jag försökte koppla in min gamla men kortet funkade inte till den längre, jag misstänkte att det skulle vara så men chansade.

Så som det såg ut när jag skickade komposit från scarten ser det ung ut när jag kör med hdmi från boxen.

Summa sumarum: Jag blir inte klokare. Eftersom det inte blev skillnad på ycbcr & RGB på dvd, borde det ju inte vara det som är boven, eller kan det vara det i alla fall? Om det inte är det så förstår jag verkligen inte vad det kan vara, känns ju som jag provat allt.
Kan det trots allt vara boxen som krånglar, en för låg signal (ligger runt 40) eller passar boxen & tv-n inte ihop på nåt sätt?
Jag avvaktar och ser om jag får nåt klokt svar på detta här i forumet, ska också ringa comhem i morgon och höra mig för vad dom säger, och om inget händer på nån dag så lämnar jag tillbaka den. Känns ju lite overkill med den om man inte kan se HD-kanalerna annat än i 576i :P .

Postad 05 August 2009 - 09:13

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Tror du att det funkar med DVE för en sådan här uppsättning?

Det skadar ju inte men det finns nog risk att signalerna kommer skilja sig åt så pass mkt att "ställa in tv vs box via DVD DVE"-tricket inte är 100%-igt.

Nu har jag gjort mitt livs test:
...

Jisses va sjukt...
Har inte den blekaste vad det kan bero på nu (bra jobbat föresten).
För att renodla det du tittar på så kan du ju använda SVTs testbild som sagt. Brukar gå på förmiddagarna och är du inte hemma då så är det ju bara att spela in. Kör sedan testbilden och växla mellan Scart och HDMI och beskriv gärna ev skillnader du ser.
(vad får du för skilnader när du växlar V-format föresten?)

edit:

Känns ju lite overkill med den om man inte kan se HD-kanalerna annat än i 576i

Testat att prova analog komponent föresten?
Då kan du ju köra HD i 1080i/720p och även om du lär förlora en del bandbredd/detaljskärpa ijmf med en korrekt fungerande HDMI-uppkoppling så är det ju 1000 ggr bättre än att mata ut HD via Scart iaf.

Det faktum att bilden är ok via Scart gör ju att du kan utelsluta tokig mpeg-processing och låg signalstyrka (så länge kvalité är 100% ska det ändå inte spela nån roll dessutom) och i så fall ligger det ju närmast till hands att tro att det har nått med hdmi-gränssnittet att göra.

Redigerat av pacman, 05 August 2009 - 11:29.

Postad 05 August 2009 - 12:53

myrstack
  • myrstack
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag nämnde inte detta tidigare, men jag har också problem med v-format. tittar jag på en SD-kanal så fungerar inte knappen normalt. jag där trycka 5-6ggr innan den ändrar bort från 1080i. På HD-kanalerna fungerar det däremot som det ska. Kan detta vara kopplat till den dåliga bilden som jag upplever?

Postad 05 August 2009 - 16:10

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0
[quote

Jisses va sjukt...
Har inte den blekaste vad det kan bero på nu (bra jobbat föresten).
För att renodla det du tittar på så kan du ju använda SVTs testbild som sagt. Brukar gå på förmiddagarna och är du inte hemma då så är det ju bara att spela in. Kör sedan testbilden och växla mellan Scart och HDMI och beskriv gärna ev skillnader du ser.
(vad får du för skilnader när du växlar V-format föresten?)

edit:

Testat att prova analog komponent föresten?
Då kan du ju köra HD i 1080i/720p och även om du lär förlora en del bandbredd/detaljskärpa ijmf med en korrekt fungerande HDMI-uppkoppling så är det ju 1000 ggr bättre än att mata ut HD via Scart iaf.

Det faktum att bilden är ok via Scart gör ju att du kan utelsluta tokig mpeg-processing och låg signalstyrka (så länge kvalité är 100% ska det ändå inte spela nån roll dessutom) och i så fall ligger det ju närmast till hands att tro att det har nått med hdmi-gränssnittet att göra.
[/quote]

Hej!

Jag testade med svt testbild:

Med scart: "lugnare bild", bättre färger, mkt skarpare.

Kan också tillägga att efter att ha tittat i går kväll genom scarten så är jag helt säker på att min gamla box gav bättre bild på sd, den blir mer utsmetad genom denna, inte lika tydliga linjer i ansikten tex.

När jag ändrar v-format på sd så blir det lite skarpare ju högre upplösning jag väljer, däremot blir texten mer yxig.

Jag provade också med komponent i går kväll och det var ingen skillnad tyckte jag mellan den och hdmi, kanske att hdkanalerna såg lite sämre ut.

Vad menar du med att det har med hdmi-gränssnittet att göra, vad innebär det?

Ringde och pratade med comhem idag, blev skickad runt lite, och han jag pratade med sist sa (efter dom vanliga frågorna om jag testat med annan kabel, ingång på tv etc) att det var fel på boxen och att jag skulle byta ut den. Nämnde även signalstyrkan men har sa att det inte kan vara det. Jag får väl byta ut den och se om det blir likadant.

Postad 07 August 2009 - 07:31

Unregistered9bd84919
  • Unregistered9bd84919
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Hej

Nu har pvr:n börjat att "surra" , ljudet blir högre o högre ju längre den är igång .

Ringde till comhem ......efter mycket om o men så skulle som skicka ut en fraktsedel ....

Är väl troligtvis fläkten eller hdn som spökar i den tror jag .

Hur ska man göra om man vill spara ner det som är inspelat i den ?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.