5032-forum-.jpg 428.11K
4 Antal nerladdningar
Postad 10 August 2012 - 17:10
5032-forum-.jpg 428.11K
4 Antal nerladdningar
Postad 10 August 2012 - 19:08
Skarpt som vanligt Ronny
Breitz, fin o spännande, var ligger bym?
Byn Hörby, Skåne
que, din groda ser ilsken ut!
ja, lite kort skärpedjup är det nog
Postad 10 August 2012 - 20:01
grodan kanske skulle ha haft lite mer skärpa än från f/4,5, jag tog lite bilder så kanske en stackning blir möjlig, ska testa det
5032-forum-.jpg 428.11K 4 Antal nerladdningar
Som du säger. Lite väl kort skärpedjup kanske men motivet och komp. tycker jag är jätteläckert så det vore coolt om du kunde stacka "nyllet" lite på den
Snyggt Ronny. Frän färg de har på ögonen. Inget man tänker på direkt när man ser dom på avstånd.
Postad 10 August 2012 - 20:14

IMG_4145 by andreassofus, on Flickr
Postad 10 August 2012 - 20:30
En bild för ett par dagar sen på en 2bent katt

DSC_0380 - 1-320 sek. vid f - 2,8 - ISO 400 - 105 mm by Simon KG, on Flickr
Postad 10 August 2012 - 20:34
Postad 10 August 2012 - 20:39
Ser ut som den inte träffat helt rätt.. men tycker inte det gör så mycket.. är en bra bild och tamronet är bra som jag satackar
jo bilden är inte superskarp men jag tyckte om den ändå just pga att den precis skulle lyfta
Hur upplever du AF -hastigheten?
Edit : Fin och bra bild på katten Simon
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 10 August 2012 - 20:40.
Postad 10 August 2012 - 20:42
tackar
jo bilden är inte superskarp men jag tyckte om den ändå just pga att den precis skulle lyfta
tackar
Det ser ut på bilden som att fokus sitter på skuldrorna, alltså vingarnas "axlar". Problemet med macro så nära inpå är dock att om du skulle tagit fokus på ögonen skulle du mer eller mindre bara ha fokus där då huvudet är så pass stort på blomflugor. På vissa bilder kan det vara värt att skippa regeln "fokus på ögat" för att det knappt ändå syns där och istället ge fokus på områden där det gör skillnad. Denna bilden tycker jag är en sådan. vingarna hade varit helt suddiga om du inte haft fokus där du har den.
Postad 10 August 2012 - 20:44
Ser ut som den inte träffat helt rätt.. men tycker inte det gör så mycket.. är en bra bild och tamronet är bra som jag sa
Hur upplever du AF -hastigheten?
Edit : Fin och bra bild på katten Simon
AF hastigheten är väl ok om man är på ungefär samma avstånd hela tiden, men säg att man skulle backa en meter eller så, då är den rätt långsam. men än så länge inget direkt problem tycker jag.
vid macro underlättar det väl att focusera manuellt vilket jag gör ibland, men det är mycket svårare tycker jag.. tycker att jag får tex. ögonen helt perfekt fokuserade, men hemma på datorn sen ser jag att det inte alls blev bra. lättare då med AF för då kan man va beredd att trycka av så fort det piper
en vanesak säkert. hur som helst är jag sjukt nöjd med objektivet och fotograferandet har aldrig varit så roligt som efter jag fick detta.
Postad 10 August 2012 - 20:48
AF hastigheten är väl ok om man är på ungefär samma avstånd hela tiden, men säg att man skulle backa en meter eller så, då är den rätt långsam. men än så länge inget direkt problem tycker jag.
vid macro underlättar det väl att focusera manuellt vilket jag gör ibland, men det är mycket svårare tycker jag.. tycker att jag får tex. ögonen helt perfekt fokuserade, men hemma på datorn sen ser jag att det inte alls blev bra. lättare då med AF för då kan man va beredd att trycka av så fort det piper
en vanesak säkert. hur som helst är jag sjukt nöjd med objektivet och fotograferandet har aldrig varit så roligt som efter jag fick detta.
Använder du liveview när du kör macro? Om du gör det är manuell fokus överlägset.
Postad 10 August 2012 - 20:50
Snyggt fotat Andreas! Tamron 90 funkar mycket bra!IMG_4145 by andreassofus, on Flickr
Postad 10 August 2012 - 20:52
Men så är dom flesta makro gluggar,, inte så snabba.. tamron är grymt prisvärt..AF hastigheten är väl ok om man är på ungefär samma avstånd hela tiden, men säg att man skulle backa en meter eller så, då är den rätt långsam. men än så länge inget direkt problem tycker jag.
MF är inte lätt alltid.. vet inte vad canon har för hjälpmedel när du kör MF i sökaren.. men med nikon så har du in grön prick som visar om
det är i fokus.. har man inte en bra mattskiva i kameran med så blir det ännu svårare att se i sökaren om det är helt i fokus..
Prova om du kör mf så gör det i live view och zooma i från skärmen med så är det lättare
Postad 10 August 2012 - 20:58
fokuserar jag manuellt så tror jag att det blinkar rött på nån av fokuspunkterna samt att det piper när fokus är rätt,, alltså precis som på AF alltså.
vad är mattskiva för nåt?
Postad 10 August 2012 - 21:13
http://en.wikipedia....Focusing_screenjag kör inte live view. har aldrig testat faktiskt, men det ska jag absolut prova.
fokuserar jag manuellt så tror jag att det blinkar rött på nån av fokuspunkterna samt att det piper när fokus är rätt,, alltså precis som på AF alltså.
vad är mattskiva för nåt?
Kör man mycket MF eller enbart så kan byta ut mattskiva till en som klar MF bättre .. fast det är nog inget som du behöver göra just för detta..
men den är iallafall bra mycket lättare att kolla och se fokusen i live view ... kan se helt oki ut i sökaren tycker man men sedan när man kommer
hem och slänger in bilderna på dator så märks det direkt om du missat lite..
Postad 10 August 2012 - 21:18
Postad 10 August 2012 - 21:30
Delade meningar om hur bra Vr eller is är till makro.. vad jag läst så försämras vr eller is funktionen ju närmare man fokusera påAha tackar för det
mycket av att skärpan hamnar på fel ställe är väl också att man inte klarar hålla kameran helt still. Då kanske bildstabilisator hade gjort susen?
ett motiv.. som sagt.. delade meningar om det hjälper eller inte
Postad 10 August 2012 - 21:36
Postad 10 August 2012 - 21:40
Postad 10 August 2012 - 22:06
Kör jag handhållet använder jag VR till macro. Kör jag med stativ använder jag det inte. Stativ är i MIN mening näst intill ett måste för macro. Det är inte alltid det behövs men går man ut en dag, framförallt med lite sämre ljus och fotar macro springer man på flertalet situationer där det är mer eller mindre nödvändigt. Samma sak med fjärrutlösare (behövs såklart inte om man inte har stativ)
Men alltså springer du omkring med kameran monterat på stativet medans du jagar insekterna? Hur hinner du ställa ner stativet vid tex. Blomman och ställa höjd och vinkel och allt sånt innan insekten är borta?
Eller ställer du kameran vid tex en blomma och bara väntar till det kanske sätter sig nåt djur där?
Postad 10 August 2012 - 22:09
Postad 10 August 2012 - 22:15
Men alltså springer du omkring med kameran monterat på stativet medans du jagar insekterna? Hur hinner du ställa ner stativet vid tex. Blomman och ställa höjd och vinkel och allt sånt innan insekten är borta?
Eller ställer du kameran vid tex en blomma och bara väntar till det kanske sätter sig nåt djur där?
Beror på vad jag ska fota såklart. Om vi snackar fjäril tex är det ju sällan man hinner fota med stativ. Det är sällan man hinner ens handhållet då. Men snackar man skalbaggar eller andra djur som sällan flyttar på sig använder jag stativet direkt om det inte är allt för bökigt att ställa upp där jag är. Flugor osv brukar också stanna kvar bra länge innan de tycker det blir obekvämt. När jag förflyttar mig sitter kameran på stativet från början för att spara tid vid eventuell uppslagning.
Men som sagt, det är givetvis inte alltid jag ens tar med mig stativ. Stativ ger fördelarna av att du får kameran helt stilla och nackdelen av mobilitet och snabbhet. Vid macro (som du säkert märkt) gör minsta rörelse i kameran eller det du fotograferar att motivet hamnar ur fokuspunkten som är så liten. Använder du stativ försvinner det ena elementet av oskärpa och lämnar endast motivets rörelse. Klar fördel enligt mig. Men det är klart man missar många potentiella fototillfällen på detta vis. Fast de tillfällen man får kanske man lyckas ta mer tekniskt bättre bilder eftersom man har mer kontroll på situationen
Detta gäller alltså om man är jäkligt nära insekten med objektivet. Om man står längre ifrån och croppar mer hemma så är det inte lika lätt att bli av med fokus pga att man gungar bort från den eller så. Men det finns ju gränser för hur mkt man kan croppa utan att det ser "pixligt" ut.
Postad 11 August 2012 - 08:30
en groda från i morse
5032-forum-9651.jpg 383.27K
3 Antal nerladdningar
Postad 11 August 2012 - 09:27
Tycker bästa stödet är platt mot marken, har nu också börjat förstå det där med ljus och bakgrundsljus och då är det viktigt att man ligger som klistrad. Den information släppte min dotter när hon flyttade hemifrån ;-). Det ger också ett bra stöd. Har nog ännu inte använt stativ för makro
en groda från i morse5032-forum-9651.jpg 383.27K 3 Antal nerladdningar
Det fodrar ju dock att det du ska fotografera befinner sig på marken
Grymt fin bild på grodan och jag håller med ovan om att bakgrunden är förträfflig.
Postad 11 August 2012 - 11:35
se där Simon, platt mot marken vad det
Postad 11 August 2012 - 12:01
Tackar,
se där Simon, platt mot marken vad detsnyggt! men jo visst det är ju inte alltid att det man ska fota är där nere. Håller på att se om jag kan hitta ett bra stativ. Jag har sedan några månader använt ett Cullman travel 200 och ett Digipod huvud, och även om stativet kanske är lite "billigt" så fungerar det skapligt. Hade dock gärna sett att det fanns bättre staiv med ben som är 2dm långa, och om möjligt man kan ställa i tre olika vinklar. Kan man få något som är smidigt så skulle jag kunna tänka mig att använda det. Fördelen med Cullman och de 2dm benen (kan bli en 6dm utdraget) är att det är ganska smidigt att gå omkring med det, särskilt om man inte har fällt ut några ben, man fastnar inte med benen någonstans
Tusen tack allihop. Blev själv väldigt nöjd med resultatet. Jag har redigerat den bilden rätt så ordentligt.
På denna bilden ligger jag ner platt mot marken med kameran mer eller mindre i markhöjd. Det blir bra bakgrunder då när man fotar såna här "små" djur som annars bara får gräsmatta bakom sig.
Travel ser schysst ut. Ser väldigt likt ut mitt eget stativ Cullman Reverse. Är nog samma huvud ser det ut som. Skillnaden är väl att mina ben är längre och att låsningen är skruv och inte kläm. Går benen på ditt stativ att vända också? Hade cullmanstativet som jag har saknat själva mittstången och bara haft ben hade det var it väldigt användbart även till macro. Vill man komma riktigt nära marken med stativet nu får man vända på benen och ha stolpen och därmed kameran neråt. Det är inget problem egentligen men det blir väldigt bökigt att komma åt inställningar på det viset.
Bilden på blomman jag la upp häromdagen är tagen på det viset och fjärr.
Postad 11 August 2012 - 16:51
Mittstången var delbar så jag använder enbart den övre. Då kan den i spagat stå utan att mittstången tar i. Den har två vinklingslägen på benen, jag använder alltid spagat, som den är på bilden. I originalläget ser det väldigt vingligt ut. Huvudet som var original har jag bytt ut och satt på ett enbent stativ, det sänkte sig efter man dragit åt. Om man ser til att fodralet är ung 5x25cm och att man kan ha den i fotoväskan så är det ett riktigt smidigt. Lite synd att det inte byggs fler av dessa, utan att det nästan alltid ska vara fullhöjdsstativTravel ser schysst ut. Ser väldigt likt ut mitt eget stativ Cullman Reverse. Är nog samma huvud ser det ut som. Skillnaden är väl att mina ben är längre och att låsningen är skruv och inte kläm. Går benen på ditt stativ att vända också? Hade cullmanstativet som jag har saknat själva mittstången och bara haft ben hade det var it väldigt användbart även till macro. Vill man komma riktigt nära marken med stativet nu får man vända på benen och ha stolpen och därmed kameran neråt. Det är inget problem egentligen men det blir väldigt bökigt att komma åt inställningar på det viset.
Bilden på blomman jag la upp häromdagen är tagen på det viset och fjärr.
stativ-7591.jpg 415.75K
6 Antal nerladdningarfin fjäril ronny
Postad 11 August 2012 - 16:54
Postad 11 August 2012 - 16:57
det helt enkelt för bökigt tycker jag..
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 11 August 2012 - 16:57.
Postad 11 August 2012 - 17:18
Postad 11 August 2012 - 17:25
det stativet såg jäkligt smidigt ut. jag måste verkligen ha ett riktigt stativ.. har bara ett hama som jag köpte för 199kr. jag skäms över det
Är väl inget att skämmas över
Mitt stativ är som Ques fast med längre ben, typ.
Postad 11 August 2012 - 17:43
Är väl inget att skämmas över
Är ju bilderna som blir resultatet som betyder något
Men det är klart att kvalitet påverkar. Jag har också mängder med saker med mitt stativ som jag hade velat förändra. Trots det får jag nog räkna mig nöjd med tanke på vad det kostar.
Mitt stativ är som Ques fast med längre ben, typ.
jo men det är inte direkt stabilt det jag har
Postad 11 August 2012 - 18:57
Bifogad fil(er)
Postad 11 August 2012 - 19:02
BRa Simon, beskäringen funkar utmärkt till bilden
Toppen RonnyZeiss Makro-Planar T* 100mm f/2 ZF by Ronny Olsson, on Flickr
Postad 11 August 2012 - 23:04
bilden blev på lite överskärpt på flickr så lägger upp den vanligt
Klick klicka
DSC_5633.jpg 656.75K
15 Antal nerladdningarNikkor 180mm 2.8D
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 11 August 2012 - 23:07.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
40 bilder
188 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?