Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - D-link Boxee

8094 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 September 2011 - 09:36

Sunbringer
  • Sunbringer
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Finns det något man kan göra för att ljudet ska börja samtidigt som video-filer startar? För min del startar alltid ljudet några sekunder senare.

Jag upptäckte även några begränsningar med surfningen på Boxeen. Till exempel kan man inte scrolla med en mus och inte heller går det att komma till menyraden utan att använda sig av fjärrkontrollen. Finns det andra browsers man kan köra med än Boxee Browser?

Går det att skriva å, ä och ö med fjärrkontrollen på något sätt?

Postad 14 September 2011 - 13:23

Unregistered9c2c5781
  • Unregistered9c2c5781
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Det är en gammal bugg, vet inte riktigt om det har med intel att göra eller om det bara uppträder med vissa skärmar.
Bästa sättet är att stänga av match refresh rate eller tvinga boxen till 1080p60 så bör det fungera tills vidare.
Allra bäst är att sluta köpa dessa "PAL" blu-ray som inte följer huvudstandarden.

Men "PAL"-bluray är ju också standard, jag kan tycka att om en produkt säger sig klara standard så ska den klara standar och inte bara valda delar av standarden.

Gamla sura buggar är tråkigt...

Minns du vad som rapporteras i "inforutan" när buggen manifesterar sig?

Har kollat i info rutan och oavsett om man spelar upp en film som Mediainfo visar är 23.976 eller 24 så står boxee och flipar mellan 23,810 och 24,390 med lite olika frekvens. Så den info ger jag inte mycket för.

Min TV rapporterar 24 för alla dessa filmer.

Tror inte det ger någon visuell indikation annat än att den droppar en frame var 40 sekund eller liknande.
Sedan Conti slutade på Boxee har i princip mycket stått stilla i bugglösningfabriken.
Viewsonic har dragit sig ur Boxeesamarbetet också så jag vet inte riktigt hur framtiden ser ut. De tjänar ju inga pengar per såld box fortfarande.

Det har du nog rätt i, det enda man kan se är att droppar en frame då och då. Och det här med att det är en intel bugg har jag nog läst någonstans tidigare, hade dock för mig att det var på andra hållet. d.v.s att 23.976 material ryckte till medan 24 material funkade fint. Kan ju iofs vara så att det är en mjukvarukompenastion för denna bugg som skapar den andra (förutsatt att jag kommer ihåg rätt).

Jag får hoppas filmerna är släppta i USA så man kan få dem med en annan hastighet.

Postad 14 September 2011 - 15:53

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0

Det har du nog rätt i, det enda man kan se är att droppar en frame då och då. Och det här med att det är en intel bugg har jag nog läst någonstans tidigare, hade dock för mig att det var på andra hållet. d.v.s att 23.976 material ryckte till medan 24 material funkade fint. Kan ju iofs vara så att det är en mjukvarukompenastion för denna bugg som skapar den andra (förutsatt att jag kommer ihåg rätt).

Jag får hoppas filmerna är släppta i USA så man kan få dem med en annan hastighet.

23.976 är den rätta standarden för video på BD. Själva BD-formatet tillåter dock 24.000 fps men skapar bara en massa problem för scalers och 3:2 pulldown. Egentligen filmar man i 24.000 fps ganska ofta och även DI är i 24.000. Däremot så måste man med hänsyn till NTSC se till att materialet är 23.976. Samsungs tvapparater brukar ju vara kända för att inte kunna hantera detta snyggt eller andra apparater som kör "120hz".
Sen vet inte om det är Boxees eller Intels fel att det sedan inte fungerar korrekt här. Tidigare har Intels grafikkretsar inte kunnat leverera något annat än just 24.000 vilket gör 95% av alla filmer oanvändbara.
http://www.anandtech...3-2100-tested/7
Jag är ganska säker på att detta är fixat för CE4110.

Postad 14 September 2011 - 17:03

andreas1985
  • andreas1985
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Har lite problem med ljudet på min Boxee, det har slutat fungera med dvd-iso (img) filer. Vissa vill inte spelas överhuvudtaget också, varken bild eller ljud B)

Vet inte alls vad som har hänt, det funkar bra med xvid och liknande.

Någon som har nåt tips? :blink:

Filerna ligger i .rar på NAS, surrounden är nån Sony, inkopplat med HDMI.

Edit: Note to self, prova reboota den innan man frågar om hjälp nästa gång xD

Redigerat av andreas1985, 14 September 2011 - 17:51.

Postad 14 September 2011 - 17:16

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0

Jag har haft "Tvixar" och "Xtreamrar", och IMHO så är denna helt outstanding.

Dom andra kommer inte ens i närheten.

Hoppig bild som du nämner beror med största sannolikhet på att du har fel refreshrate mot vad filmen är sparad som. Ställ in boxen på 1080p (utan 50 eller 24), och sen kryssar du i att den ska anpassa refreshrate efter filmen, det brukar hjälpa.

Dålig musik uppspelning kan jag inte kommentera då jag inte använder den för musik. Detta är ju i första hand en film uppspelare, inte en musik streamer. Ska du ha perfekt musik ska du väl ha en squezebox eller liknande.

/MrStarhouse

Hur gör jag det får bara fram 1080p/24 läget i boxee`n?

Postad 14 September 2011 - 18:05

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0
Du går till inställningarna och väljer det alternativ du vill ha 1080p, eller 1080p/24 osv...

Postad 14 September 2011 - 19:07

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0

Mkv Dts funkar men inte Dvd iso dts ljuden bara dd

Har kollat runt och provat men funkar inte ändå
Läste runt på något forum att boxee har problem med dts ljudet i mjukvaran!!

Postad 14 September 2011 - 21:41

Unregistered9c2c5781
  • Unregistered9c2c5781
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Det gäller väl bara DTS-HD när man bitstreamar ?

Jag har aldrig haft några som helst problem med DTS i övrigt.

Postad 15 September 2011 - 07:21

MrStarhouse
  • MrStarhouse
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Den reciever du använder måste också stödja DTS via HDMI. Men det borde den väl göra.

Vad gäller inställningar för upplösning så hittar du dom under video inställningar. Det är bara trycka på pilarna upp / ner för att byta. Tänk på att EDID (tror jag den heter) inte ska vara ikryssad, för då får bildvisaren (TVn) makt över vilka upplösningar som går att välja.

/MrStarhouse

Postad 15 September 2011 - 07:24

MrStarhouse
  • MrStarhouse
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Har lite problem med ljudet på min Boxee, det har slutat fungera med dvd-iso (img) filer. Vissa vill inte spelas överhuvudtaget också, varken bild eller ljud :lol:

Har du testat med filerna direkt anslutna via USB drive?

Ibland kan det vara problem när man använder UPNP för urdelning. Har du testat SMB eller NFS?

Kan det vara någon bugg när dom är rar packade?

/MrStarhouse

Postad 15 September 2011 - 07:28

MrStarhouse
  • MrStarhouse
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

23.976 är den rätta standarden för video på BD....

När jag kör upp på min projektor (Epson TW3200) så kan jag se detaljerad info om den sihgnal den tar emot. Och om jag kör 24p material, och har boxen rätt inställd så visar projektorn att det är 23.976 Hz.

Det var för övrigt en väldigt bra artikel om den här problematiken i senaste hemmabio tidningen.

/MrStarhouse

Postad 15 September 2011 - 15:55

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0
:lol:

Den reciever du använder måste också stödja DTS via HDMI. Men det borde den väl göra.

Vad gäller inställningar för upplösning så hittar du dom under video inställningar. Det är bara trycka på pilarna upp / ner för att byta. Tänk på att EDID (tror jag den heter) inte ska vara ikryssad, för då får bildvisaren (TVn) makt över vilka upplösningar som går att välja.

/MrStarhouse

Tack för din info men jag är inte tappad bakom en vagn hehe!!

Postad 15 September 2011 - 16:08

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0
Kanske ytterligare en dum fråga i sånna fall. Är du säker på att DVDn du testar fungerar?
Har du rippat den själv?
Jag kan bara se en rapport under senare tid som beskriver samma problem
http://jira.boxee.tv...wse/BOXEE-10599

För att komma någonstans
Kan du ange versionsnummer.
Modell av förstärkare, TV, kablar.
Bitstreamas eller decodas ljudet i förstärkare eller tv.
Hur är sharen mappad, vilket protokoll?

Redigerat av Unregistered577c6879, 15 September 2011 - 16:10.

Postad 15 September 2011 - 17:29

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0

Kanske ytterligare en dum fråga i sånna fall. Är du säker på att DVDn du testar fungerar?
Har du rippat den själv?
Jag kan bara se en rapport under senare tid som beskriver samma problem
http://jira.boxee.tv...wse/BOXEE-10599

För att komma någonstans
Kan du ange versionsnummer.
Modell av förstärkare, TV, kablar.
Bitstreamas eller decodas ljudet i förstärkare eller tv.
Hur är sharen mappad, vilket protokoll?

Lättare om du kollar mitt galleri!!

Har cirka 15 dvd iso med dts som funka med twixen perfekt!
som sagt dolby digital funkar klockrent!
hd matrialet funkar med dts!!

Redigerat av nikkeg, 15 September 2011 - 17:31.

Postad 15 September 2011 - 20:51

Per-Arne
  • Per-Arne
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
HEJ. JAG SKA RIPPA MINA BLU-RAYFILMER OCH UNDRAR VILKET FORMAT SOM KAN BLI BÄST FÖR ATT KÖRA PÅ BOXEE. JAG SKA INTE KOMPRIMERA NÅGOT.

Postad 15 September 2011 - 21:50

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0

Lättare om du kollar mitt galleri!!

Tänker inte kolla i ditt galleri och det är ganska poänglöst att gissa sig till saker.
Det är upp till dig om du vill få hjälp, men lycka till.

Redigerat av Unregistered577c6879, 15 September 2011 - 22:00.

Postad 15 September 2011 - 23:26

Crillee
  • Crillee
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Vilken version av programvaran har ni i er boxee?

Min boxee ger endast svart skärm efter uppdatering till senaste versionen. Nu när jag provat nergradera till äldre versioner är det samma problem. Hade varit intressant att veta om någon lyckats köra med senaste uppdateringen (1.2.0.20310)?

Redigerat av Crillee, 15 September 2011 - 23:34.

Postad 15 September 2011 - 23:53

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0

HEJ. JAG SKA RIPPA MINA BLU-RAYFILMER OCH UNDRAR VILKET FORMAT SOM KAN BLI BÄST FÖR ATT KÖRA PÅ BOXEE. JAG SKA INTE KOMPRIMERA NÅGOT.

att rippa sina blurayfilmer är ganska dumt om du vill kunna se filmerna med den kvalite på bild som de kan ge
du kan aldrig spela upp en blurayfilm i en mediaspelare med den kvalite som du får från en blurayspelare
dessutom är det ganska oekonomiskt att lägga en bluray på hdd. mediaspelare är för de som fildelar

Postad 16 September 2011 - 10:13

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

att rippa sina blurayfilmer är ganska dumt om du vill kunna se filmerna med den kvalite på bild som de kan ge
du kan aldrig spela upp en blurayfilm i en mediaspelare med den kvalite som du får från en blurayspelare

Det där stämmer inte alls.
En mediaspelare kan, med adekvat hård- och mjukvara leverera kvalitet fullt i klass med en BD-spelare.

dessutom är det ganska oekonomiskt att lägga en bluray på hdd.

Räknar man bara på diskutrymmet blir det i snitt nån femma per film, och det finns uppenbarligen folk som tycker bekvämligheten med att "slippa byta skiva" är värt några spänn.

mediaspelare är för de som fildelar

Det där är en direkt felaktig och dessutom ganska fördomsfull generalisering.
Lägg av med sånt tack!

Postad 16 September 2011 - 16:27

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0

dessutom är det ganska oekonomiskt att lägga en bluray på hdd. mediaspelare är för de som fildelar

Antar att du inte förstått konceptet med att lagra m2ts i en kontainer eller bd-iso.
Men du kan väl få en halv poäng för att att vissa chip sköter scaling och liknande bättre än de i mediaextenders, vilket ändå inte är relevant för BD.

Postad 16 September 2011 - 20:08

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Jag och tjejen skulle kika på Lyxfällan nyss och då fanns det inga avsnitt under mappen Lyxfällan när jag gick via Channels/tv3 play, gällde allt jag klicka runt på under tv3 och femman. Samma fenomen sker på serien Modern Family som ligger lokalt av nån anledning.

Nån som upplever samma sak att playkanalerna är borta? Innehållet dvs.

Postad 16 September 2011 - 21:57

Rolle
  • Rolle
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hallå Boxee experter!

Jag har nyligen köpt en Boxee Box efter att flera år slitet med Tvixi.

Det mesta funkar OK, men jag får inte i gång NFS. SMB (Samba server) fungerar, men jag vill helst använda NFS eftersom den är snabbare.

Jag har PC med Windows 7 Ultimate och har aktiverat NFS i features, utan att det hjälpte mig.

Om där är någon som har koll på detta, så är jag tacksam för tips

Postad 16 September 2011 - 22:04

Unregistered9c2c5781
  • Unregistered9c2c5781
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Hallå Boxee experter!

...
Det mesta funkar OK, men jag får inte i gång NFS. SMB (Samba server) fungerar, men jag vill helst använda NFS eftersom den är snabbare.
...

Bara undrar vad du vinner på det? Hur menar du snabbare??

Postad 16 September 2011 - 23:07

Rolle
  • Rolle
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Bara undrar vad du vinner på det? Hur menar du snabbare??

Jag tänkte mest på hastigheten när Boxee går in på mina filmarkiv och uppdaterar, men at det tar tid är ju på grund av sök på nätet efter info, silly me!

När det kommer till stora filer, så lever jag väl fortfarande i ”Tvixivärlden” där alt punkterade om du försökte med lite snabbspolning ha, ha.

Jag körde just nu en Mkv fil på 9,5 Gb och snabbspolade en timme in i filmen, no problem.

Så, I stand corrected, no need for NFS ^_^

Sedan jag bor i Norge så blir vel nästa utmaning SVT, TV3se, TV4 play osv. men det kommer jag tillbaka till när jag möter väggen :)

Postad 17 September 2011 - 07:00

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0
Jag tror du bara aktiverat NFS klienten i win7. Du måste installera en NFS server om du vill dela ut...
NFS har runt 10-15Mbit/s snabbare throughput än SMB.

Postad 18 September 2011 - 10:30

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0
Köpte en box i förra veckan och allt fungerade helt perfekt från start. Har ett par externa diskar och fångar upp allt annat i nätverket utan problem. Har heller inga problem med att komma åt de locala diskarna direkt genom boxen

Men igår började boxen strula och ville inte söka efter nya filmer
Valde jag scan så loggade boxen ut och in igen och inget hände. Jag kunde inte lägga till info till oidentifierade filmer och boxen hängde sig. Jag gjorde en fabriksåterställning och allt fungerar bra igen

Men på vägen så upptäckte jag lite funktioner som jag inte kan hitta någon info om

Channel filter
Vad gör detta och vad gör vad om man inte markerar tex openfilm ?
Var finner boxen information och covers ?

När jag ställer in boxen för att "aldrig" scanna diskarna efter att jag gjort en sökning så syns inte diskarna
Hur har ni ställt ni scanning av diskarna och varför ?

Postad 18 September 2011 - 13:47

crazys
  • crazys
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

23.976 är den rätta standarden för video på BD. Själva BD-formatet tillåter dock 24.000 fps men skapar bara en massa problem för scalers och 3:2 pulldown. Egentligen filmar man i 24.000 fps ganska ofta och även DI är i 24.000. Däremot så måste man med hänsyn till NTSC se till att materialet är 23.976. Samsungs tvapparater brukar ju vara kända för att inte kunna hantera detta snyggt eller andra apparater som kör "120hz".
Sen vet inte om det är Boxees eller Intels fel att det sedan inte fungerar korrekt här. Tidigare har Intels grafikkretsar inte kunnat leverera något annat än just 24.000 vilket gör 95% av alla filmer oanvändbara.
http://www.anandtech...3-2100-tested/7
Jag är ganska säker på att detta är fixat för CE4110.

Har du någon koll på om boxee kan fungera bra på min tv, en LG.

Jag har en WD mediaspelare och det hackar som guds nåde emellanåt när jag kör tv-serier från USA.

Postad 18 September 2011 - 14:13

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0
Ett konstigt fel har uppstått som jag inte kan hitta någon lösning på.
Förut när jag valde att bläddra efter undertexter manuellt så öppnades mappen som filmen befinner sig i.
Men nu så hamnar jag högst upp i utdelningslistan så jag måste navigera mig fram i till exakt rätt mapp och det är tidskrävande.
Någon som vet om det är en inställning eller nått?

Postad 18 September 2011 - 15:24

Per-Arne
  • Per-Arne
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Tack för omtanken. Men är det någon som har ett svar på min fråga?

En mediaspelare kan, med adekvat hård- och mjukvara leverera kvalitet fullt i klass med en BD-spelare.

Räknar man bara på diskutrymmet blir det i snitt nån femma per film, och det finns uppenbarligen folk som tycker bekvämligheten med att "slippa byta skiva" är värt några spänn.

Lägg av med sånt tack!

Antar att du inte förstått konceptet med att lagra m2ts i en kontainer eller bd-iso.
Men du kan väl få en halv poäng för att att vissa chip sköter scaling och liknande bättre än de i mediaextenders, vilket ändå inte är relevant för BD.

Postad 18 September 2011 - 16:15

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0

Lägg av med sånt tack!

Lite konstigt forum där man inte kan se vad du svarat mig på

Men du påstår att boxee ger lika bra bild som en dedikerad blurayspelare för 10.000 kr ?

Sedan behöver du inte vara otrevlig bara för att du anser dig vara expert

Så du menar att man kan spela upp en bluray disk på vilken BD spelare som helst och få lika bra bild ?

Men du verkar kunna den här boxen, så kan du inte hjälpa mig med det jag frågat om en liten bit upp ?

Postad 18 September 2011 - 21:06

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0

Har du någon koll på om boxee kan fungera bra på min tv, en LG.

Jag har en WD mediaspelare och det hackar som guds nåde emellanåt när jag kör tv-serier från USA.

Ingen aning, förhoppningsvis bör det fungera.
Möjligt att du kör trådlöst till din WD och signalen är dålig eller liknande?

Ett konstigt fel har uppstått som jag inte kan hitta någon lösning på.
Förut när jag valde att bläddra efter undertexter manuellt så öppnades mappen som filmen befinner sig i.
Men nu så hamnar jag högst upp i utdelningslistan så jag måste navigera mig fram i till exakt rätt mapp och det är tidskrävande.
Någon som vet om det är en inställning eller nått?

Jag tror att den inte ställer sig direkt i samma katalog så länge du inte har scrapat eller valt identify på filmen innan du spelar upp. Allt detta förutsatt att du manuellt lagt till en katalog via Network och anger user/lösenord (istället för att lägga till den i File Sources. Då ska det nog fungera).

Så du menar att man kan spela upp en bluray disk på vilken BD spelare som helst och få lika bra bild ?

Men du verkar kunna den här boxen, så kan du inte hjälpa mig med det jag frågat om en liten bit upp ?

Förutsatt att du har en tv som klarar Full-HD så är resultatet i princip likvärdigt på majoriteten av spelare. I och med att det inte sker någon scaling av 1080p m2ts så tror jag du kommer ha väldigt svårt att se skillnader annat än specifika buggar som påverkar decodingen.
Du kan uppmäta skillnader i videobrus mellan en bluray-spelare kostar 50000kr och 2000kr, men om det sedan är värt skillnaden är tveksamt.
Rent hårdvarumässigt är det du betalar för är del hur komponenterna är uppbyggda,video processorn och hur strömförsörjningen påverkar signalhanteringen samt hur bra företaget är på att skriva firmware för spelaren. Ska du spela DVD är det däremot enorm skillnad mellan chipen... men nu gällde det 1:1 BD och där gör många mediaspelare ett bra jobb förutsatt att de matar ut korrekt YUV.

Varför dina diskar inte syns i Files vet jag inte riktigt. Pröva att ta bort allt, gå in i File sources och lägg till dem igen (glöm inte trycka på add directory bara). Sedan bör de synas i Files i menyn. Väljer du aldrig så kommer de aldrig att dyka upp i Movies eller TV pga att inget scrapas om det är det du menar.
Boxee Box använder imdb och thetvdb för att scrapa http://forums.boxee....ead.php?t=37197

Postad 18 September 2011 - 21:14

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0

rekommenderar läsning här
http://www.avsforum....d.php?t=1336046

Postad 19 September 2011 - 09:36

Unregistered7eaa9096
  • Unregistered7eaa9096
  • Forumräv

• 569 inlägg
  • 0
Vart tog sök funktionen vägen? Har precis för mig att man förut fanns ett sökfält längst ner till vänster som man sökte i tråden med...

Med risk för dubbelpost:

Köpte mig en Boxee igår då jag tröttnade på att koppla in datorn hela tiden när jag ville se på playkanalerna.
MEN. När jag vill lägga in apparna för playaknalerna så kan den inte "verifiera" och de fungerar inte.

Funkar apparna för er?

Redigerat av Unregistered7eaa9096, 19 September 2011 - 09:36.

Postad 19 September 2011 - 10:03

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Skrev om nått liknande lite längre upp i tråden. Sist jag prova så funkade inte någon av playkanalerna för mig. Har varit borta i helgen så har inte kunna dubbelkollat. Ska kika ikväll om det har kickat igång.

Postad 19 September 2011 - 10:09

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Skrev om nått liknande lite längre upp i tråden. Sist jag prova så funkade inte någon av playkanalerna för mig. Har varit borta i helgen så har inte kunna dubbelkollat. Ska kika ikväll om det har kickat igång.

Nu är mina playkanaler redan installerade men dom startar och fungerar utan problem

Postad 19 September 2011 - 10:23

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

Nu är mina playkanaler redan installerade men dom startar och fungerar utan problem

Måste kika ikväll om det funkar, vore skönt eftersom de funka fint förut.

Postad 19 September 2011 - 12:04

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

...Men du påstår att boxee ger lika bra bild som en dedikerad blurayspelare för 10.000 kr ?
Sedan behöver du inte vara otrevlig bara för att du anser dig vara expert

MalcomX: "du kan aldrig spela upp en blurayfilm i en mediaspelare med den kvalite som du får från en blurayspelare"

Att just Boxee skulle leverera lika bra bild som en dedikerad bd-spelare för 10tkr har jag absolut inte påstått.
Däremot: har jag skrivit att "En mediaspelare kan, med adekvat hård- och mjukvara leverera kvalitet fullt i klass med en BD-spelare"

Otrevlig tycker jag mig inte ha varit.
Jag påpekade helt enkelt att det du skrev var en felaktig och ganska fördomsfull generalisering.

...Channel filter
Vad gör detta och vad gör vad om man inte markerar tex openfilm ?
Var finner boxen information och covers ?

När jag ställer in boxen för att "aldrig" scanna diskarna efter att jag gjort en sökning så syns inte diskarna
Hur har ni ställt ni scanning av diskarna och varför ?

De man avmarkerat i "Channel filter" kommer helt enkelt inte med i "programlistningen".
Misstänker att film-infon kommer från IMDB, och möjligtvis även covers.

Lite skumt om diskarna inte syns alls, men det kanske blir så om man väljer "aldrig" innan den aktuella scanningen är färdig?

Kör själv med "en gång per dag" har jag för mig, och har inte märkt någon nackdel med det.

Postad 19 September 2011 - 12:31

Unregistered7eaa9096
  • Unregistered7eaa9096
  • Forumräv

• 569 inlägg
  • 0

Vilka har ni installerade? Jag försökte med de appar som låg under favoriter. SVT, TV3, TV4 och playkanalerna ingen funkade. Youtube appen installerades direkt.
Googlade lite och såg att det fanns en annan app med playkanalerna "Boxeeplay.tv" har ni testat den?

Postad 19 September 2011 - 12:42

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0

Förutsatt att du har en tv som klarar Full-HD så är resultatet i princip likvärdigt på majoriteten av spelare. I och med att det inte sker någon scaling av 1080p m2ts så tror jag du kommer ha väldigt svårt att se skillnader annat än specifika buggar som påverkar decodingen.
Du kan uppmäta skillnader i videobrus mellan en bluray-spelare kostar 50000kr och 2000kr, men om det sedan är värt skillnaden är tveksamt.

Vet inte vad du har för hembio eller erfarenheter av hembio
Men skillnaden kan vara markant mellan den ena och andra BD spelaren, även när man spelar upp BD Diskar
Om du ser det eller ej, beror på vilken projektor och duk du har

Tack för svaren på övriga frågor :)

Postad 19 September 2011 - 13:54

crazys
  • crazys
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Är chipet kraftfullt i denna burk? Vill kunna spela upp 1080p utan lagg.

Postad 19 September 2011 - 14:02

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

1080p vad? Mkv-filer eller BD-iso?

Mkv-filer i 1080p fungerar hur bra som helst och skulle det lagga beror det på ditt nätverk.

Postad 19 September 2011 - 18:55

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0

Vet inte vad du har för hembio eller erfarenheter av hembio
Men skillnaden kan vara markant mellan den ena och andra BD spelaren, även när man spelar upp BD Diskar
Om du ser det eller ej, beror på vilken projektor och duk du har

Tack för svaren på övriga frågor :)

Är skillnaden markant är det något fel i bildhanteringen tex spelaren lägger på skärpa, deinterlacingen är dålig du har inte korrekt YUV..
Det har gjort hundratals blindtester och HQV-tester som visar att majoriteten av alla spelare presterar likvärdigt under normala förhållanden. Så fort bilden ska skalas eller liknande kan det uppstå skillnader beroende på video processor däremot, men det är som sagt inte relevant för normala BD-filmer som visas på en bildvisare som är native 1080p.

Kan tillägga att jag har 3 st HD-DVD, 4 Blu-ray spelare och 6 media extenders och 2 stationära så jag ser nog skillnaden.

Redigerat av Unregistered577c6879, 19 September 2011 - 18:59.

Postad 19 September 2011 - 20:41

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Jag har tyvärr fortfarande inget innehåller i nån av playkanalerna som ligger under "channels", riktigt trist.

Vad tusan! "NÅN" hade kryssat ut alla playkanaler så de inte syndes, nu finns allt igen! WOHO!

*noob*

Redigerat av Unregistered0e5c46c2, 19 September 2011 - 20:44.

Postad 20 September 2011 - 05:42

Byson1
  • Byson1
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

1080p fungerar utmärkt vare sig det är Mkv eller bluray.

Postad 20 September 2011 - 07:09

Unregistered7eaa9096
  • Unregistered7eaa9096
  • Forumräv

• 569 inlägg
  • 0
Installerade boxeeplay.tv igår och kan nu se svtplay och 4play.

Kan fortfarande inte installera de andra som kommer från hypernode. Ingen som vet varför?

Postad 20 September 2011 - 07:56

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Skaffade en boxee box för ett par dar sen, klart nöjd med prestandan i den, har en separat synology NAS med lagring och kör trådat. Det som däremot funkar rätt dåligt är airplay, jag antar att jag inte kan vara ensam om att ha det problemet. Streama bilder funkar ett tag, sen hänger sig boxeen, likadant med filmer. Och om jag streamar spotify via airplay så hänger den sig också ibland, men framförallt så hackar ljudet och kvaliteten på ljudet är dåligt. Fördröjningen är minst dubbelt så lång tid som när man spelar musik till en airport express dessutom.

Å andra sidan läste jag nånstans att det var en experimentell release av airplay som kom med i fw 1.2.

En fråga... säg att man går in och ska kolla trailers under Movies -> Trailers, och listar alla från A-Z, finns det ngt sätt att söka i denna lista eller åtminstone gå direkt till någon bokstav? Att snabbt gå igenom lokala saker är lätt då man kan browsa på startande bokstav, men jag finner inte ngt sådant alternativ när det gäller online-material. Det är drygt att scrolla i femton år för att hitta trailers som börjar med bokstaven T t.ex.

Postad 20 September 2011 - 08:38

Per-Arne
  • Per-Arne
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

rekommenderar läsning här
http://www.avsforum....d.php?t=1336046

ghostlink, respekt, tack ska du ha

Postad 20 September 2011 - 09:12

Ola Thomasson
  • Ola Thomasson
  • Forumräv

• 974 inlägg
  • 0
ghostlink: Du har händelsevis inte provat att köra htsp via boxee? jag har läst mig till att man ska "aktivera" telnet för att lägga till en htsp källa då det ej går via GUI. Men frågan är väl om du har provat eller känner till någon som har kört det och isåfall hur de upplever det.

Ska bygga om min lilla SAT lösning med htsp så jag kan plocka upp det på alla enheter i huset.

//Ola

Postad 20 September 2011 - 10:55

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Det kanske diskuterats förut, men finns det någon särskild app för SVT Play ? Nu använder jag Boxxe browser, o bilden i den är inget vidare om man jämför med den jag får på min mac & Cinemadisplay.

Dessutom står den o buffrar titt som tätt. Ändå får jag ca 85 Mbit ner mätt med Bredbandskollen. Boxeen ansluten via nätverkskabel.

Postad 20 September 2011 - 11:11

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Det kanske diskuterats förut, men finns det någon särskild app för SVT Play ? Nu använder jag Boxxe browser, o bilden i den är inget vidare om man jämför med den jag får på min mac & Cinemadisplay.

Dessutom står den o buffrar titt som tätt. Ändå får jag ca 85 Mbit ner mätt med Bredbandskollen. Boxeen ansluten via nätverkskabel.

Ja det finns.
Välj Appar-Lagringsplats,Sen går du upp till plustecknet och i popup rutan skriver du http://boxeeplay.tv/apps

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.