Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ölsmakare?

7654 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 February 2012 - 08:57

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Ok, när det är för sött så blir det rätt mäktigt tycker jag. Dock är ju en London Porter ganska god då, men st Peters cream stout var lika god fast på ett annat sätt :)

Postad 22 February 2012 - 09:03

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
den mesta bra ölen är god, på olika sätt ;)

Har du testat en barley wine än?

Postad 22 February 2012 - 09:12

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Sant det :P nej vad är det?

Postad 22 February 2012 - 09:21

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Sant det :P nej vad är det?

Det är också en öltyp. :)

Starkare alkoholhalt, mkt smak. (smak kan variera rejält)
Ofta brukar de vara just karamellsöta med inslag av något annat som till exempel kaffe, kakao, eller något. Den BooGoop jag drack igår var också är också en barley wine. Men den är så humlad att den smakar som en stark DIPA.

Oavsett en rätt speciell öltyp som jag personligen diggar mkt.

Vill du testa en barleywine som du lätt kan få tag på men måste beställa så kan du testa Nils Oscar Barley Wine. Enligt mig det enda goda jag hittils testat från dom som dom gör riktigt bra :)

Postad 22 February 2012 - 09:32

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Den ska jag testa . Kan ju lägga med en sån i beställningen som blir 1 mars

Postad 22 February 2012 - 09:49

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Vill förresten tipsa om appen beerscanner som är riktigt bra måste jag säga . Du kan scanna in öl du druckit samt betygsätta och andras betyg samt skriva kommentarer och ta kort om du vill. Om du inte tar kort så finns det ett färdigt foto redan.

Sen delas all öl upp i kategorier så du lätt kan hålla reda på vilka öl du druckit.
Kostar 15kr och är lätt värt det

Postad 22 February 2012 - 09:52

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Hur känner man skillnad på en Porter och en stout ?

Det kan vara bra att veta att vissa bryggerier väljer att kalla sina stouts för porters och tvärtom. Så det blir lätt rörigt. Men det jag har fått lära mig är att en stout har rostat korn vilket ger en brändare smak som drar mer åt kaffehållet. Medans en porter också har hårt rostad malt men oftast chokladmalt eller liknande. Detta gör att en porter upplevs som mindre bränd i smaken och drar mer åt chokladhållet. Dessutom brukar stout vara kolsvart medans porter är svart med en rödbrun ton eller mycket mörkt brun med en röd-aktig nyans. Men det här är generaliseringar som inte alltid stämmer.

Edit: Angående barley wine så kan det vara värt att tillägga att det är en ölstil som går väldigt bra att lagra. Oftast får den då fram en hel del maltigt vinösa toner med torkad frukt och annat godis. Dessutom kan det vara värt att nämna att denna ölstil sällan har särskilt stort skum eller kolsyra och det är helt i sin rätt, säger det bara för att många verkar premiera en hög mängd kolsyra i sin öl.

Sen kan jag också tillägga att det finns olika typer av barley wine. I england är den oftast lite mildare och mer maltigt vinös medans den amerikanska varianten ofta är rejält humlade. Som t.ex. Boogoop eller ett ännu vanligare exempel som är Sierra Nevada Bigfoot. Det är dessa som ibland drar åt en maltig DIPA-hållet vilket gör att många blandar ihop stilarna.

Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 22 February 2012 - 09:55.

Postad 22 February 2012 - 09:54

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Apropå appar har jag en jeflva massa ölappar men använder nog endast Ratebeer-appen.
De öl jag dricker fotar jag och lägger ut på fejjan/här/BeerSweden. Enkelt och smidigt, works for me!
Då vet man att dom finns förevigade. ;)

Postad 22 February 2012 - 09:57

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Vill förresten tipsa om appen beerscanner som är riktigt bra måste jag säga . Du kan scanna in öl du druckit samt betygsätta och andras betyg samt skriva kommentarer och ta kort om du vill. Om du inte tar kort så finns det ett färdigt foto redan.

Sen delas all öl upp i kategorier så du lätt kan hålla reda på vilka öl du druckit.
Kostar 15kr och är lätt värt det

Gå gärna in och tipsa om öl-appar här: http://beersweden.fo...__fromsearch__1 Jag håller på och sammanställer det hela i en lista.

Postad 22 February 2012 - 13:51

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Apropå appar har jag en jeflva massa ölappar men använder nog endast Ratebeer-appen.
De öl jag dricker fotar jag och lägger ut på fejjan/här/BeerSweden. Enkelt och smidigt, works for me!
Då vet man att dom finns förevigade. ;)

Samma här. Och det är bara för att "kolla upp" öl jag inte känner till. Tyvärr har ju dock systemet en tendens att alltid ha näst intill radioskugga i sina lokaler så det är alltid ett jäkla problem att kolla på plats. Vilket är väldigt synd.

Postad 22 February 2012 - 14:18

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Jo beerscanner är som ratebeer appen fast fan så mycket snyggare. Spelar nog ingen direkt roll vilken man använder.

Postad 22 February 2012 - 14:25

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
.

Redigerat av andreassofus, 22 February 2012 - 14:25.

Postad 22 February 2012 - 14:38

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0
Jag har lagt upp en samköpstråd om Dieu Du Ciel Aphrodisiaque på Beersweden. Kommer beställas till ett Systembolag i Norrköping eller Linköping. Kan också ordnas med upphämtning i samband med Linköping Beer Expo om man ska dit!

http://www.ratebeer.com/beer/dieu-du-ciel-aphrodisiaque

Redigerat av Sir Anselm, 22 February 2012 - 14:38.

Postad 22 February 2012 - 14:55

h_z
  • h_z
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0
@Britt:
Vad sägs om Nils Oscar Imperial Stout då?
http://www.nilsoscar...emid=72&lang=sv

Och S:T Eriks Pale ale istället? Kanske lite klen men ganska lättdrucken.

Postad 22 February 2012 - 15:08

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

@Britt:
Vad sägs om Nils Oscar Imperial Stout då?
http://www.nilsoscar...emid=72&lang=sv

Och S:T Eriks Pale ale istället? Kanske lite klen men ganska lättdrucken.

Jopp, har funderat på om jag ska ha med en Imperial Stout eller inte. Vi får se hur jag gör.

Förresten, jag får nog Nøgne Ø # 100 nu i veckan. :)
Jag hör av mig till dig då.

Redigerat av BrittBastard, 22 February 2012 - 15:08.

Postad 22 February 2012 - 15:21

h_z
  • h_z
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0

Jopp, har funderat på om jag ska ha med en Imperial Stout eller inte. Vi får se hur jag gör.

Förresten, jag får nog Nøgne Ø # 100 nu i veckan. :)
Jag hör av mig till dig då.

OJ! Det gick fort!
Tors-fredag blir det Nils Oscar Svenska Kulturpärlor för mig. (En God Lager i lyxförpackning) :)
Men de har iaf ordinarie Nils Oscar sortimentet på dessa platser också :D

Postad 22 February 2012 - 16:11

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Kan tipsa om att hamstra Nögne #500 sen ... riktigt riktigt nice!

Postad 22 February 2012 - 18:27

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Kan tipsa om att hamstra Nögne #500 sen ... riktigt riktigt nice!

Tänkte försöka roffa åt mig ett gäng såna på släppet 2012-04-02. ;)

Postad 22 February 2012 - 20:47

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Det gör du HELT rätt i :D

Jag har gottat mig idag med Mikkeller/Brewdog I Hardcore You, Eskilstuna Ölkultur ... nån single hop, Drakens DIPA och en North Coast Old Rasputin :)

Tvungen att fylla på sockernivåerna lite efter alltför hård träning i morse :D

Postad 22 February 2012 - 20:55

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Det gör du HELT rätt i :D

Jag har gottat mig idag med Mikkeller/Brewdog I Hardcore You, Eskilstuna Ölkultur ... nån single hop, Drakens DIPA och en North Coast Old Rasputin :)

Tvungen att fylla på sockernivåerna lite efter alltför hård träning i morse :D

Ingen Anders DIPA då?

Postad 22 February 2012 - 20:56

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Kan ta en för din skull, lägger den i frysen nu!

Postad 22 February 2012 - 21:04

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Anders!!!!

Bifogad fil  333938_10150580452176566_669541565_9192135_1436071457_o.jpg   59.63K   0 Antal nerladdningar

Postad 22 February 2012 - 21:07

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
sitter med en punk ipa nu och dom sista gångerna jag som jag druckit den har det börjat komma fram smaker som jag inte känt förut, som tillexempel tallbarr och läder och inte alls så mycket fruktsmak som jag tyckte i början.
ska jag vara ärlig tycker jag inte om den smaken så mycket.

har jag rätt angående smakerna och finns det nån speciell humlesort som smakar så som jag inte riktigt gillar?

Postad 22 February 2012 - 21:12

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Du är hooked :D

Nu får du leta starkare saker med mer humle... eller pausa med några ful-öl och få tillbaka smaklökarna.

Postad 22 February 2012 - 21:19

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
jag får leta vidare efter starkare saker för ful-öl kommer jag inte dricka igen känns det som,.
dock så vill jag prova mer stout och porter då jag hittils har gillat det mycket.
även sorter som är åt torpedohållet .. den uppskattar jag mycket mer nu än första gången jag drack den.

Postad 22 February 2012 - 21:22

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Yeti är bara att beställa som sagt.
Sen plockar du på dig Brooklyng Black Chocolate Stout så många du kan nu när den släpps :D

Postad 22 February 2012 - 21:23

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Köp en BooGoop för fan 8)

Postad 22 February 2012 - 21:24

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Mjaaaa... smakar gummi ;)

Postad 22 February 2012 - 21:29

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Mjaaaa... smakar gummi ;)

Tycker du ja 8) Men Sofus gillar ju humle och vill ha en som smakar lite mer sådant. Goopen smakar mer humle än de flesta IPOR på svenska marknaden :)

Postad 22 February 2012 - 21:29

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Yeti är bara att beställa som sagt.
Sen plockar du på dig Brooklyng Black Chocolate Stout så många du kan nu när den släpps :D

jepp bägge två ska beställas 1 mars :)

lägger ev en beställning på en sådan också då, :)

Redigerat av andreassofus, 22 February 2012 - 21:30.

Postad 22 February 2012 - 21:30

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Tycker du ja 8) Men Sofus gillar ju humle och vill ha en som smakar lite mer sådant. Goopen smakar mer humle än de flesta IPOR på svenska marknaden :)

Ja, så är det. Jag ska göra nya försök med mina kvarvarande boogoopar.

Postad 22 February 2012 - 21:31

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

men den där tall och lädersmaken jag känner, kommer inte den från humle?

Postad 22 February 2012 - 21:32

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Ja, så är det. Jag ska göra nya försök med mina kvarvarande boogoopar.

Om du inte gillar dom kan du skicka dom i ett välemballerat paket :)

men den där tall och lädersmaken jag känner, kommer inte den från humle?

Jo visst gör den det. Men humle kan smaka väldigt olika. Det var synd du inte fick möjligheten att testa brewdogs singlehopserie som såldes förra våren. Dricker man en sådan så märker man väldigt tydligt hur stor skillnad valet av humle gör på en öl.

I dessa öl har man alltså exakt samma bas, och exakt lika mkt humle. Man använder bara olika sorters humle. (en sort per öl) och då märker man som sagt hur skillnaden blir, tydligt.

Postad 22 February 2012 - 21:35

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Om du inte gillar dom kan du skicka dom i ett välemballerat paket :)

Jo visst gör den det. Men humle kan smaka väldigt olika. Det var synd du inte fick möjligheten att testa brewdogs singlehopserie som såldes förra våren. Dricker man en sådan så märker man väldigt tydligt hur stor skillnad valet av humle gör på en öl.

I dessa öl har man alltså exakt samma bas, och exakt lika mkt humle. Man använder bara olika sorters humle. (en sort per öl) och då märker man som sagt hur skillnaden blir, tydligt.

den serien hade ju varit väldigt kul att testa, då kanske man lär sig vilka humlesorter man gillar och kan leta öl med just den sorten i :)

Postad 22 February 2012 - 21:36

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

den serien hade ju varit väldigt kul att testa, då kanske man lär sig vilka humlesorter man gillar och kan leta öl med just den sorten i :)

Visst är det så :)

Postad 23 February 2012 - 06:57

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Tyvärr är Boogoopen redan slut överallt samt hos Brill (enligt inlägg på BS Forumet). Men det kommer säkerligen något liknande igen. Jag hörde t.ex. att Sierra Nevada Bigfoot kommer tidigare i år än tidigare :)

Edit: Förreste andreasofus, har du provat Mohawk Extra IPA än? Den kommer du nog gilla.

Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 23 February 2012 - 06:58.

Postad 23 February 2012 - 07:49

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Nope se inte testat mohawken än. Tror kanske jag ska till Karlstad nästa helg och då ska jag köpa den om den finns

Postad 23 February 2012 - 07:58

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Kolla alltid på bolagets hemsida innan så slipper du bli besviken när du kommer dit.

Postad 23 February 2012 - 08:29

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Ja ska ändå dit så det spelar ingen roll :)

Postad 23 February 2012 - 08:55

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Ny serie kommer ju i mars!
Postad bild

Postad 23 February 2012 - 09:23

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Ny serie kommer ju i mars!
Postad bild

Se där ja! Den är ju given såklart.

Postad 23 February 2012 - 09:24

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Här är något annat givet :D ... En TIPA!

Postad bild

Postad 23 February 2012 - 09:37

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Coolt, den får man beställa :)

Postad 23 February 2012 - 13:35

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Har startat en ny tråd för samköp av De Molen AmarilloBeerSweden.
Ni kan PM:a här om ni är intresserade. Hämtning i Uppsala är det som gäller i sånt fall.
Undantaget om det är någon enstaka stockholmare som är intresserade då jag är där relativt ofta.

Postad 23 February 2012 - 18:38

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Kommer över 50 nya öl 1 mars, så ställ er i kö och öppna plånboken :D

http://www.systembol...desvalues=False

Postad 24 February 2012 - 08:31

th_om_as
  • th_om_as
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Såg att det diskuterades ölglas lite tidigare i tråden. Har länge varit inne på att köpa Orrefors Difference och har alltid rent estetiskt tyckt att porter-glaset är det som ser bäst ut. Men så är det ju så att jag helst dricker Ale, IPA och liknande.

Har tidigare druckit detta ur rödvinsglasen (Iittala Essence) hemma men känner att det är dags för lite nya glas och undrar ju självfallet om det är helt åt h**vete att köpa porter alt. pils glaset i den serien för att dricka Ale/IPA ur?

Någon som har erfarenheter?

Postad 24 February 2012 - 08:47

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Såg att det diskuterades ölglas lite tidigare i tråden. Har länge varit inne på att köpa Orrefors Difference och har alltid rent estetiskt tyckt att porter-glaset är det som ser bäst ut. Men så är det ju så att jag helst dricker Ale, IPA och liknande.

Har tidigare druckit detta ur rödvinsglasen (Iittala Essence) hemma men känner att det är dags för lite nya glas och undrar ju självfallet om det är helt åt h**vete att köpa porter alt. pils glaset i den serien för att dricka Ale/IPA ur?

Nej, det är verkligen inte åt h-ete, tvärtom. Porterglaset är nog det bäst ölprovningslaset i den serien.
Provar/dricker jag öl som jag aldrig provat/druckit tidigare dricker jag nästan alltid ur porterglaset. Det är inte för inte ölprovarglas är utformade som dom faktiskt är. Smak, och kanske främst doftmässigt är dom helt klart bäst.

Däremot tycker jag Ale-glaset är klart snyggast och jag dricker mer än gärna ur det när jag dricker IPA/DIPA som jag druckit tidigare.

Redigerat av BrittBastard, 24 February 2012 - 08:48.

Postad 24 February 2012 - 08:53

th_om_as
  • th_om_as
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Visst är Ale-glaset vackert det också men har snarlika sådana glas (dock i budgetkategorin) och kände att det skulle vara roligt att testa något nytt.

Du skriver att porterglaset passar perfekt som ölprovarglas, men jag hoppas också att det håller i längden att dricka sina Ale/IPA ur?

Du som kör både porter- och aleglaset hur stor är skillnaden med IPA/DIPA som du druckit tidigare?

Postad 24 February 2012 - 09:16

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Du skriver att porterglaset passar perfekt som ölprovarglas, men jag hoppas också att det håller i längden att dricka sina Ale/IPA ur?
- Det gör det absolut!

Du som kör både porter- och aleglaset hur stor är skillnaden med IPA/DIPA som du druckit tidigare?
- Du får mycket mer doft ur porter-glaset. Smakmässigt är det inte lika stor skillnad

Då du redan har glas liknande Ale-glaset så tycker jag definitivt du ska köpa porterglaset.

Redigerat av BrittBastard, 24 February 2012 - 09:17.

Postad 24 February 2012 - 09:20

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Dricker du mest IPA hade jag personligen föredragit Pilsglaset.
Porterglaset kör jag till alkoholstarka öl som barleywine, Stout, Porter och kraftiga öl av övriga typer.

Aleglaset kör jag lager, weiss/wit, bitter osv ur.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.