Bra att dom infört besiktningskravet på A-traktornera... äntligen!!! Här ute är det kaos med dom så kanske några "rikslik" försvinner eller blir tystare ![]()
Postad 22 May 2017 - 16:22
Postad 22 May 2017 - 23:16
Postad 27 May 2017 - 12:28
Sälja bil utan servicebok, hur mycket tappar bilen i värde tror ni?
Jag serva den förr året på Bilia men dom såg ingen historik i datorn efter 2008, bilen är från 2005. Jag vet att den årligen är servad men har nu tänkt sälja och exet har serviceboken.
Postad 27 May 2017 - 13:51
Sälja bil utan servicebok, hur mycket tappar bilen i värde tror ni?
EXAKT 21600kr tappar den i värde.
Eller så går det inte att svara på överhuvudtaget
Postad 27 May 2017 - 15:24
Nä men nån kanske har erfarenhet eller jobbar med sånt.
De med erfarenhet eller jobbar med sånt vill nog veta vad det är för bil, miltal, skick etc.
Låter rätt jobbigt att ha en sån relation till ett ex att det inte går att be om boken.
Postad 27 May 2017 - 17:13
Nä men nån kanske har erfarenhet eller jobbar med sånt.
vet. skojade bara med dig mest, kunde inte låta bli ![]()
Postad 27 May 2017 - 20:46
Varför kör bilförsäljarna med en massa snömos? Såg en annons i DN på Golf-E och klickade på den, men fann en massa snömos i stället för ren fakta. För att få reda på pris och liknande måste man ladda ned en PDF med priser på UP. Polo och alla andra modellerna VAG har. Är det så svårt att ta fram fakta utan en massa omvägar?
Postad 27 May 2017 - 21:41
Varför kör bilförsäljarna med en massa snömos? Såg en annons i DN på Golf-E och klickade på den, men fann en massa snömos i stället för ren fakta. För att få reda på pris och liknande måste man ladda ned en PDF med priser på UP. Polo och alla andra modellerna VAG har. Är det så svårt att ta fram fakta utan en massa omvägar?
De har ingen app där du helt enkelt kan "bygga" en själv?
Tyvärr ofta en ren djungel.
Som att de vill att man ska åka in och bli övertalad av försäljare
Postad 30 May 2017 - 19:02
För att inte det här ska bli en total bränsleekonomi-, försäkring- och drömtråd:
Postad 13 June 2017 - 22:57
Har säkert avhandlats tidigare men de e dags igen! =)
Förmånsbil, dessa eviga 7.5prisbasbelopp, man får ju f*n ingen vettig bil för de pengarna längre, iaf inte om man som jag måste välja mellan Volvo, Ford eller VAG (utom Seat) samt behöver en lite större kombi typ V90, Mondeo, Passat etc.
Är de inte dags att de höjer den där gränsen till 8.5pbb istället eller nåt? Och kan nån förklara varför det finns en gräns å vad den gör egentligen, blir de mycket dyrare om man väljer en bil som kostar mer än 7.5pbb?
Redigerat av Pioneerman, 13 June 2017 - 22:57.
Postad 14 June 2017 - 04:51
Varför kör bilförsäljarna med en massa snömos? Såg en annons i DN på Golf-E och klickade på den, men fann en massa snömos i stället för ren fakta. För att få reda på pris och liknande måste man ladda ned en PDF med priser på UP. Polo och alla andra modellerna VAG har. Är det så svårt att ta fram fakta utan en massa omvägar?
Är väl bara att gå in på deras sida och "bygg din bil" så ser du i klartext vad den kostar?
Inte så konstigt att det är så med tanke på hur många olika konfigs en bil kan ha idag.
Postad 14 June 2017 - 05:31
Både Passat och Touran går in under 7,5pbb med vettig motor och utrustning. Jag har haft flera Passater med 180hk/DSG/skinn etc och kör nu en Touran med 180hk/DSG och bra utrustning.Har säkert avhandlats tidigare men de e dags igen! =)
Förmånsbil, dessa eviga 7.5prisbasbelopp, man får ju f*n ingen vettig bil för de pengarna längre, iaf inte om man som jag måste välja mellan Volvo, Ford eller VAG (utom Seat) samt behöver en lite större kombi typ V90, Mondeo, Passat etc.
Är de inte dags att de höjer den där gränsen till 8.5pbb istället eller nåt? Och kan nån förklara varför det finns en gräns å vad den gör egentligen, blir de mycket dyrare om man väljer en bil som kostar mer än 7.5pbb?
Mondeon har iaf tidigare ramlat in, en kollega hade det före den Golf GTD han kör idag, vet dock inte utrustningsnivå på Mondeon.
Volvo tror att de har Premium-bilar men har satt ihop ett V90-paket som precis går in, men då var det väl D2-motorn?
Det är ingen ide att gå på priserna genom hemsidan, man måste prata med säljare pga rabatter och specialpaket.
Men jag håller delvis med, pbb har inte följt bilarnas prisutveckling och borde höjas. Lika så milersättningen för de som kör förmånsbil, den är ett skämt.
Postad 14 June 2017 - 07:20
Postad 14 June 2017 - 08:30
Jag pratar om förmånsbil, vilket det troligen handlar om då man skrav ang pbb.Betr priset på tjänstebilar så är det upp till arbetsgivaren. För jag antar att det är tjänstebil ni menar.
Vissa företag tillåter högre pbb, men då blir det lyxtillägg på beloppet över 7,5pbb. Det är inget som företaget kan ta bort.
Postad 14 June 2017 - 08:54
Tjänstebil kör man i tjänsten. Förmånsbil kan man använda när som helst, man kan tom låta frugan ha den och cykla till jobbet. Över 7,5 basbelopp blir det lyxbilstillägg 20% på förmånsvärdet. (Sen kan man ju diskutera hur mycket lyx en bil för 375k är....).
Postad 14 June 2017 - 08:54
Jag är all in på full elektrifierade bilar och plug-in hybrider, det är vad som gäller.
Det jag tvekar på är kalkylen för besparing, staten kommer tappa enorma skatteintäkter när fler och fler bilägare inte längre konsumerar de mängder bensin och diesel som vi gör idag på extremt högt skattade produkter.
Med detta scenario, kommer då vi fortfarande kunna köra elbilar lika billigt som idag? Jag tror (ren spekulation från min sida) vi kommer se en kilometerskatt, bilarna kommer vara konstant uppkopplade och kilometer datan kommer delas (frivilligt eller genom lagkrav) med mottagande myndighet för beräkning av kilometerskatt, hur mycket kommer elbilen kosta per kilometer att köra då är den stora frågan.
EK
Postad 14 June 2017 - 11:21
Det är en intressant tanke, om alla skulle gå över till elbilar skulle staten tappa enorma intäkter, och dom vill givetvis ta igen det nånstans. Nu lockar dom med premier och lägre förmånsvärde, men sen då, när hela befolkningen kör elbil?
Postad 14 June 2017 - 11:34
Både Passat och Touran går in under 7,5pbb med vettig motor och utrustning. Jag har haft flera Passater med 180hk/DSG/skinn etc och kör nu en Touran med 180hk/DSG och bra utrustning.
Mondeon har iaf tidigare ramlat in, en kollega hade det före den Golf GTD han kör idag, vet dock inte utrustningsnivå på Mondeon.
Volvo tror att de har Premium-bilar men har satt ihop ett V90-paket som precis går in, men då var det väl D2-motorn?
Det är ingen ide att gå på priserna genom hemsidan, man måste prata med säljare pga rabatter och specialpaket.
Men jag håller delvis med, pbb har inte följt bilarnas prisutveckling och borde höjas. Lika så milersättningen för de som kör förmånsbil, den är ett skämt.
Jo precis man kan ju inte bara titta på priserna på hemsidorna, vi har ramavtal med alla märkena jag nämnde så den Mondeon jag kör idag är helt okej utrustning i, hade dock gärna kunnat lägga till de där sista lilla som stod på önskelistan... =) Kör 5000mil om året så man spenderar ju en del tid i bilen.
En kollega plockade ut en V90 men det är ju typ flintadrift å fönstervevar, lite synd, hade gärna haft en V90 men med motsvarande utrustning som min Mondeo skulle den kosta 500000kr.
Å givetvis är det förmånsbil jag menar, det skrev jag till å med uttryckligen i mitt första inlägg.
Tittar man på plugin-hybrider så är de för dyra direkt så de går tyvärr helt bort idag...
Postad 14 June 2017 - 12:24
Besiktigade bilden idag, fick nerslag pga brusten fjäder, i övrigt inga fel eller bra att veta. Kört med fjädern trasig i ett par månader då jag i februari nån gång hörde en smäll när jag körde över ett gupp men kunde vid det tillfället inte se något direkt fel och slutade tänka på det efter ett tag.
Blir 4,5k fattigare men det ska det väl va värt.
Postad 14 June 2017 - 13:28
Besiktigade bilden idag, fick nerslag pga brusten fjäder, i övrigt inga fel eller bra att veta. Kört med fjädern trasig i ett par månader då jag i februari nån gång hörde en smäll när jag körde över ett gupp men kunde vid det tillfället inte se något direkt fel och slutade tänka på det efter ett tag.
Blir 4,5k fattigare men det ska det väl va värt.
Herregud var har du för bil? Hade en brusten fjäder på -08 Saab. Köpte en fjäder på Biltema för 450kr och samma summa för att sätta dit den. Vem tar 4,5k för en fjäder plus arbete??😱
Postad 14 June 2017 - 14:03
Besiktigade bilden idag, fick nerslag pga brusten fjäder, i övrigt inga fel eller bra att veta. Kört med fjädern trasig i ett par månader då jag i februari nån gång hörde en smäll när jag körde över ett gupp men kunde vid det tillfället inte se något direkt fel och slutade tänka på det efter ett tag.
Blir 4,5k fattigare men det ska det väl va värt.
Gick på runt 1000 lappen på min V70 -08 hos Reijmes dessutom....
Postad 14 June 2017 - 16:52
Herregud var har du för bil? Hade en brusten fjäder på -08 Saab. Köpte en fjäder på Biltema för 450kr och samma summa för att sätta dit den. Vem tar 4,5k för en fjäder plus arbete??
Undrar jag med... En brusten fjäder märker man ju rätt tydligt på att bilen börjar dra åt ena hållet, i vanliga fall ![]()
Postad 15 June 2017 - 17:33
Herregud var har du för bil? Hade en brusten fjäder på -08 Saab. Köpte en fjäder på Biltema för 450kr och samma summa för att sätta dit den. Vem tar 4,5k för en fjäder plus arbete??😱
Fjäderbytet kostar 3,7k plus en ombesiktning. En Citroen nemo så skulle ta två timmar att byta, troligtvis pga att det är en liten bil.
Reggad som llb så besiktning är dyrare än för pb.
Undrar jag med... En brusten fjäder märker man ju rätt tydligt på att bilen börjar dra åt ena hållet, i vanliga fall
Min gamla bil drog också(åt samma håll dessutom) utan att ha en brusten fjäder utan nått annat fel så jag tänkte inte så mycket på det, är van vid att alltid ha lite extra tryck på vänsterhanden.
Postad 16 June 2017 - 08:14
Det är en intressant tanke, om alla skulle gå över till elbilar skulle staten tappa enorma intäkter, och dom vill givetvis ta igen det nånstans. Nu lockar dom med premier och lägre förmånsvärde, men sen då, när hela befolkningen kör elbil?
Det är nog det minsta problemet.
Så fort det blir populärt med elbilar så hittar de på andra skatter, avgifter.
Postad 18 June 2017 - 10:01
Inte varje dag man blir omkörd av batman ![]()
Bifogad fil(er)
Redigerat av mcmike, 18 June 2017 - 10:01.
Postad 20 June 2017 - 14:43
McMike,
en bekants bekant som byggt den där. Kul.
Är det samma kille som byggde Elinor från gone in 60 seconds ??
Postad 20 June 2017 - 18:17
Det vågar inte jag påstå. Kännerninte karln så väl. Roligt är det iaf.
Postad 21 June 2017 - 07:08
McMike,
en bekants bekant som byggt den där. Kul.
Wow, jag vill ha en den/sådan! Kan du tipsa mig var ![]()
Redigerat av mcmike, 21 June 2017 - 07:08.
Postad 21 June 2017 - 07:31
Wow, jag vill ha en den/sådan! Kan du tipsa mig var
Du kunde köpt den på rea under black friday i fjol...
http://m3.idg.se/2.1...miljoner-kronor
Postad 22 June 2017 - 01:51
Provkörde nya Honda Civic 5d 1.5 Vtec Turbo och är helt såld!
Kommer bli ett långt år till leasingen går ut.
Postad 23 June 2017 - 09:07
Okok, är lite mot dendär cvt´n jag.
Skulle va intressant å testa en manuell 1,5:a.
Kanske blir byte till en ny CTR nästa år, men det få man se då.
Postad 27 June 2017 - 13:01
Okok, är lite mot dendär cvt´n jag.
Skulle va intressant å testa en manuell 1,5:a.
Kanske blir byte till en ny CTR nästa år, men det få man se då.
Tyvärr är det nästan bara CRT som gäller om man ska ha automat idag. Och då dom blir lite snålare dessutom och fler väljer bort manuell så går det snart inte ens att få tag i en japanare med manuell låda heller.... Utsläppsgränserna börjar styra urvalet av bilmodeller i handeln på gott och ont.
Redigerat av _Lucifer_, 27 June 2017 - 13:02.
Postad 27 June 2017 - 13:40
Okok, är lite mot dendär cvt´n jag.
Skulle va intressant å testa en manuell 1,5:a.
Kanske blir byte till en ny CTR nästa år, men det få man se då.
Testade den nya civicen 1.5 med manuell, riktigt rolig. Nästan som min gamla type r från 2010.
Inväntar den nya type r så man får testa den också. Sen blir det dags att välja vilken av dem det blir.
Postad 04 July 2017 - 16:17
Nu finns det bättre fora för den här frågan men jag vet här finns ett gäng med Petrol Heads här inne.
Är det någon som har testat Porsche Boxster S 981/GTS på bana?
Postad 04 July 2017 - 17:08
Besiktade bilen idag. första besiktningen för den bilen. gick bra och nu går den i två år till nästa gång. Känns skönt ![]()
varningstriangeln saknades dock men det fick jag ingen tvåa på. har köpt en och lagt i bilen nu ![]()
Postad 05 July 2017 - 07:10
Funderar på att köpa en POLO årsmodell årsmodell 10 - 13 som andrabil : ngn som har tips om vad som är speciellt viktigt att kolla på dessa?
lutar åt en 1,4 utan turbo pga kamremsproblemen på TSI motorerna.
Postad 05 July 2017 - 08:43
Funderar på att köpa en POLO årsmodell årsmodell 10 - 13 som andrabil : ngn som har tips om vad som är speciellt viktigt att kolla på dessa?
lutar åt en 1,4 utan turbo pga kamremsproblemen på TSI motorerna.
Inte riktigt tips så men.
Köp en E-UP istället 😍
Postad 05 July 2017 - 08:58
Inte riktigt tips så men.
Köp en E-UP istället
makes sense men har inte tänkt lägga så mkt pengar
Postad 05 July 2017 - 13:15
Vad kan göra att man får hög förbrukning på en bil som andra har väldigt låg förbrukning på? Har en Citroen Nemo och de flesta jag pratat med som kört dom har haft 0,4/0,5 liter per mil men min vill inte gå under 0,68 med sommardäck.
Kör 99% motorväg i 120/130km/h, med varvtal på 3000 rpm. En på jobbet sa att han körde liknande men låg på 0,5.
Min första tanke var att bromsarna låg på men varken fälg eller bromsskiva är varma efter 4 mils motorväg då man kan hålla fingararna på dom utan att bränna sig.
Fler tankar?
Postad 05 July 2017 - 13:18
Vad kan göra att man får hög förbrukning på en bil som andra har väldigt låg förbrukning på? Har en Citroen Nemo och de flesta jag pratat med som kört dom har haft 0,4/0,5 liter per mil men min vill inte gå under 0,68 med sommardäck.
Kör 99% motorväg i 120/130km/h, med varvtal på 3000 rpm. En på jobbet sa att han körde liknande men låg på 0,5.
Min första tanke var att bromsarna låg på men varken fälg eller bromsskiva är varma efter 4 mils motorväg då man kan hålla fingararna på dom utan att bränna sig.
Fler tankar?
För lågt däcktryck kanske?
Postad 05 July 2017 - 13:45
Vad kan göra att man får hög förbrukning på en bil som andra har väldigt låg förbrukning på? Har en Citroen Nemo och de flesta jag pratat med som kört dom har haft 0,4/0,5 liter per mil men min vill inte gå under 0,68 med sommardäck.
Kör 99% motorväg i 120/130km/h, med varvtal på 3000 rpm. En på jobbet sa att han körde liknande men låg på 0,5.
Min första tanke var att bromsarna låg på men varken fälg eller bromsskiva är varma efter 4 mils motorväg då man kan hålla fingararna på dom utan att bränna sig.
Fler tankar?
Tycker nästan du ligger lågt med tanke på hur du kör! Testa sänk farten till 110, undvik omkörningar... 3000 varv låter mycket! Det extra luftmotståndet och de höga varven gör mycket för förbrukningen för att inte tala om inbromsningar och omkörningar!
Postad 05 July 2017 - 14:45
Precis, händer mycket med förbrukningen (luftmotståndet) efter 110...Tycker nästan du ligger lågt med tanke på hur du kör! Testa sänk farten till 110, undvik omkörningar... 3000 varv låter mycket! Det extra luftmotståndet och de höga varven gör mycket för förbrukningen för att inte tala om inbromsningar och omkörningar!
Postad 05 July 2017 - 15:18
Vad kan göra att man får hög förbrukning på en bil som andra har väldigt låg förbrukning på? Har en Citroen Nemo och de flesta jag pratat med som kört dom har haft 0,4/0,5 liter per mil men min vill inte gå under 0,68 med sommardäck.
Kör 99% motorväg i 120/130km/h, med varvtal på 3000 rpm. En på jobbet sa att han körde liknande men låg på 0,5.
Min första tanke var att bromsarna låg på men varken fälg eller bromsskiva är varma efter 4 mils motorväg då man kan hålla fingararna på dom utan att bränna sig.
Fler tankar?
Har du samma profil på däcken som de som du jämför med? Mäter du vid pumpen eller går du efter bilens färddator?
Postad 05 July 2017 - 16:31
Be kompisen mäta vi varje tank.
Kolla även av trippmätaren med gps.
Inte alls ovanligt att trippen visar fel.
Färddatorer kan visa sjukt fel.
Min visar 1dl för lite året runt.
Kör max 110.
Släpp gasen långt före korsningar.
Försök rinna genom korsningar, stanna helst inte.
Du kan säkert spara 1dl/mil med att bara ändra körsätt.
Sen av nån anledning så verkar många gilla att skryta över hur lite deras bilar drar.
Ofta så är det långt från verkligheten.
Postad 05 July 2017 - 16:49
Vad kan göra att man får hög förbrukning på en bil som andra har väldigt låg förbrukning på? Har en Citroen Nemo och de flesta jag pratat med som kört dom har haft 0,4/0,5 liter per mil men min vill inte gå under 0,68 med sommardäck.
Kör 99% motorväg i 120/130km/h, med varvtal på 3000 rpm. En på jobbet sa att han körde liknande men låg på 0,5.
Min första tanke var att bromsarna låg på men varken fälg eller bromsskiva är varma efter 4 mils motorväg då man kan hålla fingararna på dom utan att bränna sig.
Fler tankar?
Att det är helt normal förbrukning om man kör 120-130...
Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars
|
Ljud →
Bilstereo →
Sätta in 6030cs fram, (hjälp med beräkning av volym)Startad av Oliwer_98 , 14 Apr 2015 |
|
|
|
|
Övrigt →
Off Topic →
Skoda Yeti - 4x4, Diesel, Automat och snökörning...Startad av Unregistered5299859a , 08 Oct 2011 |
|
|
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
23 bilder
46 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna






Fler
Vilka bilder visas här?