Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#3101

Postad 22 May 2017 - 16:22

FinnSmirre
  • FinnSmirre
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Bra att dom infört besiktningskravet på A-traktornera... äntligen!!! Här ute är det kaos med dom så kanske några "rikslik" försvinner eller blir tystare :P



#3102

Postad 22 May 2017 - 23:16

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1322 inlägg
  • 0
Så fordon äldre än 50 år kan vara hur trafikfarliga som helst snart? Hur tänkte de då?

#3103

Postad 27 May 2017 - 12:28

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3166 inlägg
  • 0

Sälja bil utan servicebok, hur mycket tappar bilen i värde tror ni?

 

Jag serva den förr året på Bilia men dom såg ingen historik i datorn efter 2008, bilen är från 2005. Jag vet att den årligen är servad men har nu tänkt sälja och exet har serviceboken.



#3104

Postad 27 May 2017 - 13:51

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

Sälja bil utan servicebok, hur mycket tappar bilen i värde tror ni?

 

 

 

EXAKT 21600kr tappar den i värde. 

 

Eller så går det inte att svara på överhuvudtaget ;) 



#3105

Postad 27 May 2017 - 15:19

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3166 inlägg
  • 0
Nä men nån kanske har erfarenhet eller jobbar med sånt.

#3106

Postad 27 May 2017 - 15:24

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 1

Nä men nån kanske har erfarenhet eller jobbar med sånt.

 

De med erfarenhet eller jobbar med sånt vill nog veta vad det är för bil, miltal, skick etc. 

 

Låter rätt jobbigt att ha en sån relation till ett ex att det inte går att be om boken.



#3107

Postad 27 May 2017 - 17:13

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

Nä men nån kanske har erfarenhet eller jobbar med sånt.

 

 

vet. skojade bara med dig mest, kunde inte låta bli :)



#3108

Postad 27 May 2017 - 20:46

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

  • 2529 inlägg
  • 0

Varför kör bilförsäljarna med en massa snömos? Såg en annons i DN på Golf-E och klickade på den, men fann en massa snömos i stället för ren fakta. För att få reda på pris och liknande måste man ladda ned en PDF med priser på UP. Polo och alla andra modellerna VAG har. Är det så svårt att ta fram fakta utan en massa omvägar?



#3109

Postad 27 May 2017 - 21:41

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11727 inlägg
  • 0

Varför kör bilförsäljarna med en massa snömos? Såg en annons i DN på Golf-E och klickade på den, men fann en massa snömos i stället för ren fakta. För att få reda på pris och liknande måste man ladda ned en PDF med priser på UP. Polo och alla andra modellerna VAG har. Är det så svårt att ta fram fakta utan en massa omvägar?


De har ingen app där du helt enkelt kan "bygga" en själv?

Tyvärr ofta en ren djungel.
Som att de vill att man ska åka in och bli övertalad av försäljare

#3110

Postad 30 May 2017 - 19:02

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 0

För att inte det här ska bli en total bränsleekonomi-, försäkring- och drömtråd:

 

Efter en del ryckningar vid fullgas har jag nu uppgraderat tändningen på bilen. Investerade i NGK U5014 tändspolar (hemmahörande i Audi R8) med NGK BKR7EIX tändstift. Dessa är en grad kallare än original, har 0.8mm gap och kommer tillsammans med tändspolarna lira fint med BSR-trimmet.
Kommer få byta stift oftare, det sitter Platinum original, det kan jag leva med med tanke på hur fint motorn går nu.
Då de nyare spolarna är betydligt längre så det krävs en adapter för 1.8t 20V-motorn, finns separata och denna hela snygga från TMG Performance i Grekland.
Nu går inte motorkåpan på längre, dessa kan dock få synas, men nu behöver motorrummet en tvätt och putsning efter vintern. 
Ska snart byta packningar på spridarna, det är en hel del kladd runt dem som ska väck.
 
Bifogad fil  Foto 2017-05-30 17 01 31b.jpg   160.42K   1 Antal nerladdningar


#3111

Postad 13 June 2017 - 22:57

Pioneerman
  • Pioneerman
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0

Har säkert avhandlats tidigare men de e dags igen! =)

 

Förmånsbil, dessa eviga 7.5prisbasbelopp, man får ju f*n ingen vettig bil för de pengarna längre, iaf inte om man som jag måste välja mellan Volvo, Ford eller VAG (utom Seat) samt behöver en lite större kombi typ V90, Mondeo, Passat etc.

 

Är de inte dags att de höjer den där gränsen till 8.5pbb istället eller nåt? Och kan nån förklara varför det finns en gräns å vad den gör egentligen, blir de mycket dyrare om man väljer en bil som kostar mer än 7.5pbb?


Redigerat av Pioneerman, 13 June 2017 - 22:57.


#3112

Postad 14 June 2017 - 04:51

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8528 inlägg
  • 0

Varför kör bilförsäljarna med en massa snömos? Såg en annons i DN på Golf-E och klickade på den, men fann en massa snömos i stället för ren fakta. För att få reda på pris och liknande måste man ladda ned en PDF med priser på UP. Polo och alla andra modellerna VAG har. Är det så svårt att ta fram fakta utan en massa omvägar?


Är väl bara att gå in på deras sida och "bygg din bil" så ser du i klartext vad den kostar?

Inte så konstigt att det är så med tanke på hur många olika konfigs en bil kan ha idag.

#3113

Postad 14 June 2017 - 05:31

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0

Har säkert avhandlats tidigare men de e dags igen! =)
 
Förmånsbil, dessa eviga 7.5prisbasbelopp, man får ju f*n ingen vettig bil för de pengarna längre, iaf inte om man som jag måste välja mellan Volvo, Ford eller VAG (utom Seat) samt behöver en lite större kombi typ V90, Mondeo, Passat etc.
 
Är de inte dags att de höjer den där gränsen till 8.5pbb istället eller nåt? Och kan nån förklara varför det finns en gräns å vad den gör egentligen, blir de mycket dyrare om man väljer en bil som kostar mer än 7.5pbb?

Både Passat och Touran går in under 7,5pbb med vettig motor och utrustning. Jag har haft flera Passater med 180hk/DSG/skinn etc och kör nu en Touran med 180hk/DSG och bra utrustning.

Mondeon har iaf tidigare ramlat in, en kollega hade det före den Golf GTD han kör idag, vet dock inte utrustningsnivå på Mondeon.

Volvo tror att de har Premium-bilar men har satt ihop ett V90-paket som precis går in, men då var det väl D2-motorn?

Det är ingen ide att gå på priserna genom hemsidan, man måste prata med säljare pga rabatter och specialpaket.

Men jag håller delvis med, pbb har inte följt bilarnas prisutveckling och borde höjas. Lika så milersättningen för de som kör förmånsbil, den är ett skämt.

#3114

Postad 14 June 2017 - 07:20

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1078 inlägg
  • 0
Betr priset på tjänstebilar så är det upp till arbetsgivaren. För jag antar att det är tjänstebil ni menar.

#3115

Postad 14 June 2017 - 07:42

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2842 inlägg
  • 0
Det är nog snarare frågan om en förmånsbil

#3116

Postad 14 June 2017 - 08:30

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0

Betr priset på tjänstebilar så är det upp till arbetsgivaren. För jag antar att det är tjänstebil ni menar.

Jag pratar om förmånsbil, vilket det troligen handlar om då man skrav ang pbb.

Vissa företag tillåter högre pbb, men då blir det lyxtillägg på beloppet över 7,5pbb. Det är inget som företaget kan ta bort.

#3117

Postad 14 June 2017 - 08:54

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2625 inlägg
  • 0

Tjänstebil kör man i tjänsten. Förmånsbil kan man använda när som helst, man kan tom låta frugan ha den och cykla till jobbet. Över 7,5 basbelopp blir det lyxbilstillägg 20% på förmånsvärdet. (Sen kan man ju diskutera hur mycket lyx en bil för 375k är....).



#3118

Postad 14 June 2017 - 08:54

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1195 inlägg
  • 0

Jag är all in på full elektrifierade bilar och plug-in hybrider, det är vad som gäller.

Det jag tvekar på är kalkylen för besparing, staten kommer tappa enorma skatteintäkter när fler och fler bilägare inte längre konsumerar de mängder bensin och diesel som vi gör idag på extremt högt skattade produkter.

 

Med detta scenario, kommer då vi fortfarande kunna köra elbilar lika billigt som idag? Jag tror (ren spekulation från min sida) vi kommer se en kilometerskatt, bilarna kommer vara konstant uppkopplade och kilometer datan kommer delas (frivilligt eller genom lagkrav) med mottagande myndighet för beräkning av kilometerskatt, hur mycket kommer elbilen kosta per kilometer att köra då är den stora frågan.

 

EK



#3119

Postad 14 June 2017 - 11:21

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2625 inlägg
  • 0

Det är en intressant tanke, om alla skulle gå över till elbilar skulle staten tappa enorma intäkter, och dom vill givetvis ta igen det nånstans. Nu lockar dom med premier och lägre förmånsvärde, men sen då, när hela befolkningen kör elbil? 



#3120

Postad 14 June 2017 - 11:34

Pioneerman
  • Pioneerman
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0

Både Passat och Touran går in under 7,5pbb med vettig motor och utrustning. Jag har haft flera Passater med 180hk/DSG/skinn etc och kör nu en Touran med 180hk/DSG och bra utrustning.

Mondeon har iaf tidigare ramlat in, en kollega hade det före den Golf GTD han kör idag, vet dock inte utrustningsnivå på Mondeon.

Volvo tror att de har Premium-bilar men har satt ihop ett V90-paket som precis går in, men då var det väl D2-motorn?

Det är ingen ide att gå på priserna genom hemsidan, man måste prata med säljare pga rabatter och specialpaket.

Men jag håller delvis med, pbb har inte följt bilarnas prisutveckling och borde höjas. Lika så milersättningen för de som kör förmånsbil, den är ett skämt.

 

Jo precis man kan ju inte bara titta på priserna på hemsidorna, vi har ramavtal med alla märkena jag nämnde så den Mondeon jag kör idag är helt okej utrustning i, hade dock gärna kunnat lägga till de där sista lilla som stod på önskelistan... =) Kör 5000mil om året så man spenderar ju en del tid i bilen.

 

En kollega plockade ut en V90 men det är ju typ flintadrift å fönstervevar, lite synd, hade gärna haft en V90 men med motsvarande utrustning som min Mondeo skulle den kosta 500000kr.

 

Å givetvis är det förmånsbil jag menar, det skrev jag till å med uttryckligen i mitt första inlägg.

 

Tittar man på plugin-hybrider så är de för dyra direkt så de går tyvärr helt bort idag...



#3121

Postad 14 June 2017 - 12:24

Prodigys
  • Prodigys
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Besiktigade bilden idag, fick nerslag pga brusten fjäder, i övrigt inga fel eller bra att veta. Kört med fjädern trasig i ett par månader då jag i februari nån gång hörde en smäll när jag körde över ett gupp men kunde vid det tillfället inte se något direkt fel och slutade tänka på det efter ett tag. 

 

Blir 4,5k fattigare men det ska det väl va värt. 



#3122

Postad 14 June 2017 - 13:28

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2899 inlägg
  • 1

Besiktigade bilden idag, fick nerslag pga brusten fjäder, i övrigt inga fel eller bra att veta. Kört med fjädern trasig i ett par månader då jag i februari nån gång hörde en smäll när jag körde över ett gupp men kunde vid det tillfället inte se något direkt fel och slutade tänka på det efter ett tag.

Blir 4,5k fattigare men det ska det väl va värt.


Herregud var har du för bil? Hade en brusten fjäder på -08 Saab. Köpte en fjäder på Biltema för 450kr och samma summa för att sätta dit den. Vem tar 4,5k för en fjäder plus arbete??😱

#3123

Postad 14 June 2017 - 14:03

FederalMano
  • FederalMano
  • Forumräv

  • 750 inlägg
  • 0

Besiktigade bilden idag, fick nerslag pga brusten fjäder, i övrigt inga fel eller bra att veta. Kört med fjädern trasig i ett par månader då jag i februari nån gång hörde en smäll när jag körde över ett gupp men kunde vid det tillfället inte se något direkt fel och slutade tänka på det efter ett tag. 

 

Blir 4,5k fattigare men det ska det väl va värt. 

Gick på runt 1000 lappen på min V70 -08 hos Reijmes dessutom....



#3124

Postad 14 June 2017 - 16:52

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0

Herregud var har du för bil? Hade en brusten fjäder på -08 Saab. Köpte en fjäder på Biltema för 450kr och samma summa för att sätta dit den. Vem tar 4,5k för en fjäder plus arbete??

Undrar jag med... En brusten fjäder märker man ju rätt tydligt på att bilen börjar dra åt ena hållet, i vanliga fall :)



#3125

Postad 15 June 2017 - 17:33

Prodigys
  • Prodigys
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Herregud var har du för bil? Hade en brusten fjäder på -08 Saab. Köpte en fjäder på Biltema för 450kr och samma summa för att sätta dit den. Vem tar 4,5k för en fjäder plus arbete??😱

 

Fjäderbytet kostar 3,7k plus en ombesiktning. En Citroen nemo så skulle ta två timmar att byta, troligtvis pga att det är en liten bil. 

Reggad som llb så besiktning är dyrare än för pb. 

Undrar jag med... En brusten fjäder märker man ju rätt tydligt på att bilen börjar dra åt ena hållet, i vanliga fall :)

Min gamla bil drog också(åt samma håll dessutom) utan att ha en brusten fjäder utan nått annat fel så jag tänkte inte så mycket på det, är van vid att alltid ha lite extra tryck på vänsterhanden. 



#3126

Postad 16 June 2017 - 08:14

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11727 inlägg
  • 1

Det är en intressant tanke, om alla skulle gå över till elbilar skulle staten tappa enorma intäkter, och dom vill givetvis ta igen det nånstans. Nu lockar dom med premier och lägre förmånsvärde, men sen då, när hela befolkningen kör elbil?


Det är nog det minsta problemet.
Så fort det blir populärt med elbilar så hittar de på andra skatter, avgifter.

#3127

Postad 18 June 2017 - 10:01

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10990 inlägg
  • 1

Inte varje dag man blir omkörd av batman :rolleyes:

Bifogad fil(er)


Redigerat av mcmike, 18 June 2017 - 10:01.


#3128

Postad 20 June 2017 - 04:32

PML73
  • PML73
  • Guru

  • 4155 inlägg
  • 0

McMike,

 

en bekants bekant som byggt den där. Kul.  :)



#3129

Postad 20 June 2017 - 14:43

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

McMike,

 

en bekants bekant som byggt den där. Kul.  :)

Är det samma kille som byggde Elinor från gone in 60 seconds ??



#3130

Postad 20 June 2017 - 18:17

PML73
  • PML73
  • Guru

  • 4155 inlägg
  • 0
Bahama,

Det vågar inte jag påstå. Kännerninte karln så väl. Roligt är det iaf.

#3131

Postad 21 June 2017 - 07:08

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10990 inlägg
  • 0

McMike,

 

en bekants bekant som byggt den där. Kul.  :)

 

Wow, jag vill ha en den/sådan! Kan du tipsa mig var :)


Redigerat av mcmike, 21 June 2017 - 07:08.


#3132

Postad 21 June 2017 - 07:31

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0

Wow, jag vill ha en den/sådan! Kan du tipsa mig var :)

Du kunde köpt den på rea under black friday i fjol...

 

http://m3.idg.se/2.1...miljoner-kronor



#3133

Postad 22 June 2017 - 01:51

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1399 inlägg
  • 0

Provkörde nya Honda Civic 5d 1.5 Vtec Turbo och är helt såld!

Kommer bli ett långt år till leasingen går ut.



#3134

Postad 22 June 2017 - 16:30

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0

Har inte kommit iväg å testa nån än jag.

Testade du cvt eller manuell?



#3135

Postad 23 June 2017 - 02:22

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1399 inlägg
  • 0

CVT på båda bilarna testade en Civic sedan idag med.



#3136

Postad 23 June 2017 - 09:07

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0

Okok, är lite mot dendär cvt´n jag.

Skulle va intressant å testa en manuell 1,5:a.

Kanske blir byte till en ny CTR nästa år, men det få man se då.



#3137

Postad 27 June 2017 - 13:01

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Okok, är lite mot dendär cvt´n jag.

Skulle va intressant å testa en manuell 1,5:a.

Kanske blir byte till en ny CTR nästa år, men det få man se då.

 

Tyvärr är det nästan bara CRT som gäller om man ska ha automat idag. Och då dom blir lite snålare dessutom och fler väljer bort manuell så går det snart inte ens att få tag i en japanare med manuell låda heller.... Utsläppsgränserna börjar styra urvalet av bilmodeller i handeln på gott och ont.


Redigerat av _Lucifer_, 27 June 2017 - 13:02.


#3138

Postad 27 June 2017 - 13:40

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Okok, är lite mot dendär cvt´n jag.

Skulle va intressant å testa en manuell 1,5:a.

Kanske blir byte till en ny CTR nästa år, men det få man se då.

Testade den nya civicen 1.5 med manuell, riktigt rolig. Nästan som min gamla type r från 2010.

Inväntar den nya type r så man får testa den också. Sen blir det dags att välja vilken av dem det blir.



#3139

Postad 04 July 2017 - 16:17

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 3421 inlägg
  • 0

Nu finns det bättre fora för den här frågan men jag vet här finns ett gäng med Petrol Heads här inne.

Är det någon som har testat Porsche Boxster S 981/GTS på bana?



#3140

Postad 04 July 2017 - 17:08

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

Besiktade bilen idag. första besiktningen för den bilen.  gick bra och nu går den i två år till nästa gång. Känns skönt :)

varningstriangeln saknades dock men det fick jag ingen tvåa på. har köpt en och lagt i bilen nu :)



#3141

Postad 05 July 2017 - 07:10

Caulfield
  • Caulfield
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa en POLO årsmodell  årsmodell 10 - 13 som andrabil : ngn som har tips om vad som är speciellt viktigt att kolla på dessa?

lutar åt en 1,4 utan turbo pga kamremsproblemen på TSI motorerna. 



#3142

Postad 05 July 2017 - 08:43

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11727 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa en POLO årsmodell årsmodell 10 - 13 som andrabil : ngn som har tips om vad som är speciellt viktigt att kolla på dessa?
lutar åt en 1,4 utan turbo pga kamremsproblemen på TSI motorerna.


Inte riktigt tips så men.
Köp en E-UP istället 😍

#3143

Postad 05 July 2017 - 08:58

Caulfield
  • Caulfield
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0

Inte riktigt tips så men.
Köp en E-UP istället

makes sense men har inte tänkt lägga så mkt pengar 



#3144

Postad 05 July 2017 - 13:15

Prodigys
  • Prodigys
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Vad kan göra att man får hög förbrukning på en bil som andra har väldigt låg förbrukning på? Har en Citroen Nemo och de flesta jag pratat med som kört dom har haft 0,4/0,5 liter per mil men min vill inte gå under 0,68 med sommardäck. 

 

Kör 99% motorväg i 120/130km/h, med varvtal på 3000 rpm. En på jobbet sa att han körde liknande men låg på 0,5. 

 

Min första tanke var att bromsarna låg på men varken fälg eller bromsskiva är varma efter 4 mils motorväg då man kan hålla fingararna på dom utan att bränna sig. 

Fler tankar?



#3145

Postad 05 July 2017 - 13:18

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4142 inlägg
  • 1

Vad kan göra att man får hög förbrukning på en bil som andra har väldigt låg förbrukning på? Har en Citroen Nemo och de flesta jag pratat med som kört dom har haft 0,4/0,5 liter per mil men min vill inte gå under 0,68 med sommardäck. 

 

Kör 99% motorväg i 120/130km/h, med varvtal på 3000 rpm. En på jobbet sa att han körde liknande men låg på 0,5. 

 

Min första tanke var att bromsarna låg på men varken fälg eller bromsskiva är varma efter 4 mils motorväg då man kan hålla fingararna på dom utan att bränna sig. 

Fler tankar?

För lågt däcktryck kanske?



#3146

Postad 05 July 2017 - 13:45

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 1

Vad kan göra att man får hög förbrukning på en bil som andra har väldigt låg förbrukning på? Har en Citroen Nemo och de flesta jag pratat med som kört dom har haft 0,4/0,5 liter per mil men min vill inte gå under 0,68 med sommardäck. 

 

Kör 99% motorväg i 120/130km/h, med varvtal på 3000 rpm. En på jobbet sa att han körde liknande men låg på 0,5. 

 

Min första tanke var att bromsarna låg på men varken fälg eller bromsskiva är varma efter 4 mils motorväg då man kan hålla fingararna på dom utan att bränna sig. 

Fler tankar?

 

Tycker nästan du ligger lågt med tanke på hur du kör! Testa sänk farten till 110, undvik omkörningar... 3000 varv låter mycket! Det extra luftmotståndet och de höga varven gör mycket för förbrukningen för att inte tala om inbromsningar och omkörningar!



#3147

Postad 05 July 2017 - 14:45

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0

Tycker nästan du ligger lågt med tanke på hur du kör! Testa sänk farten till 110, undvik omkörningar... 3000 varv låter mycket! Det extra luftmotståndet och de höga varven gör mycket för förbrukningen för att inte tala om inbromsningar och omkörningar!

Precis, händer mycket med förbrukningen (luftmotståndet) efter 110...

#3148

Postad 05 July 2017 - 15:18

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Vad kan göra att man får hög förbrukning på en bil som andra har väldigt låg förbrukning på? Har en Citroen Nemo och de flesta jag pratat med som kört dom har haft 0,4/0,5 liter per mil men min vill inte gå under 0,68 med sommardäck. 

 

Kör 99% motorväg i 120/130km/h, med varvtal på 3000 rpm. En på jobbet sa att han körde liknande men låg på 0,5. 

 

Min första tanke var att bromsarna låg på men varken fälg eller bromsskiva är varma efter 4 mils motorväg då man kan hålla fingararna på dom utan att bränna sig. 

Fler tankar?

Har du samma profil på däcken som de som du jämför med? Mäter du vid pumpen eller går du efter bilens färddator?



#3149

Postad 05 July 2017 - 16:31

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11727 inlägg
  • 0
Pumpa lite extra luft i däcken.

Be kompisen mäta vi varje tank.
Kolla även av trippmätaren med gps.
Inte alls ovanligt att trippen visar fel.
Färddatorer kan visa sjukt fel.
Min visar 1dl för lite året runt.
Kör max 110.
Släpp gasen långt före korsningar.
Försök rinna genom korsningar, stanna helst inte.
Du kan säkert spara 1dl/mil med att bara ändra körsätt.

Sen av nån anledning så verkar många gilla att skryta över hur lite deras bilar drar.
Ofta så är det långt från verkligheten.

#3150

Postad 05 July 2017 - 16:49

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0

Vad kan göra att man får hög förbrukning på en bil som andra har väldigt låg förbrukning på? Har en Citroen Nemo och de flesta jag pratat med som kört dom har haft 0,4/0,5 liter per mil men min vill inte gå under 0,68 med sommardäck. 
 
Kör 99% motorväg i 120/130km/h, med varvtal på 3000 rpm. En på jobbet sa att han körde liknande men låg på 0,5. 
 
Min första tanke var att bromsarna låg på men varken fälg eller bromsskiva är varma efter 4 mils motorväg då man kan hålla fingararna på dom utan att bränna sig. 
Fler tankar?


Att det är helt normal förbrukning om man kör 120-130...




Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.