Tänkte köpa en flaska om dom är snarlika
Postad 05 February 2014 - 17:17
Tänkte köpa en flaska om dom är snarlika
Postad 05 February 2014 - 17:38
Kan bara rek Flora & Faunan som är väldigt bra. Men inte går att få tag i Sverige Tyvärr.Whiskysite.nl hade den sist jag tittade om du är intresserad. Den har mer sherrytoner o lite angenäm peppar.
Jag har en flaska till av den så det kanske åtminstone kan bli ett till sample längre fram när den öppnas.
Redigerat av Unregistered0d487954, 05 February 2014 - 17:43.
Postad 06 February 2014 - 08:56
Har nog inte testat någon Mortlach som varit lika fruktig som den du provade. På SB har jag bara provat en, G&Ms 15åring som jag inte tyckte var något.
Kan bara rek Flora & Faunan som är väldigt bra. Men inte går att få tag i Sverige Tyvärr.Whiskysite.nl hade den sist jag tittade om du är intresserad. Den har mer sherrytoner o lite angenäm peppar.
Jag har en flaska till av den så det kanske åtminstone kan bli ett till sample längre fram när den öppnas.
Tyvärr har den utgått helt... de flaskor som dyker upp blir bara dyrare och dyrare.
Den nya Mortlachserien har inte dykt upp ännu vad jag vet, så hur den kommer smaka får man avvakta och se. Det ryktas om att 18 åringen kommer vara den som ersätter 17 åriga F&F.
Men till dess så kan jag rekommendera Glengoyne Cask Strength Batch 1 som är en riktig sherrydräpare!
Postad 06 February 2014 - 22:33
Fin balanserad omisskännlig Ardbeg. Torr och typisk lakrisrot, men ingen som helst citrus.
Personligen tycker jag Uigeadail och Corrywreckan är bättre. Kanske växer fram egna kvaliteter i denna efter fler glas. Upplever den rätt försiktig och sådana whiskies har en tendens att växa med tiden. Men första intrycket är att man inte får något för merpriset. Lika dyra Longrow R&K kännns betydligt mer prisvärd.
Postad 07 February 2014 - 11:17
Absolut inte dålig, men den hade kunnat vara lite mer len och följsam. Uigeadail är väldigt svårslagen!
Longrow R&K är riktigt riktigt bra! Tyvärr är den svår att få tag i och jag gav bort min sista flaska till min bror när han fyllde år.
Postad 08 February 2014 - 12:45
Mortlach 16y F&F finns fortfarande kvar på några butiker bla Whiskysite för 85 Euro för den som är intresserad! Lär inte komma igen o inte blir den billigare(Bör finnas i varje mans skåpTyvärr har den utgått helt... de flaskor som dyker upp blir bara dyrare och dyrare.
Den nya Mortlachserien har inte dykt upp ännu vad jag vet, så hur den kommer smaka får man avvakta och se. Det ryktas om att 18 åringen kommer vara den som ersätter 17 åriga F&F.
Men till dess så kan jag rekommendera Glengoyne Cask Strength Batch 1 som är en riktig sherrydräpare!
Inte hört något om när den nya serien skall komma men är väldigt förväntansfull.
Postad 08 February 2014 - 14:59
Mortlach 16y F&F finns fortfarande kvar på några butiker bla Whiskysite för 85 Euro för den som är intresserad! Lär inte komma igen o inte blir den billigare(Bör finnas i varje mans skåp
).
Inte hört något om när den nya serien skall komma men är väldigt förväntansfull.
Ojdå... dom har fått in ett till lass. En kompis till mig köpte alla dom hade för en månad sedan ungefär.
Postad 09 February 2014 - 13:51
Linkwood i samma serie har också nu plötsligt dykt upp. Verkar som om Diageo hittat ett bortglömt parti av båda märkena. Linkwood 12:an har dock skenat iväg rejält sedan jag köpte min från Bolaget för ca 450kr. Annars en makalös whisky som jag nog även tycker är värd uppemot 6-700kr.Ojdå... dom har fått in ett till lass. En kompis till mig köpte alla dom hade för en månad sedan ungefär.
Postad 09 February 2014 - 19:01
Tycker att den påminner om Highland Park "Einar"
Helt ok men inte riktigt min melodi.
Bifogad fil(er)
Postad 10 February 2014 - 16:47
Där ser man, jag gillade den mycket, men det är ju en del av tjusningen med olika tycke o smak.Smuttar på Glenmorangie Finealta 2010.
Tycker att den påminner om Highland Park "Einar"
Helt ok men inte riktigt min melodi.
Ej provat Einar så kan inte uttala mig.
Hoppas A'bunadh funkar bättre!
Postad 10 February 2014 - 17:19
När jag läste A'bunadh och samtidigt såg din avatar nickade jag igenkännande. Men smaken är som baken.Där ser man, jag gillade den mycket, men det är ju en del av tjusningen med olika tycke o smak.
Ej provat Einar så kan inte uttala mig.
Hoppas A'bunadh funkar bättre!
Postad 10 February 2014 - 17:27
Jag vet att det kommer att ta tid innan jag finner mina favoriter men när man finner dom så
Postad 10 February 2014 - 18:50
Postad 11 February 2014 - 16:54
Inte konstigt du får ont i huvet. Ardbeg är ju som en "käftsmäll av en tjärad tross". (eller var det möjligen Laphroaig)Tyskland ??? japp den 28 feb
en dagstripp fram å tbx. Drog ett glas Ardbeg i lödas kanske en 6'a, ska man verkligen få ont i huet dan efter en sådan liten god wirre
tror ja har tappat stinget, måste hittas snarast
Drog själv i mig ett par av Galileon. Tror faktiskt jag börjar fatta galoppen med denna, blir bättre varje gång.
Postad 11 February 2014 - 18:43
1: Laphroiag QA Cask
2: Smokehead Xtra Black
måste ha en lista på wirre ja inte har innan ja åker.
Postad 12 February 2014 - 10:52
QA verkar dock också ganska intressant! Var lite besviken på att dom inte hade några roliga flaskor när vi var hos Laphroaig!
Ardbeg är annars fin tycker jag. Du måste vara i dålig form om du får huvudvärk av den!
Själv får jag bara huvudvärk om jag dricker för mycket öl!?!
Ska du handla i Putgarten eller någon annanstans?
Postad 12 February 2014 - 13:50
dålig form som f*n är jag antagligen
Postad 13 February 2014 - 11:08
Glengoyne 12 yo Cask Strength för 355,- är riktigt bra pris!
Och en Glengoyne CS för 423,- (lite osäker på vilken av dom som är den jag har smakat, kan vara den sistnämnde)!?
...samt en del prisvärda japaner!
Verkar vara en hel del roligt i deras utbud. Nu blev jag nästan lite avundsjuk på dig!
Har för mig att utbudet var betydligt torftigare när jag skulle dit för ett par år sedan. Blev ett kort stopp i Bordershoppen i Köpenhamn som visade sig ha ett ganska trevligt utbud med bra priser, så jag gick inte helt lottlös från den resan.
Postad 18 February 2014 - 18:35
Jag gillar rökigt i glaset om jag får välja men denna var verkligen god.
För 531:- så kan jag starkt rekommendera denna.
46%, inga tillsatta färgämnen och icke kylfiltrerad
Ska bli trevligt att följa denna skapelse och se om den förändras vartefter nivån i flaskan sjunker.
Bifogad fil(er)
Postad 18 February 2014 - 19:11
Postad 19 February 2014 - 07:18
Sa få ett smakprov utav honungs whisky som en arbetskamrat fick i present. Vet ej vad de va för något så jag bad han ta ett kort på flaskan. Detta blir spännande.

Postad 19 February 2014 - 08:26
Man kan göra grymt bra drinkar på denna!
Skall nog prova göra en Lynchburg Lemonade på denna någon gång...
Postad 19 February 2014 - 17:57
Redigerat av Boombuster, 19 February 2014 - 17:58.
Postad 21 February 2014 - 18:19
Håller med, den är väldigt fin. Prova Allardice 18 någon gång också. Faktiskt inte lika fint balanserad men djupet i de sherryfaten ojojoj.Har nu provat Glendronach Revival 15 från SB:s beställningssortiment.
Jag gillar rökigt i glaset om jag får välja men denna var verkligen god.
För 531:- så kan jag starkt rekommendera denna.
46%, inga tillsatta färgämnen och icke kylfiltrerad![]()
Ska bli trevligt att följa denna skapelse och se om den förändras vartefter nivån i flaskan sjunker.
Sedan är Glenfarclas 15 i min mening något av det bästa i sherryklassen. Samma pris som Revival men nog faktiskt ännu bättre.
Postad 21 February 2014 - 20:21
Bowmore darkest hade jag inte druckit, och tyckte att det var hyfsat pris, så en sån åkte med också.
Den var helt okej, fast inget extra.
Bifogad fil(er)
Postad 21 February 2014 - 21:41
Bowmore har verkligen vuxit på mig den senaste tiden!
Vad gäller Glendronach så skulle det vara intressant att veta om det någonstans går att få tag på den Whiskybase släppte för ett tag sedan?! Jag ångrar mig som F**N att jag inte köpte fler. Gissar att dom nu går för 10 ggr så mycket om någon nu skulle råka sälja.
Postad 21 February 2014 - 22:44
Håller med, den är väldigt fin. Prova Allardice 18 någon gång också. Faktiskt inte lika fint balanserad men djupet i de sherryfaten ojojoj.
Sedan är Glenfarclas 15 i min mening något av det bästa i sherryklassen. Samma pris som Revival men nog faktiskt ännu bättre.
Tack för tipsen, den förstnämnda känner jag inte till men Glenfarclas har jag kikat lite på.
Blir att prova framöver
När jag var inne i grannbyn senast så hade dom både Longmorn 16 och Laddie sixteen på hyllan. Två av mina favvosar. Var tvungen att knipa båda.
Bowmore darkest hade jag inte druckit, och tyckte att det var hyfsat pris, så en sån åkte med också.
Trevlig bild, helgen är räddad!
Postad 22 February 2014 - 16:20
Glendronach Allardice menade jag. En lite längre lagring än Revival, möjligen andra fat också. Fylligare sherrysmak helt enkelt.Tack för tipsen, den förstnämnda känner jag inte till men Glenfarclas har jag kikat lite på.
Blir att prova framöver
Trevlig bild, helgen är räddad!
Postad 22 February 2014 - 19:23
Glendronach Allardice menade jag. En lite längre lagring än Revival, möjligen andra fat också. Fylligare sherrysmak helt enkelt.
Då är jag med.
Glendronach har min respekt redan så kan helt klart bli något mer därifrån.
Postad 22 February 2014 - 21:54
Mackmyra Första utgåvan
Denna föll mig i smaken, även om den inte är så rökig som jag vill. Alla ingredienser är svenska och sånt är ju kul bara det
Bifogad fil(er)
Postad 22 February 2014 - 22:15
Tog en Laddie 16 ikväll. Håller med, den är väldigt bra. Kom inte riktigt överens med den från början då jag jämförde den med den Sauternesfatlagrade 15:åringen. Men det är ju två helt olika Whisky:s. Den rena bourbonlagrade 16:åringen är mindre söt men minst lika bra bett eftersmaken. Blir nog fler såna här.När jag var inne i grannbyn senast så hade dom både Longmorn 16 och Laddie sixteen på hyllan. Två av mina favvosar. Var tvungen att knipa båda.
Postad 26 February 2014 - 18:40
Nedsatt från 251:- till 72:-!
Bifogad fil(er)
Postad 26 February 2014 - 20:10
lista på mina whiskey's jag har just nu..nårra fler på freda då det bär av till tyskland
Oöppnat
Aberfeldy 21y
Ancnoc 12y - svart omslag
Auchentoshan Select
Ballantines
Bowmore a collection of 3 of the finest
Glengoyne 10y
Glengoyne 21y
Glengrant 10y
Glenmorangie the original
Jameson
Mackmyra den första utgåvan
Mackmyra 06 Special
McClellands Speyside
Oban
The glenlivet archive 21y
The glenlivet the master distillers reserve
The famous grouse
The Singleton 12y
The Yamazaki 12y
Auchentoshan 12y
Auchentoshan heartwood
Bowmore islay laimrig 15y
Bruichladdich sherry classic
Caolila 12y
Drumguish
Glengarioch founders reserve
Glengrant the majors reserve
Glenfiddich 15y
Glenforclas 105
Glenmorangie single highland - gult omslag
Glenmorangie single highland - rödbrunt omslag
Hibiki 12y
Jameson
Laphroaig 18y
Macallan 12y
Macleods 8y
Old pulteney limited edition 1990
Smokehead
The balvenie double wood 12y
The peat monster
The talisman
The snow grouse
Westpoint
Postad 26 February 2014 - 23:35
Tack för tipset johnmagnus
ur welcome
Det var en rejäl samling du hade där
Hur högt placerar du Uigeadail?
Kan bli mitt nästa inköp framöver då jag inte testat den ännu.
Redigerat av johnmagnus, 26 February 2014 - 23:36.
Postad 27 February 2014 - 05:24
Postad 27 February 2014 - 16:19
Är det någon som provat dessa? Skiljer sig dessa mycket i smak och karaktär från den 12:åriga Caol Ila och den 16:åriga
Lagavulin? Hoppas att dessa är en höjdare, nu är dom ju redan inköpta, så det är bara att hoppas...
Postad 27 February 2014 - 16:43
Postad 27 February 2014 - 18:11
Min är nästan slutNågon som smakat på Mackmyra Första utgåvan? Jag är osäker på om den är god eller om det blev en liten placeboeffekt då jag fick den av farsan och var tvärsugen på en liten whisky mitt i veckan...
Den används flitigt i glöggen eftersom den inte föll mig i smaken. Väldigt kryddig för min smak.
Postad 27 February 2014 - 19:25
Det va ett tag sedan ja drack av den men minns ja rätt så va den snäppet godare än Ardbeg Ten.
Nu var du lite väl snål...
Jag skulle snarare säga att Ugglan är en av de bästa standardwhiskys jag smakat som går att köpa på Systembolaget!
Tyvärr så ger jag alltid bort mina flaskor i present till folk när jag vill ge bort något gott, så jag måste köpa en ny snart!
Var i London i helgen och köpte Caol Ila distillers edition 2013 och Lagavulin distillers edition 1997.
Är det någon som provat dessa? Skiljer sig dessa mycket i smak och karaktär från den 12:åriga Caol Ila och den 16:åriga
Lagavulin? Hoppas att dessa är en höjdare, nu är dom ju redan inköpta, så det är bara att hoppas...
Jag har Caol Ila DE hemma men oöppnad.
Lagga DE har jag aldrig provat. Dessa brukar gå åt ganska fort på SB men i år har dom funnits kvar ganska länge. Har varit lite skeptisk till att köpa denna, men tror att jag måste fixa en sådan. Lagavulin må färga, filtrera och vattna ut sina buteljer, men trotts allt så brukar dom sällan vara dåliga!
Dom skiljer sig en del från orginalen, minns inte om dom bara är slutlagrade på andra fat eller om dom hela tiden legat på vin/sherryfat?! Står på förpackningen vilken typ av fat dom legat på.
Postad 27 February 2014 - 19:31
Nu var du lite väl snål...
Postad 27 February 2014 - 20:19
Konstigt att jag inte tänkte på det första gången. Den är väldigt kryddig, nästan så det fastnar på tungan. Men smaken är ändå helt OKMin är nästan slut
Den används flitigt i glöggen eftersom den inte föll mig i smaken. Väldigt kryddig för min smak.
Postad 28 February 2014 - 14:00
Tänkte försöka smaka mig igenom alla MacDuff från 2000. De jag hittils provat har alla varit riktigt bra och dom flesta ligger ganska bra i pris också!
Postad 28 February 2014 - 15:07
Vad kostar en sådan kryssning? Skulle vara kul men tror inte att de e så billigNågon som åker Cinderellas Whiskykryssning nästa helg?
Tänkte försöka smaka mig igenom alla MacDuff från 2000. De jag hittils provat har alla varit riktigt bra och dom flesta ligger ganska bra i pris också!
Postad 28 February 2014 - 15:35
Nu kanske inte lyxhytten når upp till dagens standard, men på 80-talet kanske den var lite lyxig.
Postad 28 February 2014 - 15:46
Ca 50 mil är en bra bit att åka. Om det var Göteborg så.
Postad 28 February 2014 - 23:02
Imorgon blir det att ligga på låset och försöka klicka hem ett par buteljer. Få se om SB's hemsida dyker som vanligt eller om den håller för trycket? Är iofs inga större släpp, men deras sida är inte direkt känd för att vara den mest stabila!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
424 bilder
209 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?