* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 02 juli 2008 - 10:27
Postad 02 juli 2008 - 10:34
Bildkvaliteten är svår att skilja mellan Telia och Boxer.Hado: "Använder Boxer idag och undrar om man får bättre bild via Telias Digital tv. "
Kostar en bråkdel mot vad Boxer tar för samma utbud så varför inte prova.."6 månader fritt"
Boxerpaketet hamnar väl runt 200 kr i månaden med kortavgift.
Postad 02 juli 2008 - 11:08
Jag har VIP-1910 boxen
, och har det kopplat in den via Digital coax till min reciever.
Det funkar toppen, bortsätt från en sak. Som är VÄLDIGT STRANGE!!
Och det är att på SVT (dvs de enda som sänder DD5.1) så disstar ljudet allan när de sänder 5.1! OCH man kan inte längre skruva ner på boxen, det är maxvolym enda ned till lägsta pricken, då stänger den av ljudet helt.
Recievern
Jag förstår att det borde ha något med DD5.1 signalen att göra. Men hur åtgärdar jag det?!? När det äntligen börjar sändas lity schysst 5.1 ljud så buttar det. BLÄ!!
... har pratat med supporten, men de hade aldrig hört talas om det, och skyller såldes på min egen utrustning!

Postad 02 juli 2008 - 14:57
Bildkvaliteten är svår att skilja mellan Telia och Boxer.
Jag håller inte med. Men det beror kanske även på vilken box du använder till boxer. På min gamla 29" crt var det väldigt stor skillnad i bildkvalité. Svärta, kontrast, skärpa är bättre med telias 1510 box än den thomson box jag har till boxer. Dessutom är bilden flimmrig på via boxer, lugn o fin via 1510.
Postad 03 juli 2008 - 07:00
Nu?
Jag menar att Telia ska börja med HDtv inom ett par månader vilket känns som Nu efter lång väntan.
Postad 03 juli 2008 - 09:12
Jag är inte heller helt säker på vad Telia skickar, men det verkar konstigt att de skulle skicka bilden progressivt eftersom detta skulle kräva ca dubbla bandbredden. Telia ligger runt 4Mbit per kanal som de flesta andra leverantörer och de skickar bilden interlaced.
Enligt specen på prisjakt så klarar 1510 följande format:
Stödda bildformat 480p , 576p
Antingen är det felskrivet eller så skickar telia progressiv signal. Borde ju egentligen vara enkelt att ta reda på. Det vore ju stentufft ifall de verkligen skickar bilden progressivt, först i Sverige i så fall va!?
Postad 03 juli 2008 - 13:41

Några fler som har haft problem med Motorola 1910?
Postad 03 juli 2008 - 14:02
Det uppgavs att någon uppdatering i stationen som måste göras och det tog har jag för mig en dag.
Postad 03 juli 2008 - 14:06
Jättebra första intryck man får med Telias Digital TV. Mamma och pappa beställde det för en vecka sen "boxen kommer om 1 vecka" Right on den kom idag börja man koppla in, får allt inkopplat å så startar man så kommer det upp en gul prick som blinkar sen kommer det upp två gröna och en röd "nej vad var det!" tänkte man eftersom den börja om. Snabbt som ******** går man ut på Telias hemsida å letar då hittar man att man ska starta om boxen dra ut strömen. Ja då gör man det "nehe" inte blev det bättre. Ringer man supporten ja det blir till å vänta en vecka till på nästa box den man fick var trasig
![]()
Några fler som har haft problem med Motorola 1910?
Hade samma sak, men den kom igång efter ett tag av sig själv. Så det behöver inte vara fel på boxen för att den stannar och blir röd på tredje punkten.
Postad 03 juli 2008 - 14:09
Okej... Men nu har ju killen jag pratad med på supporten sagt att han skulle skicka en ny för att det var nåt fel. Men lät du den bara stå på å gå? eller hur gjorde du? Vill ju gärna få igång denHade samma sak, men den kom igång efter ett tag av sig själv. Så det behöver inte vara fel på boxen för att den stannar och blir röd på tredje punkten.

Postad 03 juli 2008 - 14:13
Okej... Men nu har ju killen jag pratad med på supporten sagt att han skulle skicka en ny för att det var nåt fel. Men lät du den bara stå på å gå? eller hur gjorde du? Vill ju gärna få igång den
Startade om den och lät den stå på bara så kom den igång efter ett tag. Den stannade på tredje pricken igen, men jag tror att den kom igång utan att jag startade om den igen då.
Redigerat av t93pan, 03 juli 2008 - 14:15.
Postad 03 juli 2008 - 14:20
okej... Aja får låta den stå på å hoppas på det bästaStartade om den och lät den stå på bara så kom den igång efter ett tag. Den stannade på tredje pricken igen, men jag tror att den kom igång utan att jag startade om den igen då.

Postad 03 juli 2008 - 14:36
Postad 03 juli 2008 - 14:52
Har ju låtit den vart strömlös 1-1.5 timme ungefär men kanske vara för lite kan ju testas under natten och se, kommer ju ta ungefär en vecka att få den andra boxen så har tid och testa olika alternativ... Där mitt problem ligger är ju att den kan inte ta emot information som Operativsystem och grejor som den ska ladda ner. Tycker att det är väldigt konstigt att det inte ska fungera och jag vet ej om det kan ha något med Zyxel switchen som följde med (jag kör igenom fiberlan) internet fungerar utmärkt igenom switchen.vet inte om det har med ditt problem att göra men när jag bytte från min 1510 till 1910 så var det eller blev det någon strul med in- respektive utloggningen. Jag fick då låta den då nya 1910:an vara strömlös en timme eller två (har för mig att jag lät den vara strömlös över natten). Gjorde ett nytt inloggningsförsök på morgonen igen och då fungerade allt klockrent.
Redigerat av Unregistered5410a1a0, 03 juli 2008 - 14:56.
Postad 03 juli 2008 - 15:03
Ring till DigitalTV-supporten igen.
Jag har bytt box av annan anledning och det tog en vecka tills den nya anlände. Envis som en åsna och misstänker fortf att felet ligger i stationen.
Någon granne som har en fungerande 1910-box ?
Redigerat av Latman, 03 juli 2008 - 15:52.
Postad 03 juli 2008 - 15:26
Vet inte om det kommer hjälpa så mycket eftersom jag redan har pratat med dom och dom sa att dom skulle skicka en ny box. Han var ju ganska snabb killen jag prata med att konstatera att det behövdes en ny box. Skulle testa en gång med att dra ut strömen i 10 sek sen starta den igen och det funka inte då var det bara en ny box som skulle kunna hjälpa enligt honom.Danne
Ring till DigitalTV-supporten igen.
Postad 03 juli 2008 - 19:07
Fick hem min 1910 box idag, men när jag skulle logga in fick jag bara felmeddelande hela tiden; "Varning! En annan användare är inloggad med samma koder. Var god försök igen om 15 minuter eller mata in nya koder."
Läste ett tidigare inlägg om att låta den vara strömlös ett par timmar, jag har haft den strömlös i runt 3 timmar nu och testade igen utan att det funkade, något annat man kan göra? Jag har tagit bort koderna från den gamla boxen, så vilken box jag än använder måste jag logga in, men skillnaden är att det funkar med den gamla :/
För man får väl inga nya koder till den nya boxen när man förlänger och byter kanalpaket? Har ju fått utbudet från nya kanalpaketet och tittat på det med gamla boxen, medans jag väntade på nya boxen..
Postad 03 juli 2008 - 19:11
Postad 03 juli 2008 - 20:05
Funderar även på vilka inställningar man bör ha på boxen för bästa bild? Har en 32" LG LCD, inte full-HD.
720p eller 1080i?
PAL B/D/G/H/I eller PAL M?
Redigerat av macmann1, 03 juli 2008 - 20:10.
Postad 04 juli 2008 - 07:07
Provade att stänga av boxen med fjärren. Ingen skillnad.
Drog ut strömmen å i igen då kom bilden tillbaks.
vad är fel???
Tilläggas skall att denna box 1510 även tappade halva mitt kanalpaket så jag fick slå in koderna igen så alla kanaler kom tillbaks, skitmysko.

Postad 04 juli 2008 - 07:25
Har en liten fundering...
Jag har VIP-1910 boxen
Och det är att på SVT (dvs de enda som sänder DD5.1) så disstar ljudet allan när de sänder 5.1! OCH man kan inte längre skruva ner på boxen, det är maxvolym enda ned till lägsta pricken, då stänger den av ljudet helt.
Recievern
Jag förstår att det borde ha något med DD5.1 signalen att göra. Men hur åtgärdar jag det?!? När det äntligen börjar sändas lity schysst 5.1 ljud så buttar det. BLÄ!!
... har pratat med supporten, men de hade aldrig hört talas om det, och skyller såldes på min egen utrustning!

Postad 04 juli 2008 - 08:42
Varför det distar kan jag inte svara på. Det låter onekligen mest som något fel i din utrustning. Dålig kabel kanske?Jag postar samma fråga igen, i hopp om att någon som vet svarar!
Har en liten fundering...
Jag har VIP-1910 boxen
Recievernindikerar att den har 5.1 signal in, så så långt är saken biff.
... har pratat med supporten, men de hade aldrig hört talas om det, och skyller såldes på min egen utrustning!Han hade dock en teori om att det digitala ljudet var inställt på 0 och analoga på 1, fattade inte riktigt vad han menade. Men det kanske ni vet?
Att ändra volymen på en digital signal är inte lika enkelt som på en analog, d.v.s. sänka signalnivån. För att kunna ändra volymen på en digital signal måste man koda av signalen, räkna om den till nya digitala värden med lägre volym och sedan koda den till ursprungsformatet igen. Boxen har ingen DD-kodare och därför går det inte att justera volymen på de kanaler som sänder DD.
Postad 04 juli 2008 - 08:42
Kör jag stereo så har jag ljudet på TVn på nivå 23 å boxens volym på 5-6 pluppar.
Kör jag digitalt så har jag nivå 35 på TVn å fulla pluppar på boxen. Motsvarande om jag kör via förstärkaren.
Postad 04 juli 2008 - 16:44
Postad 04 juli 2008 - 20:30
Så har man beställt Telia Digital Tv. Någon som har erfarenhet av adaptern som gör att du kan köra trådlöst istället för en kabel från modemet. Synpunkter?
Beror lite på vilken produkt du tänker på men eftersom du skriver trådlöst så antar jag att vi pratar Ruckus Media Flex. Jag kör detta hemma och det funkar förvånansvärt bra! Plugga in och allt funkade. Har heller inte hackat en enda gång så jag är helnöjd.
Det finns ju en möjlighet att du menar Zyxel PLA-400 där du kör över elnätet istället.
Hade dessa innan jag gick över till Ruckus och tyckte att det var helt ok.
Jag hade dock ett problem med dessa och det var när ena PLA-400 enheten var ansluten i närheten av massa andra produkter så fick jag väldigt dålig hastighet vilket inte räckte till digital-tvn. Fick helt enkelt flytta på PLA-400 till att sitta ensam i ett annat eluttag.
Postad 05 juli 2008 - 06:16
Något annat som också stör mig är att TVn inte växlar format mellan 4:3 och 16:9 automatiskt när jag kopplar via HDMI. Det kan väl inte vara så korkat att funkrionen saknas i HDMI-gränssnittet? Är det kanske samma typ av bugg i programvaran som de lyckades införa på SCART:ens formatväxling vid en uppgradering för ett halvår sedan? Eller kan det vara min TV som inte har stöd för funktionen?
Jag bråkar för fullt med Telia för att få denna buggen fixad. Problemet ligger nog inte i HDMI, bildrutan måste ju kompenseras med med svarta kanter till höger och vänster, om den ska skalas om från 4:3 bild till 16:9 (t ex 1920x1080), innan bilden matas ut till HDMI. Funktionen finns redan i boxens mjukvara, det bevisas om man ställer in den för en 4:3-tv; då får man de svarta fälten över och under bilden på 16:9-material, precis som det ska vara.
Telia hävdar att ingen annan påpekat problemet, så det gjorde verkligen inget om alla som har en Motorolabox kastade er på luren idag och börjar skälla.
Ginge det få Motorola att engagera sig i detta? Var kommer jag åt "rätt" folk?
Postad 05 juli 2008 - 09:39
Varför det distar kan jag inte svara på. Det låter onekligen mest som något fel i din utrustning. Dålig kabel kanske?
Att ändra volymen på en digital signal är inte lika enkelt som på en analog, d.v.s. sänka signalnivån. För att kunna ändra volymen på en digital signal måste man koda av signalen, räkna om den till nya digitala värden med lägre volym och sedan koda den till ursprungsformatet igen. Boxen har ingen DD-kodare och därför går det inte att justera volymen på de kanaler som sänder DD.
Men borde inte det digitala ljudet från DVD, popcornbox och PS2 också butta isf? Men det funkar ju klockrent.
Det låter liksom som att IN-signalen i recievern från boxen är TOK-låg så förstärkarens signal bara distar när den försöker kompensera. Ungefär som när du kopplat in mp3 spelare i recievern skruvat ner den till 1 och sen börjar skruva upp på stärkaren. detta fast att signalen ändå är hög volymässigt. Det låter kanske lite mystico, men med tanke på att volymkontrollen i boxen är så knas, så tycker man ju det borde bero på boxen eller signalen in i boxen.
Sen är ju problemet att det är inte så lätt att felsöka... för för tillfället är det bara 1 gång i veckan jag kan felsöka och det är när de sänder Allsång på skansen!

Redigerat av simonsimonsson, 05 juli 2008 - 09:40.
Postad 05 juli 2008 - 10:36
Det är Zyxel varianten jag menade, dom hade den för 295:- istället för 995:-. Blir trist att dra nätverkskabel från köket. Vart hittar man den varianten du har, Ruckus Media Flex?Beror lite på vilken produkt du tänker på men eftersom du skriver trådlöst så antar jag att vi pratar Ruckus Media Flex. Jag kör detta hemma och det funkar förvånansvärt bra! Plugga in och allt funkade. Har heller inte hackat en enda gång så jag är helnöjd.
Det finns ju en möjlighet att du menar Zyxel PLA-400 där du kör över elnätet istället.
Hade dessa innan jag gick över till Ruckus och tyckte att det var helt ok.
Jag hade dock ett problem med dessa och det var när ena PLA-400 enheten var ansluten i närheten av massa andra produkter så fick jag väldigt dålig hastighet vilket inte räckte till digital-tvn. Fick helt enkelt flytta på PLA-400 till att sitta ensam i ett annat eluttag.
Postad 05 juli 2008 - 14:35
Samma problem här...Jag bråkar för fullt med Telia för att få denna buggen fixad. Problemet ligger nog inte i HDMI, bildrutan måste ju kompenseras med med svarta kanter till höger och vänster, om den ska skalas om från 4:3 bild till 16:9 (t ex 1920x1080), innan bilden matas ut till HDMI. Funktionen finns redan i boxens mjukvara, det bevisas om man ställer in den för en 4:3-tv; då får man de svarta fälten över och under bilden på 16:9-material, precis som det ska vara.
Telia hävdar att ingen annan påpekat problemet, så det gjorde verkligen inget om alla som har en Motorolabox kastade er på luren idag och börjar skälla.
Postad 05 juli 2008 - 17:07
Det är Zyxel varianten jag menade, dom hade den för 295:- istället för 995:-. Blir trist att dra nätverkskabel från köket. Vart hittar man den varianten du har, Ruckus Media Flex?
Ruckus media flex fick jag när jag tecknade mig för Telia Smart och band upp min digital-tv i 12mån.
Såg att Teliabutikerna säljer dessa och jag har för mig att priset var 1295:-
Postad 05 juli 2008 - 19:38
Nja, när man kopplar via SCART fungerar ju formatomställningen, men då är det inte boxen som lägger till de svarta kanterna utan TVn (om man har en widescreen-TV inställd på 4:3). I detta fall får TVn formatinformationen genom att stift nr 8 på SCART-kontakten har en spänning på 5-8V vid en 16:9-sändning och 9,5-12V vid en 4:3-sändning. Denna information borde ju kunna skickas till TVn via HDMI också, eller?Jag bråkar för fullt med Telia för att få denna buggen fixad. Problemet ligger nog inte i HDMI, bildrutan måste ju kompenseras med med svarta kanter till höger och vänster, om den ska skalas om från 4:3 bild till 16:9 (t ex 1920x1080), innan bilden matas ut till HDMI. Funktionen finns redan i boxens mjukvara, det bevisas om man ställer in den för en 4:3-tv; då får man de svarta fälten över och under bilden på 16:9-material, precis som det ska vara.
Naturligtvis skulle det gå att lösa genom att boxen lägger till svarta kanter också, men då blir det förmodligen ett herrans liv på alla dem som vill ha sin 4:3-bild utdragen till 16:9, och det är tyvärr väldigt många. En variant skulle ju vara om de kunde utöka inställningsmenyn med ytterligare ett alternativ typ "16:9 med svarta kanter vid 4:3-sändning" eller vad det nu skulle kallas. Nackdelen är att man tappar i horisontell upplösning vid en 4:3-sändning om man kör 576p med detta alternativ, men det kan man nog stå ut med.
Postad 05 juli 2008 - 23:08
Nej, men jag har börjat acceptera att det ser ut på detta sätt. Jag har märkt att det skiljer ganska mycket mellan olika program och olika kanaler. När jag t.ex. jämför med testbilden på SVT ser det riktigt bra ut så allt är förmodligen som det ska. Det kanske är så att utrustningen avslöjar hur dåliga sändningarna är på vissa program. Ungefär samma fenomen som när man jämför olika ljudanläggningar. En halvtaskigt inspelad skiva kan låta skapligt på en halvdan anläggning medan den låter uselt på en riktigt bra anläggning. Inte för att jag har någon super-TV, men en CRT är ju betydligt mer förlåtande än en LCD. Sedan kanske boxen är på olika bra humör som du skrev tidigare.svedberg, har du fått ordning på "gråhinnan " ?

Postad 06 juli 2008 - 09:32
Nja, när man kopplar via SCART fungerar ju formatomställningen, men då är det inte boxen som lägger till de svarta kanterna utan TVn (om man har en widescreen-TV inställd på 4:3). I detta fall får TVn formatinformationen genom att stift nr 8 på SCART-kontakten har en spänning på 5-8V vid en 16:9-sändning och 9,5-12V vid en 4:3-sändning. Denna information borde ju kunna skickas till TVn via HDMI också, eller?
Nej, signalen över HDMI är ju "klar" och kan ha i stort sett vilket format som helst. Utan det faller ju hela konceptet med inbyggd scaler i boxen. Det är ju löjligt att först släpa ut bilden över hela ytan och sen skicka den till tv:n som då får plocka bort massa bildinformation för att få ner den till korrekt format igen.
Naturligtvis skulle det gå att lösa genom att boxen lägger till svarta kanter också, men då blir det förmodligen ett herrans liv på alla dem som vill ha sin 4:3-bild utdragen till 16:9, och det är tyvärr väldigt många. En variant skulle ju vara om de kunde utöka inställningsmenyn med ytterligare ett alternativ typ "16:9 med svarta kanter vid 4:3-sändning" eller vad det nu skulle kallas. Nackdelen är att man tappar i horisontell upplösning vid en 4:3-sändning om man kör 576p med detta alternativ, men det kan man nog stå ut med.
Förmodligen har du rätt, "folk" är dummare än höns. Men signalen skall levereras i rätt format, punkt slut. Den som medvetet vill förvränga sin bild på tv:n kan göra det själv.
Postad 06 juli 2008 - 12:32
Eftersom min TV förmodligen har betydligt bättre scaler än boxen skulle jag föredra att signalen skickas i originalformat till TVn och skalas om där istället. Det faller dock helt om inte TVn får någon information om bildformatet.Nej, signalen över HDMI är ju "klar" och kan ha i stort sett vilket format som helst. Utan det faller ju hela konceptet med inbyggd scaler i boxen. Det är ju löjligt att först släpa ut bilden över hela ytan och sen skicka den till tv:n som då får plocka bort massa bildinformation för att få ner den till korrekt format igen.
I en SD-sänding är ju 16:9-bilden anamorfisk med samma upplösning som en 4:3-bild, d.v.s. 720x576. Det är därför inte helt lyckat om boxen måste skala om 4:3-bilden till en 16:9-bild med svarta kanter på sidorna. Ca 25% av bredden på bilden kommer att utgöras av de svarta kanterna och själva bilden får då en upplösning på ca 540x576.
Skalar man upp bilden till ett HD-format i boxen fungerar det dock utmärkt enligt ditt förslag och det skulle vara en helt acceptabel lösning på problemet.
Jag såg för övrigt i specifikationerna till min TV att den inte har stöd för 576i eller 480i via HDMI! Det kanske är därför som inte 576i finns som alternativ i boxen, det fungerar helt enkelt inte att skicka dessa format med HDMI???
Postad 07 juli 2008 - 09:32
Jag såg för övrigt i specifikationerna till min TV att den inte har stöd för 576i eller 480i via HDMI! Det kanske är därför som inte 576i finns som alternativ i boxen, det fungerar helt enkelt inte att skicka dessa format med HDMI???
576i går alldeles utmärkt att skicka över HDMI, men tyvärr icke i Motorola-boxen av någon märklig anledning.
Postad 07 juli 2008 - 19:15
Jag har kollat runt på några olika modeller av TV-apparater, men det är svårt att hitta specifikationer på vad de klarar via HDMI. Det jag kommit fram till är i alla fall att Samsungs apparater inte klarar 576i eller 480i. Pioneer verkar däremot klara dessa format. Att ganska många TV-apparater inte klarar 576i kan ju i alla fall vara en orsak till att boxen inte har alternativet.576i går alldeles utmärkt att skicka över HDMI, men tyvärr icke i Motorola-boxen av någon märklig anledning.
Postad 07 juli 2008 - 20:41
Jag har kollat runt på några olika modeller av TV-apparater, men det är svårt att hitta specifikationer på vad de klarar via HDMI. Det jag kommit fram till är i alla fall att Samsungs apparater inte klarar 576i eller 480i. Pioneer verkar däremot klara dessa format. Att ganska många TV-apparater inte klarar 576i kan ju i alla fall vara en orsak till att boxen inte har alternativet.
Min Sharp XL2 klarar allafall av 576i via HDMI så för mig så är det viktigt att 1910 boxen"klarar" det. Jag fattar inte hur de tänkt lösa det när HD tv kommer. Hur man än har boxen inställd då så blir det ju galet ifall de olika HD kanalerna sänder i olika format.
Bildkvalitén på min XL2 med 1510 boxen kopplad med scart är ruggigt bra (Jag sitter 2.5-3.5 meter ifrån 52"). Har svårt att tro att SD tv kan bli bättre ens med digital bildöverföring. När jag väl får 1910 boxen så är jag rädd att det blir sämre eftersom jag är tvingad att använde de inbyggda bildbehandlingsskretsarna i boxen. Att dessutom inte 4:3 och 16:9 växlingen funkar gör ju inte direkt att man blir mer sugen..
Postad 08 juli 2008 - 09:25
Jag har Motorola boxen. Jag fick problem med att jag fick svarta kanter uppe o nere å tv på i stort sett alla kanaler närjag kör via HDMI.
Jag pillade runt lite, utan framgång, men sen jag stoppade i en Scart i tv ut och in till tv så försvann detta problem även på HDMI porten.
Nu är jag lost när ni pratar uppscalning osv om formaten mm, men detta kanske är lösningen på era problem som får svarta kanter? jag har ställt in att boxen kör ut 1080i format via HDMI. bilden är Suverän.
Dock kollar man via scarten så är det svarta mer grått som en liten hinna.
Skulle gärna vilja att någon pmar mig om hur man gör för att kunna koppla exempelvis Xbox/pc och tv till samma uttag i väggen.
Jag har fiber och har router mm på vinden så jag har kopplat den kontakten som är dedikerad till tv till kontakten som går i väggarna till vardagsrummet. Men jag skulle vilja koppla in pc elelr xbox till samma uttag.
Jag vet att jag har sett nån info om det i denna tråden, men hittar inte det. den är gigantisk denna tråd nu och sökfunktionen i tråden hittar jag inte med hellar.
Jag är impad över bildkvaliten, äntligen slipper man grynet från Boxer...
Postad 08 juli 2008 - 11:35
Vårt problem är snarare tvärt om. Vi vill ha svarta kanter på sidorna vid 4:3-sändningar, men boxen skickar inte ut formatinformationen till TVn så 4:3-bilden blir utdragen till 16:9 om man inte ändrar det manuellt med TVns fjärrkontroll.Hej.
Jag har Motorola boxen. Jag fick problem med att jag fick svarta kanter uppe o nere å tv på i stort sett alla kanaler närjag kör via HDMI.
Jag pillade runt lite, utan framgång, men sen jag stoppade i en Scart i tv ut och in till tv så försvann detta problem även på HDMI porten.
Nu är jag lost när ni pratar uppscalning osv om formaten mm, men detta kanske är lösningen på era problem som får svarta kanter? jag har ställt in att boxen kör ut 1080i format via HDMI. bilden är Suverän.
Dock kollar man via scarten så är det svarta mer grått som en liten hinna.
Skulle gärna vilja att någon pmar mig om hur man gör för att kunna koppla exempelvis Xbox/pc och tv till samma uttag i väggen.
Jag har fiber och har router mm på vinden så jag har kopplat den kontakten som är dedikerad till tv till kontakten som går i väggarna till vardagsrummet. Men jag skulle vilja koppla in pc elelr xbox till samma uttag.
Jag vet att jag har sett nån info om det i denna tråden, men hittar inte det. den är gigantisk denna tråd nu och sökfunktionen i tråden hittar jag inte med hellar.
Anledningen till att du fick svarta kanter upptill och nertill beror troligtvis på att du hade 4:3-format inställt. Då lägger boxen till de svarta kanterna vid 16:9-sändningar så att bilden inte ska bli utdragen i höjdled på en 4:3-TV.
Postad 08 juli 2008 - 11:49
Efter att ha sökt på ordet "SPLITTER" i denna tråd fann jag en hel del matnyttigt. Bland annat: här>>>>>>
Postad 08 juli 2008 - 12:20
Vårt problem är snarare tvärt om. Vi vill ha svarta kanter på sidorna vid 4:3-sändningar, men boxen skickar inte ut formatinformationen till TVn så 4:3-bilden blir utdragen till 16:9 om man inte ändrar det manuellt med TVns fjärrkontroll.
Anledningen till att du fick svarta kanter upptill och nertill beror troligtvis på att du hade 4:3-format inställt. Då lägger boxen till de svarta kanterna vid 16:9-sändningar så att bilden inte ska bli utdragen i höjdled på en 4:3-TV.
Jag hade ändrat om inställningarn atill 16/9, men inte förrän jag satte i scarten i tv ut så slapp jag kanter uppe o nere, jag hade en scart i video ut kopplad till dvd inspelaren.
Läste lite nu, tack, visste inte vilket ord jag skulle söka på. följdfråga om man använder sig av en splitter, går det att ta emot data (typ internetsurf via xbox) och tv data samtidigt. Frågar eftersom Telias switch har en utgång som verkar dedikerad till tv, det kanske inte fungerar med att surfa osv på nätet då?Efter att ha sökt på ordet "SPLITTER" i denna tråd fann jag en hel del matnyttigt. Bland annat: här>>>>>>
Postad 08 juli 2008 - 12:50
Du behöver alltså 2 stycken splittrar (de säljs i par). Clas Ohlson har ett par som duger fint för det ändamålet.
Kort och gott: JA DET GÅR YPPERLIGT ATT SURFA VIA XBOXEN OCH SE PÅ TV, SAMTIDIGT.

EDIT: Bild... (från tidigare inlägg, cred till konstnären bakom bilden)

Redigerat av HemoWest, 08 juli 2008 - 12:52.
Postad 08 juli 2008 - 17:36
Du använder helt enkelt 1 kabel till att transportera data för 2 kablar (en nätverkskabel använder sig bara av hälften av de åtta kablarna till att transportera data varpå du kan använda de andra 4 till annat).
Är det Cat5e så används alla åtta vid Gbit hastigheter, vid 100Mbit så används bara halva antalet.
Postad 08 juli 2008 - 21:34
Postad 08 juli 2008 - 23:38
Fick en uppdatering av mjukvaran i boxen idag (gamla boxen). Finns det nån sida där man kan kolla vad som har ändrats mellan de olika utgåvorna?
cigehn brukar ha koll på sådant och brukar posta det här, men nu vekar han vara på semester

Känner inte till någon annan sida och tror inte det finns heller.
Postad 09 juli 2008 - 08:32
cigehn brukar ha koll på sådant och brukar posta det här, men nu vekar han vara på semester
![]()
Känner inte till någon annan sida och tror inte det finns heller.
Ok, tack för svar! Hade för mig jag sett nåt liknande förr iaf.
Postad 09 juli 2008 - 09:37
Postad 09 juli 2008 - 09:59
Är det Cat5e så används alla åtta vid Gbit hastigheter, vid 100Mbit så används bara halva antalet.
Så sant så sant... förhoppningsvis klarar han sig med 100 i båda fallen (Xbox + Telia), det gör jag i alla fall.
4 användare läser detta ämne
1 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
-
micke_thorn