Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 August 2009 - 07:44

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Med scart: "lugnare bild", bättre färger, mkt skarpare.

Jisses, det borde vara precis tvärtom - om nått.
Det finns inget i en friskt fungerande HDMI-utsignal som gör att det skulle vara sämre, på det sättet du beskriver, än analog RGB. Nått är keffo.

Kan också tillägga att efter att ha tittat i går kväll genom scarten så är jag helt säker på att min gamla box gav bättre bild på sd, den blir mer utsmetad genom denna, inte lika tydliga linjer i ansikten tex.

Hmm, jag hann aldrig testa sensta/sista FW:en till gamla boxen men som jag sa tidigare observerade jag oxå lite olika karaktär mellan boxarna där PVR:en var lite blurrigare ja, eller om den gamla var lite hård och yxig beorende på hur man vill se det. Vet inte vad sånt kan bero på men jag gissar att de olika boxarna kör med lite olika mpeg2-processing. Hos mig var det dock inga stora skillnader vad jag minns.

När jag ändrar v-format på sd så blir det lite skarpare ju högre upplösning jag väljer, däremot blir texten mer yxig.

Hmm, ok. Tjaa, det där varierar ju beorende på vilken display man har så det i sig är nog inget konstigt.

Jag provade också med komponent i går kväll och det var ingen skillnad tyckte jag mellan den och hdmi, kanske att hdkanalerna såg lite sämre ut.

Ohh, då har det inte med hdmi-gränssnittet att göra då.

Vad menar du med att det har med hdmi-gränssnittet att göra, vad innebär det?

Att nånting i hela kedjan där hdmi-signalen går skulle vara kajko - men enl ovan så verkar det som om felet även ligger i den bana analoga komponent signalen går oxå.

Ringde och pratade med comhem idag, blev skickad runt lite, och han jag pratade med sist sa (efter dom vanliga frågorna om jag testat med annan kabel, ingång på tv etc) att det var fel på boxen och att jag skulle byta ut den. Nämnde även signalstyrkan men har sa att det inte kan vara det. Jag får väl byta ut den och se om det blir likadant.

Ja det är nog det vettigaste, bara hålla tummarna att nästa är bättre då...

Postad 07 August 2009 - 21:30

snöharry
  • snöharry
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Bytte till nya HD boxen med hårdisk.Min förra var den första generationens HD box com hem hade.
Tänkte dela med mig mina erfarenheter.

Bilden är skarpare än gamla HD boxen som nu ligger på hyllan.Den gamla var hur man än ställde in tv lite "hård" i bilden på SD kanalerna eller grov hur man ska utrycka sig,den blev bättre med uppdateringarna men aldrig perfekt enligt min åsikt.HD kanalerna var bra på gamla boxen.

Nya HD boxen har skarpare bild på SD kanalerna,inte som dag och natt på min display(Samsung M86 37) men bilden upplever jag "mjukare" och skarp.HD kanalerna är aningen skarpare men störst skilland enl mig är det på SD kanalerna.

En fråga...

Enl instruktionsboken ska jag kunna ändra V-format men har jag säg kanal 1 och ändrar V-format så står det bara varje gång jag trycker på knappen 1080i.Vill jag få "orginal" eller andra upplösningar så måste jag gå till en HD kanal och först då ser jag att det ändras och så även när jag sen tittar tillbaka på kanal 1 så har det ändrats

Måste vara ngt knas va???

Postad 07 August 2009 - 23:57

myrstack
  • myrstack
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Bytte till nya HD boxen med hårdisk.Min förra var den första generationens HD box com hem hade.
Tänkte dela med mig mina erfarenheter.

Bilden är skarpare än gamla HD boxen som nu ligger på hyllan.Den gamla var hur man än ställde in tv lite "hård" i bilden på SD kanalerna eller grov hur man ska utrycka sig,den blev bättre med uppdateringarna men aldrig perfekt enligt min åsikt.HD kanalerna var bra på gamla boxen.

Nya HD boxen har skarpare bild på SD kanalerna,inte som dag och natt på min display(Samsung M86 37) men bilden upplever jag "mjukare" och skarp.HD kanalerna är aningen skarpare men störst skilland enl mig är det på SD kanalerna.

En fråga...

Enl instruktionsboken ska jag kunna ändra V-format men har jag säg kanal 1 och ändrar V-format så står det bara varje gång jag trycker på knappen 1080i.Vill jag få "orginal" eller andra upplösningar så måste jag gå till en HD kanal och först då ser jag att det ändras och så även när jag sen tittar tillbaka på kanal 1 så har det ändrats

Måste vara ngt knas va???

Precis vad jag upplever också ju. Fler?

Postad 08 August 2009 - 09:23

snöharry
  • snöharry
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Det måste vara en bugg v-format problemet för jag hittar ingenstanns i instr.boken mer än att du ska kunna ändra via knappen.
Fåtal här som klagat på det då jag sökt med sökfunktionen på v-format

Redigerat av snöharry, 08 August 2009 - 09:31.

Postad 08 August 2009 - 10:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Jo det är en bugg som tydligen uppstår på vissa displayer. Ni som har detta problem, har ni andra apparater som man kan ändra upplösning med på liknande sätt? Om ja, funkar allt som det ska där?

Har lite andra ärenden med min Comhem-kontakt så jag kan pusha på för denna bugg i samma veva så det blir ordentligt rapporterat iaf (om det sen hjälper vet gudarna..).

Jag är lite osäker på vad du menar med "mjukare och skarp" på en och samma gång (även om jag nog kan ana vad du menar - trots det motsägelsen i det hela) men i stort stämmer ovanstående väldigt bra med min minnesbild av boxarna.

Redigerat av pacman, 08 August 2009 - 10:25.

Postad 08 August 2009 - 10:53

snöharry
  • snöharry
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Misstänkte det avr en bugg.Förra Hd boxen så funka v-format som det skulle oavsett kanal,enda skillnaden var att ville du ha "orginal" var du tvungen att göra det i en HD kanal men övriga kanaler kunde man växla format hursom.

Jag har svårt att välja vilka ord jag ska använda för att jämföra denna nya HD box mot den gamla men jag märker en förbättring,framförallt på SD kanalerna och som jag nämnde även HD kanalerna men bäst på SD kanalerna,kör för övrigt "orginal" då jag vill ha rätt upplösning för vald sändning.Jag tweaka lite lite grand i inställningar på tv apparaten.

Lite offtopic men mina tweaks är kopierade från en sajt som recensera tv apparater(min modell) och hade någon slags utrustning som dom la framför skärmen och jag kopiera dom nästan rakt av med viss justering där jag ansåg att jag trivdes med bilden

Postad 08 August 2009 - 12:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Undra om det är så att när man försöker växla till "Original" så gör boxen en förfrågan om vilka upplösningar skrämen kirrar (EDID via HDMI). Vid kanalbyte skippar man dock denna förfrågan. Om det skulle vara så att "576i" saknas i EDID så skulle ju det förklara varför man kan växla till "Original" om man står i en HDTV-kanal men inte på en SD-kanal.

Spekulerar bara, förstås. Nån som har tillräcklig koll när det gäller EDID och sånt för att skjuta min teori i sank? :)

Jag har svårt att välja vilka ord jag ska använda för att jämföra denna nya HD box mot den gamla

Du är inte ensam. :blink:

Redigerat av pacman, 08 August 2009 - 12:44.

Postad 09 August 2009 - 16:40

ahnfeldt
  • ahnfeldt
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Nej, det har inte med formateringen att göra, har själv inte gjort någon sådan. Skapade nu en mapp med namn "VÅR", så att använda Å, Ä och Ö är heller inga problem. Vi får väl låta några fler skapa mappar och se hur det går.

Mycket konstigt att det inte funkar för mig. Kan skapa mappar utan problem under Musik och Foto men inte under Video. När jag skrivit in namnet och trycker på GUL-knapp så blinkar ringen med ett streck igenom uppe i högra hörnet (samma som kommer fram om man försöker ta bort en fil samtidigt som en annan fil håller på att tas bort). Sen om jag markerar en fil och väljer att flytta den så finns det inga mappar att välja. finns bara /Video med ingenting under i "mapplistan"

/Tomas

Postad 10 August 2009 - 09:56

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Mycket konstigt att det inte funkar för mig. Kan skapa mappar utan problem under Musik och Foto men inte under Video. När jag skrivit in namnet och trycker på GUL-knapp så blinkar ringen med ett streck igenom uppe i högra hörnet (samma som kommer fram om man försöker ta bort en fil samtidigt som en annan fil håller på att tas bort). Sen om jag markerar en fil och väljer att flytta den så finns det inga mappar att välja. finns bara /Video med ingenting under i "mapplistan"

/Tomas

Ja, det är konstigt, när jag har givit mappen ett namn så är det bara att trycka gul knapp och då hamnar mappen överst i listan av inspelningarna. Det låter som ett fall för ComHem att lösa.

Postad 10 August 2009 - 19:41

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0

Har lite andra ärenden med min Comhem-kontakt så jag kan pusha på för denna bugg i samma veva så det blir ordentligt rapporterat iaf (om det sen hjälper vet gudarna..).

En grej som inte är en bugg utan bara ett dåligt val av tillverkaren är steglängden när man hoppar i inspelningar inte är fasta utan beror på inspelningens längd. Om man t.ex. trycker pil uppåt verkar det bli ett hopp på cirka 1/8 av totala inspelningens längd framåt. Om man har tidsaxeln framme och trycker pil höger blir hoppet typ 1/200. Tanken är säkert god men i praktiken innebär det att jag som användare aldrig kan veta hur långa hoppen är eftersom varje inspelning har olika längd. Det är en grej som borde ändras i en uppdatering av mjukvaran för att göra boxen ännu mer användarvänlig.

Postad 10 August 2009 - 19:46

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

En grej som inte är en bugg utan bara ett dåligt val av tillverkaren är steglängden när man hoppar i inspelningar inte är fasta utan beror på inspelningens längd. Om man t.ex. trycker pil uppåt verkar det bli ett hopp på cirka 1/8 av totala inspelningens längd framåt. Om man har tidsaxeln framme och trycker pil höger blir hoppet typ 1/200. Tanken är säkert god men i praktiken innebär det att jag som användare aldrig kan veta hur långa hoppen är eftersom varje inspelning har olika längd. Det är en grej som borde ändras i en uppdatering av mjukvaran för att göra boxen ännu mer användarvänlig.

Kan inte annat än skriva under på detta, Stört omöjligt att hålla koll på hur långa 'hoppen' kommer att bli vid olika inspelningar.

Mvh.
Mats

Postad 11 August 2009 - 07:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Skickar med den med. :rolleyes:

För min egen del så är det som irriterar mest (förutom "hoppa ur Favoriter"-buggen) faktiskt att Tidsaxeln hänger kvar så länge. Sure den går att ta bort med "Exit" men tiden borde vara ställbar precis som info-rutan.

Ja och att jag inte får 576i att funka 100%-igt på min tv men där har jag inte sammlat tillräckligt med bevis för att kunna skylla på enkom boxen. :D

Redigerat av pacman, 11 August 2009 - 07:34.

Postad 11 August 2009 - 14:11

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0

Skickar med den med. :)

För min egen del så är det som irriterar mest (förutom "hoppa ur Favoriter"-buggen) faktiskt att Tidsaxeln hänger kvar så länge. Sure den går att ta bort med "Exit" men tiden borde vara ställbar precis som info-rutan.

Ja och att jag inte får 576i att funka 100%-igt på min tv men där har jag inte sammlat tillräckligt med bevis för att kunna skylla på enkom boxen. :lol:

det mest irriterande tycker jag är textningen; den ena är oläslig mot vit bakgrund och
den andra fetsvart som täcker alldeles för mycket av bilden. Och man skulle ju vilja möjlighet
att ställa in storleken på textningen, den är jättestor i dessa tider då folk har relativt stora
tv och projektorer...

Postad 11 August 2009 - 14:47

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

det mest irriterande tycker jag är textningen; den ena är oläslig mot vit bakgrund och
den andra fetsvart som täcker alldeles för mycket av bilden. Och man skulle ju vilja möjlighet
att ställa in storleken på textningen, den är jättestor i dessa tider då folk har relativt stora
tv och projektorer...

Precis vad jag tycker oxå. Måste ju gå o fixa till textningen på något sätt. ATt tidsaxeln ligger kvar så länge är ju oxå väldigt irriterande.

Postad 11 August 2009 - 20:16

sidhabo
  • sidhabo
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Köpte boxen med HD för en måndad sen. Fått problem med program som jag spelat in. De flesta funkar . Men program som är typ mer än 2 timmar långa ger mig pop up när jag ska spela den:
Filen måste dekrypteras "Ja/Nej". Vilket jag än väljer så hänger det bara sen. Tror jag väntat nån timme som mest.
Just nu har jag en fil på 360 minuter. Den är inte märkt med kryptering. Försöker jag spela den får jag inte meddelande om dekryptering. Men den bara hänger. Spelar aldrig.
Den andra filen är 240 minuter . Den är märkt krypterad . Och jag får frågan om kryptering när jag försöker spela den.
Båda dessa filer är tennis från EuroSport kanalen. Konstigt att den ena blir märkt krypterad och den andra inte ...
Alla andra filer mindra än 90 minuter ungefär från samma kanal funkar bra. Så det lutar åt att det är väldigt långa inspelningar som inte funkar.
Nån som känner igen detta.

Postad 11 August 2009 - 22:08

mukitelan
  • mukitelan
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja plocka upp tråden om ljudsynk-problematiken.

Jag har haft min box i två veckor ungefär och börjar att märka att bilden ligger före ljudet. Jag gick givetvis in på läppsynk-menyn men där kan man ju bara förskjuta ljudet ännu längre bakåt.

Jag läste i tråden om en annan person som hade problemet men hittade inte svaret på det samma. Har någon samma problem?

Sen har jag en undran kring läppsynk-valet. Varför har man bara en ensidig läppsynk, det känns väldigt märkligt att det inte går att skjuta ljudet åt vilket håll man vill...

Postad 11 August 2009 - 22:37

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0

Jag skulle vilja plocka upp tråden om ljudsynk-problematiken.

Jag har haft min box i två veckor ungefär och börjar att märka att bilden ligger före ljudet. Jag gick givetvis in på läppsynk-menyn men där kan man ju bara förskjuta ljudet ännu längre bakåt.

Jag läste i tråden om en annan person som hade problemet men hittade inte svaret på det samma. Har någon samma problem?

Sen har jag en undran kring läppsynk-valet. Varför har man bara en ensidig läppsynk, det känns väldigt märkligt att det inte går att skjuta ljudet åt vilket håll man vill...

Det normala är att video-bearbetningen (uppskalning etc) i receiver och/eller TV orsakar att bilden halkar efter
tidsmässigt och därför har man möjligheten att slöa ner ljudet också.

Redigerat av rickardl, 11 August 2009 - 22:41.

Postad 12 August 2009 - 09:48

Unregistered1c93ff53
  • Unregistered1c93ff53
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Hmm....
Är det bara jag som fått problem med Timeshift?
I vissa fall när jag går tillbaka till "Live" så blir bilden helt svart. Enda åtgärden verkar att vara att byta kanal.
Testade nyss att starta om boxen och då fungerar allt igen.

Postad 12 August 2009 - 10:20

klabbarpan
  • klabbarpan
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Hej

Fick hem min HDPVR box igår, kopplade in den och fixade allt, allt fungerade perfekt utom Discovery HD och Canal + Film HD, där fick jag grymma blockbildningar eller ingen bild alls, kollade signalen den låg och hoppade mellan 0-90% i kvalite. Dessa kanalerna fungerade perfekt på den gamla HD 1000 boxen, så misstänkte att nåt var fel på boxen, testade att koppla in den gamla boxen, fick perfekt bild igen, kopplade in den nya boxen igen, men denna gång fick antennsladden som ingår ligga i en båge på golvet istället för inknölad bakom tv-bänken, döm om min förvåning när jag fick perfekt bild på HD-kanalerna igen, testade att trycka in den bakom bänken och samma fenomen blockbildning.

Frågan är vad det kan vara som stör ut signalen så pass... ska undersöka det närmare ikväll, men om det finns fler som har liknande problem kan det vara värt att undersöka...

//Klabbarpan

Postad 12 August 2009 - 10:23

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Fick hem min HDPVR box igår, kopplade in den och fixade allt, allt fungerade perfekt utom Discovery HD och Canal + Film HD, där fick jag grymma blockbildningar eller ingen bild alls, kollade signalen den låg och hoppade mellan 0-90% i kvalite.

Discovery HD, Eurosport HD (och antagligen Canal+ HD) är de kanaler som är mest känsliga, har för mig att de ligger på de högsta frekvenserna. För mig funkar det mycket bättre att skita i comhems antennsladd och köra på en av bättre kvalité, då försvann alla blockbildningar på dessa kanaler. Så det är ett tips.

Redigerat av distortion2, 12 August 2009 - 10:24.

Postad 12 August 2009 - 10:29

klabbarpan
  • klabbarpan
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Jag fick ingen bild alls på dem utan comhems lilla kabel....

men har en rätt risig antennsladd, ska ta och byta den mot en ny och något bättre....

Postad 12 August 2009 - 10:31

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Håller helt med. Förstår inte hur man tänkte där. Undrar vilket årtionde nästa uppdatering kommer.

Postad 12 August 2009 - 11:36

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Håller helt med. Förstår inte hur man tänkte där. Undrar vilket årtionde nästa uppdatering kommer.

Att lägga på en fördröjning på ljudet är programmeringsmässigt ENKELT. Att göra så att ljudet kommer tidigare än när det kommer går liksom inte. Alternativet skulle vara att fördröja bilden istället men jag misstänker att det finns komplikationer med det.

Alla som har problem med läppsynk kör väl åtminstone ljudet genom reciever så egentligen är det väl där fördröjningen på ljudet införs?

Postad 12 August 2009 - 12:13

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Att lägga på en fördröjning på ljudet är programmeringsmässigt ENKELT. Att göra så att ljudet kommer tidigare än när det kommer går liksom inte. Alternativet skulle vara att fördröja bilden istället men jag misstänker att det finns komplikationer med det.

Alla som har problem med läppsynk kör väl åtminstone ljudet genom reciever så egentligen är det väl där fördröjningen på ljudet införs?

Nej, det är inte alla som kör ljudet via receiver utan bild och ljud via HDMI till TV:n direkt och vi har också problem med läppsynk. Problemet är att felet kommer och går och då lär det inte vara något fel i boxen utan snarare i utsändningen, vissa kanaler har mer problem än andra.

Postad 12 August 2009 - 12:44

mukitelan
  • mukitelan
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Precis som föregående talare säger så kör jag min bild antennuttag ---(COMHEMsladd)---> Humax ---(HDMI)---> teve

Och det lär var så som Göran säger eftersom jag inte har noterat problemet förrän igår då jag spelade in House på Canal + HD, och fick fördröjningar på 0,5 sek nästan. Sen kollade jag runt och tyckte mig märka läppsynk-problem på de flesta kanaler, dock värst på Canal + HD.

I morse var det mycket bättre även om jag, troligtvis psykologiskt, såg problemen nu också.

Så egentligen finns det ingen lösning på problemet om jag förstår det rätt? Utan att hoppas att det är bra när man väl kollar?

Man skulle ju kunna skicka signalen till en förstärkare som synkar ljudet, men man vill ju att det ska fungera som det är tänkt rakt in i teven

Postad 12 August 2009 - 13:46

dalrok
  • dalrok
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Nej, det är inte alla som kör ljudet via receiver utan bild och ljud via HDMI till TV:n direkt och vi har också problem med läppsynk. Problemet är att felet kommer och går och då lär det inte vara något fel i boxen utan snarare i utsändningen, vissa kanaler har mer problem än andra.

Instämmer till fullo, jag upplever oxå att problemet kommer och går, mest problem för mig är det på National Geographic HD, den kanalen kan vara helt "out of sync" när de andra kanalerna fungerar felfritt...

Jag kan köra ljudet både via förstärkare (optiskt) och direkt till tv'n via HDMI, ingen märkbar skillnad alls.

Postad 12 August 2009 - 20:15

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0

Hej

Fick hem min HDPVR box igår, kopplade in den och fixade allt, allt fungerade perfekt utom Discovery HD och Canal + Film HD, där fick jag grymma blockbildningar eller ingen bild alls, kollade signalen den låg och hoppade mellan 0-90% i kvalite.

Har själv ingen bild eller ljud på Canal Plus Film HD sedan igår. Signastyrka/kvalitet ca 12 resp 40 %. Normalt har jag ca 45 % signal o 100 % kvalitet. Enligt Comhems hemsida så åtgärdar man också driftstörningar i mitt område just nu (Uppsala).

Kan tänka mig att samma problem finns hos dig, så det är nog inte din box det är fel på.

Postad 14 August 2009 - 14:58

myrstack
  • myrstack
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Slänger ut en fråga och hoppas att någon har svar. Jag får inget ljud när jag sätter på boxen. Ljudet kommer tillbaka direkt när jag byter kanal. Jag märker dock att förstärkaren väljer Dolby Digital ljud trots att den kanalen inte stödjer det, därför får jag inget ljud förrän jag byter kanal och förstärkaren ändrar ljudet. Är detta något som hänger ihop med boxen elelr är det inställning på min förstärkare kanske?

Postad 16 August 2009 - 17:32

msoder
  • msoder
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tror jag har kommit på en work-around på problemet med att boxen ibland glömmer bort vilken favoritlista den är på.

Upptäckte att min box bara tappade listan om den var avstängd över natten men aldrig om den var avstängd en stund på dagtid. När jag sen kollade runt i menyerna hittade jag en inställning "Tid för systemuppdatering", som står på kl 4.00 som default. Testade lite olika klockslag och det verkar som om boxen tappar favoritlistan om den är avstängd vid den inställda tidpunkten. Är boxen påslagen vid tidpunkten stannar den kvar på rätt lista.
Så nu har jag satt "Tid för systemuppdatering" till inaktiverad för att komma runt problemet och felanmält till CH. Är rädd att jag bara kommer få deras standardsvar att göra en fabriksåtersällning vilket inte hjälper. Hoppas några fler här kan testa på sina boxar och felanmäla till CH så de inser att detta är ett mjukvarufel som de måste lösa.

Är det någon som vet vad "Tid för systemuppdatering" har för funktion?
Jag gissar att den automatiskt ska uppdatera mjukvaran vid denna tidpunkt om det finns en ny version. Men det gjorde inte min box när CH släppte senaste uppdateringen. Fick som vanligt en fråga om jag ville uppdatera när jag startade boxen.

Postad 16 August 2009 - 19:30

Unregisteredd638cb12
  • Unregisteredd638cb12
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Jag jagar s.k. discrete codes för Power ON/OFF att lägga in i min Pronto-super-fjärr.
Varför då kan man undra. Jo, det är så trist med Power Toggle eftersom man inte vet om Humaxen är på eller av och alla macron spårar ur om man kommer ur fas. Därför vill jag specifikt sända ON respektive OFF.

Någon som har information om detta ?

Tja. Jag har löst det med "dubbelnoll" på min harmony one, men det bör väl funka lika bra på din fjärr.
Se tidigare inlägg (#2718):
https://www.minhembi...s...864&st=2717

Postad 16 August 2009 - 23:43

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Har fått min box "tvångsuppgraderad" till den nya programversionen, gillar inte att man själv kan bestämma när/om uppgradering ska ske. En skillnad mot den tidigare versionen är att vissa inspelningar blir krypterade men vissa (de flesta) inte blir det. Någon som vet varför det blir så? När en krypterad inspelning ska spelas upp så måste den först dekrypteras och då kan man inte spola fram och tillbaka som går bra att göra på vanliga inspelningar. Detta är ju en klar försämring mot tidigare då jag inte hade "29-minutersbuggen". Allt vad jag kan se att den nya versionen gör är automatisk kapitelindelningen om boxen är i standbyläge. Förutom detta och "29-minutersbuggen" är det något ytterligare som den nya versionen fixar?
Någon som vet någon inställning som gör att inspelningar inte blir krypterade?

Postad 17 August 2009 - 15:28

Unregistered9bd84919
  • Unregistered9bd84919
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Det räcker att du har kortet i din box , så är det hos mig iaf .

Då funkar det att spola i det man har spelat in .

Postad 17 August 2009 - 16:06

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Det räcker att du har kortet i din box , så är det hos mig iaf .

Då funkar det att spola i det man har spelat in .

Har alltid kortet i boxen, när man spelar upp en inspelning som är krypterad så dekrypteras den samtidigt och då kan man inte spolas fram eller tillbaka. Man måste vänta tills dekrypteringen är färdig- då fungerar det som vanligt. Det är ju lite jobbigt att vänta på dekrypteringen så varför blir vissa inspelningar krypterade och vissa inte? Hur fungerar det för er andra som använt den nya versionen lite längre tid?

Postad 17 August 2009 - 16:28

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Har alltid kortet i boxen, när man spelar upp en inspelning som är krypterad så dekrypteras den samtidigt och då kan man inte spolas fram eller tillbaka. Man måste vänta tills dekrypteringen är färdig- då fungerar det som vanligt. Det är ju lite jobbigt att vänta på dekrypteringen så varför blir vissa inspelningar krypterade och vissa inte? Hur fungerar det för er andra som använt den nya versionen lite längre tid?

Jag har aldrig fått en inspelning att bli krypterad, har använt senaste fw sedan den släpptes (eller tre dagar efter iaf)

Postad 17 August 2009 - 17:17

Micke t
  • Micke t
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Jag har fått en inspelning krypterad, hände för ca en vecka sedan. Vet inte varför, jag gjorde inget annorlunda med just denna inspelning.

Min box tappar favoritlistan även när den är påslagen. Det händer varje dag under användning. Har därför tagit för vana att byta kanal via favoritlistan.

Postad 17 August 2009 - 18:42

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Tror jag har kommit på en work-around på problemet med att boxen ibland glömmer bort vilken favoritlista den är på.

Upptäckte att min box bara tappade listan om den var avstängd över natten men aldrig om den var avstängd en stund på dagtid. När jag sen kollade runt i menyerna hittade jag en inställning "Tid för systemuppdatering", som står på kl 4.00 som default. Testade lite olika klockslag och det verkar som om boxen tappar favoritlistan om den är avstängd vid den inställda tidpunkten. Är boxen påslagen vid tidpunkten stannar den kvar på rätt lista.
Så nu har jag satt "Tid för systemuppdatering" till inaktiverad för att komma runt problemet och felanmält till CH. Är rädd att jag bara kommer få deras standardsvar att göra en fabriksåtersällning vilket inte hjälper. Hoppas några fler här kan testa på sina boxar och felanmäla till CH så de inser att detta är ett mjukvarufel som de måste lösa.

Är det någon som vet vad "Tid för systemuppdatering" har för funktion?
Jag gissar att den automatiskt ska uppdatera mjukvaran vid denna tidpunkt om det finns en ny version. Men det gjorde inte min box när CH släppte senaste uppdateringen. Fick som vanligt en fråga om jag ville uppdatera när jag startade boxen.

Låter klart som en bugg, senaste mjukvaran skulle väl fixa att vissa boxar INTE uppdaterade sig automatiskt fast det kanske var till en annan box. Hittar inte infon nu...

Postad 18 August 2009 - 19:16

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Ok, nu har det dykt upp en väldigt konstig bugg på min box. Jag kan nämligen inte se den kanal jag spelar in live. Bilden är bara svart. Enda chansen att se är att spela tillbaks litegrann. Går jag däremot fram igen till direktsänding så blir bilden svar. Är det någon annan som upptäckt detta oxå?

Hade oxå ett fel igår då inte ljudet spelades in på en inspelning. Verkar som om boxen få fler o fler buggar. Det borde väl vara dax för en rejäl uppdatering eller vad tycker ni.

Postad 18 August 2009 - 19:36

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Ok, nu har det dykt upp en väldigt konstig bugg på min box. Jag kan nämligen inte se den kanal jag spelar in live. Bilden är bara svart. Enda chansen att se är att spela tillbaks litegrann. Går jag däremot fram igen till direktsänding så blir bilden svar. Är det någon annan som upptäckt detta oxå?

Hade oxå ett fel igår då inte ljudet spelades in på en inspelning. Verkar som om boxen få fler o fler buggar. Det borde väl vara dax för en rejäl uppdatering eller vad tycker ni.

Så är det efter uppgradering till den nya versionen, att man inte kan se en kanal som samtidigt spelas in, med den gamla gick det alldeles utmärkt att göra det. Så den enda uppdatering som skulle göras är att gå tillbaka till den gamla versionen som funkade alldeles utmärkt för mig. Jag blev alltså tvångsuppgraderad till den nya versionen, någon som vet om det är möjligt att gå tillbaka till den gamla?

Postad 18 August 2009 - 23:04

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Orkar inte läsa monster tråden, så kan någon svara på dessa frågor om HDPVR-1000c

Kan man byta till en större hårddisk ?

Kan man spela in 2 program och se på ett tredje samtidigt med timeshift ?

Går det spela in text-tv och synkar den rätt ?

Har den någon fläkt som väsnas ?

Redigerat av ndjr, 18 August 2009 - 23:21.

Postad 18 August 2009 - 23:21

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Orkar inte läsa monster tråden, så kan någon svara på dessa frågor om HDPVR-1000c

Kan man byta till en större hårddisk ?

Kan man spela in max 2 program samtidigt ?

Går det spela in text-tv och synkar den rätt ?

Svar:

1. Man kan byta till större hårddisk. Sök på hårddisk i tråden.

2. Man kan spela in max 4 program samtidigt, man kan exempelvis spela in SVT1, SVT2, TV4 och ytterligare vilken kanal som helst. Detta beror på att SVT1, SVT2 och TV4 ligger på samma frekvens. För lista över frekvenser, sök på mux-lista i tråden.

3. Text-tv spelas alltid in och synkar också rätt i 99 fall av 100.

Postad 19 August 2009 - 08:43

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Har den någon fläkt som väsnas ?

Eftersom fråga 1-3 redan är besvarade svarar jag bara på sista frågan. Boxen är förvånansvärt tyst. Verkligen! Jag är rätt känslig och jag störs inte alls av den. Exempelvis låter både min Tvix och min gamla Pioneer DVDR mycket mer. Jag hör inte HDPVR:en från min soffa.

Postad 19 August 2009 - 08:52

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Eftersom fråga 1-3 redan är besvarade svarar jag bara på sista frågan. Boxen är förvånansvärt tyst. Verkligen! Jag är rätt känslig och jag störs inte alls av den. Exempelvis låter både min Tvix och min gamla Pioneer DVDR mycket mer. Jag hör inte HDPVR:en från min soffa.

Vet du om den använder SATA eller IDE HD`s ? och om det går stoppa in 2.5" hårddiskar ?

Postad 19 August 2009 - 20:59

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0

Svar:

1. Man kan byta till större hårddisk. Sök på hårddisk i tråden.
2. Man kan spela in max 4 program samtidigt, man kan exempelvis spela in SVT1, SVT2, TV4 och ytterligare vilken kanal som helst. Detta beror på att SVT1, SVT2 och TV4 ligger på samma frekvens. För lista över frekvenser, sök på mux-lista i tråden.

det vore kanske bra om första inlägget i tråden tog upp de sakerna så 1) slipper folk fråga om det och 2) söka i tråden...

Redigerat av rickardl, 19 August 2009 - 21:02.

Postad 21 August 2009 - 17:28

JamJam
  • JamJam
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
En fråga angående alternativet att återställa till "fabriksinställningar". I manualen står det att den resetar antenninställning, kanallistor samt användar konfiguration.

Formaterar den även hårddisken när man gör detta eller är det bara inställningar som resetas?

Någon som provat som vet?

Mvh

Postad 21 August 2009 - 17:39

msoder
  • msoder
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

En fråga angående alternativet att återställa till "fabriksinställningar". I manualen står det att den resetar antenninställning, kanallistor samt användar konfiguration.

Formaterar den även hårddisken när man gör detta eller är det bara inställningar som resetas?

Någon som provat som vet?

Mvh

Det är bara inställningar som återställs. Allt som ligger på hårddisken är kvar. Provade själv häromdagen.

Postad 21 August 2009 - 18:04

JamJam
  • JamJam
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Tackar för snabbt svar!

Postad 21 August 2009 - 19:34

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Någon som vet om HDPVR-1000c boxen funkar med Tele2 ? när man gör en kanal sökning så hittar den inga kanaler

Postad 21 August 2009 - 23:42

dabman
  • dabman
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0

Någon som vet om HDPVR-1000c boxen funkar med Tele2 ? när man gör en kanal sökning så hittar den inga kanaler

Du svara nog själv på frågan.

Postad 22 August 2009 - 09:23

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
lika bra att det inte funka, det går ju inte ens hoppa fram och tillbaka 15-30sec som det gick på PVR-9200C, inte på samma smidiga sätt i alla fall

Postad 22 August 2009 - 20:31

Unregistered4bf12c84
  • Unregistered4bf12c84
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag har också upplevt problem med att filer inte är dekrypterade. Det har hänt ett par ggr när jag spelat in Ghost Whispere från TV400 tror jag. Det hände senast i dag när jag spelade in en snutt från Singing in the rain på 1:an eller 2:an Detta är lite irriterande faktiskt.

Någon som har en idé om vad det kan bero på?

/Björn

Redigerat av Unregistered4bf12c84, 22 August 2009 - 20:36.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.