Vinyltillbehör
4965 svar till detta ämne
Postad 26 April 2013 - 07:31
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Du inbillar dig inte det minsta. Med tanke på din tidigare vinkel så finner jag det fullt uppenbart att du är närmare sanningen nu. Erkänn att det är aningen roligare ljud som sprudlar lite mer av glädje o nyanser.
I surrender, i give up, i give up!Det känns som om nålen spårar bättre, och därav får fram mer information ur skivorna. Det är mer drag och jämnare flöde ur musiken, så jag kapitulerar nu.
Men vilket VTA-verktyg skall jag shoppa: Michell Engineering, Rega, Origin Live.
Regas är billig, men sedan finns det andra på Audio Analouge som ser mer tacksamma för att finjustera på kortare tid? Jag vill ha en som jag snabbt kan justera manuellt genom att bara vrida ringar på spelaren, och sedan lyssna efter skillnader. Finns denna?
På Regas VTA-adjuster måste man plocka bort hela tonarmen vid vridning mellan de olika distanserna. Jag har ett sug efter Michell Engineerings variant, denna skall ha två st ringar: 2mm och en tjockare. Men jag vet inte hur denna fästs? Kommer den ha en lås-bult på undersidan av spelaren som möjliggör att jag kan höja och sänka hela armen, eller har jag bara de mindre distans-brickorna att välja på? Tänk om dessa inte räcker i höjd?
Redigerat av Glidtassen, 26 April 2013 - 07:58.
Postad 26 April 2013 - 07:58
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Glidtassen/ Nu vet jag inte hur plinten är på nya Rega serien, men på min gamla P3.24 så var det typ mdf matrial som armen var skruvad fast i. Om man lossnar armen ett antal gånger så slits hålen ut och skruv-gjängorna håller inte längre. Finns det en VTA justerare till Rega som gör att man inte behöver lossna armen vill det va och föredra, det fanns då tidl.
Postad 26 April 2013 - 08:01
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Men så finns också denna: Om jag räknat rätt kommer jag som max med tjockaste ringen på kunna höja armen 7mm. Armen höjs minst 2mm med själva VTA-verktyget installerat, innan korrigering. Michell Engineering
Postad 26 April 2013 - 08:04
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Michell Engineering- den ständigt problemlösande hifi- tillverkaren när man som Rega- ägare vill ha ut det där lilla extra ur sin skivspelare...  Men frågan är om den lösningen funkar ihop med Regas skivspelare? Vad jag kan se av detaljerna på bilden i länken du skickade så sitter tonarmen fäst i ett armboard från Michell som i sin tur sitter monterat på en GyroDec eller Orbe.
Redigerat av GyroSE, 26 April 2013 - 08:14.
Postad 26 April 2013 - 08:09
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Japp, det blir denna idagJag har lagt min order hos Analouge Seduction. Företaget erbjuder bra service och man får sina varor ganska fort. Upgraderingen med frakt blev runt 450:- VTA Adjuster 3-point
Redigerat av Glidtassen, 26 April 2013 - 08:17.
Postad 26 April 2013 - 08:35
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Är du helt säker på att den passar till Regas skivspelare? Kan inte så något i texten om att den ska vara av universell typ, får faktiskt uppfattningen att den är gjord med tanke på Michells egna skivspelare....
Postad 26 April 2013 - 08:37
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Bra val/løsning Glidtassen, Nu kan du justera fritt utan att ødelegge plinten  Har själv stegløs justering på min arm, Har kommit fram till att spela med aningen negativ VTA førbäst resultat i mina øron!
Postad 26 April 2013 - 08:40
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Rent logiskt så är hålen placerade enligt 3-punkts fästet, och dessa borde överensstämma med hålen i själva plinten.
Resten är bara två st ringar som man sätter dit.
Postad 26 April 2013 - 08:44
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag har inte hittat några bilder med denna VTA installerad på någon av Regas spelare, men jag har svårt att tro att den inte skulle fungera?
Jämförde tre-punkts skruvarna mellan dessa som sitter på min tonarm just nu. Michells skruvar är för metallfästet
och mina är avsedda för mdf som går rakt ned i spelaren. Det enda jag gör är väl att använda min egna skruvar, tror inte att VTA-fästet är gängat i sig?
Redigerat av Glidtassen, 26 April 2013 - 08:49.
Postad 26 April 2013 - 09:00
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Nja, jag är fortfarande inte övertygad då Michell brukar vara noggranna med att informera om grejorna passar också till andra tillverkares skivspelare. Mitt tips; kolla läget direkt med Analogue Seduction och/eller Michell Engineering så att alla tvivel är undanröjda...
Postad 26 April 2013 - 09:06
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Har kollat via ett annat forum, och den skall passa.ForumUtifrån Vinyl Engine så verkar bara medlemmarna bekymrade om vilka av ringarna man skall använda. Jag kommer att sköta detta med ett ögonmått till en början, sedan kanske jag fixar bättre verktyg för kallibrering.
Redigerat av Glidtassen, 26 April 2013 - 09:14.
Postad 26 April 2013 - 09:26
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Då får vi hoppas att det fungerar, Little Bird....  Trodde du skulle hålla fast vid ditt nick du har härinne, "Slidin' Paw" hade varit betydligt coolare....
Redigerat av GyroSE, 26 April 2013 - 09:27.
Postad 26 April 2013 - 09:42
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
"Sliding-Paw" låter antingen som en asiatisk livsfarlig kung-fu-krabat, alternativt en indianhövding?
Jag kallade mig "Lillafågel" härinne tidigare, men det uppstod strul med kontot så jag bytte nick. Därför blev jag "Little Bird" i det andra forumet.
Redigerat av Glidtassen, 26 April 2013 - 09:52.
Postad 26 April 2013 - 09:54
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
...låter mer som en cool bluesgitarrist tycker jag....
Redigerat av GyroSE, 26 April 2013 - 09:56.
Postad 27 April 2013 - 17:59
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Har prøvd litt olika VTA idag, ratta upp till parallel arm fick mer luft/uppløsn men mista lite fundament, så la mej bittelite på den negativa sidan før bäst resultat här! Kom ihåg och justera nål tryck när ni ändrar VTA!
Phantom armen är en drøm och jobba med på alla inställn
P4270511.JPG 411.33K
1 Antal nerladdningar
Postad 28 April 2013 - 12:11
Unregistered157cf98c
-
Unregistered157cf98c
-
Användare
-
-
205 inlägg
Har prøvd litt olika VTA idag, ratta upp till parallel arm fick mer luft/uppløsn men mista lite fundament, så la mej bittelite på den negativa sidan før bäst resultat här! Kom ihåg och justera nål tryck när ni ändrar VTA!
Phantom armen är en drøm och jobba med på alla inställn 
Har du fått samma resultat med flera olika PU's, alltså att du föredrar ljudet då armen lutar lite bakåt? Här är mitt eget avancerade instrument för att kolla grovinställningen av VTA´n.
Postad 28 April 2013 - 12:27
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Om jag inte minns fel hade jag lite negativ VTA med XX2 också. upplever inga enorma stora skillnader från lite negativ till parallel i dagsläget
blir lite mer kropp/fyldighet över ljudet med VTA på minus sidan här, en smaksak helt enkelt! minst lika viktigt och följa med på stift trycket
när man håller på och justera, skruva bort mej lite igår innan jag hitta tilbaka.
Kasset fodral funka veldigt bra att sikta armen med  Har ju några bärpåsar med kassetband också
Postad 28 April 2013 - 12:40
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Well, well. Jag kommer att överge mina små distansbrickor så fort som min riktiga VTA-adjuster från Michell Engineering. Verkar som om det inte blir en lika bekväm justering som jag trodde det skulle innebära? Brickorna som medföljer/distanserna kommer jag att få välja mellan om jag skall använda den tjockare eller tunnare. Jag hade hoppats på ett enklare moment: när dessa väl var monterade så skulle jag bara behöva vrida på fästet på VTA-justerigen, men det är kanske så man gör? Rega 3-Point VTA Adjuster
Postad 29 April 2013 - 13:26
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Well, well.
Jag kommer att överge mina små distansbrickor så fort som min riktiga VTA-adjuster från Michell Engineering. Verkar som om det inte blir en lika bekväm justering som jag trodde det skulle innebära? Brickorna som medföljer/distanserna kommer jag att få välja mellan om jag skall använda den tjockare eller tunnare. Jag hade hoppats på ett enklare moment: när dessa väl var monterade så skulle jag bara behöva vrida på fästet på VTA-justerigen, men det är kanske så man gör?
Rega 3-Point VTA Adjuster
-Undrar hur den funkar - går ej att se på bilderna... Jag kör själv med regas 2mm fasta platta. passar perfekt, är snygg - och skulle lätt kunna kompletteras med silverfärgade brickor om man vill höja mer. ( Skulle se ut som de tillhörde plattan)
Redigerat av Jörgen A., 29 April 2013 - 13:28.
Postad 30 April 2013 - 09:57
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Hej alla vinyl vänner. Jag känner mig lite part i målet med tanke på att jag är nära vänn med impotören men kan ändå inte hålla mig från att hjälpa så många vänner som möjligt här på forumet så därför ber jag er att testa detta riaa om ni är på jakt. Ja även om ni inte är på jakt så försök få en stunds lyssning så förstår ni vad jag är ute efter. http://www.ifi-audio.../en/iPhono.htmlDet är en fröjd att få så mycket välljud för den pengen. HaD gött Mvh Jas
Postad 30 April 2013 - 11:19
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Kul! Visserligen blir jag instinktivt skeptisk mot alla tillverkare som på applevis lägger till ett gement "i" framför produktnamnet, men gillar man att testa sig fram mellan en rad inställningsmöjligheter ser det onekligen intressant ut. Håller det vad det lovar verkar det dessutom vara ett kap för 4000kr. (En detalj kring apple-i:et är att Vinylbutiken i den lovordande produktbeskrivningen råkat få en bokstav fel och istället för "iPhono" råkat skriva "iPhone". http://www.vinylbuti....asp?artID=7541)
Postad 30 April 2013 - 11:37
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Har "tillbehörat" lite!  Klämman är nog mest som en kul grej. Pickupen är en fullträff! Den ger ett vinylljud jag uppskattar till fullo. Låter helt enkelt underbart!
20130430_122702.jpg 3.15MB
1 Antal nerladdningar
Postad 30 April 2013 - 13:36
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Har "tillbehörat" lite! Klämman är nog mest som en kul grej. Pickupen är en fullträff! Den ger ett vinylljud jag uppskattar till fullo. Låter helt enkelt underbart!
20130430_122702.jpg 3.15MB
1 Antal nerladdningar
Snyggt! Klämman är nog mer än en kul grej, den är absolut en nyttopryl som påverkar ljudåtergivningen i positiv riktning. Grattis till nyinköpen!
Postad 30 April 2013 - 14:11
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Tack! Det blev snyggt. På bilden syns inte hur fantastiskt fint det blev med pianolackad plint, akryltallrik och blå pu. Det var således inte endast ljudet som blev mjukt, behagligt och fullt med tilltalande detaljer.
EDIT:
20130430_152152.jpg 3.26MB
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Mange36, 30 April 2013 - 14:27.
Postad 30 April 2013 - 20:51
Spiritwalker
-
Spiritwalker
-
Forumräv
-
-
704 inlägg
Köper oftast av "tysken" (Sapphire Records). Brukar köpa artiklarna 001 och 004. Frakten kostar men det lönar sig bra om man storhandlar. Ginza har slutat med sina 10-pack och tar nu 7:- st(!!!) för innerpåsar. Kjell säljer också, 59.90 för 10-pack tror jag.
Nån som har andra leverantörer? Lägg gärna upp!
Så, tack för tipset om Tysken! Beställde nyss 220 st innesleeves, polylined. Lyxade till det och tog svarta. Inklusive frakt brev priset ungefär 2.35 kr/st. Överkomligt! LP Innersleeves Special, Black, polylined
Postad 05 May 2013 - 08:30
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Antar att jag kommer att få korrigera nåltrycket på nytt efter jag lagt till min nya VTA?
Postad 05 May 2013 - 10:13
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Antar att jag kommer att få korrigera nåltrycket på nytt efter jag lagt till min nya VTA?
ja. det skall alltid kontrolleras efter ändringar av armens geometri.
Postad 07 May 2013 - 05:21
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Det poppar upp väldigt mkt granntrådar just nu som egentligen skulle kunna besvaras i denna tråd.
Postad 07 May 2013 - 07:10
Spiritwalker
-
Spiritwalker
-
Forumräv
-
-
704 inlägg
Det poppar upp väldigt mkt granntrådar just nu som egentligen skulle kunna besvaras i denna tråd.

Håller med. Startas företrädesvis av de lite nyare medlemmarna  Kanske modereringen skulle ske lite hårdare med trådflyttar in i redan befintliga......
Postad 07 May 2013 - 17:36
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Det känns bara onödigt att skapa nya trådar för frågor om RIAA
Postad 08 May 2013 - 06:17
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Mest av nyfikenhet flikar jag in en riaa-fråga här i tillbehörstråden. :-)
Är det någon som hört ett Yaqin MS12B? Vore intressant att höra era intryck.
http://viewitem.eim....0991289821/item
http://www.webb-buti...p?id_product=42
Redigerat av Mange36, 08 May 2013 - 06:19.
Postad 08 May 2013 - 09:45
Unregisteredcbf6bd17
-
Unregisteredcbf6bd17
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Jag har funderat på en ny pickup, men den jag har fungerar väldigt bra, det är en AT-91nål etc... Vad skulle vara ett vettig steg upp? Har en sl1200mk2.
har även funderat på en ekskiva under maskinen. Dock så har jag testat med en accelerometer och min maskin vibrerar i regel en tredjedel så mycket som en rega rp1 gör, så vad kommer en ekskiva egentligen göra?
Postad 08 May 2013 - 11:12
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Jag har ingen erfarenhet av Technics-spelarna och deras pickup-fäste. Kan man sätta dit vilken pickup som helst med standardfäste eller är det en annan variant? Annars har jag blivit en nyfrälst Ortofonfantast. Men det beror ju lite på vilket ljudideal du har. AT får ju ofta goda omdömen och om jag fattat rätt används de ofta till Technics-spelarna. Ett tips är att titta på http://zum-shop.de som har stort urval och bra priser.
Postad 08 May 2013 - 11:38
Spiritwalker
-
Spiritwalker
-
Forumräv
-
-
704 inlägg
Jag har funderat på en ny pickup, men den jag har fungerar väldigt bra, det är en AT-91nål etc... Vad skulle vara ett vettig steg upp? Har en sl1200mk2. har även funderat på en ekskiva under maskinen. Dock så har jag testat med en accelerometer och min maskin vibrerar i regel en tredjedel så mycket som en rega rp1 gör, så vad kommer en ekskiva egentligen göra?
Jag har en gammal Technics och det var inga problem att slänga dit en Ortofon Blue PU
Postad 08 May 2013 - 15:54
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Jag har en gammal Technics och det var inga problem att slänga dit en Ortofon Blue PU
R2DBAG, om ditt pu-fäste funkar är Ortofon 2M Blue inte alls ett dumt val för en uppgradering. Dock med en stor brasklapp. Efter att själv ha sökt pickup och läst en massa tester och foruminlägg har jag förstått att samma pu kan låta rätt olika på olika anläggningar + att användarens ljudideal förstås spelar in. Ortofon 2M Blue beskrivs av somliga som CD-ljudlik och basfattig. I min anläggning och i mina öron låter den analogvarm och har precis lagom med bas (den har ännu inte gått mer än kanske 20 timmar, så detta kan i och för sig ändras). Andra mer erfarna vinylentusiaster får korrigera mig om jag har fel, men mitt intryck är att det händer en hel del med en pu:s ljudkvalitet om man kliver över 1000kr-strecket och köper en som ligger mellan 1200 och 2500. Säkert finns ytterligare ett kvalitetshopp efter 2500kr, men ditt har jag inte nått. Priserna på pu:s varierar väldigt beroende på från vilket land man köper dem. Goldring är t.ex. billigare i Storbritannien (se t.ex. analogueseduction.net), medan svenska butikers priser på Ortofon står sig väl i en jämförelse med säljare i Storbritannien och Tyskland. Tidigare nämnda zum-shop.de har nog ganska bra priser på Audio Technica. Grado tror jag är billigare i Sverige än t.ex. i Storbritannien. Värt att kolla runt lite med andra ord.
Postad 08 May 2013 - 16:11
Unregistered157cf98c
-
Unregistered157cf98c
-
Användare
-
-
205 inlägg
Jag har funderat på en ny pickup, men den jag har fungerar väldigt bra, det är en AT-91nål etc... Vad skulle vara ett vettig steg upp? Har en sl1200mk2. har även funderat på en ekskiva under maskinen. Dock så har jag testat med en accelerometer och min maskin vibrerar i regel en tredjedel så mycket som en rega rp1 gör, så vad kommer en ekskiva egentligen göra?
Även underlag till hifi-komponenter är en riktig djungel och ett lämpligt ämne för eget experimenterande. Något som jag tycker funkar bra i förhållande till priset är myrtelträ klossar (cardas/ayre). Man ställer tre st stategiskt under komponenten (ex vinylspelaren). Sedan kan man ju naturligtvis tycka att det är dyrt för sex st träklossar men i hifi-sammamhang och med tanke på prestanda så är det ok för mig iaf. http://shop.textalk....07&art=11359760
Postad 08 May 2013 - 16:36
Unregisteredcbf6bd17
-
Unregisteredcbf6bd17
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Tack för svaren! Jag har kollat på Ortofon blå förut, och det verkar vara en väldigt fin puppa till ett överkomligt pris. Jag har även kollat på ett RIAA steg, då jag kör direkt i förstärkaren nu. Blir det någon skillnad med ett riaa för dryga 1500? Aldrig provlyssnat riaasteg och det är en farlig djungel att ge sig in verkar det som  vill tacka för det vettiga bemötandet i den här tråden, oftast när man säger att man har en 1200 så verkar folk skygga tillbaka, vet inte varför då jag anser min 1200 spelar bättre än polarns rega, och regan är inte ens i samma bostadsområde som en 1200 i materialkvalitet. Dessutom köpte jag den fullt fungerande för 1000 spänn, vilket gjorde polarn lite putt
Postad 08 May 2013 - 16:47
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Om ett externt riaa för 1500kr gör skillnad beror på vilken förstärkare du kör genom nu. Men generellt tror jag alla "vinylisar" i denna tråd skulle skriva under på att ett externt riaa från 1000kr och uppåt ljudmässigt är en väldigt god investering jämfört med de flesta förstärkares inbyggda phono-steg.
Personligen är jag för tillfället väldigt nöjd med mitt Vincent PHO-8 med separat nätdel för ca 2500kr. Många tycker att Pro-ject för ca 1000kr, Cambridge eller Musical Fidelity runt 1500kr är prisvärt. Söker du på riaa i detta forum kommer du att finna att många förespråkar Heed Audio Questar. Då hamnar du bortåt 3000kr. Själv har jag börjat snegla på rör-riaat Yaqin MS12B (2000kr på ebay.se), men ska försöka hålla igen uppgraderingsivern ett tag. Snegla kan man ju alltid göra.
Redigerat av Mange36, 08 May 2013 - 16:50.
Postad 08 May 2013 - 17:45
Unregisteredcbf6bd17
-
Unregisteredcbf6bd17
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Jag är ju en sån där retro lirare som sitter på en Toshiba från mitten av 70talets glada dagar, och även om jag tycker att RIAA steget i den förstärkaren är bättre än i moderna förstärkare, så kommer jag i sommar/höst kliva upp till en Yamaha r-s700 och ett vettigt RIAA skulle helt klart vara något kul att ha till den nya uppsättningnen!
Postad 08 May 2013 - 18:49
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Japp, då har jag på kort tid uppgraderat min Rega P3-24. De senaste tilläggen är ISO sub GT2, vilket är den nya subplattan. Men jag fixade även VTA:n idag med Michell Engineering's VTA adjuster. Överlag tycker jag att min spelare har vuxit en hel del, jag är övertygad om att jag får ut mer från spåren nu. Pricken över i:et. Har legat i soffan under kvällen och lyssnat igenom en del av min skivor, och måste säga att nu finns det ingen återvändo. Sedan jag köpte min senaste Rega har jag på det stora hela varit nöjd, men det har inte varit förrän jag gjorde de små förändringarna som saker och ting verkligen börjat falla på plats. Med min nya subplatta, VTA-justeringen och Regas vita rem så har ljudbilden förändrats. Det handlar nödvändigtvis inte om så mycket mer detaljer utan mer "hur ljudbilden binds samman". Upplevelsen jag får till skillnad från det digitala mediet är: ett mer lyssnarvänligt ljud som har mer liv och vitalitet än vad min cd och dac kan åstadkomma. Alla rytmer finns där, detaljåtergivningen, men framförallt ett ljud som inte gör mig lyssningstrött. Ikväll lyssnade jag på mer blygsamma volymer eftersom jag inte ville störa grannar, men registren låter annorlunda: basen är inte lika trött och slö utan ger besked med snärt. Diskanten är mjuk och trevlig, kanske att jag känner att mellanregistret är lite återhållsamt, men annars låter allt suveränt.
Redigerat av Glidtassen, 08 May 2013 - 21:27.
Postad 09 May 2013 - 11:22
Alarma
-
Alarma
-
Användare
-
-
150 inlägg
Finns det någon butik i Stockholm som har en vettig skivrengörare man kan använda i butiken? För mig som har typ 40-50 skivor känns det onödigt att köpa en vinyltvätt (än i alla fall), samtidigt som jag har runt 10-20 skivor som skulle må bra av en tvätt. Det vore perfekt om man kunde gå någonstans och betala, säg 100kr per 10 skivor eller liknande. Borde ju gå rätt snabbt med en skivtvätt av dyrare modell, typ VPI 16.5. En affärsidé för någon av alla secondhand-butiker annars...
Vad är annars en bra "budgettvätt"? Knosti disco antistat?
Postad 09 May 2013 - 11:56
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Finns det någon butik i Stockholm som har en vettig skivrengörare man kan använda i butiken? För mig som har typ 40-50 skivor känns det onödigt att köpa en vinyltvätt (än i alla fall), samtidigt som jag har runt 10-20 skivor som skulle må bra av en tvätt. Det vore perfekt om man kunde gå någonstans och betala, säg 100kr per 10 skivor eller liknande. Borde ju gå rätt snabbt med en skivtvätt av dyrare modell, typ VPI 16.5. En affärsidé för någon av alla secondhand-butiker annars...
Vad är annars en bra "budgettvätt"? Knosti disco antistat?
Vinylbutiken tvättar men vill ha 50:- per skiva(!). Annars är Knosti en riktigt bra budgettvätt. Bra pris hos Thoman eller eBay.
Postad 09 May 2013 - 11:58
Alarma
-
Alarma
-
Användare
-
-
150 inlägg
Vinylbutiken tvättar men vill ha 50:- per skiva(!). Annars är Knosti en riktigt bra budgettvätt. Bra pris hos Thoman eller eBay.
Tack för tipset! 50kr per skiva tycker jag inte låter särskilt värt om det inte gäller någon riktig raritet, det där är ju något man kunde göra själv bara man fick tillgång till maskinen. 10-15kr känns rimligt om man gör jobbet själv.
Redigerat av Alarma, 09 May 2013 - 11:58.
Postad 09 May 2013 - 21:02
Unregisteredd2fae390
-
Unregisteredd2fae390
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Kör själv Knosti, den fungerar helt okej!
Postad 10 May 2013 - 05:57
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Japp, då har jag på kort tid uppgraderat min Rega P3-24.
De senaste tilläggen är ISO sub GT2, vilket är den nya subplattan. Men jag fixade även VTA:n idag med Michell Engineering's VTA adjuster. Överlag tycker jag att min spelare har vuxit en hel del, jag är övertygad om att jag får ut mer från spåren nu.
Pricken över i:et.
Har legat i soffan under kvällen och lyssnat igenom en del av min skivor, och måste säga att nu finns det ingen återvändo. Sedan jag köpte min senaste Rega har jag på det stora hela varit nöjd, men det har inte varit förrän jag gjorde de små förändringarna som saker och ting verkligen börjat falla på plats.
Med min nya subplatta, VTA-justeringen och Regas vita rem så har ljudbilden förändrats. Det handlar nödvändigtvis inte om så mycket mer detaljer utan mer "hur ljudbilden binds samman". Upplevelsen jag får till skillnad från det digitala mediet är: ett mer lyssnarvänligt ljud som har mer liv och vitalitet än vad min cd och dac kan åstadkomma. Alla rytmer finns där, detaljåtergivningen, men framförallt ett ljud som inte gör mig lyssningstrött. Ikväll lyssnade jag på mer blygsamma volymer eftersom jag inte ville störa grannar, men registren låter annorlunda: basen är inte lika trött och slö utan ger besked med snärt. Diskanten är mjuk och trevlig, kanske att jag känner att mellanregistret är lite återhållsamt, men annars låter allt suveränt.

Härligt att du har fått till ditt vinylljud så bra, frågan är nu när du kommer att gå upp något ytterligare steg och satsa på en än bättre skivspelare än P3-24?  ...
Redigerat av GyroSE, 10 May 2013 - 05:59.
Postad 10 May 2013 - 09:20
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Som det är nu är det körkort som står på tur.Jag har aldrig varit motiverad att fixa det, men jag tror också att det kan vara praktiskt att ha. Om jag ser mig om efter en ny spelare kommer jag nog att bygga den under några år. Det kommer inte vara några förhastade inköp utan jag behåller min P3-24 under tiden som jag samlar delar till en ny spelare. Jag kommer då att leta efter en: bra plattform/verk, en matchande tonarm, puppa osv. Jag gillar AVIDs spelare, även om jag kan känna att de inte är lika inspirerande att titta på som Rega P3:24
Redigerat av Glidtassen, 10 May 2013 - 09:26.
Postad 10 May 2013 - 10:53
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Glidtassen! Den där subplattan är så elegant att det nästan är synd att lägga en tallrik på den.  Jag har ett fråga om en annan sak, om min egen spelare. Min nya Ortofon 2M Blue har nu gått någonstans mellan 20 och 30 timmar. Efter vägen har den börjat plocka upp missljud i skivornas spår som ligger mellan låtarna, alltså där de idealt ska vara helt knäpptyst. Det gäller inte alla skivor, i alla fall inte i lika hög grad. Exempelvis låter AnnaMys en hel del mellan låtarna medan John Hiatts senaste är nästintill knäpptyst. Jag har kollat VTA, pu:ns vinkel (med skivspelarmedföljande protractor samt en från Analogue seduction, se länk nedan) och azimut (med spegel) samt nåltryck (med våg). Såvitt jag kan bedöma ser det bra ut. Kanske är azimut inte helt perfekt, men tror ändå att den är det. Just azimut tycker jag är svårt att se, även med spegel. Nålen är rengjord med medföljande borste. Skivorna med kolfiberborste. Kan det vara så att 2M Blue är bättre än min förra Goldring på att plocka upp motorljud? Min Music Hall mmf-2.2 är remdriven och motorn är upphängd i ett slags "gummisnoddar" under akryltallriken. Eller är det helt enkelt så att vissa skivor är sämre pressade än andra och att 2M Blue är bättre på att "avslöja" dåligt gjord vinyl? Länk till använd protractor: http://www.analogues...protractor.html
Postad 10 May 2013 - 11:28
Unregistered157cf98c
-
Unregistered157cf98c
-
Användare
-
-
205 inlägg
Glidtassen! Den där subplattan är så elegant att det nästan är synd att lägga en tallrik på den. 
Jag har ett fråga om en annan sak, om min egen spelare.
Min nya Ortofon 2M Blue har nu gått någonstans mellan 20 och 30 timmar. Efter vägen har den börjat plocka upp missljud i skivornas spår som ligger mellan låtarna, alltså där de idealt ska vara helt knäpptyst. Det gäller inte alla skivor, i alla fall inte i lika hög grad. Exempelvis låter AnnaMys en hel del mellan låtarna medan John Hiatts senaste är nästintill knäpptyst.
Jag har kollat VTA, pu:ns vinkel (med skivspelarmedföljande protractor samt en från Analogue seduction, se länk nedan) och azimut (med spegel) samt nåltryck (med våg). Såvitt jag kan bedöma ser det bra ut. Kanske är azimut inte helt perfekt, men tror ändå att den är det. Just azimut tycker jag är svårt att se, även med spegel. Nålen är rengjord med medföljande borste. Skivorna med kolfiberborste.
Kan det vara så att 2M Blue är bättre än min förra Goldring på att plocka upp motorljud? Min Music Hall mmf-2.2 är remdriven och motorn är upphängd i ett slags "gummisnoddar" under akryltallriken.
Eller är det helt enkelt så att vissa skivor är sämre pressade än andra och att 2M Blue är bättre på att "avslöja" dåligt gjord vinyl?
Länk till använd protractor: http://www.analogues...protractor.html
Vinylskivors ljudkvalitet kan variera ganska så rejält, dels givetvis mellan olika pressningar men också mellan olika ex. från samma pressning. Det gäller både den sk. "hifi-kvaliteten" och kvaliteten angående missljud/knaster, vissa exemplar är tyvärr misslyckade på både dessa områden. Har köpt många nypressningar som jag övervägt att skicka/lämna tillbaks på grund av detta, ibland har jag t.o.m gjort just så. Det är nog också riktigt att bättre (och inspelade) pu's är bättre på att avslöja "fel" på skivor samtidigt som de även är bättre på att få ut mer musikalisk info. Motorljud ska normalt inte tas upp av puppan på en "seriös" spelare, såvida ite något är uppenbart fel.
Postad 10 May 2013 - 11:47
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Glidtassen! Den där subplattan är så elegant att det nästan är synd att lägga en tallrik på den. 
Jag har ett fråga om en annan sak, om min egen spelare.
Min nya Ortofon 2M Blue har nu gått någonstans mellan 20 och 30 timmar. Efter vägen har den börjat plocka upp missljud i skivornas spår som ligger mellan låtarna, alltså där de idealt ska vara helt knäpptyst. Det gäller inte alla skivor, i alla fall inte i lika hög grad. Exempelvis låter AnnaMys en hel del mellan låtarna medan John Hiatts senaste är nästintill knäpptyst.
Jag har kollat VTA, pu:ns vinkel (med skivspelarmedföljande protractor samt en från Analogue seduction, se länk nedan) och azimut (med spegel) samt nåltryck (med våg). Såvitt jag kan bedöma ser det bra ut. Kanske är azimut inte helt perfekt, men tror ändå att den är det. Just azimut tycker jag är svårt att se, även med spegel. Nålen är rengjord med medföljande borste. Skivorna med kolfiberborste.
Kan det vara så att 2M Blue är bättre än min förra Goldring på att plocka upp motorljud? Min Music Hall mmf-2.2 är remdriven och motorn är upphängd i ett slags "gummisnoddar" under akryltallriken.
Eller är det helt enkelt så att vissa skivor är sämre pressade än andra och att 2M Blue är bättre på att "avslöja" dåligt gjord vinyl?
Länk till använd protractor: http://www.analogues...protractor.html
Det kan också vara statisk elektricitet. Nya skivor som kommer levererade i innerpåsar av papper är rejält uppladdade. Även nya skivor bör tvättas och få ny antistatisk innerpåse. Testa det så tror jag du slipper problemen.
Postad 10 May 2013 - 12:25
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Tack tomano58! Tyvärr har redan AnnaMy-skivan snurrat i Knosti-tvätten. Missade att skriva det. Men det kan ju vara värt att testa att ta den några varv till i tvättvätskan.  Du kan mycket väl ha rätt. Vid tillfälle ska jag testköra några olika skivor, lyssna efter mängden statiskt sprak och ljudnivån mellan spåren.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|