Nu har jag haft tid att utvärdera Hegel H160
Länge trodde jag att det var overkill att gå från Hegel H1mk4 till Hegel H160 - men jag hade fel!
Bättre försteg, förmodligen uppdaterad dac, mer effekt, hembioutgångar, airplay.
Min Hegel H1 hade specen 2x120 watt i 8ohm, och lämnade naturligtvis mer i 4 ohm. I hembio och Musik uppmättes dock effekten till 2x110.
Hegel H160 lämnar hela 2x250 i 4ohm, och detta är 50 watt mer än Hegel H1 - och det märks. När mina Dynaudio X18 drivs med H160 får jag en djupare mer nyanserad och rappare bas. Pga. bättre komponenter kommer stämmor fram mycket tydligare, och jag har fått en mycket bättre separation. Vad jag gillar speciellt är att slippa styra min gamla dac HD11 med en extern fjärr. Nackdelen är med H160 att linjeväljaren blir lite mer meckig eftersom man via digital display får leta sig fram till rätt ingång, detta var lättare med H1:an.
H160 har en mjukstart, vilket gör att den inte klipper snabbsäkringar i lägenheten. Detta har hänt i två av mina tidigare lägenheter eftersom startströmmen i H1:an var för hög.
H160 är väldigt tung, tog den på tunnelbanan i Stockholm. Jag fick göra flera pauser, ställa ned den och vila några sekunder och sedan byta hand. När jag sedan ställde in den i stereomöbeln är den lyckligtvis inte lika djup som H1:an, men istället högre. Detta medförde att jag fick flytta ned ett hyllplan ett snäpp.
Överlag har detta varit ett helt fantastiskt köp, och jag ångrar mig inte alls. Köptes på Black Friday för 17 000:- detta är mindre än vad jag gav för H1:an 2009.

Redigerat av Glidtassen, 29 november 2017 - 10:31.