Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#3151

Postad 05 July 2017 - 18:15

Prodigys
  • Prodigys
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

För lågt däcktryck kanske?

Kör på lite högre tryck i däckan mot tillverkarens rekommendation. 

 

Tycker nästan du ligger lågt med tanke på hur du kör! Testa sänk farten till 110, undvik omkörningar... 3000 varv låter mycket! Det extra luftmotståndet och de höga varven gör mycket för förbrukningen för att inte tala om inbromsningar och omkörningar!

 

Liten motor, bara 1,3liters. Ligger 130 ganska konstant då jag kör tidigt på mornarna så det är nästan ingen trafik, enligt bilen håller jag en snitthastighet på 110 för 2 kilometer 40-väg och ~3,8 mil motorväg.

Har du samma profil på däcken som de som du jämför med? Mäter du vid pumpen eller går du efter bilens färddator?

Mindre hjul än motsvarande som jag pratat med. Har dubbelkollat förbrukningen vid pumpen med färddatorn och det stämmer exakt. 



#3152

Postad 05 July 2017 - 18:20

PML73
  • PML73
  • Guru

  • 4155 inlägg
  • 0
Jag är fortfarande toknöjd över att ligga 2 dl under fabrikssiffror/mil. Men jag tror att dessa vardagssiffror korrigeras duktigt under semestern.

Tänker trycka upp däcken till 3.0.

#3153

Postad 05 July 2017 - 20:25

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11727 inlägg
  • 0
Kollat trippen mot GPS?

#3154

Postad 05 July 2017 - 23:45

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1863 inlägg
  • 0

Nu finns det bättre fora för den här frågan men jag vet här finns ett gäng med Petrol Heads här inne.

Är det någon som har testat Porsche Boxster S 981/GTS på bana?

 

Nej tyvärr, satt i en GT3RS och klämde lite på ratten när jag var i Vegas men tyckte 5000-spänn var förmycket för att rejsa runt fem varv på den banan.

 

Brukar du köra på bana här i Sverige?



#3155

Postad 06 July 2017 - 02:13

Sgt_Lambo
  • Sgt_Lambo
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Angående bensinförbrukning så har jag kommit fram till att 117km/h är optimalt på min Seat Leon ST Cupra(290hk) 2016.

Där ligger förbrukningen på 0,69L/mil men ökar jag bara 1km/h så går den genast upp till 0,71 och vid 120 så drar den 0,74.

 

Däremot så är det knappt någon skillnad i förbrukning mellan 110-117km/h, där gör den bara 0,01.

Luftmotstånd is a bitch som dom säger.


Redigerat av Sgt_Lambo, 06 July 2017 - 02:14.


#3156

Postad 06 July 2017 - 05:37

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 3421 inlägg
  • 0

Nej tyvärr, satt i en GT3RS och klämde lite på ratten när jag var i Vegas men tyckte 5000-spänn var förmycket för att rejsa runt fem varv på den banan.
 
Brukar du köra på bana här i Sverige?


Det har blivit en massa körande både på Knutstorp, Ljungbyhed och Ringen men det var ett par år sen sist då min nuvarande Boxster börjar bli till åren. En välutrustad 981 S är nästan samma bil som GTS förutom lite fler hästar o mindre justeringar på karossen.
981 S har jag testat sedan innan men att hitta en med rätt utrustning är inte så lätt, GTS kommer med allt det viktiga.
Nya 718 har jag också tetstat o den går som ett spjut, långt bättre än vad man tror så det gäller bara att skallen ska hänga med att godkänna att det bara är en 4:a ;)

#3157

Postad 06 July 2017 - 10:04

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4194 inlägg
  • 2

Hämtade "ny" bil igår! Förbannat trevligt måste jag säga.

 

Bifogad fil  20170705_201549.md1.jpg   74.14K   10 Antal nerladdningar



#3158

Postad 06 July 2017 - 13:27

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Angående bensinförbrukning så har jag kommit fram till att 117km/h är optimalt på min Seat Leon ST Cupra(290hk) 2016.

Där ligger förbrukningen på 0,69L/mil men ökar jag bara 1km/h så går den genast upp till 0,71 och vid 120 så drar den 0,74.

 

Däremot så är det knappt någon skillnad i förbrukning mellan 110-117km/h, där gör den bara 0,01.

Luftmotstånd is a bitch som dom säger.

 

Min bil, som iofs är en stor låda (Forester XT 2016), drar närmare 0,8 om jag ligger i 90-100 ungefär. Ligger jag i 110-120 så drar den lätt över litern. Jag är dock ganska tung på foten också, så omkörningar resulterar ofta i hastigheter långt över det tillåtna. :)

Har märkt att min plånbok inte tål mitt körsätt, så jag får börja tagga ner lite i trafiken. Men det är svårt när man har lite mer än de dryga 100hk man är van vid från tidigare bilar.



#3159

Postad 06 July 2017 - 13:58

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 3421 inlägg
  • 0

Hämtade "ny" bil igår! Förbannat trevligt måste jag säga.
 
attachicon.gif20170705_201549.md1.jpg


Yeah !
Hur gammal är den?

#3160

Postad 06 July 2017 - 19:32

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4194 inlägg
  • 1

Yeah !
Hur gammal är den?


47 år ;)

#3161

Postad 06 July 2017 - 19:37

ZooN_86
  • ZooN_86
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Hämtade "ny" bil igår! Förbannat trevligt måste jag säga.

attachicon.gif20170705_201549.md1.jpg

Cool! :)

Här är min bagge och buggy :D kul med gamla bilar

Bifogad fil(er)



#3162

Postad 06 July 2017 - 19:51

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

Cool! :)

Här är min bagge och buggy :D kul med gamla bilar

 

ligger inte den ute på blocket? :)



#3163

Postad 06 July 2017 - 20:00

ZooN_86
  • ZooN_86
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

ligger inte den ute på blocket? :)


Buggyn la jag ut igår på kvällen :) haft den i ganska många år, dags för någon annan att ta över. Har 4 bilar och har kommit till en del i livet där det inte riktigt funkar att lägga så mycket pengar på garage och bilar :D

Redigerat av ZooN_86, 06 July 2017 - 20:01.


#3164

Postad 06 July 2017 - 20:38

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 3421 inlägg
  • 0

47 år ;)

Fan vad fräckt!!

Är det mycket jobb på den?



#3165

Postad 06 July 2017 - 20:40

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4194 inlägg
  • 0

Fan vad fräckt!!
Är det mycket jobb på den?


Nja, blir nog ett tröskelbyte vänster sida men inte mycket mer svetsning.

#3166

Postad 07 July 2017 - 10:32

PML73
  • PML73
  • Guru

  • 4155 inlägg
  • 0

Kul att se dessa härligheter igen. Tänker på hur fort 30 år går och nästan alla dåtidens bilar är borta idag.

 

Personligen har jag fastnat för en pärla som heter Skoda S100. Har ägt Renault 10 - -67, Opel Rekord Olympia -65 tidigare. Så nu står jag i valet och kvalet mellan en duktigt okänd skitbil med stor personlighet eller en stor jänkare(kokainsläde) typ Lincoln 70-tal. Få se vad det blir.

 

 

Bifogad fil(er)



#3167

Postad 07 July 2017 - 17:57

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 3421 inlägg
  • 0

Lincolnen är mer än brutal :D

Tänk dig den i ett parkeringshus!



#3168

Postad 07 July 2017 - 18:17

PML73
  • PML73
  • Guru

  • 4155 inlägg
  • 0
Johan,

Jadu. Vi semestrar varje år med en resa genom Europa. Tänk dig Budapests smala enkelriktade gator... Och deras minimala filer.

#3169

Postad 07 July 2017 - 21:29

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 3421 inlägg
  • 0

Budapest, en Helt Underbar stad :)

Men jag har dock aldrig kört ner, det är ganska rejäl tripp.

Hm.....



#3170

Postad 08 July 2017 - 12:05

PML73
  • PML73
  • Guru

  • 4155 inlägg
  • 0
Johan,

Vi bilar varje år. Inköp av duktigt fina viner och gåslever. Hehe. Att köra ned är sällan problem, det är tillbakavägen som stökar. Har blivit en del långkörare. Typ 3000km. Och det är INTE bra. I år har vi bokat hotell i Kolding. Skönt!

Måste rekommendera Tokaij. De har så mkt mer än söta lagrade viner. En flaska finfint torrt vin kostar inte mer än 40kr på vingårdarna. Så kombibil är ett måste. Hehe

#3171

Postad 08 July 2017 - 23:07

ZooN_86
  • ZooN_86
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Cool! :)

Här är min bagge och buggy :D kul med gamla bilar


Kom en kille och tjej från Frankrike och köpte Buggyn ikväll, hoppas den kommer att trivas :D

#3172

Postad 09 July 2017 - 07:10

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1569 inlägg
  • 0
Edit: vet inte vad jag svarade på, mobilen visade gamla inlägg :)

Redigerat av stabbe, 09 July 2017 - 07:11.


#3173

Postad 10 July 2017 - 11:45

adam637373
  • adam637373
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

tänkt köpa dom här på blocket https://www.blocket....6.htm?ca=11&w=1 ska passa på min A4a enligt tillverkaren www.abswheels.se någon som vet hur seriösa dom är och om de verkligen passar?

 

har mailat får se vad annons ägaren säger :rolleyes:



#3174

Postad 10 July 2017 - 11:48

adam637373
  • adam637373
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

fan va gött med en buggy  :D

 

Cool! :)

Här är min bagge och buggy :D kul med gamla bilar



#3175

Postad 10 July 2017 - 18:35

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5338 inlägg
  • 0
Jag och damen letar bil och har fastnat för Toyota Avensis Kombi,-2010 och det är automat vi vill ha. Har hittat en nära, men det är diesel.

Och då är skatten typ 4300kr och för motsvarande bensinare 1500kr. Vi kommer nog köra 1000mil/år då vi ska behålla min lilla Aygo, den kostar inget att äga. Och den äter ju upp resterande 500mil gissar jag på för 1500mil/år

Kommer det ens löna sig med diesel, eller kommer vi lägga massa pengar i skatt bara varje år?

Redigerat av SKIBBE, 10 July 2017 - 18:35.


#3176

Postad 10 July 2017 - 18:48

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0
Kör på 1,8 bensin cvt istället

#3177

Postad 10 July 2017 - 19:02

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0
Jag skulle också kika på minsta bensinaren istället. Alternativt gå upp ett par årsmodeller så att ni kan köpa en 120 grams diesel som är betydligt billigare i skatt. Men då måste ni nog upp till årsmodell 2012 iaf tror jag och det blir dyrare i inköp.

#3178

Postad 10 July 2017 - 19:27

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11727 inlägg
  • 0
Korta sträckor absolut bensin, ingen tvekan.

Men kör man mycket så.
Ändå tveksamt om jag skulle köpa en nyare diesel idag.

Min V70 diesel senaste tank.
80 mil ren landsväg, varav 10 mil rätt snabb körning i 140..resten blandad körning.

109 mil
64,6 liter.

Redigerat av moparman, 10 July 2017 - 19:28.


#3179

Postad 12 July 2017 - 21:58

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1195 inlägg
  • 0

Ny bil beställd. Leverans december-januari.

Jag tvekade länge mellan D4 och T5, men valet föll på förnuftiga D4, mest på grund av det erbjöds en "edition" på D4 med "generösa" paketerbjudande jmfrt. med T5... Jag var helt inställd på bensin den här gången.

 

EK

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregisteredcec18524, 14 July 2017 - 16:28.


#3180

Postad 12 July 2017 - 22:05

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0

Ny bil beställd. Leverans december-januari.
Jag tvekade länge mellan D4 och T5, men valet föll på förnuftiga D4, mest på grund av det erbjöds en "edition" på D4 med "generösa" paketerbjudande jmfrt. med T5... Jag var helt inställt på bensin den här gången.

EK

Snyggt! Trist att den byggs i Kina bara ;)

#3181

Postad 12 July 2017 - 22:10

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1195 inlägg
  • 0

Snyggt! Trist att den byggs i Kina bara ;)

Tack.

Den får i alla fall åka tåg tvärs över Asien och Europa innan den kommer till Zeebrugge, alltid ngt. 

Min erfarenhet är att det när det gäller Volvo Cars inte spelar ngn roll kvalitetsmässigt var den är byggd, i ngn av Kina fabrikerna, Torslanda eller Gent.

 

EK



#3182

Postad 12 July 2017 - 22:43

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11727 inlägg
  • 0
Å ingen kombi, vågat 😀

#3183

Postad 12 July 2017 - 23:32

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0

Tack.
Den får i alla fall åka tåg tvärs över Asien och Europa innan den kommer till Zeebrugge, alltid ngt.
Min erfarenhet är att det när det gäller Volvo Cars inte spelar ngn roll kvalitetsmässigt var den är byggd, i ngn av Kina fabrikerna, Torslanda eller Gent.

EK

Torslanda var att föredra betydligt jämfört med Gent tidigare, nu vet jag inte hur mycket Gent har gått framåt.
Kina vågar jag inte yttra mig om, men återstår att se nu när många Kina-Volvos kommer rulla i Sverige ;)

Oavsett så är ju Volvo alltid en Volvo, får hoppas att Geely fortsätter förstå Volvos "viktighet" för Sverige. :)

#3184

Postad 13 July 2017 - 10:11

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22892 inlägg
  • 0

Ny bil beställd. Leverans december-januari.
Jag tvekade länge mellan D4 och T5, men valet föll på förnuftiga D4, mest på grund av det erbjöds en "edition" på D4 med "generösa" paketerbjudande jmfrt. med T5... Jag var helt inställt på bensin den här gången.

EK

Tumme upp. Momentum Business eller?

Hur pass stor skillnad är det på de "verkliga" priserna och listpriserna?

#3185

Postad 13 July 2017 - 12:24

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Tack.

Den får i alla fall åka tåg tvärs över Asien och Europa innan den kommer till Zeebrugge, alltid ngt. 

Min erfarenhet är att det när det gäller Volvo Cars inte spelar ngn roll kvalitetsmässigt var den är byggd, i ngn av Kina fabrikerna, Torslanda eller Gent.

 

EK

 

Haha... nä, inte kan det ha varit lika låg kvalitet på alla fabriker hoppas jag! ;)

 

Har man dåliga rutiner så spelar fabriken eller landet mindre roll! Jag hoppas Volvo höjt kvalitetskontrollen på sina underleverantörer. Det har varit för mycket små skitfel senaste åren. Och har man fått en del utbytt så kommer nya delen från samma skitbatch med delar som tidigare vilket gör att du kör lika länge tills du får byta samma del igen.

Volvo är dock långt ifrån ensamma med det. BMW, Mercedes och VAG verkar vara exakt likadana.



#3186

Postad 13 July 2017 - 12:51

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1195 inlägg
  • 0

Å ingen kombi, vågat

 

To dare is to do  :)

 

Tumme upp. Momentum Business eller?

Hur pass stor skillnad är det på de "verkliga" priserna och listpriserna?

 

Tack.

Ja, Momentum Business Plus Edition om jag skall vara helt korrekt..

I det här fallet, teoretiskt sett listpriset rakt av, typ, "Edition" tillägget är det som skiljer det från "vanliga" listpriset, i "Edition" ingår metallic och lite annat lull-lull. Tack vare att det var "Edition" kunde jag inte välja till svart innertak eller integrerade barnstolar (i-landsproblem de-luxe).

Min arbetsgivare betalar alltid listpriset på förmånsbilar, det finns en helt logiskt förklaring till det.

 

EK



#3187

Postad 14 July 2017 - 11:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22892 inlägg
  • 0

To dare is to do :)


Tack.
Ja, Momentum Business Plus Edition om jag skall vara helt korrekt..
I det här fallet, teoretiskt sett listpriset rakt av, typ, "Edition" tillägget är det som skiljer det från "vanliga" listpriset, i "Edition" ingår metallic och lite annat lull-lull. Tack vare att det var "Edition" kunde jag inte välja till svart innertak eller integrerade barnstolar (i-landsproblem de-luxe).
Min arbetsgivare betalar alltid listpriset på förmånsbilar, det finns en helt logiskt förklaring till det.

EK

Ahh, vad jag menar är om "företagspriserna" är samma som de listpriser man ser när man tex bygger bilen i konfiguratorn.

Såg inga företagspriser när jag lite snabbt kikade på deras sida nyligen, därav frågan.

Svart innertak är deprimerande så där hade du tur. ;)

D4:an har rätt tråkigt ljud men i fråga om övriga egenskaper så tycker jag den, tillsammans med 8-stegs lådan, står sig mkt bra i jämförelse med premium-tyskarnas motsvarigheter.

Pluspoäng på våga vägra kombi. :)

Redigerat av pacman, 14 July 2017 - 11:09.


#3188

Postad 14 July 2017 - 11:37

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1195 inlägg
  • 0

Ahh, vad jag menar är om "företagspriserna" är samma som de listpriser man ser när man tex bygger bilen i konfiguratorn.

Såg inga företagspriser när jag lite snabbt kikade på deras sida nyligen, därav frågan.

Svart innertak är deprimerande så där hade du tur. ;)

D4:an har rätt tråkigt ljud men i fråga om övriga egenskaper så tycker jag den, tillsammans med 8-stegs lådan, står sig mkt bra i jämförelse med premium-tyskarnas motsvarigheter.

Pluspoäng på våga vägra kombi. :)

 

Mitt företag går efter just det listpriset som publiceras av Volvo Cars, de i konfiguratorn.

 

Nja... jag gillar den "inkapslade" känslan det svarta innertaket ger  :)

 

Där håller jag med dig till 100%, jag har precis likadan kombination i min XC70 nu, bortsett från ljudet en mycket bra drivlina.

 

EK



#3189

Postad 14 July 2017 - 14:25

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Mitt företag går efter just det listpriset som publiceras av Volvo Cars, de i konfiguratorn.

 

Nja... jag gillar den "inkapslade" känslan det svarta innertaket ger  :)

 

Där håller jag med dig till 100%, jag har precis likadan kombination i min XC70 nu, bortsett från ljudet en mycket bra drivlina.

 

EK

 

Jag är precis som du... jag föredrar mörkt och ombonat i kupén. Stora öppna ljusa kupéer med glastak eller cab känns inte alls lika trevliga att köra. Har panoramatak på min bil, men har det alltid fördraget, känns helt onödigt. Taklucka kan vara kul att ha en handfull gånger om året.



#3190

Postad 14 July 2017 - 14:49

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8528 inlägg
  • 0

Nja... jag gillar den "inkapslade" känslan det svarta innertaket ger  :)

 

Håller med, har svart innertak i min ST och föredrar det alla gånger, känns mycket mer ombonat och snyggare även.

 

Vitt tak känns för mig nästan lite omodernt och trist.



#3191

Postad 14 July 2017 - 21:06

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0
Håller inte med...min kärra
Bifogad fil  20170103_112104.jpg   128.76K   3 Antal nerladdningar

Och min andra, både cab och ljus inredning...
Bifogad fil  20160723_190251_HDR.jpg   181.68K   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_0060.PNG   149.41K   2 Antal nerladdningar

Redigerat av junkan, 14 July 2017 - 21:09.


#3192

Postad 14 July 2017 - 21:14

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 1

Håller inte med...min kärra
attachicon.gif20170103_112104.jpg
Och min andra, både cab och ljus inredning...
attachicon.gif20160723_190251_HDR.jpg
attachicon.gifIMG_0060.PNG

Men du har ju inte ens något tak ;)

#3193

Postad 14 July 2017 - 21:20

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 1
Tänkte på Lucifers kommentar: Stora öppna ljusa kupéer med glastak eller cab känns inte alls lika trevliga att köra.

#3194

Postad 15 July 2017 - 06:32

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 3421 inlägg
  • 0

Håller inte med...min kärra
attachicon.gif20170103_112104.jpg

Och min andra, både cab och ljus inredning...
attachicon.gif20160723_190251_HDR.jpg
attachicon.gifIMG_0060.PNG

Jag hade inte klarat mig utan cabbe!

Känslan är oslagbar och att köra nedcabbat långt in på vintern fungerar hur bra som helst :)

Tyvärr är kupén kolsvart och det är det enda jag ogillar med min lille bil.


Redigerat av johan b-lund, 15 July 2017 - 06:33.


#3195

Postad 15 July 2017 - 11:33

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Tänkte på Lucifers kommentar: Stora öppna ljusa kupéer med glastak eller cab känns inte alls lika trevliga att köra.

 

Trevliga bilar i övrigt! ;)



#3196

Postad 17 July 2017 - 21:27

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 3421 inlägg
  • 0

Har lite funderingar på att köra från Skåne uppåt landet, typ Mora eller en bit till och då endast på mindre vägar.

Någon som har bra idér om detours?

Där finns ingen bestämd plan än och det finns inget som säger att det måste köras +40 mil om dagen.

Upplevelsen är det viktiga, och kuliga vägar.



#3197

Postad 18 July 2017 - 12:35

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Har lite funderingar på att köra från Skåne uppåt landet, typ Mora eller en bit till och då endast på mindre vägar.

Någon som har bra idér om detours?

Där finns ingen bestämd plan än och det finns inget som säger att det måste köras +40 mil om dagen.

Upplevelsen är det viktiga, och kuliga vägar.

 

+40 mil har jag ju nästan till närmsta granne! :D

Borde finnas extremt många utsvävningar man kan göra på den sträckan.

Övernattade i Mariefreds på väg mot GBG för något år sedan... det kan jag rekommendera. Riktigt fint ställe. Var lagom mör efter drygt 95 mil, så kan vara därför man sov så gott!? :)



#3198

Postad 18 July 2017 - 12:45

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7926 inlägg
  • 0

Har lite funderingar på att köra från Skåne uppåt landet, typ Mora eller en bit till och då endast på mindre vägar.

Någon som har bra idér om detours?

Där finns ingen bestämd plan än och det finns inget som säger att det måste köras +40 mil om dagen.

Upplevelsen är det viktiga, och kuliga vägar.

Som boende i Skåne men stammande från Linköping kan jag rekommendera vägen genom Skåne-Östergötland (utan att ta E4). Kör då väg 23-Växjö-Vimmerby-34-Linköping-Motala. Sedan norrut mot Örebro. Därifrån vidare genom Närke-Värmland-Dalarna utan att behöva köra på någon väg större än en gammal hederlig riksväg. Den som har tid och mod kan givetvis köra ännu mindre vägar om så önskas.



#3199

Postad 18 July 2017 - 15:27

PML73
  • PML73
  • Guru

  • 4155 inlägg
  • 0
Johan, minst tre tankar på en dag... skratt.

#3200

Postad 18 July 2017 - 19:12

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 3421 inlägg
  • 0

+40 mil har jag ju nästan till närmsta granne! :D

Borde finnas extremt många utsvävningar man kan göra på den sträckan.

Övernattade i Mariefreds på väg mot GBG för något år sedan... det kan jag rekommendera. Riktigt fint ställe. Var lagom mör efter drygt 95 mil, så kan vara därför man sov så gott!? :)

LoL, ibland känns det så :)

Om man tar inlandet upp så blir det ju kuststräcka ner. Mariefreds var det.

Tusen Tack!

 

Som boende i Skåne men stammande från Linköping kan jag rekommendera vägen genom Skåne-Östergötland (utan att ta E4). Kör då väg 23-Växjö-Vimmerby-34-Linköping-Motala. Sedan norrut mot Örebro. Därifrån vidare genom Närke-Värmland-Dalarna utan att behöva köra på någon väg större än en gammal hederlig riksväg. Den som har tid och mod kan givetvis köra ännu mindre vägar om så önskas.

Har börjat spåna upp en plan, Tusen tack!!

 

Johan, minst tre tankar på en dag... skratt.

 

Jag gjorde något liknande för ett par år sedan o då låg jag på 1,5L milen

:blush:






Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.