Postad 01 March 2014 - 00:31
Postad 01 March 2014 - 10:04
Postad 01 March 2014 - 10:46
Idag börjar jag och 4 andra entusiaster en resa i detta ämne om whiskyprovning.
Grundidén är att vi nu och framåt under året ska ha fyra träffar för att försöka förkovra oss lite mer i whiskyn. Vi kommer plöja igenom Skottland som vi delat upp i 4 områden, om det är korrekt vet ja ej men idag börjar vi med lowlands. Övriga kommer bli Speyside, Highlands och Islands. Vi har fixat lite protokoll samt lite tips från diverse sidor på nätet. Tycker ni vi ska vara så seriösa så att vi betygsätter dom?
Vi gör ju detta samtidigt för att träffas över lite mat först men givetvis är vi alla intresserade av whisky såklart. Tänkte mest försöka hitta lite dofter,smaker,färger mm lite mer ingående än när man tar sin lilla knapp på fredagskvällen. Lite allmänna tips mottages också med glägje men om inget annat ett lycka till i alla fall ;-)
Postad 01 March 2014 - 11:36
Hej whiskytokar/kännare!
Idag börjar jag och 4 andra entusiaster en resa i detta ämne om whiskyprovning.
Grundidén är att vi nu och framåt under året ska ha fyra träffar för att försöka förkovra oss lite mer i whiskyn. Vi kommer plöja igenom Skottland som vi delat upp i 4 områden, om det är korrekt vet ja ej men idag börjar vi med lowlands. Övriga kommer bli Speyside, Highlands och Islands. Vi har fixat lite protokoll samt lite tips från diverse sidor på nätet. Tycker ni vi ska vara så seriösa så att vi betygsätter dom?
Vi gör ju detta samtidigt för att träffas över lite mat först men givetvis är vi alla intresserade av whisky såklart. Tänkte mest försöka hitta lite dofter,smaker,färger mm lite mer ingående än när man tar sin lilla knapp på fredagskvällen. Lite allmänna tips mottages också med glägje men om inget annat ett lycka till i alla fall ;-)
Låter som att ni kommer ha en kul tid framför er!
Om ni skall sätta betyg eller inte får ni känna efter själva. Jag tycker att det är skitsvårt, speciellt om man skall hålla sig till 0-100p skalan som de flesta använder. Själv brukar jag mest för egen referens ha en skala från 1-5 med halvpoäng. Har inte smakat många 5p men däremot en del 4,5 or!
Tycker absolut att ni skall nörda ner er så mycket som möjligt... brukar bli väldigt kul om man kan hålla det på en lagom nivå och inte bli för allvarliga.
Postad 01 March 2014 - 12:06
Vi får snacka igenom det där med poäng innan vi drar igång.Låter som att ni kommer ha en kul tid framför er!
Om ni skall sätta betyg eller inte får ni känna efter själva. Jag tycker att det är skitsvårt, speciellt om man skall hålla sig till 0-100p skalan som de flesta använder. Själv brukar jag mest för egen referens ha en skala från 1-5 med halvpoäng. Har inte smakat många 5p men däremot en del 4,5 or!
Tycker absolut att ni skall nörda ner er så mycket som möjligt... brukar bli väldigt kul om man kan hålla det på en lagom nivå och inte bli för allvarliga.
Håller på att duka fram för kvällen och jag tror det blir en spännande kul kväll :-)
Postad 01 March 2014 - 14:10
Håller utan tvekan med den som skrev att Uigeagail är något av det bästa man kan köpa på Bolaget, kanske det bästa överhuvudtaget. Uigeadail innehåller ju en stor del äldre Ardbeg och kommer väl inte finnas så länge till. Då kan det vara trevligt att veta att "nyproducerade" Corrywreckan faktiskt, i mitt tycke, nog är lika bra om än lite annorlunda.ur welcome
Det var en rejäl samling du hade där
Hur högt placerar du Uigeadail?
Kan bli mitt nästa inköp framöver då jag inte testat den ännu.
Redigerat av laddie15, 01 March 2014 - 14:11.
Postad 01 March 2014 - 15:29
bild 2-1.JPG 1.86MB
27 Antal nerladdningar
bild 1-2.JPG 1.5MB
21 Antal nerladdningar
Redigerat av Ljungby, 01 March 2014 - 15:31.
Postad 01 March 2014 - 18:17
Håller utan tvekan med den som skrev att Uigeagail är något av det bästa man kan köpa på Bolaget, kanske det bästa överhuvudtaget. Uigeadail innehåller ju en stor del äldre Ardbeg och kommer väl inte finnas så länge till. Då kan det vara trevligt att veta att "nyproducerade" Corrywreckan faktiskt, i mitt tycke, nog är lika bra om än lite annorlunda.
Japp det låter tryggt att det finns Corrywreckan med =)
Jag gillade Ardbeg Ten mycket måste jag säga. En annan jag har fastnat för är Laphroaigh Quarter Cask, och då känns det naturligt att sukta efter Uigeadail till skåpet. Men det får vänta lite, måste bli nån flasktömning först bara.
Ikväll får det i all enkelhet bli en dram Highland Park 12 som är helt okej, inte alls i klass med ovan nämnda men helt okej
Postad 01 March 2014 - 20:36
Har en Highland Park Ambassadors Choice som jag tycker mycket om. Även 18:åringen gillar jag skarpt. 12:an har för mig väl mycket av den märkestypiska "ljunghonung"-sötman. Lite samma som vissa Bowmore med "finnish" i vinfat. Men standardtolvan där gillar jag. Ja smaken är sån tur är olika. Köpte en gång en Bowmore Enigma på en flygplats, den första Whisky jag faktiskt spottat ut. Gav den till min kollega, och det var det bästa han dryckit. Så mycket gillade han den att han köpte en ny när han själv reste.Japp det låter tryggt att det finns Corrywreckan med =)
Jag gillade Ardbeg Ten mycket måste jag säga. En annan jag har fastnat för är Laphroaigh Quarter Cask, och då känns det naturligt att sukta efter Uigeadail till skåpet. Men det får vänta lite, måste bli nån flasktömning först bara.
Ikväll får det i all enkelhet bli en dram Highland Park 12 som är helt okej, inte alls i klass med ovan nämnda men helt okej
Postad 01 March 2014 - 23:25
Har en Highland Park Ambassadors Choice som jag tycker mycket om. Även 18:åringen gillar jag skarpt. 12:an har för mig väl mycket av den märkestypiska "ljunghonung"-sötman. Lite samma som vissa Bowmore med "finnish" i vinfat. Men standardtolvan där gillar jag. Ja smaken är sån tur är olika. Köpte en gång en Bowmore Enigma på en flygplats, den första Whisky jag faktiskt spottat ut. Gav den till min kollega, och det var det bästa han dryckit. Så mycket gillade han den att han köpte en ny när han själv reste.
Ambassadors Choice verkar intressant.
18-åringen vill jag testa med men tyckte den var lite dyr med tanke på att den kan variera så mycket i kvalitet. Kylfiltrering och färgämnen kunde dom fått ha skippat i 18-åringen med för det priset plus ökat styrkan till ca 46%
Håller med om att Bowmores standardtolva är vassare än HP12.
Ljunghonung har jag inte riktigt förknippat den med än men visst finns det sötma. Men det vägs upp bra i min mun av det saltiga avslutet.
Enigman har jag haft, köpte en liter för 299:- vilket måste vara sjukt billigt ändå.
Postad 02 March 2014 - 10:40
Fick tröstköpa en Bunna Adelphi 2000 till slut för att inte gå helt tomhänt (förmodligen minst lika bra som Yamazakin!!!).
Börjar samtidigt ifrågasätta mer o mer vad man håller på med. Intressen/hobbys skall väl vara något trevlig o inget man skall få stressmage eller bli på dåligt humör över som vid dessa hypade o begränsade småsläpp som verkar komma oftare o oftare.
Nä, det börjar bli dags att tänka om. Jag vill självklart fortsätta köpa o dricka whisky, men helst på egna villkor.
Säkert lättare sagt än gjort då man ju inte är lite skadad, men det måste ju finnas hur mycket annan god/godare whisky som helst än den som handlarna tycker vi skall slåss om.
Det ska va gött o leva!!!
Ser ut som helgen är räddad ;-)Detta blev det igår i Tyskland
lite orolig för att bli stoppade var ja allt då vi antagligen inte hade fått köra vidare, 6 killar i en 9 personers buss blev lite överlast kan ja säga
bild 2-1.JPG 1.86MB 27 Antal nerladdningar
bild 1-2.JPG 1.5MB 21 Antal nerladdningar
Postad 02 March 2014 - 13:53
Nä, fan vad jag blev sur nu... jag skall sura hela veckan fram till fredag, då skall jag förhoppningsvis få med mig någonting kul hem! Men med tanke på hur det gått den senaste tiden så lär väl båten sjunka!
Postad 02 March 2014 - 19:02
Första provningen är nu avklarad och det blev en riktigt trevlig kväll med en massa smuttande och sniffande. Vissa tyckte dofterna var svåra att hitta medans andra tyckte smakerna var svåra. Man kan lugnt konstatera att de här är inget man sätter hur som helst utan de får helt enkelt göras många gånger innan man känner sig säker på dofter och smaker.Låter som att ni kommer ha en kul tid framför er!
Blev nästan en så kallad vertikalprovning med 4 st Auchentushan och en Bladnoch.
Längtar redan tills nästa provning då det är highlands som är på tapeten.
Postad 02 March 2014 - 19:57
En Lowlandprovning hör ju inte till vanligheterna.Första provningen är nu avklarad och det blev en riktigt trevlig kväll med en massa smuttande och sniffande. Vissa tyckte dofterna var svåra att hitta medans andra tyckte smakerna var svåra. Man kan lugnt konstatera att de här är inget man sätter hur som helst utan de får helt enkelt göras många gånger innan man känner sig säker på dofter och smaker.
Blev nästan en så kallad vertikalprovning med 4 st Auchentushan och en Bladnoch.
Längtar redan tills nästa provning då det är highlands som är på tapeten.
Har varit väldigt nyfiken på Bladnoch i många år, men när de funnits tillgängliga har de kostat dryga tusingen. Hur skulle du beskriva smaken?
Postad 02 March 2014 - 23:48
Postad 03 March 2014 - 07:42
Min personliga favorit för kvällen blev i alla fall auchentoshan Virgin oak. Vart nog favorit hos de flesta.
_Lucifer_ : New make , vad innebär det då?
Postad 03 March 2014 - 08:44
Postad 03 March 2014 - 12:48
När man lagrar spriten så vill man få en bra balans mellan fatinfluens och grundsmaken från råspriten. Om råspriten är alldeles för skitig och smakar för mycket finkel så brukar man kompensera detta genom att rosta faten lite hårdare och lagra lite längre, helst se till att man har aktiva fat. Kolet som bildas på insidan av tunnan när den rostas renar spriten till viss del, samt att rostning/kolning medför lite andra egenskaper som jag kanske inte behöver gå in på så djupt.
Har man smakat new make/råsprit från olika destillerier så märker man att det skiljer sig en hel del trotts att dom i princip använder samma ingredienser och samma typ av utrustningar.
Postad 03 March 2014 - 19:59
Bladnoch lightly peated 9y.
Till färgen ljusgul eller blekgul. Väldigt annorlunda doft, unken,jäsande inte mycke rökta toner. Smaken var helt olik doften. Bra drag med sina 53,4 % men tyckte inte den var spritig och efter några sekunder kom en mycket angenäm rök, alldeles lagom. Eftersmaken tyckte ja gick över mot hö eller gräs.
Ska uppriktigt säga att detta var ordentligt svårt att sätta ord på det man kände och upplevde under kvällen. Personligen tyckte jag att jag hade lättare att pricka in dofter medans smaker upplevde jag som jäkligt svåra men va fan. Väldigt rolig kväll!!
Postad 03 March 2014 - 22:20
Peated var något nytt för mig, trodde Bladnoch endast gjorde orökt. Doften verkade ju ingen hit men resten lät ju trevligt. Men det är nog en orökt jag först och främst är ute efter. Och det skall vara den med det vita fåret på har jag fått för mig.Då så, nu är jag ju som sagt novis och kan inte slänga mig med flotta ord och annat men jag har anteckningar på samtliga vi testade och här kommer då några ord om:
Bladnoch lightly peated 9y.
Till färgen ljusgul eller blekgul. Väldigt annorlunda doft, unken,jäsande inte mycke rökta toner. Smaken var helt olik doften. Bra drag med sina 53,4 % men tyckte inte den var spritig och efter några sekunder kom en mycket angenäm rök, alldeles lagom. Eftersmaken tyckte ja gick över mot hö eller gräs.
Ska uppriktigt säga att detta var ordentligt svårt att sätta ord på det man kände och upplevde under kvällen. Personligen tyckte jag att jag hade lättare att pricka in dofter medans smaker upplevde jag som jäkligt svåra men va fan. Väldigt rolig kväll!!
Postad 04 March 2014 - 13:10
Peated var något nytt för mig, trodde Bladnoch endast gjorde orökt. Doften verkade ju ingen hit men resten lät ju trevligt. Men det är nog en orökt jag först och främst är ute efter. Och det skall vara den med det vita fåret på har jag fått för mig.
Hade för mig att de i princip bara gjorde lätt rökta whiskys!?
Den jag har, 11 åriga med vita fåret på etiketten är även den lätt rökig. Inte för att jag känner av speciellt mycket rök, men det gör jag sällan med lätt rökig whisky.
Känner igen det där med doft och smak. Även min luktar lite speciellt, tror det är deras lite jästiga new make som gör att den blir lite unken på näsan, men smaken ger ett helt annat intressantare register.
Bladnoch är kanske inget jag kommer lägga mycket energi på att hitta i framtiden, men visst kan jag tänka mig att köpa någon fler om jag råkar snubbla över en intressant utgåva.
Blev för övrigt tipsad om min flaska när jag var på The Good Spirits i Glasgow. Ett besök hos dom rekommenderas om ni är där. Och för guds skull håll er borta från The Whisky Shop som är en riktig turistfälla med helt sjuka priser! 80-100,- för en liten miniatyr på 5cl säger en del!
Postad 04 March 2014 - 20:54
Nu blev jag avis, vill verkligen ha en sån där med fåret på. Får kanske även kolla lite på utlänsdska nätshopar. Ibland är ju priserna så mycket lägre att det kan bli lönsamt trots skatt och frakt tror jag.Hade för mig att de i princip bara gjorde lätt rökta whiskys!?
Den jag har, 11 åriga med vita fåret på etiketten är även den lätt rökig. Inte för att jag känner av speciellt mycket rök, men det gör jag sällan med lätt rökig whisky.
Känner igen det där med doft och smak. Även min luktar lite speciellt, tror det är deras lite jästiga new make som gör att den blir lite unken på näsan, men smaken ger ett helt annat intressantare register.
Bladnoch är kanske inget jag kommer lägga mycket energi på att hitta i framtiden, men visst kan jag tänka mig att köpa någon fler om jag råkar snubbla över en intressant utgåva.
Blev för övrigt tipsad om min flaska när jag var på The Good Spirits i Glasgow. Ett besök hos dom rekommenderas om ni är där. Och för guds skull håll er borta från The Whisky Shop som är en riktig turistfälla med helt sjuka priser! 80-100,- för en liten miniatyr på 5cl säger en del!
Postad 04 March 2014 - 23:06
Whiskysite har inne 12 åringen 55% för hyfsat pris. Vet inte hur mycket som skiljer mellan den och min 11 åring?!
Edit:
http://www.whiskybas...och-11-year-old
http://www.whiskybas...och-12-year-old
Redigerat av _Lucifer_, 04 March 2014 - 23:08.
Postad 04 March 2014 - 23:09
Postad 05 March 2014 - 15:32
Postad 06 March 2014 - 20:19
Får fylla tomrummet på hyllan med en ny flaska Hakushu igen
Postad 07 March 2014 - 07:53
Jag smakade den tidigare utgåvan och den var helt OK. Är normalt inget Bunnahabhain-fan men denna rökiga historia är helt klar värd sina pengar.
Redigerat av TomasL, 07 March 2014 - 15:46.
Postad 07 March 2014 - 14:33
Du skall alltså lyssna på far din, han är äldre och klokare. Men du, min herre, är en mycket bra son.Tidigare i tråden var det någon som hade Glenfarclas 15 years som favorit så jag tänkte lämna mitt egna intryck här. Köpte Glenfarclas 30 years till min svåger när han fyllde jämna tretio och har ännu inte hittat något som smakar lika bra som denna goding. Tanken gick väl att om den femtonåriga var i närheten så bra skulle jag vara mer än nöjd. Beställningen gick att hämta upp samma dag som min far fyllde år och (med vanlig dålig framförhållning) fick bli hans present. Smaken är mycket vassare, med färre nyans och fyllighet. Blev faktiskt besviken men far min, han gillade den så slutet gott...
Får fylla tomrummet på hyllan med en ny flaska Hakushu igen
Jag har faktiskt inte smakat så gammal Glenfarclas som 30 år. Låter ju konstigt att den skall vara fyllig, men däremot fler nyanser låter ju högst troligt. Min erfarenhet är ju just att 12;an är den fylligare och 15 lättare men mer balanserad och mer nyanser. 17 skiljer sig inte så jättemycket från 15, men har en ännu härligare pepprighet på slutet.
30 åringen kommer jag aldrig att satsa på, alldeles för dyrt, men 21 och 25 står helt klart högt på önskelistan. Har du provat någon av dessa?
Redigerat av laddie15, 07 March 2014 - 15:33.
Postad 08 March 2014 - 02:01
Ack tyvärr. Är precis hemkommen från en romprovning i regi av min gode vän och tillika whiskeybloggare Fredrik på veckansfredagswhiskey.se. Kul att testa rom som går åt både whiskeyhållet och tvärtom. Vet inte om någon kanske redan är bekant med hans sida? Hade faktiskt varit kul att höra om hans evangelier har spridits ända hit.Du skall alltså lyssna på far din, han är äldre och klokare. Men du, min herre, är en mycket bra son.
Jag har faktiskt inte smakat så gammal Glenfarclas som 30 år. Låter ju konstigt att den skall vara fyllig, men däremot fler nyanser låter ju högst troligt. Min erfarenhet är ju just att 12;an är den fylligare och 15 lättare men mer balanserad och mer nyanser. 17 skiljer sig inte så jättemycket från 15, men har en ännu härligare pepprighet på slutet.
30 åringen kommer jag aldrig att satsa på, alldeles för dyrt, men 21 och 25 står helt klart högt på önskelistan. Har du provat någon av dessa?
Trevlig helg på er.
Postad 08 March 2014 - 09:39
Jo då, är inne och kikar lite då och då. Trevlig sida! Fredrik verkar ha lite samma smak som jag så får en hel del bra tips därifrån.Han verkar gilla Caroni Rom lika mycket som jag så måste ju kolla med jämna mellanrum så han inte provar nån jag missat.Ack tyvärr. Är precis hemkommen från en romprovning i regi av min gode vän och tillika whiskeybloggare Fredrik på veckansfredagswhiskey.se. Kul att testa rom som går åt både whiskeyhållet och tvärtom. Vet inte om någon kanske redan är bekant med hans sida? Hade faktiskt varit kul att höra om hans evangelier har spridits ända hit.
Trevlig helg på er.
Skall ner till SB snart och hämta ut Dewar Rattrays senaste Caroni 1997 16y #108 61,7%. Hoppas den är lika bra som föregångaren.
Postad 08 March 2014 - 23:09
Har en ganska nystartad blogg där det testas lika mkt whisky som hifi! Förhoppningsvis finner någon det intressant! Bokmärk gärna o kika in med jämna mellanrum, kommer uppdateras frekvent.
www.stereotype.se
Postad 09 March 2014 - 01:01
Hallå!
Har en ganska nystartad blogg där det testas lika mkt whisky som hifi! Förhoppningsvis finner någon det intressant! Bokmärk gärna o kika in med jämna mellanrum, kommer uppdateras frekvent.
www.stereotype.se
Ser ut som en bra början tycker jag. Trevligt med egna fina bilder.
Håller med om Lagavulin 16, den är god som attan.
Postad 09 March 2014 - 09:08
Kommentera gärna i bloggen!
//Robert
www.stereotype.se
Postad 09 March 2014 - 14:53
46%, utan E150 och icke kylfiltrerad.
Ca 1 år sen jag öppnade den och har inte jättemycket kvar men den är fortfarande väldigt god; rekommenderas!
Bifogad fil(er)
Postad 09 March 2014 - 16:47
Lite märkligt att dom inte gått ut med att det var en Master Class med Richard Paterson. Fick en smärre chock när jag såg att det var massor med platser kvar, så jag bokade in mig och min bror. Richard är lite smått galen men fantastiskt rolig och underhållande. Och whiskyn vi fick prova var inte heller så pjåkig!
Dalmore är inte riktigt min favorit, men detta var absolut något av det godaste jag smakat i hela mitt liv. Men om den var värd 200-papp tåls att diskuteras!
Postad 10 March 2014 - 09:35
Kilchoman har jag goda ord om, smakade någon Spring 2011 släpp som smakade riktigt bra trots sin unga ålder.Tackar! Lagavulin är ruggigt bra, nästa test blir nog Kilchoman!
Kommentera gärna i bloggen!
//Robert
www.stereotype.se
EDIT* Bokmärkt din hemsida nu, bra upplägg!
Redigerat av hifimarcus, 10 March 2014 - 09:35.
Postad 10 March 2014 - 11:46
Är på jakt efter deras sherrylagrade utgåvor, men man måste vara snabb som sjutton om man skall hinna nypa dom flaskorna!
Postad 10 March 2014 - 15:48
Jo såna har det ju gått ett par av. Springbank är en given favorit, och givetvis även Longrow. Välkommen förresten.Igår blev det en dram Springbank 10, en fin Campbeltown-malt där man kan ana apelsinskal blandat med lite jordig rök.
46%, utan E150 och icke kylfiltrerad.
Ca 1 år sen jag öppnade den och har inte jättemycket kvar men den är fortfarande väldigt god; rekommenderas!
Postad 10 March 2014 - 21:34
Jo såna har det ju gått ett par av. Springbank är en given favorit, och givetvis även Longrow. Välkommen förresten.
Tackar
Ja Springbank 15 står på önskelistan vad det lider, och även Longrow som jag läst gott om.
Postad 11 March 2014 - 17:33
Beställde en Springbank 10 ikväll så jag får se vad det är för något
Det gjorde du rätt i!
Lite trevlig kuriosa kring Springbank är att det är ett av få destillerier som är familjeägt.
Dessutom gör dom allt själva i processen, till och med buteljeringen.
Inga färgämnen och ingen kylfiltrering där heller.
Trevliga fakta att ha i bakhuvudet när man sprättar folien
Postad 11 March 2014 - 22:25
15 åringen kommer du inte bli besviken på. En av de bästa whiskys jag har. Står även Vintage 1997 Batch no2, Longrow 10, 14, och Rundlets & Kilderkins på hyllan. Är alla fantastiska var och en på sitt sätt. Är själv en obotlig Whisky-romantiker. Springbanks historia som(nästan) från starten ägt av samma familj, och ett av få kvarvarande destillerier i den forna whiskyhuvudorten, är viktiga ingredienser.Tackar
Ja Springbank 15 står på önskelistan vad det lider, och även Longrow som jag läst gott om.
Postad 12 March 2014 - 10:25
Yamazaki sherry cask finns (6st) på SB för den som missade sist!!!
Hur är vanliga Yamazaki 12åriga? Har en sån hemma, men inte öppnat den än.
Har en annan japanare, en White Oak Akashi, 14yr... och den är fan bland det bästa jag smakat, med ett par droppar vatten till, i glaset!
Men riktigt dyr, man får vara sparsam!
Redigerat av Garrett, 12 March 2014 - 10:25.
Postad 12 March 2014 - 10:36
Yamazaki sherry cask finns (6st) på SB för den som missade sist!!!
Guld att du hintade... Nu är en av dom 3000st min!
Postad 12 March 2014 - 10:44
https://www.systembo...upp,produkttyp,
Postad 12 March 2014 - 10:55
Det gjorde du rätt i!
Lite trevlig kuriosa kring Springbank är att det är ett av få destillerier som är familjeägt.
Dessutom gör dom allt själva i processen, till och med buteljeringen.
Inga färgämnen och ingen kylfiltrering där heller.
Trevliga fakta att ha i bakhuvudet när man sprättar folien
Det är även ett rätt trevligt destilleri att besöka, speciellt deras lagerhus!
Förbannat vad god whisky dom har liggandes i sina tunnor där bort!
Man bör även hålla ögonen på Kilkerran (Glengyle distillery) som ägs av Springbank och som fyller 10 i år!
Spriten är inte helt olik Springbank och deras WIP5 är faktiskt riktigt bra. Kilkerran destilleras bara ett par veckor om året dessutom, så man får passa på om man skall hinna få sig någon flaska när dom dyker upp!
Glen Scotia som är deras tredje destilleri på i Campbeltown har jag besökt men dock aldrig smakat tyvärr. Vet inte riktigt varför det aldrig blivit av?! Men så är det med whisky, det finns alltid något nytt roligt att prova där ute!
Någon som testat nya Springbank 21yo? Dom jag har testat har varit fantastiskt bra. Men den känns ändå lite för dyr för min plånbok. ;(
om man inte dricker whisky eller ens tycker om det speciellt mycket men vill testa lite och se om man tycker om någon sort. Är detta då en bra box? Är det tre st whisky med helt olika karaktär eller är dom väldigt lika varann?
https://www.systembo...2cprodukttyp%2c
Ja, antingen den eller denna:
https://www.systembo...rs=searchquery,
Dom är väldigt olika varandra. Du har en väldigt mild (Cragganmore & Clynelish) , en lite halvrökig (Talisker) samt en "rökbomb" från Islay (Caoli Ila & Lagavulin).
Valet stå nog mest mellan Caol Ila och Lagavulin där Caol Ila är aningen mildare men jag själv skulle föredra Lagavulin varje dag i veckan.
Redigerat av _Lucifer_, 12 March 2014 - 11:01.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8 bilder
22 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?