Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Dagens bild *

35131 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#32001

Postad 27 November 2014 - 18:15

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Jag kör till 99 % alltid M,
På det sättet kan man få full kontroll över kameran och ställa in den så bilden blir så som man ser den och vill ha den.

#32002

Postad 27 November 2014 - 18:20

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Postad bild

#32003

Postad 27 November 2014 - 18:23

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0
kör du även manuell när du fotar dina springande barn Morgan? eller andra rörliga objekt?

Eller när du fotar macro? kör du manuell då med?
Känns onödigt enligt mig.

Rörliga objekt måste det väl vara bättre att köra slutarprioritet? och typ macro måste det väl vara smidigare med bländaprioritet då det är skärpedjupet man vill styra på ett smidigt sätt.

Jag fotar manuellt när jag kör landskap och när jag experimenterar i studion med olika projekt, men annars ser jag inga direkta fördelar med det.

#32004

Postad 27 November 2014 - 18:29

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Jo jag kör manuellt då med Andreas.
Men det är ju en vanesak.

Vet ej om det är dumt eller inte, men så har jag vant mig att fota, så man tänker inte så mycket på det :-D

#32005

Postad 27 November 2014 - 18:55

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0
missar du inte väldigt många tillfällen då när du går omkring? det tar tid att ställa in kameran och mäta ljuset och så korrekt, det borde vara en stor risk för att ögonblicket redan är borta då kan jag tycka. Men då har jag inga barn själv så jag vet inte hur det funkar :P

#32006

Postad 27 November 2014 - 18:59

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0

missar du inte väldigt många tillfällen då när du går omkring? det tar tid att ställa in kameran och mäta ljuset och så korrekt, det borde vara en stor risk för att ögonblicket redan är borta då kan jag tycka. Men då har jag inga barn själv så jag vet inte hur det funkar :P


He he..nja...faktiskt så går det rätt så bra ändå.

Du får se till att skaffa några barn Andreas, sådär en ca 4 st :D :P

#32007

Postad 27 November 2014 - 22:48

ida_ss
  • ida_ss
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0
Jag körde alltid M när jag hade köpt kameran, men numera är det bländarprioritet som gäller i princip alltid. Sen reglerar jag med exponeringskompensation om jag inte blir nöjd.

Men vad menar ni med M och spot? Hur används spot då? Med AV etc så ställs ju exponeringen efter (spot)mätningen, men med manuellt kan det väl inte göra nån skillnad hur man mäter, du bestämmer ju ändå över kameran?

Nu får ni förklara för mig vad jag missar i mitt tänk :)

#32008

Postad 28 November 2014 - 08:16

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4023 inlägg
  • 0

Nu får ni förklara för mig vad jag missar i mitt tänk :)

Exponeringsmätaren, du vet den där som typ ser ut så här "|-2 . . 1 . . 0 . . 1 . . +2|" nere i sökaren. :)

Postad bild
1-400 sec at f - 1,6, ISO 500, 35 mm, IMG_0385.jpg by b.lok, on Flickr

#32009

Postad 28 November 2014 - 09:24

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15622 inlägg
  • 0

Men vad menar ni med M och spot? Hur används spot då? Med AV etc så ställs ju exponeringen efter (spot)mätningen, men med manuellt kan det väl inte göra nån skillnad hur man mäter, du bestämmer ju ändå över kameran?

Nu får ni förklara för mig vad jag missar i mitt tänk :)

Oavsett vad du använder för läge (P,A,S,M) så kan du välja vilken ljusmätning kameran ska använda sig av. Det brukar vara "full mätning" (kameran mäter över hela bilden). Centrum avvägd (som det låter, kameran mäter mer i den centrala delen av bilden och mäter inte i kanterna). Spotmätning (kameran mäter en litet område i mitten av bilden).

skillnaden mellan full mätning och spot brukar bli ganska dramatisk. Säg att du använder full mätning och tar ett halvkropps porträtt utomhus i dagsljus, då kan kameran (Pentax :) ) ta hänsyn till ljuset över hela bilden och den vill inte bränna ut högdagrarna. Följden kan bli att ansiktet blir för mörkt. Använder man då spot så kommer kameran att mäta ljuset i mitten av bilden, där ansiktet råkar befinna sig, och kommer att exponera ansiktet rätt. Följden kan bli utbrända delar av bakgrunden.

Exponeringskompensation använder du till att tvinga kameran att under eller överexponera oavsett vad du använder för mätning.

#32010

Postad 28 November 2014 - 10:04

ida_ss
  • ida_ss
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0
Ja, det är ju precis det jag säger... :) Om ni exponerar manuellt, så kan väl inte spotljusmätningen ha någon påverkan? För med manuellt så ställer väl kameran inte in något alls?

Eller... hm.. Menar ni att ni tittar på den där lilla raden som Björn nämnde, för att se om det verkar "ok" med de inställningar ni väljer? T.ex. "Nej, det där kommer bli alldeles för över/underexponerat" för att markeringen är för långt till hö/vä. Är det DET ni använder spotmätningen till? För att få en indikation på om det är schysst? :)

#32011

Postad 28 November 2014 - 10:35

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Jag är långt ifrån expert på detta men med spotmätning så är det som Micke säger, den mäter själv ljuset på en liten punkt, tex i ansiktet vid porträttfotografering, så att själva ansiktet blir rätt ljus.

Skillnaden mellan M och A ( nikon ) så kan du via M ställa om kameran så att om bilden skulle bli för underexponerad kan du överexponera lite för att få det rätt

I A läget kan man inte detta, eftersom då bestämmer kameran vad som är "rätt"
Kameran ser inte det som ögat ser, utan litar mer på olika mätningar som den "tror" kan ge rätt bild av verkligheten.

I M läget är det du som bestämmer vad som är "rätt" verklighet.

När det gäller detta med spotmätning, full mätning och centrum mätning, så har detta inte med exponering att göra på samma sätt tror jag, utan detta är hur mycket av bilden den skall mäta ......

Tex vid motljus så använder man ofta spotmätning för att få rätt mätning på det motivet du vill framhäva så att detta inte skall bli utfrätt eller för mörkt.
Men som sagt, jag är ingen expert på detta område........och jag kan ha fel :)

#32012

Postad 28 November 2014 - 10:49

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15622 inlägg
  • 0

Ja, det är ju precis det jag säger... :) Om ni exponerar manuellt, så kan väl inte spotljusmätningen ha någon påverkan? För med manuellt så ställer väl kameran inte in något alls?

Eller... hm.. Menar ni att ni tittar på den där lilla raden som Björn nämnde, för att se om det verkar "ok" med de inställningar ni väljer? T.ex. "Nej, det där kommer bli alldeles för över/underexponerat" för att markeringen är för långt till hö/vä. Är det DET ni använder spotmätningen till? För att få en indikation på om det är schysst? :)

Du har rätt, kameran ställer inte in något i M, men den använder mätningen.
I M så är det som Björn säger, du får en skala i sökaren (samma rad som expkomp) som hela tiden ändras utifrån vad du ställer in för slutartid/bländare/iso, och eftersom mätning hela tiden är aktiv så kommer skalan att ändrad om du riktar kameran åt nåt annat håll. Därför är de olika mätningarna relevanta även i M. :)

#32013

Postad 28 November 2014 - 10:54

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

Ja, det är ju precis det jag säger... :) Om ni exponerar manuellt, så kan väl inte spotljusmätningen ha någon påverkan? För med manuellt så ställer väl kameran inte in något alls?

Eller... hm.. Menar ni att ni tittar på den där lilla raden som Björn nämnde, för att se om det verkar "ok" med de inställningar ni väljer? T.ex. "Nej, det där kommer bli alldeles för över/underexponerat" för att markeringen är för långt till hö/vä. Är det DET ni använder spotmätningen till? För att få en indikation på om det är schysst? :)


Jag använder enbart den mätaren + histogrammet när jag fotar. Ställer först in vilken bländare jag vill ja. Sen ändrar jag bara slutartiden tills mätaren står i mitten på noll. Då vet jag att bilden är rätt exponerad. Dock kollar jag alltid på histogrammet efter för att se hur det ser ut, den finjusterar jag efter det om det behövs .
Den mätaren är ju en väldigt bra sätt att snabbt se om bilden blir över eller underexponerad

Utan mätaren skulle du inte ha någon aning om hur du skulle ställa in kameran. Då skulle man få chansa bara hela tiden :)

Redigerat av andreassofus, 28 November 2014 - 10:59.


#32014

Postad 28 November 2014 - 11:12

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15622 inlägg
  • 0
Det är det som är så himla roligt med spegellöst :) ofta kan man välja att se histogrammet live på skärmen, eller hög/lågdagrar markerat med färg, och i M läget även exakt hur bilden kommer att se ut, allt detta live utan att behöva ta en bild först. Går otroligt snabbt att ratta in exponeringen. Och även att dessa funktioner fås i sökaren (evf).

#32015

Postad 28 November 2014 - 11:13

ida_ss
  • ida_ss
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0
Hehe, när jag kör M så går jag på känsla, annars kan jag lika gärna köra Av :) Anledningen att jag ställer om till M är oftast för att jag vill exponera annorlunda än vad kameran tror är "rätt"...

Men nu är jag med på hur ni menar, som Björn först sa, jag missar den där exponeringsmätaren, och att den används som indikation i M + spot. Tack för allt engagemang!

Skönt att vi redde ut det. Många poster utan bilder nu :P

#32016

Postad 28 November 2014 - 11:58

Unregisteredf904966d
  • Unregisteredf904966d
  • Forumräv

  • 517 inlägg
  • 0
Går man efter ljusmätaren i kameran så får man väl exakt samma exponering om man använder AV eller M ??
Måst ju vara enklare att göra som Ida säger, använda AV och exponeringskompensation

#32017

Postad 28 November 2014 - 12:42

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15622 inlägg
  • 0

Går man efter ljusmätaren i kameran så får man väl exakt samma exponering om man använder AV eller M ??
Måst ju vara enklare att göra som Ida säger, använda AV och exponeringskompensation

Ja fast i M så ställer Du in exponeringen själv, i Av ställer kameran in exponeringen. Mätningen funkar lika (vore väldigt konstigt annars :P) men i Av använder kameran mätningen till att ställa in värden och i M använder Du mätningen till att ställa in värden.

Det är klart det är "enklare" att använda Av, men det är inte enklare om du vill ställa in slutartiden löpande. Även om man kan använda Slutarprio till det så kanske man vill låsa bländarvärdet men ändå kontrollera slutartiden... Eller tvärtom. Visst, det kan tyckas vara lite kaka på kaka med vissa funktioner men när man förstår varför så är det logiskt. Tex så är exp komp ett sätt att styra automatiska lägen.

Redigerat av Mikael_R, 28 November 2014 - 12:58.


#32018

Postad 28 November 2014 - 13:58

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4023 inlägg
  • 0
Jag använder ju endast mittersta fokuspunkten när jag fotar, och brukar alltså oftast sätta fokus och sedan komponera om bilden. Fotar ju mestadels porträtt och då känns spot som en bra mätmetod då ansiktet oftast är det som jag vill ha korrekt exponerat (och där jag vill sätta fokus). Om jag skulle använda A-läget så vill ju kameran ändra exponeringen när jag komponerar om vilket jag inte gillar. Jag vet att det är möjligt att låsa exponeringen och jag testade det lite förut men tyckte inte att det fungerade bra, det kändes lite omständligt. Man kan visserligen tycka att M är mer omständligt än A, men jag antar att det har med vana att göra.

Vill även gärna intala mig att användning av M-läget gjort att jag nu har blivit bättre på att gissa vilka värden som funkar under vilka situationer (mulet, solsken, inomhus) än vad jag hade blivit om jag använt exempelvis A-läget. Just för att jag blir tvingad att manuellt välja inställningarna. Om man kör halvautomatiskt så kanske man inte får lika bra koll på vilket värde automatiken sätter. Å andra sidan, om man endast använder automatiken så är behovet av att kunna gissa sig till vad som funkar naturligtvis inte lika stort, kameran gör ju jobbet istället.

Vad gäller automatiken så blir ju kameran lurad ibland, ett snöigt vinterlanskap är ju svårt för kameran exempelvis, och då måste man ju ändå ratta på exponeringskompensationen. Kör man på M så rattar man på bländare eller slutartid. Så oavsett metod så blir det ändå en massa rattande i slutändan. :)

Ursäkta svamlet, blev lite osammanhängade kanske.. Slutsatsen blir väl att var och en väljer den metod som känns (och passar sitt fotande) bäst. :)

Redigerat av knobloch, 28 November 2014 - 13:59.


#32019

Postad 28 November 2014 - 14:31

Unregisteredf904966d
  • Unregisteredf904966d
  • Forumräv

  • 517 inlägg
  • 0
Jag förstår precis hur det fungerar, men ser ingen fördel under normala förutsättningar när man ändå låter kameran styra exponeringen. (vilket det blir om man ställer in efter kamerans ljusmätare)
Jag kör alltid manuellt när jag kör makro med blixt mm. men då kan jag ju inte nyttja kamerans mätning :-) (numera kan jag det via TTL)

Fotograferar en hel del rörliga motiv utomhus vilket bara skulle leda till en jävla massa rattande och inga bilder :-) Typ hundsport mm.

Vad jag försöker säga är att dina (knob) fina bilder inte har med M att göra, utan att du har känsla och vet hur du vill ha det ;-)

Redigerat av Unregisteredf904966d, 28 November 2014 - 14:38.


#32020

Postad 28 November 2014 - 15:18

Unregistered19078543
  • Unregistered19078543
  • Beroende

  • 1080 inlägg
  • 0
Jag blev så imponerad av Sigma 30/2,8 så jag köpte mig även Sigmas DN 60/2,8

Den är lite skarpare än 30an med den var också dyrare, gick på 1290kr :D

Så nu har man köpt 2 bra fasta objektiv för 2480 kr - tack Sigma :P :)


Här en liten provbild - jag kör på A-läget, auto ISO 200-3200 - jag vill fota, inte

hålla på o ratta inställningar :)

Bifogad fil(er)



#32021

Postad 28 November 2014 - 16:27

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15622 inlägg
  • 0

Jag använder ju endast mittersta fokuspunkten när jag fotar, och brukar alltså oftast sätta fokus och sedan komponera om bilden. Fotar ju mestadels porträtt och då känns spot som en bra mätmetod då ansiktet oftast är det som jag vill ha korrekt exponerat (och där jag vill sätta fokus). Om jag skulle använda A-läget så vill ju kameran ändra exponeringen när jag komponerar om vilket jag inte gillar. Jag vet att det är möjligt att låsa exponeringen och jag testade det lite förut men tyckte inte att det fungerade bra, det kändes lite omständligt. Man kan visserligen tycka att M är mer omständligt än A, men jag antar att det har med vana att göra.

Vill även gärna intala mig att användning av M-läget gjort att jag nu har blivit bättre på att gissa vilka värden som funkar under vilka situationer (mulet, solsken, inomhus) än vad jag hade blivit om jag använt exempelvis A-läget. Just för att jag blir tvingad att manuellt välja inställningarna. Om man kör halvautomatiskt så kanske man inte får lika bra koll på vilket värde automatiken sätter. Å andra sidan, om man endast använder automatiken så är behovet av att kunna gissa sig till vad som funkar naturligtvis inte lika stort, kameran gör ju jobbet istället.

Vad gäller automatiken så blir ju kameran lurad ibland, ett snöigt vinterlanskap är ju svårt för kameran exempelvis, och då måste man ju ändå ratta på exponeringskompensationen. Kör man på M så rattar man på bländare eller slutartid. Så oavsett metod så blir det ändå en massa rattande i slutändan. :)

Ursäkta svamlet, blev lite osammanhängade kanske.. Slutsatsen blir väl att var och en väljer den metod som känns (och passar sitt fotande) bäst. :)

Nädå... +1 på hela ditt inlägg :D

Jag upptäckte en grej med min kamera när jag först provade den, det var att den var inställd att låsa mätningen vid halvtryck. Jag vet inte om det går att göra så med Canikon, men det var helt klart användbart, fokus samt AE lås vid halvtryck. Nackdelen var att om motivet flyttar sig så ändras förutsättningarna för exponeringen... men å andra sidan brukar jag fokusera om ganska mycket och då tas en ny mätning.

Håller med om att man lär sig mer av M läget, särskilt när man fotar barn. Man vet numer vilka slutartider som funkar och inte.

Jag förstår precis hur det fungerar, men ser ingen fördel under normala förutsättningar när man ändå låter kameran styra exponeringen. (vilket det blir om man ställer in efter kamerans ljusmätare)
Jag kör alltid manuellt när jag kör makro med blixt mm. men då kan jag ju inte nyttja kamerans mätning :-) (numera kan jag det via TTL)

Fotograferar en hel del rörliga motiv utomhus vilket bara skulle leda till en jävla massa rattande och inga bilder :-) Typ hundsport mm.

Vad jag försöker säga är att dina (knob) fina bilder inte har med M att göra, utan att du har känsla och vet hur du vill ha det ;-)

Vadå "kan inte nyttja kamerans mätning"?
Mätningen är fortfarande aktiv i M, testa att ställa in exponeringen och ändra sedan alla förutsättningar för kameran (placering, komponering, motiv), då lär du ändra värdena för exponeringen igen.

Testa att fota hundsport inomhus i 25w belysning :D

Redigerat av Mikael_R, 28 November 2014 - 16:29.


#32022

Postad 28 November 2014 - 17:59

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3695 inlägg
  • 0

Jag upptäckte en grej med min kamera när jag först provade den, det var att den var inställd att låsa mätningen vid halvtryck. Jag vet inte om det går att göra så med Canikon, men det var helt klart användbart, fokus samt AE lås vid halvtryck. Nackdelen var att om motivet flyttar sig så ändras förutsättningarna för exponeringen... men å andra sidan brukar jag fokusera om ganska mycket och då tas en ny mätning.

Håller med om att man lär sig mer av M läget, särskilt när man fotar barn. Man vet numer vilka slutartider som funkar och inte.

Måste vara en mardröm en sådan dag med halvklart väder och små molntussar som passerar solen då och då. Ljusförutsättningarna ändras hela tiden. :)
I en studio eller med jämngrått väder är det ju en annan sak men då behöver ju å andra sidan inte ljusmätaren ändra exponeringsvärdet särkilt mycket hur som. Jag kör oftast med Av och exponeringskompenserar + eller - där jag anser det behövligt. Men jag måste erkänna att M-läget nog ger ännu lite bättre koll då EV-skalan ju hela tiden visar vad ljusmätaren egentligen har för sig. Då man exponeringskompenserar blir det ju lite mera utav en gissning eller "känsla" av hur mycket ljusmätaren kommer att fuska. Men jag gillar det bättre ändå och "sejfar" hellre med ett par extrabilder, för ibland kan det ju visa sig senare att det intressantaste bilden kanske inte alltid var den med den tekniskt mest "perfekta" exponeringen. ;)

Redigerat av Velodynamic, 28 November 2014 - 18:06.


#32023

Postad 28 November 2014 - 18:01

torvaldur
  • torvaldur
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Jag har frågor relaterade till dessa exponeringsmätningsfrågor, men jag kände att det är bäst att ta dessa i en separat tråd:
https://www.minhembi...howtopic=321072

#32024

Postad 28 November 2014 - 19:05

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Först...En grym bild Björn, härlig redigering och känsla :)

När jag väl hade lärt mig att använda M så märkte jag att bilderna blev som jag ville ha dom, och inte som kameran tyckte var bäst.
Nu har jag vant mig så mycket med M att jag glömmer att det finns andra program med som tex A.

Dom få gånger jag använder A nuförtiden är när det är riktigt konstiga ljusförhållanden.

Det är inte coolare eller proffsigare eller på annat sätt bättre fotograf bara för att man går över till M, utan det handlar för mig att jag får mycket bättre kontroll över mina bilder och som jag vill ha det.

Jag märkte många gånger när man använde A , att bilderna inte riktigt blev så som jag såg det i verkligheten, men det var ju för att i läget A så gör ju kameran en del mätningar och sedan ställer in exponeringen så som den "tror" att det ser ut i verkligheten.

För mig känns det bättre att använda M , men man kommer rätt lång även på A.
A är ju en perfekt inkörsport innan man kanske går över till M

I slutändan av allt käbbel :)........så är kameran bara ett verktyg.........resten bestämmer man själv :)

#32025

Postad 28 November 2014 - 21:49

ida_ss
  • ida_ss
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0
Gillar också Björns bild. Skön redigering som känns väldigt "november".

Grattis till ny optik Bast, ser ut att vara ett bra köp! :-)

#32026

Postad 28 November 2014 - 22:21

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Kan inte påstå att jag fotar på ett läge. Jag använder alla möjligheter beroende på situation.
Vid porträtt kör jag M för jag anävnder mig av flera ljuskäller som av naturliga själ inte kameran kan mäta. (flera blixtrar t.ex.)
Vid sport så vill jag ha skarpa bilder och behöver ha en snabb slutartid vilket gör prio på shutterspeed till ett bra val.
Prio appetur när jag vill ta en bild på en situation som dyker upp snabbt och vill komponera bilden med skärpedjup t.ex. fågel.
Men jag håller med att M är det läge man lär sig mest av att använda.

#32027

Postad 28 November 2014 - 22:23

Unregistered19078543
  • Unregistered19078543
  • Beroende

  • 1080 inlägg
  • 0
Tack ska du ha Ida :) Jag är supernöjd med både kameran och optiken - Tomten kom tidigt i år :P :D

#32028

Postad 29 November 2014 - 14:11

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

  • 10303 inlägg
  • 0
Test bild med Minolta 135 f2.8 på SonyA7

Postad bild
Sony A7 + Minolta MC Tele Rokkor 135mm f/2.8 by Ronny Olsson, on Flickr

#32029

Postad 29 November 2014 - 15:30

Unregistered19078543
  • Unregistered19078543
  • Beroende

  • 1080 inlägg
  • 0
Inte mycket man behöver i livet för att må bra - nu snackar vi god mat :)

En friterad spätta med remouladsås och räkor & en dansk fläskesteg med rödkål,

inlagd gurka & knaprigt svål, som sköljs ner med en kall Tuborg Guld :wub:

Skål på er alla och ha en bra helg :P


Härlig bild på vovven Ronny :)

Bifogad fil(er)



#32030

Postad 29 November 2014 - 18:31

ida_ss
  • ida_ss
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0
Fint på vovven som vanligt Ronny! 135mm 2.8 är ett favoritobjektiv när jag fotar hundarna också (på pentax då). Väldigt nöjd med det köpet! Din optik ser ut att skapa samma känsla som jag gillar med just min.

Lägger väl med en bild tagen med den optiken också, tror inte jag visat den förut då jag inte är helt nöjd med kompositionen, men det har ju inget med optiken att göra :)

Bifogad fil(er)



#32031

Postad 29 November 2014 - 19:01

xray
  • xray
  • Guru

  • 4296 inlägg
  • 0
Ronny nya objektivet verkar funka bra. :) Bra fångat förövrigt.

Skön bild Ida. :)

#32032

Postad 29 November 2014 - 19:08

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11229 inlägg
  • 0
Fin bild Ida

#32033

Postad 29 November 2014 - 19:55

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Fina bilder Ronny och ida !
Bast ser riktigt gott ut !

#32034

Postad 29 November 2014 - 20:31

fredrik11
  • fredrik11
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Fina bilder!

Nu har julpyntet kommit fram :D

Bifogad fil(er)



#32035

Postad 29 November 2014 - 22:51

ida_ss
  • ida_ss
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0
Tack alla!

Fint med ljusen i bokehn Fredrik, mysig bild!

#32036

Postad 30 November 2014 - 01:04

fredrik11
  • fredrik11
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Tack Ida!

#32037

Postad 30 November 2014 - 12:43

torvaldur
  • torvaldur
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
One 4
Bifogad fil  IMG_6887.jpg   706.68K   4 Antal nerladdningar

#32038

Postad 30 November 2014 - 18:14

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12974 inlägg
  • 0
Jag brukar använda A och auto.iso för jag tycker kameran oftast sköter sig bra och man kan förutspå när den kommer tycka annorlunda och använda kompensation i de fallen. Här funkade spotmätning rätt bra eftersom hela bilden var mörk förutom ansiktet. Jag pekade helt enkelt mätpunkten mot ansiktet och ställde in exponeringen i M. Har säkert kunnat använda A och centrumvägd mätning också men det är kul att gå utanför sin comfort zone ibland.
Bifogad fil  20141115_8539_fornfoto - 1-50 sec at f - 2,8 ISO 320 - 35 mm.jpg   208.85K   2 Antal nerladdningar

#32039

Postad 30 November 2014 - 18:22

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Fint fredrik.
Snyggt Torvald.
Snyggt Johan, funkar bra !

#32040

Postad 30 November 2014 - 19:06

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Postad bild

#32041

Postad 30 November 2014 - 19:57

fredrik11
  • fredrik11
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 1
Tack, fint Morgan!
Soooolen! Jaså är det hos dig den är hehe

#32042

Postad 30 November 2014 - 23:15

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3695 inlägg
  • 0
Inte då här iaf, hehe.
Skön bild Mogge, häftig bro/väg Torvaldur.

Oh-boj!

Postad bild
2014-11-30 by P-O Andersson, on Flickr

#32043

Postad 01 December 2014 - 08:53

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12974 inlägg
  • 0
Haha skön bildtext Velo! :) Bra komp också.

Jag var också ute och fotade "saker" för ovanlighetens skull. :)

Bifogad fil  20141129_9646_fornfoto - 1-320 sec at f - 1,4 ISO 200 - 35 mm.jpg   387.51K   4 Antal nerladdningar

#32044

Postad 01 December 2014 - 09:47

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Tack Velo....:)
Cool och bra bild själv !!

Stigen mot havet
Postad bild

#32045

Postad 01 December 2014 - 09:50

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0
härliga bilder alla. gött med lite solbilder för en gång skull :)

#32046

Postad 01 December 2014 - 10:03

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15622 inlägg
  • 0
Fint porträtt Johan, skön komp och ljus.

Bra bilder Morgan!

#32047

Postad 02 December 2014 - 15:27

xray
  • xray
  • Guru

  • 4296 inlägg
  • 0
Ett par testbilder med Fotodiox pro adapter (Mamiya 645 till NEX):

Bifogad fil  _DSC3199.jpg   309.31K   12 Antal nerladdningar

Bifogad fil  _DSC3203.jpg   599.84K   7 Antal nerladdningar

Mamiya Sekor 55/2.8 + Sony A7

#32048

Postad 02 December 2014 - 17:32

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

  • 10303 inlägg
  • 1
Bra bild Morgan
Finfint Xray :)

Postad bild
Sony A7 + Zeiss Makro-Planar T* 100mm f/2 by Ronny Olsson, on Flickr

#32049

Postad 02 December 2014 - 22:00

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15622 inlägg
  • 0
sjukt cool bild Ronny

#32050

Postad 02 December 2014 - 23:37

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0
Häftigt ronny



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.