På det sättet kan man få full kontroll över kameran och ställa in den så bilden blir så som man ser den och vill ha den.
Postad 27 November 2014 - 18:15
På det sättet kan man få full kontroll över kameran och ställa in den så bilden blir så som man ser den och vill ha den.
Postad 27 November 2014 - 18:23
Eller när du fotar macro? kör du manuell då med?
Känns onödigt enligt mig.
Rörliga objekt måste det väl vara bättre att köra slutarprioritet? och typ macro måste det väl vara smidigare med bländaprioritet då det är skärpedjupet man vill styra på ett smidigt sätt.
Jag fotar manuellt när jag kör landskap och när jag experimenterar i studion med olika projekt, men annars ser jag inga direkta fördelar med det.
Postad 27 November 2014 - 18:29
Men det är ju en vanesak.
Vet ej om det är dumt eller inte, men så har jag vant mig att fota, så man tänker inte så mycket på det :-D
Postad 27 November 2014 - 18:55
Postad 27 November 2014 - 18:59
missar du inte väldigt många tillfällen då när du går omkring? det tar tid att ställa in kameran och mäta ljuset och så korrekt, det borde vara en stor risk för att ögonblicket redan är borta då kan jag tycka. Men då har jag inga barn själv så jag vet inte hur det funkar
He he..nja...faktiskt så går det rätt så bra ändå.
Du får se till att skaffa några barn Andreas, sådär en ca 4 st
Postad 27 November 2014 - 22:48
Men vad menar ni med M och spot? Hur används spot då? Med AV etc så ställs ju exponeringen efter (spot)mätningen, men med manuellt kan det väl inte göra nån skillnad hur man mäter, du bestämmer ju ändå över kameran?
Nu får ni förklara för mig vad jag missar i mitt tänk
Postad 28 November 2014 - 08:16
Exponeringsmätaren, du vet den där som typ ser ut så här "|-2 . . 1 . . 0 . . 1 . . +2|" nere i sökaren.Nu får ni förklara för mig vad jag missar i mitt tänk

1-400 sec at f - 1,6, ISO 500, 35 mm, IMG_0385.jpg by b.lok, on Flickr
Postad 28 November 2014 - 09:24
Oavsett vad du använder för läge (P,A,S,M) så kan du välja vilken ljusmätning kameran ska använda sig av. Det brukar vara "full mätning" (kameran mäter över hela bilden). Centrum avvägd (som det låter, kameran mäter mer i den centrala delen av bilden och mäter inte i kanterna). Spotmätning (kameran mäter en litet område i mitten av bilden).Men vad menar ni med M och spot? Hur används spot då? Med AV etc så ställs ju exponeringen efter (spot)mätningen, men med manuellt kan det väl inte göra nån skillnad hur man mäter, du bestämmer ju ändå över kameran?
Nu får ni förklara för mig vad jag missar i mitt tänk
skillnaden mellan full mätning och spot brukar bli ganska dramatisk. Säg att du använder full mätning och tar ett halvkropps porträtt utomhus i dagsljus, då kan kameran (Pentax
Exponeringskompensation använder du till att tvinga kameran att under eller överexponera oavsett vad du använder för mätning.
Postad 28 November 2014 - 10:04
Eller... hm.. Menar ni att ni tittar på den där lilla raden som Björn nämnde, för att se om det verkar "ok" med de inställningar ni väljer? T.ex. "Nej, det där kommer bli alldeles för över/underexponerat" för att markeringen är för långt till hö/vä. Är det DET ni använder spotmätningen till? För att få en indikation på om det är schysst?
Postad 28 November 2014 - 10:35
Skillnaden mellan M och A ( nikon ) så kan du via M ställa om kameran så att om bilden skulle bli för underexponerad kan du överexponera lite för att få det rätt
I A läget kan man inte detta, eftersom då bestämmer kameran vad som är "rätt"
Kameran ser inte det som ögat ser, utan litar mer på olika mätningar som den "tror" kan ge rätt bild av verkligheten.
I M läget är det du som bestämmer vad som är "rätt" verklighet.
När det gäller detta med spotmätning, full mätning och centrum mätning, så har detta inte med exponering att göra på samma sätt tror jag, utan detta är hur mycket av bilden den skall mäta ......
Tex vid motljus så använder man ofta spotmätning för att få rätt mätning på det motivet du vill framhäva så att detta inte skall bli utfrätt eller för mörkt.
Men som sagt, jag är ingen expert på detta område........och jag kan ha fel
Postad 28 November 2014 - 10:49
Du har rätt, kameran ställer inte in något i M, men den använder mätningen.Ja, det är ju precis det jag säger...
Om ni exponerar manuellt, så kan väl inte spotljusmätningen ha någon påverkan? För med manuellt så ställer väl kameran inte in något alls?
Eller... hm.. Menar ni att ni tittar på den där lilla raden som Björn nämnde, för att se om det verkar "ok" med de inställningar ni väljer? T.ex. "Nej, det där kommer bli alldeles för över/underexponerat" för att markeringen är för långt till hö/vä. Är det DET ni använder spotmätningen till? För att få en indikation på om det är schysst?
I M så är det som Björn säger, du får en skala i sökaren (samma rad som expkomp) som hela tiden ändras utifrån vad du ställer in för slutartid/bländare/iso, och eftersom mätning hela tiden är aktiv så kommer skalan att ändrad om du riktar kameran åt nåt annat håll. Därför är de olika mätningarna relevanta även i M.
Postad 28 November 2014 - 10:54
Ja, det är ju precis det jag säger...
Om ni exponerar manuellt, så kan väl inte spotljusmätningen ha någon påverkan? För med manuellt så ställer väl kameran inte in något alls?
Eller... hm.. Menar ni att ni tittar på den där lilla raden som Björn nämnde, för att se om det verkar "ok" med de inställningar ni väljer? T.ex. "Nej, det där kommer bli alldeles för över/underexponerat" för att markeringen är för långt till hö/vä. Är det DET ni använder spotmätningen till? För att få en indikation på om det är schysst?
Jag använder enbart den mätaren + histogrammet när jag fotar. Ställer först in vilken bländare jag vill ja. Sen ändrar jag bara slutartiden tills mätaren står i mitten på noll. Då vet jag att bilden är rätt exponerad. Dock kollar jag alltid på histogrammet efter för att se hur det ser ut, den finjusterar jag efter det om det behövs .
Den mätaren är ju en väldigt bra sätt att snabbt se om bilden blir över eller underexponerad
Utan mätaren skulle du inte ha någon aning om hur du skulle ställa in kameran. Då skulle man få chansa bara hela tiden
Redigerat av andreassofus, 28 November 2014 - 10:59.
Postad 28 November 2014 - 11:12
Postad 28 November 2014 - 11:13
Men nu är jag med på hur ni menar, som Björn först sa, jag missar den där exponeringsmätaren, och att den används som indikation i M + spot. Tack för allt engagemang!
Skönt att vi redde ut det. Många poster utan bilder nu
Postad 28 November 2014 - 11:58
Måst ju vara enklare att göra som Ida säger, använda AV och exponeringskompensation
Postad 28 November 2014 - 12:42
Ja fast i M så ställer Du in exponeringen själv, i Av ställer kameran in exponeringen. Mätningen funkar lika (vore väldigt konstigt annarsGår man efter ljusmätaren i kameran så får man väl exakt samma exponering om man använder AV eller M ??
Måst ju vara enklare att göra som Ida säger, använda AV och exponeringskompensation
Det är klart det är "enklare" att använda Av, men det är inte enklare om du vill ställa in slutartiden löpande. Även om man kan använda Slutarprio till det så kanske man vill låsa bländarvärdet men ändå kontrollera slutartiden... Eller tvärtom. Visst, det kan tyckas vara lite kaka på kaka med vissa funktioner men när man förstår varför så är det logiskt. Tex så är exp komp ett sätt att styra automatiska lägen.
Redigerat av Mikael_R, 28 November 2014 - 12:58.
Postad 28 November 2014 - 13:58
Vill även gärna intala mig att användning av M-läget gjort att jag nu har blivit bättre på att gissa vilka värden som funkar under vilka situationer (mulet, solsken, inomhus) än vad jag hade blivit om jag använt exempelvis A-läget. Just för att jag blir tvingad att manuellt välja inställningarna. Om man kör halvautomatiskt så kanske man inte får lika bra koll på vilket värde automatiken sätter. Å andra sidan, om man endast använder automatiken så är behovet av att kunna gissa sig till vad som funkar naturligtvis inte lika stort, kameran gör ju jobbet istället.
Vad gäller automatiken så blir ju kameran lurad ibland, ett snöigt vinterlanskap är ju svårt för kameran exempelvis, och då måste man ju ändå ratta på exponeringskompensationen. Kör man på M så rattar man på bländare eller slutartid. Så oavsett metod så blir det ändå en massa rattande i slutändan.
Ursäkta svamlet, blev lite osammanhängade kanske.. Slutsatsen blir väl att var och en väljer den metod som känns (och passar sitt fotande) bäst.
Redigerat av knobloch, 28 November 2014 - 13:59.
Postad 28 November 2014 - 14:31
Jag kör alltid manuellt när jag kör makro med blixt mm. men då kan jag ju inte nyttja kamerans mätning :-) (numera kan jag det via TTL)
Fotograferar en hel del rörliga motiv utomhus vilket bara skulle leda till en jävla massa rattande och inga bilder :-) Typ hundsport mm.
Vad jag försöker säga är att dina (knob) fina bilder inte har med M att göra, utan att du har känsla och vet hur du vill ha det ;-)
Redigerat av Unregisteredf904966d, 28 November 2014 - 14:38.
Postad 28 November 2014 - 15:18
Den är lite skarpare än 30an med den var också dyrare, gick på 1290kr
Så nu har man köpt 2 bra fasta objektiv för 2480 kr - tack Sigma
Här en liten provbild - jag kör på A-läget, auto ISO 200-3200 - jag vill fota, inte
hålla på o ratta inställningar
Bifogad fil(er)
Postad 28 November 2014 - 16:27
Nädå... +1 på hela ditt inläggJag använder ju endast mittersta fokuspunkten när jag fotar, och brukar alltså oftast sätta fokus och sedan komponera om bilden. Fotar ju mestadels porträtt och då känns spot som en bra mätmetod då ansiktet oftast är det som jag vill ha korrekt exponerat (och där jag vill sätta fokus). Om jag skulle använda A-läget så vill ju kameran ändra exponeringen när jag komponerar om vilket jag inte gillar. Jag vet att det är möjligt att låsa exponeringen och jag testade det lite förut men tyckte inte att det fungerade bra, det kändes lite omständligt. Man kan visserligen tycka att M är mer omständligt än A, men jag antar att det har med vana att göra.
Vill även gärna intala mig att användning av M-läget gjort att jag nu har blivit bättre på att gissa vilka värden som funkar under vilka situationer (mulet, solsken, inomhus) än vad jag hade blivit om jag använt exempelvis A-läget. Just för att jag blir tvingad att manuellt välja inställningarna. Om man kör halvautomatiskt så kanske man inte får lika bra koll på vilket värde automatiken sätter. Å andra sidan, om man endast använder automatiken så är behovet av att kunna gissa sig till vad som funkar naturligtvis inte lika stort, kameran gör ju jobbet istället.
Vad gäller automatiken så blir ju kameran lurad ibland, ett snöigt vinterlanskap är ju svårt för kameran exempelvis, och då måste man ju ändå ratta på exponeringskompensationen. Kör man på M så rattar man på bländare eller slutartid. Så oavsett metod så blir det ändå en massa rattande i slutändan.
Ursäkta svamlet, blev lite osammanhängade kanske.. Slutsatsen blir väl att var och en väljer den metod som känns (och passar sitt fotande) bäst.
Jag upptäckte en grej med min kamera när jag först provade den, det var att den var inställd att låsa mätningen vid halvtryck. Jag vet inte om det går att göra så med Canikon, men det var helt klart användbart, fokus samt AE lås vid halvtryck. Nackdelen var att om motivet flyttar sig så ändras förutsättningarna för exponeringen... men å andra sidan brukar jag fokusera om ganska mycket och då tas en ny mätning.
Håller med om att man lär sig mer av M läget, särskilt när man fotar barn. Man vet numer vilka slutartider som funkar och inte.
Vadå "kan inte nyttja kamerans mätning"?Jag förstår precis hur det fungerar, men ser ingen fördel under normala förutsättningar när man ändå låter kameran styra exponeringen. (vilket det blir om man ställer in efter kamerans ljusmätare)
Jag kör alltid manuellt när jag kör makro med blixt mm. men då kan jag ju inte nyttja kamerans mätning :-) (numera kan jag det via TTL)
Fotograferar en hel del rörliga motiv utomhus vilket bara skulle leda till en jävla massa rattande och inga bilder :-) Typ hundsport mm.
Vad jag försöker säga är att dina (knob) fina bilder inte har med M att göra, utan att du har känsla och vet hur du vill ha det ;-)
Mätningen är fortfarande aktiv i M, testa att ställa in exponeringen och ändra sedan alla förutsättningar för kameran (placering, komponering, motiv), då lär du ändra värdena för exponeringen igen.
Testa att fota hundsport inomhus i 25w belysning
Redigerat av Mikael_R, 28 November 2014 - 16:29.
Postad 28 November 2014 - 17:59
Måste vara en mardröm en sådan dag med halvklart väder och små molntussar som passerar solen då och då. Ljusförutsättningarna ändras hela tiden.Jag upptäckte en grej med min kamera när jag först provade den, det var att den var inställd att låsa mätningen vid halvtryck. Jag vet inte om det går att göra så med Canikon, men det var helt klart användbart, fokus samt AE lås vid halvtryck. Nackdelen var att om motivet flyttar sig så ändras förutsättningarna för exponeringen... men å andra sidan brukar jag fokusera om ganska mycket och då tas en ny mätning.
Håller med om att man lär sig mer av M läget, särskilt när man fotar barn. Man vet numer vilka slutartider som funkar och inte.
I en studio eller med jämngrått väder är det ju en annan sak men då behöver ju å andra sidan inte ljusmätaren ändra exponeringsvärdet särkilt mycket hur som. Jag kör oftast med Av och exponeringskompenserar + eller - där jag anser det behövligt. Men jag måste erkänna att M-läget nog ger ännu lite bättre koll då EV-skalan ju hela tiden visar vad ljusmätaren egentligen har för sig. Då man exponeringskompenserar blir det ju lite mera utav en gissning eller "känsla" av hur mycket ljusmätaren kommer att fuska. Men jag gillar det bättre ändå och "sejfar" hellre med ett par extrabilder, för ibland kan det ju visa sig senare att det intressantaste bilden kanske inte alltid var den med den tekniskt mest "perfekta" exponeringen.
Redigerat av Velodynamic, 28 November 2014 - 18:06.
Postad 28 November 2014 - 18:01
https://www.minhembi...howtopic=321072
Postad 28 November 2014 - 19:05
När jag väl hade lärt mig att använda M så märkte jag att bilderna blev som jag ville ha dom, och inte som kameran tyckte var bäst.
Nu har jag vant mig så mycket med M att jag glömmer att det finns andra program med som tex A.
Dom få gånger jag använder A nuförtiden är när det är riktigt konstiga ljusförhållanden.
Det är inte coolare eller proffsigare eller på annat sätt bättre fotograf bara för att man går över till M, utan det handlar för mig att jag får mycket bättre kontroll över mina bilder och som jag vill ha det.
Jag märkte många gånger när man använde A , att bilderna inte riktigt blev så som jag såg det i verkligheten, men det var ju för att i läget A så gör ju kameran en del mätningar och sedan ställer in exponeringen så som den "tror" att det ser ut i verkligheten.
För mig känns det bättre att använda M , men man kommer rätt lång även på A.
A är ju en perfekt inkörsport innan man kanske går över till M
I slutändan av allt käbbel
Postad 28 November 2014 - 21:49
Grattis till ny optik Bast, ser ut att vara ett bra köp! :-)
Postad 28 November 2014 - 22:21
Vid porträtt kör jag M för jag anävnder mig av flera ljuskäller som av naturliga själ inte kameran kan mäta. (flera blixtrar t.ex.)
Vid sport så vill jag ha skarpa bilder och behöver ha en snabb slutartid vilket gör prio på shutterspeed till ett bra val.
Prio appetur när jag vill ta en bild på en situation som dyker upp snabbt och vill komponera bilden med skärpedjup t.ex. fågel.
Men jag håller med att M är det läge man lär sig mest av att använda.
Postad 28 November 2014 - 22:23
Postad 29 November 2014 - 14:11

Sony A7 + Minolta MC Tele Rokkor 135mm f/2.8 by Ronny Olsson, on Flickr
Postad 29 November 2014 - 15:30
En friterad spätta med remouladsås och räkor & en dansk fläskesteg med rödkål,
inlagd gurka & knaprigt svål, som sköljs ner med en kall Tuborg Guld
Skål på er alla och ha en bra helg
Härlig bild på vovven Ronny
Bifogad fil(er)
Postad 29 November 2014 - 18:31
Lägger väl med en bild tagen med den optiken också, tror inte jag visat den förut då jag inte är helt nöjd med kompositionen, men det har ju inget med optiken att göra
Bifogad fil(er)
Postad 29 November 2014 - 19:01
Skön bild Ida.
Postad 30 November 2014 - 18:14
20141115_8539_fornfoto - 1-50 sec at f - 2,8 ISO 320 - 35 mm.jpg 208.85K
2 Antal nerladdningar
Postad 30 November 2014 - 23:15
Skön bild Mogge, häftig bro/väg Torvaldur.
Oh-boj!

2014-11-30 by P-O Andersson, on Flickr
Postad 01 December 2014 - 08:53
Jag var också ute och fotade "saker" för ovanlighetens skull.
20141129_9646_fornfoto - 1-320 sec at f - 1,4 ISO 200 - 35 mm.jpg 387.51K
4 Antal nerladdningar
Postad 02 December 2014 - 15:27
_DSC3199.jpg 309.31K
12 Antal nerladdningar
_DSC3203.jpg 599.84K
7 Antal nerladdningarMamiya Sekor 55/2.8 + Sony A7
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
19 bilder
46 filmer



Minhembio - Senaste nyheterna






Fler
Vilka bilder visas här?