Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Dagens bild *

35131 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#32251

Postad 01 January 2015 - 12:48

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15622 inlägg
  • 0

Kul bild.
Jag håller på att kallebrera mina objektiv när det gäller focus. Så jag tittar lite exptrapå det.
Lite intressant på din bild då det ser ut som din fokus ligger framför pingvinen. Var satte du focuspunkten?

Fokus sitter på högra ögat. Jag har fotat ner mot pingvinen vilket gör att skärpeplanet lutar i förhållande till ytan pingvinen står på.

Tråkigt med fokus tester och sånt, det tar bort det roliga med foto. Synd att dslr teknologin ska behöva dras med sådana problem.

Redigerat av Mikael_R, 01 January 2015 - 12:55.


#32252

Postad 01 January 2015 - 13:13

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Grymt fina bilder alla, och god fortsättning !

Que´s raketbild stack ut lite extra, riktigt bra fotat que !

#32253

Postad 01 January 2015 - 14:07

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11229 inlägg
  • 0
Micke, kan ju också bero på att man har blivit skolat i att använda så stor öppning som möjligt, särskilt genom detta forum :). Kom ihåg när jag började här och man fick lära sig att det var bäst om nästan allt var i oskärpa. Om 10 år så kanske vi använder f/8 och låter LR sätta skärpedjupet. Jag väntar på att nästa Nikon har gafflad fokussättning, så man kan få tre bilder med en aning förskjutning så att man altid för en perfekt

Tack Morgan

#32254

Postad 01 January 2015 - 15:08

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15622 inlägg
  • 0

Micke, kan ju också bero på att man har blivit skolat i att använda så stor öppning som möjligt, särskilt genom detta forum :). Kom ihåg när jag började här och man fick lära sig att det var bäst om nästan allt var i oskärpa.

Både ja och nej. Jag erkänner att det där smittar, rätt mycket faktiskt. Till den grad att man låter sina köp och begär styras av det. Just det där magiska "jag måste ha fullformat" för att bli nöjd symptomet är välkänt. Men det är inget som jag upplever är påtvingat av någon här på detta forum. Det är ett internationellt fenomen i alla sorters forum med foto som huvudämne.

Jag har själv gjort den resan, men sen en tid gått tillbaka och "landat" rätt tryggt. Jag kan ibland tycka att det varit ganska onödig, kanske rent av slöseri med pengar. Men jag kan inte ångra det eftersom det utvecklat mig. Att hantera både foto och det som inte handlar om foto.

Redigerat av Mikael_R, 01 January 2015 - 15:23.


#32255

Postad 01 January 2015 - 16:15

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Jag blev smittat av det där med fullformat, det erkänner jag :)
Men, efter ett tag jag funderat så tänkte jag till mig själv....blir det verkligen sååå himla bättre bilder eller är det mig som fotograf ?

Jag bestämde mig efter en del funderande att skulle jag byta till FX så hade det kostade mig dubbelt så mycket än vad jag har råd.
Så jag bestämde mig för...nej....det räcker med icke fullformat för mig.

Men detta är ju naturligtvis upp till var och en, men jag kan känna att det är lite onödigt för min del.

Däremot en bättre DX kamera skulle jag vilja ha, som har lite mer fokuspunkter, bättre ISO, samt damm, vatten och stötålig.
Och här har jag en favorit...Nikon D7100........

Det räcker långt för min del...... :)

Redigerat av mstoltz, 01 January 2015 - 16:15.


#32256

Postad 01 January 2015 - 16:31

xray
  • xray
  • Guru

  • 4296 inlägg
  • 0
Jag tycker fullformat är riktigt nice då den ger bättre kvalité med objektiv som inte hade presterat så lysande med crop sensor. Med Sony A7 öppnas även en hel uppsjö av fina gammelobjektiv som går att använda. Hoppas att de i kommande modeller av FF spegellösa också får till AF som är lika bra som hos Sony A6000. :)

#32257

Postad 01 January 2015 - 18:39

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
Enda anledningen i min mening för att gå över till fullformat är om man ska göra stora pappersframkallningar, Annars är inte skillnaden så stor.

#32258

Postad 01 January 2015 - 22:01

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Varje år på självaste julafton kl 11.00, så springer det ut ca 50-70 människor i havet nere på vår strand för ett så kallat juldopp.
Det roliga med detta är att allt började med några unga killar som utmanade varandra.

Detta spred sig sedan och detta har blivit en årlig tradition sedan många år tillbaka.
Jag har länge tänkt göra det jag med, och jag sprang så fort så att kameran inte hann med att ta en bild på mig tyvärr.
Nej men ärligt, jag är rädd om min hälsa.... :)

Här är en bild ifrån detta årets juldopp

Postad bild

#32259

Postad 01 January 2015 - 22:37

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15622 inlägg
  • 0
Hahaha! Mycket bra Morgan, både bild och historien om bilden :)

#32260

Postad 01 January 2015 - 22:39

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

  • 1138 inlägg
  • 0

Postad bild


Nämen! Är http://en.wikipedia....iki/Wil_Wheaton med och springer? :)

#32261

Postad 02 January 2015 - 10:15

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15622 inlägg
  • 0
ähh, jag har så många julkulebilder så det får bli en till :D om inte annat är det kul att testa bokeh
Bifogad fil  45 mm_1-100 sec at f - 1-8_ISO 400.jpg   264.57K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Mikael_R, 02 January 2015 - 10:16.


#32262

Postad 02 January 2015 - 10:45

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0
riktigt coola bilder på fyrverkerierna alla. Har själv aldrig gjort det.
kul morgan, verkar dock vara rätt kallt :)
härligt julig bild Mikael.

Isflak
Postad bild
Ice
by andreassofus, on Flickr

#32263

Postad 02 January 2015 - 12:08

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Tack så mycket alla
Jag filmade också det...lägger in det här.

Men först grymma bilder Micke och Andreas

https://www.youtube....eature=youtu.be

#32264

Postad 02 January 2015 - 14:00

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Fina bilder av alla.
Jag fotar på den enda modell som ställer upp här hemma.
Bifogad fil  Chanel-4.jpg   7.95MB   4 Antal nerladdningar

#32265

Postad 02 January 2015 - 14:33

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Jag vet hur det är simz, jag har 4 barn själv och man får använda det man har hemma :)

#32266

Postad 02 January 2015 - 17:44

AnthonyC
  • AnthonyC
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Undrar vad de flesta här har för kamera märke? Har själv en Canon men funderar på att skaffa Nikons D7100. Kollade idag på Canons 70D och nu kan jag inte bestämma mig :P

#32267

Postad 02 January 2015 - 18:20

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Jag kör med Nikon, och vet inte så mycket om canon, men Nikon D7100 är en total grym DX kamera....den har fått mycket bra kritik över nätet från användare.

#32268

Postad 02 January 2015 - 18:49

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Undrar vad de flesta här har för kamera märke? Har själv en Canon men funderar på att skaffa Nikons D7100. Kollade idag på Canons 70D och nu kan jag inte bestämma mig :P

Fördelen med Canon är ju att du nu kan menyerna och hittar lätt, Men det viktigaste är ju att känna och klämma på båda och välja den som känns bekvämast. Huset är trots allt bara ett verktyg och kan inte göra något underverk, Sitter själv just nu med en ny 7D mark ll och kan gladligen påstå att det är den bästa crop kamera jag testat.

#32269

Postad 02 January 2015 - 19:14

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11229 inlägg
  • 1
Skapa gärna en egen tråd om kameraval, för att inte fylla bildtråden. Jag har en D7100 allt väl med den och jag tror inte du hittar något bättre/billigare inom Canon. Så länge som man får en 1000:- i retur på D7100 och priset ligger under 8000:- så har man ett bra pris.

För Canon så gillar jag bäst just nu 6DN där man kan få en FF kamera med 50/1,8 för 9995:-

#32270

Postad 02 January 2015 - 19:51

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3695 inlägg
  • 0

För Canon så gillar jag bäst just nu 6DN där man kan få en FF kamera med 50/1,8 för 9995:-

Då är den utan inbyggd Wifi och GPS-tagging. Ville bara förtydliga vad "N'et" står för. :)
Skulle gärna kunnat fotografera landskap med en sådan.

Redigerat av Velodynamic, 02 January 2015 - 19:51.


#32271

Postad 03 January 2015 - 00:14

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

  • 1716 inlägg
  • 0
Ännu en fyverkeribild från nyårsfirandet.

Postad bild

#32272

Postad 03 January 2015 - 11:45

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0
snyggt Jimmie. Härligt intensiv röd färg där.

Bilar som gjort sitt :)

Bifogad fil(er)


Redigerat av andreassofus, 03 January 2015 - 14:16.


#32273

Postad 03 January 2015 - 15:32

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

  • 1716 inlägg
  • 0

snyggt Jimmie. Härligt intensiv röd färg där.

Tack Andreas. För att vara första gången jag fotade fyrverkerier så blev jag ganska nöjd ändå.

Måste säga att dina bilder håller en riktigt bra standard och jag blir alltid lika imponerad när du lägger upp ett nytt alster. :)

#32274

Postad 03 January 2015 - 15:43

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Sitter med bihåleinflammation just nu, trist......jag som ville ut och fota !!
Grymt fina bilder !

#32275

Postad 03 January 2015 - 17:25

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Bifogad fil  Vindkraftvärk-1.jpg   3.56MB   2 Antal nerladdningar

#32276

Postad 04 January 2015 - 08:15

AnthonyC
  • AnthonyC
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Gick ut igår kväll :)

Bifogad fil(er)



#32277

Postad 04 January 2015 - 13:36

MORD
  • MORD
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0
Vill bara visa min uppskattning för din bild Andreas,riktigt snyggt!

#32278

Postad 04 January 2015 - 13:49

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Mycket fint Simz och Anthony !!

#32279

Postad 04 January 2015 - 14:07

AnthonyC
  • AnthonyC
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0

Mycket fint Simz och Anthony !!


Tackar

#32280

Postad 04 January 2015 - 15:07

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

  • 1716 inlägg
  • 0

Mycket fint Simz och Anthony !!

Jag kan bara instämma.

En bild på Eskilstunas nya konstverk som i folkmun kallas för "selfie-droppen". Undrar varför.... :)

Postad bild

#32281

Postad 04 January 2015 - 15:13

fredrik11
  • fredrik11
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Fina bilder alla!

Ett litet vinterlöv...

Bifogad fil(er)



#32282

Postad 04 January 2015 - 15:57

xray
  • xray
  • Guru

  • 4296 inlägg
  • 0
Snygg bw bild Andreas. :)

Bra kvällsbild Anthony.

Bifogad fil  _DSC3376.jpg   500.09K   4 Antal nerladdningar

#32283

Postad 04 January 2015 - 18:00

AnthonyC
  • AnthonyC
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Snygg bw bild Djungelmeister. Tack xray

Redigerat av AnthonyC, 04 January 2015 - 18:00.


#32284

Postad 04 January 2015 - 18:06

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Snyggt och cool sak det där Djungel :)
Snyggt Fredrik !

Skulle ta hunden på en kvällspromenad, så vi gick ner på stranden.
Och eftersom man hade abstinens så fick kameran följa med och det blev en snabb bild

Postad bild

Redigerat av mstoltz, 04 January 2015 - 18:10.


#32285

Postad 04 January 2015 - 18:08

AnthonyC
  • AnthonyC
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0

Snyggt och cool sak det där Djungel :)
Snyggt Fredrik !

Skulle ta hunden på en kvällspromenad, så vi gick ner på stranden.
Och eftersom man hade abstinens så fick kameran följa med och det blev en snabb bild

Postad bild


Fet najs!

#32286

Postad 04 January 2015 - 18:16

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Tack Anthony :)

#32287

Postad 04 January 2015 - 18:31

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15622 inlägg
  • 0
fina bilder Andreas, Simz, Anthony, djungel, X och Morgan

#32288

Postad 04 January 2015 - 19:09

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0
Tack ska ni ha alla .
Fina bilder själv

#32289

Postad 04 January 2015 - 19:26

Unregistered19078543
  • Unregistered19078543
  • Beroende

  • 1080 inlägg
  • 0
Härliga bilder alla, dom på fyrverkeriet va coola :)

Morgan - ska du ha en kamera med fler fokuseringspunkter så kolla in Sony A6000 - den har 179 st

annat än Nikon D7100 51 st :P - men D7100 är en förbaskat bra kamera :)

Redigerat av Unregistered19078543, 04 January 2015 - 19:29.


#32290

Postad 04 January 2015 - 19:47

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

Härliga bilder alla, dom på fyrverkeriet va coola :)

Morgan - ska du ha en kamera med fler fokuseringspunkter så kolla in Sony A6000 - den har 179 st

annat än Nikon D7100 51 st :P - men D7100 är en förbaskat bra kamera :)


och min 6d har 11 punkter tror jag :) där kan man prata om att snåla :)

#32291

Postad 04 January 2015 - 20:05

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15622 inlägg
  • 0
min kamera har mindervärdeskomplex, men har 81 punkter :P

#32292

Postad 04 January 2015 - 20:26

AnthonyC
  • AnthonyC
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Andreas om du tror att din 6D är snål vad ska jag säga om min gammal 450D som har 9.... :lol:

Kollar faktist på att skaffa en ny. Har kollat på 6D (N) samt 70D men fastnade på D7100. 6D:n är en FF kamera jämfört med Nikon som är en APS-C men om jag kolla på bild kvaliteten på Nikon ser den bättre ut för mig. Skarpare och mer "dynamic range"

#32293

Postad 04 January 2015 - 21:33

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11229 inlägg
  • 0
Jag tar nästan alla min bilder med en punkt imitten, har nog aldrig använt mer än de 9 i centum om det skulle vara rörliga mål. Viktigare med kvalitet än kvantitet när det gäller punktena

#32294

Postad 04 January 2015 - 21:44

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0
Jo dom få gångerna jag använder autofokus så kör jag den i mitten, men oftast fokuserar jag ju manuellt

#32295

Postad 04 January 2015 - 23:26

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3695 inlägg
  • 0
Jag använder egentligen 5 utav de 19 af-punkterna i min 7d. Den i mitten eller någon utav de fyra i bildens "gyllene snitt". Eller möjligen 9 ifall jag vill fokusera på något mål längst bildens mittlinje och en tredjedel in. Jag tror att det finns mycket annat i en kamera runt själva bildsensorn som får användaren att ta bra bilder. Det blir lätt lite "hysteri" ute på forum om värden som går att mäta men som ett mänskligt öga nästan inte upptäcker. En FF har idag extremt låga brusvärden vilket är bra, men utvecklingen på mindre bildsensorer står inte stilla for det. Objektiven är också viktiga och att man kan jobba intiunitivt med sin kamera.

Redigerat av Velodynamic, 05 January 2015 - 00:07.


#32296

Postad 05 January 2015 - 00:07

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4023 inlägg
  • 0
Många fina sen senast!

Postad bild
1-250 sec at f - 1,4, ISO 2000, 35 mm, IMG_1131.jpg by b.lok, on Flickr

#32297

Postad 05 January 2015 - 10:31

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4023 inlägg
  • 0
Postad bild
1-2000 sec at f - 2,0, ISO 200, 85 mm, IMG_1304.jpg by b.lok, on Flickr

#32298

Postad 05 January 2015 - 14:16

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15622 inlägg
  • 0
Två riktigt fina bilder Björra!
Bifogad fil  45 mm_1-2500 sec at f - 1-8_ISO 200.jpg   347.54K   2 Antal nerladdningar

#32299

Postad 05 January 2015 - 17:13

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0
snygga bilder knobbe .
fina linjer där mikke

#32300

Postad 05 January 2015 - 18:43

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Man hinner ju inte med här, men mycket fina bilder björn och micke



2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.