2002-forum-1982-150 mm-ISO 400-1-640 sek. vid f - 8,0-NIKON D7100.jpg 523.36K
1 Antal nerladdningar
Postad 13 January 2015 - 21:28
2002-forum-1982-150 mm-ISO 400-1-640 sek. vid f - 8,0-NIKON D7100.jpg 523.36K
1 Antal nerladdningar
Postad 14 January 2015 - 13:15
Här är från ett kalas. Tog med min (mysiga julklapp till mig själv) D750 och det lilla 50/1.8G, en smidig kombo som funkar skapligt, även om det trots den magnifika autofokusen i D750 jagar lite i svag belysning.
20150110_1619_fornfoto - 50.0 mm f-1.8 @ 50 mm - 1-60 sec at f - 2,5 @ ISO 640.jpg 658.46K
4 Antal nerladdningar
Postad 14 January 2015 - 13:56
Som tur är bor man så nära havet och kusten så det är gångavstånd....så kanske därför man hinner med, fast jag skulle vilja hinna mer.
Härlig bild på grabben Johan !!
Postad 14 January 2015 - 17:38
Snyggt morgan!Slänger in en själv på stormigt hav....
Haha! Men du vet... vi som har fler än en bastard har slutat med sånt, därför fotar vi mer...Morgan, du som jämt undrar hur alla hinner och som säger att du inte haft tid fortsätter att leverera nytt hela tiden. Jag hinner med kanske 1 fotosväng per månad och då är jag barnfri varannan vecka. Beror väl på hur man prioriterar. Jag tycker mer om att vara inomhus och idka samlag med min flickvän men jag antar att fotandet kommer komma igång mer om nåt år igen...
Här är från ett kalas. Tog med min (mysiga julklapp till mig själv) D750 och det lilla 50/1.8G, en smidig kombo som funkar skapligt, även om det trots den magnifika autofokusen i D750 jagar lite i svag belysning.
sen är du en toffel av rang också...
och typ sån som bara får/passar på att ringa till kompisar när hundarna skall rastas
Super skön bild, gillar det levande och varma ljuset, bra blixtrat
Redigerat av Mikael_R, 14 January 2015 - 17:39.
Postad 14 January 2015 - 20:16
Postad 14 January 2015 - 21:04
+1, riktigt bra Ronny !bra där Ronny, härlig bild
Johan, läste precis om att dom håller på att återkalla D750 pga flare problems.
Kolla upp detta så du får en gratis reperation eller utbytt.
Du kan läsa om det här: http://nikonrumors.c...-recalled.aspx/
Postad 15 January 2015 - 08:12
Jo jag läste om det där innan jag beställde Morgan. Inget som oroar mig men jag ska självklart utnyttja min rätt att få det fixat / utbytt. Verkar vara väldigt speciella omständigheter som krävs för att problemet ska synas.
Que: Jo då, nog har jag fotat lite med den allt men jag köpte även ett begagnat 50/1.8 och det tillsammans med mina övriga objektiv kräver alla olika af justering så jag har ännu inte kunnat se hur träffsäker och konsistent af är. Ska köra den genom focal nån dag när jag känner att jag har tid och lust.
Den har bra skuggtäckning iallafall...
20141220_0123_fornfoto - 35.0 mm f-1.4 @ 35 mm - 1-400 sec at f - 4,5 @ ISO 100.jpg 116.6K
2 Antal nerladdningar
20141220_0123_fornfoto - 35.0 mm f-1.4 @ 35 mm - 1-400 sec at f - 4,5 @ ISO 100-3.jpg 852.92K
2 Antal nerladdningar
Postad 15 January 2015 - 08:53
Nja...bra skuggtäckning....den duger väl
Redigerat av mstoltz, 15 January 2015 - 08:54.
Postad 15 January 2015 - 11:05
Johan. Härlig bild. du postar inte så ofta längre
Ronny. Riktigt kysst bild på sniglarna. Dom idkar nog också samlag precis som Johan gör hela tiden
Handhållen landskapsbild, det händer inte varje dag från min sida

1-800 sek. vid f - 6,3 ISO 400 29 december 2014 Andreas Christensen_ by andreassofus, on Flickr
Redigerat av andreassofus, 15 January 2015 - 11:06.
Postad 15 January 2015 - 13:00
Ronny - din snigelbild har väldigt sköna färger - snyggt
Johan - grattis till din nya D750 - det var ingen dåligt julklapp
Redigerat av Unregistered19078543, 15 January 2015 - 13:01.
Postad 15 January 2015 - 17:26
Dom nykära får
Grymt Ante
Härlig kamera Johan

Sony A7 + Zeiss Makro-Planar T* 100mm f/2 Vivitar Nikon AT-3/AI Extension Tube 12mm by Ronny Olsson, on Flickr
Postad 15 January 2015 - 18:19
Undrar hur du både gör när du fotar...tex vilken bländare har du ? samt hur du redigerar
Riktigt riktigt snyggt Ronny !!
EDIT: Ser ju nu att du använde f2 på denna
Redigerat av mstoltz, 15 January 2015 - 18:20.
Postad 16 January 2015 - 07:49
Postad 16 January 2015 - 08:12
Objektivet och kameran har stor betydelse i Ronnys bilder men sen har jag för mig att han har en ganska speciell teknik vid redigeringen också. f/2 är ju en del av obektivbeteckningen, betyder inte att han automatiskt har använt just f/2 till denna bild.
Såå Ronny boy......vad har du använt på denna bilden och vilken hemlig teknik har du när du redigerar
Postad 16 January 2015 - 17:11
1/200 i tid har ju även mellanringar på denna så den tar lite ljus... Går sällan över f5.6 med mellanringar och ett 100MM då tar det för mycket
ljus och tiden blir för dålig om man inte skall köra typ över 1000 i iso om man som jag alltid gör "fota handhållet "
skall se vid något tillfälle om jag kan lägga upp något i före eftertråden..
gör en del både i LR och CS och sedan även Nik Collection typ color efex Pro + smått och gott
Tack
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 16 January 2015 - 17:14.
Postad 16 January 2015 - 20:31
passr fågeln in eller stör den?

Waves by andreassofus, on Flickr
Postad 16 January 2015 - 20:49
Mycket snyggt Andreas, härlig bild !!
Upp i det blå
Redigerat av mstoltz, 16 January 2015 - 20:50.
Postad 17 January 2015 - 11:18
en bild jag tog när jag höll på att testa ND filer
2002-forum-8144-17 mm-ISO 100-1-500 sek. vid f - 8,0-NIKON D7000.jpg 717.99K
2 Antal nerladdningar
Postad 17 January 2015 - 15:06
fin fågelbild mogge. ser fridfullt ut
härligt Q.
"porten"

The gate by andreassofus, on Flickr
Postad 17 January 2015 - 16:16
Här är en bild med mitt nya Samyang 12/2 - supernöjd
Bifogad fil(er)
Postad 17 January 2015 - 21:10
stenarna ser rundade och softa ut på något sätt. kanske inte suddiga, men utan detaljer eller nåt. ser du hur jag menar?
Postad 18 January 2015 - 08:18
Just detta...hur gör ni när ni sätter skärpa och vilken mätmetoder använder ni?
Tack förresten :-)
Redigerat av mstoltz, 18 January 2015 - 08:18.
Postad 18 January 2015 - 08:22
Postad 18 January 2015 - 08:32
jag sätter ofta skärpan på något ganska nära, kanske 1-2 m bort beroende på brännvidd, med bländare 8-11 så brukar det ge kanske stort skärpedjup.Jag satte skärpan på den stora klippan.
Just detta...hur gör ni när ni sätter skärpa och vilken mätmetoder använder ni?
Tack förresten :-)
Postad 18 January 2015 - 08:53
Grymt Bra Ante
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 18 January 2015 - 13:50.
Postad 18 January 2015 - 09:31
lite av en slöja av mist i luften med.
Que......om man sätter på något så nära i förgrunden, finns det ingen risk att det i bakgrunden som tex klipporna / solnedgång och färger ....blir lite suddigt ?
Jag ska prova detta nästa gång.......
Vilken mätmetod använder ni ?
Postad 18 January 2015 - 09:53
Om man använder bländare f/8 så har man dessa värden
12mm brännvidd, med 1m så får man skärpa till oändligheten
15mm brännvidd, med 1,5m så får man skärpa till oändligheten
20mm brännvidd, med 2,5m så får man skärpa till oändligheten
osv
Om man har f/11 eller ännu mindre så har man ännu större djup.
Såklart om man tar med normal eller tele så måste fokuspunkten ligga längre bort, men i dessa fall såvill man oftast inte ha så djupt skärpedjup
Hsr jag den på stativ så sätter jag den på 1,2,3 m etc. Har jag den löst kameran så riktar jag den på en nära sten och komponerar om
Postad 18 January 2015 - 12:32
Snygg bild que !!
Postad 19 January 2015 - 08:04
Postad 19 January 2015 - 09:20
Postad 19 January 2015 - 09:38
En bild på det.
20150110_1635_fornfoto - 50.0 mm f-1.8 @ 50 mm - 1-160 sec at f - 2,5 @ ISO 560.jpg 914.49K
3 Antal nerladdningar
Postad 19 January 2015 - 09:47
Jättebra foto Johan, gillar färgerna, och den gamla stolen och golvet, fast hon ser ju inte så glad ut
Postad 19 January 2015 - 10:11
Postad 19 January 2015 - 10:48
+1...ha ha haDu skulle ha lånat ut din D750 så hade hon glömt plink-brädan
Den är ju stöt tålig !!!
Redigerat av mstoltz, 19 January 2015 - 10:49.
Postad 21 January 2015 - 07:08
Tack så mycket IdaOj, vad snygg den med vattnet var Morgan! Härliga färger!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
19 bilder

46 filmer



Minhembio - Senaste nyheterna






Fler
Vilka bilder visas här?