Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Dagens bild *

35131 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#32351

Postad 13 January 2015 - 21:28

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11229 inlägg
  • 0
skön softad bild Ronny

Bifogad fil  2002-forum-1982-150 mm-ISO 400-1-640 sek. vid f - 8,0-NIKON D7100.jpg   523.36K   1 Antal nerladdningar

#32352

Postad 14 January 2015 - 06:27

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Mycket snyggt Ronny !
Coolt Que !

#32353

Postad 14 January 2015 - 06:32

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Slänger in en själv på stormigt hav....

Postad bild

#32354

Postad 14 January 2015 - 13:15

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12974 inlägg
  • 0
Morgan, du som jämt undrar hur alla hinner och som säger att du inte haft tid fortsätter att leverera nytt hela tiden. Jag hinner med kanske 1 fotosväng per månad och då är jag barnfri varannan vecka. Beror väl på hur man prioriterar. Jag tycker mer om att vara inomhus och idka samlag med min flickvän men jag antar att fotandet kommer komma igång mer om nåt år igen... :P

Här är från ett kalas. Tog med min (mysiga julklapp till mig själv) D750 och det lilla 50/1.8G, en smidig kombo som funkar skapligt, även om det trots den magnifika autofokusen i D750 jagar lite i svag belysning.

Bifogad fil  20150110_1619_fornfoto - 50.0 mm f-1.8 @ 50 mm - 1-60 sec at f - 2,5 @ ISO 640.jpg   658.46K   4 Antal nerladdningar

#32355

Postad 14 January 2015 - 13:56

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Ha ha ha Johan.......ush sånt snuskeri behöver inte jag mer, jag har ju redan 4 barn, fast.....öva är ju roligt :)
Som tur är bor man så nära havet och kusten så det är gångavstånd....så kanske därför man hinner med, fast jag skulle vilja hinna mer.

Härlig bild på grabben Johan !!

#32356

Postad 14 January 2015 - 17:38

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15622 inlägg
  • 0

Slänger in en själv på stormigt hav....

Snyggt morgan!

Morgan, du som jämt undrar hur alla hinner och som säger att du inte haft tid fortsätter att leverera nytt hela tiden. Jag hinner med kanske 1 fotosväng per månad och då är jag barnfri varannan vecka. Beror väl på hur man prioriterar. Jag tycker mer om att vara inomhus och idka samlag med min flickvän men jag antar att fotandet kommer komma igång mer om nåt år igen... :P

Här är från ett kalas. Tog med min (mysiga julklapp till mig själv) D750 och det lilla 50/1.8G, en smidig kombo som funkar skapligt, även om det trots den magnifika autofokusen i D750 jagar lite i svag belysning.

Haha! Men du vet... vi som har fler än en bastard har slutat med sånt, därför fotar vi mer...
sen är du en toffel av rang också...
och typ sån som bara får/passar på att ringa till kompisar när hundarna skall rastas ;) :D

Super skön bild, gillar det levande och varma ljuset, bra blixtrat

Redigerat av Mikael_R, 14 January 2015 - 17:39.


#32357

Postad 14 January 2015 - 20:16

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11229 inlägg
  • 0
Grattis Johan till D750 och sexet, du får väl lägga ut lite intryck när du kommer loss

#32358

Postad 14 January 2015 - 20:41

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

  • 10303 inlägg
  • 0
Finfint Morgan que och Johan

Postad bild
Sony A7 + Zeiss Sonnar 50 1.5 ZM by Ronny Olsson, on Flickr

#32359

Postad 14 January 2015 - 21:01

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15622 inlägg
  • 0
bra där Ronny, härlig bild

#32360

Postad 14 January 2015 - 21:04

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0

bra där Ronny, härlig bild

+1, riktigt bra Ronny !

Johan, läste precis om att dom håller på att återkalla D750 pga flare problems.
Kolla upp detta så du får en gratis reperation eller utbytt.

Du kan läsa om det här: http://nikonrumors.c...-recalled.aspx/

#32361

Postad 15 January 2015 - 08:12

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12974 inlägg
  • 0
Snyggt Ronny!

Jo jag läste om det där innan jag beställde Morgan. Inget som oroar mig men jag ska självklart utnyttja min rätt att få det fixat / utbytt. Verkar vara väldigt speciella omständigheter som krävs för att problemet ska synas.

Que: Jo då, nog har jag fotat lite med den allt men jag köpte även ett begagnat 50/1.8 och det tillsammans med mina övriga objektiv kräver alla olika af justering så jag har ännu inte kunnat se hur träffsäker och konsistent af är. Ska köra den genom focal nån dag när jag känner att jag har tid och lust.

Den har bra skuggtäckning iallafall... :)
Bifogad fil  20141220_0123_fornfoto - 35.0 mm f-1.4 @ 35 mm - 1-400 sec at f - 4,5 @ ISO 100.jpg   116.6K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  20141220_0123_fornfoto - 35.0 mm f-1.4 @ 35 mm - 1-400 sec at f - 4,5 @ ISO 100-3.jpg   852.92K   2 Antal nerladdningar

#32362

Postad 15 January 2015 - 08:53

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Jag misstänkte att du redan visste Johan, men bättre att tala om det än att du skulle gå miste om att få det fixat, hade varit lite surt :)

Nja...bra skuggtäckning....den duger väl :D :P

Redigerat av mstoltz, 15 January 2015 - 08:54.


#32363

Postad 15 January 2015 - 11:05

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0
härliga stormbilder gubbar. åker själv till ett ställe i norge utmed kusten där det ska blåsa stark kuling och 18m/sek hoppas på lite vågor jag med då :)
Johan. Härlig bild. du postar inte så ofta längre
Ronny. Riktigt kysst bild på sniglarna. Dom idkar nog också samlag precis som Johan gör hela tiden :)

Handhållen landskapsbild, det händer inte varje dag från min sida :)

Postad bild
1-800 sek. vid f - 6,3 ISO 400 29 december 2014 Andreas Christensen_ by andreassofus, on Flickr

Redigerat av andreassofus, 15 January 2015 - 11:06.


#32364

Postad 15 January 2015 - 11:48

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Grymt Andreas, härliga färger !!

#32365

Postad 15 January 2015 - 13:00

Unregistered19078543
  • Unregistered19078543
  • Beroende

  • 1080 inlägg
  • 0
Härliga bilder alla

Ronny - din snigelbild har väldigt sköna färger - snyggt :)

Johan - grattis till din nya D750 - det var ingen dåligt julklapp :P :)

Redigerat av Unregistered19078543, 15 January 2015 - 13:01.


#32366

Postad 15 January 2015 - 17:26

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

  • 10303 inlägg
  • 0
Tackar
Dom nykära får ;) Men även dom kommer in i vardagen och då är allt som vanligt igen.. stutabåset blir det även för dom :D
Grymt Ante
Härlig kamera Johan :)


Postad bild
Sony A7 + Zeiss Makro-Planar T* 100mm f/2 Vivitar Nikon AT-3/AI Extension Tube 12mm by Ronny Olsson, on Flickr

#32367

Postad 15 January 2015 - 18:19

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Jag bara älskar dina snigelbilder Ronny, fullkomligt grymt bra !!!
Undrar hur du både gör när du fotar...tex vilken bländare har du ? samt hur du redigerar :)

Riktigt riktigt snyggt Ronny !!

EDIT: Ser ju nu att du använde f2 på denna :)

Redigerat av mstoltz, 15 January 2015 - 18:20.


#32368

Postad 16 January 2015 - 07:49

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12974 inlägg
  • 0
Objektivet och kameran har stor betydelse i Ronnys bilder men sen har jag för mig att han har en ganska speciell teknik vid redigeringen också. f/2 är ju en del av obektivbeteckningen, betyder inte att han automatiskt har använt just f/2 till denna bild. :)

#32369

Postad 16 January 2015 - 08:12

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0

Objektivet och kameran har stor betydelse i Ronnys bilder men sen har jag för mig att han har en ganska speciell teknik vid redigeringen också. f/2 är ju en del av obektivbeteckningen, betyder inte att han automatiskt har använt just f/2 till denna bild. :)


Såå Ronny boy......vad har du använt på denna bilden och vilken hemlig teknik har du när du redigerar :)

#32370

Postad 16 January 2015 - 17:11

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

  • 10303 inlägg
  • 1
Kommer inte ihåg exakt. nackdelen när man köra manuella objektiv och adapter på sony A7.. det visar knapp någon exif. med tanke på bokeh så borde det vara runt f2.0-2.8 skruvade upp lite på iso typ 250 och
1/200 i tid har ju även mellanringar på denna så den tar lite ljus... Går sällan över f5.6 med mellanringar och ett 100MM då tar det för mycket
ljus och tiden blir för dålig om man inte skall köra typ över 1000 i iso om man som jag alltid gör "fota handhållet "
skall se vid något tillfälle om jag kan lägga upp något i före eftertråden..
gör en del både i LR och CS och sedan även Nik Collection typ color efex Pro + smått och gott

Tack :)

Redigerat av Unregistered6e59ce73, 16 January 2015 - 17:14.


#32371

Postad 16 January 2015 - 20:31

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0
Var och fotade lite skagerak idag. blåste halv storm vilket jag var ute efter :)
passr fågeln in eller stör den?
Postad bild
Waves
by andreassofus, on Flickr

#32372

Postad 16 January 2015 - 20:49

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Hade varit roligt att se både före och efter Ronny, så det får du gärna göra :)

Mycket snyggt Andreas, härlig bild !!

Upp i det blå
Postad bild

Redigerat av mstoltz, 16 January 2015 - 20:50.


#32373

Postad 16 January 2015 - 21:46

aftersun
  • aftersun
  • Forumräv

  • 526 inlägg
  • 0
En bild från Imfolozi Kwazulu Natal i Sydafrika.
Postad bild

#32374

Postad 16 January 2015 - 22:12

pingo2002
  • pingo2002
  • Forumräv

  • 675 inlägg
  • 0
Från Kallinge i sommras.
Postad bild
JAS39_Gripen_F17_2014 by Pingo2002, on Flickr

#32375

Postad 16 January 2015 - 22:29

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15622 inlägg
  • 0
Mycket bra bilder Ronny, andreas, morgan, aftersun och Pingo

#32376

Postad 17 January 2015 - 11:18

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11229 inlägg
  • 0
fina bilder av alla


en bild jag tog när jag höll på att testa ND filer
Bifogad fil  2002-forum-8144-17 mm-ISO 100-1-500 sek. vid f - 8,0-NIKON D7000.jpg   717.99K   2 Antal nerladdningar

#32377

Postad 17 January 2015 - 15:06

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0
fina bilder alla.
fin fågelbild mogge. ser fridfullt ut :)
härligt Q.

"porten"
Postad bild
The gate
by andreassofus, on Flickr

#32378

Postad 17 January 2015 - 15:59

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11229 inlägg
  • 0
Tack,

Härlig komponering Andreas

#32379

Postad 17 January 2015 - 16:16

Unregistered19078543
  • Unregistered19078543
  • Beroende

  • 1080 inlägg
  • 0
Fina bilder alla :)

Här är en bild med mitt nya Samyang 12/2 - supernöjd :)

Bifogad fil(er)



#32380

Postad 17 January 2015 - 17:51

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Snyggt que !!
Grymt fin Andreas !!

Bra ni andra med !!

#32381

Postad 17 January 2015 - 20:16

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Postad bild

#32382

Postad 17 January 2015 - 20:21

Unregistered19078543
  • Unregistered19078543
  • Beroende

  • 1080 inlägg
  • 0
Bra bild Morgan - gillar dramatiken i den :)

#32383

Postad 17 January 2015 - 21:10

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0
fint morgan. vart ställer du skärpan här?
stenarna ser rundade och softa ut på något sätt. kanske inte suddiga, men utan detaljer eller nåt. ser du hur jag menar?

#32384

Postad 18 January 2015 - 08:18

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Jag satte skärpan på den stora klippan.

Just detta...hur gör ni när ni sätter skärpa och vilken mätmetoder använder ni?

Tack förresten :-)

Redigerat av mstoltz, 18 January 2015 - 08:18.


#32385

Postad 18 January 2015 - 08:22

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
Härliga bilder samtliga/ Gillar speciellt Ronnys" framkallnings teknik" som visar ett stort kunnande och öga för konsten.

#32386

Postad 18 January 2015 - 08:32

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11229 inlägg
  • 0

Jag satte skärpan på den stora klippan.

Just detta...hur gör ni när ni sätter skärpa och vilken mätmetoder använder ni?

Tack förresten :-)

jag sätter ofta skärpan på något ganska nära, kanske 1-2 m bort beroende på brännvidd, med bländare 8-11 så brukar det ge kanske stort skärpedjup.

#32387

Postad 18 January 2015 - 08:53

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

  • 10303 inlägg
  • 0
Stor tack M johansson :)

Grymt Bra Ante

Redigerat av Unregistered6e59ce73, 18 January 2015 - 13:50.


#32388

Postad 18 January 2015 - 09:31

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
En sak jag glömde nämna Andreas var att det blåste rejält så både kameran svajade kanske lite, samt så var det rätt mycket stänk på filtret.
lite av en slöja av mist i luften med.

Que......om man sätter på något så nära i förgrunden, finns det ingen risk att det i bakgrunden som tex klipporna / solnedgång och färger ....blir lite suddigt ?
Jag ska prova detta nästa gång.......

Vilken mätmetod använder ni ?

#32389

Postad 18 January 2015 - 09:53

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11229 inlägg
  • 0
Beror på brännvidd, skaffa en DOF app till mobilen så är enkelt att se

Om man använder bländare f/8 så har man dessa värden

12mm brännvidd, med 1m så får man skärpa till oändligheten
15mm brännvidd, med 1,5m så får man skärpa till oändligheten
20mm brännvidd, med 2,5m så får man skärpa till oändligheten
osv

Om man har f/11 eller ännu mindre så har man ännu större djup.

Såklart om man tar med normal eller tele så måste fokuspunkten ligga längre bort, men i dessa fall såvill man oftast inte ha så djupt skärpedjup

Hsr jag den på stativ så sätter jag den på 1,2,3 m etc. Har jag den löst kameran så riktar jag den på en nära sten och komponerar om

#32390

Postad 18 January 2015 - 12:06

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11229 inlägg
  • 0
Bifogad fil  3003-forum-2110-150 mm-ISO 400-1-400 sek. vid f - 5,6-NIKON D7100.jpg   442.77K   1 Antal nerladdningar

#32391

Postad 18 January 2015 - 12:32

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Ska testa det que...tack för alla tipsen, guld värt om det kan förbättra :)

Snygg bild que !!

#32392

Postad 19 January 2015 - 08:04

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12974 inlägg
  • 0
Har du ett ostadigt stativ är det inte så mycket att göra, bilderna blir suddiga om det inte är helt vindstilla. Du kan ju testa att hänga en tung väska i stativet så att den blir mer tung mot marken så att säga. Och ha den så lågt inställd det bara går.

#32393

Postad 19 January 2015 - 09:20

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11229 inlägg
  • 0
Jag såg att även snörtricket går att använda, dvs ett snöre från mittstången ner till marken, som man spänner med foten. Har dock inte testat detta själv

#32394

Postad 19 January 2015 - 09:38

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12974 inlägg
  • 0
Smart!

En bild på det.
Bifogad fil  20150110_1635_fornfoto - 50.0 mm f-1.8 @ 50 mm - 1-160 sec at f - 2,5 @ ISO 560.jpg   914.49K   3 Antal nerladdningar

#32395

Postad 19 January 2015 - 09:47

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Det var smart que :)

Jättebra foto Johan, gillar färgerna, och den gamla stolen och golvet, fast hon ser ju inte så glad ut :)

#32396

Postad 19 January 2015 - 10:11

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12974 inlägg
  • 0
Hon var äldsta barnet på kalaset och tog hela tiden instrumentet (ett sånt där plink-bräde man slår på) från födelsedagsbarnet och hon slog för kung och fosterland så till slut sa mamman åt henne att sluta och ge tillbaka den till födelsedagsbarnet, då blev hon sur. :)

#32397

Postad 19 January 2015 - 10:16

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11229 inlägg
  • 0
Du skulle ha lånat ut din D750 så hade hon glömt plink-brädan :)

#32398

Postad 19 January 2015 - 10:48

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0

Du skulle ha lånat ut din D750 så hade hon glömt plink-brädan :)

+1...ha ha ha :)
Den är ju stöt tålig !!!

Redigerat av mstoltz, 19 January 2015 - 10:49.


#32399

Postad 20 January 2015 - 22:17

ida_ss
  • ida_ss
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0
Oj, vad snygg den med vattnet var Morgan! Härliga färger!

#32400

Postad 21 January 2015 - 07:08

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0

Oj, vad snygg den med vattnet var Morgan! Härliga färger!

Tack så mycket Ida :)



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.