Postad 21 January 2015 - 10:10
Postad 21 January 2015 - 11:56
Postad 21 January 2015 - 12:11
tycker den är bra Johan, men funderar på om det inte är rödstick i skuggpartiet, men det kan bero på min jobbskärm också
Kollar nu via min dator och visst är det lite rödstick, men jag gillar den på nått vis
Postad 21 January 2015 - 13:58
Wining and dining
IMGR4899.jpg 516.12K
3 Antal nerladdningar
Postad 21 January 2015 - 15:20
Mysig bild Ida, ser trevligt ut.
Härligt morgan, ser läckert ut med barren men jag tycker det blir en skum halo på snön, liksom en grå suddig kontur. Vet inte om det är bokehn (ser det ut så i originalet?) eller har du lekt mycket med skuggor och högdagrar så det blivit så i efterbehandlingen liksom?
Postad 21 January 2015 - 16:25
Härligt morgan, ser läckert ut med barren men jag tycker det blir en skum halo på snön, liksom en grå suddig kontur. Vet inte om det är bokehn (ser det ut så i originalet?) eller har du lekt mycket med skuggor och högdagrar så det blivit så i efterbehandlingen liksom?
Tack Johan.
Nja jag ser inte riktigt vad du menar.
Men jag gjort som jag brukar...dvs ner med högdagar till -100 och upp med skuggorna +100
Det kan ju vara att det höll på att töa bort och droppa när jag tog bilden, så är ju inte kristallerna helt vita utan det är ju smält på utsidan av dom....eller....ja nu vet jag inte vad jag mumlar om, men jag hoppas du förstår
Redigerat av mstoltz, 21 January 2015 - 16:25.
Postad 21 January 2015 - 17:57
tappar du inte lyster om du drar ner högdagar? Jag brukar nog ligga runt 0 eller kanske något minus men enbart om det är utfrätt. Skuggor försöker jag nog inte heller gå över 40-50 för att minska risken för brus i skuggornaJa micke, oftast blir det så.
Postad 21 January 2015 - 18:26
Du minskar bildens kontrast då du gör så Morgan. Gör inte så för Guds skull......
Men jag gjort som jag brukar...dvs ner med högdagar till -100 och upp med skuggorna +100
...
Du kanske kör ngn udda preset som gör att du måste kompensera så kraftigt? Eller så har du en skärm med överdriven kontrast...
Postad 21 January 2015 - 18:33
Jag har ett worklflow som tycker funkar för mig.....
Men ingen har sagt nått förrän nu !
Postad 21 January 2015 - 18:42
Postad 21 January 2015 - 19:12
Postad 21 January 2015 - 20:07
Antar att du ställer in vit och svartpunkt mm... ?
Postad 21 January 2015 - 20:15
Fara, absolut sätter jag även svart / vit punkter
Postad 22 January 2015 - 07:58
Normal
20141222_0193_fornfoto - 1-60 sec at f - 5,6 ISO 400 - 50 mm.jpg 134.03K
6 Antal nerladdningarHighlights på -100
20141222_0193_fornfoto - 1-60 sec at f - 5,6 ISO 400 - 50 mm-2.jpg 188.43K
3 Antal nerladdningarSer du att konturen i bokehn blir förstärkt och ser konstig ut. Blir som en halo. Blir ofta så när man drar ner highlights för mycket i hela bilden och jag har sett det förut i dina bilder men har inte sagt nåt för att slippa låta gnällig. Jag gillar din redigering och tycker du får bra krispighet men jag antar att du drar upp klarheten ganska mycket för att kompensera kontrastminskningen som blir när man drar i de där reglagen till max, det kan också förstärka denna effekt som blir. Jag skulle rekommendera att inte sätta dem på max som standard utan justera dem från bild till bild och se ifall det blir några artefakter som ger bilden ett onaturligt utseende.
Här ser du det i stängerna bakom henne:
Redigerat av overhard, 22 January 2015 - 07:59.
Postad 22 January 2015 - 08:36
Postad 22 January 2015 - 09:33
Tror vi får ordna en LR work flow testning, där alla redigerar samma rawfil och sedan gör en skärmdump på inställningarna, kan vara kul.
Vi hade väl en sån utmaning förr? Om jag inte minns fel
Frukost på Söder
IMGR4908.jpg 613.77K
19 Antal nerladdningarEDIT: Klicka så slipper ni dimman över frukostbordet
Redigerat av ida_ss, 22 January 2015 - 09:34.
Postad 22 January 2015 - 10:15
Alla har inte LR...Tror vi får ordna en LR work flow testning, där alla redigerar samma rawfil och sedan gör en skärmdump på inställningarna, kan vara kul.
Redigerat av xray, 22 January 2015 - 10:17.
Postad 22 January 2015 - 10:43
Ida: Grymt skön bild. Snyggt bord! Gillar ljuset i bilden, det ser verkligen mysigt ut.
Postad 22 January 2015 - 11:12
Postad 22 January 2015 - 12:03
Då kan man ju hålla lite mer koll på det. :-)
Mycket fint Ida!!
Redigerat av mstoltz, 22 January 2015 - 12:03.
Postad 22 January 2015 - 12:42
Postad 22 January 2015 - 12:57
Nej men det är ju det som är så bra med detta forum att man får hjälp, och tips!!
Postad 22 January 2015 - 13:15
Det finns dessa rekommendationer för tråden:
1. Kommentera gärna varandras bilder i sammanband med att ni postar en egen bild, men undvik längre diskussioner.
2. Det är eftersträvansvärt att försöka att ge en liten kommentar på den föregående postarens bild - enklare konstruktiv kritik eller bara beröm!
3. Berätta gärna bakgrundsinfo till bilden, tankar kring kompositionen, utrustning som användes, motivets ljuskällor, eller annan tänkbar info som kan vara av intresse.
4. Lägg gärna till EXIF-data från ditt foto, program för detta finns att hämta här.
Detta följs inte så ofta, bilder åker upp, men sällan kommer någon kritik och man får sällan någon info om hur bilden skapades samt hur fotografen tänkte...
Personligen tycker jag man kan skärpa upp det lite, kanske i en separat dagens bild kritik tråd, där man har som krav på sig att förklara lite mer runt bilden, samt att man faktiskt ska ge någon typ av kritik till någon annans bild. Ryggdunk och beröm är kul, men kritik gör att man blir bättre. Är jag ensam i att tycka detta så återgår jag till att leta kamerafynd på tradera i min ensamhet.
Postad 22 January 2015 - 13:45
slappna av lite
Annars så tycker jag att stämningen här mycket bra och jag vågar nog säga att alla som är aktiva här känner en samstämmighet i hur trådarna drivs framåt. Visst ibland kan det bli diskussioner utan bilder, men vad spelar det för roll? Vi har trevligt. Vi kanske glömmer ibland att det finns trådar för specifika diskussioner... Men vi brukar hjälpa varandra med att faktiskt säga "nä men nu är bilder som gäller".
Sen tycker jag att alla aktiva är duktiga på att kommentera, visst det blir mer beröm än kritik men det kanske faktiskt är så att om man inte har nåt mycket specifikt att kritisera så ger man beröm.
Sen tycker jag att det svårt att generalisera i att ge motiv till hur/varför en bild är tagen, varje gång man postar en bild. Det brukar framgå. Vi brukar fråga varandra om sånt faktiskt, när det behövs.
(Vill påminna alla om att det finns en Off Topic tråd)
Så.. Nej, du blir inte utbuad
Men absolut, jag håller med dig om vi alla kan tänka på det där lite mer
Och att vi försöker komma ihåg att använda de ämnes specifika trådarna som faktiskt finns.
Edit: det här har varit på tapeten förut, men det skulle va himla trevligt om "bildkritik", "stora före/efter bild tråden" sant "Off Topic" kunde klistras! Även "ljussättning" skulle va najs så slipper vi nya blixt trådar hela tiden.
Redigerat av Mikael_R, 22 January 2015 - 13:53.
Postad 22 January 2015 - 13:55
Eufemism:
slappna av lite![]()
rekommendationer är just vad dom är. Vi har en bildtråd för kritik där man kan be om kritik och diskussion. Vi har även redigering före/efter tråd.
Annars så tycker jag att stämningen här mycket bra och jag vågar nog säga att alla som är aktiva här känner en samstämmighet i hur trådarna drivs framåt. Visst ibland kan det bli diskussioner utan bilder, men vad spelar det för roll? Vi har trevligt. Vi kanske glömmer ibland att det finns trådar för specifika diskussioner... Men vi brukar hjälpa varandra med att faktiskt säga "nä men nu är bilder som gäller".
Sen tycker jag att alla aktiva är duktiga på att kommentera, visst det blir mer beröm än kritik men det kanske faktiskt är så att om man inte har nåt mycket specifikt att kritisera så ger man beröm.
Sen tycker jag att det svårt att generalisera i att ge motiv till hur/varför en bild är tagen, varje gång man postar en bild. Det brukar framgå. Vi brukar fråga varandra om sånt faktiskt, när det behövs.
(Vill påminna alla om att det finns en Off Topic tråd)
Så.. Nej, du blir inte utbuadmen det känns som vi har allt under kontroll här faktiskt. Inte ofta vi ser (eller ens behöver) en mod här inte
det har sina orsaker kanske? Vi är faktiskt rätt duktiga på att ta emot, välkomma och lära ut till de nya som kommer också. Många av de som är här har valt bort andra fotoforum just för den orsaken.
Men absolut, jag håller med dig om vi alla kan tänka på det där lite mer
Jag är otroligt avslappnad, kan bara be om ursäkt om du på något sätt uppfattade mig som uppjagad. Missade kritiktråden då den inte var klistrad som alla andra bildtrådar är.
Stämningen har jag inte nämnt något om, diskussioner utan bilder nämnde jag heller inte mer än när jag citerade en lista rekommendationer. Du kanske tolkade mig som att jag tycker att alla rekommendationer ska följas till punkt och pricka, jag kanske skulle ha varit mer tydlig.
Jag menar bara att om 95% av alla kommentarer är beröm så blir det lätt att kritik, om än konstruktiv, kan uppfattas som elak, då den inte följer normen.
Jag har heller inte nämnt något om att läget inte är under kontroll och att det behövs fler moderatorer här? Osäker på hur du lyckas läsa in detta mellan raderna, men det är upp till dig.
Postad 22 January 2015 - 14:01
Postad 22 January 2015 - 14:05
Ingen fara
har inte uppfattat dig som uppjagad så du behöver inte be om ursäkt. Allt jag skrev var inte riktat som ett svar till dig. Jag nämnde en hel del andra saker som en öppen dialog till alla som läser här. Jag hade citerat dig om jag känt behovet att rikta mitt inlägg till just dig. Sorry för "slappna av" kommentaren, det var onödigt av mig.
Eftersom du skrev mitt användarnamn så tolkade jag det som en direkt kommentar till mig. Jag förstår vad du menar att vissa vill ha en tråd där man bara kan visa upp sina bilder utan krav på kritik osv, därför föreslog jag en separat tråd. Som du påpekade så finns det redan en sådan, jag får försöka hålla till där oftare. Vore dock trevligt om den blev klistrad på samma sätt som andra bildtrådar.
Postad 22 January 2015 - 14:13
Ja det gjorde jag! Sedär jaEftersom du skrev mitt användarnamn så tolkade jag det som en direkt kommentar till mig. Jag förstår vad du menar att vissa vill ha en tråd där man bara kan visa upp sina bilder utan krav på kritik osv, därför föreslog jag en separat tråd. Som du påpekade så finns det redan en sådan, jag får försöka hålla till där oftare. Vore dock trevligt om den blev klistrad på samma sätt som andra bildtrådar.
Precis, som jag också skrev. Fler trådar bör klistras...
Så... Kanske dags för en bild nu då...
Bifogad fil(er)
Redigerat av Mikael_R, 22 January 2015 - 14:15.
Postad 22 January 2015 - 15:09
Postad 22 January 2015 - 20:51
Riktigt bra porträtt. Kameran och objektivet ser sjukt kompakt ut. Typ miniatyrkamera. Coolt vad den kan leverera!
+1 riktigt bra Micke !!
Postad 23 January 2015 - 22:48
Tackar
Dom nykära fårMen även dom kommer in i vardagen och då är allt som vanligt igen.. stutabåset blir det även för dom
Grymt Ante
Härlig kamera Johan
Sony A7 + Zeiss Makro-Planar T* 100mm f/2 Vivitar Nikon AT-3/AI Extension Tube 12mm by Ronny Olsson, on Flickr
Arbetar du som fotograf?
Postad 25 January 2015 - 16:23
5004-forum-2338-150 mm-ISO 400-1-1000 sek. vid f - 8,0-NIKON D7100.jpg 466.21K
5 Antal nerladdningar
Postad 25 January 2015 - 18:52
härlig vy över kullaberg. gillar det stället
Grimm bild Peter. Vilken stämning. Hög klass på den.
Postad 25 January 2015 - 19:15
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
19 bilder

28 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna






Fler
Vilka bilder visas här?