Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Dagens bild *

35131 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#32401

Postad 21 January 2015 - 08:42

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12974 inlägg
  • 0
Close-up portrait. :)
Bifogad fil  20141223_0303_fornfoto.jpg   361.23K   8 Antal nerladdningar

#32402

Postad 21 January 2015 - 09:00

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Grymt bra Johan, riktigt Nice!!!

#32403

Postad 21 January 2015 - 10:10

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12974 inlägg
  • 0
Tack Morgan! Gillade ögonen men tycker i övrigt att det är liiite för tight med både klippt panna och haka. Tror iofs att jag beskurit den något för att få bättre komp men jag vet inte. Både gillade den och var osäker på samma gång. :)

#32404

Postad 21 January 2015 - 11:43

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Nej jag tycker den är riktigt bra.


#32405

Postad 21 January 2015 - 11:56

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11229 inlägg
  • 0
tycker den är bra Johan, men funderar på om det inte är rödstick i skuggpartiet, men det kan bero på min jobbskärm också

#32406

Postad 21 January 2015 - 12:11

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0

tycker den är bra Johan, men funderar på om det inte är rödstick i skuggpartiet, men det kan bero på min jobbskärm också


Kollar nu via min dator och visst är det lite rödstick, men jag gillar den på nått vis :)

#32407

Postad 21 January 2015 - 12:42

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15622 inlägg
  • 0
Fint Juha

#32408

Postad 21 January 2015 - 13:58

ida_ss
  • ida_ss
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0
Tycker också den är riktigt fin! Gillar beskärningen, håller med om att den är lite röd (utan att det stör) och skärpan är super!

Wining and dining
Bifogad fil  IMGR4899.jpg   516.12K   3 Antal nerladdningar

#32409

Postad 21 January 2015 - 14:16

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Kanonfin bild Ida, ser mysigt ut !!

Det kom lite snö idag
Postad bild

#32410

Postad 21 January 2015 - 15:20

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12974 inlägg
  • 0
Jo lite rödstick är svårt att komma ifrån i hennes rosa rum. :) Kan vara jag som tabbat mig lite i redigeringen också. :) Tack för kommentarerna. :)

Mysig bild Ida, ser trevligt ut.

Härligt morgan, ser läckert ut med barren men jag tycker det blir en skum halo på snön, liksom en grå suddig kontur. Vet inte om det är bokehn (ser det ut så i originalet?) eller har du lekt mycket med skuggor och högdagrar så det blivit så i efterbehandlingen liksom?

#32411

Postad 21 January 2015 - 16:25

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0

Härligt morgan, ser läckert ut med barren men jag tycker det blir en skum halo på snön, liksom en grå suddig kontur. Vet inte om det är bokehn (ser det ut så i originalet?) eller har du lekt mycket med skuggor och högdagrar så det blivit så i efterbehandlingen liksom?


Tack Johan.

Nja jag ser inte riktigt vad du menar.
Men jag gjort som jag brukar...dvs ner med högdagar till -100 och upp med skuggorna +100

Det kan ju vara att det höll på att töa bort och droppa när jag tog bilden, så är ju inte kristallerna helt vita utan det är ju smält på utsidan av dom....eller....ja nu vet jag inte vad jag mumlar om, men jag hoppas du förstår :D :P

Redigerat av mstoltz, 21 January 2015 - 16:25.


#32412

Postad 21 January 2015 - 17:29

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15622 inlägg
  • 0
Gör du alltid så med alla bilder Morgan?

#32413

Postad 21 January 2015 - 17:46

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Ja micke, oftast blir det så.

#32414

Postad 21 January 2015 - 17:57

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11229 inlägg
  • 0

Ja micke, oftast blir det så.

tappar du inte lyster om du drar ner högdagar? Jag brukar nog ligga runt 0 eller kanske något minus men enbart om det är utfrätt. Skuggor försöker jag nog inte heller gå över 40-50 för att minska risken för brus i skuggorna

#32415

Postad 21 January 2015 - 18:26

xray
  • xray
  • Guru

  • 4296 inlägg
  • 0

...
Men jag gjort som jag brukar...dvs ner med högdagar till -100 och upp med skuggorna +100
...

Du minskar bildens kontrast då du gör så Morgan. Gör inte så för Guds skull... :o <_< ;)

Du kanske kör ngn udda preset som gör att du måste kompensera så kraftigt? Eller så har du en skärm med överdriven kontrast... :rolleyes:

#32416

Postad 21 January 2015 - 18:33

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
He he he, men så har jag kört nu i snart 1½ år minst på 99% av mina bilder allt från både porträtt till landskap.
Jag har ett worklflow som tycker funkar för mig.....

Men ingen har sagt nått förrän nu ! :)

#32417

Postad 21 January 2015 - 18:42

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11229 inlägg
  • 0
Tror vi får ordna en LR work flow testning, där alla redigerar samma rawfil och sedan gör en skärmdump på inställningarna, kan vara kul.

#32418

Postad 21 January 2015 - 19:12

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12974 inlägg
  • 0
Det var det jag hade för mig att du gjorde. Då är det det jag ser. Testa att sätt högdagrarna på minus 20 och skuggor på plus 50 och visa mig vad som händer.

#32419

Postad 21 January 2015 - 20:07

Unregisteredf904966d
  • Unregisteredf904966d
  • Forumräv

  • 517 inlägg
  • 0
Tror nog du får berätta mer om denna teknik Morgan, den slutar väl inte där ??
Antar att du ställer in vit och svartpunkt mm... ?

#32420

Postad 21 January 2015 - 20:15

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Johan, skall testa det sen :)

Fara, absolut sätter jag även svart / vit punkter :)

#32421

Postad 22 January 2015 - 07:58

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12974 inlägg
  • 0
Morgan: Se här vad jag menar.

Normal
Bifogad fil  20141222_0193_fornfoto - 1-60 sec at f - 5,6 ISO 400 - 50 mm.jpg   134.03K   6 Antal nerladdningar

Highlights på -100
Bifogad fil  20141222_0193_fornfoto - 1-60 sec at f - 5,6 ISO 400 - 50 mm-2.jpg   188.43K   3 Antal nerladdningar

Ser du att konturen i bokehn blir förstärkt och ser konstig ut. Blir som en halo. Blir ofta så när man drar ner highlights för mycket i hela bilden och jag har sett det förut i dina bilder men har inte sagt nåt för att slippa låta gnällig. Jag gillar din redigering och tycker du får bra krispighet men jag antar att du drar upp klarheten ganska mycket för att kompensera kontrastminskningen som blir när man drar i de där reglagen till max, det kan också förstärka denna effekt som blir. Jag skulle rekommendera att inte sätta dem på max som standard utan justera dem från bild till bild och se ifall det blir några artefakter som ger bilden ett onaturligt utseende.


Här ser du det i stängerna bakom henne:
Postad bild

Redigerat av overhard, 22 January 2015 - 07:59.


#32422

Postad 22 January 2015 - 08:36

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
Tycker att av det jag sett Morgan postat här på brädan har sätt mycket bra ut, Så tydligen fungerar det i hans flow.

#32423

Postad 22 January 2015 - 09:33

ida_ss
  • ida_ss
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0

Tror vi får ordna en LR work flow testning, där alla redigerar samma rawfil och sedan gör en skärmdump på inställningarna, kan vara kul.


Vi hade väl en sån utmaning förr? Om jag inte minns fel :)

Frukost på Söder
Bifogad fil  IMGR4908.jpg   613.77K   19 Antal nerladdningar

EDIT: Klicka så slipper ni dimman över frukostbordet <_<

Redigerat av ida_ss, 22 January 2015 - 09:34.


#32424

Postad 22 January 2015 - 09:44

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15622 inlägg
  • 0
Mysig bild Ida med skönt ljus

#32425

Postad 22 January 2015 - 10:15

xray
  • xray
  • Guru

  • 4296 inlägg
  • 0

Tror vi får ordna en LR work flow testning, där alla redigerar samma rawfil och sedan gör en skärmdump på inställningarna, kan vara kul.

Alla har inte LR... ;) Äh, inte så intressant egentligen. Viktigare att gå ut o ta bilder. :)

Redigerat av xray, 22 January 2015 - 10:17.


#32426

Postad 22 January 2015 - 10:43

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12974 inlägg
  • 0
Ville bara göra Morgan uppmärksam på detta då det inte verkar vara nåt han lagt märke till innan. Man gör som man vill. Bra med input från andra ibland tycker jag själv.

Ida: Grymt skön bild. Snyggt bord! Gillar ljuset i bilden, det ser verkligen mysigt ut. :)

#32427

Postad 22 January 2015 - 11:12

xray
  • xray
  • Guru

  • 4296 inlägg
  • 0
Jag har lagt märke till att Morgans bilder ibland haft grå ton vid ljusa partier (har kommenterat detta i vissa fall också). Men om man nu tycker det gråaktiga är snyggt är det ju bara att "köra på"... :)

#32428

Postad 22 January 2015 - 12:03

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Jag har faktiskt aldrig tänkt på det, men tack för påpekandet.

Då kan man ju hålla lite mer koll på det. :-)

Mycket fint Ida!!

Redigerat av mstoltz, 22 January 2015 - 12:03.


#32429

Postad 22 January 2015 - 12:42

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12974 inlägg
  • 0
Ja precis. Du kan hålla koll på det men du behöver inte göra så bara för att vissa personer tycker så. Ville bara göra herrn uppmärksam på detta. :)

#32430

Postad 22 January 2015 - 12:57

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Jo Johan, nu får du stå till svars för att jag lägger ner fotandet, tar till flaskan och bosätta mig i en kartong på torget. :-D :-P

Nej men det är ju det som är så bra med detta forum att man får hjälp, och tips!!

#32431

Postad 22 January 2015 - 13:15

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0
Med risk för att bli utbuad...

Det finns dessa rekommendationer för tråden:
1. Kommentera gärna varandras bilder i sammanband med att ni postar en egen bild, men undvik längre diskussioner.
2. Det är eftersträvansvärt att försöka att ge en liten kommentar på den föregående postarens bild - enklare konstruktiv kritik eller bara beröm!
3. Berätta gärna bakgrundsinfo till bilden, tankar kring kompositionen, utrustning som användes, motivets ljuskällor, eller annan tänkbar info som kan vara av intresse.
4. Lägg gärna till EXIF-data från ditt foto, program för detta finns att hämta här.

Detta följs inte så ofta, bilder åker upp, men sällan kommer någon kritik och man får sällan någon info om hur bilden skapades samt hur fotografen tänkte...

Personligen tycker jag man kan skärpa upp det lite, kanske i en separat dagens bild kritik tråd, där man har som krav på sig att förklara lite mer runt bilden, samt att man faktiskt ska ge någon typ av kritik till någon annans bild. Ryggdunk och beröm är kul, men kritik gör att man blir bättre. Är jag ensam i att tycka detta så återgår jag till att leta kamerafynd på tradera i min ensamhet. :ph34r:

#32432

Postad 22 January 2015 - 13:45

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15622 inlägg
  • 0
Eufemism:
slappna av lite ;) :) rekommendationer är just vad dom är. Vi har en bildtråd för kritik där man kan be om kritik och diskussion. Vi har även redigering före/efter tråd.

Annars så tycker jag att stämningen här mycket bra och jag vågar nog säga att alla som är aktiva här känner en samstämmighet i hur trådarna drivs framåt. Visst ibland kan det bli diskussioner utan bilder, men vad spelar det för roll? Vi har trevligt. Vi kanske glömmer ibland att det finns trådar för specifika diskussioner... Men vi brukar hjälpa varandra med att faktiskt säga "nä men nu är bilder som gäller".

Sen tycker jag att alla aktiva är duktiga på att kommentera, visst det blir mer beröm än kritik men det kanske faktiskt är så att om man inte har nåt mycket specifikt att kritisera så ger man beröm.

Sen tycker jag att det svårt att generalisera i att ge motiv till hur/varför en bild är tagen, varje gång man postar en bild. Det brukar framgå. Vi brukar fråga varandra om sånt faktiskt, när det behövs.

(Vill påminna alla om att det finns en Off Topic tråd)

Så.. Nej, du blir inte utbuad :) men det känns som vi har allt under kontroll här faktiskt. Inte ofta vi ser (eller ens behöver) en mod här inte :P det har sina orsaker kanske? Vi är faktiskt rätt duktiga på att ta emot, välkomma och lära ut till de nya som kommer också. Många av de som är här har valt bort andra fotoforum just för den orsaken.

Men absolut, jag håller med dig om vi alla kan tänka på det där lite mer :)
Och att vi försöker komma ihåg att använda de ämnes specifika trådarna som faktiskt finns.

Edit: det här har varit på tapeten förut, men det skulle va himla trevligt om "bildkritik", "stora före/efter bild tråden" sant "Off Topic" kunde klistras! Även "ljussättning" skulle va najs så slipper vi nya blixt trådar hela tiden.

Redigerat av Mikael_R, 22 January 2015 - 13:53.


#32433

Postad 22 January 2015 - 13:55

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0

Eufemism:
slappna av lite ;) :) rekommendationer är just vad dom är. Vi har en bildtråd för kritik där man kan be om kritik och diskussion. Vi har även redigering före/efter tråd.

Annars så tycker jag att stämningen här mycket bra och jag vågar nog säga att alla som är aktiva här känner en samstämmighet i hur trådarna drivs framåt. Visst ibland kan det bli diskussioner utan bilder, men vad spelar det för roll? Vi har trevligt. Vi kanske glömmer ibland att det finns trådar för specifika diskussioner... Men vi brukar hjälpa varandra med att faktiskt säga "nä men nu är bilder som gäller".

Sen tycker jag att alla aktiva är duktiga på att kommentera, visst det blir mer beröm än kritik men det kanske faktiskt är så att om man inte har nåt mycket specifikt att kritisera så ger man beröm.

Sen tycker jag att det svårt att generalisera i att ge motiv till hur/varför en bild är tagen, varje gång man postar en bild. Det brukar framgå. Vi brukar fråga varandra om sånt faktiskt, när det behövs.

(Vill påminna alla om att det finns en Off Topic tråd)

Så.. Nej, du blir inte utbuad :) men det känns som vi har allt under kontroll här faktiskt. Inte ofta vi ser (eller ens behöver) en mod här inte :P det har sina orsaker kanske? Vi är faktiskt rätt duktiga på att ta emot, välkomma och lära ut till de nya som kommer också. Många av de som är här har valt bort andra fotoforum just för den orsaken.

Men absolut, jag håller med dig om vi alla kan tänka på det där lite mer :)


Jag är otroligt avslappnad, kan bara be om ursäkt om du på något sätt uppfattade mig som uppjagad. Missade kritiktråden då den inte var klistrad som alla andra bildtrådar är.

Stämningen har jag inte nämnt något om, diskussioner utan bilder nämnde jag heller inte mer än när jag citerade en lista rekommendationer. Du kanske tolkade mig som att jag tycker att alla rekommendationer ska följas till punkt och pricka, jag kanske skulle ha varit mer tydlig.

Jag menar bara att om 95% av alla kommentarer är beröm så blir det lätt att kritik, om än konstruktiv, kan uppfattas som elak, då den inte följer normen.

Jag har heller inte nämnt något om att läget inte är under kontroll och att det behövs fler moderatorer här? Osäker på hur du lyckas läsa in detta mellan raderna, men det är upp till dig. ^_^ Men tack för dom raderna, jag känner mig redan välkommen.

#32434

Postad 22 January 2015 - 14:01

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15622 inlägg
  • 0
Ingen fara :) har inte uppfattat dig som uppjagad så du behöver inte be om ursäkt. Allt jag skrev var inte riktat som ett svar till dig. Jag nämnde en hel del andra saker som en öppen dialog till alla som läser här. Jag hade citerat dig om jag känt behovet att rikta mitt inlägg till just dig. Sorry för "slappna av" kommentaren, det var onödigt av mig.

#32435

Postad 22 January 2015 - 14:05

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0

Ingen fara :) har inte uppfattat dig som uppjagad så du behöver inte be om ursäkt. Allt jag skrev var inte riktat som ett svar till dig. Jag nämnde en hel del andra saker som en öppen dialog till alla som läser här. Jag hade citerat dig om jag känt behovet att rikta mitt inlägg till just dig. Sorry för "slappna av" kommentaren, det var onödigt av mig.


Eftersom du skrev mitt användarnamn så tolkade jag det som en direkt kommentar till mig. Jag förstår vad du menar att vissa vill ha en tråd där man bara kan visa upp sina bilder utan krav på kritik osv, därför föreslog jag en separat tråd. Som du påpekade så finns det redan en sådan, jag får försöka hålla till där oftare. Vore dock trevligt om den blev klistrad på samma sätt som andra bildtrådar.

#32436

Postad 22 January 2015 - 14:13

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15622 inlägg
  • 0

Eftersom du skrev mitt användarnamn så tolkade jag det som en direkt kommentar till mig. Jag förstår vad du menar att vissa vill ha en tråd där man bara kan visa upp sina bilder utan krav på kritik osv, därför föreslog jag en separat tråd. Som du påpekade så finns det redan en sådan, jag får försöka hålla till där oftare. Vore dock trevligt om den blev klistrad på samma sätt som andra bildtrådar.

Ja det gjorde jag! Sedär ja :D blir sådär ibland i stundens hetta. Det var i alla fall inte min mening att verka defensiv mot dig, men jag förstår nu att det nog uppfattades så.

Precis, som jag också skrev. Fler trådar bör klistras...


Så... Kanske dags för en bild nu då... :D eftersom jag snackat så mycket nu får jag nog lov att bidra.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   135.06K   4 Antal nerladdningar

Redigerat av Mikael_R, 22 January 2015 - 14:15.


#32437

Postad 22 January 2015 - 15:06

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11229 inlägg
  • 0
Snygg Micke, även en crop 2 kan leverera

#32438

Postad 22 January 2015 - 15:09

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12974 inlägg
  • 0
Riktigt bra porträtt. Kameran och objektivet ser sjukt kompakt ut. Typ miniatyrkamera. Coolt vad den kan leverera!

#32439

Postad 22 January 2015 - 20:51

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0

Riktigt bra porträtt. Kameran och objektivet ser sjukt kompakt ut. Typ miniatyrkamera. Coolt vad den kan leverera!


+1 riktigt bra Micke !!

#32440

Postad 23 January 2015 - 15:32

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12974 inlägg
  • 0
Bifogad fil  20141231_1322_fornfoto - 1-80 sec at f - 1,4 ISO 2200 - 35 mm.jpg   506.51K   3 Antal nerladdningar

#32441

Postad 23 January 2015 - 18:51

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15622 inlägg
  • 0
Jag ska dricka ur burken även om ni ställt fram glas!!!!

#32442

Postad 23 January 2015 - 22:12

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12974 inlägg
  • 0
Hahaha ja exakt! :)

#32443

Postad 23 January 2015 - 22:48

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 0

Tackar
Dom nykära får ;) Men även dom kommer in i vardagen och då är allt som vanligt igen.. stutabåset blir det även för dom :D
Grymt Ante
Härlig kamera Johan :)



Sony A7 + Zeiss Makro-Planar T* 100mm f/2 Vivitar Nikon AT-3/AI Extension Tube 12mm by Ronny Olsson, on Flickr


Arbetar du som fotograf?

#32444

Postad 24 January 2015 - 12:37

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

  • 10303 inlägg
  • 0
Kullaberg

Postad bild
Sony A7 + Zeiss Sonnar 50 1.5 ZM by Ronny Olsson, on Flickr

#32445

Postad 24 January 2015 - 16:22

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15622 inlägg
  • 0
Härlig vy där Ronny!

#32446

Postad 25 January 2015 - 07:02

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Snyggt Johan !!
Härlig bild Ronny !!

#32447

Postad 25 January 2015 - 16:23

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11229 inlägg
  • 0
Bifogad fil  5004-forum-2338-150 mm-ISO 400-1-1000 sek. vid f - 8,0-NIKON D7100.jpg   466.21K   5 Antal nerladdningar

#32448

Postad 25 January 2015 - 18:27

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15622 inlägg
  • 0
Fin Q, gillar redigeringen

#32449

Postad 25 January 2015 - 18:52

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0
kul bild Johan :)
härlig vy över kullaberg. gillar det stället
Grimm bild Peter. Vilken stämning. Hög klass på den.

#32450

Postad 25 January 2015 - 19:15

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12727 inlägg
  • 0
Mycket bra Que, bra komp, härlig stämning och pricken över i är den lilla fågeln !!



2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.