Det här ser ut att vara en spännande rigg, 16st SI HT 18 och ca 17000watt ![]()
Va mkt luft kan den tänkas flytta tro? 60-70liter?
Bifogad fil(er)
Redigerat av id_t83, 29 May 2015 - 23:55.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Startad av
Bakerman
, Mar 24 2010 22:28
35062 svar till detta ämne
Postad 29 May 2015 - 23:54 Det här ser ut att vara en spännande rigg, 16st SI HT 18 och ca 17000watt Bifogad fil(er)Redigerat av id_t83, 29 May 2015 - 23:55. Postad 30 May 2015 - 01:27 Ser inte ut att vara samma element? I så fall olika lådor? Varför? Dessutom för små lådor. Typiska "jänkelådor" med Q runt 1. Discobas.
Ser också ut som att toppen kan begränsa lite där..
Men det trycker nog på ganska bra. I alla fall till Ace of base och sån skit. Postad 30 May 2015 - 01:36 Jo det ska vara samma på alla om jag förstått det hela rätt, varför han har olika lådor och duken bakom lådorna vet jag inte Redigerat av id_t83, 30 May 2015 - 01:37. Postad 30 May 2015 - 18:54
Avundsjuk?
Hur menar du att RF7 MKII skulle vara begränsande?, utveckla gärna.
Mitt förra inlägg valde du att inte svara på, är det pga att du faktiskt inte vet hur högt dina toppar spelar på egen hand, ej mätt på ett korrekt sätt osv, respektive med dina subbar påkopplade? eller är det för att du låtsas att du inte sett mitt inlägg? eller låtsas du att du har blockat mig? eller vill du inte att folk ska veta dina reella siffror här på forat?
Hade varit intressant att få se dina svar iaf. Redigerat av WB-Cinema, 30 May 2015 - 19:01. Postad 30 May 2015 - 19:02 Angående lådorna här ovanför, så beror ju det givetvis på att han har byggt bassystem i två olika omgångar!
Och då valt olika lådor.
Vad hans Q-värde ligger på? hahaha, ja säkert runt 0,8 och det låter säkert skit oxå
Herregud alltså...
Jo det är likadana element. Postad 30 May 2015 - 19:58 Verkar vara ett händelserikt liv vissa lever Bifogad fil(er)Postad 30 May 2015 - 20:01
Well... mina toppar lirar väl sisådär 125dB@1m iaf. Tillsammans blir det maximalt 131dB, men eftersom de står mer än 2m isär så blir det aldrig så mycket. I verkligheten sitter jag ca 4,5m ifrån topparna och då minskar ju ljudtrycket ytterligare.
I basområdet har jag aldrig upplevt mitt system som begränsat. Men vad det verkligen presterar maximalt vet jag inte. Duger det som svar, WB-Cinema? Postad 30 May 2015 - 21:02
Tror ni verkligen att lådorna är olika volym, vette tusan om dom är det.
Dom vid sidorna är djupare och dom mittre är bredare, konstigt vore det väl annars? Redigerat av Evil Homer, 30 May 2015 - 21:03. Postad 30 May 2015 - 23:58
Nu var det ju Bakerman jag frågade, men kul att någon svarade iaf på mina högst intressanta frågor och funderingar
Eftersom vissa/flertalet Inoanvändare vill förespråka resurserna om att just dessa högtalare/toppar kan spela så högt jämfört mot de andra aktörerna så vill iaf en sådan som jag ha lite svart på vitt...
Nu är ju inte ditt svar direkt svart på vitt, men det är ju åtminstone ett försök eller något i den stilen.
Ja, från 1 meters avstånd så påstår du att en st utav dina toppar kan peaka (eller menar du kontiunerligt?) 125db, korrekt?
Står detta i manifestet, eller vart kommer dessa uppgifter ifrån?
För om dina ovan nämnda siffror gäller peak, så presterar dom inte bättre SPL-mässigt än någon utav de andra "högspelande aktörerna på marknaden". Tex, Klipsch, Procella, MKsound, Cornered Audio, Sunfire, JBL, för att nämna ett fåtal.
Och det är enligt mig intressant, eftersom det som oftast brukar låta som att just det är fallet...
Och om en viss person bränner säkringar på löpande band, så skulle det vara intressant att veta vid vilka exakta db detta händer för diskantregistret. Postad 31 May 2015 - 06:27
För att säga något så är svaret faktiskt svart på vitt, det står alla ljudtryck och mätningar i inos manifest
Inos grej är att dom låter korrekt och distfritt även vid höga volymer, men det finns absolut konkurrenter som kan spela högre volym. Hur dessa låter då är en annan femma. Gamla klipsch skar öronen av mig exempelvis När bagarn bränner säkringar och bottnar element så talar vi nog om volymer som det är på mindre konserter skulle jag tro And just klipsch så kan man visa på heresy 3 SENSITIVITY: 99dB @ 1watt/1meter POWER HANDLING: 100 w max continuous (400 w peak) MAXIMUM ACOUSTIC OUTPUT: 116dB SPL Dock så ska det i teorin säga 119db kontinuerligt. Klipsch värsta horn gör lite till. SENSITIVITY: 105dB @ 1watt/1meter POWER HANDLING: 100 w max continuous (400 w peak) MAXIMUM ACOUSTIC OUTPUT: 121dB SPL Dock skulle det även här stå mer om rms-siffran stämde. Vid 121db matas den inte ens med 50w. However, personligen ser jag det här som teori och kuriosa. Varför? För att det, för majoriteten av människor räcker gott och väl att ha rätt mycket mindre volym, och då är det lite hugget som stucket vad som spelar högst. Dock så är det ju rätt attraktivt med 105db känslighet, hade kunnat köra rör på konsertvolymer Postad 31 May 2015 - 10:37
Har ett märkligt och spännande gig nu. Är en ny-invigning av en kyrka. Spelar arrangemang för två kyrkorglar och slagverk bland annat. Sitter en meter ifrån den stora orgeln. Häftig upplevelse.
Postad 31 May 2015 - 10:37 Ja som sagt, det finns väldigt många högtalare som kan spela på dessa volymer, och dessutom är konstruerade för att ha väldigt lite dist och ett bra ljud på just dessa volymer.
Jag personligen som tycker att Ino låter väldigt dåligt jämfört mot andra nämnda märken i ren ljudkvalitet, ser ju ingen fördel alls med just Ino.
Min poäng var mest det att vissa personer försöker få det att se ut som om Inos högtalare har ett stort övertag i just SPL sammanhang, vilket dom inte har. Och vad man tycker låter bra rent ljudkvalitetsmässigt är ju som alltid högst individuellt.
Procellas största toppar för att ta ett exempel är ett par högtalare som både spelar högre och framförallt låter så mycket bättre än Ino...
Sen det här med "Bakermans påstådda konsertnivåer", det var just det jag menade, att det hade varit intressant att på svart och vitt fått reda på HUR högt han spelar i topparna respektive kontinuerligt, samt vid vilken db nivå säkringarna går.
Att det "säkert är högt" eller "konsertnivåer" är enligt mig bara luddiga påståenden. Postad 31 May 2015 - 10:43 Klipsch P-39F: SENSITIVITY: 99dB @ 2.83V / 1m POWER HANDLING: 400W continuous / 1600W peak MAXIMUM ACOUSTIC OUTPUT: 126dB
Den som är intresserad utav Procellas siffror kan kolla på hemsidan för respektive modell. Redigerat av WB-Cinema, 31 May 2015 - 10:45. Postad 31 May 2015 - 10:48
Tja, man får ju tycka som man vill. Jag tycker att mina Ino i68es-s låter bättre än allt annat jag har hört.
Siffrorna du fick är så exakta det går att få dem. Känsligheten är [email protected]@1m och impedansen är förstås frekvensberoende men är specad till 7 Ohm. Slutstegen jag använder ger 2kW och det är väl ca 33dB om jag tänker rätt. Enligt mitt tycke så distar högtalarna aldrig illa. Musikmaterialet är alltid flaskhalsen. Du får ju köpa vilken högtalare du vill, WB-CINEMA. Och du får tycka att Ino låter illa. Så ägna dig åt det du gillar istället för att lägga energi på oss som gillar Ino. Postad 31 May 2015 - 10:54
Det är ju det jag säger, att smaken är så individuell, och det är verkligen inget fel i att tycka att just Ino låter dåligt, eller att dom låter bra.
Det jag ville få fram var bara det att det finns flertalet andra alternativ med dessa nämnda förmågor, Ino är inte på något sätt ensamma på denna fronten. Postad 31 May 2015 - 11:06 Finns det distmätningar på Inos olika modeller/toppar? Vid max output eller nära nog. Postad 31 May 2015 - 11:25
Nej, men det händer att slutstegen klipper. Säkringar har jag inte dragit på ett par år nu. Jag har nog ömtåligare öron är Bakerman har. Några distsiffror har jag aldrig sett på några Ino. Postad 31 May 2015 - 12:02
Ok.
Så det finns då alltså inga sakliga belägg och konkreta siffror öht på att Ino spelar med låg dist? utan enbart att vissa användare hävdar att så är fallet, korrekt? Postad 31 May 2015 - 12:11
Intressant. Du är välkommen hit med dessa så kan vi jämföra på plats. Postad 31 May 2015 - 12:18
Va kul!
Dock äger jag ju inte någon utav ovan nämnda högtalare, och vet heller inte riktigt vilken modell jag kommer att köpa till rummet när det är dags.
När du ändå är här Karlsson, du som alltid förespråkar mätningar och konkreta siffror.... så får man reda på att det inte ens finns distmätningar på Inos olika högtalare Vart bor du? Postad 31 May 2015 - 12:20 Du äger inte någon av dessa högtalare? Men ändå vet du att de spelar minst lika starkt som Ino's toppsystem och att de låter rent då? Vad baserar du då detta på? Postad 31 May 2015 - 12:23
På papperet (precis som ni själva hävdar Inos kapacitet) så vet jag deras förmåga.
Sen har jag lyssnat på samtliga ovan nämnda högtalare, flertalet gånger, och vet subjektivt deras förmågor.
Men att det inte fans distmätningar på Inos högtalare var verkligen en nyhet! Redigerat av WB-Cinema, 31 May 2015 - 12:24. Postad 31 May 2015 - 12:24 Sluta mata trollet så tröttnar han nog snart. Han borde ju ha fullt upp med sitt superseriösa basbygge vid det här laget.
Eller det rann kanske ut i sanden.. Oväntat.. Postad 31 May 2015 - 12:27
Vad de påstår på pappret är totalt orelevant för mig. Däremot har jag hört flera sk "högspelande" högtalare och det är påfallande ofta som dessa, förutom att de har låg ljudkvalité, även låter rent ut sagt fördjävligt när man poppar på lite. Postad 31 May 2015 - 12:29
Om du menar att jag är ett troll så lägg av! vi för en intressant diskussion här.
Och saker man har fått reda på (och inte fått reda på) hittills är väldigt intressanta
Angående mitt tänkta basbygge så är det ju efter sommaren som det bygget isf startas, men det kan även bli köpesubbar, då jag hittills inte blivit övertygad om DIYs kvaliteter.
Absolut får och bör man tvivla tills man blir bekräftad motsatsen.
Men kom aldrig och hävda Inos kapacitet i ämnet igen, innan du kan uppvisa konkreta mätningar och siffror som styrker dina/era påståenden. Postad 31 May 2015 - 12:29
För att bryta av lite,har just nu varit ute i bilen och ställt in mitt piooner system,det kostade visserligen inte mer än 8.000:- men det låter i mitt tycke väldigt bra eftersom jag bara var ute efter ljud i bilen och inte något extremt så funkar detta ypperligt för mig.
Postad 31 May 2015 - 12:33
Till skillnad mot dig, så har jag både lyssnat på Ino's toppsystem och även SPL mätt dem. Så jag känner mig rätt säker på vad mitt system klarar av. Och tills du kan verkligen ta fram ett likvärdigt system så får jag tolka dina inlägg svammel och käbbel. Postad 31 May 2015 - 12:35
Jag har ju som sagt också lyssnat på högtalarna jag har nämnt, så jag förstår inte vart du försöker komma.
Och kan tillägga att dina egna inlägg efter idag totalt saknar teoretisk och saklig grund, där kan vi verkligen numera prata svammel och käbbel. Postad 31 May 2015 - 12:36
Vilka har du lyssnat på och hos vem? Postad 31 May 2015 - 12:36
Grabbar och flickor nu har jag en fråga till er.jag tänkte köpa två inuke 6000 men tänkte lite på inkoppling. Jag har ju två suputgångar på recivern ska jag använda den och köpa en sådan balanskabel med rca utgång? Sen till bas låder a hur gör jag då. Banankontakt? ☺
Ang WB-cinema. Bor du i västra götaland? Isåfall är du välkommen när jag fått igång mitt system ☺ Postad 31 May 2015 - 12:38
Yes jag bor i Västra Götaland, och kommer gärna och lyssnar på DIY system i närområdet, tack för inbjudan.
Extra intressant också iom att du tidigare ägt dubbel uppsättning XTZ 3x12, som är en utav de köpesubbarna som eventuellt kan bli mitt val av subbar. Redigerat av WB-Cinema, 31 May 2015 - 12:44. Postad 31 May 2015 - 12:44 Ställer frågan igen: Postad 31 May 2015 - 12:44
WB Cinema om du ändå är ute och åker får du gärna svänga förbi mitt och säga vad du tycker.
Postad 31 May 2015 - 12:44
Kanon då återkommer jag när det är klart ☺ Postad 31 May 2015 - 12:55
Vadå ställer frågan igen?
Jag har lyssnat på piP hemma hos min morbror, och på i28 och i56 hos en vän till honom, i64 har jag ej lyssnat på, men ingen stor skillnad de emellan.
Och har även lyssnat på en modell som jag tror heter p60 fullrange. Frågar väl dig samtidigt om du har lyssnat på mina ovan nämnda modeller? MK S300, Klipsch Palladium P39-F, Procella P6, P8 tex?
Absolut, bor ju nära dig och har varit sugen länge på att få höra ditt system, vi kanske kan ordna något i sommar?
Kanoners! Postad 31 May 2015 - 13:03
Vem har både i28 och i56? Namn tack. Postad 31 May 2015 - 13:04 Triangulär aluminium kavitet, hornladdad Vifa-diskant, och ett av de bästa 6,5" registren som är byggt för hög SPL, hela tänket med högtalaren är hög SPL. Postad 31 May 2015 - 13:06
Haha, samma person har även piP och flertalet basmoduler. Han sålde i28 och kör idag med i56.
Om du tror att du får hans namn är du ute och cyklar, och jag undrar varför du är så intresserad utav honom? Postad 31 May 2015 - 13:06
Intressant.
Jag har hört pip och pi60, och det var inget fel på hur de lät. Snarare bland de bättre jag har hört. Pip tackar för kaffet rätt snabbt när man höjer volymen, men de går ovanligt djupt i basen för att vara så små. Postad 31 May 2015 - 13:10
Tycker inte alls att det är så konstigt?
Alla har vi ju olika ljudideal, Ino passar inte alls mig, inte de modeller jag har hört iaf, och jag tror inte att resterande modeller skulle ändra min uppfattning. Postad 31 May 2015 - 13:11
Jag tror att du ljuger så därför åker du på ignore. Postad 31 May 2015 - 13:14 Själv tycker jag faktiskt att just piP är en av de sämsta stativarna jag har hört, jag menar det verkligen.
Haha vadå ljuger?
Gör du så, sa inte du att du redan hade gjort det för ett tag sedan?
Jag kan samtidigt förstå att du är lite bitter efter de uppgifter och information vi idag här har fått höra Postad 31 May 2015 - 15:56
Tycker du skall tänka på dina studier istället för att springa omkring och äta kebarulle. :-) Du har ju värdens chans här, i tråden, att ha bra material till sluttentan? Desstom kanske du kan hjälpa objektet efteråt?
0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |