Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 september 2008 - 06:14

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Har nån sett den här sidan?

http://www.sagem-com.......id=1538&L=0

"Fully downloadable", hmm, kan ingen fixa utvecklingsverktygen till denna box? Vore guld att kunna få igång USB HOST eller nätverksuttaget...

Låter fint, jag tog med länken till önskemål #50 i listan, detta låter väl som något man vill ha:"Transfer of the recordings on external hard disk (optional)"

Postad 01 september 2008 - 06:32

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Låter fint, jag tog med länken till önskemål #50 i listan, detta låter väl som något man vill ha:"Transfer of the recordings on external hard disk (optional)"

För att inte tala om 500Gig HDD, dubbla DVD-T-mottagare och Multimedia-player, JPEG.
Verkar som om vi har fått en budget-variant av boxen :P

Postad 01 september 2008 - 07:58

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Någon mer som just nu har felkod p603 eller pb03, beroende på hur man läser det?
Ringde CD kundjänst och fick svaret att det berodde på att den försöker ladda ner ny firmware och denna FW inte finns att ladda ner. Bara att vänta ut problemet sa dom.

Lite irriterande då det är tredje kvällen med maskinen och jag knappt hunnit titta något alls på tv.

För den som följt mitt problem i denna tråden kan jag meddela att jag ringde CD kundtjänst igen i början av veckan och den jag fick prata med och beskrev ovanstående fel sa då direkt att boxen va trasig och att en ny skulle skickas. I söndags plockade jag ut boxen på posten och kopplade in. Än så länge rullar allt som det ska :P

Postad 01 september 2008 - 12:30

jcarlen
  • jcarlen
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag har problem med Denna box och den marksända mottagaren.

Under Juni-Juli någongång så började jag helt plötsligt få störningar på boxen.
Jag har ny bytt till ny antenn, kabel och även köpt en antennförsärkare men med samma resultat.
Signalstyrkan ligger på 98% men signalkvaliten hoppar mellan 98 till 20% vilket gör det mer eller mindre hopplöst att titta på sändningar från marknätet.
Har även provat med en annan box "ren boxer box" fhar jag inga störningar på"

är det någon som upplevt samma problem?

/Johan

Postad 01 september 2008 - 13:14

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0

Har fått lite information från min "kontakt på CD" idag om de olika mjukvaruversionerna. De boxar som levereras ut nu har en något modifierad HW bestyckning (vet in vad) som gör att den behöver andra drivrutiner denna version heter 1.4.1a. Pga detta så har CD stoppat uppdateringen via satellit av 1.4.1 för skulle man begära en uppdatering så finns risken att man får in felaktiga drivruitner i boxen vilket gör att den inte går att använda. Den nya mjukvaran kommer någon gång till hösten, bl.a försenad pga att den nu måste ha drivrutiner för att kunna klara båda boxarna. Han visste inte vad den nya mjukvaran kommer att innehålla, vi får vänta och se.

Han menade inte att det skulle var någon större förändring med nya boxarna med variant "a", jag vet inte vad CD support menade med att alla buggar skulle var fixade med de nya boxarna, för allt, det tror jag inte.

Men det skulle kunna var intressant att veta om det finns något i min bugglista som kunde var fixat med de nya boxarna. Så ni som har 1.4.1a skulle ni kunna rapportera om det finns någon förbättring ni har sett, någon bugg eller förbättring som ni inte har men som finns med i min bugg lista.

Jag fick i förra veckan en ny box p g a bilden på den gamla började "frysa" vid time shift. Tyvärr så har boxarna ingen formaterings-funktion av HDD:n, något som jag tror hade löst problemet. Men å andra sidan så fick jag en ny box med fw 1.4.1a och den är definitivt tystare än min gamla box, även om jag inte stördes av ljudnivån på den gamla (boxen står bakom en glasdörr!). Den gamla kunde däremot jag höra sent på kvällen när det var tyst i huset, men den nya är ljudlös på samma position. Jag behöver inte sätta några gummifötter på den nya som jag gjorde med den gamla. I övrigt så verkar det inte vara så stor skillnad, men jag har bara använt den ett par dagar.

Postad 01 september 2008 - 13:15

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Signalstyrkan ligger på 98% men signalkvaliten hoppar mellan 98 till 20% vilket gör det mer eller mindre hopplöst att titta på sändningar från marknätet.

Jag hade samma problem och det berodde på att boxen tagit in kanaler från en annan sändare än den som min antenn är riktad mot. Kolla på Teracom's hemsida vilka kanaler som gäller och mata sedan in dessa kanaler när du mäter styrkan och kvalitén. En ny kanalsökning hjälpte mig.

Postad 01 september 2008 - 14:37

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Under Juni-Juli någongång så började jag helt plötsligt få störningar på boxen.
Jag har ny bytt till ny antenn, kabel och även köpt en antennförsärkare men med samma resultat.
Har även provat med en annan box "ren boxer box" fhar jag inga störningar på"

är det någon som upplevt samma problem?

/Johan

Jag hade problem med den tidigare versionen av mjukvaran, dvs den första där marknätet aktiverades. Men med 1.4.1 har det inte varit några problem.

Postad 01 september 2008 - 15:57

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Skickade ett mail till Sagem ang. överföring av film osv & byte av hdd.
Ska bli kul & se vd svaret blir.

Postad 01 september 2008 - 18:54

skaris
  • skaris
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Vilken adress mailade du dem på?
Tänkte fråga angående diskreta fjärrkontrollkoder...känns inte som att cd kan svara på det.

Postad 01 september 2008 - 19:59

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
@skaris
http://www.sagem-com.......id=1538&L=0 från handbrake.
Jag skickade till Sagem av precis samma anledning.
Om CD mot förmodan har koll på saker & ting så är det kanske inte alltid som dom
vill lämna ut info till såna som oss :)

Postad 01 september 2008 - 20:03

Sidzzon
  • Sidzzon
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Har en undran, kanske nån av er kan svara på!?

Hittade en annons på blocket på just denna maskinen, min fråga är, är boxen låst till ett speciellt kort eller funkar det med vilket CD HD kort som helst? Den jag pratade med på CD kunde inte svara på detta.

"Kan grannen låna boxen, när jag är på semester, och använda sitt egna HD abbonemang".. så frågade jag CD kundtjänst.

Postad 01 september 2008 - 20:56

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0
Jag ligger ju på gränsen (160) i signalstyrkan. Går det under ca 155 så frösvinner bilden och boxen kan också få för sig att stänga av sig då. Jag har ju 35 m långa kablar så det är inte konstigt. Kan någon tipsa om en bra signalförstärkare som tar 2 kablar? Var ska man i så fall sätta den? Nära antenn eller nära box?

Postad 01 september 2008 - 22:49

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Jag ligger ju på gränsen (160) i signalstyrkan. Går det under ca 155 så frösvinner bilden och boxen kan också få för sig att stänga av sig då. Jag har ju 35 m långa kablar så det är inte konstigt. Kan någon tipsa om en bra signalförstärkare som tar 2 kablar? Var ska man i så fall sätta den? Nära antenn eller nära box?

Jag har ung 25m kabel (Kjellsbästa)
80cm disk
Quatro huvud
Spaun 8/5 MultiSwitch

och ligger på 190-194

mao inget av grejorna som CD skickar med

Postad 02 september 2008 - 07:50

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag googlade lite efter förstärkare, tex Kjell&Co har en, men den är att använda om man har över 100m kabel, tveksam till att det skulle vara ett problem med 35m kabel. Heller inte övertygad om att en förstärkare är bästa sättet, kamn nog även förstärka brus mm.

Kan du testa med en 5-10m kabel, ta med boxen ut på gården? får du högre styrka? Kanske kan en större skål var en bättre lösning.

Jag har nog runt 180 i styrka, använder CD's "första parabol som var en kombi med två huvud, Thor och Sirius. Jag bytte enbart ut Thor huvudet till det som följde med HD-kittet. Kanske är den gamla skålen något större, men är inte säker

Postad 02 september 2008 - 09:01

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Jag googlade lite efter förstärkare, tex Kjell&Co har en, men den är att använda om man har över 100m kabel, tveksam till att det skulle vara ett problem med 35m kabel. Heller inte övertygad om att en förstärkare är bästa sättet, kamn nog även förstärka brus mm.

Kan du testa med en 5-10m kabel, ta med boxen ut på gården? får du högre styrka? Kanske kan en större skål var en bättre lösning.

Jag har nog runt 180 i styrka, använder CD's "första parabol som var en kombi med två huvud, Thor och Sirius. Jag bytte enbart ut Thor huvudet till det som följde med HD-kittet. Kanske är den gamla skålen något större, men är inte säker

Håller med, vore intressant att se vad styrkan blir om du testar med en kortare kabel.

Storleken på parabolen är ju också avgörande. Hur stor är den och är du säker på att den är optimerad?

Jag har också CD's tidiga parabol ( 0,8 meter) och får 190-195 i styrka.

Postad 02 september 2008 - 09:34

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Håller med, vore intressant att se vad styrkan blir om du testar med en kortare kabel.

Storleken på parabolen är ju också avgörande. Hur stor är den och är du säker på att den är optimerad?

Jag har också CD's tidiga parabol ( 0,8 meter) och får 190-195 i styrka.

Testa med en kortare kabel är lite svårt, då parabolen sitter på garagegaveln en bit från huset. Jag ska mäta parabolen, troligen är den också 0,8m. Jag fick den av CD när jag först skaffade abonnemang 1999. Det är en så kallad Nordenparabol som skulle ta in Thor och Sirius med 2 separata LNB (SVT sände från Sirius på den tiden).
En större parabol kanske skulle vara det smartaste?

Postad 02 september 2008 - 09:51

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Jag tror det kan vara värt att testa med en passiv förstärkare som sätts intill boxen. Kostar drygt 100 kr hos Kjell & Company. För mig gjorde det stor skillnad. Det finns en hel del skrivet om den (för ca 2 år sedan) i huvudtråden för CDs vanliga HD-box.

Postad 02 september 2008 - 10:19

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Jag tror det kan vara värt att testa med en passiv förstärkare som sätts intill boxen. Kostar drygt 100 kr hos Kjell & Company. För mig gjorde det stor skillnad. Det finns en hel del skrivet om den (för ca 2 år sedan) i huvudtråden för CDs vanliga HD-box.

Ja, om parabolen är optimerad (inställd med en satfinder) så är det ju verkligen värt att testa. Har du en länk till
den där förstärkaren?

Postad 02 september 2008 - 11:14

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Ja, om parabolen är optimerad (inställd med en satfinder) så är det ju verkligen värt att testa. Har du en länk till
den där förstärkaren?

http://www.kjell.com...00000,681500000

Funkar som sagt hur bra som helst för min del. Det handlar ju inte om några större investeringar heller.

Postad 02 september 2008 - 12:23

steninge
  • steninge
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Du skall sätta förstärkaren så nära antennen som möjligt, för den skall kompensera för signalförluster i kabeln. Sätter du förstärkaren nära mottagaren förstärks även det i kabeln genererade bruset. Det är förhållandet mellan signal och brus som bidrar till hur signalkvaliteten blir i mottagaren. Givetvis har även typ och kvalitet på kabeln betydelse på ökningen av bruset och minskningen av nyttosignalen i längre kablar.

Postad 02 september 2008 - 12:27

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Den matas väl med LNB-spänningen, dvs ej passiv?

Postad 02 september 2008 - 13:38

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Den matas väl med LNB-spänningen, dvs ej passiv?

Det kan du ha rätt i.... tänkte inte på det! :)

Hm... med tanke på steninges inlägg så kanske den borde placeras vid parabolen och inte vid mottagaren (där jag ju placerat min). Hur som helst så märker jag stor skillnad till det bättre, speciellt vid sämre mottagningsförhållanden (tjocka molntäcken och annat).

Postad 02 september 2008 - 14:06

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Början, mitten eller slutet, det är frågan :)

Om man kollar http://www.kjell.com...00000,681500000 så ska ju förstärkaren placeras i mitten...

Redigerat av tv-kort, 02 september 2008 - 14:08.

Postad 02 september 2008 - 14:39

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Början, mitten eller slutet, det är frågan :)

Om man kollar http://www.kjell.com...00000,681500000 så ska ju förstärkaren placeras i mitten...

Mitten är bäst, men går inte det så bör den ligga sist. Ligger den först tappar man effekt hela vägen från stärkare till box.

Postad 02 september 2008 - 17:18

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Gjorde samma när jag köpt min box angående att jag tyckte den var för högljudd. Fick som svar att kontakta Canal Digital då Sagem inte har något med denna box att göra. De bara tillverkar den på uppdrag åt Canal Digital.

Postad 03 september 2008 - 18:21

Martin_P
  • Martin_P
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej. Som nybliven ägare av denna box, men som innan kört med en Sagem PVR box till marknätet tycker jag inte denna box känns å väldigt buggig.. Dock buggigare än den marksända diton..

Dock nånting som jag stör mig väldigt på, är att på Discovery HD så kommer den svenska textningen sent, är det så för alla eller bara mig?

(osäker om det gäller alla HD kanaler)

Postad 03 september 2008 - 20:53

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
@ ruva
Din förfrågan e ju lte mer av ett serviceärende......
FF inget svar dock, återkommer..

Postad 04 september 2008 - 08:38

falstaff
  • falstaff
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej!
Har nyligen bytt från Viasat till Canal Digital, har nu familjepaketet med den inspelningsbara hd-boxen. Jag upplever nu att väldigt många program inte fyller ut hela tv-rutan som de gjorde innan när jag hade Viasat. Innan kunde jag alltid gå in på tevens fjärr och ändra mellan olika bredbildslägen för att få en optimal bild som fyllde ut hela tv-rutan, lägena som fanns att välja på innan var Full, Normal, Panorama, Bild: 16:9 samt Bild 14:9.

När jag nu efter att ha fått mitt nya Canal Digital abbonemang installerat med hd-boxen finns det helt plötsligt bara 2 bredbildslägen att välja på tevens fjärr, dessa är Full eller Underskan. Inget av dessa lägen gör så att bilden fyller ut hela tv-rutan.

På CD:s hemsida står det följande "Du kan ändra bildformat på din TV om en sändning är i 4:3 format till 16:9 för att slippa de svarta kanterna runt bilden. " Men dessa bredbildslägen finns alltså inte längre att välja på min teves
fjärr!

Tycker det känns lite frustrerande att bara kunna utnyttja halva tv-bilden till många program. Tv:n är en 46 tums Full-HD av märket SHARP Gör jag något fel när jag inte kan ändra bilden? Eller är detta något man får acceptera helt enkelt?

Blir mycket tacksam om någon kan hjälpa mig med detta!

PS Jag har letat efter svar i tråden men den är ju gigantisk stor så jag väljer att skriva min fråga istället!

Mvh
falstaff

Postad 04 september 2008 - 08:59

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
falstaff, tryck på "on demand" på fjärren

Edit, det som inte går att dra ut är 4:3 program som sänds på HD kanalerna, dessa sänds i ett 16:9 format med svarta sidokanter

Redigerat av Unregistered124686ac, 04 september 2008 - 09:02.

Postad 04 september 2008 - 09:22

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Edit, det som inte går att dra ut är 4:3 program som sänds på HD kanalerna, dessa sänds i ett 16:9 format med svarta sidokanter

Det känns igen på att kanalloggan ligger ute i det svarta fältet och inte i bilden, som det gör på SD-kanalerna. Kan dock lösas med hjälp av Zoom-funktionen på TV'n.

Postad 04 september 2008 - 09:53

falstaff
  • falstaff
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tack så mycket för snabbt svar! B)

Mvh
falstaff

Postad 04 september 2008 - 11:08

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0

Det känns igen på att kanalloggan ligger ute i det svarta fältet och inte i bilden, som det gör på SD-kanalerna. Kan dock lösas med hjälp av Zoom-funktionen på TV'n.

Det går inte för mig när jag kopplar boxen till tv:n med hdmi.
För HD-kanalerna spelar detta ingen roll eftersom de aldrig sänder i letterboxformat.
Övriga kanler så är det boxens "on demand"-knapp som gäller. Enda irriterande där är att det inte finns ett 16:9-val.

Om man använder sig av rgb-scart så beror det lite på hur man ställt in boxen (4:3 eller 16:9).

Kanske borde nämna att jag tycker bäst om "orginalformat", dvs om ett program sänds i 4:3 så föredrar jag svarta kanter på sidorna framför en förvrängd bild.
Detta innebär att jag inte letat efter "stretchinställningar".
Om det är vad frågeställeren söker så kan jag inte hjälpa till B)

Postad 04 september 2008 - 12:15

stefanlindqvist
  • stefanlindqvist
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Tänkte höra om Text-TV:n sänds via HDMI -utgången. Jag vill gärna använda Text-TV funktionen
på min TV istället för boxens egna(den suger ju en aning B) ).

/Stefan

Postad 04 september 2008 - 12:22

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Tänkte höra om Text-TV:n sänds via HDMI -utgången.

Nej det gör den inte, det har visst bl.a. med något tekniskt att göra vilket gör det omöjligt att få Text-TV via HDMI.

Postad 04 september 2008 - 12:24

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Nej det gör den inte, det har visst bl.a. med något tekniskt att göra vilket gör det omöjligt att få Text-TV via HDMI.

Text-TV kan inte sändas tillsammans med en HD-signal, helt enkelt, då det är en del av den gamla PAL-standarden. Därför finns det heller inte text-TV på HD-kanalerna.

Postad 04 september 2008 - 12:41

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Har en liten funderingen. När jag klickar på guide på fjärren så får jag upp programguiden. Så långt är det som det ska. Men uppe i ute rutan till vänster tycker jag att jag borde se den kanalen jav var på. Men så är inte fallet. Jag får alltid upp discovery, är det så det ska fungera?
Jag ska RTFM när jag kommer hem från jobbet B)

Postad 04 september 2008 - 13:02

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Har en liten funderingen. När jag klickar på guide på fjärren så får jag upp programguiden. Så långt är det som det ska. Men uppe i ute rutan till vänster tycker jag att jag borde se den kanalen jav var på. Men så är inte fallet. Jag får alltid upp discovery, är det så det ska fungera?
Jag ska RTFM när jag kommer hem från jobbet B)

Jo det är så, fast ingen vill nog ha det så. Det beor på att EPG'n tas emot av den transponder där discovery ligger, därför förflyttas man dit för att EPG ska fungera. Om du inne i EPG väljer en annan kanal, då visas den kanalen i lill rutan, men då avbryts EPG data att överföras. Finns önskemål att ändra detta.

Postad 04 september 2008 - 13:08

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jo det är så, fast ingen vill nog ha det så. Det beor på att EPG'n tas emot av den transponder där discovery ligger, därför förflyttas man dit för att EPG ska fungera. Om du inne i EPG väljer en annan kanal, då visas den kanalen i lill rutan, men då avbryts EPG data att överföras. Finns önskemål att ändra detta.

En följdfråga: Uppdateras EPG för alla kanaler eller bara den man står på för tillfället? Om det är samtidigt så går det ju bra att byta bild i lill-rutan efter några sekunder när uppdateringen är klar.
Sen är det ju en skam att CD inte klarar att leverera EPG för mer än 3 dygn framåt, när boxen kan klara 7!
Hur blir det med markkanaler, får man 7 dygn där?

Postad 04 september 2008 - 16:56

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

En följdfråga: Uppdateras EPG för alla kanaler eller bara den man står på för tillfället? Om det är samtidigt så går det ju bra att byta bild i lill-rutan efter några sekunder när uppdateringen är klar.
Sen är det ju en skam att CD inte klarar att leverera EPG för mer än 3 dygn framåt, när boxen kan klara 7!
Hur blir det med markkanaler, får man 7 dygn där?

när jag testade detta så kom EPG-informationen enbart till de kanaler som man varit på, klickade man in en kanal till lill bilden så kom det inget till de "nya" kanalerna, men man hade EPG data på de som man varit på tidigare

Postad 05 september 2008 - 05:27

juhakka
  • juhakka
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Vet inte om detta tagits upp, antagligen men hittar det inte iaf.

Har just införskaffat boxen och undrar stilla:

Ska fjärren/boxen vara så otroligt seg. Måste ofta trycka både två och tre gånger vid exempelvis kanalbyten innan det reagerar.

Vid volymhöjning/sänkning kan jag inte hålla in volymknappen utan måste trycka ett gäng gånger för stegning. Samma gäller kanalbyten.

Text-tv går inte att stega längre än till sista sidan som finns. Ex. stegar man från sidan 300 så kommer man inte längre än till 302 då den sidan saknas, kan således inte stega till 303.

Verkar inte vara nåt fel på fjärren då samma problem finns med multifjärr.

Postad 05 september 2008 - 07:24

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Vet inte om detta tagits upp, antagligen men hittar det inte iaf.

Har just införskaffat boxen och undrar stilla:

Ska fjärren/boxen vara så otroligt seg. Måste ofta trycka både två och tre gånger vid exempelvis kanalbyten innan det reagerar.

Vid volymhöjning/sänkning kan jag inte hålla in volymknappen utan måste trycka ett gäng gånger för stegning. Samma gäller kanalbyten.

Text-tv går inte att stega längre än till sista sidan som finns. Ex. stegar man från sidan 300 så kommer man inte längre än till 302 då den sidan saknas, kan således inte stega till 303.

Verkar inte vara nåt fel på fjärren då samma problem finns med multifjärr.

Fjärren lagrar ej kommandon såsom en multifjärr gör, dvs man måste trycka en gång för varje åtgärd boxen ska göra. Med en multifjärr kan man ju trycka snabbt 10 gånger och sedan släppa så bläddrar det på i kanallistan. Sedan är boxen seg i sig på att reagera på kommandon. Rena katastrofen jämfört med Comboboxen, tex.

Postad 05 september 2008 - 08:22

Martin_P
  • Martin_P
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Är det bara jag som har osynkad textning på Discovery HD??
Även ljudet är liite ur synk, fast inte alls så mycket som textningen...

Postad 05 september 2008 - 08:39

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Fjärren lagrar ej kommandon såsom en multifjärr gör, dvs man måste trycka en gång för varje åtgärd boxen ska göra. Med en multifjärr kan man ju trycka snabbt 10 gånger och sedan släppa så bläddrar det på i kanallistan. Sedan är boxen seg i sig på att reagera på kommandon. Rena katastrofen jämfört med Comboboxen, tex.

Plus att boxen tenderar att starta om eller hänga sig om man "bläddrar" för snabbt.
Detta har hänt mig en antal gånger när jag har varit inne i EPG:en.

Postad 05 september 2008 - 08:52

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
När jag skall programmera via EPG:n så visar den ofta bara två program i tablån...sedan blir det inget mer. Vidare så envisas den med att alltid visa Discovery Science uppe till vänster...varför börjar den alltid med den ??

Om man går ur och in igen så släpper frysningen ofta och man får en uppdaterad tablå....men den är seeeeeg :-(

Riktigt dålig EPG om Ni frågar mig...

mvh

Postad 05 september 2008 - 10:28

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

När jag skall programmera via EPG:n så visar den ofta bara två program i tablån...sedan blir det inget mer. Vidare så envisas den med att alltid visa Discovery Science uppe till vänster...varför börjar den alltid med den ??

Om man går ur och in igen så släpper frysningen ofta och man får en uppdaterad tablå....men den är seeeeeg :-(

Riktigt dålig EPG om Ni frågar mig...

mvh

två program finns alltid tillgängligt bl.a för att info kanppen ska fungera och visning av aktuellt program. För att fler program ska laddas ner så måste du behålla Science i lill bilden, om du har detta och väntar kanske 3 sekunder så kommer första nedladdningen, sedan får du vänta ytterligare 5-10 sekunder för att listan ska sorteras rätt (egentligt helkast!). Om det inte gör detta så har du nog något problem med att få över EPG'n och den trasnsponder, kolla inställning och kvalité på signalen för Discovey kanalerna

Postad 05 september 2008 - 10:42

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Plus att boxen tenderar att starta om eller hänga sig om man "bläddrar" för snabbt.
Detta har hänt mig en antal gånger när jag har varit inne i EPG:en.

På multifjärrar kan man lägga in en tidsfördröjning mellan kommandona och då slipper man hängningar vid bläddring. Nackdelen är att det gärna fortsätter att bläddra efter att man har slutat att trycka.

Postad 05 september 2008 - 16:07

jimper
  • jimper
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Har nyligen införskaffat Canal Digitals PVR box, är nöjd än så länge men har en liten fundering.
Eftersom både SVT1 och TV4 sänder parallelt med SVT HD och TV4 HD så e de ju väldigt smidigat att ha
de respektive HD kanalerna på plats 1 och 4 i favorit kanallistan.

Men det är här som problemet uppstår.
För att ta ett exempel: För tillfället sänds That 70s Show på TV 4 och på TV 4 HD.
MEEN bilden går inte att dra ut så jag får fullskärm när jag kollar på TV 4 HD, utan det sänds i ett 4:3 format.
Det går däremot jättebra att dra ut bilden i TV 4.

Har givetvis testat att trycka på "on demand" knappen.

Slutsats: Varför går det inte att anpassa bilden som man vill på HD kanalerna?, det fungerar ju på de vanliga, och det är ju samma sändning ( ingen HD upplösning)

Tacksam för svar

Postad 05 september 2008 - 16:48

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Har nyligen införskaffat Canal Digitals PVR box, är nöjd än så länge men har en liten fundering.
Eftersom både SVT1 och TV4 sänder parallelt med SVT HD och TV4 HD så e de ju väldigt smidigat att ha
de respektive HD kanalerna på plats 1 och 4 i favorit kanallistan.

Men det är här som problemet uppstår.
För att ta ett exempel: För tillfället sänds That 70s Show på TV 4 och på TV 4 HD.
MEEN bilden går inte att dra ut så jag får fullskärm när jag kollar på TV 4 HD, utan det sänds i ett 4:3 format.
Det går däremot jättebra att dra ut bilden i TV 4.

Har givetvis testat att trycka på "on demand" knappen.

Slutsats: Varför går det inte att anpassa bilden som man vill på HD kanalerna?, det fungerar ju på de vanliga, och det är ju samma sändning ( ingen HD upplösning)

Tacksam för svar

HD kanalerna sänder alltid i 16:9 format även om det är 4:3, då sänds det med svarta kanter (eftersom det svarta ingår i bilden så går det inte att dra ut med "on demand"), däremot kan man kanske göra detta manuellt via TV'n.

Postad 05 september 2008 - 18:50

ABSiNSANE
  • ABSiNSANE
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Är det bara jag som har osynkad textning på Discovery HD??
Även ljudet är liite ur synk, fast inte alls så mycket som textningen...

Jag har likadant problem, dock stör jag mig mest på textningen som inte hänger med.

Postad 05 september 2008 - 20:03

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Någon mer som haft problem med ljudet på SVT HD idag, det bryter, lite skorrande?

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.