Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 August 2009 - 17:11

DB9
  • DB9
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
Antennkablar och filter...
Tänkte ge min box lite nya fräsha kablar. Köpte således en Supra antennkabel (4m) och Goldkabel antennfilter.
Gamla uppsättningen filter som kom med boxen och gammal billig antenkabel.

Original: Uttag - antennkabel - comhem filter - box
Första inkoplingen: Uttag - antennkabel - filter - box

Funkade inte så bra, TV4 HD och Discovery HD blev svarta och ljudlösa...
Efter lite andra varianter på inkoppling, alltid med filtret närmast boxen visade att med supra kablen blev det svart i dessa kanaler, med Goldkabel antennfilter blev det bild och ljud, men dålig.

Gör jag något fel? Eller har jag bara köpt kabel och filter för 800:- helt i onödan?

Postad 23 August 2009 - 17:54

msoder
  • msoder
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag har mitt egna filter (enkel variant från MM) direkt i uttaget, funkar bättre för mig. Med filtret i boxen funkar knappt någon HD-kanal för mig.

Sen skaffade jag dessa, hane & hona och satte på vanliga standard koax kabel för att få till de sista 3-4 % i signalstyrka så alla HD-kanaler blev blockfria. Kabeln är 4 m

Postad 24 August 2009 - 12:38

rikbla
  • rikbla
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Ok, nu har det dykt upp en väldigt konstig bugg på min box. Jag kan nämligen inte se den kanal jag spelar in live. Bilden är bara svart. Enda chansen att se är att spela tillbaks litegrann. Går jag däremot fram igen till direktsänding så blir bilden svar. Är det någon annan som upptäckt detta oxå?

Hade oxå ett fel igår då inte ljudet spelades in på en inspelning. Verkar som om boxen få fler o fler buggar. Det borde väl vara dax för en rejäl uppdatering eller vad tycker ni.

Hade samma fenomen på min box från 18 aug. Det konstiga var att endast TV4 sändningar var drabbade.
Igår talade jag med supporten på CH, buggen var helt okänd för dem. Efter några online tester, omstarter och återställningar till fabriksinställningar gav de upp. Buggen var kvar.
Eftersom boxen har 2 års garanti, lovade de skicka mig garantisedel för att kunna lämna boxen för reparation.
Kollade boxen imorse, allt är OK som innan 18 aug. Är det möjligt att felet låg på TV4´s sida? Kan deras signal kunnat störa på något sätt PVR funktionen? Any ideas?

Postad 25 August 2009 - 09:30

snöharry
  • snöharry
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Har nu provat i ngr dagar angående favoritlistan som verkar vara en bugg och tappar bort sig.
Gick in i menyn -systeminställningar---->Tid och tidstyrning---->Tid för systemuppdatering.Inaktivera den som stod på 04.00.

Får väl prova på ett tag till men nu verkar favoritlistan vara kvar när boxen slås på nästa dag men får väl utvärdera det mer.Inte för jag vet vad den gör funktionen"Tid för systemuppdatering"

Postad 26 August 2009 - 09:07

Unregistered4fe51e59
  • Unregistered4fe51e59
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Nej, det är inte alla som kör ljudet via receiver utan bild och ljud via HDMI till TV:n direkt och vi har också problem med läppsynk. Problemet är att felet kommer och går och då lär det inte vara något fel i boxen utan snarare i utsändningen, vissa kanaler har mer problem än andra.

Jag hade också problem med läppsynk på SVT HD, men inte längre :)
Jag kör bara ljudet till TV:n, dvs HDMI från boxen.
För mig löste det sig genom att se till att man väljer Dolby Digital ljud från boxen (när alternativet finns, vilket det gör på SVT HD), på min var "stereo" default, och då laggade det rejält på alltsom oftast, men som sagt, se till att du valt "rätt" ljudformat från boxen på den kanal du använder, (knappen finns under luckan, minns inte nu vilken symbol den har, men den sitter till vänster.)

Postad 26 August 2009 - 10:58

oscy
  • oscy
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Ny ägare av denna box och upplever redan ett problem.. vet inte om det är ett vanligt "fel"...

När jag byter kanal mellan HD och SD så kommer bilden hyfsat snabbt men ljudet kan ta upp till 15sekunder innan det kommer igång.. speciellt om man går från HD till SD.. det blir kortare väntan andra hållet...

Vanligt problem? Eller vad kan det bero på?

Postad 26 August 2009 - 11:04

Ola Ljunggren
  • Ola Ljunggren
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Någon som vet om HDPVR-1000c boxen funkar med Tele2 ? när man gör en kanal sökning så hittar den inga kanaler

www.prisjakt.nu/question.php?qid=791

Postad 26 August 2009 - 11:43

oscy
  • oscy
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Ny ägare av denna box och upplever redan ett problem.. vet inte om det är ett vanligt "fel"...

När jag byter kanal mellan HD och SD så kommer bilden hyfsat snabbt men ljudet kan ta upp till 15sekunder innan det kommer igång.. speciellt om man går från HD till SD.. det blir kortare väntan andra hållet...

Vanligt problem? Eller vad kan det bero på?

för att bygga på.. ibland kommer ljudet inte alls tillbaka ens... måndagsex eller?

Postad 26 August 2009 - 12:36

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Nu har jag skummat hela tråden. Puh!

Egen sammanfattning

Problem:
- lipsync
- fortfarande vissa problem med v-format, eller?
- tappar favoritlistan
- grönskärm (se s. 103)

Diverse problem (buggar) med inspelningar?
- kan ej se det inspelade programmet live (inlägg #3188)
- krypterade inspelningar (#3182)
- problem med (schemalgda) inspelningar från standby-läge (#2975, #3026¨)
(vill minnas att det skrivits om fler inspelningsproblem)

Brister:
- saknas möjlighet att redigera inspelningar

Bilden
- vissa verkar av outgrundliga anledningar få sämre bild än de haft med tidigare boxar (även scart-anslutna sådana). Detta problem är svårt att konkretisera eftersom det är subjektivt hur bilden uppfattas.

Avslutningsvis ett par frågor;
1. Det är väl inte så att boxen måste stå i standby för att en timerinspelning ska starta? Så är det nämligen på min DVD-inspelare (Hitachi).
2. Går det verkligen inte att starta en inspelning av den kanal man tittar på med en enkel knapptryckningg ("rec")? Min DVD-inspelare har därutöver den funktionen (som jag gillar) att man med flera tryck på "rec" kan välja att spela in 10, 20, 30, 60 min etc... Man behöver alltså inte stoppa inspelningen manuellt (mycket praktiskt om man t.ex. är på väg ut och snabbt vill påbörja en inspelning av ett program som har börjat).

Korrigera/fyll gärna på mitt försök till sammanfattning!

Redigerat av Dunbar, 26 August 2009 - 12:48.

Postad 26 August 2009 - 13:38

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0

...
1. Det är väl inte så att boxen måste stå i standby för att en timerinspelning ska starta? Så är det nämligen på min DVD-inspelare (Hitachi).
2. Går det verkligen inte att starta en inspelning av den kanal man tittar på med en enkel knapptryckningg ("rec")? Min DVD-inspelare har därutöver den funktionen (som jag gillar) att man med flera tryck på "rec" kan välja att spela in 10, 20, 30, 60 min etc... Man behöver alltså inte stoppa inspelningen manuellt (mycket praktiskt om man t.ex. är på väg ut och snabbt vill påbörja en inspelning av ett program som har börjat).

det enda problem jag har som du listar är att den tappar favoritlistan ibland.
ett annat problem som jag ser det är de blaffiga subtitles man får när boxen generar dem. de är för stora
och skymmer för mycket av bilden, borde gå att minska storleken på dem.

1. Nej. Det går bra när den är påslagen. det dyker upp en blänkare som säger att den nu startar en inspelning.
2. Självklart går det. Tryck bara på 'Rec'-knappan så spelar den automatiskt in aktuellt program tills dess det är slut.
inget behov med 10, 20, 30, 60 min etc. vill du stoppa inspelning så är det 'Stopp'-knappen som gäller och då frågar
den vilket program du vill sluta spela in.

Redigerat av rickardl, 26 August 2009 - 13:46.

Postad 26 August 2009 - 14:37

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0

2. Självklart går det. Tryck bara på 'Rec'-knappan så spelar den automatiskt in aktuellt program tills dess det är slut.
inget behov med 10, 20, 30, 60 min etc. vill du stoppa inspelning så är det 'Stopp'-knappen som gäller och då frågar
den vilket program du vill sluta spela in.

Ja, det borde ju vara det. Och är det alltså!

Men jag kan svära på att jag läste i tråden att någon gnällde över detta. Fast det inlägget hittar jag förstås inte.

EDIT: Hittade inlägget;

Har jag missat någon knapp/inställning tro, eller går det inte att få boxen att direktinspela "oändligt" via en(1) knapptryckning? Dvs börja spela in och sedan göra så ända tills jag aktivt väljer att avsluta inspelningen.
Jag stör mig då och då på att första trycket på rec innebär att inspelningsstoppet automatiskt sätts till aktuellt programs sluttid enligt RPG:n. Det är jättebra om det är ett litet program och det inte är några förseningar, men rätt jobbigt om det är en film på TV4 etc med Nyheterna emellan (då den bara spelar in fram till dessa börjar eftersom det ses som ett nytt program) eller en fotbollsmatch där det med lång övertid för skador etc gör att programmet drar över sin tänkta sluttid. I fallet med TV4-film måste man då trycka på rec igen direkt efter och klicka sig framåt hur lång tid det skall spelas in, vilket kan bli en massa klickande då dessa tidshopp struntar i RPG:n.

Med Samsungs PVR, inte HD, innebar ett första tryck på rec att den spelade in så länge som användaren inte kom med nya direktiv. Detta tycker jag är ypperligt för sådana scenarion där man vill spela in kanske två program eller fler direkt efter varann på samma kanal, samtidigt som man sitter och tittar på ett annat längre program som började typ 5-10 minuter före det första programmet på inspelningskanalen. Det enda man behövde göra var att först med ett enkelt tryck starta inspelningen på inspelningskanalen tidigare (precis innan det programmet man skall se startar på den andra kanalen) och sedan bara hoppa över till den kanalen man skall följa direkt, för att när man anser att man fått allt inspelat som man vill stoppar inspelningen. Sedan när man skall titta på det får man hoppa fram de där 5-10 minuterna i början.
Med denna box skulle ett sådant enstaka klick på rec 5-10 minuter innan första programmet startar innebära att allt man fick inspelat var just slutet på programmet som pågick innan det program man faktiskt är intresserad av.
Denna box lämpar sig alltså inte till sådana som vill spela in lite mer obestämt utan att slaviskt följa RPG:n och som inte riktigt litar på den för alla sorters program/kanaler.
Eller så har jag som sagt missat någon knapp/inställning.

Förövrigt är jag lite förundrad över varför det inte finns någon information om upplösning på inspelat material när man trycker på infoknappen. Det borde väl vara enkelt fixat tycker jag.

Det var alltså det faktum att inspelningen stannar då programmet är slut som är problemet, och jag håller med om att det kan vara ett problem. Den borde kunna spela in "oändligt".

Redigerat av Dunbar, 26 August 2009 - 14:53.

Postad 26 August 2009 - 15:16

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0

Ja, det borde ju vara det. Och är det alltså!

Men jag kan svära på att jag läste i tråden att någon gnällde över detta. Fast det inlägget hittar jag förstås inte.

EDIT: Hittade inlägget;

Det var alltså det faktum att inspelningen stannar då programmet är slut som är problemet, och jag håller med om att det kan vara ett problem. Den borde kunna spela in "oändligt".

du kan själv modifiera eller göra nya inspelningar med start/stopp-tider,kanal,datum etc.

Sen finns det också denna variant som påminner om din "gamla" variant...
- Press the RECORD button while recording to set the recording duration time..
- Press the </> button to add or reduce the recording time in 10 minute units.

Redigerat av rickardl, 27 August 2009 - 11:56.

Postad 26 August 2009 - 15:26

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Hade samma fenomen på min box från 18 aug. Det konstiga var att endast TV4 sändningar var drabbade.
Igår talade jag med supporten på CH, buggen var helt okänd för dem. Efter några online tester, omstarter och återställningar till fabriksinställningar gav de upp. Buggen var kvar.
Eftersom boxen har 2 års garanti, lovade de skicka mig garantisedel för att kunna lämna boxen för reparation.
Kollade boxen imorse, allt är OK som innan 18 aug. Är det möjligt att felet låg på TV4´s sida? Kan deras signal kunnat störa på något sätt PVR funktionen? Any ideas?

Låter ju konstigt men jag har i alla fall inte upptäckt buggen de senaste dagarna så kanske TV4 rättat till något.

Postad 26 August 2009 - 16:54

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Nu har jag skummat hela tråden. Puh!

Egen sammanfattning

Problem:
- lipsync
- fortfarande vissa problem med v-format, eller?
- tappar favoritlistan
- grönskärm (se s. 103)

Diverse problem (buggar) med inspelningar?
- kan ej se det inspelade programmet live (inlägg #3188)
- krypterade inspelningar (#3182)
- problem med (schemalgda) inspelningar från standby-läge (#2975, #3026¨)
(vill minnas att det skrivits om fler inspelningsproblem)

Brister:
- saknas möjlighet att redigera inspelningar

Bilden
- vissa verkar av outgrundliga anledningar få sämre bild än de haft med tidigare boxar (även scart-anslutna sådana). Detta problem är svårt att konkretisera eftersom det är subjektivt hur bilden uppfattas.

Just bildkvaliteproblem står nog främst Humax HDboxen utan pvr för. Dock verkar ju de flesta vara nöjd med just bilden efter ett antal uppdateringar på den. Nästan bara läst positivt om denna box ang bilden eller rent generellt men som du sa, bildkvalite är ju subjektivt och kan bero på dålig utsändning från kanalen, dålig signal till boxen, fel vald v-format på boxen och kass tv.

Postad 27 August 2009 - 12:02

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

du kan modifiera eller göra nya inspelningar med start/stopp-tider,kanal,datum etc själv oberoende av program guiden.

Sen finns det tydligen också denna variant enligt manualen som jag inte testat som påminner om din "gamla" variant...
- Press the RECORD button while recording to set the recording duration time..
- Press the </> button to add or reduce the recording time in 10 minute units. The RECORD button functions as the <PLAY> button.
Osäker på den då den också säger att default inspelningstiden är 2 timmar men det kanske var med gamla firmwaren?

Nej, det finns ingen default inspelningstid, så genom att göra som ovan så kan man sätta inspelningstiden till 10 timmar om man vill. Detta är således lösningen för någon som tidigare i tråden behövde lämna TV;n och inte visste när man kom tillbaka.
Upprepar förfarandet på svenska: när man ser på live-tv (går inte om man tittar i tidsförskjutet läge), tryck på inspelningsknappen en första gång-inspelningen startar, tryck på inspelningsknappen en gång till-man får då upp hur lång inspelningstid man har-öka tiden med pil Höger (till höger om OK-knappen). man måste vara snabb när man ökar tiden, men det är väl en vanesak.

Redigerat av Goran99, 27 August 2009 - 12:21.

Postad 27 August 2009 - 12:06

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0

Nej, det finns ingen default inspelningstid, så genom att göra som ovan så kan man sätta inspelningstiden till 10 timmar om man vill. Detta är således lösningen för någon som tidigare i tråden behövde lämna TV;n och inte visste när man kom tillbaka.
Upprepar förfarandet på svenska: när man ser på live-tv (går inte om man tittar i tidsförskjutet läge), tryck på inspelningsknappen en första gång-inspelningen startar, tryck på inspelningsknappen en gång till-man får då upp hur lång inspelningstid man har-öka tiden med pil Höger (till höger om OK-knappen). man måste var snabb när man ökar tiden, men det är väl en vanesak.

Japp, jag testade och ändrade mitt inlägg så det inte blir några oklarheter om det.

Postad 27 August 2009 - 14:05

Unregisterede259f324
  • Unregisterede259f324
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Vad säger era erfarenheter om att uppdatera till firmware 1.00.21? :(

Jag har idag 1.00.19.

Jag har sökt i tråden men inte hittat något som direkt avråder/råder till uppdatering, så tänkte se om någon har någon erfarenhet av 1.00.21 kontra 1.00.19.

Jag kör bild via HDMI till Samsung LE46-B650 samt ljud via HMDI -> TV:n -> AV-reciever (via opto) [konstigt kanske, men har inte tillräckligt lång opto-kabel för direkt Humax -> AV-Reciever just nu]

Det buggar jag störs mest av i 1.00.19 är:
- Tappar favoritlistan och visar alla kanaler i både Guide och kanalöversikten
- När hårddisken är 100% full så går det inte ens att lägga in en påminnelse för ett program, trots att detta borde gå (till skillnad från den logiska spärren att inte kunna lägga in en inspelning). [Uppdatering 2009-08-28]

Generella funktioner jag saknar är (borde kanske skriva detta i separat post, om alls):
- Spela upp exporterade inspelningar direkt från extern USB-disk (borde väl inte vara något problem rent tekniskt för Humax att ordna och inte heller minska "kopieringsskyddet", eller? Kanske USB 2.0 är för långssamt för att hinna läsa över HD-inspelningar?]
- Skydd för time-shift (dvs. när man tryckt på pause) så att det blir svårare att förlora inspelningen när man råkar byta kanal. Boxen borde varna och/eller erbjuda sig att göra om hela time-shiften till en vanlig inspelning vid kanalbyte.
- Kunna se programinfo direkt från Media-menyn utan att behöva starta uppspelning av programmet i fråga.
- Kunna föra över flera inspelningar till extern hårddisk på samma gång, och inte endast en i taget, och också att systemet automatiskt tar bort inspelningarna i boxen efter överföringen. [Uppdatering 2009-08-28]

I övrigt (om inte detta redan är känt) finns det en del engelska forum med mycket Humax-info, t.ex:
http://www.digitalsp...splay.php?f=119
http://www.hummy.org.uk/

Dock är min känsla, kan vara fel, att HDPVR-1000c är rätt unik för ComHem i Sverige. I GB och övriga världen verkar andra Humax terrestial- och satellit-boxar vara vanligast. Se annars Humax boxutbud på http://www.humaxdigital.com/global/ (eller ändra till andra landsversioner av siten).

Vore annars intressant att även kunna hitta användarerfarenhet från andra länder som också kör HDPVR-1000c.

Redigerat av Unregisterede259f324, 28 August 2009 - 11:07.

Postad 27 August 2009 - 15:31

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0

Jag har idag 1.00.19.

Jag märker ingen uppenbar skillnad mellan 1.00.19 och 1.00.21.

Postad 27 August 2009 - 15:37

BestRip
  • BestRip
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Efter 10 minuters intensiv knapptryckning och test av 1.00.21 med fokus på om favoritinställningen ligger kvar kan jag konstatera att det verkar som om den buggen är fixad... :(
Kanalbyten känns åxå riktigt snabba, men jag kan inte säja om de är snabbare, ...kaaaanske? ;)

Manualen säjer att maskinen ska ha 7-dagars epg... jag har för det mesta bara 3 dagar. Är det en inställning, eller comhem som styr?

Korrigering... tyvärr verkar det vara mer önsketänkande än verklighet att dom lyckats fixa favorit-buggen. Favoriter1 låg stabilt kvar i flera timmar, men efter omstart visade den alla kanaler istället för favoriter1 som var aktivt vid avstängningen. Skillnaden var dock stor, den brukar tappa favorit inställningen över till alla kanaler ett par ggr minst på de 10 minuterna jag testade så jag trodde att dom lyckats. ;)

Tyvärr har jag ingen aning om vad Phunky menar med "att stänga av automatisk uppdatering"... skulle vara intressant att veta.

Redigerat av BestRip, 28 August 2009 - 04:30.

Postad 27 August 2009 - 16:01

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Jag har idag 1.00.19.

Jag har sökt i tråden men inte hittat något som direkt avråder/råder till uppdatering, så tänkte se om någon har någon erfarenhet av 1.00.21 kontra 1.00.19.

Jag kör bild via HDMI till Samsung LE46-B650 samt ljud via HMDI -> TV:n -> AV-reciever (via opto) [konstigt kanske, men har inte tillräckligt lång opto-kabel för direkt Humax -> AV-Reciever just nu]

Det buggar jag störs mest av i 1.00.19 är:
- Tappar favoritlistan och visar alla kanaler i både Guide och kanalöversikten

Generella funktioner jag saknar är (borde kanske skriva detta i separat post, om alls):
- Spela upp exporterade inspelningar direkt från extern USB-disk (borde väl inte vara något problem rent tekniskt för Humax att ordna och inte heller minska "kopieringsskyddet", eller? Kanske USB 2.0 är för långssamt för att hinna läsa över HD-inspelningar?]
- Skydd för time-shift (dvs. när man tryckt på pause) så att det blir svårare att förlora inspelningen när man råkar byta kanal. Boxen borde varna och/eller erbjuda sig att göra om hela time-shiften till en vanlig inspelning vid kanalbyte.
- Kunna se programinfo direkt från Media-menyn utan att behöva starta uppspelning av programmet i fråga.

I övrigt (om inte detta redan är känt) finns det en del engelska forum med mycket Humax-info, t.ex:
http://www.digitalsp...splay.php?f=119
http://www.hummy.org.uk/

Dock är min känsla, kan vara fel, att HDPVR-1000c är rätt unik för ComHem i Sverige. I GB och övriga världen verkar andra Humax terrestial- och satellit-boxar vara vanligast. Se annars Humax boxutbud på http://www.humaxdigital.com/global/ (eller ändra till andra landsversioner av siten).

Vore annars intressant att även kunna hitta användarerfarenhet från andra länder som också kör HDPVR-1000c.

Tror buggen med favoritlistan är kvar men det löser man lätt genom att stänga av automatisk uppdatering. Om det fixas i nästa release får man väl se.

Postad 27 August 2009 - 16:03

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0
Måste sovit under en sten eller något liknande, Missade totalt att den finns ny FW(1.00.21)....när kom den?

Mvh.
Mats

Postad 27 August 2009 - 17:04

Unregisteredd6fd98d2
  • Unregisteredd6fd98d2
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0

Måste sovit under en sten eller något liknande, Missade totalt att den finns ny FW(1.00.21)....när kom den?

Den kom idag. Verkar som de löst att man kan använda "ö" i sökfunktionen i guiden. Även att boxen ska hitta framtida uppdateringar smidigare.
Så ingen större uppdatering med andra ord.

Postad 27 August 2009 - 17:58

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Finns det någon information om vad den senaste uppdateringen innebär?

Postad 27 August 2009 - 18:50

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Ibland har comhem lagt ut info om uppdateringen på hemsidan men så tydligen inte denna gång. Således ingen större uppdatering troligen.

Postad 28 August 2009 - 10:23

snöharry
  • snöharry
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Buggen favoritlistan gär att komma förbi precis som Phunky säger.Har kört i en vecka nu och min favoritlista ligger kvar.

Postad 28 August 2009 - 10:52

Unregisterede259f324
  • Unregisterede259f324
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Manualen säjer att maskinen ska ha 7-dagars epg... jag har för det mesta bara 3 dagar. Är det en inställning, eller comhem som styr?

Antar att ComHem styr detta, kanske baserat på hur mycket/lite info de får från resp. kanal eller vilken datamängd de vill skicka. Någon som vet hur de resonerar?

Är det för övrigt inte Boxer som tar betalt för att man ska få flera dagar i EPG:n? Kanske vore en affärsidé för ComHem att ta efter? :o

Någon som är van med TV-tidningarnas 7 dagarsöversikt kan ju tycka 3 dagar är lite. Själv störs jag inte så mycket, men någon kanske skulle vilja sitta med TV-tidningen och planera veckans inspelningar och påminnelser vid ett och samma tillfälle.

Tyvärr har jag ingen aning om vad Phunky menar med "att stänga av automatisk uppdatering"... skulle vara intressant att veta.

Ur manualen:
"Du kan ange tiden då systemet ska uppdateras automatiskt. Om du väljer Inaktivera, sker ingen
systemuppdatering. "

Jag tolkar det som detta styr när automatisk uppdatering av systemprogramvaran/firmware ska ske, och inte uppdatering av systemklockan, som jag först tänkte kanske avsågs.

Som Phunky och snöharry tipsade om, hittas under Meny - Systeminställningar ->Tid och tidstyrning ->Tid för systemuppdatering.

Den kom idag. Verkar som de löst att man kan använda "ö" i sökfunktionen i guiden. Även att boxen ska hitta framtida uppdateringar smidigare.
Så ingen större uppdatering med andra ord.

Jag insåg inte att den släpptes samma dag som jag råkade gå in och se ifall det fanns några uppdateringar. :D Trodde den funnits ett tag.

Dock verkar det som du, etoo, läst/hört om ändringarna någonstans, speciellt om att hitta framtida uppdateringar. Vart i så fall?

--
En helt annan sak som jag iriterar mig på är att TV4 HD endast verkar lägga ut programinfo när det program som sänds är i HD, och inte för de SD program som också sänds på TV4 HD. Man måste alltså ha vanliga TV4 i sin favvo lista för att kunna veta vad som sänds. Helt feltänkt av TV4, då jag antar att det är de som styr över detta.

--
Jag hittade en till bugg i 1.00.19: När hårddisken är 100% full så går det inte ens att lägga in en påminnelse för ett program, trots att detta borde gå (till skillnad från den logiska spärren att inte kunna lägga in en inspelning). Kanske den buggen är löst i 1.00.21? (Jag väntar några dagar med uppdatering tills "the early adopters" verkar nöjda, främst då tidigare HD-boxen CXHD 1000C ibland verkade bli sämre efter uppdateringar. :P )

Redigerat av Unregisterede259f324, 28 August 2009 - 14:49.

Postad 28 August 2009 - 15:23

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
"En helt annan sak som jag iriterar mig på är att TV4 HD endast verkar lägga ut programinfo när det program som sänds är i HD, och inte för de SD program som också sänds på TV4 HD. Man måste alltså ha vanliga TV4 i sin favvo lista för att kunna veta vad som sänds. Helt feltänkt av TV4, då jag antar att det är de som styr över detta."

Jo så sant men felet ligger hos Tv4.

Ang EPGn så blir det nog max 3 dagar. comhems ON demand-box som kommer ska klara 7 dagar om man har den kopplat till deras modem.

Postad 29 August 2009 - 20:51

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0
Blev en HDPVR 1000c idag från expert. 2990:- Mycket nöjd med maskinen.

Postad 30 August 2009 - 20:32

oscy
  • oscy
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Problem med lipsync? Va tusan gör man åt det? På Viasat HD är det helt bedrövligt. .men även dem andra ligger lite fel... ska man bli så illa tvungen o in o mecka med hemmabion? Det fungerade bra med den "gamla" hd boxen liksom...

Postad 30 August 2009 - 21:43

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0

Problem med lipsync? Va tusan gör man åt det? På Viasat HD är det helt bedrövligt. .men även dem andra ligger lite fel... ska man bli så illa tvungen o in o mecka med hemmabion? Det fungerade bra med den "gamla" hd boxen liksom...

det finns en feature i boxen som heter "lip sync", pilla lite med den kanske?

Postad 31 August 2009 - 05:55

Unregistered43975
  • Unregistered43975
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Inte lätt att justera när ljudet ligger efter, går ju bara att justera åt "fel håll".
Jag upplever det som värst på NatGeo HD.

Postad 31 August 2009 - 08:25

Unregistered9c12a290
  • Unregistered9c12a290
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Jag har fortfarande kvar problemet att den tappar favoritlistan, trots att jag inaktiverat den automatiska systemuppdateringen.

Är det verkligen säkert att vissa blivit av med problemet genom att inaktivera sys.uppd.???

Postad 31 August 2009 - 11:34

Unregisteredd638cb12
  • Unregisteredd638cb12
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag har ett märkligt beteende vad gäller favoritlistor på min box.
Köpte boxen i våras med "Prova på Large 3-mån"-paketet.
Visste redan då att jag inte skulle köra Large utöver testperioden, så jag lade upp två favoritlistor - En "Medium" och en "Large".

Körde min "Large"-lista och hade i princip aldrig några problem. Kanske tappade den 1-2 ggr under tremånadersperioden. Efter prövotiden bytte jag som planerat till "Medium"-listan, och tappar den sedan dess VARJE DAG!

Orkade inte riktigt bry mig i början, men sen tänkte jag att det ändå var lite skumt att det funkade tidigare, så jag började köra på "Large" igen. Och tro´t eller ej, men den funkar fortfarande lika bra som tidigare.
Testade sedan att ta bort alla kanaler jag inte längre hade på "Large" så att den i praktiken blev identisk med min "Medium" lista. Det funkar fortfarande lika bra.

Har ingen direkt insikt varför den ena listan funkar och inte den andra, men suspekt är det i alla fall
Det beror i varje fall inte på vilka kanaler den innehåller.
"Large"-listan är nummer två av mina totalt fem favoritlistor ("Medium" är nummer tre)
Kan för övrigt tillägga att jag INTE inaktiverat sys.uppd.

Börjar bli dags för ett firmware...

Redigerat av Unregisteredd638cb12, 31 August 2009 - 11:35.

Postad 31 August 2009 - 11:51

Unregisteredd638cb12
  • Unregisteredd638cb12
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

"En helt annan sak som jag iriterar mig på är att TV4 HD endast verkar lägga ut programinfo när det program som sänds är i HD, och inte för de SD program som också sänds på TV4 HD. Man måste alltså ha vanliga TV4 i sin favvo lista för att kunna veta vad som sänds. Helt feltänkt av TV4, då jag antar att det är de som styr över detta."

Jo så sant men felet ligger hos Tv4.

Ang EPGn så blir det nog max 3 dagar. comhems ON demand-box som kommer ska klara 7 dagar om man har den kopplat till deras modem.

Håller helt med att det är grymt störande med TV4HD's EPG enligt ovan.
Samtidigt är det också en smula irriterande med SVTHD-varianten. Dom listar ju alla parallellsända program utan indikation på om det är HD-material eller inte. Hade ju varit trevligt med en liten kommentar i info-rutan åtminstonde.

Postad 31 August 2009 - 17:26

Seafront
  • Seafront
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Jag har en Harmony One och hade exakt samma problem.
Det hjälpte inte med varken ändrad startordning eller delays för mig.

Default power settings på min fjärr var "One button on the remote for turning it both On and Off => PowerToggle".
Bytte ut till "A button on the remote for On, and a different button for Off"
On = "I don't have the original remote, but I know the commands that are used:" och sedan två nollor
Off = Powertoggle (hade inget problem med avstängning, så jag lät den vara)

Detta har sedan funkat helt klockrent för min del.
Tydligen funkar 00 som power också. (Du kan testa direkt med fjärren att bara trycka två gånger på 0, det funkar också). Hoppas det hjälper

Tack för detta Blåbärskungen! Nu fungerar allt perfekt!

En sak som jag vill tipsa om… Harmony One var riktigt trög när jag bläddrade i Guide/EPG med riktigt snabba knapptryckningar (upp och ner), trodde att det hade göra med inställningen på knappintervall men så var det inte.

Jag ändrade istället inställningen i ”PVR svarar för kraftigt på en del kommandon eller svarar ibland” – från default 3 till 0 och då blev det fart, lika rapp som orginalfjärren.

Postad 31 August 2009 - 17:31

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Håller helt med att det är grymt störande med TV4HD's EPG enligt ovan.
Samtidigt är det också en smula irriterande med SVTHD-varianten. Dom listar ju alla parallellsända program utan indikation på om det är HD-material eller inte. Hade ju varit trevligt med en liten kommentar i info-rutan åtminstonde.

Hållet med!

Ett tips: på http://www.tvplaneten.se kan du klicka på en HD-knapp så markeras vilka program på SVT som är i HD.

Redigerat av jonzy, 31 August 2009 - 17:32.

Postad 31 August 2009 - 17:47

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Jag har fortfarande kvar problemet att den tappar favoritlistan, trots att jag inaktiverat den automatiska systemuppdateringen.

Är det verkligen säkert att vissa blivit av med problemet genom att inaktivera sys.uppd.???

Samma här med tappad favoritlista, Att inaktivera den automatiska uppdateringen fungerar inte uppenbarligen.

FW 1.00.21.
Inaktiverat auto systemuppdatering
.

Mvh.
Mats

Postad 31 August 2009 - 17:50

oscy
  • oscy
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

som tidigare inlägg skrev, ljudet är efter och det går bara att "synka" den åt fel håll så det blir ännu värre...
det kan ju inte vara acceptabelt, någon som pratat med Comhem om detta?

Postad 31 August 2009 - 18:10

Unregistered43975
  • Unregistered43975
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

som tidigare inlägg skrev, ljudet är efter och det går bara att "synka" den åt fel håll så det blir ännu värre...
det kan ju inte vara acceptabelt, någon som pratat med Comhem om detta?

Jag har mailat comhem ang osynket, men som vanligt med comhem så är det "goddag yxskaft".
Dom yrade om hdmi-problem vilket det naturligtvis inte är.
NatGeo HD är hos mej i en klass för sej vad gäller osynk, så den ska jag välja bort från mina 8 fav.
Ni som har Visat Sport HD hur är (O)synket på den?
Man e lite sugen på den kanalen när NHL ska visas där, men synkar det illa så går den kanalen bort.

Postad 31 August 2009 - 20:11

msoder
  • msoder
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Samma här med tappad favoritlista, Att inaktivera den automatiska uppdateringen fungerar inte uppenbarligen.

FW 1.00.21.
Inaktiverat auto systemuppdatering
.

Mvh.
Mats

Vilken FW kör ni som har problem med favoritlistan även med auto uppdateringen avstängd?

Jag har fortfarande 1.00.19 och min favoritlista ligger alltid kvar när auto uppdatering är avstängd. Har kört så utan problem i två veckor nu.
Hoppas verkligen inte den nya FW förvärrat problemet genom att man inte kan gå runt det med avstängd auto uppd.

Tänker inte uppdatera förrän någon bekräftat om det går att komma runt problemet fortfarande.

Postad 31 August 2009 - 21:03

Unregistered9c12a290
  • Unregistered9c12a290
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Efter att jag la in den senaste uppdateringen kan jag inte byta till "Favorit 2"-listan som aktiv lista.

Den går direkt tillbaka till Favorit 1. :)

Och efter en timerinspelning eller två släpper den "Favorit 1" åxå.

Suck!

Redigerat av Unregistered9c12a290, 31 August 2009 - 21:05.

Postad 01 September 2009 - 11:02

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
Fick updaten i dag ser dock ingen skillnad alls

Postad 01 September 2009 - 21:17

Unregistered60ec3204
  • Unregistered60ec3204
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Fick updaten i dag ser dock ingen skillnad alls

En skillnad jag upptäckt är att när man tittar på något som spelas in, d v s om man ligger t ex 15 minuter efter så avbryts inte uppspelningen när programmet/inspelningen slutar.

Redigerat av Unregistered60ec3204, 01 September 2009 - 21:19.

Postad 01 September 2009 - 21:19

Unregisteredd638cb12
  • Unregisteredd638cb12
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag kör FW 1.00.21 och har inte heller märkt någon skillnad.
Min "fungerande" favoritlista funkar fortfarande (se tidigare inlägg)

Postad 02 September 2009 - 09:19

Unregistered60ec3204
  • Unregistered60ec3204
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Jag har hittat följande länkar ang uppgraderingen till 1.00.21, kan någon översätta från tyska.

I Tyskland kör man tydligen på 1.00.29

http://www.fairshopp...?opinionid=1058

http://www.fairshopp...rt.asp?cid=9331

Postad 02 September 2009 - 11:25

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag har hittat följande länkar ang uppgraderingen till 1.00.21, kan någon översätta från tyska.

I Tyskland kör man tydligen på 1.00.29

http://www.fairshopp...?opinionid=1058

http://www.fairshopp...rt.asp?cid=9331

De där länkarna gäller ju förra HD-boxen utan hårddisk? Det är nog helt andra firmware-nummer för de boxarna.

Postad 02 September 2009 - 15:17

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
satt o kollade på Discovery HD och la märke till att loggorna indikerade annat på displayen förut stog det enbart 1080i nu står det även ljudformat och att det är en HD signal. kan någon bekräfta att detta ändrades efter nya updaten? eller e det jag som svamlar

Postad 02 September 2009 - 20:09

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

satt o kollade på Discovery HD och la märke till att loggorna indikerade annat på displayen förut stog det enbart 1080i nu står det även ljudformat och att det är en HD signal. kan någon bekräfta att detta ändrades efter nya updaten? eller e det jag som svamlar

Jag har då alltid(med alla FW,s) haft 'loggor' för ljudfomat och HD indikering.

Mvh.
Mats

Postad 02 September 2009 - 23:14

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Jag har då alltid(med alla FW,s) haft 'loggor' för ljudfomat och HD indikering.

Mvh.
Mats

oki då e det nog så att man missat det för hu många gånger kollar man på dispan på de små loggorna hehe

Postad 02 September 2009 - 23:16

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Då har vi fått Silver HD istället för Voom HD, hoppas bara att de visar några bra filmer. Kvaliteten på bilden är iallafall utmärkt.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.