Postad 18 July 2017 - 19:38
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Som boende i Skåne men stammande från Linköping kan jag rekommendera vägen genom Skåne-Östergötland (utan att ta E4). Kör då väg 23-Växjö-Vimmerby-34-Linköping-Motala. Sedan norrut mot Örebro. Därifrån vidare genom Närke-Värmland-Dalarna utan att behöva köra på någon väg större än en gammal hederlig riksväg. Den som har tid och mod kan givetvis köra ännu mindre vägar om så önskas.
Linköping-Motala-Örebro är dödstråkig...här lyssnar man på Richard Göransson och kör Borensberg-Hjortkvarn, tillika min egen officiella teststräcka för hyrbilar. http://www.mestmotor...chard-goransson
(fler roliga-vägar tips finns i länken)
Postad 18 July 2017 - 20:44
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3421 inlägg
Superb länk, Tack Pacman!
Postad 18 July 2017 - 22:33
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Postad 19 July 2017 - 09:36
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Linköping-Motala-Örebro är dödstråkig...här lyssnar man på Richard Göransson och kör Borensberg-Hjortkvarn, tillika min egen officiella teststräcka för hyrbilar. 
http://www.mestmotor...chard-goransson
(fler roliga-vägar tips finns i länken)
Ja, den vägen är underbar om man bara är ute och nöjesåker. 
Postad 26 July 2017 - 16:31
Tribbe
-
Tribbe
-
Lärjunge
-
-
293 inlägg
Sitter och kollar lite på bilar med skåp, Tanken är pendlarbil. Har 1mil till jobbet så det är inga långa resor. Vill ha något jag kan lita på och kravet är AC, Drag, Takräcke och skåp.
Har noll koll på den här typen av bil gick det upp för mig nu när jag började kolla på dom.. Kör visserligen en Transit connect på jobbet men en sån vill jag inte ha iaf inte diesel för våran vagnpark har alla haft fel på sina dieselvärmare och det är inget jag känner för att fixa privat.
Då istorsett alla som köper en sån här bil har den lite som slit och släng har jag märkt att det är mycket bucklor, repor, rost på dessa bilar.. Min tanke är ju pendlar bil men att också kunna slänga in lite bråte och åka till tippen då och då.
Tycker ni jag tänker rätt eller ska jag kolla på kombi bilar istället och kanske gå ner något i pris och köpa ett släp? Om jag säger att min tanke var upp till ca 40'000kr?
Postad 26 July 2017 - 17:13
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Webasto har haft en hel del problem med sina dieselvärmare verkar det som. Min är utbytt på min 2,5 år gamla Touran.
Så jag skulle då inte utesluta den bara för att Webasto haft bristande kvalitet
Postad 26 July 2017 - 17:25
id_t83
-
id_t83
-
Forumräv
-
-
663 inlägg
Problemen med dieselvärmare är ofta för att folk kör dom för lite och för korta stunder så dom sotar igen, på en bil jag hade förut stod det i instruktionsboken att man skulle köra brännaren minst 1 Tim i månaden även sommartid så att brännaren hölls ren
Postad 26 July 2017 - 17:30
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1571 inlägg
Fel på dieselvärmare kan även bero på biltillverkarns implementation av dem.
Jag har under de senast tio åren haft tre bilar med värmare från Webasto, och de fel som varit har egentligen inte varit på själva värmaren.
Min förförra bil var en BMW 530d -02, i den slutade dieselvärmaren) funka när den gått kanske 10 000 mil eller så. Felet var i den styrenhet som BMW monterat, så att den kunde styras från multiskärmen. Denna styrenhet gick dock inte att köpa separat, så det blev till at byta hela värmaren för 11 kkr eller så (att ha en bil utan dieselvärmare är inte ett alternativ för mig).
Nästa bil var en MB E280CDI -09, där slutade fjärren till värmaren att funka när bilen var 4-5 år; gick dock bra att starta direkt eller med klockan. Det var mottagarenheten i bilen som det var fel på och den skulle kosta 6 kk, men den fick jag på goodwill. Fick dock betala för felsökningen. Hade den bilen 6,5 år och drygt 15 000 mil utan andra problem med värmaren,
Nu har jag MB E350CDI -12 som gått drygt 11 000 mil, värmaren i den har inte krånglat än. 
Postad 26 July 2017 - 20:47
Mentos
-
Mentos
-
Mästare
-
-
3993 inlägg
Nån här som monterat parkeringssensor på en Audi A4 Avant B8? Har en 2011 års modell idag som endast har sensorer där bak men utan visning i MMI/skärm. Skulle helst vilja så att man kan se i skärm både fram & bak.
Har kikat lite på Eftermontering.se och deras APS+ paket men skulle vara intresserad av att veta ifall det finns bättre mer prisvärda alternativ?
Postad 28 July 2017 - 00:03
Tribbe
-
Tribbe
-
Lärjunge
-
-
293 inlägg
Caddy ecofuel som pendlar bil? Erfarenheter?
Postad 28 July 2017 - 07:10
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Caddy ecofuel som pendlar bil? Erfarenheter?
Menar du gas? Jag har haft en Caddy Max (7-sitsig) med 2.0l motor som kördes på biogas.
Postad 28 July 2017 - 11:10
Tribbe
-
Tribbe
-
Lärjunge
-
-
293 inlägg
Menar du gas? Jag har haft en Caddy Max (7-sitsig) med 2.0l motor som kördes på biogas.
Ja verkar vara främst gas och en liten bensintank jag har noll erfarenhet av gas. De ligger lägre i pris än diesel och bensin.
Postad 28 July 2017 - 11:52
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Ja verkar vara främst gas och en liten bensintank jag har noll erfarenhet av gas. De ligger lägre i pris än diesel och bensin.
Bensintank på 13 liter samt stora gastankar som man kan kör 30 mil på. Så för att vara gas är det den som har längst räckvidd. Avgörande är var man kan tanka.
Postad 28 July 2017 - 12:40
Tribbe
-
Tribbe
-
Lärjunge
-
-
293 inlägg
Jag som inte kan det här med gas men om man försöker jämföra förbrukningen mot bensin/diesel och kostnaden för bränsle hur ligger de till då?
Postad 28 July 2017 - 14:45
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Jag som inte kan det här med gas men om man försöker jämföra förbrukningen mot bensin/diesel och kostnaden för bränsle hur ligger de till då?
https://www.eon.se/p...kostar-det.html
Postad 01 August 2017 - 23:20
Tribbe
-
Tribbe
-
Lärjunge
-
-
293 inlägg
Blev en caddy 1.6l tdi -11 inhandlades igår. Hittills nöjd. Har hittat en inställning där man kan slå på blåtand men får ingen kontakt med bilen. Googlade och vad jag förstår så kan den inställningen finnas fast man inte har blåtand?
Postad 02 August 2017 - 00:21
Turtle
-
Turtle
-
Beroende
-
-
1399 inlägg
Vad har du för telefon?
För våran Seat vägrar funka med android mobiler.
Postad 02 August 2017 - 13:09
Tribbe
-
Tribbe
-
Lärjunge
-
-
293 inlägg
Jag har en iphone 6 tror jag.. Men googlade lite inatt och jag saknar någon svart dosa under sätena så har trodligen ingen bt i min bil. Hittade att för runt 500kr kan man installera så man kan lyssna på musik genom bt och för runt 3,5t kr kan man få så man kan prata i telefon och allt. Jag har inte bt i min andra bil så är inte van vid att ha det. Har dock bt i min firma bil och tycker det är skönt att kunna prata i telefon medans man kör.
Postad 02 August 2017 - 14:20
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Jag har en iphone 6 tror jag.. Men googlade lite inatt och jag saknar någon svart dosa under sätena så har trodligen ingen bt i min bil. Hittade att för runt 500kr kan man installera så man kan lyssna på musik genom bt och för runt 3,5t kr kan man få så man kan prata i telefon och allt. Jag har inte bt i min andra bil så är inte van vid att ha det. Har dock bt i min firma bil och tycker det är skönt att kunna prata i telefon medans man kör.
"Samtliga bilar kräver programmering efter installation av hårdvara."
https://www.eftermon...-bluetooth.html
Det tolkar jag som att modell på telefonen spelar ingen roll så länge som bilens mjukvara är konfigurerad för den.
Redigerat av agpath, 02 August 2017 - 14:20.
Postad 02 August 2017 - 15:50
Tribbe
-
Tribbe
-
Lärjunge
-
-
293 inlägg
I år blir det inget med det där. Får se hur jag trivs med bilen innan jag börjar köpa på mig en massa. Måste ha vinterdäck till vintern iaf. Köpte den med åretrunt däck men jag vill ha dubb till vintern för att kunna låna hem firma släpet då och då. Men det löser sig nog när det börjar vara dags.
Postad 03 August 2017 - 08:03
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Om det är dubbdäck på släpkärran så behöver du inte ha det på bilen!
Tvärtom däremot är inte tillåtet.
Postad 03 August 2017 - 08:18
Tribbe
-
Tribbe
-
Lärjunge
-
-
293 inlägg
Ohh, Det visste jag inte. Då kanske jag ska känna lite på däcken först. Aldrig kört dubbfritt någonsin.
Postad 03 August 2017 - 10:04
Unregistereda28a93fc
-
Unregistereda28a93fc
-
Användare
-
-
199 inlägg
Det du kanske skulle göra är väl i så fall att köpa sommardäck. Det är betydligt sämre fäste med dubbfria vinterdäck på sommaren. Det som lite slarvigt kallas året runtdäck.
Postad 03 August 2017 - 11:22
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Har kört ner till skåne och tillbaka nu och körde E6. Reagerade på hur många det är som kör som idioter. När man lägger sig i vänstra filen och ska köra förbi lastbilar tillexempel så kommer det en idiot och lägger sig bakom mig och tydligen vill att jag ska försvinna och lägga sig 1mm från röven på mig. Det är ju livsfarligt. Reagerade att det var så väldigt många som betedde sig just så. I den snabba filen går det tydligen bra att ligga hur nära varann som helst. Hade god lust att ställa mig på bromsen flera gånger, men då råkar jag ju illa ut själv.
Ännu mer störande är när jag ligger i högra filen och pärmar mig en lastbil och precis när jag ska lägga mig i andra filen för att köra om så kommer det en och kör om mig istället som kör typ 1km/h snabbare än mig så jag först och främst måste bromsa för att inte köra in i lastbilen, och sen får jag vänta en timme på att den andra snigelidioten har kört om mig.
Det är ingen dans på rosor att köra på motorväg alltså 
Postad 03 August 2017 - 11:42
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Har kört ner till skåne och tillbaka nu och körde E6. Reagerade på hur många det är som kör som idioter. När man lägger sig i vänstra filen och ska köra förbi lastbilar tillexempel så kommer det en idiot och lägger sig bakom mig och tydligen vill att jag ska försvinna och lägga sig 1mm från röven på mig. Det är ju livsfarligt. Reagerade att det var så väldigt många som betedde sig just så. I den snabba filen går det tydligen bra att ligga hur nära varann som helst. Hade god lust att ställa mig på bromsen flera gånger, men då råkar jag ju illa ut själv.
Ännu mer störande är när jag ligger i högra filen och pärmar mig en lastbil och precis när jag ska lägga mig i andra filen för att köra om så kommer det en och kör om mig istället som kör typ 1km/h snabbare än mig så jag först och främst måste bromsa för att inte köra in i lastbilen, och sen får jag vänta en timme på att den andra snigelidioten har kört om mig.
Välkommen till Stockholm, här är sånt vardagsmat oavsett var man kör!
Fick mig dock en sån där härlig karma-upplevelse med just en hetspelle som ville lägga sig 10 cm bakom min bil i vänsterfilen vid omkörning.
Efter att jag slutfört den och lagt mig i högerfil drog han iväg som en dåre, måste har varit minst 160 på 80-väg.
Bara sekunder efter detta såg jag en civil polisbil med hela framrutan upplyst av blåljus sätta efter idioten och dom stannade på nästa avfart, han blev garanterat av med lappen på plats 
Kanske ska nämna att det var en Audi-förare (S8) också och vi vet ju vad Top Gear säger om dom 
Redigerat av masse70, 03 August 2017 - 14:50.
Postad 03 August 2017 - 11:49
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Välkommen till Skåne!
E6, vägen som alla tyskar, danskar och polska lastbilar tar. Det blir därefter...
Det finns andra vägar att ta mellan Helsingborg och Lund (om man ska dit) som är betydligt trevligare.
Redigerat av agpath, 03 August 2017 - 11:49.
Postad 03 August 2017 - 11:49
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Masse,
Skönt surr. Jag köpte två kameror enbart på grund av att fånga dessa 5nollorbillarna på film för att lägga upp veckans Ådi på Youtube, 5e och sista nollan bakom ratten.
Redigerat av PML73, 03 August 2017 - 11:49.
Postad 03 August 2017 - 12:48
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Masse,
Skönt surr. Jag köpte två kameror enbart på grund av att fånga dessa 5nollorbillarna på film för att lägga upp veckans Ådi på Youtube, 5e och sista nollan bakom ratten.
Du får gärna länka till nåt klipp om du har så man får se idioterna
Postad 03 August 2017 - 16:39
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Masse,
Kommer att göra det. Köpte dem just innan kristinebergspåfarten blev färdig, där alla idioter trängdes efter att filerna gått ihop. Har inte haft dem på under ledigheten. Kommer garanterat filmer när jag börjat jobbet.
Postad 03 August 2017 - 16:57
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Vänsterfilen använder man när man har för avsikt att köra fortare än trafiken i högerfilen. Ser man att någon närmar sig med lite högre fart än man själv bakifrån, så kan man ju med fördel visa denne respekt genom att antigen gasa på eller vänta tills den kommit förbi. Att gå ut en mil innan och krypa förbi är dålig respekt.
Åt andra hållet måste man också fatta att de som närmar sig långsamtgående i högerfilen sannolikt kommer vilja gå ut och köra om.
Allt handlar om att försöka visa andra respekt, och samarbeta.
Att ligga upp i arslet på framförvarande är bara efterblivet. Ligger någon utan anledning i vänsterfilen får man blinka så att denne vaknar och förhoppningsvis flyttar på sig. Förvänansvärt många väljer dock på rent jävelskap att ligga kvar??
Postad 03 August 2017 - 17:05
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Vänsterfilen använder man när man har för avsikt att köra fortare än trafiken i högerfilen. Ser man att någon närmar sig med lite högre fart än man själv bakifrån, så kan man ju med fördel visa denne respekt genom att antigen gasa på eller vänta tills den kommit förbi. Att gå ut en mil innan och krypa förbi är dålig respekt.
Åt andra hållet måste man också fatta att de som närmar sig långsamtgående i högerfilen sannolikt kommer vilja gå ut och köra om.
Att ligga upp i arslet på framförvarande är bara efterblivet. Ligger någon utan anledning i vänsterfilen får man blinka så att denne vaknar och förhoppningsvis flyttar på sig. Förvänansvärt många väljer dock på rent jävelskap att ligga kvar?? 
håller inte med riktigt. lägger jag mig i vänsterfilen för att köra om en lastbil så tänker ju inte jag gasa på som en idiot och riskera att bli av med körkortet bara för att det kommer en blådåre i 200 km/h
sen är det också svårt att avbryta omkörningen när man väl börjat, bara för att visa respekt mot idioten bakom. Enda rätta här måste väl ändå vara att idioten saktar in och väntar tills jag gjort färdigt min omkörning.
Postad 03 August 2017 - 17:09
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Ingen är ensam i trafiken, bara att hålla undan från alla andra idioter helt enkelt. Anpassning och skärpa krävs för det. 
Edit, det torde vara krav på att övningsköra på Autobhan. De kan trafik och håller stenhårt i högerfil såvida de inte kör om med beslutsamhet. Där finns inget "ligger och väntar" eller ligga i häcken i högerfil. Däremot är det väl stökigt för en Merc eller Ådi som kommer i 200 att behöva bromsa in när jag kör om i vänsterfil i 150. Men jag flyttar på mig direkt när jag kommit om. Sedan så trängs INGEN när det bildas kö och alla delar upp en "mittfil" för eventuell räddningspersonal. Detta sker per automatik när det blir köer. Så fort de ser att farten bromsas upp läggs varningsblinkers på för att folk långt bak ska förstå att det måste bromsas. Kör genom Tyskland varje år, och blir alltid lika glad över hur bra och hur fort man ändå kan köra när alla är alerta på rytmen i trafiken. För egen del blir det runt 4500mil på vägarna varje år, och inte krockat än, eller kört i diket.
Redigerat av PML73, 03 August 2017 - 17:15.
Postad 03 August 2017 - 17:09
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2318 inlägg
håller inte med riktigt. lägger jag mig i vänsterfilen för att köra om en lastbil så tänker ju inte jag gasa på som en idiot och riskera att bli av med körkortet bara för att det kommer en blådåre i 200 km/h
sen är det också svårt att avbryta omkörningen när man väl börjat, bara för att visa respekt mot idioten bakom. Enda rätta här måste väl ändå vara att idioten saktar in och väntar tills jag gjort färdigt min omkörning.
Håller med helt och hållet!
Kör jag om en lastbil på 110-väg med min farthållare på 120 (115 IRL) så får han bakom snällt vänta!
Hetsar han (nästan alltid en HAN) så sätter jag min farthållare på exakt 110 istället!
Edit: Kan tillägga att jag också har bråttom ibland på motorvägar och 2-1-vägar. Så länge bilen framför håller vägens fart är jag nöjd.
Åkte Göteborg till Uppsala tur och retur i helgen, E20 upp och E4 hem, och något som slog mig var hur pass få bilar som verkar ha farthållare. På en 90-väg gick farten från 70 till 110 tillbaka till 70 och sedan till 100 i omgångar av ledarbilen... SÅNT ÄR IRRITERANDE!
Redigerat av MartinAberg, 03 August 2017 - 17:14.
Postad 03 August 2017 - 17:17
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Martin,
samma sak på 2 till 1 väg och framförvarande bil håller 70 när det är en fil, och gasar upp till 110 bara för att idioten känner sig tryggare när det blivit 2 filer.
Om hastigheten fluktuerar sådär, sysslar karln med mobilen.
Redigerat av PML73, 03 August 2017 - 17:19.
Postad 03 August 2017 - 17:29
sturebyking
-
sturebyking
-
Användare
-
-
124 inlägg
Håller med helt och hållet!
Kör jag om en lastbil på 110-väg med min farthållare på 120 (115 IRL) så får han bakom snällt vänta!
Hetsar han (nästan alltid en HAN) så sätter jag min farthållare på exakt 110 istället!
Edit: Kan tillägga att jag också har bråttom ibland på motorvägar och 2-1-vägar. Så länge bilen framför håller vägens fart är jag nöjd.
Åkte Göteborg till Uppsala tur och retur i helgen, E20 upp och E4 hem, och något som slog mig var hur pass få bilar som verkar ha farthållare. På en 90-väg gick farten från 70 till 110 i omgångar av ledarbilen... SÅNT ÄR IRRITERANDE!
Vad jag förstår ligger det ett extremt stort ansvar på de som kör "fort" i vänsterfiler på Tyska Autobahn. Förr kom det ofta bilar snabbt i vänsterfilen som hade vänster blinken på och när de närmade sig även helljusblink och ansåg att "alla andra" ska gå in mellan lastbilarna för "stora svarta i minst 200km/h" äger vänsterfilen, så om man körde om lastbilar i 140km/h så ska man bromsa hårt och och gå in bakom nästa i 80km/h.
Nuförtiden ser jag knappt detta beteende i Tyskland (kör ca 500mil/år där).
Fri fart men med stort ansvar (höga böter osv) för de som inte köter sig verkar funka rätt bra där.
I Sverige får man tex köra om till höger under vissa förutsättningar, tex på essingeleden (det är MAX 70km/h där). Lycka till att köra ut från Årsta påfarten norrut under 90km/h och försöka byta till en högrare fil när du kommer upp på leden. De flesta anser (verkar det som) att man får köra om till höger i +100km/h på 70 väg och blinkar med helljuset. Kul att övningsköra med sina barn då.Mellan 2400-3200 skulle de flesta på essingeleden få i böter då de flesta ligger 16-30km/h för fort. Gäller inte morgon / kväll vardagar då det står helt still - kanske är det snittet som räknas.
Postad 03 August 2017 - 18:01
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Självklart. Dessa extrema avarter är såklart nåt annat. Inget jag ser här nere i Skåne. Jo, i Malmö ibland förstås. Där måste ju babianhanarna visa vem som är Alfa.
Postad 03 August 2017 - 18:06
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Självklart. Dessa extrema avarter är såklart nåt annat. Inget jag ser här nere i Skåne. Jo, i Malmö ibland förstås. Där måste ju babianhanarna visa vem som är Alfa. 
tyckte jag såg dessa fartdårar hela vägen, och det var oftast norskar faktiskt.
Gött med farthållare i alla fall när man kör på motorvägen men jag önskar jag hade adaptiv farthållare, tror det skulle vara mycket smidigt.
Postad 03 August 2017 - 18:08
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1195 inlägg
tyckte jag såg dessa fartdårar hela vägen, och det var oftast norskar faktiskt.
Gött med farthållare i alla fall när man kör på motorvägen men jag önskar jag hade adaptiv farthållare, tror det skulle vara mycket smidigt.
Världens bästa uppfinning, adaptiv-farthållare, förutsatt kombination med automatlåda.
EK
Postad 03 August 2017 - 18:30
A Haddock
-
A Haddock
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Det där med bilar som kommer bakifrån och lägger sig extremt nära är ju vardag här i Sverige. I Norge däremot är de flesta extremt duktiga på att hålla avstånd till framförvarande bil, oftast snarare 5 än 3 sekunders avstånd. När det kommer upp nån och lägger sig i röven på en är det i 90% av fallen svensk registreringsskylt på bilen.
Sen är norrmännen dåliga på andra saker. Väldigt många är rejäla bromsklossar i trafiken och tycker det är helt befogat att köra 10-20 km/h under gällande hastighetsgräns (som ofta är rätt låg, 60-80) utan att bry sig om att de får en rejäl kö efter sig.
Postad 03 August 2017 - 18:30
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3421 inlägg
Världens bästa uppfinning, adaptiv-farthållare, förutsatt kombination med automatlåda.
EK
Andra hälften har manuell låda och adaptiv farthållare och det fungerar överförväntan.
Så länge man inte bromsar så är systemet aktivt så det är bara att växla efter behov.
Postad 03 August 2017 - 18:35
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Det där med bilar som kommer bakifrån och lägger sig extremt nära är ju vardag här i Sverige. I Norge däremot är de flesta extremt duktiga på att hålla avstånd till framförvarande bil, oftast snarare 5 än 3 sekunders avstånd. När det kommer upp nån och lägger sig i röven på en är det i 90% av fallen svensk registreringsskylt på bilen.
Sen är norrmännen dåliga på andra saker. Väldigt många är rejäla bromsklossar i trafiken och tycker det är helt befogat att köra 10-20 km/h under gällande hastighetsgräns (som ofta är rätt låg, 60-80) utan att bry sig om att de får en rejäl kö efter sig.
som jag skrev längre upp så var det just norskar som låg riktigt nära.
fanns också väldigt många som kom i 200km/h och skulle köra om, för att direkt efter lägga sig framför i typ samma hastighet som bilen dom körde om.
Jag kör inte så ofta på motorvägar men det var ganska"kul" att se hur många idioter det finns och vilka konstiga beteenden många trafikanter hade.
Redigerat av andreassofus, 03 August 2017 - 19:03.
Postad 03 August 2017 - 18:58
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Skratt, ja norrmän kör galet korkat i Sverige. Däremot håller de sig lugna om man visar sig vara mer galen...
Postad 03 August 2017 - 19:04
A Haddock
-
A Haddock
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Min upplevelse av norska bilister är att de i många fall uppträder helt annorlunda i trafiken på svenska motorvägar än hemma på norska landsvägar.
Postad 03 August 2017 - 19:17
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Min upplevelse av norska bilister är att de i många fall uppträder helt annorlunda i trafiken på svenska motorvägar än hemma på norska landsvägar.
Det beror på att en böter här i Sverige för dom är kaffepengar jämfört med böter som man får i Norge.
Det sägs ju också att det inte är lika lätt för norskorna att tappa körkort i utlandet (vet dock inte om det bara är rykten)
likaså parkeringsböter, att om dom struntar i att betala dom för det kommer aldrig någon påminnelse. Jag bor på norska gränsen och hör väldigt ofta detta. Ser också här att norskorna verkligen parkerar som idioter här.
Postad 03 August 2017 - 21:12
Unregistered31eb059f
-
Unregistered31eb059f
-
Veteran
-
-
2085 inlägg
Fick en fortkörningsbot i posten idag. 30€ för 86 på 70-väg i Tyskland. Hade kostat det fyrdubbla i Sverige.
Postad 03 August 2017 - 21:30
hampestampe
-
hampestampe
-
Beroende
-
-
1051 inlägg
Du menar väl ändå inte att du ligger kvar i vänsterfilen, efter att du kört om, när det finns plats i högerfilen, med motiveringen att du kör fortare än de flesta andra? Hoppas jag missförstod dig. I praktiken kan det naturligtvis bli lite som du säger om bilarna i högerfilen ligger med bra/rätt avstånd till varandra och i samma fart, då tränger man ju inte sig in, för att någon sekund senare gå ut i vänster för att köra om nästa bil.
Ligger man och glider i vänserfil omotiverat länge riskerar man böter och utgör till viss del en trafikfara. Jag ser ingen större anledning att inte följa lagen i detta fall.
Artikel som belyser problemet: http://viralt.aftonb...lomma-trafiken/
Förvisso gäller artiklen 3-filig motorväg, men lagen gäller även när det är tvåfilig motorväg.
Redigerat av hampestampe, 03 August 2017 - 21:33.
Postad 03 August 2017 - 21:42
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2318 inlägg
Du menar väl ändå inte att du ligger kvar i vänsterfilen, efter att du kört om, när det finns plats i högerfilen, med motiveringen att du kör fortare än de flesta andra? Hoppas jag missförstod dig. I praktiken kan det naturligtvis bli lite som du säger om bilarna i högerfilen ligger med bra/rätt avstånd till varandra och i samma fart, då tränger man ju inte sig in, för att någon sekund senare gå ut i vänster för att köra om nästa bil.
Ligger man och glider i vänserfil omotiverat länge riskerar man böter och utgör till viss del en trafikfara. Jag ser ingen större anledning att inte följa lagen i detta fall.
Förvisso gäller artiklen 3-filig motorväg, men lagen gäller även när det är tvåfilig motorväg.
Ja dessa mittfilsåkare är jobbiga. Kallebäcksbacken är full utav de! Kommer man från syd och ska vidare mot flygplatsen så går alla ut i mittenfilen med en gång, vilket som regel ger fri passage i innerfilen...
Samtidigt ger mittenfilen mycket trygghet för turister då högerfilen ofta helt plötsligt blir en avfart, och utan stadstrafikerfarenhet så vågar man kanske inte slå på blinkersen och byta fil...
Försöker själv alltid ligga i rätt fil, men kan villigt erkänna att jag i Söndags låg i fel fil vissa gånger på E4 genom Stockholm, mest för att jag var turist och Teslan bakom/framför/brevid/under/över var en tjej (säkert från de finare områdena) som hade noll koll på sin bil...
Postad 03 August 2017 - 23:28
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Nej, precis tvärtom. Jag anstränger mig för att inte vara ivägen för dem som vill köra fortare än jag, och går tillbaka i högerfilen såfort jag kommit förbi. Som sagt, väldigt många fattar inte galoppen och kan mycket väl ligga i vänsterfilen helt utan någon trafik i högerfilen. Samma sak i stadstrafik där många går över i vänsterfilen kilometer innan de senare skall svänga till vänster. Då detta oftast handlar om hastigheter där det är tillåtet att passera till höger är det ju inga större problem. Värre är det med långsamtåkande i vänsterfilen på en motorväg, och dessa vägrar flytta på sig. Häromdagen såg jag en som vägrade flytta sig för en utryckande polisbil!!? De tutade och blinkade, men nej, idioten skulle tydligen inte flytta på sig.
Redigerat av laddie15, 03 August 2017 - 23:30.
Postad 04 August 2017 - 00:05
Sir Mix Alot
-
Sir Mix Alot
-
Forumräv
-
-
705 inlägg
Finns ju absolut ingenting som är så irriterande som personer som ger sig ut i vänsterfilen utan att ha så bra uppsikt bakåt att dom åker ut framför en när man kommer i högre hastighet bakifrån. Har man inte kompetensen att förutse om bilen som kommer i högre hastighet bakifrån hinner ikapp en innan eller måste tvärnita för att någon ska köra om genom att glida förbi den som ska köras om i 2 km/h snabbare. Det visar på usel förståelse för hur flytet i trafiken fungerar. Fast än värre är när dessa sedan fortsätter i samma hastighet i vänsterfilen för att det finns fler lastbilar att köra om längre fram.
Precis som övrigt i samhället så har empatin i trafiken så gott som försvunnit. Folk sitter med sina mobiler och har riktigt usel fokus på trafiksituationen runt omkring sig, mycket mer ego i trafiken - "folk får anpassa sig efter hur jag kör".
Postad 04 August 2017 - 06:44
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Finns ju absolut ingenting som är så irriterande som personer som ger sig ut i vänsterfilen utan att ha så bra uppsikt bakåt att dom åker ut framför en när man kommer i högre hastighet bakifrån. Har man inte kompetensen att förutse om bilen som kommer i högre hastighet bakifrån hinner ikapp en innan eller måste tvärnita för att någon ska köra om genom att glida förbi den som ska köras om i 2 km/h snabbare. Det visar på usel förståelse för hur flytet i trafiken fungerar. Fast än värre är när dessa sedan fortsätter i samma hastighet i vänsterfilen för att det finns fler lastbilar att köra om längre fram.
Precis som övrigt i samhället så har empatin i trafiken så gott som försvunnit. Folk sitter med sina mobiler och har riktigt usel fokus på trafiksituationen runt omkring sig, mycket mer ego i trafiken - "folk får anpassa sig efter hur jag kör".
Här håller jag med dig till 100%. Så stökigt på 120väg att om jag kör 135 på mätare vilket kanske blir 128 irl i högerfil. Kommer upp bakom en bil som kör 120 på mätare vilket betyder närmare 115. Jag kommer fortare närmare hen än hen närmar sig lastbilen framför hens bil. Dock några sekunder efter att jag blinkat och lagt mig i vänsterfil så kastar aset sig ut i vänsterfil med 5m avstånd från mig med samma hastighet som tidigare, garanterat utan uppsikt på trafik trots att det är 50m kvar till lastbil och jag tvingas göra en i situationen helt onödig inbromsning. Idioten framför mig har alltså INGEN uppsikt eller konsekvensanalys av trafik. I Sthlm passerar gärna poliser ibland utan ljud men med blåljus i hög hastighet i vänsterfil. Dessa henförare skulle inte ens märka om ett blåljus låg bakom dem. Tack vare planering i min körning så ser jag flera sekunder innan aset klivet ut i vänsterfil att han kommer att svänga ut. Så jag är beredd på det. Dock lika sur på att det finns idioter i trafiken som kör med skygglappar från Solvalla och tror de äger rätten att bestämma över andra.
Ska man ut i trafik ska man även underlätta för de andra i trafiken vad jag minns från körskolan. Omkörningar görs så att ingen annan drabbas av ditt körande alltså. Ha koll på medtrafikanter!!! Högre hastighet när man kör om, sedan lugnt och skönt igen. Allt för att underlätta för alla i trafiken. Fastnar jag bakom en lastbil och många ligger i vänsterfil är det MIN dåliga planering, inte de som ligger i vänsterfil.
Gällande Ådibilar och för all del även SAAB turbo som gärna häktar sina grillar på dragkroken så använder jag spolarvätska som ett lite exklusivt Bond-trick tills de backar. 
Min körlärares ord : Förvänta ALLTID det oväntade så klarar du dig.
Redigerat av PML73, 04 August 2017 - 07:05.
Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|